Pyhimyksiä
Miguel de
Unamuno, Pyhän miehen uhri,
Kirjaneliö 1996, 111 s. Suom. Taina Hämäläinen, esipuheen kirjoittanut Juhani
Rekola.
Manuel Rivas, Timpurinkynä, suomentanut Anu Partanen,
Tammi 2001, 207 s.
Kuten tunnettua
Espanjan sisällissodassa antiklerikalismilla oli aivan erityinen rooli.
Luostareita ja kirkkoja vandalisoitiin, pyhimyksenkuvia ”teloitettiin” ja
pyhäinjäännöksiä ja muumioita häpäistiin.
Vastaavat ilmiöt
eivät tietenkään ole rajoittuneet Espanjaan tai XX vuosisadalle. Niitä oli jo
talonpoikaissotien Euroopassa, niitä oli Ranskassa ja Venäjällä.
Viimemainituissa
tärkeä roolinsa oli sekä poliittisella hyökkäyksellä pappispimitystä vastaan että demonstratiivisella
valistusajattelulla: haluttiin konkreettisesti osoittaa, ettei uskonnolla ollut
tehoa eikä sen loukkaaminen pelottanut.
Espanja oli
kuitenkin perinteisesti ollut aivan erityisen uskonnollinen maa, mikä heijastui
sen nimistössäkin. Siitä on yhä jäljet Amerikassa, missä kaikkialla
espanjalaisten toiminta-alueilla nimet kantavat uskonnollista viestiä.
Vuosisatainen
taistelu muhamettilaisuutta vastaan ja lopulta voitokas reconquista sitoivat espanjalaisuuden ja katolisuuden yhdeksi.
Espanjan yhdistänyt kuningaspari, Ferdinand ja Isabella ei ole suotta tunnettu yhteisnimellä
katoliset kuninkaat, Reyes Catolicos.
Suomeksi nimitys on kieltämättä hassu ja katoliset
hallitsijat voisi kuulostaa paremmalta.
Kastilian,
Katalonian, Galician ja Baskimaan saattoi yhdistää ennen muuta yhteinen
uskonto. Kieli ei siihen missään tapauksessa pystynyt. Katolisuuden lisäksi
yhdistävä tekijä oli toki myös uskollisuus hallitsijalle. Eihän esimerkiksi Galiciaa
ja Portugalia erottanut toisistaan enempää uskonto kuin kieli.
Nykyään
katolisuus taitaa Espanjassa olla lähinnä syy pitää kaiken maailman
riekkujaisia uskonnollisina merkkipäivinä. Sehän se uskonnon rooli on
meilläkin.
Niinpä voikin
pitää luonnollisena, että myös Espanja osoittaa hajoamisen oireita. Nyt esillä
on voimakkaasti Katalonian separatismi, jolla tuskin on mitään tekemistä
uskonnon kanssa. Kielen ja talouden kanssa sitäkin enemmän.
Olisi kuitenkin
outoa, ellei vuosisatainen kiinteä suhde espanjalaisuuden ja katolisuuden
välillä olisi jättänyt jälkiä, joiden vaikutus ulottuu vielä kauas
tulevaisuuteen.
Nobelisti
Unamuno on eksistentialisti, jonka ajatuksiin en tässä sen enempää halua
uppoutua. Joka tapauksessa hän tuo mieleeni Hans Vaihingerin als ob -filosofian.
Sen ideana on,
ettei ihminen kykene tunkeutumaan syvemmälle olevaisen mysteereihin, mutta voi
kyllä tavoittaa totuuden, hyvyyden ja kauneuden toimimalla ikään kuin ne
olisivat olemassa.
Kun ne eletään
tosiksi, niistä tulee osa todellisuutta.
Lyhyesti sanoen
Unamunon sankari, pyhimys ei usko kirkon oppeihin eikä kaiketi edes Jumalaan.
Siitä huolimatta hänestä tulee pyhimys ja siunaus koko kylälleen.
Rivasin romaani
sijoittuu Galiciaan, Espanjan portugalinkieliseen osaan ja siinä on jonkin
verran paikallisväriä, joka tuntuu kiinnostavalta. Fiktiivinenhän teos on,
kirjoittaja vakuuttelee. Saattaa siis olla, että sillä on todellisia
esikuviakin.
Rivasin sankari
on myös pyhimys, lääkäri, joka näyttää toteuttavan rooliaan hieman Unamunon
papin tavoin. Lääkäri kuuluu Espanjan sisällissodan tasavaltalaisiin ja levittää
myös ympärilleen siunausta, mikäli asian haluaisi ilmaista kirkollisesti.
Kirjan kertoja
on kansalliskaartilainen, joka on tiedustelun palveluksessa ja jonka tehtävänä
on siis löytää vallankumoukselliset ja likvidoida heidät.
Itse asiassa hän
toimii eräänlaisena suojelusenkelinä. Myös hän osallistuu pyhimyksen
pahoinpitelyyn ja jopa ampuu tätä. Hän kuitenkin myös salaa pitää tämän
hengissä ja jopa järjestää tälle hääyön.
