Koulupoikien vapaussota
Albert Kivikas, Nimet
marmoritaulussa. Suomentanut Kerttu Mustonen. WSOY 1944, 343 s.
Albert Kivikas
(1898-1978) oli merkittävä virolainen kirjailija ja lehtimies, joka emigroitui
vuonna 1944 Ruotsiin. Sodan aikana hän oli myös maansa kirjailijaliiton
puheenjohtaja.
Kivikkaan
teoksista muistetaan nykyään parhaiten 1936 ilmestynyt Nimet marmoritaulussa,
jonka mukaan Elmo Nüganen ohjasi myös elokuvan vuonna 2010.
Kirja on tarina
tarttolaisista koulupojista, jotka liittyvät itsenäiseksi julistautuneen Viron
armeijaan. Se perustuu kirjailijan omiin kokemuksiin. Kirjassa selostetut
taistelut käytiin myös todellisuudessa ja Kivikas oli niissä mukana.
Kuulee usein
sanottavan, että Suomen ja Viron vapaussotien välillä on se merkittävä ero,
että virolaiset eivät koskaan ole kuvitelleetkaan oman sotansa olleen muuta
kuin vapaussotaa.
Suomessa sen
sijaan sisällissotapuoli oli niin merkittävä, että joillakin tahoilla on koko
sota haluttu leimata vain sisällissodaksi. Jopa ryssävihan merkittävin ideologi
Elmo E. Kaila valitteli, että olimme käyneet vapaussodan sijasta luokkasodan (vrt.
Vihavainen:
Haun suunnitelmat oli vahvistettu tulokset).
Erot Suomen ja Viron
välillä ovat epäilemättä merkittäviä. Ehkäpä asian voisi pelkistää sanomalla,
että kun Suomessa sisällissota oli myös vapaussotaa, oli Virossa vapaussota
myös sisällissotaa, tosin vähäisemmässä määrin.
Viron tapahtumia
erottaa Suomen itsenäistymisvaiheen taisteluista myös se, että Virossa vanha
kansallinen vihollinen olivat saksalaiset, joiden lyömisen muistopäivään myös koko
vapaussodan muistelu keskittyy.
Saksalaisten
rooli Virossa oli tyystin toinen kuin suomenruotsalaisten rooli Suomessa. Toki jonkinasteisia
yhtäläisyyksiäkin voi löytää ja vertailu auttaa ymmärtämään asioiden
suhteellista merkitystä.
Venäläiset, joita
tässä kirjassa nimitetään systemaattisesti ryssiksi, kuvataan surkeaksi ja
kurittomaksi laumaksi, mikä aivan ilmeisesti on juuri tuon ajankohdan tosiasioiden
mukaista. Ennen kuin puna-armeija saatiin kehitettyä armottomaksi terrori- ja
tappokoneeksi, oli bolševikkien käytössä vain heikkotasoisia joukkoja.
Poikkeuksena
olivat lättiläiset, joiden muodostamat rykmentit säilyivät vallankumouksen hajottavalta
vaikutukselta. Ne olivat bolševikkien vahvin turva ja hyvin pelottavassa
maineessa. Neuvostoliiton hajoamiseen saakka paloi Riiassa lättiläisten tarkka-ampujien
museon edessä ikuinen tuli, jota nuorisoliittolaiset vartioivat.
Kiinalaiset, joita
bolševikkien palveluksessa oli tuohon aikaan huomattavan paljon, kuvataan aito
rasistisesti jonkinlaisiksi groteskeiksi alieneiksi, joita bolševikit olivat
heittäneet valtaansa pönkittämään ja toisia kansoja alistamaan.
Ei kuitenkaan
kannata yksinkertaistaa asioita. Kirjoittaja ei ole minkään eläintieteellisen
ryssävihan sokaisema solttu, vaan venäläisen kirjallisuuden akateeminen tuntija,
jonka taistelu kohdistuu nimenomaan bolševikkeja ja heidän politiikkaansa
vastaan. Toki myös Baltiassa toiminut Bulak-Balahovitšin joukko kuvataan vihoviimeiseksi
roskaväeksi.
