Ihmiskunnan etujoukoissa
Me uskomme tulevaisuuteen. Ja
nykyisyyteenkin
Suuri megatrendi on naisellistanut
länsimaisen kulttuurin hämmästyttävän lyhyessä ajassa, muutamassa
vuosikymmenessä.
Kulttuurin syvärakenteissa on
yleensä oletettu tapahtuvan muutoksia vasta pitkällä aikavälillä, ehkäpä
pikemmin vuosisatojen kuin vuosikymmenten mittaan. Toki antiikissakin
väitettiin joskus, että yksi ja sama sotajoukko saattoi ”rappeutua” hyvinkin
nopeasti päästessään nautintojen ja joutilaisuuden makuun.
Tätä voi toki pitää jonakin muuna
kuin varsinaisena kulttuurin muutoksena. Ilmeisesti siinä vain päästettiin irti
sellaiset prosessit, joihin oli jo vahvoja valmiuksia olemassa.
Ajatelkaamme vaikkapa Venäjän keisarillisen
armeijan muuttumista kurittomaksi roskajoukoksi muutamassa kuukaudessa sen
jälkeen, kun sitä vuoden 1917 Helmikuun
vallankumouksessa alettiin ”demokratisoida” (vt. Vihavainen:
Haun kirpitšnikov tulokset).
Bolševistinen tihutyö viimeisteli
nopeasti prosessin ja Leninin oli pakko pian valtaan päästyään sanoa, ettei
tuosta armeijasta koskaan olisi mihinkään: oli luotava kokonaan uusi.
Kokonaisen jättiläisarmeijan
murskannut taikasana oli ”vapaus” -svoboda. Itse asiassa kyseessä oli
rajoittamattoman hillittömyyden idea, jota olisi ollut asianmukaisempaa nimittä
venäläisellä sanalla ”volja”, kuten Jemeljan Pugatšov teki 1700-luvun lopulla.
Suurten murrosten aikoina syntyneet
prosessit saattavat olla täysin odottamattomia: kukapa olisi etukäteen uskonut
maailmansotien kaltaista mielettömyyttä mahdolliseksi? Eihän kukaan sellaiseen
pyrkinyt. Ei tiettävästi pyri nytkään.
Järkytys eurooppalaisen kulttuurin äkillisen
barbarisoitumisen takia oli syvää ja ravisteli itse perusasioita: tätäkö siis
oli se maailmanhistoriallinen edistys, tuohonko johti kulttuuri, jonka piti
muuttaa koko maailma tiedon, onnen ja oikeudenmukaisuuden paratiisiksi?
1800-luku oli valkoisen,
eurooppalaisen miehen ja hänen luomansa kulttuurin suuri vuosisata. 1900-luku
näki sen romahtamisen villi-ihmisen barbariaksi uusin ja entistä paljon
tehokkaammin asein varustettuna.
2000-luku on lähes koko maailmassa
ja erityisesti sen kehittyneissä osissa mitä selvimmin naisen vuosisata. Valkoinen
mies nosti naisen yhteiskunnan periferiasta sen hallitsijaksi ja loi
uususkonnon, jossa vannotaan nimenomaan naisellisten arvojen nimeen ja kumarretaan
niitä absurdiuteen saakka.
Muutamassa kymmenessä vuodessa
olemme päätyneet varauksetta ja pidäkkeettä tunnustamaan nautinnon,
hellämielisyyden, egoismin ja tasa-arvon olevan kiistattomasti arvoista suurimpia.
Niiden kritisointi ei ainoastaan aiheuta sosiaalisia rangaistuksia, vaan saattaa
jopa johtaa oikeuslaitoksen langettamaan tuomioon.
No, mitäs vikaa noissa arvoisa ja
niille rakentuvassa kulttuurissa sitten muka on? Olisiko niiden vastakohta
jollakin tapaa parempi asiain tila?
Lähes jokainen joutuu epäilemättä
myöntämän, että niin ei ole. Niinpä keskiaikaisen käsiterealismin metodeja
seuraileva älymystön kelpo jäsen saattaakin tyytyväisenä päätellä elävänsä sellaisen
moraalin maailmassa, joka on paras mahdollinen ja jonka pitää (moraalinen imperatiivi,
”soll”) ja täytyykin (kehityksen välttämättömyys, ”muss”) ennemmin tai
myöhemmin vallita koko maailmaa.
