Vale ja vihapuhe
Eskoni
tyhmä?
-Se
on vale ja vihapuhe,
kateudesta
siinnyt!
Topias, nummisuutari
Joukko hyvinajattelevia tahoja on päättänyt
erota Facebookista ja X:stä (entinen Twitter). Syynä on, että X lopetti palstojensa
sensuroinnin ja Fb niin sanotun faktantarkistuksen. Tämä on kauhistuttanut
erinäisten tuotemerkkien omistajia, jotka eivät halua toimia samalla alustalla,
jolla saattaa olla myös vihapuhetta. Aiemmin se siis näköjään oli estetty
juuri tuolla faktantarkastuksella.
Tämä merkkifirmojen moraaliposeeraus
näyttäisi perustuvan siihen uskomukseen, että kyllin suuri, itsensä
edistykselliseksi mieltävä joukko arvostaa sitä ja antaa sen vaikuttaa
myönteisesti ostopäätöksiinsä. Asiassa on omat riskinsä, kuten parin
meikäläisenkin firman kohdalla on havaittu. Mainitsen vain nimen Finlayson.
To mainittu faktantarkastus oli Fb:n omistajan
mielestä tosiasiassa muuttunut sensuuriksi. Asia on helppo ymmärtää. Vain
hölmöt kuvittelevat, että tätä maailmaa voidaan hallita pelkkiä faktoja
latelemalla. Tärkeimmät ja kiinnostavimmat kysymykset ovat aina tulkintojen
varassa, kuten jokainen historiaa vakavasti harrastanut ymmärtää.
Vastoin kohtuullisia odotuksia,
tämä aikakausi on kyllä synnyttänyt monenmoisia uusia irrationaalisia
liikkeitä. Uskonnollisella puolella niitä on aina ollut, mutta nyt jopa litteän
maapallon kannattajat ovat nousseet merkittäväksi ilmiöksi ja saaneet mukaansa
jonkin suomalaisen poliitikonkin.
Ei kukaan olisi puoli vuosisataa
sitten voinut uskoa, että tällaista tapahtuisi. Se ei kuitenkaan taida erityisemmin
huolettaa niin sanottuja faktauskovaisia. Oleellisempaa on globalisaatioon ja multikulturalismiin
kohdistuvan kritiikin vaientaminen.
Nuo molemmat kuuluvat ideologioiden
piiriin ja ideologiat taas ovat keskeinen osa politiikkaa ja jopa sen ydin.
Elämä ja politiikka eivät ole trivial
pursuitia, vaan tahdon asia ja mikäli suhtaudumme vakavasti demokratian
perusperiaatteisiin, myönnämme, että jokaisella on oikeus omaan näkemykseensä
ja pyrkimykseensä. Mikäli ”tarkastajat” ottavat itselleen tulkitsemisvallan
niiden suhteen, ne tietenkin loukkaavat sananvapauden periaatetta.
Puheet sananvastuusta ilmoittavat
yleensä avoimesti pyrkimyksen estää jotakuta ilmoittamasta mielipidettään jostakin
tärkeästä asiasta (vrt. Vihavainen:
Haun sananvastuu tulokset). Ihmisillä on toki vastuu myös sanomisistaan. Mikäli
ne aiheuttavat vahinkoa, on vahinko korvattava. Millainen se missäkin
tapauksessa on, voidaan selvittää tarvittaessa oikeudessa. Ennakkosensuurin kieltää perustuslakimme.
Mikäli asiaa koskeva lainsäädäntö
on liberaalisen yhteiskuntakäsityksen hengen mukainen, voidaan olettaa, että sanktioita
voidaan määrätä vain aidosta vahingon tuottamisesta eikä missään tapauksessa
pelkästä käsityksiensä ilmaisemisesta.
Ongelmaksi saattavat tosin tulla ja
ovat jo tulleetkin tuomarit, joiden älyllinen ja moraalinen taso on viime
vuosina herättänyt hämmästystä (Vihavainen:
Haun räsänen tulokset).
