Ei mikään styränki, vaan yksi kuningas
Jostakin syystä naisväellä kaikissa
maissa näyttää tänäkin päivänä riittävän loputonta kiinnostusta siihen, mitä
kuningas ja hänen lähipiirinsä tekevät. Ellei omassa maassa ole kuningasta,
niin fanitetaan sitten niiden maiden hallitsijoita ja kuningashuoneita, joissa
moinen ihme on.
Monarkki ja siis normaalitapauksessa
miespuolinen oli Euroopassakin sääntönä vielä ensimmäisen maailmansodan aikana,
vaikka politiikan megatrendi jo oli johtamassa kohti tasavaltalaista valtiomuotoa,
olipa se käytännössä kansanvaltainen tai ei.
Niinpä oikeinajattelevat
kansalaisemme kauhistelevat yhä kovin ylenpalttisesti sitä, että meidänkin
maahamme vuonna 1918 valittiin kuningas. Asia oli jo tulossa kovin
epämuodikkaaksi, mutta eihän se sellaisenaan merkinnyt itsenäisyyden menettämistä,
kuten alkaa jo olla tapana olettaa. Ei Englantikaan koskaan ollut Saksan alusmaa,
vaikka siellä hallitsi saksalainen ruhtinassuku.
Oikea kuningas oli kansan tuki ja
turva pöyhkeitä herroja ja heidän pyyteitään vastaan. Kansa oli lähes aina kuningasmielistä,
kun taas aateli ja etenkin ylhäisaateli suhtautui instituution nuivasti ja aina
joskus kapinoikin. Meillähän niin tapahtui vielä vuonna 1788.
Tätä kuninkaan ja kansan suhdetta kuvaa
Topelius ”Välskärin kertomuksissaan” tarinassaan Aaron Perttilästä, Bertelskiöldin
aatelissuvun kantaisästä.
Kuningas oli myös Suomessa hyvin
suosittu, minkä saivat kokea sekä Kustaa III että Kustaa IV Adolf Suoneen
tekemänsä Eriksgatan aikana. Molemmat puhuivat vähän suomeakin. Heidän edeltäjänsähän
olivat yleensä tämän matkan meren taa laiminlyöneet, mihin laki antoikin mahdollisuuden.
Kun majesteetit sitten tulivat
kyläilemään, merkitsi se valtavaa tapahtumaa ja satojen hevosten kulkue vaelsi
ympäri maan kuin heinäsirkkaparvi (ks, Vihavainen:
Haun majesteetit tulokset). Silti kansa oli riemuissaan. He saivat
omakohtaisen kosketuksen johonkin olentoon, joka ei enää olut tavallinen
kuolevainen, vaan lähellä Jumalaa ja hänestä seuraava.
Oikean kuninkaan vastakohta oli
tyranni eli väärä valtias, joka ei pelkästään ollut huono hallitsija, vaan
suoraan isästä perkeleestä käyttäessään Jumalalta saatua valtaansa ei Jumalan
kunniaksi ja oikeuden ja totuuden hyväksi, vaan muiden päämäärien
saavuttamiseksi.
Luen parhaillaan Samuel Pepysin
päiväkirjaa, joka sijoittuu ns. restauraation aikaan 1600-luvun puolivälissä
Englannissa. Siitäkin näkyy, miten valistunut, korkea amiraliteetin virkamies uskoo,
kuten muutkin, että kunigas pystyy kosketuksellaan parantamaan risatautia.
Uteliaana Pepys meni tuota katsomaankin.
Toisaalta Pepys kirjoittaa
pettyneenä ja kenties ironisesti, että hänen kunnioituksensa kuningasta kohtaan
kärsi, kun hän huomasi tämän purjehtivan muiden kuolevaisten tapaan tapaan sateisella
Thamesilla, sen sijaan että olisi kyennyt sadetta estämään tai edes hillitsemään.
Kun kuninkaan koira tekee tarpeensa
Pepysin veneeseen, oli kaikilla tavattoman hauskaa, kun he saivat kokea, että
kuningas ja se, mitä hänelle kuuluu, eivät olekaan muita kuolevaisia kummempia.
Paitsi, että kuninkaalla oli myös
niin sanottu” body politic” (ks. Vihavainen: Haun
memento tulokset), joka oli muuta kuin hänen kuolevainen ruumiinsa.
