Puola
ideologiana
Matti
Klinge-vainaa sanoi joskus, että Puolan historia on avain koko Euroopan historiaan.
Onhan se vähän näinkin ja sen vuoksi on vahinko, mettä meillä sitä tunnetaan
niin vähän.
Puola on taas noussut ripeästi ja sitä voi
nimittää keskikokoiseksi suurvallaksi, kuten tehtiin myös maailmansotien välisenä
aikana. Perustavampaa kuin talous tai sotilaat, on maan itseymmärrys, sen
kulttuuri.
Olemme saaneet
todistaa Puolan omapäisyyttä ja ylpeää piittaamattomuutta EU:sta, joka meistä
mallioppilaista on ollut pöyristyttävää. Puolan kunnianhimona on sen sijaan ollut
olla vapaa ja itsenäinen. Yli sata vuottahan valtio joutui sen sijaan olemaan
naapuriensa sortamana ja jopa kartalta pois pyyhittynä.
Suotta ei Puolan
kansallislaulussa, Dabrowski-marssissa lauleta, ettei Puola vielä ole kuollut.
Näinhän naapurit luulivat ja halusivat asian olevan.
Puolasta voi
sanoa, että se on jo käsitteenä poikkeuksellisessa määrin ideologisesti latautunut.
Valtiohan se oli 1700-luvun lopulle saakka ja sitten taas 1900-luvulla, ensimmäisen
maailmansodan ja Venäjän ja Puolan sodan jälkeen.
Näiden välisenä
aikana, 1800-luvulla ja aivan erityisesti sen jälkipuoliskolla Puola oli ennen
muuta idea, jolla ei ollut vastinetta aineellisessa maailmassa. Se oli Venäjän
valtakunnan katolisten yhteys, vapauteen pyrkivien henkien yhteys, jopa kansojen
Kristus, joka oli astunut alas tuonelaan, mutta tulisi ylösnousemaan, kuten
kansallisrunoilija Mickiewicz vertasi.
Venäjään Puola
oli sidottu orjuutuksen ja vastarinnan sitein. Puolalaiset eivät pitäneet
vastarintaansa pelkästään kansallisen sorron vastustamisena vaan ymmärsivät
asian laajemmin ja julistivat venäläisille: ”Meidän vapautemme puolesta ja
teidän vapautenne puolesta”!
Se oli kuuluisa tunnus. Julistettiin jopa,
että Puola on kaikkialla, missä taistellaan vapauden puolesta. Puolalaisia
nähtiinkin aina niin Amerikan vapaussodassa kuin Ranskan eri vallankumouksissa.
Puolalaisuus
tunsi olevansa eurooppalaisuutta, läntisyyttä, joka ilmeni selkeimmin
katolisuudessa ja siihen liittyvässä kulttuuriperinnössä. Tämä ei miellyttänyt
slavofiilejä, jotka lanseerasivatkin käsitteen ”slaavilaisten kansojen juudas”.
Kansa, joka oli läheistä sukua, mutta leppymättömän vihamielinen kaikelle
sille, mitä Venäjä edusti eli ortodoksialle, itsevaltiudelle ja venäläiselle
kansallisuudelle.
Tsarismi,
vieläpä meillä palvotun Aleksanteri II:n hahmossa ryhtyi vuosien 1863-1864
kapinan jälkeen kitkemään puolalaisuutta ja venäläistämään maata. Kymmenet
tuhannet lähetettiin Siperiaan ja Kaukasukselle, tilat takavarikoitiin,
szlachtan vaikutusvalta pyrittiin murskaamaan ja tukeuduttiin samalla köyhiin
talonpoikiin.
Puolan kielen
virallinen käyttö lopetettiin. Vilnan yliopisto ja Varsovan yliopisto oli
suljettu jo edellisen kapinan jälkeen. Varsovan yliopisto oli sittemmin avattu,
mutta suljettiin nyt uudelleen.
Puolasta yritettiin
tehdä pelkkä rahvaan kieli, jota pyrittiin venäläistämään. Puolalaisista tuli
epäluotettavaa väestöä koko Venäjällä ja ylemmät upseerin arvot suljettiin
heiltä.
Puolan
historiasta tuli jo jakojen yhteydessä vastarinnan ja kapinoinnin historiaa.
Vallankumoukselliseen Ranskaan solmittiin suhteet ja Ranska säilyi myös
geopoliittisista syistä Puolan tärkeimpänä tukena politiikassa. Puolalaisten
emigranttien vaikutus Pariisissa oli suuri sekä maan politiikkaan että koko
läntisen russofobian kehitykseen.
