Siitä mitä ei tapahtunut
Historia yllättää ihmiset aina
uudelleen. On asioita, jotka tulevat niin sanotusti puun takaa ja ällistyttävät
kaikki. Pari päivää sitten sain ainakin minä kokea taas tuollaisen elämyksen. Toisaalta
moni asia, jota on ilman muuta odotettu tapahtuvaksi, jääkin tulematta.
Kun maailmassa kaikista mahdollisuuksista
tapahtuu vain yksi kerrallaan, on toisaalta sitten tapahtumattomien
mahdollisuuksien määrä tietenkin ääretön.
Sen johdosta voisi kuvitella, ettei
tuo tapahtumaton olekaan millään tavalla kiinnostavaa ja sen voi yhtä hyvin sijoittaa
satujen ja fantasioiden joukkoon.
Näin ei kuitenkaan ole. On toteutumattomia
asioita, joihin valmistautuminen merkitsi paljon myös sille, mitä sitten
todellisuudessa tapahtui. Mikäli ne jätetään huomiotta, jää myös ymmärrys historiasta
vajaaksi.
Muuan tällainen asia ovat Venäjän
keisarikunnan ja suuriruhtinaskunnan suhteet ennen maailmansodan puhkeamista.
Silloinhan oli valmistauduttu liittämään Kannaksen kaksi rajapitäjää Venäjää,
mikä raivostutti suomalaisia ja sai jopa russofiili Eino Kaliman toteamaan,
ettei kai tässä auta enää muu kuin harjoitella ampumista.
Suomen ja Venäjän suhteisiin oli
Helmikuun manifestista lähtien syntynyt parantumaton haava eikä vanhan
idyllisen rinnakkaiselon palaamisesta monen realistin mielestä ollut enää
toiveita. Suomesta oli tulossa tai jo tullut uusi Puola, jota oli hallittava
kovalla kädellä.
Aleksanteri-keisarien aikaan meillä
oli uskottu hallitsijoiden rakkauteen suuriruhtinaskuntaa kohtaan, mikä ei ollutkaan
ihan väärin ajateltu. Siinä kyllä oli sitten samalla pakko yrittää unohtaa,
millainen rooli palvomallamme Aleksanteri II:lla oli Puolassa, jossa maata oli 1860-luvulla
panemassa ruotuun entinen kenraalikuvernöörimme, kreivi Berg.
Pietari ei uskonut kyyneliin
enempää kuin sitten Moskovakaan. Kun pääministeri Cajander mainitsi ennen talvisotaa
puheessaan, miten maamme oli ollut emämaan kanssa hyvissä suhteissa Aleksanteri-keisarien
aikana, julkaisi ”Pravda” pilakuvan Cajanderista sirkuspellenä, joka asettaa
asiat päälaelleen.
Eihän uudella, jalolla neuvostojen
maalla ollut mitään yhteistä vanhan, taantumuksellisen tsaari-Venäjän kanssa.
Pilakuvassa pelleksi pukeutunut Cajander heitti kärrynpyörää ja hänen
seinällään näkyivät Aleksanteri-keisarien kuvat. Kappas vain, että tsuhna
kehtasi vielä ruveta tulkitsemaan suuren ja mahtavan naapurinsa politiikkaa…
Kyösti Wilkunan kaltainen
aikalaistodistaja väitti heti Suomen itsenäistymisen jälkeen, että mikäli
keisarivalta olisi saanut jatkua vähänkin kauemmin, olisi Suomen vastarinta
hiipunut peruuttamattomasti. Sitähän ei enää ollut olemassa samassa mielessä
kuin vuosisadan alussa.
Sitä paitsi Suomen herroilla oli vanhastaan
ollut taito löytää lämpimiä paikkoja valtavan imperiumin palveluksessa. Suuri osa
ruotsinkielisen eliittimme miespuolisista jälkeläisistä palveli eri puolilla
keisarikuntaa. Ajatelkaamme nyt vaikka muuatta Mannerheimiäkin…
Tuo jälkimmäinen huomautus ei siis
ole Wilkunalta, vaan minulta, mutta yhtä kaikki se on mielestäni aiheellinen.
Kollegiaalista uskollisuutta suurelle Venäjälle ja sen armeijalle löytyi yhä
Suomesta niin kauan, kuin keisari istui valtaistuimellaan ja vielä sen jälkeenkin.
Kaunopuheinen todistus asiasta on se
Nikolai II:n kuva, jota Mannerheim piti aina yöpöydällään.
