Fingerporilainen aikakausi
Vitseistään
aikakausi tunnetaan. Hitlerin aikana veisteltiin Saksassa virallisesta
pateettisuudesta vitsejä, vilkaisten toki ensin, ettei ympärillä ollut vääriä
kuulijoita (Der Deutsche Blick).
Suomalaiset rintamamiehet kevensivät oloaan
rienaamalla propagandateemoja ja Neuvostoliitossa vitsailu ei koskaan loppunut,
vaikka se pahimmillaan saattoi käydä hengen päälle.
Neuvostovitseistä
on koottu lähes kuudentuhannen teeman korpus, jonka pohjalta voi kartoittaa ne
aiheet, jotka olivat niin herkkiä, että totuuden sanominen niistä oli
kielletty. Siinähän se oli aina vitsin paikka ja sellaisia kyllä riitti.
Noista
saksalaisista vitseistä en tiedä, mutta jostakin muistan kuulleeni, että vastaava
kirja olisi ohut. Silti uskon, että se olisi täyttä tavaraa sekin.
Joka tapauksessa
vitsi alkaa elää silloin, kun yhteiskunnan julkisessa tilassa on jotakin, jota
ei saisi sanoa, mutta jota kyllä itse kukin ajattelee ja jopa koko ajan
ympärillään näkee.
Kiellettyihin
tai ainakin vain osittain sallittuihin teemoihin ovat aina kuuluneet jossakin
määrin seksiasiat, Suomessa viinakin ja vaikkapa nyt sellaiset asiat kuin
ylenpalttinen itsekehu, toisten haukkuminen, kuolema, ja uskonto dogmeineen.
Ruumiintoiminnat
ovat vain osittain salonkikelpoisia ja niinpä ulostus- ja pieruhuumorilla on
vankka asemansa etenkin lasten ja nuorten keskuudessa. Syömisestä vitsaillaan
vähemmän, ainakin nykyään.
Asioihin
kohdistuvat tabut, kiellot tai estot saattavat johtua erilaisista syistä.
Yleensä ne kaikki tai ainakin useimmat ovat kai luonteeltaan sosiaalisia.
Mikäli ihminen haluaa toimia sivistyneessä tai siis vertaisessaan seurassa,
hänen on syytä olla loukkaamatta sen normeja. Ne kannattaa ainakin tuntea,
muuten käy huonosti.
Osittain noilla
normeilla on myös laajemmin ideologinen ja joissakin yhteiskunnissa jopa
valtiollinen luonne. Niiden suora loukkaaminen merkitsee haastetta koko
yhteiskunnalle ja normaalisti sellaiseen ryhtyvät vain marginaaliainekset,
kylähullut ja vastaavat.
Venäjällä tunnettiin joskus pyhä Kristuksen tähden houkka (jurodivyj),joka
yksinkertaisesti sanoi totuuden. Siitä olisi normaali ihminen voitu mestata.
Vitsi sanan
varsinaisessa merkityksessä sen sijaan on niin sanoakseni savolaistyyppinen
olio. Se pelaa epäsuorilla tarkoituksilla ja tahallisilla väärinymmärryksillä.
Näin se vapauttaa alitajunnasta torjuttuja impulsseja. Jotenkin niinhän se
Freud myös asiaa selitti. Vitsillä on hieman sama tehtävä kuin unellakin: se on
alitajunnan vapaahetki, joskin lyhytkestoinen.
Neuvostoliiton
falski virallinen kulttuuri antoi loputtomasti aineksia vitseille ja samahan
koski vaikkapa suomalaisen sotapropagandan kiiltokuvaa todellisuudesta.
Näissä
tapauksissa virallinen kuva todellisuudesta ja sen oikean todellisuuden karu ja
koristelematon kuva tarvitsi vain asettaa rinnakkain saadakseen aikaan koomisen
efektin ja siis sen seurauksena myös vapauttavan naurun. Jokin oikeaoppinen
huomautus tarvittaessa vielä viimeisteli komiikan.
