Overtonin
ikkunasta
Mrko Hamilo, Tiede
ja populismi. Perussuomalaiset tiedetoimittajan silmin. Kiuas 2024, 176 s.
Marko Hamilon nimeen
törmäsin joskus pari vuosikymmentä sitten lukiessani hesaria. Tiedesivulla oli
aiheena jokin perinnöllisyyttä koskeva aihe ja toimittaja (Hamilo) kirjoitti
asiasta siinä määrin eri tavalla kuin tuossa lehdessä oli tapana, että se
suorastaan hätkähdytti: onko lehden linjassa tapahtumassa täyskäännös?
Perinnöllisyyden
merkitystä ihmisen käyttäytymiselle oli samoihin aikoihin painottanut myös
vasemmistolainen sosiaalipolitiikan professori J.P. Roos.
Hän oli
hiljattain solminut uuden avioliiton ja vakuutti, ettei ole yhdentekevää, minkä
näköinen pariutumispartneri on ja ettei se ole asia, joka vain voitaisiin
konstruoida. Roos rohkeni myös haukkua
tietynlaisia moderneja rakennuksia rumiksi sen sijaan, että olisi tunnustanut
niiden olevan yhtä kauniita kuin muutkin, mikäli niin päätettäisiin.
Maailmassa oli
paljon muutakin, mikä todisti, ettei oletus kaiken todellisuuden sosiaalisesti
konstruoidusta luonteesta voinut pitää paikkaansa.
Mikään ei
esimerkiksi todistanut sen puolesta, että jokaisella yksilöllä ja ainakin nyt ryhmällä
olisi samanlaiset kyvyt ja että vain ympäristötekijät selittäisivät ne erot,
jotka voidaan tutkimuksella havaita. Sitä vastaan sen sijaan puhui moni asia.
Muodikkaan
postmodernismin kannalta tässä oltiin jo vaarallisen kaukana tiellä kohti ”essentialismia”,
mikä merkitsi todellisuuden tunnustamista tavalla, joka sofistikoituneissa
piireissä oli laskettava naiivin realismin piiriin. Sinne kukaan itseään
kunnioittava älykkö ei halunnut joutua.
Merkittäväksi
jyviä akanoista erottelevaksi tapaukseksi nousi pääministeri Matti Vanhasen
isän, Tatu Vanhasen maailmanlaajuista kuuluisuutta saanut tutkimus eri populaatioiden
mitatun älykkyysosamäärän ja todetun suorituskyvyn välisestä suhteesta.
Koska se ei
postmodernin konstruktionismin perusoletuksen mukaan voinut pitää paikkaansa, leimattiin
asian tutkiminenkin rikolliseksi. Apulaisoikeusasiamies Mikko Puumalainen antoi
ymmärtää, että niin on, mutta luopui kuitenkin syytteen nostamisesta. Mikäli se
olisi tehty, olisi epäilemättä maamme saanut runsasta kansainvälistä julkisuutta,
kuten aikoinaan Yhdysvallat ns. ”Daytonin apinajutun” takia. Kiihkeitä
kannattajia olisi riittänyt puolin ja toisin.
Hamilo on
luonnontieteellisesti suuntautunut ja uskoo empiirisen tutkimuksen ja perinteisten
päättelysääntöjen voimaan sen sijaan, että kannattaisi postmoderniin spekulaatioon
perustuvien mielikuvien ja johtopäätösten nostamista havaittavan ja mitattavan
todellisuuden tilalle.
Aikamme paradokseihin
kuuluu, että tällainen tieteellinen asenne on etenkin koulutetun keskiluokan
katsomuksissa joutunut yhä ahtaammalle ja määrittelyvalta asioihin on luisunut
sellaisille aineksille, jotka perustavan uskonsa johonkin muuhun.
”Overtonin
ikkuna” tarkoittaa sitä aluetta, johon liittyvistä kysymyksistä voidaan julkisuudessa
mielekkäästi kiistellä. Sen ulkopuolelle jäävät kysymykset sen sijaan leimataan
merkityksettömäksi, absurdeiksi tai muuten mahdottomiksi, ehkäpä ”äärimmäisiksi”.