Ei toki ole sanottu, että juuri demokratia
ja kassinen liberalismi voisivat parhaiten auttaa selviytymään maailman uusista
haasteista. Trendi kohti autoritaarisuutta on nyt ollut taas muodissa myös
vauraassa pohjolassa, jonka asema ja merkitys maailmassa ovat hitaasti, mutta
varmasti heikkenemässä.
Ideologinen orwellilaisuus vai
pitäisikö sanoa oseaanisuus on kulkenut voitosta voittoon jo muutaman
vuosikymmenen ajan (vrt. Vihavainen: Haun
ankkapuhe tulokset). Nyt on merkkejä siitä, että suunta olisi kääntymässä.
Edellä mainittu sensuurin hellittäminen viittaa juuri siihen.
On toki ennenaikaista sanoa, mitä
tässä todella tapahtuu. Maailmanpolitiikan mannerlaattojen liikkeet viittaavat
niin suuriin muutoksiin, ettei niiden todellista merkitystä voitane arvioida,
ennen kuin ainakin puoli vuosisataa on kulunut.
”Vihapuheen” suuri aika totalitaarisen
ideologian keskeisenä apukäsitteenä saattaa joka tapauksessa olla jo loppumassa.
Nyt olisi jo vaikea kuvitella samanlaista falskia pöyristymiskulttuuria, joka
vallitsi vielä noin kymmenen vuotta sitten (vrt. Vihavainen:
Haun väljarnas tulokset).
Itse asiassa se oli voimissaan
vielä puoli vuosikymmentä sitten. Silloin saattoi jo sentään havaita tiettyä
varauksellisuutta asiaan nähden, ainakin maamme vastuunalaisilla tahoilla.
Tällaista se meininki silloin oli:
maanantai 6. tammikuuta 2020
Vihapuhe
Joskus viime vuosituhannen
loppumetreillä tulin jutelleeksi jotakin small talk-tason
latteuksia Britannian sen ajan suurimman Venäjä-gurun, Geoffrey Hoskingin
kanssa.
Kun mainitsin käsitteen belovežski
tšelovek (etenkin kommunistien Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen
käyttämä parodinen muunnelma käsitteestä sovetski tšelovek -neuvostoihminen),
kurtisti arvoisa keskustelukumppanini hieman kulmiaan, mutta valaistui sitten
ja sanoi ”Aha –hate speech!”.
Se oli ensimmäinen kerta, kun
kuulin tuon sanayhdistelmän englanniksi. Suomeksi muistin toki suutari
Topiaksen sanat siitä, että hänen Eskonsa kutsuminen tyhmäksi oli vale
ja vihapuhe, kateudesta siinnyt.
Mutta jokaisessa kielessä on
sanoilla omat merkityksensä ja oma käyttönsä.
Kun tuota Hoskingin tuolloin
käyttämän hate speech käsitteen merkitystä analysoi, huomaa
pian, että sen kohteessa viitataan nimenomaan ironisesti uuteen, muodikkaaseen
ajattelutapaan. Belovežskaja puštša oli se paikka, jossa
tehtiin Neuvostoliiton hajottamista merkitsevät päätökset. Belovežski
tšelovek oli se ihminen, joka siellä ilmeisesti luotiin, ainakin siis
tämän hate speechin mukaan.
Kun ei enää ollut Neuvostoliittoa,
ei siis voinut olla neuvostoihmistäkään (sovetski tšelovek). Mutta mikä
kummajainen sitten oli tuo IVY-ihminen? Hänet oli ilmeisesti luotu muutamalla
kynänvedolla Valko-Venäjän viimeisessä aarniometsässä. Mutta kuka hän oikein
oli? Pelkkä kummitus?