Tämä tapahtui 1600-luvun
puolivälissä, mutta keskiajalla kuninkaan merkitys oli ehkä suurempikin, vaikka
hän ei olutkaan vielä itsevaltias Jumalan armosta.
keskiviikko 18. heinäkuuta 2018
Mikä mies oli kuningas
Nykyään tuntuu aivan luonnolliselta
pitää hallitsijaa ihmisenä. Itse asiassa se taitaa tuntua yhdeltä kansalaisen
perusoikeudelta. Kaikkihan me olemme ihmisiä eli siis eläimiä, nisäkkäitä par
excellence.
Kun ihminen, kuten nyt juuri
kuningas, on julkisessa asemassa, täytyy hänen kestää kaiken maailman
räävittömyyksiä, toisin kuin tavallisen ihmisen, joka tänäkin päivänä voi kysyä
kunniansa perään.
Ja tavaksihan on tullut, että tällaisen
kysymyksen vievät oikeuteen kaikkein herkimmin juuri ne, joista on syytä
epäillä, ettei heillä mitään kunniaa olekaan.
Sokea oikeus saattaa tosiaan
useinkin päätellä, että kenellä tahansa lurjuksella on yhtä suuri kunnia kuin
kelpo ihmiselläkin. Se nyt kuuluu noihin juridiikan lähtökohtaisiin
rajoituksiin. Eihän oikeudessa oikeutta saada, vaan luetaan lakia.
Esimerkkejä on turha luetella, itse
kukin tietää, kenestä tai keistä on kysymys. Mutta nyt siis kuninkaasta.
Englannin hovi taisi olla
uranuurtaja siinä monarkian alennustilassa, joka synnytti kokonaisen
häväistysjuttujen sepittäjien elinkeinon. Tämän on mahdollistanut sellainen
uusi ajattelu, ja kulttuuri jolle majesteettirikoksen ajatus on syvästi ja
täydellisesti vieras.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että
tämä ajatus on uusi ja liittyy yhtä tiiviisti kulttuurin rappioon kuin
potkupallon korottaminen ykkösluokan prioriteetiksi kansakuntien elämässä.
Vielä noin kymmenen sukupolvea
sitten ja myöhemminkin oli luonnollista kannattaa sellaista näkemystä, jota
Matti Klinge on nimittänyt Aaron Perttilän valtio-opiksi Topeliuksen
kertomusten mukaan.
Vanha Perttilä, Bertelskiöldien
aatelissuvun talonpoikainen kantaisä ja todellinen patriarkka katsoi, että
maailmassa tarpeellisia olivat kaksi: kuningas vallan haltijana ja talonpoika,
joka kaikki elätti, hiirestä kuninkaaseen.
Se sekalainen herralauma, joka oli
syntynyt siihen väliin ja painoi talonpojan hartioita oli sen sijaan tarpeeton
ja uhkasi ja usein suorastaan uhmasi myös kuninkaan valtaa. Talonpojan oli
hallitsijaa puolustaminen ja samalla tuli hänen jumalaista oikeutta noudattaa
ja sille alistua.
Sitä kohtaan oli luonnolliset
velvollisuudet, siihen ei sen sijaan perustunut herrojen palveleminen, joka oli
ihmiskeksintöä ja hänen paheistaan peräisin.
Vanhoissa Ruotsin valtakunnan
laeissa on kuninkaankaari ensimmäisenä ja se kertoo havainnollisesti kuninkaan
aseman ja hänen velvollisuutensa ja oikeutensa.
Herra Martti laati
1500-luvun lopulla Kuningas Kristofferin maanlain suomennoksen ja Kalajoen
kirkkoherra Ljungo Tuomaanpoika suomensi vähän myöhemmin sekä maanlain että
kaupunginlain.
(Martti Ulkuniemi, Ljungo
Tuomaanpojan lainsuomennokset I. Maanlain ja kaupunginlain teksti. SKS
1975, 270 s.; Kuningas Kristofferin maanlaki. Herra Martin
suomentamana. Valtion painatuskeskus 1987, 216 s.).
Näiden lakien kuninkaankaaressa
annetaan seikkaperäiset ohjeet kuninkaan valinnasta ja hänen Eriksgatastaan.
Mainittakoon, että valinnassa mukana oli oltava myös Suomen kahden
laamannikunnan edustajat. Eriksgataa ei sen sijaan kuninkaan tarvinnut
henkilökohtaisesti Suomeen tehdä, vaan kuninkaan sijainen valtakunnan drotsi saattoi
Turun piispan kanssa ottaa Suomen herroilta uskollisuudenvalan Turussa.