Asiaan kuuluu, ettei siinä
tunnusteta mitään aristoteelista kohtuutta. Suurten perusarvojen toteuttamisessa
ei tämän kulttuurin mittojen mukaan koskaan voida mennä liian pitkälle. Itse
asiassa niiden toteutumisesta ei voi edes puhua, elleivät ne ole saavuttaneet äärimmäistä
pistettä. Tämän nerokkaan johtopäätöksen olen omin silmin saanut nähdä.
Kyseessä on sangen merkittävä kulttuurinen
murros julkisesti tunnustetun ja hyväksytyn moraalikoodeksin tasolla. Miten
syvä tämä murros on, emme tiedä. Ehkäpä sekin hajoaa pirstaleiksi kova paikan
tullen ja jopa yhtäkkisesti, kuten kävi Venäjän armeijan kurille ja taisteluhengelle
vuonna 1917?
Elämme erittäin vaarallisia aikoja,
eikä ole pois suljettua, että suurkaupunkien ihmismassat vielä piankin joutuvat
taustelemaan olemassaolostaan eikä se yltäkylläisyys, joka mahdollisti uuden
moraalin, äkkiä olekaan massojen ulottuvilla.
Nykyajan ihminen luulee likinäköisyydessään
noudattavansa klassisia hyveitä täydellisemmin kuin hänen edeltäjänsä koskaan. Ellei
näin ole, on vika noissa vanhentuneissa normeissa, jotka ansaitsevatkin tulla
hylätyiksi.
Mutta millaisia ne oikeastaan
olivat ja missä määrin aikakautemme pystyy niiden tasolle pääsemään? Entä ovatko ne tosiaan edes tavoittelemisena arvoisia?
Ehkä kannattaa vilkaista paria
esimerkkiä:
Julmuus ja sen
vaihtoehdot
Kun tutkistelee
vanhoja käsityksiä ihmiselle sopimattomasta käytöksestä, synneistä tai paheista
eli taipumuksista, joita hänellä on sellaisiin nähden ja toisaalta hyveistä,
näkee varsin selkeän kehityskulun. Pahe on muuttunut hyveeksi.
Erityisen selvää
tämä on parin suurimman kardinaalipaheen eli kuolemansynnin kohdalla. Ahneus
(avaritia) on nyt kaiken kehityksen moottori (Vihavainen: Haun
ahneus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Irstaus (luxuria)
taas, nykyään yhä useammin rakkauden synonyymiksi ymmärrettynä, on niin ikään
ylistetty ja tavoiteltu asia. Kaiken paheellisuuden ja synnin äiti, ylpeys,
on ihmisen uusi normaali tila.
Kun Maksim Gorki
pani näytelmähenkilönsä sanomaan Ihminen -se kuulostaa ylpeältä, hän
lausui suorastaan uusimman ajan ja oklokraattisen vallankumouksen syntysanat
(ks. Vihavainen:
Haun ihminen tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Tarkemmin
kuulostellessa tuossa tunnuksessa on vahva tyhmänylpeyden juonne. Dostojevski
puolestaan kiteytti sanomansa kehotukseen nöyrry, ylpeä ihminen!
Nykyisessä
kulutusyhteiskunnassa paheita ei halveksita, ainakaan klassisia paheita.
Pikemmin niiden arvellaan olevan siunattuja asioita ja olemassa siksi, että
ihminen voisi pitää hauskaa. Antiikin Kreikan pääpaheet olivat mielettömyys,
pelkuruus, turmelus ja himo. Kristillisessä käsityksessä suurimmat synnit
eli kuolemansynnit olivat ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti
ja himo. Huomaa myös järjestys.
Nykyaikaisen
ihmisen silmin noissa luetteloissa on paljon typerältä ja vanhentuneelta
kuulostavaa. Sitä paitsi yksi asia loistaa poissaolollaan. Missä on julmuus?
Nykyisen
sukupolven maailmankatsomuksen mukaan hyveistä suurin on rakkaus, jota
me ehdottomasti palvomme ja kannatamme, ilmenipä se millaisissa muodoissa
tahansa. Irstaus on vain yksi rakkauden ulottuvuus nykyään sallitun
ajattelutavan mukaan. Mikään irstauden muoto ei voi olla niin vastenmielinen,
että se oikeuttaisi meitä sen tuomitsemaan tai edes hylkäämään.