Kyseessä oli siis ironinen suhde
uutena tarjottuun totuuteen. Käsitteen käyttäjät olivat epäilemättä enimmäkseen
vanhoja kommunisteja tai muuten epäilyttäviä henkilöitä ajan
mielipideilmastossa. Kuitenkaan käsitteen käyttö ei ollut sinänsä sopimatonta,
ei siinä ketään uhattu eikä paneteltu, se nyt vain oli aika huvittava ja pani
ehkä jopa vähän ajattelemaan.
Suomessa käsite vihapuhe on
ollut aivan määrittelemätön ja hallitsematon ja sitä on voitu käyttää
leimaamaan kaikkea mahdollista, mikä on oman agendan vastaista. Aivan
erityisesti hallitsemattomaan ja valikoimattomaan maahanmuuttoon kriittisesti
suhtautuvat puheenvuorot on haluttu varustaa vihapuheen leimalla.
Presidentti Niinistö mainitsi tuon
käsitteen uudenvuodenpuheessaan: Maalittaminen ja vihapuhe ovat
uudempaa ilmaisua yleisessä keskustelussa. Lainsäätäjämme on kuitenkin ollut
kaukaa viisas. Esimerkiksi kiihottaminen kansanryhmää vastaan sekä yksilön
kunniaa, rauhaa tai yksityisyyttä loukkaavat teot ovat jo vanhastaan olleet
rangaistavia. Muita ihmisiä kohtaan rikoksen tekevä joutuu siitä vastuuseen.
Siinä ei ole mitään yhteyttä sananvapauteen saati sen rajoittamiseen.
Kuten puhuja toteaa, kiihottaminen
kansanryhmää vastaan sekä yksilön kunniaa, rauhaa tai yksityisyyttä loukkaavat
teot ovat jo vanhastaan rangaistavia. Kun kyseessä on rikos, siitä saa
rangaistuksen.
Presidentti siis vain totesi, että
sellaiset ovat lait ja antoi ymmärtää olevansa tilanteeseen tyytyväinen. Ehkäpä
hän tarkoitti, että uudet vihapuhepykälät ovat tarpeettomia? Tämä mieltähän
moni myös eduskunnassa on.
Itse asiassa hän liikkui niin
korkealla abstraktiotasolla, että tyytyväisyyden ilmaisemisen lisäksi ei tässä
kohdassa mitään sisältöä ollutkaan.
Lainsäädäntö ei kuitenkaan kuulu
presidentille ja hänen puoleltaan oli melkoisen uskallettua astua alueelle,
jolla esiintyy perusteltua erimielisyyttä siitä, miten nuo uhkauksiin ja
agitaatioon liittyvät pykälät olisi muotoiltava.
Mutta nyt ei puhuta laista, vaan
vihapuheen käsitteestä, jota laki ei tunne lainkaan. Mitä se on ja kuinka se
tapahtuu?
Presidentin mukaan asialla ei ole
sananvapauden kanssa mitään tekemistä. Rikos nyt vain on rikos. Tämä on aika
rohkea väite.
Valitettavasti me hallintoalamaiset
emme elä pelkästään käsitteiden keskuudessa, vaan myös reaalimaailmassa.
Kun rikokseksi on voitu hyvin
joustavasti tulkita sellainenkin puhe, jonka sisältönä ei minkään mahdollisen
tulkinnan perusteella ole kiihottaa ketään esimerkiksi väkivaltaan toista
ryhmää vastaan, vaan sen sijaan lausua mielipide ryhmän politiikan kannalta
merkittävästä ja esimerkiksi tilastollisesti osoitettavissa olevasta
ominaisuudesta, on selvää, että rikoksen käsitettä nyt ollaan vaarallisesti
liu’uttamassa poliittiseksi aseeksi.
Lienee turha sanoa, mikä merkitys
tällaisella on. Moisesta mielivallasta moni pahoittaa mielensä ja vihastuu,
jolloin lakia hyödyntävät saavat aihetta vielä farisealaisesti kauhistua vihapuheen –tuon
määrittelemättömän pahuuden osoituksen johdosta.