Ajatellaanpa
vaikka julkista keskustelua Jumalan olemassaolosta Suomen tämän hetken
mielipideilmastossa. Ei sellaista voida kuvitella sen enempää kuin vaikkapa keskustelua
tasaverosta, joka kyllä vielä hiljattain oli mahdollisuusien rajoissa. Edes
itärajan avaamisesta ei saa avata keskustelua, kuten olemme huomanneet.
Overtonin ikkuna
on koko ajan altis siirtymään paikasta toiseen ja se, joka saa sitä siirrettyä
omalle puolelleen, on pelissä vahvoilla. 2000-luvun Suomessa ikkunan
ulkopuolelle ovat jääneet niinkin perustavanlaatuiset poliittiset asiat kuin
kysymykset maahanmuutosta ja EU-jäsenyydestä.
Kyllähän niitäkin
nostetaan esille ja vieläpä hyvin emotionaalisessa hengessä, jos niikseen tulee.
Kysymys onkin siitä, voidaanko niistä keskustella rationaalisessa hengessä ja
normaalien tieteellisten pelisääntöjen mukaan, leimaamatta ”väärän” mielipiteen
esittäjää ja sortumatta heti ad hominem- tason argumentteihin tai muuhun
irrationaalisuuteen vedoten.
Sellaiset asiat
kuin nationalismi, rasismi, tasa-arvo ja monet muut ovat muuttuneet lähinnä
leimakirveiksi. Kun niistä on puhe, pidetään vakavaa analyysiä suorastaan
sopimattomana. Verrattuna keskiajan parhaimpiin hengentuotteisiin tämä on jo
taantumusta: toki silloin vaadittiin, että väitöksessä on mukana myös ”advocatus
diaboli”, paholaisen asianajaja, jonka argumentit on voitava kumota.
Nykyään
paholaisen asianajan kohtalona on ollut tulla internetissä välittömästi blokatuksi
ja valtajulkisuudessa leimatuksi jo pelkkien yksittäisten sanojen takia. Ajatusta
siitä, että keskustelu olisi alusta loppuun tieteen pelisääntöjen mukaista, ei
kunnioiteta oainkaan.Päin vastoin, vaaditaan sensuuria ja kauhistellaan sen
poistamista kuin suurtakin onnettomuutta.
Tottahan on,
että internetin informaatiomassoissa on valtava määrä erilaista humpuukia ja
muuta hylättävää ainesta, jonka kanssa ei kannata sen enempää aikaansa tuhlata.
Totta on myös, että siellä syntyy ja katoaa anti-intellektuaalisia muoteja,
jotka saavat välitöntä kannatusta ympäri maailmaa. On kaikenkarvaista
salaliittoteoriaa, rokotushysteriaa ja ilmastonmuutosdenialismia.
Näille ilmiöille
on keksitty oma suomalainen nimiensäkin: ”pölhöpopulismi”. Niiden kannattajilla
on taipumusta myös kerääntyä tiettyjen sellaisen politiikan ajajien ympärille,
joiden ohjelmaan kuuluu ankaran tieteellisesti perusteltuja ja muutenkin
nuhteettomia päämääriä.
Tiedettähän
politiikka ei voi olla. Se on tahdon asia, mutta se voi perustua myös joko valheellisiin
tai rationaalisuutta ja empiirisen tutkimuksen tuloksia kunnioittaviin
premisseihin.
Hamilo on kovin
ärtynyt pölhöpopulismin aidosti rationaaliselle vaihtoehdolle aiheuttamasata
mainehaitasta. Onneksi litteän maan kannattajat ja ilmastonmuutosdenialistit
ovat itse ymmärtäneet lähteä Hamilon kannattamista perussuomalaisista, jonka
tärkeimmät päämäärät ovat rationaalisempia ja paremmin perusteltuja kuin
tämänhetkisillä kilpailijoillaan.
Kokoomuksestakin
on yllättäen kuoriutunut isänmaaton vasemmistopuolue, tuntuu kirjoittaja
valittavan, itse valitsemiani termejä käyttääkseni.
Hamilon kirjanen
on tietenkin poliittinen puheenvuoro ja nostaa esille ennen muuta nykyisen
perussuomalaisen puolueen ongelmia. Puolueen peruslinjaa kirjoittaja pitää
selvästi terveempänä ja rationaalisempana kuin Soinin aikaista.
