Kaunokirjallisuuden miekka ja älymystö
Väinö Linnan
asema maamme historiografiassa (ei siis kirjallisuudessa) on niin suuri ja
keskeinen, ettei aina tule edes miettineeksi, oliko sille vaihtoehtoja. Ehkäpä
Linnan teksti oli yksinkertaisesti vain kaikkivoipaa, koska se oli totta. Siis
vähän niin kuin Leninin tulkitsema marxilaisuus?
Kukapa hänen
tiennee. Historiassa tuskin kuitenkaan on tuollaisia välttämättömyyksiä. Ei
asioista ole vain yhtä oikeaa näkemystä, edes ns. yhteisen kansan näkemystä.
Linnan Tuntematon oli valtava paradigman
muuttaja, joka nosti arvoonsa matalan
katseen ja siirsi Runebergin Vänrikit
lopullisesti sodan diskurssin luojana historiaan, ellei nyt ihan historian
roskatunkiolle.
Linnan jätkät
ovat moniääninen kuoro, jonka äänet eroavat toisistaan sekä kielellisesti että
maailmankatsomuksiltaan. Sota on yhdelle yhtä ja toiselle toista. Kenellekään,
jotakuta vänrikinnulikkaa lukuun ottamatta se ei ole samaa kuin virallisen
diskurssin mukainen sota.
Tämähän on
meille tuttuakin tutumpaa, mutta miten koko tuo kopernikaaninen vallankumous
sodan ymmärtämisessä oikein pääsi tapahtumaan?
Jokaisessa maassa on ollut tapana, että sen
elinkysymyksiä koskevan diskurssin tekee älymystö. Miten oli mahdollista, että
niin sanotusti rasvanahkaisen työmiehen kirjoittama kirja löi heti ja voimalla
itsensä läpi ja syrjäytti muut näkökulmat, jopa älymystön sitkeästä
vastarinnasta huolimatta?
Tässä taisi
käydä niin, että Tuntemattoman
valtavat painosmäärät johtuivat siitä, että sen lukijoiksi tuli yllättäen
valtava joukko sellaista ainesta, joka ei koskaan muuta kaunokirjallista
tuotetta ollut lukenut eikä tullut lukemaan.
Kyseessä oli
massamittainen, tavallaan poliittinen, joskaan ei puoluepoliittinen
mobilisaatio, sanotaan nyt vaikka voimaantuminen.
Älymystön taholta
sotaa kuvaavan suurromaanin paikan haltijaksi oli Linnan kirjan ilmestyessä jo ehdoteltu
Jussi Talven kirjaa Ystäviä ja vihollisia.
Sekin kirja on
hyvin kiinnostava. Se on luutnanttitasolta nähty kertomus sitkeydestä ja
kärsimyksestä, aseveljien suhteesta, jossa kummallakin puolella oli omat
roistonsa, jos oli sankarinsakin. Keskinäisen, joskin käytännössä suomalaisten
suorittaman auttamisen ohella kirjaan sisältyy myös kertomus aseveljeyden
traagisesta rikkoutumisesta.
Erikoisin piirre
Talven romaanissa on sen tapa katsoa saksalaisia säälivästi, tavallaan ylhäältä
päin. Maailmankirjallisuudessa asia lienee harvinainen.
Elleivät
suomalaiset olisi opettaneet suurkaupunkien kasvateille miten korven pakkasissa
jäädään henkiin, he olisivat paleltuneet kuin torakat. Myös sotatoimet
venäläisiä vastaan olisivat ilman suomalaisten apua johtaneet oitis katastrofiin.
Tämän ajan
sotakirjoissa myös saksalaisia kuvattiin ja sallittiin kuvata tavallisina
kärsivinä ja vajavaisina, vaimosta syntyneinä ihmisinä. Soldaten, wie die anderen, kuten Konrad Adenauer aikoinaan
SS-miehistä sanoi. Se oli sitä aikaa se.
Talven kirjan
näkökulma eroaa oleellisesti Linnan Tuntemattomasta,
vaikka kumpaakaan ei voine syyttää kaunistelusta. Ne olivat aikanaan ilmeisiä
paljastuskirjoja. Aiheena oli paskareissu,
johon piti tilittäytyä. Mikään holokausti ei tässä kohden ollut relevantti.
Tuntemattoman loppu on arvoituksellinen.
Sehän kohdistaa katseen ikuiseen aurinkoon ja ihmiseen, joka maan pinnalla
omiaan puuhailee. Tuntemattoman sankarien tapauksessa kuitenkin myös
korostetaan huumorin säilyttämistä: ”Aika velikultia”.