On jo aika määritellä myös
suomeksi, mitä vihapuheella oikein tarkoitetaan ja mitä sillä ei tarkoiteta.
Olisi pelkästään typerää yrittää tuolla käsitteellä leimata niitä, jotka
sattuvat olemaan tyytymättömiä tuohon tai tähän poliittiseen päätökseen tai suunnitelmaan.
Kansanvalta tarkoittaa juuri sitä,
että poliittiset päätökset perustuvat viime kädessä äänestäjien tahtoon. Tuon
jälkimmäisen laatua taas ei poliitikoilla ole oikeutta määrätä. Päinvastoin,
juuri he ovat niitä, jotka on valtuutettu tuota tahtoa toimeenpanemaan.
Enemmistön tahdon toteuttaminen ei
tarkoita sitä, että opposition mielipide olisi kielletty. Tämä perusasia
näyttää yhä enemmän hämärtyvän kaiken maailman silakkaliikkeiden tuottaman
anti-intellektuaalisen käsitesaasteen seassa.
Itse asiassa, toimiakseen
demokratian on perustuttava siihen, että kulloinkin vallassa oleva taho
herkällä korvalla kuuntelee myös sitä, mitä oppositiolla on sanottavana ja
aidosti keskustelee sen kanssa. Silloin se myös voi toivoa oppositioilta
lojaalisuutta.
Ylimielinen leimaaminen pahentaa
varmasti sitäkin tilannetta, josta presidentti Niinistö kertoi olevansa
huolissaan.
Englanniksi vihapuhe, hate
speech on myös määritelty sanakirjassa:
Hate speech is defined by Cambridge Dictionary as
"public speech that expresses hate or
encourages violence towards a person or group based on something such as race,
religion, sex, or sexual orientation".
Julkinen puhe toki voi ilmentää
vihaa, vihaisuutta ja jopa raivoa olematta millään tavoin rikollinen ja
uhkaamatta ketään. Sellaisen puheen kieltäminen olisi tietenkin suoraa ja
perusteetonta puuttumista sananvapauteen, koska sen tarkoituksena ei ole uhata
jonkin ryhmän oikeutta turvallisuuteen.
Mikäli taas rohkaistaan
väkivaltaa (kehotetaan väkivaltaan?) jonkin synnynnäisen tai
lähes synnynnäisen (uskonto) ominaisuuden perusteella, tullaan jo ainakin
lähelle rikoslakia myös Suomen oloissa. Tämä lieneekin yleisesti hyväksyttävä
periaate, ainakin meillä Suomessa, jossa on jo vanhastaan ollut lait tällaisia
tapauksia varten, kuten Niinistö totesi.
Mutta periaate on periaate ja
käytäntö on käytäntö, kuten useimmat meistä ymmärtävät tai ainakin heidän
pitäisi ymmärtää.
Vihapuhetta ei kuitenkaan ole
määrätty rangaistavaksi USA:ssa, jossa on katsottu sananvapauden olevan
suurempi arvo.
Näyttää siltä, että siellä
lainsäätäjä on ollut varovaisempi ja luultavasti jo ennakolta halunnut estää
sellaisen lakipykälien prostituoinnin, joka tuossa asianajajien luvatussa
maassa merkitsee monelle mahdollisuutta sekä rikastua aineellisesti että lyödä
helppohintaista poliittista mynttiä kansanjoukkojen yksinkertaisimpien
kerrosten kustannuksella.
Euroopan neuvoston suositus sen
sijaan on todellinen kuminauhapykälä, jota voinee pitää lähinnä parodiana
komiteatyöskentelyn tuloksista parhaimmillaan: Euroopan neuvoston
ministerikomitean suosituksessa R (97) (20) vihapuhe on
määritelty seuraavasti: »Vihapuhetta ovat kaikki ilmaisumuodot,
jotka levittävät, lietsovat, edistävät tai oikeuttavat etnistä vihaa,
ulkomaalaisvastaisuutta, antisemitismiä tai muuta vihaa, joka pohjautuu
suvaitsemattomuuteen.