Politiikka kuitenkin
on, kuten sanottu tahdon asia ja suuri osa
suomalaista kannattaa syystä tai toisesta jotakin muuta kuin perussuomalaisten
edistämiä päämääriä. Tämähän on politiikassa normaalia ja itse asiassa demokratian
vallitessa välttämätöntä.
On kuitenkin
terveellistä huomata, millaisella pohjalla syytökset esimerkiksi populismista
tässä tapauksessa ovat olleet ja mitä silläkin termillä itse asiassa on
tarkoitettu ja tarkoitetaan.
Overtonin ikkuna
on koko ajan liikkeessä ja näyttää siltä, että juuri nyt se tekee mahdolliseksi
punnita rauhallisesti ja rationaalisesti myös sellaisia asioita, jotka vielä
äskettäin leimattiin täysin mahdottomiksi. Tapahtunutta muutosta kannattaa
yrittää ymmärtää. Tämäkin kirja antaa siihen aineksia.
Yhteiskuntapoliittista keskustelua käydään tietyllä kieliparrella, ja se tietenkin pitäisi nähdä pitkässä historiallisessa perspektiivissä sen tiedollisen hahmottamisen jatkumona, jossa uuden ajan uudet tiedonalat suureineen ja mittayksikköineen syntyivät ja aloittivat pitkän marssinsa, jossa ne meidän päivinämme sitten ovat päätyneet sisäisten -- painotusten ja tutkimuskohteiden, osin metodienkin vaikutuksesta tapahtuneiden -- koulukuntiin ja oppisuuntiin pirstoutumisen myötä nykyiseen "ismien" maailmaan, jossa sitten tiedolliset ja aatteelliset ismit koetaan kuin yhteismitallisina, koetaan ne yhtä auktorisoivina.
VastaaPoistaVetoaminen "tieteellisyyteen" ei enää merkitse mitään maailmassa, joka on jo viime vuosisadalla sortunut "rotutietoon" kansatieteen viimeisenä sanana ja "tieteelliseen marxilaisuuteen" kaiken yhteisömoraalin täydellistyneenä oikeuttajana.
"Overtonin ikkuna"kin on vain jonkinlainen yhteiskunnallisen keskustelun nykykielen mukainen ilmaisu, jonka voisi korvata paljon syvällisempää ymmärrystä edellyttävillä vastineilla, sellaisilla kuin Wittgensteinin käsitys "kielen rajoista", tai maailmanlaajasti ottaen loistavaa pioneerityötä tehneen psykoanalyytikko Reima Kampmanin avaamilla "minuuden" raamituksilla.
Joo joo, politiikka on "tahdon asia". "Tahto" kuitenkin palautuu yhteisövoimiin, sen alkuperä on alkulaumojen sosiaalisessa sidoksessa ilmenevä "valta". Yhä edelleenkin yksilöllinen "tahto" voidaan erityistä regressoivaa metodia käyttäen palauttaa alkuperäiseen kollektiiviseen muotoonsa, jolloin hämmästykseksemme homaamme, että "tahto" voikin ongelmitta siirtyä yksilöltä toiselle. --
Tosiasioita, tosiasioita. "Yhteiskunnallinen keskustelu" alkaa siitä kun tällaisia tosiasioita ei enää edes pyritä ymmärtämään.
"Rationaalisuuden" peräänkuuluttaminen on tietysti hyvä juttu ja tarpeen, mutta nykyjärjen ryhtiliikkeellä ei vielä pitkälle pötkitä. Esimerkiksi terrorismilla on omasta mielestään aivan erinomaisen pätevät -- jopa kuolematuomiot oikeuttavat -- perustelut. Nämä jäljet eivät tunnu edelleenkään pelottavan ketään. Tuskin Trumpin ja Putinin puheiden seuraaminen ja analysoiminen ymmärrystä lisää. Vaalikeskustelut ovat monituntisia näytelmiä, joissa kielen rajoja tai minuuksien raameja ei koskaan ylitetä, ja joiden jälkeen tv-kanava sitten käyttää omat tuntinsa analysoidakseen ansiokkaasti ehdokkaiden kehonkieltä tai heidän tai heidän vaimojensa vaimojensa pukeutumista.
"Vetoaminen "tieteellisyyteen" ei enää merkitse mitään maailmassa, joka on jo viime vuosisadalla sortunut "rotutietoon" kansatieteen viimeisenä sanana ja "tieteelliseen marxilaisuuteen" kaiken yhteisömoraalin täydellistyneenä oikeuttajana."