Puolan kansan
suuri yritys oli Napoleonin retki Venäjälle 1812. Suureen armeijaan kuului noin
100000 puolalaista, suurelta osalta Venäjän armeijasta lähteneitä. Venäjälle
tämä oli pyhä sota ja puolalaisille tuskin sen vähemmän pyhä. Napoleon nimitti
sitä ”Toiseksi Puolan sodaksi”.
Siinä kävi
huonosti ja samoin tapahtui kapinoissa 1830-1831 ja 1863-1864. Puolalaiset
survottiin yhä alemmas sorron yöhön. Eurooppa ja erityisesti Ranska yrittivät
julkisesti tukea puolalaisia ja valmistautui jopa interventioon, mikä johti
Venäjällä suureen chauvinismin aaltoon molemmilla kerroilla. Aleksandr Herzen
kertoo asiasta elävästi (ks. Vihavainen:
Haun herzen puola tulokset).
Vuonna 1831 jopa
Puškin antoi värvätä itsensä puolalaisten vastaiseen rintamaan, mikä teki
lähtemättömän tahran hänen maineeseensa vapauden esitaistelijana. Venäläisistä
klassikoista Dostojevski osoittaa monessa kohdin olevansa puolalaisuuden suuri
vihaaja. Tämä on luonnollista, he edustivat länttä ja katolisuutta Venäjän
valtakunnassa.
Myös Puškinille
puolalainen on kerskaileva polakki, kitšlivyi ljah. Hänellä oli toki
puolalaisia ystäviäkin, mutta länsimaisia ”Venäjän parjaajia” hän ei
sulattanut. Faddei Bulgarinista hän sanoi, että puolalaisuus ei sinänsä ole
synti, tämä voisi olla vaikka jutku (žid), monet polakit (ljah) olivat kelpo
väkeä, mutta kun tuo filuurityyppi (vidocq) ei ollut.
Kun Puola
ensimmäisen maailmansodan jälkeen syntyi uudestaan, ei kukaan tiennyt, missä
sen rajojen pitäisi oikeastaan olla. Vanha Puolan valtio oli ollut tilkkutäkki,
joka aikoinaan oli käsittänyt myös Ukrainan ja Valko-Venäjän ja tietenkin
Liettuan, joka aluksi olikin ollut johtava osa konglomeraattivaltiota.
1700-luvullahan Puola oli jopa unionissa protestanttisen Saksin kanssa.
Jozef Pilsudski
näki Puolan jälleensyntymisen tai ylösnousemuksen suurena kutsumuksena
muinaisen mereltä merelle ulottuvan valtakunnan restauroimiseksi. Sitä
kutsuttiin nimellä Intermarium, Miedzymorze. Se yhdistäisi Venäjästä,
kansojen vankilasta vapautuneet kansat ja ulottuisi lisäksi vielä
Balkanillekin. Itse asiassa se yhdistäisi kolme merta: Itämeren, Mustan meren
ja Välimeren (ks. Vihavainen:
Haun intermarium tulokset).
Niin sanottu
reunavaltiopolitiikka maailmansotien välisenä aikana kompastui heti
riitaisuuksiin: Puola vei Liettualta Vilnan alueen, minkä vuoksi Liettua ei
koskaan osallistunut reunavaltioyhteistyöhön. Myös Suomi jäi siitä näkyvästi
pois vuonna 1922, kun ns. Varsovan sopimus kaatui eduskunnassa ja kaatoi
hallituksenkin. Suomessa ei luotettu Puolaan, joka oli Saksan luonnollinen
vihollinen.
Käytännössä
Pilsudskin Puola sai puolalaisalueiden lisäksi vain osia Valko-Venäjästä ja
Ukrainasta. Se, kuten Puola aina historiansa aikana, oli silmätikkuna sekä
Venäjälle että Saksalle ja niinpä maa jaettiin neljännen kerran vuonna 1939.
Tuon
”Versailles’n (!) rujon lapsen” uudelleensyntymistä ei tapahtuisi koskaan,
vakuutteli Molotov syksyllä 1939 raja- ja ystävyyssopimuksen johdosta pitämässään
puheessa. Hän viittasi Puolaan sanoilla бывшая Польша entinen Puola. Tämä näyttää tarkoittaneen sitä, että tuo maa
oli taas kokonaan ja pysyvästi lakannut olemasta.