Kaikenlaisen
julmuuden sen sijaan tuomitsemme hyvin herkästi. Itse asiassa olemme tämän
asian kehittäneet jo absurdiuteen saakka ja se, joka pystyy aivan
prinsessamaisen hienosti erottamaan julmaksi tulkittavan asenteen ja sitä
paheksumaan, kuuluu joukossamme ansiokkaimpiin.
Viha, joka oli
myös klassinen pahe, ei ole suinkaan samaa kuin julmuus. Päin vastoin,
julmuutta kohtaan kuuluukin nykyään tuntea vihaa, mitä enemmän, sitä
ansiokkaampaa.
Kuitenkin
julmuus on aika vaikea käsite. Suomessa sen synonyyminä pidetään usein raakuutta,
mikä viittaa epäkypsyyteen. Viroksikin julman ihmisen sanotaan olevan toores,
tuore eli siis kypsymätön. Tämä viitannee siihen, ettei lapsilla empatiakyky
useinkaan ole kovin kehittynyt sikäli kuin asia koskee muita lajeja kuin
ihmisiä. Niinpä hyönteisiltä saatetaan repiä siivet ja nauraa sitten niiden
hullunkuriselle käytökselle.
Julmuutta
pidettiin kyllä jo entisaikaan paheena. Vanhoissa 1600-luvun kansallisuuksien
kavalkadeissa julmuuden selitettiin olevan erityisesti muutamien kansojen pahe.
Yksi sellainen olivat ruotsalaiset.
Dostojevskin
Karamazovin veljesten Ivan kuitenkin suorastaan julisti, ettei hän voi antaa
koskaan Jumalalle anteeksi sitä, että yksi viaton lapsi ruoskittiin hengiltä.
Mikään ei voi oikeuttaa sitä. Siispä Jumala on paha.
Kysymys Jumalan
oikeudesta julmuuteen saattaa ollakin avain entisaikojen julmuuskäsityksen
ymmärtämiseen. Se ei ole sellaisenaan paha asia.
Olemme vanhan
käsityksen mukaan kaiketi kaikki Jumalan kädessä, mutta useita meistä hän
kohtelee hirvittävällä tavalla. 1700-luvulla kerrottiin, miten ihmiset
Lissabonin maanjäristyksessä hautautuivat raunioiden alle ja kituivat siellä
päiväkausia. Miksi Jumala tällaista salli?
Huomaan, että on
olemassa kirjakin, joka käsittelee teodikeaongelmaa Lissabonin
maanjäristyksestä holokaustiin. Mikä oikeus millään olennolla tosiaankaan olisi
sallia tällaisia kauhistuksia? Jos sellainen olento on, häntä lienee pidettävä
lähinnä paholaisena, kuten antiikin Astartea, joka vaati lapsiuhreja.
1700-luvun heräävä inhimillinen ylpeys ei voinut olla nostamatta esille näitä
kysymyksiä.
Julmuuden
ongelma on epäilemättä vanha eikä julmuutta ole muinaisessakaan maailmassa sellaisenaan
hyveenä pidetty, vaikka se ei ns. kuolemansynteihin tai suurimpiin paheisiin
kuulunutkaan. Jossakin mielessä julmuus kuitenkin oli entisaikaan aivan
ilmeisesti kuulunut hyväksyttäviin ominaisuuksiin. Mistä lienee ollut kysymys?
Kysymys oli
epäilemättä siitä, että kärsimystä pidetiin, ainakin ennen aspiriinin
keksimistä, ihmiseloon väistämättä kuuluvana asiana ja usein myös
tarpeellisena. Kohtuuton empatia olisi estänyt toimimasta hyveellisesti ja
mielekkäästi.
Ajatelkaamme
vaikkapa lasten kasvattamista. Vielä 1950-luvulle saakka voimissaan olleen
näkemyksen mukaan lapset oli kasvatettava väkivallan eli kivun kautta oppimaan
hyveellisiksi ja tulemaan kunnon kansalaisiksi. Pieksämisen laiminlyöminen ei
ollut hyväksyttävää, vaan tuomittavan heikkouden merkki.