Joka tapauksessa kuninkaalle siis
oli vannottava uskollisuutta, mutta olipa kuninkaankin puolestaan valalla
sitouduttava palvelemaan alamaisiaan. Ja Kuninghalliset walat pitä ia
ey yhtän rikkoa, wan paremmin hyffuydellä lisätä.
Kansa taas lupasi
kuninkaalleen hänelle kohtulisen kwuliaisudhen osoittaman ia hänen
käskyns täyttämän…erittäin sota ioukois, man raioille seurata, ia waldakunda
hänen cansans wariella.
Mikäli valansa tehnyt alamainen
sitten otti ja pakeni vihollista, hän oli vikapää kuolemaan, ellei kuningas
siitä armahtanut.
Kuningas persoonallisesti oli myös
ottanut itselleen oikeuden kostaa erinäisiä rikoksia, nimittäin koti-
kirkko- ja käräjärauhan rikkomiset. Lakitekstissä mainitaan muuten
myös Sawna rauha.
Niinpä se, joka vaikkapa
väkivalloin tunkeutui toisen kotiin tai makasi väkisin naisen, oli
rikkonut kuninkaan valan ja tämähän oli ottanut
velvollisuudekseen tällaisen rikoksen kostaa. Mikäli alamainen kuitenkin otti
koston itselleen, kapinoi hän kuninkaan oikeutta vastaan ja oli vikapää
rangaistukseen.
Käytännössä toki harvoin itse
kuningas tarttui toimeen valansa täyttääkseen, sen asian hoitivat hänen
puolestaan käräjät. Kuninkaalle sopi joka tapauksessa mennä asiasta
valittamaan, ellei oikeutta saanut muualta. Vielä Kustaa III 1700-luvun lopulla
otti valittajia vastaan kolmasti viikossa tunnin kerrallaan. Kuka tahansa
saattoi mennä asiaansa esittämään.
Joka tapauksessa tämä idea
kuninkaan kosto-oikeudesta ja samalla myös velvollisuudesta oli erittäin
tärkeä. Sitä ennen oli luonnonlain välttämättömyydellä luisuttu sukujen
vihanpitoon ja verikostoon. Sellainenhan vallitsee yhä monilla seuduilla,
Albaniasta ja Tšetšeniaan ja esimerkkejä löytyy lähempääkin. Luulen, että ne
ovat vain lisääntymässä eikä vähenemässä. Keskiajankin parhaat saavutukset ovat
vaarassa tulla menetetyiksi.
Vaikka Ruotsin kuningas vanhimpien
lakien mukaan oli valittu tehtäväänsä ihmisten toimesta, ei hän asemaansa
päästyään enää ollut tavallinen mies –tai nainen, mikäli kyse oli hallitsevasta
kuningattaresta.
Kuningas oli jumalallisen oikeuden
turvaaja ja toteuttaja, eikä minkään kuppikunnan edustaja ja asiamies. Vaikka
hän oli ihminen, oli hänellä myös käytössään taivaallinen valta.
Englanninkielisessä maailmassa eli
siis myös meillä tunnetaan käsite body politic, jota sivistyneissä
piireissä yhä käytetään. Se viittasi siihen, että kuninkaalla oli sekä
maallinen ruumiinsa, että myös taivaallinen. Hallitsijana ollessaan hän ei
ollut yksityishenkilö eikä edes varsinaisesti henkilö, mitä hän tietenkin oli
yksityisasioissaan.
Jo 1600-luvulla alkoi yhä
voimakkaammin nousta esille ajatus luonnonoikeudesta, joka aikanaan synnytti
opin yhteiskuntasopimuksesta ja kansansuvereniteetista. Kuningas saatettiin
jopa mestata, kuten tapahtui sekä Englannissa että myöhemmin Ranskassa. Ruotsissahan
Kustaa III murhattiin. Venäjälläkin keisarien murhaamisesta alkoi jo
1700-luvulla tulla jo eräänlainen maan tapa.
Tämä oli hirmuinen asia, sillä
siinä samassa horjui jo koko oikeusjärjestys. Kuitenkin jo antiikin aikana oli
erotettu toisistaan laillinen ja valansa pitävä hallitsija ja toisaalta tyranni
ja väärä valtias, jollainen oli kauhistus oikean monarkin paikalla. Kuolema oli
sellaiselle aivan oikea rangaistus.