Mutta vallankumous muutti kaiken hävittäessään
Venäjän keisarivallan ja samalla kaiken muunkin vallan tarpeeksi pitkäksi
aikaa, jotta niin sanotut vangitut kansat pääsivät livahtamaan pois, mikä
pitemmäksi ja mikä lyhemmäksi aikaa.
Mutta tässä siis hieman tuosta
toteutumattomasta historiasta. Näin meille uhkasi käydä. Kirves oli jo teroitettu:
iistai 25. kesäkuuta 2019
Vähältä piti
Pertti Luntinen, Venäläisten
sotasuunnitelmat Suomen separatismia vastaan. Tampereen yliopisto,
Historiatieteen laitoksen julkaisuja 11. Tampere 1984, 162.
Pertti Luntinen julkaisi aikoinaan 80-luvulla elämäkerran kenraalikuvernööri
Seynistä, mutta teki sen valitettavasti englanniksi. Niinpä tämän aikoinaan
varsin vihatun herran edesottamukset ovat meillä yleensä varsin vähän tunnetut.
Oli englanninkielisyydestä
kuitenkin se hyöty, että saatoin aikoinaan lähettää yhden kappaleen Aleksandr
Solženitsynille, joka tuohon aikaan kirjoitti laajaa trilogiaansa Punainen
pyörä ja siinä yhteydessä puhui myös Suomesta.
Aleksandr Isajevitš suureksi
ilokseni vastasi aika pitkällä kirjeellä ja lienee lähettämääni kirjaan enemmän
tai vähemmän tutustunutkin.
Mutta Luntisen kirjat ovat
mielestäni saaneet meillä vähemmän huomiota, kuin olisivat ansainneet. Tässä
käsiteltävä opuskin julkaistiin yliopistollisessa laitossarjassa eikä siis
löytänyt kaupallisten kustantajien kautta tietään lukijoiden luo.
Kuitenkin kyseessä on pieni helmi,
jossa niin sanoakseni kiteytyvät aikakauden suuret kysymykset. Se kertoo siitä,
miten Suomi nähtiin sille erittäin tärkeällä taholla, keisarin ja pääministerin
silmin ja miten siihen suhtautuivat myös korkeat siviili- ja
sotilasvirkamiehet.
Toki se, mitä tapahtui, on tuttua,
nimittäin siis se, ettei oikeastaan tapahtunut mitään. Suomalaisten
kapinahankkeita ja todennäköisenä pidettyä vehkeilyä vihollisen kanssa sodan
syttyessä pidettiin kuitenkin itsestään selvänä lähtökohtana, vaikka kaikki
menikin sitten ilman suuria ongelmia.
Itse asiassa Suomen rautatiet
saivat maailmansodan sytyttyä erityiskiitoksen armeijalta suoritettuaan
liikekannallepanoon liittyvät tehtävät mallikelpoisesti. Jääkäriliike tosin
syntyi, mutta Voimaliiton suuri kapinaorganisaatio osoittautui fiktioksi. Ruotsikin
jätti hyökkäämättä, vaikka sen torjumisen valmisteluun uhrattiin varsin paljon
energiaa.
Mutta kaiken kaikkiaan se näköala
kulissien taa, jonka ajan viranomaiskirjeenvaihto tarjoaa, on aika kylmäävää,
nykyistä muotisanaa käyttääkseni.
Venäläisen esivallan maailmassa
vuoden 1905 tapahtumat olivat jo olleet suomalaisten kapina. Terroriteot ja
aseiden salakuljetus olivat kovia tosiasioita, jotka muokkasivat näkemyksiä
Pietarissa. Sama koski vallankumouksellisten suosintaa Suomen lakien ja
laitosten turvissa.
Pääministeri Stolypin oli kovien
otteiden mies ja sotilaista etenkin kaartinjoukkojen ja Pietarin sotilaspiirin
komentaja, suuriruhtinas Nikolai Nikolajevitš oli vähintään yhtä
suoraviivainen, raakaan voimaan ja pakotukseen uskova sotilastyyppi, jollaisesta
venäjässä käytetään termiä soldafon.
Myös keisari otti ohranan hyväuskoisesti
kehittelemät tarinat valtavasta suomalaisesta salaliitosta täysin vakavasti ja
omisti paljon aikaansa suunnitelmille, joiden tarkoituksena oli vapauttaa
valtakunta suomalaisesta vaarasta.