Mitäpä se muuta
tarkoittaa kuin että tuo moniääninen kuoro säilytti aina asioihin oman
näkökulmansa, virallinen diskurssi tarjosi sille vain ainesta vitseihin, sen
oman diskurssin puitteissa, ei sen sijaan yhdistävää moraalin selkärankaa ja
asioiden selitystä, kuten tarkoitus oli.
Olisiko huumori
tänä päivänä edes mahdollista sotaa kuvattaessa?
Pelkään pahoin,
että ei olisi. Sotaa saa nykyään kuvata vain ankaran oikeaoppisesti, tuomalla
esille siinä vallitsevat perusristiriidat
ja niiden ohella myös sekundääriset ja jopa ei-antagonistiset
ristiriidat (tässä travestoin tietenkin vulgaarimarxilaisuutta).
Tärkeintä
näyttää olevan asioiden sijoittaminen sodan adekvaattisesti (sic!) hahmottavaan
viitekehykseen, jossa olennaista on viime kädessä patriarkaalisten rakenteiden
paljastaminen ja menneen ajan vääryyksien ja vajavaisuuksien kritisoiminen ja
niiden sanallinen hyvittäminen.
Tai sitten olen
ymmärtänyt uudemman sotahistorian aivan väärin. Toivotaan ainakin näin.
Nykyistä,
totalitarismia lähenevää kansallisen ja kansainvälisen olemassaolomme nykyisiä
peruskysymyksiä koskevaa diskurssia on toki myös niitäkin kritisoitu
kaunokirjallisuudessa.
Vaikka asia
helposti unohtuu, gutmenschit ja
kolmasmaailmalainen diskurssi meillä oli keskuudessamme jo 1970-luvulta
lähtien, ellei hieman aiemmin.
Sen pyhiä lehmiä
ja fiksejä ideoita olivat kehitysavun määrällisen korottamisen välttämättömyys
ja niin sanottujen kehitysmaiden takapajuisuuden johtaminen kehittyneiden
maiden harjoittamasta riistosta.
Mietin joskus,
miksei tämä falski puolivirallinen ja kaikkein tolvanoiden kritiikittä omaksuma
evankeliumi koskaan kirvoittanut joltakin eturivin kirjailijalta teosta, jossa
asiat pannaan uuteen valaistukseen. Puuttuiko sellaisia kykyjä ja valmiuksia
vai toimiko kustantajien sensuuri?
Sitten muistin,
että sellainenhan oli ilmestynyt. Kyseessä on Matti Pukkisen Romaanihenkilön kuolema.
Pulkkinen kävi
kehitysmaamytologian kimppuun samalla häikäilemättömyydellä kuin Paavo Rintala
suomettumisen kimppuun Valehtelijan päiväkirjassaan.
Itse asiassa Pulkkinen riepotteli myös osaltaan aikansa neuvostouskovaisia.
Kirja tai itse
asiassa molemmat kirjat olivat räjähtävää potentiaalia täynnä. Siitä huolimatta
ne ilmestyivät normaalisti kenenkään estämättä eivätkä edes aiheuttaneet sen
kummempia kirjasotia. Oikeastaan ne pääsivät uskomattoman vähällä.
Mitään paradigman
muutosta ei tapahtunut. Ei siitä huolimatta, että kaikkia pyhiä arvoja ja
nimenomaan sitä ainoaa sallittua näkökulmaa ja puhetapaa oli verisesti loukattu.
Tuntemattoman tapaus ei siis toistunut.
En itse asiassa oikein ymmärrä, miksi.
Mutta vastaavan
tapauksenhan voimme löytää myös Amerikasta. Tom Wolfen Turhuuksien roviot hakkaa kappaleiksi sikäläisen radical chicin lempiteoriat, alkaen
köyhien, mustien ja naisten sorronalaisuudesta heidän erityiseen moraaliseen ja
intellektuaaliseen tasoonsa saakka.
No, kirjat menivät
erinomaisesti kaupaksi ja älymystö luki niitä innokkaasti, kukapa muu olisi
lukenut? Mutta siihen se sitten jäikin.
Tuntemattoman ja myös Pohjantähden tapauksessa kyllä kävi
niin, että lukijoiksi ilmoittautui ”koko kansa”, joka janosi totuutta, toisenlaista
totuutta kuin se, mitä siihen mennessä oli tarjoiltu.
Vaikka niin
sanotusti älymystön piiriin lukeutuvien määrä oli 1950-luvulta 1980-luvulle
tultua meillä valtavasti kasvanut, ei kirjoja lukenut sentään kuin verrattain
pieni osa kansaa, lähinnä siis tuon älymystön piiriin luettavat.