Luultavasti olikin
juuri tuohon aikaan paljon aihetta kuvata asioita siten, kuin ne kirjassa
esitetään. Vanhan Venäjän armeijan hajottua kenttä oli vapaa kaikenlaiselle
irtaimelle ainekselle, joka halusi ainakin pysyä hengissä ja ryöstää ryöstettyä
(grabit nagrablennoje), kuten Venäjän vallanpitäjät olivat kehottaneet.
Viron kansallisen
aatteen tilanne tuntuu aluksi aivan toivottomalta: mitä virolaiset saattaisivat
mahtaa venäläisille? Jos ne jonkin ihmeen kautta olisi voitettu, olisivat
jäljellä saksalaiset…
Englannin laivastosta
odotetaan pelastusta ja se saapuukin viimein Tallinnaan. Sehän pelastaa maan
maihinnousuilta, mutta ei voi tehdä paljoakaan maalla. Ja bolševikit valtaavat
nopeasti Tarton, Narvan ja Rakveren ja jopa Tapan. Ne pääsevät jo lähelle
Tallinnaa.
Suomalaisia
pidetään ihmemiehinä ja heidän tuloaan odotetaan malttamattomina. Aivan kirjan
lopussa he ilmestyvätkin Pajun kartanosta käytävään taisteluun. Itse asiassa
suomalaisia oli kaksikin joukkoa, joista toinen ajoi bolševikit nopeasti
itärajan taa ja toinen taas tuli auttamaan etelässä.
Molemmista
osastoista oli virolaisille suurta hyötyä, mutta valitettavasti jälkimmäiseen
myös kuului paljon ikävää ja suorastaan rikollista ainesta, joka mellasti kuin
vihollismaassa. Tästä ei kirjassa kyllä puhuta. Myöskään saksalaisten rooli sodassa
tai muutenkaan ei tule kirjassa esille, mutta eipä heitä ollutkaan noissa
kuvatuissa tapahtumissa mukana.
Mutta entä itse
virolaiset? Oliko kansa ainakin kohtuullisen yksimielisesti mukana
kannattamassa kansallista aatetta?
Ei sinne päinkään.
Aluksi, kuten sanottu, koko ajatus aseellisesta taistelusta oman maan puolesta
tuntui täysin epärealistiselta ja rutiköyhä hallitus milteipä vitsiltä. Omaa
maata pelastamaan löytyi vain harvalukuisia idealistisia aineksia, kuten
tarttolaisia koulupoikia, joihin kirjoittajakin kuului.
Pojat,
kokonainen koululuokka, joutui sitten kylmiltään taisteluun opittuaan tuskin
muuta kuin kiväärinrähjän lataamisen ja laukaisemisen. Äkkikuoleman
mahdollisuus pelottaa noita itse asiassa lapsia, jotka herkästi säntäävät
pakoon ilman mitään syytäkin.
Luokkatoverien
joukossa on paljon erilaisten aatteiden kannattajia, esimerkiksi juuri
sosialisteja ja humanisteja sekä lisäksi tolstoilaisia pasifisteja, joiden
vakaumus nyt tulee koetukselle.
Sotaa ei
käydäkään sosialismin puolesta tai sitä vastaan. Kansallisen asian puolella on
myös sosialisteja ja niinpä on helppo ymmärtää, että se bolševistinen
sosialismin variantti, jota vihollinen edustaa, ei merkitse köyhän asialla
olemista, vaan köyhälistön hyväksikäyttöä imperialismin hyväksi ja kansallisen
sorron välikappaleena.
Tai, ei se nyt
niinkään helppoa ole. Moni virolainenkin on mennyt bolševikkien mukaan. Heihin
kuuluu myös päähenkilön veli, jonka pyrkimykset ja luonne ovat jalot ja
idealistiset. Veljekset ovat lähtöisin maalaisköyhälistöstä.
Myös Virossa
vapaussodasta on tullut veljessotaa, todetaan kirjassa useampaan otteeseen.