Jokainen ymmärsi
nuo vitsit selittämättä, mutta kaikki eivät toki sellaisia kertoneet. Eihän se välttämättä
ollut viisastakaan, jos niikseen tulee. Vanhempi väki muistaa vielä
1970-luvulla vaikuttaneen ns. SKP:n kirveslinjalaisen Arvo Kemppaisen, jonka
Brežnevistä kertoma vitsi aiheutti pahan poliittisen
konfliktin.
Tietenkin se
tahallaan ja mukamas loukkaantuneena otettiin sellaisen aiheeksi, kuten nykyään
otetaan kaiken maailman kulttuuriset omimiset ja mielensäpahoittamiset. Yhtä
kaikki, vaarahan se sellaisessa piilee aikana, jolloin sekä järjen että älyn
käyttö on valankumouksellinen teko.
Vanha
roomalainen sananparsi kehotti kertomaan totuuden nauraen: ridens dicere verum. Niistä ajoista kuitenkin olemme jo edenneet
kovin kauas…
Totalitaarisessa
kulttuurissa on hyvin tärkeää, että nauretaan vain oikeille asioille. Itse
asiassa sellainen algoritmi lienee jo kehitteillä, joka tunnistaa kasvoista
ihmisen huvittumisen väärissä kohdissa eli ajatusrikoksen. On odotettavissa,
että sellaisista tulee vihapuheen jälkeen poliisilaitoksen seuraava
kiinnostuksen kohde. Vai onko se jo sellainen?
Oma lajinsa on
sitten niin sanottu oikeaoppinen huumori tai satiiri. Eihän oikeaoppisuus tarkoita
huumorin kieltämistä, ei toki. Sen vain pitää olla oikean sorttista.
Sellaisia olivat
ennen sotaa Neuvostoliiton lehdissä Boris Jefimovin pilakuvat. Sotien aikana ja
niiden jälkeen Kukryniksy-ryhmästä
tuli alan valtias. Se käsitteli ahkerasti myös Suomen vallanpitäjiä, etenkin
ennen talvisotaa. Sen jälkeen siitä tuli Krokodil-lehden
tavaramerkki.
Kukryniksyn tekniikka oli simppeliäkin
simppelimpi. Se esitti vihamieliseksi/valheelliseksi/vahingolliseksi
luokitellun mielipiteen sellaisenaan ja havainnollisti sitä sitten piirroksella,
joka muka paljasti asioiden todellisen laidan.
Niinpä esimerkiksi
Suomen hallitus ilmoitti Mainilan laukausten jälkeen: ”Meillä ei ole tykkejä
rajalla”. Pravda painoi tämän väitteen pilakuvaansa, jossa savuavat tykit oli
piilotettu valehtelevan sanomalehden taakse…
Viholliset
esitettiin usein myös eläiminä, esimerkiksi rottina. Eräässä tunnetussa kuvassa
rottalauma (Suomen hallitus) oli juuri hylännyt sen tykillä aseistetun vanhan
kalossin, joka kuvasi Suomen hallitusta.
Kuusisen kansanhallituksen
valtamerihöyry oli juuri saapumassa paikalle, upottaakseen vanhan ja mädänneen
ja ottaakseen lujiin käsiinsä vastuun valtion hallitsemisesta…
En ole ihan
varma siitä, nauroiko kukaan oikeasti Kukryniksyn
pilakuville, ellemme ota huomioon suomalaisia, jotka nauroivat niiden
valheellisuudelle.
Joka tapauksessa
on kiinnostavaa havaita, että sama tekniikka on tänäkin päivänä käytössä
Suomessa. Sen löydämme ainakin Kirkko ja
kaupunki-lehdestä nimimerkki Villen piirroksista, joissa oletetut
viholliset ja lurjukset (maahanmuuttokriittiset) oletetusti paljastetaan ja
kuvataan esimerkiksi rotiksi, verenhimoisiksi sadisteiksi ja niin edelleen.
Kiinnostavaa on,
että sama lehti julkaisee saman piirtäjän parodiaa uskonnosta ja fiktiivistä kuvausta
suomaalaisten muinaisuskosta, jonka
oletetaan olleen ämmien (Ämmän)
johtama.