Lietsovat, edistävät tai
oikeuttavat…tai muuta vihaa… Niinpä niin. Eipä tässä sitten muuta kuin
siitä vain saivartelemaan. Kyllä vihaa ja etenkin tuota muuta vihaa aina
löytyy reposteltavaksi. Ja mistä tiedetään, mettä viha pohjautuu juuri
suvaitsemattomuuteen? Jospa henkilö vain on typerä, ahdaskatseinen tai
suorastaan perverssi?
Tässä tulee kyllä mieleen suutarin
ja oppipojan tapaus. Oppipoika sanoi, että oli nähnyt unen, jonka voisi
kertoakin, ellei mestari nyt vain suutu.
Kun mestari antoi juhlallisen
vakuutuksen, kertoi poika, että unessa hän oli pudonnut paskatynnyriin ja
mestari taas siirappitynnyriin.
Hehheh, myhäili mestari,
mutta synkkeni kun kuuli jatkon: sitten poika oli joutunut nuolemaan mestarin
puhtaaksi ja mestari taas pojan.
Tämän jälkeen mestari päästeli irti
vyönsä ja alkoi roimia onnetonta viestintuojaa.
-Mutta mestarihan lupasi, ettei
vihastu!
-Enhän minä vihastunutkaan,
huvikseni hutkin, kuului vastaus.
Vaikeaa, ylen vaikeaa on tässä
maailmassa toimia, jos asioita ruvetaan jyvittämään niiden takana olevien
emootioiden mukaan.
"Enemmistön tahdon toteuttaminen ei tarkoita sitä, että opposition mielipide olisi kielletty. ..Itse asiassa, toimiakseen demokratian on perustuttava siihen, että kulloinkin vallassa oleva taho herkällä korvalla kuuntelee myös sitä, mitä oppositiolla on sanottavana ja aidosti keskustelee sen kanssa. Silloin se myös voi toivoa oppositioilta lojaalisuutta...Vaikeaa, ylen vaikeaa on tässä maailmassa toimia, jos asioita ruvetaan jyvittämään niiden takana olevien emootioiden mukaan."
VastaaPoistaTuossa on kiteytetty tämän aikakauden ongelma: ollaan polarisoiduttu niin, ettei toista mielipidettä edustavien kesken voida enää keskustella ja pyrkiä kompromisseihin niistä asiakysymyksistä, joista voidaan (arvoistahan ei voida diskurssin avulla päästä yksimielisyyyteen).
Yksi syyhän tähän voi olla politiikan muuttuminen intressi- ja etupolitiikasta arvo- ja identiteettipolitiikaksi, joista ei kuten sanottu voida päästä keskustelulla yksimielisyyteen. Tämä muutos on ruokkinut erityisesti persuja ja vihreitä sekä Trumppia USA:ssa.
Jotenkin toivoisi eiliseen blogin liittyen, että jossain vaiheessa olisi tulossa paluu sisäpolitiikassa intressi- ja etupolitiikaan ja ulkopolitiikassa pysyttäytyminen realipolitiikassa.
Poista”Yksi syyhän tähän voi olla politiikan muuttuminen intressi- ja etupolitiikasta arvo- ja identiteettipolitiikaksi”. Tuo kehitys taitaa aiheutua siitä, että uskonnon nimellä kulkevien uskontojen asema on länsimaissa heikentynyt ja niiden aseman ovat ottaneet erilaiset korvikeuskonnot eli ideologiat. Kun arvo- ja identiteettiasiat hoidettiin uskonnon puolella, käytännön asiat voitiin jättää maallisilla forumeilla hoidettaviksi ja niistä voitin vääntää kättä rationaalisin perustein.
