Vielä vähän samaa teemaa
Muodikkaaseen pohjoismaiseen
hyveellisyyteen kuuluu, että itse kukin yrittää voimiensa mukaan estää
maapallon lämpenemisen.
Eihän se tietenkään onnistu, eikä
itse asiassa merkitse yhtään mitään tuon suuren asian kannalta, mutta
moraalinen palkinto voi olla sitäkin suurempi. Voinemme arvioida, että se on
sitä suurempi, mitä tyhmempi ihminen on. Mutta tätä ei varmaankaan kannata
korostaa. Ilmiö sellaisenaan on kiistaton ja merkityksellinen.
Joka tapauksessa uusi hyveellisyys,
johon sisältyy liharuuan ja maidon välttäminen (ja jopa niiden nimen
mainitsematta jättäminen), sähköautoilu, lentomatkailun lopettaminen,
muovikassien hylkääminen ja vastaavat asiat, on perin juurin falskia niin
kauan, kuin itse kulutuksen määrää ei rajoiteta.
Mikäli Kaukoidästä kärrätään
päivittäin valtavia määriä tekstiilejä ja ruokaa tyydyttämään muotitietoisia
naisia ja miehiäkin ja mikäli koko pintaliitoinen väestö hylkää perinnäiset
asuinsijansa ja rakennuttaa harvalukuisiin taajamiin valtavia betonikolosseja
muodikkaiksi tyyssijoikseen, ei sen niin sanottua hiilijalanjälkeä tee
vähäiseksi tylsä vegaaninen ravinto enempää kuin työmatkapyöräily tai
turistimatkojen välttäminen.
Etenkin pyöräily on toki hauskaa ja
terveellistä ja maistuuhan se toisinaan aina normaalille ihmiselle kasvisruokakin.
Tarpeettoman paljonhan meillä lihaa syödään. Akkuteollisuuden aiheuttamasta tuhosta ja
tuulimyllyjen ympäristöhaitoista huolimatta sähköautoilukin saattaa olla
hyödyllinen suuntaus, jos se pysyy tolkullisissa rajoissa.
Toki muovikassien korvaaminen kestokasseilla
on lähinnä tyhmyyttä ja sen merkitys luonnon kannalta on jopa negatiivinen.
Ainakin se kertoo kantajastaan sen mitä tämä haluaa.
Laskematta grammoja, pidän joka
tapauksessa selviönä, että muodikas Kalasatamaan muuttava pyöräilevä juppi
(onhan kai juppeja yhä?) polttaa elinkaarensa aikana enemmän hiiltä, kuin juntti,
joka tyytyy asumaan maalla vanhassa talossaan, syö monipuolista ruokaa ja ottaa
kaupasta joka kerta uuden muovikassin.
Uusin villitys on nyt ostaa suoraan
Kaukoidästä halpatavaraa. Saapuvat tonnimäärät olisi kiinnostavaa tietää, mutta
kaikki viittaa siihen, että ne ovat jo nyt merkittävän suuria ja kasvavat koko
ajan nopeasti.
On luultavaa, että tätä virtaa
aletaan ennen pitkää hillitä tulleilla, mikä lienee monessa suhteessa
hyödyllistä.
Laajemmassa katsannossa alkaa jopa
näyttää siltä, että muuan aikakautemme ilmiö alkaa olla saavuttamassa käännekohtaansa.
Tarkoitan kulutusta kulutuksen vuoksi, josta oli takavuosina tehty jo, ei sen
vähempää kuin uusi hyve.
Sana ”hyve” kuulostaa tässä
yhteydessä epäilemättä jo irvokkaalta, mutta on vaikea keksiä ilmiölle
sopivampaakaan nimeä. Verrattuna klassisiin hyveisiin kyse on suorastaan niiden
vastakohdasta. Mutta tästähän tuli jo edellä kirjoiteltua.
Toistaiseksi kieltäytyminen
turhasta kulutuksesta on jäänyt lähinnä erilaisten elämäntapaintiaanien
harrastukseksi ja se on nauttinut enimmäkseen niiden suosiota, jotka ovat jo
saaneet maistaa yltäkylläisyyttä.
Tulossa ovat kuitenkin uudet
miljardit, joiden käyttäytymiseen emme voi vaikuttaa mitenkään. Kiinnittämättä
ylenmääräistä huomiota yhä vielä vauraan pohjolan hyvepolitiikkaan ja sen
mahdollisiin ympäristövaikutuksiin, voimme ainakin todeta sen, että
suhtautuminen kuluttamiseen on asia, joka on kokenut melko nopeita muutoksia.