Virolaisten, myös varakkaampien, olisi ymmärrettävä köyhän kansan näkökulma ja
sosialismin oikeutus, todetaan kirjassa.
Vapaan Viron olisi
toteutettava omaa sosialismiaan, joka on luonteeltaan kansallista tai jopa
talonpoikaista. Ei bolševismi ole yhtä kuin sosialismi. Vanhassa yhteiskuntajärjestelmässä
on kuin onkin vikaa ja se on korjattava.
Näinhän itse
asiassa tapahtuikin. Sodan jälkeen Virossa toimeenpantiin suuri maareformi
saksalaisen maanomistajaluokan kustannuksella. Erityisesti vapaussotaan
osallistuneita suosittiin.
Mitä tulee itse
sodan kuvaukseen, se ei ole helppohintaista uhoamista tai sentimentaalista hypetystä.
Sodan raakuus on useimmille ojille syvästi vastenmielistä ja päähenkilö, joka
on joutunut jopa tappamaan ihmisen pistimellä, kokee onnen tunteen päästäessään
vangin pakenemaan. Kuitenkin kyseessä on jopa niin sanotussa kenttätuomioistuimessa
rankaistava teko.
Sota näyttää
pyyhkäisevän pois vanhan maailman pasifismeineen ja humanismeineen ja jopa
päähenkilöstä tulee pystyvä sotilas. Niin sanottu sotasankaruus ei kuitenkaan
nouse ihannoiduksi asiaksi. Yleisvaikutelmaksi jää, että sota on suuri
onnettomuus, joka on kuitenkin asianmukaisesti kestettävä, kun se tulee.
Vastoin kaikkia
odotuksia kansallinen armeija kuitenkin vapautti Viron. Koululaisten joukko
saattoi palata opinahjoonsa harventuneena, mutta vapaan maan kansalaisina.
Kivikas
kirjoitti tähän, vuonna 1936 ilmestyneeseen romaaniin vielä monta jatko-osaa
asuessaan Ruotsissa vuodesta 1944 lähtien.
Nekin
saattaisivat olla kiinnostavia. Ainakin tämä kirja on sangen lukukelpoinen ja
se tuntuu säilyttäneen arvonsa, mikä tapahtuu yleensä vain aitoon kokemukseen
pohjautuvan teoksen kohdalla.
Kaikkien aikojen
poliittisesti korrektit teokset ovat sen sijaan jälkipolville kiinnostavia vain
esimerkkeinä aikansa muodeista. Yleensähän ne ovat läpikotaisin falskeja, mikä on
yleensä edellytys oman ajan typerysten aplodeille.
Tämä kirja ei
ole sellainen. Se on varmastikin herättänyt myös kiukkuista kritiikkiä, jota
olisi kiinnostavaa lukea. Eräissä SKS:n julkaisemien vanhojen suomalaisten
kirjojen laitoksissa on myös otteita kirjojen aikoinaan osakseen saamasta
kritiikistä. Se on erinomainen tapa, jota voi suositella myös virolaisille.
"Yleisvaikutelmaksi jää, että sota on suuri onnettomuus, joka..."
VastaaPoistaYhtä ainutta sotaa ei ole käyty ilman sotarikoksia. Usein tulee ajatelleeksi, että "sotarikos" on vain todellisuuden ulkopuolinen asian nimi.
Ehdin lapsena jutella kahden miehen kanssa: toinen oli ollut punainen ja toinen valkoinen. Mitään hiphurraa-asennetta ei ollut kummassakaan, hyvin vaitonaisia, lähes häpeileviä olivat.
Vihavainen: > "Suomessa sisällissota oli myös vapaussotaa..."
VastaaPoistaSuomen sisällissodan ja itsenäistymiseen kuvaaminen termillä vapaussota on mielenkiintoinen. Tapahtumiin liittyy sellaisia kiintoisia episodeja, joita ei ehkä kovin yleisesti tunneta.
Eräs sellainen on Muurmannin legioona, joka oli brittien perustama ja koostui suomalaisista punaisista. Tämä punainen legioona taisteli siis brittien puolella valkoisia suomalaisia ja saksalaisia vastaan ensimmäisessä maailmansodassa. Mielenkiintoinen asetelma.