PoistaJa höpö höpö: se, että tieteessä on joskus ollut hulluja teorioita tai sen nimissä on puolustettu niitä, ei tarkoita, ettei tiede olisi paras mahdollinen l.optimaalinen keino selvittää todellisuuden olemus ja tehdä ratkaisuja. Muu vaihtoehto on puhdas mutu tai jokin puhtaasti spekulatiivinen uskomusjärjestelmä - somella vahvistettuna tai ilman.
Hamilo blokkasi minut ja varmaan ihan syystä sillä minähän olin hirmuinen kulkutautimyönteinen mummontappaja. Politiikot turvautuvat tieteeseen hyvin valikoivasti ja ikävä kyllä myös tiede turvautuu politiikkaan valikoivasti, ainakin rahaa kinutessaan.
VastaaPoistaIlmastonmuutosdenialismi odottaa vielä lopullista tuomiotaan. Vähän eri asia kuin litteän maan teoria. Toinen mainio blogisti "Professori" paljon ilmastosta kirjoittanut.
VastaaPoista-jussi n
Ihmistieteissä, kysymys on enemmänkin kokoelmasta asenteita: matemaattinen tarkkuus on vain mielikuva.
VastaaPoistaM. Cioranin sanoin, ihmiskunta osallistuu luomaansa pilapiirrokseen. Jos empirismi on vastaus tieteen töille, on parlamentti haasteena sen luomalle utopialle, sankarilliselle patologialle. Ja, onhan sitten uskonto, armeliaisuuden barbaria ja siihen liittyvä "hyveellisyyden" symboliikka.
"Kirjailija F. Scott Fitzgeraldin kuuluisan sitaatin mukaan älykkyyden kriteereihin kuuluu kyky pitää kahta vastakkaista ajatusta mielessä ja säilyttää silti toimintakykynsä.
VastaaPoistaKenties yksi tapa soveltaa Fitzgeraldin teesiä olisi muodostaa käsityksiä maailmasta ja silti, samaan aikaan, pitää aktiivisesti mielessä joka hetki, että ne ovat vain minun käsityksiäni."
(Prof. Jussi Valtonen) -
Eilisen poliittisen puhekylvyn (inauguration/D.J.T.) jälkeen saattaa tuntua entistä vaikeammalta "säilyttää toiminakynsä" ja vielä "samaan aikaan pitää aktiivisesti mielessä joka hetki, että ne ovat vain Hänen käsityksiään".
Muistan vielä pikkupoika-ajalta sen tunteen, joka valtasi mielen vuoden 1961 inauguraation jälkeen, kun radiossa toistettiin ja lehdessä luki, miten silloinen valittu honorable president koristi puheensa lauseella:
" Älkää kysykö mitä maa voi tehdä teille – kysykää, mitä te voitte tehdä maallenne."
Se tuntui hyvältä, silloin.
*
Sisältyihän J.F. Kennedyn virkaanastujaispuheeseen 1961 hieman jyrympääkin tekstiä, kuten:
"Niille uusille valtioille, jotka toivotamme tervetulleiksi vapaiden maiden riveihin, me annamme sitovan sanamme, että yksi siirtomaaisännyyden muoto ei ole väistynyt tullaakseen ainoastaan korvatuksi entistä rautaisemmalla tyrannialla. Me emme odota uusien valtioiden aina tukevan näkemyksiämme. Toivomme kuitenkin aina, että menneisyydessä ne, jotka hölmöydessään tavoittelivat valtaa tiikerin selässä ratsastaen päätyivät sen vatsaan."
"Älkäämme koskaan neuvotelko pelon vuoksi. Älkäämme myöskään koskaan pelätkö neuvotella."
"Hyvät maailmankansalaiset – älkää kysykö, mitä Amerikka aikoo teidän eteenne tehdä, vaan mitä me yhdessä voimme tehdä ihmisten vapauden eteen."
Sekunnin ajan mietin, muistaako joku nyt 9-vuotias poika Trumpin 2025 puheesta jonkin ajatuksen 64 vuoden päästä, siis tammikuussa 2085?
Duoda, duoda. Tammikuu 2089.