Tässä taas vähän vanhaa tarinaa.
Osattiin sitä jo noina muinaisina aikoina:
maanantai 28. joulukuuta 2015
Shop til you drop
Fiksut ihmiset täyttävät taas
myymälät ja hallit ja mättävät kärrynsä täyteen tavaralla. Nythän sitä saa edullisesti
ja jopa halvalla ja tyhmähän se on, joka maksaa liikaa.
Tässä lyhyesti terveen järjen
puolustuspuhe niiden puolesta, jotka ahtautuvat tavaraa haalimaan näinä osta
ja säästä –päivinä. He käyttäytyvät, kuten rationaalisen kuluttajan
odotetaan käyttäytyvän, eikä turhaan odotetakaan. Paitsi että eivät nyt ihan
niin rationaalisia ole.
Konsumerismi, jolla
tarkoitetaan, muun ohessa uskoa siihen, että kuluttaminen sinänsä on hyvä asia
ja sopii mainiosti ihmisen elämänsisällöksi, ei ole vanha asia.
Sen iästä on liikkeellä
ristiriitaisia näkemyksiä ja jotkut haluavat ymmärrettävästi aloittaa sen
historian jo muinaisajoista tai vähintään Raamatun ajoista tai Rooman
valtakunnan päivistä. Kukapa ei muistaisi pöyhkeilevää homo novusta,
Trimalchiota ja monia muita rappeutuneita roomalaisia sun muita sybariitteja,
joita on jo ammoisista ajoista ollut keskuudessamme.
Mutta konsumerismi suoranaisena
ideologiana on tuskin niin vanhaa perua. Niall Ferguson puhuu siitä yhtenä
läntisen sivilisaation innovaationa, killer app, joka on osaltaan
tehnyt meistä maailman johtajia, toistaiseksi.
Colin Campbell uskoo, että sellaisen
ideologian syntyyn tarvittiin moraalinen vallankumous, jonka syntymiseen
utilitarismilla ja siis myös sen kehittäjillä, Benthamilla ja Millillä oli
erityiset ansionsa.
Kun katsoo, millä helppoudella
konsumerismin ideologia on kaikkialla omaksuttu, voi hieman epäillä sen
merkitystä ainakaan intellektuaalisena saavutuksena. Tosiasia kuitenkin on,
että loputonta kulutusta kulutuksen vuoksi on liki aina ja kaikkialla paheksuttu.
Rikkautta on toki voitu kerätä,
mikäli siihen on ollut mahdollisuuksia ja katovuosien takia varastojen
kartuttaminen on aina ollut myös talonpojille rationaalista ja on yhä vieläkin,
mutta se onkin jo toinen juttu.
Joka tapauksessa perinteinen
talonpoikaisyhteiskunta meilläkin paheksui tarpeetonta kulutusta, jota myös
muut säädyt pitivät talonpoikien kohdalla syntinä.
Kahvin ja sokerin kaltaiset tuonti-
ja ostotavarat heikensivät maan finansseja, velkaannuttivat orjansa ja matkaan saattoivat
sitten lamakauden, kuten 1870-luvun lopulla taas kerran saatiin kokea. Eipä
kestänyt nälkävuosien oppi kauan kansan muistissa, paheksuivat papiston
edustajat ja muut vakavamieliset ihmiset maailman menoa.
Mutta silloin olikin
talonpoikaiston vanha elämäntapa revennyt liitoksistaan. Kaupat tarjosivat
senkin seitsemää sorttia viiniä ja viinoja, Smyrnan rusinoita, Islannin silliä,
sardiineja, tupakkaa ja piru ties mitä.
Talonpojan ei tarvinnut kuin nimi pyöräyttää
paperiin, niin jo tuli tuohta lompakon täydeltä ja yhtiön miehet veivät
vastineeksi vain itsestään kasvaneita runkoja pois metsästä mätänemästä.
Niinpä nähtiin silloin uudenlaista
nuorisoa ja vähän vanhempiakin isäntiä patsastelemassa peukalot liivin reijissä
ja karauttelemassa linjaalirattailla kevarista toiseen juoksijahevosillaan.
Kun puku oli vapriikkiverkaa ja
suussa hopeapislaakinen syöskumipiippu, niin ei itse miehestä enää
ollut väliä, olipa tuo mikä tahansa. Näin moitiskelivat moralistit ja kylän
tytöt taisivat useinkin todistaa, että he olivat oikeassa. Kerskakulutus toimi
pätevänä signaalina myös avioliittomarkkinoilla.
Siirtyminen vaihdantatalouteen
merkitsi epäilemättä talonpoikaisyhteisössä moraalista vallankumousta.