Intermariumia
kannatti myös Puolan pakolaishallituksen pääministeri Sikorski, joka brittien
iloksi sai sitten surmansa lento-onnettomuudessa. Myös länsiliittoutuneet
kannattivat puolalaista Puolaa vahvistettuna saksalaisilla alueilla ja ilman
noita itäisiä ukrainalasia ja valkovenäläisiä alueita.
Niinpä Puola siirrettiin parisataa kilometriä
länteen, niin sanotulle Curzonin linjalle, jota Englannin ukoministeri oli
kannattanut o vuonna 1920.
”Puolassa otimme
omaamme”, sanoi Stalin, viitaten siihen, että Neuvostoliitolla hänen mielestään
oli oikeus kaikkiin valkovenäläisiin ja ukrainalaisiinkin alueisiin. Kyseessä
oli siis kansallisilla perusteilla tehty aluevaatimus, jollaisia myös Hitler
harrasti.
Kommunistivalta
piti Puolan rivissä ja suhteet Neuvostoliittoon olivat julkisesti hyvät, mutta pinnan
alla huonot. Kun Itä-Eurooppa vapautui Neuvostoliiton holhouksesta, syntyi
Intermariumin idea tavallaan uudelleen, nyt valtioiden välisen liiton muodossa.
Vyšegrad-ryhmä,
johon kuuluu noin 65 miljoonaa ihmistä, edustaa EU:ssakin melkoista voimaa ja
on sitä paitsi omapäinen. Sillä on perinteitä jo keskiajalta, joten pohjaa
itsetietoisuudelle riittää (ks. Vihavainen: Haun
visegrad tulokset).
Ryhmän voimakkain valtio on tietenkin Puola,
jolla yhä on kansallisessa muistissaan säilynyt idea omasta länsimaisuudesta ja
jyrkästä kulttuurirajasta itään. Se on maa, jolla on kutsumus ja siinä mielessä
se muistuttaa toista katolista maata, Kroatiaa, joka katsoo olevansa antemurale
christianitatis -kristillisyyden etuvartio.
Intermarium on
kaikkea muuta kuin harmonisen historian omaavien maiden kokoelma. Se on osa
kuuluisaa ”tappotannerta”. Ukrainalaisten ja puolalaisten suhteet olivat toisen
maailmansodan aikana hyvin vihamieliset ja puolalaisten massamurha Volyniassa
ja Itä-Galitsiassa lienee vaatinut 60000-120000 henkeä. Siinä on kansalliselle
muistille selvitettävää.
Puola tänään on
hyvin nationalistinen maa, kuten muutkin Itä-Euroopan maat. Varsovassa törmää
joka askeleella kyltteihin ja patsaisiin, joissa kerrotaan Puolan
marttyyriudesta ja vapaustaistelusta, aina Puolan jaoista ja Napoleonin sodasta
alkaen, toiseen maailmansotaan saakka.
Historiallinen
ja kulttuurinen vihollinen on yhä sama: Venäjä. Saksa on nyt taka-alalla.
Meillä
suomalaisilla on oma kokemuksemme Venäjästä ja se lähtee eri asetelmista kuin
puolalaisten. Puolalaisten ja etenkin sen hallitsevan pikkuaatelin ylpeys oli legendaarista.
Alistuminen Venäjän valtaan oli tuskallista ja alentavaa. Meillähän ruotsinkielisetkin
lahjottiin lahjoittamalle heille virkatalot vailla velvollisuuksia ja samalla
suuret etenemismahdollisuudet Venäjällä.
Suomenkieliset
lahjottiin tukemalla heitä kielitaistelussa ja kaiken kaikkiaan autonomia,
jonka ei tarvinnut maksaa Venäjälle mitään oli jossakin määrin suorastaan vapaamatkustamista,
kuten Suomen-syöjät valittivatkin.
Kuten Agathon
Meurman muistelee, Puolan kohtelusta luettiin samaan aikaan kirjoja salaa
peiton alla ja pelättiin mahdollista Venäjän vihaa. Kuitenkaan sitä ei lopulta
sanan koko merkityksessä koskaan tullut, vaikka sortokaudet olivatkin
venäläistämisen alkusoitto. Itse ooppera jäi katsomatta.
En tiedä,
millainen maine Puolassa on omilla myöntyvyysmiehillä, Aleksandr Wielopolski ei
liene aivan kirotuimpia historian hahmoja. Puolalla ei kuitenkaan ollut
Snellmania eikä hän kai olisi siellä menestynytkään.