Idea lienee saatu vanhasta marxilaisesta
kuvitelmasta, jonka mukaan ihmissuvun primitiivisimmässä vaiheessa vallitsi
matriarkaatti. Apinoiden esimerkki ei asiaa millään tavoin tue, mutta saahan
sitä kuvitella, jos se tuntuu voimaannuttavalta tai muuten jotenkin
tarpeelliselta. Kyllähän asia ainakin sivullista hieman naurattaa.
Mikäli
ajattelemme huumorin yhteiskunnallista puolta, on kyseisen lehden harjoittama
toiminta kiinnostava ajan merkki. Vielä ennen sotia ja hieman niiden jälkeen
papit ja jopa piispat esiintyivät usein julkisesti uskovaisina.
Nykyään asiaa
ilmeisesti pidettäisiin kirkon kannalta kovin hankalana ja edellä kuvattu huumorin
laji on ilmeisesti tarkoitettu vakuuttamaan suurelle yleisölle, ettei kirkonkaan
piirissä sentään kaheleita olla, joten sopii tulla sinne nauramaan yhdessä
uskonnolle.
En kuitenkaan
ole ihan vakuuttunut siitä, että uskontoon liittyvät vitsit enää monia
naurattaisivat, ainakaan nuo puoliviralliset ns. satiirit. Kysymys on siitä,
ettei sillä alalla pilkkaaminen ole enää lainkaan kiellettyä, vaan ymmärretään
pikemminkin normina.
Mitä seksiin
tulee, tietää jokainen nuorison kanssa tekemisissä ollut, että murrosikäiset
ovat siitä loputtoman kiinnostuneita ja nauravat hillittömästi jokaiselle
vihjeelle, jonka voi jotenkin tulkita seksuaaliseksi. Tytöt kikattavat ja pojat
hohottavat.
Seksiin ja etenkin
sen niin sanotusti ei-traditionaalisiin muotoihin liittyvään huumoriin on
erikoistunut Fingerpori-niminen
sarjakuva. Luulen, että sekin on merkittävä aikakauden ilmiö ja olisi ollut mahdoton
vielä parikymmentä vuotta sitten.
Seksissä vitsien
aiheena ei todellakaan ole mitään uutta, mutta vihjeet esimerkiksi
homoseksuaaliseen junaan, transvestismiin, masturbaatioon ja vastaaviin
asioihin olisivat tuskin aiemmin olleet edes ymmärrettäviä. Nyt asioiden
julkisuuden aste on ratkaisevasti erilainen kuin ennen.
Noita ilmiöitä
tuskin kuitenkaan on kyetty niin sanotusti normalisoimaan, vaikka paljon sen
suuntaista onkin tapahtunut. Valtavirran julkisille ilmiöille ei kai kukaan
jaksaisi nauraa, joten tämä huumori kai lähinnä kertoo tietyistä estoista,
vaikka tabut ovatkin hävinneet.
Itse pidän
Fingerporin hahmoja huvittavina ja sen vitsejä useinkin aivan hillittömän
hauskoina. Silti tämä sarjakuva on hyvin kiinnostava nimenomaan
kulttuuri-ilmiönä. Siinä on jotakin uutta ja epäilemättä ajanmukaista. Mitä se
oikein on?
Mieleen tulee muitakin
kysymyksiä. Onko vastaavaa missään muussa maassa? Miten kauan me mahdamme
nauraa noille jutuille ja miksi?
Muistan kuinka Leppävaaran asemalla, innokas tytteli tyrkytti minulle aikoinaan Tiedonantajaa, johon minä vastasin, ostan kehden sitten, kun toveri ei ole enää niin totinen. No eipä ole tarvinnut koskaan ostaa tätä lehdykäistä, eikä mitään muutakaan samoilta lähteiltä pulpunnutta.
VastaaPoista70-lukulaiset tuhosivat huumorin lisäksi sadut. Lapsille kerrottiin arkisia tarinoita, joihin oli kätkettynä muka elämään oppimista nyky-yhteiskunnassa. Sama homma jatkuu edelleenkin kiihtyvällä vauhdilla. Koko yhteiskunta yritetään järkeistää yhteisen uljaan maailman puolesta ja siitä on leikki kaukana. Huizinga katselisi nykymenoa huuli pyöreenä. Meille vanhoille sivustakatsojille maailmassa kyllä riittää nauramista, mutta on siinä pikkuisen alakuloinen sävy, koska joudummme nauramaan asioille, jotka eivät ole tarkoitettu vitseiksi vaan päinvastoin.
