Nälkärajalta hyvinvointiin
Jaakko Louhi, Yhtenä miehenä. Mietteitä ja muistikuvia elämänpolulta
kahdella kotiseudulla. Omakustanne 2016, 376 s.
Vuonna 1927
syntynyt Jaakko Louhi kuuluu siihen sukupolveen, joka ei vielä joutunut
rintamalle, mutta jonka harteille sitten osaltaan jäi kotirintaman pitäminen
pystyssä.
Siinä suhteessa
hän on Fjodor Abramovin tetralogiassaan Prjasliny (on suomennettu, hae
blogeistani hakusanalla Abramov) kuvaaman Mihail Prjaslinin kohtalotoveri. Näiden kahden tarinaa
onkin kiintoisaa verrata, olkoonkin, että Mihail on fiktiivinen henkilö ja
Louhen tarina taas, sikäli kuin voi arvioida, niin lähellä totuutta, kuin
muisti tekee mahdolliseksi.
Molemmat joutuivat
ottamaan vastuuta perheen elatuksesta jo kasvuiässä ja molemmat raatoivat voimiensa
mukaan tai niiden yli nälkärajalla ja kurjissa vaatteissa. Louhenkin armeijaan
meno lykkääntyi aliravitsemuksen takia.
Mutta jälkeä
syntyi, jopa suuria puita pokasahalla ja kirveellä kaataessa. Louhen tarinassa
kuulostaa hurjalta, että keskenkasvuinen, niin sanotusti vaahtosammuttajan
mittainen poika nirhaa suuria puita poikki pokasahalla istuviltaan. Toki
justeerikin sitten ilmestyi kuvaan.
Metsätöiden
ohella Louhi pääsi töihin laivoihin, Saimaan hinaajiin. Siihen aikaan niiden
miehistöt usein koostuivatkin nuorukaisista ja ukoista. Polttoainepulan
vallitessa kotimainen halko oli arvossaan ja laivat kuljettivat kaikkea
mahdollista. Toki ennen muuta pitkiä, jopa puolentuhannen valtavan nipun
tukkilauttoja.
Kertoja osoittautuu
älyllisesti aktiiviseksi ja ympäristöään herkästi havainnoivaksi mieheksi, joka
halusi paneutua jokaiseen työtehtävään kunnolla ja ymmärtää sen juuria myöten.
Niinpä hän sai
sisävesikipparin paperit ja työskenteli laivoilla kesät pitkät, aina jäiden
tuloon saakka, kunnes talvella siirtyi taas metsiin tai laivojen kunnostukseen.
Työt veivät myös eri puolelle Suomea, myös Turkuun, jossa sodan jälkeen
kunnostettiin englantilainen maihinnousuhinaaja Saimaalla käytettäväksi.
Mutta tämä ala
näytti sitten ajan mittaan olevan vailla tulevaisuutta ja niinpä kertoja
siirtyi Vaasaan, kemialliseen tehtaaseen. Siellä hän taas paneutui työnsä
merkitykseen ja tehtaan prosesseihin niin syvälle kuin mahdollista. Aikanaan
hänestä tuli laatupiirin aktiivi, tehtaan oma mies, voisi sanoa kommunistien
harmiksi.
Työelämän ohella
Louhi otti yli kuudenkymmenen vuoden ajan osaa työväenopiston
harrastuspiireihin, niin luoviin kuin käytännöllisiin.
Aineellisesti
elintaso nousi tasaisesti. Kurjuudesta päästiin aikanaan ja sitten rakennettiin
jo pikkuinen kesämökki ja viimein komea huvila. Kaiken tämän toimeliaisuuden
ohella tärkein harrastus oli kuitenkin lukeminen.
Louhen tarina
näyttäisi olevan sen kansansivistysliikkeen unelma, joka kerran halusi nostaa
takapajuisen Suomen kansan barbariasta sivistykseen ja siinä onnistuikin,
ainakin tavallaan ja hetkellisesti.
Louhen kohdalla
tällainen pyrkimys löysi ihanteellista vastakaikua. Hän oli raitis ja todistaa
itse, ettei 1950-luvun työmiesporukoissa suinkaan ollut tapana puhua
ruokottomasti, toisin kuin sitä aikaa kuvaavat kirjailijat antavat ymmärtää.
Tietty sivistyneisyys oli arvossaan.
Itsensä
kehittäminen muodostui korkeammasta opista osattomaksi jääneelle Louhelle
ilmeiseksi intohimoksi, joka tuotti hyvää hedelmää.
Tässä itse
asiassa tulevat mieleen ne tavoitteet, joita Venäjällä asetettiin sosialistiselle
yhteiskunnalle: juuri senhän piti olla työläiselle se ihanteellinen
kasvuympäristö, joka vapautti hänet kapitalistisen riiston epäinhimillistävistä
kahleista omaa itseään varten elämään.