Niinpä olikin äärimmäisen tärkeää,
että Nikolai II:n aikoinaan selitettiin rikkoneen valansa, eli siis
hallitsijanvakuutuksensa antaessaan kuuluisan Helmikuun manifestin. Se vapautti
myös kansan omasta uskollisuuden valastaan.
Suomen kansan uskollisuutta oli jo
1700-luvulla pariinkin otteeseen koeteltu miehittäjän toimesta vaihtelevalla
menestyksellä.
Suomen sodan aikana
uskollisuudenvalaa sitten jo varsin yleisesti vannottiin ja pitäjittäiset
puumerkkiluettelot valan vannojista ovat nykyään Kansallisarkistossa
luettavissa.
Se oli aika vaikea asia. Suomen
syöjät autonomian ajan lopulla käyttivät asiaa suomalaisia vastaan ja syyttivät
koko kansaa opportunistiseksi ja periaatteettomaksi. Hyvä etteivät
suomettumisesta syyttäneet.
Kohtuutontahan se oli. Itse asiassa
suomalaisten uskollisuus kuningastaan kohtaan oli suorastaan uskomatonta
sellaisina aikoina kuin Suuri Pohjan sota, jolloin palkkiona asiasta oli vain
kärsimyksiä.
Kustaa III:n kohdalla vain
aatelisto asettui kuningastaan vastaan ja syytti tätä oman valansa
rikkomisesta. Kansa sen sijaan pysyi uskollisena ja siihen oli pätevät syynsä.
Kustaa IV Adolfin kohdalla tilanne
oli vaikeampi. Sotajoukko taisteli moitteettoman urhoollisesti, mutta siviilit
saivat nähdä, ettei kuningas yksinkertaisesti kyennyt hoitamaan sitä roolia,
joka hänelle kuului. Tässä tilanteessa sitten jopa ruotsalaisten herrojen mitta
heidän omassa maassaan täyttyi ja Porvoon valtiopäivillä oltiin jo vapaita
ottamaan vastaan uusi hallitsija.
Häntä juhlittiin suurella riemulla
ja innolla.
"Kun ihminen, kuten nyt juuri kuningas, on julkisessa asemassa, täytyy hänen kestää kaiken maailman räävittömyyksiä, toisin kuin tavallisen ihmisen, joka tänäkin päivänä voi kysyä kunniansa perään.
VastaaPoistaJa tavaksihan on tullut, että tällaisen kysymyksen vievät oikeuteen kaikkein herkimmin juuri ne, joista on syytä epäillä, ettei heillä mitään kunniaa olekaan."
Kuninkaalla tai kuningattarella on myös ympärillä väkeä jotka työllään auttavat valtion päämiestä. Mutta on siinä myös ettei kaikki lait kosketa samalla tavoin päämiestä, kuin tavallista väkeä.
Kun taas tuo symbolinen jumalallisuus tulee syntymäoikeutena, niin on se hieman vaikeaa jos kruunupäällä sattuu olemaan vaikka mielenterveydellisiä haasteita tms. Suomessa kun taas on demokratia joka toimii eri tavoin. Pieni haaste voi olla jos poliittinen näkemys iskee ristiin todellisuuden kanssa. Tyyliin harrasmuslimi tai kristitty ymmärrä kunnia käsittettä, nämä ovat molemmissa, mutta sääntötaulukko tulee kollektiivista joka voi olla jälkiteollisessa yhteiskunnassa hyvin jälkeenjäänyttä. Todellista kyllä henkilölle x, mutta ristiriita on väistämätön, kuin kommunisti-kapitalisti keskustelussa.
"Aaron Perttilän valtio-opiksi Topeliuksen kertomusten mukaan..."
VastaaPoistaSiinä mielessä tuo Perttilän valtio-oppi on naivi, että siinä ei huomioida välikerroksen (aatelisto, papisto, virkamiehistö) todellista merkitystä: välittää - tai joskus olla välittämättä - hallitsijan tahto yhteiskunnan työtätekevälle alatasolle. Ilman tuota välikerrosta kuninkaan tahto ei olisi kauas kantanut. Tätä on tuonut esiin esimerkiksi Mirkka Lappalainen. Tuosta välikerroksesta saatiin myös upseeristo ja aliupseeristo, jota ilman tavallisesta kansasta muodostunut sotajoukko olisi ollut pelkkä mieslauma, kuten nuijasodassa nähtiin "... ei tainnut retikka sotia...").
Totta kai se oli naiivi
PoistaMutta oliko tuo naivius vain romaanin kirjoitusajan tyyppittelyä ja tehokeinoittelua?
Poista