Kipu ymmärrettiin
asiaksi, jota hyveellisen ihmisen täytyi kyetä tuottamaan lähimmäisilleen,
kuten lääkäri ei saanut jättää sahaamatta irti jäsentä, jonka tulehtuminen
aiheuttaisi kuolion. Teurastaja ei saanut armahtaa käsittelemäänsä karjaa eikä
pyöveli sitä ihmistä, joka kuului hänen käsiteltäviinsä -en nyt käytä tässä
sanaa asiakas.
Tässä en nyt
puhukaan siitä, miten suuret ja ylistetyt kuninkaat tappoivat summamutikassa
tuhansittain ihmisiä ja ylpeilivät sillä: Saul löi tuhat, mutta David kymmenen
tuhatta. Sitä paitsi monet kansat hävitettiin viimeistä ihmistä ja jopa eläintä
myöten lukemattomissa holokausteissa.
Kuitenkin
esimerkiksi pyöveliä pidettiin jollakin tavalla syntisenä ja halveksittavana ja
häntä kehotettiin rukoilemaan paljon. Luulen, ettei hän esimerkiksi saanut
nauttia työstään ja yleensä hänen piti pyytää uhriltaan anteeksi ennen
toimenpidettä, joka sentään oli oikeuden päätöksen mukainen.
Kaikessa tässä
oli kyse jonkinasteisesta julmuudesta eli empatian tukahduttamisesta. Koska
itse asiat olivat välttämättömyyden sanelemia, ei julmuus niiden yhteydessä
ollut pahe, väärä empatia sen sijaan olisi ollut sitä.
Teollinen ja
jälkiteollinen yhteiskunta on etääntynyt kauas siitä elämänmuodosta, jossa
jokainen vuorollaan myös joutui tappamaan saadakseen syötävää. Vaikka ei olisi
ollut teurastaja, joutui nyt ainakin päästämään päiviltä kanan tai porsaan.
Moni sai siinä taistella heikkouttaan vastaan, mutta ainahan ne hommat
hoidettiin, eikä se niin vaikeaa ollutkaan.
Nykyään vain
metsästäjät ja harvalukuiset teurastajat ovat näin lähellä sitä asiaa, jossa
tietynlainen julmuus on hyve eikä pahe. Lääkäritkään eivät saa antaa
toimenpiteen kivuliaisuuden häiritä työnsä onnistumista. Nämä ovat pieniä
arkaaisen maailman saarekkeita maailmassa, jossa vanhat perusarvot ovat
kääntyneet nurin ja usein kehittyneet absurdiuteen asti.
Kuitenkin tämä
uusi normisto, joka on kehittynyt huippuunsa vasta viimeisten 50-100 vuoden
aikana, edustaa vain pintaa. Hyvin lähellä pinnan alla ovat ne perusvaistot,
joita jokapäiväinen väkivaltaviihde kosiskelee ja jotka poikkeusolot hyvin
helposti nostavat pintaan.
Ajatelkaamme
vain maailmansotia, Ukrainan sotaa… Luulenpa, että ihminen on vielä aika raaka
olento, niin kypsältä ja jopa ylikypsältä kuin hän nyt ainakin täällä
Euroopassa haluaa näyttää. Irstaudella briljeeraaminen ja sen ylentäminen
julmuuden vastakohdaksi on falskia ja pinnallista. Muistakaamme vain tämä
hippiliikkeen tunnus make love, not war, jossa tämä salto mortale
oli jo tehty.
Kun ylennämme
irstauden rakkaudeksi ja julistamme ”rakkauden” ainoaksi hyväksi, hylkäämme
klassisen hyveen (virtus) käsitteen sen kaikessa moninaisuudessa. Silloin
olemme jo syvällä barbariassa. Mutta tällaisestahan on kokemusta jo antiikin
ajoilta ( vrt. Vihavainen:
Haun livius tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Livius tunsi vahvasti, että valtakunta ja nimenomaan sen kansan
moraali oli hänen aikanaan nopeasti rappeutumassa:
Koskaan ei
ole ollut Roomaa suurempaa ja nuhteettomampaa valtiota, eikä yksikään valtio
ole tarjonnut runsaammin hyviä esikuvia; mihinkään muuhun valtioon ei ahneus ja
nautinnonhalu ole tunkeutunut yhtä myöhään, eikä missään ole yhtä kauan pidetty
köyhyyttä ja säästäväisyyttä näin suuressa arvossa. Niin, mitä vähemmän
omaisuutta oli, sitä vähemmän sitä himoittiin. Vasta viime aikoina ovat
rikkaudet synnyttäneet ahneuden, ja nautintojen ylenpalttisuus on tuonut
mukanaan halun tuhoutua ylelliseen nautiskeluun ja viedä samalla tuhoon kaikki
muukin. (Käännös: Marja-Itkonen-Kaila).