Itse asiassa
Snellman sai kiittää menestyksestään Puolaa, joka samaan aikaan tuhottiin.
Snellmanin ja Suomen suosiminen oli näyteikkunapolitiikkaa. Euroopassa
kohistiin kovasti puolalaisten kohtelusta.
Meillä on ollut
vuosikymmenet tapana onnitella itseämme viisaasta Venäjän-politiikasta, joka
todella toi hyvä tuloksia. Kun kelkka on nyt kääntynyt, lienee aika koko
menneisyyden uudelleenarvioinnille? Siinä taitaa riittää työkenttää…
Muuten: Puola on
hyvin monoetninen valtio 98,84% väestöstä on puolalaisia. Lieneekö jo Euroopan
ennätys? Katolisia on 71,30% Venäläisiä 0,04%. Tilanne muistuttaa Suomea
1970-luvulla. Tämäkin asia kaivannee selitystä.
Jos itse
kirjoittaisin kirjan reunavaltioista, ottaisin Puolan vertailukohdaksi, johon
muita rinnastettaisiin. Me suomalaiset vain olemme pysyneet ja pysytelleet
Puolasta niin kaukana, ettei suomeksi löydy siitä paljoakaan kirjallisuutta.
Senkin takia kannattaisi ehkä nostaa sitä esille.
Tässä pari
kirjallisuusvinkkiä:
Kalervo Hovi, Puolan
historia
-Cordon
sanitaire ou barriére de l’est
-Interessesphären
im Baltikum
Vesa Oittinen
(toim). Venäjä ja Eurooppa (Herzenin artikkeli)
Adam Mickiewicz,
Puolan kansan aikakirjat maailman alusta Puolan kansan marttyyriuteen saakka
(suom. J. Iivonen)
Johannes Remy, Higher education and
national identity: Polish student activism in Russia 1932-1963
Puolan kansallislaulu, Dabrowski masurkka, tunnettaneen paremmin nimellä Jeszcze Polska nie zginęła, ”Sortunut ei Puola vielä”. Kyseessä ei siis ole marssi - ja tuo suomen kielinen muotoilu taitaa paremmin vastata ylpeitten puolalaisten mentaliteettia, kuin "Puola vielä ole kuollut."
VastaaPoistaTunnettaneen kussakin kielessä omana käännöksenään. Saksaksihan se on "Noch ist Polen nicht verloren". Kääntäjät pyrkivät esittämään idean eivätkä kääntämään sanoja peräkkäin
PoistaTuo "zginela" tarkoittaa muuten kuoli
PoistaJa venäjäksi laulun nimi on Марш Домбровского
PoistaTäällä Suomessa kielletään suomenkäyttö yliopistoissa. Suomi on jo kuollut maana ja kielenä.
VastaaPoistaEi kai suomea sentään kielletä, se jää vain rahvaan kieleksi. Ylemmissä sosiaaliluokissa ollaan kansainvälisiä. Voi olla, että ihmisten nimetkin muuttuvat. Rudyard Pääkköstä odotellessa.
PoistaTästähän oli jo näyttöä YLE: n Aristoteleen kantapäässä, jonka nimistöasiantuntijan mukaan vieraskieliset etunimet (esim Jessica, Camilla jne) lisääntyvät kovasti, yleisin pojannimi taisi olla Muhammed..
PoistaVIELÄ ei ole suomi kuollut (muista tarkistaa pulssi)...
"Ristiäisvieraat vielä hämmästyy
Poistakun nimeksi lapselle ei kelvannut sittenkään se pikku myy.
Siitä tulikin Laura Jenna Ellinoora Alexandra Jurvanen,
lienee useampi etunimi turva sen pienen ihmisen..." (Leevi and Leavings)
Sopivasti Kimmo Rentola juuri tänä aamuna (HS 14.1.) pohdiskeli "Suomi ja Puola jälleen yhdessä?".
VastaaPoistaLähtökohtana tämä "vuoroveto" rajahommissa, sulut ja turvapaikanhaun jäädyttämiset. Miten "paheelliseksi" jossain leimattu Puola otti mallia hyveellisen Suomen otteista.
Venäjän rajamaan Puola ja Suomi ovat joutuneet "Karhun" toimesta puristuksiin, mutta strateginen silmä on pelannus Suomella paremmin, ja osin jopa Puolan ylpeyden ja taipumattomuuden katveessa.