Säätyläisten piirissä ostokomeuksilla koreilu oli tietenkin vanhaa perua.
Everstiluutnantti von Fieandt, jonka Runeberg kertoo olleen talonpoikaisesti puettu,
oli jo omassa joukossaan kummajainen:
Nu så hör, hur han såg ut:
Klädd han gick i grå syrtut,
Den var sydd på hemloftskullen
Och av egna får var ullen.
Överst på hans hjässa satt,
Sliten blank, hans faders hatt,
Ärvd vid Villmanstrand på näset,
Där hans farfar bet i gräset.
Lägg därtill i vintertid
Fårskinnspäls, helt kort, men vid,
Becksömsstövlor sist på foten,
Sådan red han framför roten.
Hjälte var han ej just så,
Att han nu dugt ses uppå;
Andra tider, andra seder,
Fieandt bar för djupt sin heder;
Ja suomeksihan se on esimerkiksi
näin:
Entä näkö: asunaan
harmaa haaratakki vaan,
tehty kotikankahista,
villat kotilampahista.
Taaton lakki laellaan
kiilsi pitkää pitoaan:
tälle jäi, kun Lappeen nurmeen
taatontaatto vuoti hurmeen.
Lyhyt, väljä talvisäin
tuohon lammasturkki--näin,
pikisauma-saappahassa
ruodun eess' on satulassa.
Eip' ois urhon näköinen
kansan nähdä nykyisen;
aika toinen, toinen tunto,
syvemmällä piili kunto.
1800-luvun toisella puoliskolla
aika oli koko yhteiskunnassa muuttunut ja muutos sen kuin jatkui.
Omassa suvussani kiertää
uskottavalta kuulostava tarina, jonka mukaan vanha patriarkka satakunta vuotta
sitten kiteytti kaikille noudatettavaksi kultaisen säännön: ”Älä osta sitä,
mikä tuntuu tarpeelliselta, vaan ainoastaan sitä, mitä ilman et missään tapauksessa
voi olla!”
Tästä ei etenkään naisväki pitänyt
lainkaan ja sillä lieneekin myös laajemmin merkittävät ansiot siinä, että
luontaistaloudesta siirryttiin vaihdantatalouteen ja varallisuuden lisääntyessä
sitten aikanaan yhä syvemmälle konsumerismiin.
Siitä tuli viimein se sisältö ja
kansalaisuskonto, joka tätä maailmaa vielä pystyssä pitää, kun muu ideologia on
liian vaikeana, vaikeatajuisena ja tarpeettomana hiipunut.
Normaali etiikka, se jota ei itse
Jumalakaan voi uhmata, kuten tiedämme, sanoi kaikille kerran, että moraalisesti
arvokas ja ansioitunut on se, joka mahdollistaa muiden hyvinvoinnin.
Se, joka elää itse kieltäymyksessä,
mutta työllään saa aikaan ne herkut, jotka sitten vielä kantaa rikkaan pöytään,
on todellinen sankari. Itse asiassa juuri hän on se moraalinen jättiläinen,
jolle nuo hänen valmistamansa hyvyydet itse asiassa kuuluvat.
Marx ja Engels eivät olleet mitään suuria
ajattelijoita sen johdosta, että tätä julistivat. Sehän oli normaalin
moraalitunnon sanelema johtopäätös.
Sankareita olivat siis he, jotka
tuottivat ja samalla kieltäytyivät välittömistä palkinnoista, jotka sitten
riiston takia jäivät loputakin heiltä saamatta. Kelmejä ja hunsvotteja olivat
ne, jotka elivät työtätekevien kustannuksella ja mässäsivät korkotuloillaan
mitään hyödyllistä toimittamatta.
Kaiken kukkuraksi porvariston ideologit
kehtasivat väittää, että kapitalistin nauttima korko oli palkkiota välittömän
tyydytyksen lykkäämisestä. Näkihän sokea reettakin, kuka sitä
lykkäsi ja kuka ei.
Mutta ajat muuttuivat ja 1900-luvun
viimeisillä vuosikymmenillä saavuttiin jo tilanteeseen, jossa työläinen täällä
vauraassa Pohjolassa ei suinkaan enää ollut se riistetty ja askeesiin pakotettu
marttyyri, jollaiseksi hänet oli syystäkin kuvattu Marxin ja Engelsin teoksissa
ja vieläpä niin myöhään kuin tämän vuosisadan puolivälin jälkeen kyhätyssä
kommunistisessa propagandassa.