Tuo Liviuksen kuvaus
oman aikansa Rooman moraalisesta tilasta on syventymisen arvoinen, mutta ei
siitä nyt enempää. ”Halu tuhoutua” on merkille pantava asia.
Olisipa
kiinnostavaa lukea, mitä tästä omasta ajastamme tullaan kirjoittamaan sadan
vuoden tai tuhannen vuoden kuluttua. Ehkä sitä kuvataan ylimielisen rappion
ajaksi ennen suurta katastrofia.
Toki kai kaikki sentään
toivomme, että meissä sen sijaan nähtäisiin ylevyyttä, jolle
oikeudenmukaisuuden, kohtuullisuuden ja rohkeuden lisäksi ominaista oli myös lempeys,
viisaus ja suuri humaanisuus.
Siitä sitten oli
hyvä jatkaa ihmisoikeuksien, veganismin ja tasa-arvon kehittämistä kohti kulttuurin
uusia huippuja, hemmotteluteollisuuden, tosi-TV:n ja Tik-tokin viitoittamalla
tiellä.
Vitun hyvin kirjoitettu !!! P.S. Anteeksi nykyisen kielenkäytön mukainen sananvalintani.
VastaaPoistaKielen ja ajatuksen ilotulitusta! Kiitos tästäkin ja paljosta kirjoittamisesta! Hyvää alkavaa vuotta!
VastaaPoistaJäin miettimään julma ja jumala sanan yhteyttä alkuperän suhteen. Kaisa Häkkisen Etymologisesta sanakirjasta en löydä muuta yhteyttä, kuin sanojen selityksistä. Eli vahvuus ja voima on molemmille yhteistä. Myön kiivaus on jumalalle kirjattu asia, joka kostaa häntä vastaan rikkoneet aina seitsemänteen sukupolveen asti. Jumala on siis aika julma, mutta sanotaan olevan myös oikeudenmukainen...?
VastaaPoistaNaisethan ovat nyt myös entistä laajemmin vasemmistolaistuneet, niin tutkimusten kuin oman kertomansa mukaan, tästähän ollut nyt juttuja mediassa.
VastaaPoistaKoska aika iso osa miehistä peesaa aina näitä "pehmeinä" pidettyjä arvoja, naisia, vaikka pehmeiden arvojen ytimessä on usein piinkovaa suvaitsemattomuutta eri tavalla ajattelua kohtaan, ei ole kaukana tilanne, kun saamme väistämättä uusia ja uusia "marin-hallituksia" tätä maata johtamaan.
Kulttuurielämän puolella myös on säälittävää vaihtoehdottomuus. Vain vasemmistolaisuus + vihreys ovat siellä edustettuina. Lähes 100 prosenttisesti tekijäkunnasta. Rohkeimmat ovat epäpoliittisia, se ei paljon rohkeutta vaadi, mutta vasemmistokuppikunnissa henkisesti sieltäkin ollaan usein mukana.
Oli politiikasta mitä mieltä tahansa, itse en koe olevani vasemmalla enkä oikealla, olen noita väistäjiä, mutta onhan se jo tilastollisestikin outoa että tietty sukupuoli ja tietty kulttuuristatus, tuottaa tietynkaltaista yhdenmukaista ajattelua. Kuin itsehypnotisointia. Nykyihminen tuntuu haluavan kiristävän vanteen päänsä ympärille. Saman kuin ihanneryhmänsä.
Vapaus ihanteena ei tunnu olevan tätä aikaa.
kr
Mikä on ”hyve”? Mitä sillä tarkoitetaan ja miten se määritellään? Neljännen käskyn mukaisestiko: ”jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä”? Tarkoittaako hyve perimältään oman edun onnistunutta tavoittelemista?
VastaaPoistaTämähän on evoluution perusajatus. Tietyssä luonnon ympäristössä menestyvät siinä edullisimmin käyttäytyvät lajit, ja huonommin sopeutuneet kuolevat pois. Jos ympäristö – esimerkiksi ilmasto – muuttuvat, aiemmin menestyneet lajit häviävät.
