Epätoivoista
työtä?
Anna Kontula, Kadonneen
järjen metsästys. Into 2024
Anna Kontula on
joskus kertonut olevansa eduskunnan ainoa kommunisti ja on myös maininnut
olevansa anarkisti.
Nuo kaksi
ideologiaa poliittisina suuntauksina olivat toki verivihollisia niin sanotun
reaalisosialismin aikana. Silloinhan oli jo autuaasti unohdettu, että Lenin oli
nimenomaan sanonut, että kommunisteilla oli sama päämäärä kuin anarkisteilla, ”vain”
keinot olivat toisenlaiset.
Mutta pelkkää
retoriikkaahan nuo tuollaiset nimilaput nyky-Suomessa ovat. Yhtä hyvin joku
voisi sanoa olevansa rojalisti tai bonapartismi. Ei sellaisilla ideologioilla
ole mitään käytännön mahdollisuuksia eikä merkitystä.
Voimme kyllä panna
merkille, että ”kommunistin” tittelin käyttäminen on nykyäänkin vielä sallitun
rajoissa. Natsiksi tai kansallissosialistiksi en sen sijaan kehottaisi ketään
urastaan huolehtivaa poliitikkoa ilmoittautumaan.
Itse sijoittaisin
nuo mainitut letkautukset huumorin piikkiin. Kontulalla on riittävästi
rohkeutta uhmata erilaisia pyhiä lehmiä ja ilmeisesti myös taipumusta säikytellä
poroporvaria niin oikealla kuin vasemmalla. Tämähän kuuluu intellektuellin perinteiseen
rooliin (ks, épatage).
Kontulan
kirjallinen ja muukin ura puhuvat puolestaan: hän on ollut seksialan työntekijöiden
liiton SALLI ry:n varapuheenjohtajana, vaikka tuskin itse on koskaan toiminut
alalla tai edes sellaista suunnitellut. Hän on äänestänyt ainoana hallituspuolueen
kansanedustajana Kreikan tukipakettia vastaan ja äänestänyt myös Suomen
Nato-jäsenyyttä vastaan.
Hän on uskaltanut
ääneen kummeksua erilaisia feministisiä ajatuskummituksia, esimerkiksi
väitteitä siitä, että seksityö muka aina olisi tahdonvastaista ja nimittänyt
feminismiä valtiokirkoksi.
Erilaiset porno-
ja pedofiilipaniikit, jotka ovat sopulijulkisuudessa paisuneet yli kaikkien normaalien
rajojen, ovat saaneet hänestä arvostelijansa.
Tältä pohjalta
on lupa odottaa, että tämäkin kirja perustuu kriittiseen ja omintakeiseen ajatteluun
eikä ole pelkkää kovanäänisimpään ja poliittisesti korrekteimpaan kuoroon
yhtymistä.
Kirjoittajan
ajatukset eivät välttämättä ole aina erityisen hyvin perusteltuja, mutta
ainakin ne ovat perusteltuja ja siis myös ajatuksia eivätkä pelkkää yninää tai
murinaa, mitä saamme kuulla jo riittävästi. Huomaan muuten kirjoittaneeni jo
aiemminkin eräästä Kontulan kirjasta (Vihavainen:
Haun anna kontula tulokset).
Tällä kertaa olen
siinä aika epäkiitollisessa asemassa, että unohdin nyt käsiteltävän kirjan
maalle, enkä voi tarkistaa, vastaavatko sen lukemisesta minulle jääneet mielikuvat
kirjoittajan ajatuksia. Kehotan siis suhtautuaan varovasti siihen, mitä
seuraavassa sanon. Se saattaa vastata enemmän minun kuin kirjoittajan
näkemystä.
Kirjan otsikko
on mainio ja tarttuu erittäin vakavaan aikamme ongelmaan. Kun amerikkalaisen radical-chicin
nimiin vannovat pseudotieteet ovat tehneet yhteiskunnasta niiden kannattajien
mielestä ennen muuta erilaisten tunteiden, erityisesti pahastumisen ja
mielensäpahoittamisen forumin, ovat rationaaliset argumentit joutuneet
heikoille ja ne on yhä useammin yksinkertaisesti unohdettu.
Miksipä
tuhlaamaan aikaa asioiden perustelemiseen, niiden suhteuttamiseen ja niiden
sijoittamiseen tärkeysjärjestykseen: riittää, kun ilmaisee tunteensa, joka on
kumoamaton argumentti kaikkialla. Asiaan kuuluu, että marginaaliryhmät nousevat
keskeisiksi ja että ainoastaan ne itse voivat arvostella kokemiaan ongelmia.