Poista”Politiikan muuttuva hahmo”
VastaaPoistaVenäläinen kirjailija Mihail Bulgakov teoksessaan ”Sobatshje serdze” (Koiran sydän) paljasti ja nosti koko maailmalle näkyviin, miten Venäjä oli muuttunut, eli miten ihmisen sydän muuttui koiran sydämeksi.
Valtaa pitäville ja asetta heiluttaville riitti vain kysyä: ”Rakastatko sinä proletaareja?” ja heti perään väittää: ”Sinä et rakasta proletaareja!” Valtaa pitävillä oli oikeus tehdä mitä tahansa: takavarikoida koko omaisuus ja jopa tarvittaessa tappaa.
Putinillakin on koiran sydän ja hänen lempicredonsa on ”Motshit’ v sortire” (Tappaa yleisessä käymälässä).
"Tiedettähän politiikka ei voi olla. Se on tahdon asia..."
VastaaPoistaPuhuisin itse mieluiten arvoista. Ideaalisessa maailmassa faktoista pitäisi voida, viime kädessä tieteen avulla, päätyä ainakin jonkinlaiseen yksimielisyyteen, arvojen avulla tuosta asiantilasta löydetään suunta ja tavoitteet ja tahto antaa voimaa ryhtyä toimiin noiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Sen sijaan tahdolla ei pitäisi yrittää muuttaa tosiasioita.
Ongelma tulee siitä, että useimpien ihmisten ajattelussa faktat ja arvot sekaantuvat ( saks sein - sollen).
Sanotaanpa nyt toisin: politiikassa ei ole kysymys tiedosta -sitä saadaan tieteen avulla. Siinä on kysymys päämääristä, joita tahdotaan saavuttaa. Yksi tahtoo yhtä ja toinen tahtoo toista. Ei niitä millään tieteellä saa tahtomaan samaa.
PoistaToki voimme uskoa antiikin filosofin tapaan, että mikäli kaikki ymmärtäisivät oikein asiat, he pyrkisivät samaan päämäärään. Minä en usko, että se tässä vajavaisessa maailmassa olisi mahdollista.
Onko mahdollista, että pakkoenglannista tulee jollekulle pakkomielle?
VastaaPoistaOnko mahdollista että joku kyllästyy totaalisesti joka paikkaan ängettyyn ja paikasta tuputettavaan englantiin?
Poista"pakkoenglannista"
PoistaVoisiko rakas Anonyymi 21. tammikuuta 2025 klo 13.48 ruveta käyttämään analyysiään varten vähintään sata sanaa, mieluummin parisataa sanaa? Vaikuttaa/haisee vähän siltä, että Anonyymi 21. tammikuuta 2025 klo 13.48 onkin vain robotti, jolla on käytössä ainoastaan seitsemän sanaa.
Ylimielisyyden olet ainakin briteiltä oppinut.
PoistaPopulismia näkee, kokee ja on kuulevinaan melkein kaikessa, kun alkaa kuuntelemaan.
VastaaPoistaKoska tänä päivänä 90 prosenttia ihmisistä kokee tietävänsä asioita paremmin (sehän riittää kun katsoo iltauutiset) kuin muut ihmiset, lausuvat he mielellään inhoamiensa politiikkojen kannoista että populismia ja samalla kuvittelevat olevansa jotenkin vielä sen yläpuolella. Mitään pikkuporvarillisempaa ei olekaan. Puoluekannasta riippumatta.
Olen itse ihan samanlainen. Kun SDP avaa suunsa, en oikeastaan kuule mitään muuta kuin pölhöpopulismia. Kun vihreät: opiskelijapopulismia. Kun vasemmistoliitto: herrasväen maisterispopulismia. Tämä ei muuten tarkoita etteikö jokin populistinen väite voisi olla totta ja hyvä pyrkimys.
Trumpin eilinen puhe EI ollut populismia eurooppalaisen korvissa, niin radikaalia juttua se sisälsi, lähes vallankumouspyrkimyksen kuvauksen. Pariisin sopimuksesta lähteminen on kaikkea muuta kuin populismia tässä aika- ja paikkamaastossa.
Jenkit, tottuneet ison pensselin kielenkäyttöön, taas varmaan kuulivat populismia pahimmillaan tai parhaimmillaan, miten kukin sen ottikaan.
kr