Vihavainen kertoo blogissaan juuri tästä: ”… Nykyisessä kulutusyhteiskunnassa paheita ei halveksita, ainakaan klassisia paheita. Pikemmin niiden arvellaan olevan siunattuja asioita …”.
Ehkä entiset paheet tosiaan ovatkin siunattuja asioita meidän nykyisessä maailmassamme.
Ennen vanhaan sopimukseksi riitti miehen sana ja kädenlyönti päälle. Yksinkertainen ja suljettu maalaisympäristö takasi sen, että petturi jouti puille paljaille. Meidän avoimessa maailmassamme tuollaista ihmistä pidetään tyhmänä, ja huonostihan hänelle käykin. Vain satasivuinen sopimus takaa jonkinlaisen turvan.
....leivästä lakimiehille.
PoistaNaisilla on enemmän tunteita, varsinkin empatiaa, joka on kyllä hyvä renki mutta huono isäntä. Nykyinen vihervasemmistolaisuus on liiallisen empatian saastuttama painajamaismainen unelma, joka on saastuttanut koko lännen. Vaatii muutamia julmia otteita, että saataisiin tämä julmettu typeryys takaisin aisoihin.
VastaaPoistaKirjoitit muun muassa: "Kristillisessä käsityksessä suurimmat synnit eli kuolemansynnit olivat ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti ja himo. Huomaa myös järjestys."
VastaaPoistaOnko niiden järjestys ollut teologien mielestä hyvinkin oleellinen?
Joka tapauksessa ne on kyllä toisinaan lueteltu toisessakin järjestyksessä, esimerkiksi vanhimmissa suomalaisissa tietosanakirjoissa, joissa myös esiintyy artikkeli Kuolemansynti. Vanhin suomalainen tietosanakirjan löytyy nykyään skannattuna netistäkin, ja tuo artikkeli löytyy tästä:
https://runeberg.org/tieto/5/0038.html
Siinä järjestys on: ylpeys, ahneus, hekumallisuus, kateus, juoppous (!), viha ja hengen laiskuus.
Siis järjestykseltään ja osittain sisällöltäänkin toisin kuin kirjoittamasi. Ja annetaan ymmärtää, että tässä muodossa luettelon olisi aikoinaan esittänyt jo paavi Gregorius I. Muistaakseni olen nähnyt listan tässä muodossa muissakin yhteyksissä, lukion uskonnonkirjasta lähtien.
Vai johtuneeko Suomessa aikoinaan hyvinkin vaikutusvaltaisen raittiusliikkeen vaikutuksesta, että juoppous mainittiin tuossa tietosanakirja-artikkelissakin ylensyönnin sijasta?
Entä himo, jolla tarkoitettaneen lähinnä seksuaalista himoa? Mainitsemassasi järjestyksessä se oli viimeisenä, mutta tuon artikkelin luettelossa hekumallisuus, joka on sitä lähellä, oli jo kolmantena.
Kiitos, tärkeä korjaus. Joka tapauksessa se kaikkein perustavin synti ei ole koskaan ollut himo, vaan väärän Jumalan palveleminen tai ylpeys, mikä liittynee samaan.
Poista"Elämme erittäin vaarallisia aikoja, eikä ole pois suljettua, että suurkaupunkien ihmismassat vielä piankin joutuvat taistelemaan olemassaolostaan eikä se yltäkylläisyys, joka mahdollisti uuden moraalin, äkkiä olekaan massojen ulottuvilla."
VastaaPoistaNiinpä.
Olin 1972-2019 asemassa, jossa havaitsin konkreettisesti sen muutoksen, joka tapahtui kollektiivisessa tajunnassa:
lähtökohtaisen vallitsevan niukkuuden, sen pakottaman tyytymisen, vastuullisuuden, kohtuuden ja kohtalon sijaan tuli näiden uusien oppien mukainen jokseenkin ehdoton käsitys
rajattomasta hyvästä, sen mahdollistamasta tyytymättömyydestä, yksilöä koskevasta vastuuvapaudesta, kohtuuden suhteellisuudesta ja oikeuksien rajattomuudesta.
Kohtalo pantiin päiviltä, sumea sorto otti sen paikan.
Siispä: Hybris, - jota seuraa se, mikä on ainoa, joka aina seuraa hybristä.