Kimmon mielessä oli Antti Blåfeldin ja Erja-Outi Heinon piakkoin julkaistava kirja "Puola on samaa maata", jonka hieman yllättävä nimi kannustaa ilmiselvien erojen lisäksi näkemään yhtäläisyyksiäkin.
Varsovan kirjamessut näyttävät todistavan osaltaan, että Simo Häyhän "kurssi" maailmalla senkun jatkaa nousuaan?
V.A.Koskenniemi runoili: Yhtä inhoa lienet sä, kristitty, pakana/sala-ampujan pyssyä pensahan takana
PoistaMutta ei se niin taida mennäkään.
Tsuhnahan tunnetusti sotilaallisesti konfliktoi petollisesti. Puista ampuivat peijakkaat. (Ironia, sarkasmi).
Poista70-luvulla puhuttiin, että puolalaiset vihaavat venäläisiä, ja toisena tulee saksalaiset. Ei oikeastaan ole ihme, että Itä-blokki alkoi murenemaan Puolasta? Mitä tulee Saksaan EU:n johtavana maana, sekin käy järkeen, että puolalaiset katsovat vähän pitkin nokkavarttaan EU:n touhuja, ja varsinkin Saksan mestarointia, tai voihan niitä toilailuiksikin luonnehtia? Kuten ylemäpänä lukee, Puola on hyvin monoetninen valtio, täysin päin vastoin kuin Saksa, jossa ei kansallistunnetta enää tunneta lainkaan, vaan päin vastoin suorastaan vihataan kaikkea saksalaista!
VastaaPoistaKun matkustelee Puolassa ja Saksassa, huomaa kyllä nämä kaksi erilaista maailmaa, jotka ovat samassa EU:ssa. On pakko todeta, että viihdyn huomattavasti paremmin Puolassa! On kai siinä sekin, että muuan Putin ei ole Puolalle juurikaan ryppyillyt, onhan se jo aika iso sotilasmahti, ja yhä vain kasvaa. Taitaa jo olla valmis sopimuskin jopa n. sadan taisteluhelikopterin tilauksesta USA:sta?
Tuo Puolan monietnisyysprosentti on kyllä todella kova.
VastaaPoistaMuutama vuosi sitten Puola ja Unkari olivat EU-pahikset.
Nyt kun Puolassa sitten hyväksyttävämpi hallinto, Puola onkin nyt tosi ok. Puolan kansan täyspuolalaisuus ei sovi EU-agendoihin, mutta siitä ollaan nyt vain hiljaa. Miten noin omassa rauhassa saa olla kukaan?
kr
"Onhan se vähän näinkin ja sen vuoksi on vahinko, mettä meillä sitä tunnetaan niin vähän."
VastaaPoistaJoka haluaa hiukan kevyemmin tutustua suomeksi Puolan historiaan lukekoon Henryk Sienkiewiczin historiallisiin romaaneihin, jossa on kuvattu Puolan historian käännekohtia (taistelu Saksalaista ritarikuntaa vastaan, Ukrainan kasakkakapina ja sota Ruotsia vastaan Kaarle X kustaan aikana) ja niistä ilmenee hyvin "puolalaishenki". Eräästä on tehty melko hyvä elokuvakin (Tulella ja miekalla).
Astetta vakavampaa kaipaavalle Englundin Voittamaton on hyvä kuvaus Ruotsin ja Puolan yhteiskunnan ja sotalaitoksen erosta 1650-luvulla.
"Tsarismi, vieläpä meillä palvotun Aleksanteri II:n hahmossa ryhtyi vuosien 1863-1864 kapinan jälkeen kitkemään puolalaisuutta ja venäläistämään maata. Kymmenet tuhannet lähetettiin Siperiaan ja Kaukasukselle, tilat takavarikoitiin, szlachtan vaikutusvalta pyrittiin murskaamaan ja tukeuduttiin samalla köyhiin talonpoikiin."
VastaaPoistaSilmiinpistävä ero verrattuna baltian saksalaiseen yläluokkaan, josta tuli tsaarin luotettavia apureita. Syynä tietenkin oli se, että szlachta menetti asemaansa kun taas baltian saksalaiset vahvistivat sitä, ainakin ruotsinvaltaan verrattuna.