Rooli
suojelusenkelinä alkaa tapauksesta, jossa kertoja suorittaa eräänlaisen
armomurhan. Hän ampuu erään maalarin, jota kansalliskaartilaiset olivat
aikoneet kiduttaa ja häpäistä ennen teloitusta.
Kertoja näyttää
muutenkin toimivan eräänlaisena oikeuden välineenä. Hän ampuu muka vahingossa kollegansa,
mutta joutuu kiinni ja saa itsekin ansaitsemansa rangaistuksen.
Kirjan eetos on
niin sanotusti edistyksellinen, joten on selvää, että päähenkilö, pyhimys, on
tasavaltalaisten puolella. Epäsovinnaista lienee sen sijaan, että myös
falangistien puolella toimii niin sanoakseni oikeuden mies, tuo suojelusenkeli.
Ajatelkaamme
vain, että meillä julkaistaisiin vuodesta 1918 romaani, jossa avainasemassa olisi
valkoisella puolella toimiva oikeuden mies. Ehkäpä sellainen vielä
kirjoitetaankin?
Espanjassa
katolisuuden rooli oli vielä hiljattain erittäin tärkeä. Asian voi epäsuorasti
todeta myös syntyvyystilastoista, joihin kyllä vaikuttaa uskonnon lisäksi moni
muukin tekijä.
Oltuaan vielä
sukupolvi sitten suuren syntyvyyden ja suuren köyhyyden maa, Espanja on nykyään
hyvin moderni ja hyvin maallistunut maa.
Mutta
sisällissodan traumaattiset kokemukset, joissa uskonto näytteli usein hyvin
suurta osaa, ovat siellä vielä ihmisten muistissa, ei enää läheisessä, mutta
kuitenkin.
Ne, jotka sisällissodan
aikaan olivat lapsia, ovat nyt vanhuksia, mutta saattavat yhä muistaa, mitä
tapahtui. Sitä paitsi sisällissodan jälkivaikutus jatkui aina Francon kuolemaan
saakka, 1970-luvulle ja tietysti vielä sen jälkeenkin.
Itse asiassa Francon
ja falangistien ja heidän vastustajiensa välinen historiapoliittinen taistelu
jatkuu yhä.
Elämästä ja historiasta oppimisen huono puoli on, että hyvät eivät tainneeet ollakaan niin kovin hyviä ja pahat olivat pahoja, koska aika ja maan tapa. Ehkäpä jos tasavaltalaiset olisivat voittaneet, niin ainakin alkuunsa olisi mennyt jopa vieläkin hunommin, koska osasi ne tasavaltalaisetkin tappaa ja pitää vankiloita. Sen sijaan ne eivät ymmärtäneet taloudesta mitään, joten köyhyys olisi ollut ehkä vielä pahempaa. Nyt täällä on vasemmistolaisfeministinen hallitus, ja hyviksiä tietysti. Niinpä mamulaivat pääsevät nyt Espanjan satamiin Italian sijaan. Ehdottipa yksi naisministeri Ceutaa ympäröivän aidan pitää kaatamista, koska se on niin korkea, että aidan yli kiipeilijät saattavat loukata itsensä.
VastaaPoista"ettei ihminen kykene tunkeutumaan syvemmälle olevaisen mysteereihin, mutta voi kyllä tavoittaa totuuden, hyvyyden ja kauneuden toimimalla ikään kuin ne olisivat olemassa."
VastaaPoistaHyvin syvällinen ja käytännön etiikan kannalta toimiva ajattelutapa. Muistuttaa Kantin etiikan kategoorista imperatiivia.
"Vuosisatainen taistelu muhamettilaisuutta vastaan ja lopulta voitokas reconquista sitoivat espanjalaisuuden ja katolisuuden yhdeksi. ..Kastilian, Katalonian, Galician ja Baskimaan saattoi yhdistää ennen muuta yhteinen uskonto. Kieli ei siihen missään tapauksessa pystynyt."
VastaaPoistaTämä läksy, joka opittiin hugenottisotien Ranskassa ja 30-vuotisen sodan Saksassa, unohdettiin "valistuksen" myötä. Sen seuraamuksia nyt kärsitään laittomien siirtolaisten myötä.
"Ajatelkaamme vain, että meillä julkaistaisiin vuodesta 1918 romaani, jossa avainasemassa olisi valkoisella puolella toimiva oikeuden mies. Ehkäpä sellainen vielä kirjoitetaankin?"
VastaaPoistaOn jo kirjoitettu, Tuntemattomat tapahtuu kahdessa aikatasossa. Tammisaaren vankileirin tasossa avainasemassa ovat valkoinen lääkäri ja diakonissa... http://ullankirjat.blogspot.com/2015/05/kirsti-ellila-tuntemattomat.html
No joo. Jarl Hemmerin 1918 en man och hans samvete oli hieman sen tyylinen myös.
VastaaPoista