Näinhän ei
sitten Venäjällä käynytkään, tai sanotaan, että sille, joka Mihail Prjaslinin
tavoin kasvoi syrjäisessä kolhoosissa, oli käytännössä hyvin vähän kiihokkeita
kehittää itseään.
Mihailin tarina
loppuu Abramovin kirjassa 1970-lukuun, mutta edistysaskeleena huomaamme siinä
vain aineellisen vaurastumisen. Sikäli kuin voi havaita, Mihaililla ei ole mitään
kiihokkeita irrota ympäristöstään, joka sinänsä koostuu usein sympaattisistakin
ihmisistä, mutta on tavallaan naulattu kiinni henkiseen pysähtyneisyyteen ja
vodkaan.
Sekä Louhi että Abramovin
kirjan Mihail ovat molemmat hyvin ihastuneita sydänmailla sijaitsevan
kotipaikkansa luontoon, mutta suurena erona on, että kun Louhi on vapaa lähtemään
muuallekin, on Mihail tosiasiassa turpeeseen sidottu, ilman kotimaanpassia.
Louhi hankkii
vähäisillä säästöillään kirjoja, joista ensimmäinen on Pikku jättiläinen, kuten oli aikanaan minullakin. Mihail hankkii pullon
aina, kun siihen on aihetta. Tapajuoppo hän ei ole.
Uskonto on
Mihailin kotikylässä läsnä vain takapajuisten vanhojen akkojen elämässä, mutta
ei se suurta osaa Louhenkaan elämässä näyttele, sitten rippikoulun jälkeen.
Se, mikä tuntuu
oleelliselta erolta Mihailin ja Louhen elämänympäristöjen välillä, on
työväenopisto harrastuspiireineen. Sellaista ei Pilpan kanavallakaan toki ole,
mutta Vaasassa kyllä.
Kun noita kahta
kehityskertomusta tarkastelee, tulee mieleen, että siinä näyttää avautuvan
näköala koko yhteiskuntajärjestelmään ja sen luomaan kulttuuriin.
Suomessa
työntekijä on –ainakin tässä tapauksessa- aktiivinen ja itsenäinen. Hän ottaa
vastuuta asioista ja pyrkii eteenpäin. Venäjällä hän sen sijaan tuntee olevansa
kolhoosin ja vieläkin enemmän sovhoosin työrukkanen, jonka aloitteet ovat jo
syntyessään tuomittuja ja joiden esittäminen on itse asiassa yhtä turhaa kuin
vaarallista.
Molemmissa
ympäristöissä aineellinen hyvinvointi nousee sodan jälkeen ja molemmissa
ympäristöissä myös esiintyy muuttoliikettä pois korvesta, metropoleihin.
Abramovin Pekašinossa
muuttajia ovat seuraavan sukupolven edustajat, ennen muuta eteenpäin pyrkivät
tytöt ja myös suuren maailman huveja kaipaavat silmänpalvojat ja pyrkyrit,
kuten juoppo Jegorša.
Molemmissa
ympäristöissä ihmisillä on omaisuutta, jota voi kartuttaa ja kehittää, ennen
muuta talo ja niin sanottu henkilökohtainen aputalous lehmineen. Ne lehmät
kuitenkin unohdetaan Pekašinossa niin pian, kuin se käy
mahdolliseksi.
Epäilemättä koko
Neuvostoliiton aikoinaan pelasti se Stalinin radikaali päätös, jolla hän
keväällä 1930 lopetti kertaheitolla niin sanottujen kommuunien perustamisen.
Kuitenkin juuri
tuo kommuuni oli vuonne 1918 antanut
uuden nimen itse sille puolueellekin, joka Venäjällä oli vuonna 1917 noussut
valtaan. Puolueen alkuperäistä ohjelmaa ei olisi selkeämmin voinut ilmoittaa.
Kommuuneissahan
ihmiset oli maksimaalisesti vapautettu omaisuuden taakasta ja viettivät
yhteistä, kollektiivista elämää, joka oli rationaalista ja tavattoman paljon
korkeammalla tasolla, kuin yksityisomistuksellisen maanviljelyn idiotismi. Näin
siis teoriassa.
Mutta kun se ei
käytännössä toiminut alkuunkaan. 1920-luvullahan sitä pienessä mitassa
kokeiltiin. Stalinin määräämät maatalousarttelit olivat jo parempi ratkaisu,
mutta nekin toimivat vain vajaateholla. Niissä ihmisillä oli pienet
yksityispalstansa ja se yksi lehmä.
Jaakko Louhikaan
ei saanut suuria aineellisia eväitä elämänmatkalleen, mutta jotakin sentään,
vaikka valtio verotti senkin myynnistä viimeisen päälle. Moni muu korven asukas
sentään sai jotakin.