Työläinen oli viimeistään jo 1970-luvulla
meilläkin hyvin integroitu konsumerismin palvelukseen ja nautti sen
siunauksista täysin rinnoin. Kommunististen maiden propaganda, jossa työläistä
ylistettiin, mutta ei kyetty tarjoamaan hänelle kilpailukykyistä materiaalista
vaihtoehtoa, ei vakuuttanut enää kovin monia niistäkään, jotka vappuna kävivät
marssimassa näyttääkseen porvarille kaapin paikan.
Konsumerismin tarina Venäjällä on
oma ja erityisen kiinnostava lukunsa länsimaiden historiassa, mutta san
selostaminen on pakko jättää eri yhteyteen. Tärkeää joka tapauksessa on
muistaa, että myös länsimaissa tapahtui moraalinen vallankumous, jossa tuottajan
sijasta sankariksi nostettiin kuluttaja, tuo entinen syntipukki ja sylkykuppi.
Tuon vallankumouksen tarkka
ajoittaminen ei ole helppo tehtävä, mutta minun sukupolveni eläessä se on
Suomen osalta tapahtunut. Sotien jälkeen kunniassa oli työ ja mieluimmin kova
työ. Sen arvostaminen oli itsestäänselvyys ja sen tuloksia pidettiin enemmän
tai vähemmän koko yhteisölle koituvana siunauksena.
Metsässä ja pelloilla oli
loputtomasti miehen vastusta. Peltoa raivattiin primitiivisillä konsteilla,
joissa tarvittiin raakaa lihasvoimaa. Mutta työ palkitsi tekijänsä.
Muuan moraalisen vallankumouksen
huipentuma tapahtui, kun valtio alkoi maksaa pellonvarauskorvauksia.
Sotasukupolven aherrus leimattiinkin tarpeettomaksi ja jopa
vahingolliseksi äherrykseksi, jonka tuottamat voi- ym. vuoret
jouduttiin kalliilla dumppaamaan ulkomaille.
Sen sijaan valtio päätti maksaa
laiskottelusta. Se oli uusissa oloissa loogista, mutta normaalin perinteisen
moraalin ja maailmankatsomuksen kannalta luonnotonta.
Tämä tapahtui samaan aikaan, kun
suuret ikäluokat kaikessa neitseellisessä naiiviudessaan astuivat yhteiskunnan
näyttämölle ja aloittivat meilläkin suuren läntisen kulttuurivallankumouksen.
Suuri muutto, uskonnon hiipuminen
ja massakulutuksen uusi hyökyaalto pyyhkäisivät yli maan kuin tsunami, joka
hävitti loputkin siitä perinteisestä talonpoikaisyhteiskunnasta, jossa oli
asunut käsitys riittävästä tuotannosta ja kulutuksesta, joka
siis ei pyrkinyt rajattomaan kasvuun, vaan tyytyi järkevään kohtuullisuuteen
mahdollisuuksiensa rajoissa.
Uusi sankari on nyt kuluttaja,
ainakin monen muotifilosofin mielestä. Zygmunt Bauman on esittänyt, että kunnon
postmoderni kuluttaja on kaiken kukkuraksi jonkinlainen kaikesta irrallaan
oleva nomadi, joka karttaa myös omaisuuden hankkimista.
Omaisuushan merkitsee myös vastuuta
ja velvollisuuksia. Itsensä tuotteistava konsumeristi sen sijaan karttaa
sellaisia asioita kuin ruttoa ja haalii vain kertakäyttöisiä nautintoja.
Koska otan Aristoteleen vakavasti,
en ota Baumania ihan vakavasti. Ilmeistä kuitenkin on, että meidän aikanamme
monet vähintäänkin haluavat esittää ja ehkä ihan aidosti kokevatkin kuluttajan
jonkinlaisena sankarina, jonka suuri aktiivisuus on välttämätöntä talouden
kukoistukselle, mikä taas on välttämätöntä jostakin muusta syystä.
Kaiken pysäyttävä lama joka
tapauksessa näyttää monelle olevan uhkakuvista hirvein ja varmasti myös tuo
mukanaan paljon onnettomuutta. Talouden kiristyspolitiikka ja toiselta
aikakaudelta perityt instituutiot ruokkivat kierrettä tehokkaasti.
Mutta milloin me oikeastaan tähän
tilanteeseen tulimme? Milloin kadunmies alkoi ymmärtää, ettei tuotanto ole
mitään erityisen arvokasta ja että loputtomien hyödykkeiden kuluttaminen on
myös kunniakas ja tarpeellinen urakka, joka jonkun on tehtävä, mitä
tehokkaammin, sitä parempi?