Kuten tunnettua, modernin
sodankäynnin edellyttämät yhteydet olivat Venäjän silmin katsottuna hyvin
uhattuja Suomessa, samoin huolto.
Kun maassa ei osattu venäjää,
olivat yhteydet niin lennättimen, puhelimen, rautateiden, luotsilaitoksen kuin
monen muun asian osalta heikot ja haavoittuvaiset. Suomalainen lainsäädäntö ja
virkamieskunta olivat osoittaneet epäluotettavuutensa ja näyttivät olevan voimalaisten
(vojmisty) käsissä.
Stolypin tunnetusti ajoi läpi ne
lainsäädännölliset toimet, joilla suomalaisten laitosten yli sitten aina
tarvittaessa käveltiin. Myös suuri määrä avainasemissa olevia virkamiehiä
vaihdettiin, kuvernöörit mukaan lukien.
Mutta maassa oli virkamiehiä
tuhansia ja taas tuhansia. Miten niiden kanssa voitiin elää kriisitilanteessa?
Yksiviivainen ratkaisu oli korvata
kaikki venäläisillä.
Näinhän ei käytännössä tehty edes
sodan aikana, mutta suunnitelmat kyllä tehtiin valmiiksi. Luotseja oikeasti
hankittiinkin Kaspian mereltä, mutta tuhansien muiden virkamiesten reservit
jäivät käyttämättä, vaikka ne kyllä jo valmiiksi luetteloitiin ja haalittiin
kokoon kaukaa sisä-Venäjältäkin.
Myös sotatilaan ja piiritystilaan
julistaminen suunniteltiin etukäteen. Se pyrittiin tietenkin tekemään
yleisvaltakunnallisen mallin mukaan ja se tarkoitti, että pienistäkin rikkeistä
saattoi joutua sotaoikeuteen ja sellaisen ”oikeuden” menetelmäthän tunnetaan
liiankin hyvin.
Mikäli Suomi olisi joutunut
sotanäyttämöksi, olisi siellä suurella todennäköisyydellä tapahtunut aivan
samaa kuin Puolassa. Siellä taas armeijan harjoittama ”hallinnointi” oli
paikallisen väestön kannalta niin pöyristyttävää, että Mannerheimkin näyttää alkaneen
kauhistella koko asiaa ja koko sotilasammatin olemusta.
Meillähän Suurlakkokin oli mennyt
rauhallisissa merkeissä, eikä armeija suorittanut repressioita, vaikka
vähältähän se piti. Tästä hyvästä kenraalikuvernööri Obolenski ja vielä hänen
seuraajansakin saivat satikutia.
Ei rettelöitsijöille pitänyt antaa
tuumaakaan periksi. Ei ollut pelättävä ylilyöntejä, vaan liikaa lempeyttä,
uhosivat suunnitelmia tehneet selustakenraalit, joiden isänmaallista mieltä
suomalaiset epäilemättä olivat syvästi loukanneet.
Käytännössä ylilyöntejä ei
tapahtunut ja itse asiassa jopa suomalaisten syystäkin vihaama
kenraalikuvernööri Seyn joutui roolissaan puolustamaan palstaansa ja samalla
myös suomalaisia.
Sotatilalakien perusteella
hirtettyjen määrä käsitti lopultakin ilmeisesti vain neljä henkeä: kaksi
värväriä Pohjanmaalta ja kaksi viipurilaista huligaania.
Myös nälänhätä Suomessa ilmeisesti
lykkääntyi Seynin ansiosta ja hän myös pyrki siihen, ettei suuriruhtinaskunnan
nuorisoa lähetettäisi rintamalle, kun se oli hyödyllisempää myötävaikuttaessaan
Pietarin huoltoon ja sotatarvikkeiden tuotantoon.
Suomen itsenäistyttyä alettiin
tunnetusti kehitellä ns. ryssävihan ideologiaa ja alan
merkittävin teoreetikko Elmo E. Kaila joutui pohdiskelemaan sitä, että tuota
vihaa oli meillä kovin vähän. Syynä olivat ne myönteiset asiat, joita olimme
Venäjältä saaneet.
Itse asiassa vaara siitä, että
olisimme täysin sopeutuneet venäläiseen sortovaltaan, oli ollut suuri.
Itsenäistyminen tapahtui yhdennellätoista hetkellä. Valitettavasti vain siihen
ei liittynyt oikea vapaussota. Käytännössä vuonna 1918 oli käyty luokkasota,
sisäinen sota.