Feministisen
valtiokirkkouskonnon kannattajat puolestaan saavat julkisuudessa läpi
kaikenkarvaisia uusi dogmeja. Me too-ilmiötä nimitettiin peräti
vallankumoukseksi, vaikka tälläkään alalla tapahtui tuskin mitään, siis kohun
lisäksi.
Totta kai on
moitittavaa, mikäli erityisesti auktoriteettiasemassa olevat henkilöt kinuavat
seksiä vastapalvelukseksi uran edistämisestä tai vastaavasta.
Valitettavasti ihmisluonto on syntinen. Eihän
väärin saisi tehdä millään muullakaan kuin seksuaalielämän alalla, mutta niin
vaan aina silloin tällöin tuppaa käymään. Eihän sellaista hyväksyä pidä, mutta
ei se yhteiskunnan keskeisiin ongelmiin kuulu.
Kukapa meistä nyt
ihan varmasti olisi synnitön, kysäisee tekijä vielä varmuuden vuoksi. Toki on mahdollista,
ettei kaikilla ole moiseen mahdollisuutta.
Seksuaalisia
saalistajia olivat myös Jean-Paul Sartre ja Simone Beauvoir, jotka muuten eivät
pitäneet seksuaalista häirintää sinänsä edes maininnan arvoisena asiana.
Nämä oman alansa
profeetat ihmisinä ja heidän saarnaamansa oppi toisaalta olivat tietenkin myös eri
asioita. Tuskinpa siis olisi mitään järkeä ruveta niin sanotusti känselöimään
heitä.
Näinhän ei tietysti
tehtäisikään, mikäli ihmiset ajattelisivat normaalilla järjellä. Se on
kuitenkin yhä harvinaisempaa ja siitä muistuttaminen vastaavasti sitä tärkeämpää..
Kontula ohjaa
kädestä pitäen yhteiskunnallista keskustelua argumenttien käyttämisen pariin.
Se nyt vain on niin, että pelkkä tunne tai edes sen lietsonta valtaviinkaan
mittasuhteisiin ei ole mikään argumentin korvike.
Varsin pitkä essee
kirjassa käsittelee kissojen ulkoiluttamista. Kun en itse jaksa kiinnostua
asiasta, luin sen vain kursorisesti enkä yritä toistaa sen argumentteja. Tässä
joka tapauksessa on asia, joka on jyrkästi jakanut ihmisiä ja nostattanut
suuria tunteita.
Niiden sijasta
kirjoittaja, joka kyllä näyttää olevan intohimoisesti kissaansa rakastava,
pyrkii keskustelemaan klassisesti argumentoiden eikä kissojen sorron vuoksi
syntyneen tunteen voimalla. Valitettavasti en muista, miten asia olisi hänen
mielestään järjestettävä. Niin sanoakseni puhdas anarkia ei ainakaan toimi
tässäkään.
Kirja ei minusta
ole poikkeuksellisen briljantti, mutta ei liiemmin tylsäkään. Sen perussanomaa
voi joka tapauksessa tervehtiä oireena siitä, että palaamista järjen käyttöön
on havaittavissa myös laitavasemmalla.
Se on rohkaiseva
asia tässä järjen yössä, jossa Minervan pöllön huhuilua harvoin kuulee.
Laitaoikeallahan oman järjenkäyttö on aina ollut kielletty, maltillisilla aika ajoin esim. talousasioissa.
VastaaPoistaEi aiheuta toimenpiteitä !
VastaaPoistaTapanani on jo pitkään ollut lukea Annan kirjat niiden ilmestyttyä, ja niin tein myös viime syksynä. Ehkä tähän menettelyyni on ollut osittain vaikuttamassa se, että olen muutaman kerran tavannut Annan ja varsin miellyttävissä yhteyksissä.
VastaaPoistaToisekseen olen arvostanut hänen ennakkoluulottomuuttaan ja analyyttistä tyyliään - vaikka monesta asiasta olenkin eri mieltä.
Satuin sitten lukemaan erään feministiksi ilmoittautuneen kriitikon arvostelun Annan kirjasta. En saanut juurikaan kiinni kriittisistä huomioista, mutta eipä ollut saanut Annakaan, joka kommentoi arvostelijaa, todeten tämän lukeneen ja noteeranneen kirjassa seikkoja, joita ei kirjassa ollut tai ylitulkinneen niitä. Hyvä näin, hetken jo epäilin torkahtaneeni kirjan ääressä.
Eikös tämä " kommunisti" A.Kontula ole myös asuntosijoittaja! Shamppanja kommari.
VastaaPoistaNiin? Ad hominem on argumenttien kuningatar?
Poista