Ehkä kysymys on
siitä, että niin sanottu älymystö on paradoksaalisesti huomattavan
kykenemätöntä sanan varsinaisessa merkityksessä kritisoimaan itseään. Sen
elämäntehtävähän on muiden kritisointi.
Joku Pulkkinen
tai Rintala kuuluivat itsekin älymystöön. He panivat peilin sen naaman eteen ja
siihen kyllä varmastikin vilkaistiin ja arvatenkin todettiin näkymä rumaksi,
mutta palattiin sitten nopeasti päiväjärjestykseen, mikä varmaankin helpotti.
Linna sen sijaan
sanoi painavan sanansa rivimiesten eikä intelligentsijan edustajan. Hän oli
herrojen paljastaja. Siinä ei intellektuelleilla ollut sanan sijaa, vaikka
yriteltiinhän sitä.
Kysymys
kuuluukin, onko kaunokirjallisuudella enää maassamme mahdollisuuksia toimia
kansakunnan suurena peilinä, elämän totuuden kertojana?
Ei kai se
mahdotonta ole. Ensin kai tarvittaisiin vain se suuri kirjailija. Se suuri
yleisö, jolle sen näkemää totuutta kieltäydytään kertomasta mutta joka tahtoo
sen kuulla, meillä saattaa jo olla.
"Syyskuun 21. päivään mennessä Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjaa oli myyty yli 100 000 kappaletta[8] ja joulukuun 10. mennessä 170 000 kappaletta. Teosta on myyty enemmän kuin mitään muuta teosta Suomessa kautta aikain sen ilmestymisvuonna. "
VastaaPoistaKari Hotakaisen kirja on moderni siinä mielessä että se kertoo yhden tarinan kansallisen totuuden pirstouduttua tuhansiksi tarinoiksi.
Eräs piispan poika kertoo valvovansa aamuyön tunteina poikansa kanssa NHL:n tuloksia Teksti-TV:stā, isänsä kutoessa hupenevaa kansallista tarinaa.
Tuntematon taisikin ilmestyä loppuvuonna. Saa nähdä, milloin Räikkösen myynti nousee miljoonaan. Mutta kai siinäkin on se kansanomainen sankari, joka haistattaa tarvittaessa kaiken maailman pelleille.
Poista"Ehkäpä Linnan teksti oli yksinkertaisesti vain kaikkivoipaa, koska se oli totta....Linna sen sijaan sanoi painavan sanansa rivimiesten eikä intelligentsijan edustajan."
VastaaPoistaLuulen, että pääsyy oli sosiaalinen tilaus: kun oli päätetty hylätä sotienvälinen ulkopolitiikka ja pyrkiä ystävällisiin suhteisiin Neuvostoliiton kanssa, tarvittiin suuri kertomus, joka selitti jatkosodan tuohon politiikkaan sopivasti (= herrojen sota, jotka löivät päänsä Karjalan mäntyyn). Lisäksi Linnan näkökulma (=tavalliset sotamiehet ja aliupseerit) puhutteli suuria massoja, jotka etsivät selitystä vaivoilleen, tuohon Talven kirja luutnanttinäkökulmineen ei kertakaikkiaan pystynyt. Lisäksi Linnan kirjallinen tyyli eriäänisine ja -murtesine päähenkilöineen oli vetävä. Vielä kirja on moniulotteinen ja -tulkintainen sisältäen koukuttavaa huumoria ja toimintaa. Sitä osoittaa parhaiten se, että siitä on saatu kolme täysin erilaista elokuvaa: Laineen sankarieepos, Molbergin pasifistinen ja Louhimiehen - joka perustuu Sotaromaaniin.
Suuria kirjoja syntyy kun kirjalliseen kykyyn yhdistyy ns sosiaalinen tilaus tai ajan henkinen. Oikea mies oikeassa paikassa. Aika näyttää, onko sellaisia meidän ajassamme sellaista miestä vai tyydytetäänkö ajan henkeä ylipäänsä kaunokirjallisuuden avulla - ainakaan painetun.
". Sotaa saa nykyään kuvata vain ankaran oikeaoppisesti,...
VastaaPoistaTai sitten olen ymmärtänyt uudemman sotahistorian aivan väärin."