Mieleeni tulee ainakin vuosi 2001,
jolloin joku arvovaltainen amerikkalainen taho, en nyt muista mikä, julisti
uutta kansalaisvelvollisuutta: ”Keep flying, keep buying!” WTC:n iskut
eivät saneet lamauttaa Amerikkaa, joka odotti, että joka mies tekisi
velvollisuutensa ja tietysti etenkin naiset, joiden käsissä nyt aivan
erityisesti olivat onnen avaimet kulutuksen etujoukkona.
Heihin olemme aina voineet luottaa
synkkinäkin aikoina ja jos nyt vaikkapa kangasta tuotetaan joskus liikaa, he
kyllä vaihtavat pitkiin hameisiin kun käsky käy. Mukinoita emme kuule tältä
sankarjoukolta koskaan.
Melkoisen matkan tuotannosta
kulutukseen olemme me täällä synkässä Sariolassa taittaneet nykyisten suurten
ikäluokkien elinaikana eli siis yhden sukupolven elinaikana.
Historiallisesti ehkä kaikkein dramaattisin
kehitys mahtuu yhden historiallisen sukupolven mittaiseen ajanjaksoon eli
suunnilleen vuosiin 1970-2000. Tästäpä sitten jatketaan kukapa tietää minne.
Vanha kansansatu kertoo, miten
kettu oli joutunut hampaistaan kiinni hirven sarviin (tai johonkin vastaavaan)
ja kun tämä lähti laukkaamaan, joutui se menemään mukana hurjassa kyydissä. Kun
juostiin jäniksen ohi, tämä kysyi, minne repolainen mahtoi olla matkalla. Tämä
vastasi suunnilleen näin:
”Jumala tiesi, Jussi kulta,
minne tässä vietänehen,
kunne kuljetettanehen.
Ennenpä sarvet katkeaapi,
ennen kuin hammas lohkeaapi!”
Sama se on tilanne meilläkin. Vain
vauhdista tiedämme, että se on kovaa ollut ja on yhä.
Vai onko jokin sittenkin
muuttumassa? Ehkä se tapahtuu tulevan jättiläismäisen laman aikana? Vai aletaanko nimenomaan silloin piiskata taas
ihmisiä kuluttamaan, lainarahalla, jos oma ei riitä?
Onko kyse yksinkertaisesti tuotantokyvystä: kun vanhaan aikaan tuotantokyky oli alhainen, ei mahdollisuutta eikä motivaatiota konsumerismille yksinkertaisesti ollut ja niukkuudesta tehtiin hyve. Niukkuustavaroista sai hyvän hinnan ja katteen. Kun tuotantokyky 1950-luvun USA:sta alkaen nousu lähes rajattomaksi, yritysten kannatti ryhtyä myymään pienemällä katteella, mutta suuremmalla volyymillä ja mainostaa sitä. Tavallisille ihmisille tuli vastaavasti mahdolliseksi kuluttaa.
VastaaPoista> ”… Onko kyse yksinkertaisesti tuotantokyvystä: kun vanhaan aikaan tuotantokyky oli alhainen, ei mahdollisuutta eikä motivaatiota … Kun tuotantokyky 1950-luvun USA:sta alkaen nousu lähes rajattomaksi, yritysten kannatti ryhtyä myymään pienemällä katteella”
VastaaPoistaJa tuohon vielä lisäyksenä toinen merkittävä pointti: kun ihmisten varallisuus lisääntyi, heille tuli mahdolliseksi ostaa tavaroita, eikä heidän tarvinnut itse takoa kaikkea maatilan pajalla.
Eihän nimittäin sellainen ihminen ole rikas, jolla on kultaa sata kiloa. Tarvitaan myös sellaisia ihmisiä, joilla on jotain sellaista itselle ylimääräistä, jota voidaan vaihtaa kultaan. Vasta massojen vaurastuminen loi todella rikkaita ihmisiä.
Siksi rikkaiden kannatti pyrkiä vaurastuttamaan koko yhteisöään; siitähän se synergia syntyi, ja oma rikkaus kasvoi siinä saumalla.
Oli kyllä liian pitkä juttu tällä kertaa. Ihan hyvä aihe.
VastaaPoistaHupaisaa kyllä, itseä jäi ärsyttämään meidän kestokassien yms. käyttäjien melkein halveksunta.
Itseä ei niinkään ensisijaisesti kiinnosta muovikassien ekologisuus jne. Vaan niiden rakenteellinen heikkous. Viilto-ja kolhusuojausta ei ole! On aikoinaan itselle muutama talous vahinko sattunut . Pari muovikassia viikosssa n.25€/v. saa sillä jo hyvän kassin tms.