Tänä aamuna tv-toimittaja kysyi vankilapsykiatrilta: ihanko totta murhamies pääsee vapaaksi jos ilmoittaa tulleensa uskoon?
VastaaPoista-Me jututamme ja varmistumme.
Eiköhän noista tabuista ja ns. häveliäisyydestä osa toimi ihan geneettisellä pohjalla. Julkisesti paritteleva tai nukkuva otus on alttiimpi ulkoiselle vahingonteolle kuin piilossa pysyttelevä. Siksi häveliäisyys on saattanut yleistyä jopa vallitsevaksi normiksi.
VastaaPoistaFingerporissa on tosiaan loistavia oivalluksia, mutta sitä minä ihmettelen, miten Viivi ja Wagner voi jatkuvasti ilmestyä, vaikka siinä selvästi leimataan miehet sioiksi hyvin kielteisessä hengessä. Kysyin asiaa kerran Hesarista, mutta eihän sieltä edes vaivauduttu vastaamaan. Kukahan uskaltaisi aloittaa sellaisen version, jossa nainen on tyhmä ja epäsiisti sika?
Niin, siinä varmaan todellinen suomalainen erikoisuus.
PoistaMutta sen vastine varmaankin olisi parhaiten lehmä, jonka kanssa mies asuu. Lehmällä on kaikki naiselliset paheet turhamaisuudesta ja teeskentelystä kierouteen ja panetteluun. Mikki Hiiren tai Minnin ystävätär Heluna tarjoaisi sopivan kuvallisen hahmon, vaikka taitaa persoonana olla moitteeton.
Wagner taas symbolisoi paheita, jotka ovat oikeasti voittopuolisesti miehisiä.
Ehkä myös femakko-emakko voisi olla hyvä humoristinen symboli nykyilmiöille? Emakko olisi täynnä simppeleitä aatteita, joita ei käsitä, suvaitsemattomuutta, omasta korkeasta moraalista ylpeilyä ja toisten halveksuntaa.
Kuka ottaa kopin?
Koppaapa Timo nyt ihan itse vaan :)
PoistaMuistelisin Juba Tuomolan itsensä huomanneen tämän epätasapainon ja irvailleen asiaa stripissä, jossa Wagner suunnittelee sarjakuvapiirtäjän uraa. Hänen ajatuksensa oli tehdä sarja juurikin tuosta lehmän ja miehen suhteesta, mutta Viivi torppaa moisen ajatuksen tuohtuneena: "ei sellaista julkaistaisi!"
PoistaHannu Lauerma kommentoi ko. sarjista toteamalla, että kun Viivi prässää Wagnerin persuksia tulikuumalla silitysraudalla, niin kyseessä on perhelehtikelpoinen huumori. Ja kehotti noin ajatuskokeena kääntämään sitten ko. asetelman toisinpäin...
Poista"En kuitenkaan ole ihan vakuuttunut siitä, että uskontoon liittyvät vitsit enää monia naurattaisivat, ainakaan nuo puoliviralliset ns. satiirit. Kysymys on siitä, ettei sillä alalla pilkkaaminen ole enää lainkaan kiellettyä, vaan ymmärretään pikemminkin normina."
VastaaPoista... ja kaikkihan nyt varmaankin ymmärsivät, että tämä koskee vain (valtavirtaista) kristinuskoa. Mitä ns. Toiseutta™ edustaviin uskonoppeihin tulee, niiden nauttima koskemattomuus on ja pysyy mitä vankimmin erilaisilla tabugallerioilla suojattuna.
-J.Edgar-
Erittäin tärkeä lisäys, joka välähdyksenomaisesti paljastaa tämän aikakauden kulttuurin absurdin ytimen.
PoistaVeistäpä tuosta enää vitsejä.