Minusta tässä on kyse aivan normaalista historiakirjoituksen piirteestä. Siinä on kolme hetkeä: tarkasteltavana oleva hetki, kirjoittamishetki ja lukemishetki. Kun kaksi viimeksi mainittua etääntyvät riittävästi, kirjoitettu alkaa tuntua oudolta ja anakronistiselta. Oleellista on ymmärtää, että kirjoittaja kirjoittaa kirjoittamishetken vallitsevan ajattelutavan - tai ennakkoluulon - mukaisesti ja samoin lukija tarkastelee kirjoitettua. Muu tarkoittaisi sitä, että kirjoittaja ja lukija pystyisi irtautumaan johonkin ylihistorialliseen todellisuuteen "käsitetaivaaseen". On vain alistuttava siihen, että me, samoin kuin aikaisemmat sukupolvet olemme oman aikamme lapsia. Joskus harvoin voimme välähdyksenomaisesti ylittää ("olla aikaamme edellä") sen - mutta silloinkin voimme mennä pieleen.
(Enkä nyt jaksa uskoa, että meidän aikamme ennakkoluulot - matala katse, pasifismi, feminismi - joka suhteessa olisivat sen huonompia ennakkoluuloja kuin menneet luulot ja tulevat harhat. Tuovat ne ainakin uusia näkökulmia.)
Ja sen typerän postulaatin, ettei muita näkökulmia saakaan olla.
PoistaSitä en arvosta, se on kuten blogissanne totesitte, totalitarismia.
PoistaMauno Koivisto eli todeksi työmiehen unelman, nyt sitä elää työläisen poika Kimi Räikkönen, ellei Englannissa asuva Tarja Halosen tytär pane paremmaksi.
VastaaPoista"Ehkä kysymys on siitä, että niin sanottu älymystö on paradoksaalisesti huomattavan kykenemätöntä sanan varsinaisessa merkityksessä kritisoimaan itseään. Sen elämäntehtävähän on muiden kritisointi."
VastaaPoistaJuu, se on kyllä useinkin tullut huomattua, että ne joka katsovat asiakseen kritisoida kaikkia ja kaikkea jopa siiheksi asti että ammutaan kaikkea mikä vähänkin liikkuu, ovat yleensä samalla niitä, joiden omakohtainen kyky ottaa vastaan tai edes sietää minkäänlaista itseensä ja/tai agendaansa kohdistuvaa kritiikkiä, on suorastaan hämmästyttävän, ettenpä sanoisi alkeellisen kehno.
Ehkäpä tällaisten henkilöiden itsearvostus on aivan kriittisen riippuvaista subjektiivisesta oikeassaolemisen kokemuksesta? Ainakin vaikeimmat tapaukset herättävät jo tiettyjä epäilyksiä jonkin narsismin kirjoon kuuluvan persoonallisuushäiriön käsilläolosta. Eivät mitään erityisen miellyttäviä tuttavuuksia todellakaan.
-J.Edgar-
"Kaunokirjallisuuden sapeli"
VastaaPoistaГде мои тапки?
Пора зарыться в тряпки.
Марксисты-коммунисты:
сплошные онанисты.
Они-то всё ебались,
ебались и зажрались.
А мы то всё старались,
старались и страдались.
Дерюга, дерюга –
рубль километр.
А где моя севрюга?
А где моя севрюга?
"Mietin joskus, miksei tämä falski puolivirallinen ja kaikkein tolvanoiden kritiikittä omaksuma evankeliumi koskaan kirvoittanut joltakin eturivin kirjailijalta teosta, jossa asiat pannaan uuteen valaistukseen."
VastaaPoistaToi heti mieleen Lasse Lehtisen romaanin Valkoinen Ihmissyöjä. Luin sen joskus 80-luvulla, tuskinpa sitä enää missään sallitaan myydä.
tm
"80-luvulla?"
PoistaПо улице ходила
большая крокодила,
она всех кромсала,
кусала и жрала,
а также ебала.
Vaikka koulutus näyttäisi riittävän osallistua blogikeskusteluihin, voivat kulttuurin raskaat ketjut niskassa painaa esiintymishaluja.
VastaaPoistaMedia myöntää vaikuttajille neulomiaan pommipaitoja: kultaisilla siivekkeillä sisällissodan muistoksi, hopeisilla talvisodalle, pronssisilla jatkosodalle.
Tuomioja on nähty tikkana seminaarissa muistelemassa isoäitinsä osaa punaisissa.
Jos ne joiden maailmankuva on rajoittunut Senaatintorin kiertämiseen HS kainalossa, oudoksuvat, elleivät suorastaan pelkää nähdä avautuneen maailman "tuntematonta" Kimi Räikköstä, niin aina voi oppia ja muuttua, tai äänestää jaloillaan.
VastaaPoista