Kailan lausunnon todistusvoima on
merkittävä. Tokihan monet ja luultavasti suurin osa kansaa piti sotaa
vapaussotana jo ihan siksi, että niin virallisesti sanottiin, mutta
intellektuellille tuo luonnehdinta oli lopultakin helppohintainen. Se oli vain
puoliksi sitä, mitä sen sanottiin olleen.
Ei meillä osattu venäläistä
vihata, kuten verivihassa vihataan, sillä tuo veri oli jäänyt
vuodattamatta. Kyllähän sitä tuossa luokkasodassa tapahtui, mutta siinäkin
puhdas kansallinen vastakkain asettelu oli sekoittunut pahasti, Kailan
ajatuksenjuoksuja tulkitakseni.
Suunnitelmat suurta verilöylyä
varten olivat kyllä olemassa ja kiinnittää huomiota, että niiden yhteydessä
puhuttiin toistuvasti siitä, että oli toimittava häikäilemättömästi. Vihollinen
väärinkäytti ”laillisuutta” ja lempeyttä.
Mitä häikäilemätön toiminta
merkitsi, saatiin todellisuudessa kokea Puolassa ja laajemmaltikin. Jopa
ministerineuvosto paheksui syvästi sotaväen mellastusta. Suomessa saman asian
olisi todennäköisesti voinut laukaista jokin suurempi provokaatio, jollaiset
ohrana kyllä hallitsi.
Mahdollisesti me säästyimme
pahimmalta sen takia, että maamme oli niin lähellä haavoittuvaa pääkaupunkia
tai sitten koko asia oli pelkkää sattumaa. Vai oliko sentään myös sillä
lojaalisuudella Venäjän sotaponnisteluja kohtaan, joka emämaassa heti havaittiin,
ollut paljonkin merkitystä?
"Valitettavasti vain siihen ei liittynyt oikea vapaussota. Käytännössä vuonna 1918 oli käyty luokkasota, sisäinen sota."
VastaaPoistaTuota olen usein miettinyt - viimeksi eilisessä kommentissani - miten Suomen henkiseen mentaliteettiin olisi vaikuttanut sellainen vaihtoehtoinen historian kulku, että itsenäistyminen olisi tapahtunut oikeana punaisten ja valkoisten yhteisenä vapaussotana Venäjän keisaria vastaan joko niin, että Nikolai olisi sinnitelyt vallassa pidempään tai vapaussota aloitettu hiukan aikaisemmin Venäjän ollessa riittävän heikko.
Siihen kanssakommentoija totesi, että työväenliike ei olisi lähtenyt mukaan kapinaan/vapaussotaan edes keisarin aikaan. Onko blogistilla tietoa, mikä oli työväenliikkeen suhde itsenäisyyteen tai sortokauteen keisarivallan aikaan?
Ei suomalainen oikein vihaa ketään intohimoisesti. Kun vertailee eri kansojen ja kansanryhmien suhteita tässä valossa, niin suomalainen on suorastaan leppeä. Silti meitä väitetään koko ajan pahoiksi rasistiksi vaikka tänne Suomeen maahanmuuttajina tulleiden ryhmien välillä on paljon voimakkaampaa vihaa.
VastaaPoistaMonissa ns. "kunniakulttuureissa" äkkipikaisuus ja viha on arvostettua, kun taas meikäläisessä kulttuurissa tämmöinen käytös on osoitus huonosta hermojen hallinnasta.
Pravdaan on voitu pilakuvia piirrellä, mutta Aleksanterin patsas seisoo paikallaan ja Leninit ja Stalinit on hävitetty. Ja Putinin patsaat jää pystyttämättä kokonaan.
Niin Hesarin ja Ylen alarmistinen "totuus" on Suomen kauheasta rasismista on yksi asia ja tutkittu tieto taas toista:
Poistahttps://worldjusticeproject.org/news/discrimination-getting-worse-globally
Tuon mukaan Suomi on maailman vähiten rasistinen maa.
Toki on selvää, että kun tänne kauempaa tulleelta tivataaan "olettehan kokeneet rasismia, olettehan", saadaan haluttu vastaus. Ja onhan se vastaajankin ilmeinen etu niin.
Tässäkin kysymys on siis mittakaavojen ymmärtämisestä ja suuruusluokkien hahmottamisesta. Ja agendajournalismista, tietenkin.
Tuo Ruotsin uhan torjuminen olikin mielenkiintoinen ja uusi näkökulma minulle. Uhan torjumiseen käytetyt resurssit olivat jostain muualta pois.
VastaaPoista