Tässä vielä hieman havainnollistusta:
Poistahttp://www.thesacredpage.com/2011/09/art-vs-hate-crime.html?m=1
Samalla tavoin naureskelivat roomalainen ylimystö ja filosofit jumalilleen. Sitten tulivat uskossaan varmat alkukristityt, jotka tuhosivat kulttuuri- ja uskonsodassaan antiikin kulttuurin (ks Tapio Tiihosen Rooman kaaos ja tuho -kirjasarja).
PoistaParhaat vitsit kuulee vihdoin median suusta. Presidentti Niinistö menee ensi maanantaina tapaamaan Kiinan presidenttiä selvittääkseen minne Matti Vanhanen on joutunut. Siitä epäilin täällä toissa päivänä.
VastaaPoistaNykyään kaikki entisajan huumorityypit ovat kiellettyjä. Vain valkoihoisen työtätekevän miehen kustannuksella saa nauraa. Hänhän maksaa suurimman osan veroista.
VastaaPoistaKiltti neuvostovitsi. TASSin uutinen. Eläintieteellinen tutkimuslaitos tiedottaa: Neuvostotieteen suuri voitto. Lehmä ja kirahvi risteytetty. Uusi otus syö naapurin laitumelta ja lypsää omalla pellolla
Voi venäjä tätä persun uhriutumista!
PoistaÄmmämäistä hommaa jos en muuta sano.
Itse ainakin muistan termin "juna" esiintyneen jo ikäluokkani jutuissa omana teini-ikänäni 90-luvun alkuvuosina. Transsujuttuja ei kyllä silloin olisi vielä ymmärtänyt.
VastaaPoistaKyllä sitä käytettin jo 60-luvulla.
PoistaJa Viinikan Vilauttajahan oli tuttu Reinikaisesta jo 80-luvun alusta.
VastaaPoistaHesarin häpeällisesti erottama Kari Suomalainen oli nero, joka piirsi totuuden parin pilakuvaan. Varsinaisia helmiä ovat somalien maahantuloon ja turvapaikkashoppailuihin liittyvät kuvat. Kanttaa käydä virkistämässä muistia, sillä muitakin teemoista löytyy Karin piirroksista helposti kova ydin.
VastaaPoista"Vielä ennen sotia ja hieman niiden jälkeen papit ja jopa piispat esiintyivät usein julkisesti uskovaisina.
VastaaPoistaNykyään asiaa ilmeisesti pidettäisiin kirkon kannalta kovin hankalana ja edellä kuvattu huumorin laji on ilmeisesti tarkoitettu vakuuttamaan suurelle yleisölle, ettei kirkonkaan piirissä sentään kaheleita olla, joten sopii tulla sinne nauramaan yhdessä uskonnolle."
Surullinen esimerkki tästä oli joulunpyhinä YLEn itse asiassa kuultuna -ohjelmassa kuultu ex-arkkipiispa Kari Mäkinen, joka formuloi asian jotenkin siten, että hän tarvitsee nykyään entistä vähemmän Jumalaa maailmankuvansa osaksi. Eli mitä se on: mies on käytännössä ateisti. Sitä tuo pahotteli, ettei käyttänyt voimakkaampia puheenvuoroja seksuaalivähemmistöjen ja maahanmuuttajien puolesta.
Kuka tuollaiseen "kirkkoon" voi kukaan uskoa.
Olen ihmetellyt tätä asiaa. Kirjoitin jokin aika sitten näinkin:
PoistaVuonna 2017 vietettiin uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlaa. Sinä aikana on luonnontieteellinen tieto ja ymmärrys maailmankaikkeudesta kasvanut aivan eri kertaluokkaan ja osoittaa maailman ja maailmankaikkeuden luomisen vielä paljon valtavammaksi työksi tai tapahtumaksi kuin mitä Raamattu kykenee kertomaan. Siitä huolimatta kansankirkkomme ei ole tehnyt kovinkaan merkittäviä avauksia uskonopin kehittämiseksi, niin että se vastaisi paremmin ihmisten saamaa luonnontieteellistä tietoa.