"Kun kelkka on nyt kääntynyt, lienee aika koko menneisyyden uudelleenarvioinnille? Siinä taitaa riittää työkenttää…"
VastaaPoistaNiin, siinä olisi työttömyyden ratkaisu: kun robotit tms tekevät varsinaisen tuottavan työn, voisi olla suuri, mahtava ja hierarkinen Totuusministeriö, jonka pienet muurahaiset kuluttaisivat päivänsä kirjoittamalla loputtomasti uudelleen historiallisia dokumentteja vastaamaan kulloinkin vallitsevaa ulkopoliitista linjaa (vrt Orwellin Wilson Smith), siinä olisi joutavuutta joutaville....
"Puolan historia on avain koko Euroopan historiaan. "
VastaaPoistaItse asiassa koko Euroopan sotilaspoliittinen historia voidaan tiivistää naapurivaltioiden pääsääntöisesti vihamieliseen suhteeseen ja liittolaisen hakemiseen naapurin toiselta puolelta olevasta maasta. Näiden keskinäiset kulloisetkin voimasuhteet sitten määräävät kuko kulloinkin on ollut ns kukkona tunkiolla ts johtava suurvalta (Espanja, Ranska, Saksa). Englannin roolina on ollut kulloisenkin johtavan suurvallan vastustaminen tasapainopolitiikan ts Englannin kansallisten etujen nimissä.
Puolan osalta tuo on toteutunut siten, että Puolan ollessa vahvempi suhteessa Preussiin/Saksaan (1400-1600-luvut) ja Venäjään/NL:ään sillä on mennyt hyvin ja suhteellisesti heikompana päinvastoin. Puolan jakoihin oli määräävänä syynä liian vahva aateliston asema, joka esti sen yhteiskunnan instituutioiden, ennen muuta asevoimien kehittämisen muun Euroopan tahtiin (ks Peter Englundin Voittamaton). Wiein piirityksen murtaminen 1683 oli Puolan suurtavaltakauden joutsenlaulu, upea sellainen. Muistan sen vuosipäivänäyttelyn wieniläisessä museossa.
Melkein koko Pohjois-Puola ja Länsi-Puola entistä Saksaa, Pommeria, vanhaa Preussia. Tulee mieleen usein. Se myös miten Saksa ulottui pitkälle nykyisen Liettuan alueelle. Tallinnasta hurauttaisi muutamassa tunnissa autolla Saksan rajalle ilman Hitlerin osallisuutta Saksan historiaan.
VastaaPoistaPlus tietenkin Könisberg > Kaliningrad.
Ihmeen vähälle tämä tuon alueen valtava muutos jää.
Miten nyky-Puolassa tähän suhtaudutaan, olisi mukava tietää.
kr
Puolan asenne Brysseliin on terve, meidän alamainen. Orpokin myönsi juuri ymmärtävänsä uutta yhteislainaa puolustukseen, vaikka entisten yhteislainojen väärinkäytökset yms. ovat olleet valtavia.
VastaaPoistaTuli mieleen että entäpä jos tällä nonstoppina jatkuvalla puolustuspuheella (siis täysin aiheesta koska Venäjä, koska Putin) ajetaan samalla sisään niin syvä poliittinen liittovaltio (yhteisvelkoineen) kuin mahdollista?
PoistaVenäjän taloushan on lilliputti EU:hun verrattuna ja armeija suorituskyvyltään ja teknologialtaan heikko Natoon verrattuna niin maalla, merellä kuin ilmassa.
En siksi oikein osaa olemassaoloamme varsinaisessa lännessä totaalisesti uhkaavana tekijänä pitää.
Muuna uhkana ja vääryytenä Putinin valtaa pidän toki.
Ja Ukrainan kannalta kansainvälis-rikollisena varsinkin! Saa nähdä nyt vielä mitä Trump yrittää.
Täytyisi kuitenkin nyt olla samalla tarkkana, mihin meitä Euroopassa viedään. Miten suoriksi ja samamuottisiksi meitä nyt tässä marssitetaan ja kurssitetaan. Mutta koska olemme tästä uudesta militariasta niin innostuneita (kiihottuneita?) niin voi olla että jää huomaamatta.
Avoin keskustelu ja päätöksenteko ja vapaa kritiikki kuitenkin jos mikä olisi juuri sitä klassista länttä ja oikeaa EU:ta, missä kaikki haluamme olla mukana ja mihin pysyvästi halusimme liittyä.
Puolasta voi tässä ottaa oppia kyllä. Vaikka nyt taitaa olla taas se parempi Puola, koska se parempi hallitus....
kr