Voisiko koko ongelma johtua uusista somen välineistä, jotka mahdollistavat lähes kaikille sananvapauden. Ennen ns joukkotiedotusvälineillä oli portinvartijansa, jotka eivät sallineet tuossa mediassa agendansa tai arvojensa vastaisia kirjoituksia - edes yleisönosastoissaan; sananvapaus oli kustantajan taskussa.
VastaaPoistaOn tietysti kaunis, tai ainakin periaatteessa hyvää tarkoittava ajatus, että keskustelualustoilta siivottaisiin kaikkein pahimmat vihapuheet, törkeimmät valheet ja räikein propaganda. Mutta pragmaatikko tietysti kysyy, että mitenkä se saadaan toimimaan ja saadaanko se toimimaan. Kuka tarkastaa faktantarkastajien faktat ja vihapuheiden arvioijien asenteellisuuden. Aineistomassakin on sellainen, että kovin huolellista työtä ei objektiivisuuteen ja asiallisuuteen pyrkivä arvioijakaan pystyisi tekemään, joten tehtävä on siirretty algoritmeille, jotka sitten toimivat niin kuin toimivat.
VastaaPoistaTuloksia katsoessa on syntynyt sellainen vaikutelma, että kun tuollaisen suodattimen pitäisi toimia kuin lahnaverkko, johon isot kalat tarttuvat mutta josta pikkukalat uivat läpi, se toimii pikemminkin niin, että yhtä ideologiaa edustavista jutuista kuurnitaan hyttysetkin mutta toista ideologiaa edustavien kamelitkin saavat ravata vapaasti. Tämän vaikutelman paikkansapitävyyden todentaminen on tietysti mahdotonta, kun ei pääse näkemään, mitä sinne verkkoon on tarttunut, mutta seulan läpäisseiden juttujen perusteella voidaan ehkä joitakin päätelmiä tehdä ja muutamat ihan vaan uteliaisuudesta tehdyt pistokokeet tukevat tätä vaikutelmaa.
Faktantarkastuksen luulisi kuitenkin olevan järjestettävissä kohtuullisen luotettavasti. Tosiasiathan ovat eri asia kuin niiden tulkinnat tai mielipiteet ja puhtaasti valheellisten väittämien karsimisen pitäisi onnistua ainakin tyydyttävästi. Valitettavasti ideologiat tuntuvat olevan niin läpitunkevia, että tämän jokseenkin selkeän ja hyödyllisen asian hoitaminen näyttää osoittautuneen vaikeaksi. Faktantarkastuksesta luopumisessa kuitenkin on sellainen vaara, että lapsi heitetään pois pesuveden mukana. Erilaisten valheellisten väittämien tuottamiseen on nykyisin niin tehokkaita keinoja, että koko viestintä voidaan hukuttaa niiden alle, jos minkäänlaista suodatusta ei ole käytössä.
Antiikin kreikkalaisten ideamaailmassa "tosi", "hyvä" ja "kaunis" olivat kaikki ikään kuin itsessään olemassa olevia hyveitä, niin että oli mahdollista kuvitella ja kokea, että maailma voisi koostua pelkästään todesta, pelkästään hyvästä, pelkästään kauniista.
VastaaPoistaKeskiajan skolastinen käsiterealismi hahmotti maailman laadut samalla tavalla. Emmekä me vieläkään ole mitään kokonaisempia hahmoja tajunnassamme muodostaneet -- yhä vieläkin meitä houkuttaa päätteleminen käsitteistä todellisuuteen päin.
Nuo juristerian pohjalta poliitikkoja palevelemaan laaditut lakipykälät ovat pelkkää skolastista käsiterealismia -- eli siis, jos suomeksi sanotaan, pelkkää stiiknafuulaa. Aika hurjaa sinänsä, että joku voi puhua vaikkapa "vihasta" kuin se ei olisi elimistöllinen ja tajunnallinen mekanismi, vaan jokin epäarvo, johon voisi suhtautua valintakysymyksenä.