Kyselin vuosi sitten evlut-kirkoltamme sen näkemystä luomisopista ja kreationismista. Sain kohtalaisen pyöreän vastauksen, josta selvisi, että asia ja ongelma on toki tiedostettu, mutta tiedottaminen on ehkä jäänyt heikoksi. Silloisessa tilanteessa ja presidentinvaalien yhteydessä kirkko ei tietenkään halunnut tuoda asiaa sen kummemmin esille.
Eiköhän tässä olisi todellinen uuden uskonpuhdistuksen paikka? Edellinen koski sittenkin aika maallisia asioita, kuten varojen siirtelyä ja perheen perustamista sekä opetuskieltä.
Nyt olisi tarve tarkistaa todella isot asiat ja miettiä uudelleen, onko kirkollamme todellisuudessa enää mitään tarjottavana ihmisille, jotka kuitenkin ilmeisesti haluavat saada myös uskonnollista pohjaa elämälleen.
Siitä minulla ei ole aavistustakaan, miten tällaisen asian voisi saada edes liikkeelle saati etenemään. Ehkä joku muu keksii keinot.
Ehdotus: perusteetaan uusi, vanhoillis-luterilainen Kirkko, joka ottaa vakavasti Raamatun Jumalan ilmoituksena sekä evankelis-luterilaisen kirkon tunnuskirjat. Niissä Schmalkaldenin opintokohdissa todetaan, että "paavi on varsinainen Antikristus...". Tuosta pidetään kiinni eikä harjoiteta mitään ekumeniaa eikä muutakaan lepertelyä.
PoistaEikös se jo ole? Paavalin synodi?
PoistaKristinuskon ydinsanomana pidän rakkauden kaksoiskäskyä. Eikä siitä rajata seksuaalivähemmistöjä tai maahanmuuttajia pois.
PoistaPaavalin synodi ei vielä - valitettavasti - ole itsenäinen kirkkokunta. Se on vahinko niin kirkon liberaaleille kuin vanhoillisille,joilla ei ole enää edellytyksiä ns hengen yhteyteen.
PoistaKyllä kristiinuskon ja rakkauden kaksoiskäsky ydinsanoma on Rakasta Jumalaa YLI KAIKEN ja lähimmäistä niinkuin itseäsi, ts Jumalan Raamatusta ilmeneviä käskyjä enemmän kuin itseäsi ja lähimmäistäsi.
Pertti Rönkön mukaan vitsailu vähenee Saksanmaalla:
VastaaPoista“Kulttuurieliitin islamin pelko“ - Islamin pelko hillitsee Philosophia Perennis-sivuston mukaan Saksassa ja Itävallassa kieliä ja kyniä. Sen jälkeen kun tunnettu saksalainen talk-show-isäntä ja taiteilija Jürgen von der Lippe kertoi viikonvaihteessa Bild am Sonntag-lehdessä, ettei kerro enää vitsejä eikä heitä huulta islamista, koska haluaa pysyä hengissä, niin Saksasta ja Itävallasta on paljastunut myös muita tunnettuja taiteilijoita, kuten sarjakuvantekijöitä, jotka ovat kertoneet, että eivät uskalla henkensä menettämisen pelosta käsitellä enää kriittisesti tai satiirisesti mitään islamiin liittyvää, uutisoi Philosophia Perennis-sivusto.
Tuore sitaatti on Pertti Rönkön mainioista Facebook päivityksistä "Havaintoja Saksanmaalta".
Niin, tässä edistyksellinen hyveellisyys toteutuu pelkurimaisuuden kautta. Mutta ketäpä tuo haitannee, mikä motivaatio on?
PoistaVai olisiko aihetta johonkin ja jos, niin mihin?
Jokaisessa meissä asuu pieni fasisti ja vähemmän pieni pelkuri. Tuon ymmärsivät niin Lenin, Hitler kuin lukuisa joukko pikku sadistejakin.
PoistaSen sijaan sitä eivät ymmärrä vihervasemmistolaiset ultrafeministit ja hyvin harva tavallisista kunnon jäpikkäistäkään. Paitsi jotkut kovimmat taustavaikuttajat tietenkin ymmärtävät. Olisikin kiva tietää keitä he ovat. Sorosta moni veikkaa ja Koneen säätiön apurahat vähän kummastuttavat, mutta ennemmän ja varmemmin olisi kiva tietää.