"mitä tästä omasta ajastamme tullaan kirjoittamaan sadan vuoden tai tuhannen vuoden kuluttua. Ehkä sitä kuvataan ylimielisen rappion ajaksi ennen suurta katastrofia....Siitä sitten oli hyvä jatkaa ihmisoikeuksien, veganismin ja tasa-arvon kehittämistä kohti kulttuurin uusia huippuja, hemmotteluteollisuuden, tosi-TV:n ja Tik-tokin viitoittamalla tiellä."
VastaaPoistaKyllä kai jokaiselle järkevälle ihmiselle on selvää, ettei tämä elämänmuoto voi tällä tiellä jatkua, meno on kuin Roomassa 400-luvun alussa. Uudet väkevämmät ja nälkäisemmät kansat odottelevat jo porttiemme ulkopuolella.
Suurta katastrofia odottaessa kuitenkin hyvää Uutta Vuotta toivottaen.
> Ano 2.1.2025 klo 11.01: ”… Uudet väkevämmät ja nälkäisemmät kansat odottelevat jo porttiemme ulkopuolella.”
PoistaAjan merkit viittaavat siihen, että siellä porttien takana ne pysyvätkin. Muutos on raju, sillä eihän siitä ole kuin tovi, kun entinen pääministerimme lupasi majoittaa Norjan kautta tulevia pakolaisia omaan kotiinsa. Nyt Suomi-poikakin rakentaa piikkiaitaa rajoilleen, rustaa uusia poikkeuslakeja, ja sama meininki on muuallakin.
Sitä paitsi maailman väkiluku on laskussaan, pois lukien Afrikka, erityisesti Niger, jossa äidillä on keskimäärin lähes kahdeksan lasta.
> ”… ettei tämä elämänmuoto voi tällä tiellä jatkua, meno on kuin Roomassa 400-luvun alussa.”
Kohtuullisen maltillisestihan täällä eletään; mitä tarkoitit?
No se vaara tietysti on, että meiltä katoaa pohdinta ja ymmärrys. Suomen poliitikot varoittavat kansaa veneen keikuttamiselta, mikä tarkoittaa saneltua samanmielisyyttä. Mikä puolestaan merkitsee samaa yksimielisyyden uskontoa kuin Neuvostoliiton kommunistisena aikana konsanaan. Ja lopunhan me muistamme.
"eikä pyöveli sitä ihmistä, joka kuului hänen käsiteltäviinsä -en nyt käytä tässä sanaa asiakas."
VastaaPoistaTsekkiläinen Pavel Kohout kirjoitti hyytävän hauskan satiirisen kirjan Hirttäjätär pyövelikoulutusta ja sen oppilaista, jotka käyttivät tuota termiä.
Turhautunut Putin
VastaaPoistaKiitos ajatuksia jälleen herättäneestä kirjoituksesta ja hyvää sekä parempaa uutta vuotta 2025 Sinulle arvon Timo.
Heilurimaista on ajan kulku. Välillä kiihkotaan sotilasmenojen kasvattamisesta ja mahdollisemman tehokkaan tappokoneiston rakentamisesta, nyt NATO-Suomessakin.
Ja sitten on aikoja, kuten 30-vuotta sitten, jolloin liki kaikki Euroopan maat uskoivat kansojen välisen sisämarkkinoiden synnyn estävän sodat, koska kaikki järkevät ihmiset tajuavat sodan olevan kauheudessaan hirveän kallista touhua.
Sangen nopeasti heiluri siirtyi sitten toiseen suuntaan.
Ihminen on kumma olio, ja varsin kumma on itänaapurin uusi tsaari Vladimir Putin. Hän totesi vähän aikaa sitten isossa lehdistötilaisuudessa, että ihmiset ovat luonteeltaan sellaisia, että he turhautuvat, kun ei tapahdu mitään ns. Jännää. Hän vastasi kysymykseen Ukrainan sodasta.
Jäin pohtimaan, että päättikö Putin todella lähettää Venäjän armeijan erikoisoperaatioon sen takia, että hän on turhautunut?
Ikävä on tämä näin vuoden 2025 aluksi sanoa, mutta edessä on melkoinen vuoristorata isoine pomppuineen, eikä NATO-Suomi jää sen ulkopuolelle.
Pekka Kymäläinen
Oulu