Se pala maata metsineen, jonka kapitalistinen
yksityisomistus takasi, oli monelle se pääoma, jota saattoi käyttää päästäkseen
elämässä eteenpäin, esimerkiksi koulutuksen avulla.
Entäpä, jossa
Mihail olisi omistanut osansa kolhoosista ja voinut myydä sen vapailla
markkinoilla? Olisiko se voinut olla tie itsensä kehittämiseen vai olisiko se
juotu kurkusta alas?
Molempiahan
tapahtui Suomessa. Erona naapuriin joka tapauksessa oli, että yksilölle
annettiin mahdollisuus käyttää resurssejaan vapaasti. Niin sanottu
sosialistinen järjestelmä sen sijaan pidätti päätösvallan itsellään.
Abramov ei
kerro, mitä sinänsä sympaattiselle ja ahkeralle Mihailille tapahtui
vanhemmiten. Itse kuvittelen, että hän vietti vanhuutensa sovhoosin hevosia
hoidellen ja, kuten sanotaan, systemaattisesti ryypiskellen. Nuori polvi
pilkkasi mielellään ukkoa, joka istuskeli tallin edessä ja ryiskeli Belomor-papirosseja polttaessaan.
Varmaa on, ettei
hän kirjoittanut harrastuspiirissä runoja ja novelleja ja julkaissut
omakustanteena kiehtovaa tarinaa nuoruutensa savotoista, kuten Jaakko Louhi.
"Venäjällä asetettiin sosialistiselle yhteiskunnalle: juuri senhän piti olla työläiselle se ihanteellinen kasvuympäristö, joka vapautti hänet kapitalistisen riiston epäinhimillistävistä kahleista omaa itseään varten elämään."
VastaaPoistaReaalisosialismin syvin tragiikka oli juuri tuossa: sen tavoitteet ja ihanteet olivat kiistatta kauniit, etten sanoisi ihanat, mutta se toteutunut todellisuus...
Louhituntui muistuttaneen paljon toista vaatimattomista oloista ponnistellutta eli Kalle Päätaloa työn yksityiskohtiin paneutumisen osalta.
Lukeeko blogisetä ihan oikeasti kirjan päivässä, kaksi parhaassa, kun näitä kirjakuvauksia syntyy tällaista tahtia?
VastaaPoistaTodella mielenkiintoista luettavaa nämä blogit, mutta kun joka päivä tulee eteen tietoa lukemisen arvoisista kirjoista ja minulla on jo ennestään useampia keskeneräisiä kirjoja menossa, vaikken ihan hidas lukija olekaan.
Parhaat kiitokset ja kirjoitusintoa tällekin vuodelle!
T. Heikki
Ei se lue. Tämänkin kirjan aloitin jo syksyllä, mutta jäi sitten syrjään.
PoistaJoka on käynyt RUK:n, tuntee harhautusoperaatiot ja peitehyökkäykset.
PoistaVenäjällä valppaus on aina ollut suuri kansalaishyve. Jo Kozma Prutkov aikoinaan tänmän tästä kehotтti valppauteen käyttäen komealta kalskahtavaa termiä bdi! (Бди!)
PoistaPaljon on ajassamme liikkeellä noita kaksinaamaisia.
Minulle on kerrottu, että joskus 1970-luvulla professori Ilkka Heiskanen oli Porthaniassa valtiotieteellisen tiedekunnan lukusalin perällä kirjahyllyjä ja kirjoja tutkimassa. Yksi opiskelija häiriintyi ja kääntyi professorin puoleen ja kuiskasi kiukkuisesti, että mitä sä siinä oikein pläräät.
VastaaPoistaProffa vastasi, että en mä mitään plärää, mä luen.
Joillakuilla tuo lukunopeus on aivan ilmiömäinen ja myös muisti.
Ei "vielä rintamalle" vaan "ei enää". Jatkosotaan joutuivat ikäluokat 1925, Lapinsotaan osin 1926 ja vain miinanraivaukseen joutuneet 1926 syntyneet saivat rintamatunnuksen. Samoin tietysti vapaaehtoiset. Kuitenkin 1926-1927 syntyneitä sodissa menehtyneitä löytyy tietokannasta vain 298 joista vain 77 taistelujen takia. Näitä 16-17 vuotiaita sodassa taisteluissa menehtyneitä oli kaikista alle 0.1%.
VastaaPoistaEi ne vielä ikänsä vuoksi joutuneet eikä uusia ikäluokkia enää otettu. Kyllhän kotirintamallakin henkiä meni, muitta vähemmän kuin missään toisessa sotineessa maassa, ainakin suhteellisesti.
VastaaPoista