Legioonan tavoitteena oli suojata liittoutuneiden sotatarvikkeita, joita oli varastoitu Murmanskin satamaan. Tästä tapahtumastahan on sitten toisinto toisessa maailmansodassa.
Muurmannin legioonan toiminta heikensi Suomen ja Britannian välejä. Britannia katsoi Suomen ulkopolitiikan olevan liian läheisessä yhteydessä Saksaan, erityisesti Suomen pyydettyä sotilaallista apua Saksalta sisällissodan aikana.
Kansalaissotaa voidaan siis oikeutetusti kutsua vapaussodaksi myös Saksan vasallimaan uhasta. Ironista kuvatussa episodissa on se, että tässä asiassa Suomea ja sen itsenäisyyttä puolustivat punaiset. Muun muassa näistä syistä Britannia tunnusti Suomen vasta 6. toukokuuta 1919.
Olen aina ajatellut miten historiaan olisi vaikuttanut se, että vapaussota olisi jääkärien alun perin aikomalla tavalla syntynyt 1917 lopulla yksimielisenä kapinana heikentynyttä tsaarinvaltaa vastaan. Olisiko tuolloin syntynyt kansallinen aseveljeys estänyt myöhemmän sisällissodan?
Poista> ”Olisiko tuolloin syntynyt kansallinen aseveljeys estänyt myöhemmän sisällissodan?”
PoistaNeuvosto-Venäjä ja Saksan keisarikunta solmivat 3.3.1918 Brest-Litovskissa erillisrauhan, jonka perusteella Neuvosto-Venäjä lopetti toimintansa myös Suomessa. Tämän jälkeen Saksa tuli joukkoinen Suomeen; ei vapauttamaan vaan ottamaan vasallikseen. Saksan keisarikunnan armeija valtasi Helsingin, Lahden ja muita eteläsuomalaisia kaupunkeja.
Miten tässä välissä olisi ehditty käydä punaisten ja valkoisten yhteissota Venäjää vastaan? Ja missä tarkoituksessa, kun Saksa oli jo kukistanut Venäjän?
Eikö sen sijaan tämän mahdollisesti yhtyneen suomalaisten armeijan olisi pitänyt hyökätä saksalaisten kimppuun omaa maatamme puolustaakseen eikä suinkaan antautua Saksan vasalliksi? Mitä itsenäisyyttä edusti se, että haluttiin maamme hallitsijaksi saksalainen kuningas?
Ja millä keinoin valkoiset ja punaiset olisi saatu sovintoon keskenään ja sotimaan yhdessä?
Euroopan hallitsijoista suurin osa oli saksalaisia. Olivatko nuo maat Saksan orjia tai vasalleja?
PoistaTai "englantilaisia"... Victoriahan levitti tautia ympäri eurooppaa.
Poista"Miten tässä välissä olisi ehditty käydä punaisten ja valkoisten yhteissota Venäjää vastaan?"
PoistaKuten komentissani sanoin 1917 lopulla ennen helmikuun tai lokakuun vallankumouksia kun työväenliike olisi ollut saatavissa mukaan tsaaria tai Kerenskin väliaikaista hallitusta vastaan.
"Saksalaisten rooli Virossa oli tyystin toinen kuin suomenruotsalaisten rooli Suomessa. Toki jonkinasteisia yhtäläisyyksiäkin voi löytää ja vertailu auttaa ymmärtämään asioiden suhteellista merkitystä."
VastaaPoistaOnkohan eron juurisyy siinä, että Venäjän keisarit liitoutuivat Baltian saksalaisten kanssa, jotka sortivat balttilaista kantaväestöä kun taas Suomen alueella aluksi liitouduttiin paikallisen ruotsinkielisen yläluokan ("Turun realistit"), jolla ei ollut suomenkieliseen enemmistöön samanlaista sortavaa suhdetta kuin Baltiassa ja pikkuhiljaa alettiin tukea fennomaaneja vastavoimana ruotsinmielistä - tai siksi epäiltyä - eliittiä vastaan.