Tajunnalliset premissit ovat paljon elimellisemmin soluihimme kudottuja kuin ne "tiedolliset" tai "tieteellisetkin" totuuden mielikuvat, joita käsitteelisen kielen mielikuvilla voimme pienissä paissämme kyhäillä.
1400-luvulla Nicolaus Cusanus oivalsi "vastakohtien yhteenlankeamisen", mutta yhä vieläkin myös me valistuneet eurooppalaiset elämme antiikin ideamaailmassa, jossa ihan tajuttomista tajunnallisista lähtökohdista yritämme rakentaa maailmaa, joka ei muodostuisi vastakohta-akseleista vaan "ainoasta oikeasta totuudesta".
Faktat eivät ole faktoja, koska käsite "fakta" on vain idea -- se voi olla totta, hyvää ja kaunista, mutta mitään oikeasti maailmaan tai omiin soluihimme palautuvaa se ei ole. Sanoisin, että eniten totta siinä on se että se on aina politiikkaa. "Fakta" on vain poliittisen motiivin käsiterealismiin puettu muoto.
"Puheet sananvastuusta ilmoittavat yleensä avoimesti pyrkimyksen estää jotakuta ilmoittamasta mielipidettään jostakin tärkeästä asiasta (vrt. Vihavainen: Haun sananvastuu tulokset). "
VastaaPoistaItse uskon sananvapauteen. Tosin ymmärrys ihmisillä vaihtelee mitä tuo tarkoittaa. Julkisessa tilassa kuka vain saa kertoa näkemyksensä. Kun taas kirjoituksessa oli sivuutettu uskontoja, on näissä altarin takana yleensä mies, kun niin on "luoja luonut". Monta sataa vuotta, herää kysymys miksi kyseistä toimintaa tahtoo taloudellisesti kannattaa? Eteenkin kun osa vain tahtoo tuomita naisen syntiseksi. Tosin ilmaistuna maksaa siitä jotta toinen haukkuu, ei niin järjen hiventä. Vastuuta taas en usko että nämä lähetyssaarnaajat ottanevat, eihän hyö tee muuta kuin jakaa Jumalan sanaa. Eihän se kosketa uskonnollisia yhdyskuntia joilla on lain suoma oikeus toimia, eli uskontorauha. Mikä taas on hyvin abstraktikäsite ja logiikka saattaa heittää häränpyllyä eri tilanteissa.
Voisinko ajatella, että pitäisi puhua kolmesta asiasta:
VastaaPoista- varsinaisesta vihapuheesta, joka on rangaistavaa. Sen rajoista voidaan käydä keskustelua, mutta rajojen pitää olla tarkkarajaisia.
- varsinaista faktantarkistusta, jonka kohde (selvästi) virheelliset faktaväitteet.
- sensuurista l.canceloinnista, jonka kohteena ovat mielipiteet taikka arvo- ja moraaliarvostelmat vapaassa yhteiskunnassa sille ei pitäisi olla tarvetta.
Ongelma on tietysti siinä, että faktojen ja arvojen välinen ero ei ole aina selvärajainen.
Mitä sitten tulee ym varsinaiseen faktantarkistukseen voidaan kuitenkin kysyä, miksi vapaassa yhteiskunnassa sillekään olisi tarvetta: jokaisella pitäisi olla vaupaus väittää, että maapallo on litteä ja on vastaavastilukijan asia tarkistaa pitääkö se paikkansa. Kun tavalliselle ihmiselle on kuitenkin mahdotonta tarkistaa jokaista faktaa, olisin taipuvainen ajattelemaan, että jonkinasteinen faktantarkistus olisi suotavaa, ainakin haitallisimpien väitteiden osalta (esim: "uusimpien tutkimusten mukaan rotanmyrkyn nauttiminen pieninä annoksina on terveyttä edistävää.