Tieto ei ole valtaa
Viime vuosina on
tullut yhä suositummaksi hyvin naiivi käsitys tiedon olemuksesta. Kuvitelmat
siitä, että tieto on suoraan sovellettavissa politiikan ohjenuoraksi tai että
tiede antaa yksiselitteisiä vastauksia elämän suuriin ja pieniin kysymyksiin,
ovat yksinkertaisesti lapsellisia.
Suomessa asiaan
näyttää vaikuttavan myös se seikka, että sanalla tiede viitataan meillä sekä
niin sanottuihin eksakteihin tieteisiin että reaalimaailmaa käsitteleviin
luonnontieteisiin ja vielä kaupan päällisiksi siihen intellektuaaliseen
työskentelyyn, jonka piiriin kuuluvat niin sanotut humanistiset tieteet ja
sosiaalitieteet.
Eksakteja sanan
ankarimmassa merkityksessä voivat olla vain sellaiset tieteet, jotka eivät
koske reaalimaailmaa, kuten logiikka tai matematiikka. Sen yhtälöt pitävät tai
eivät pidä paikkaansa aivan riippumatta siitä, mitä maailmassa oikeasti on ja tapahtuu.
Luonnontieteissä
taas on ihmiskunta oppinut aika lailla nöyryyttä viimeisen sadan vuoden aikana.
Edes klassinen mekaniikka, kaiken tieteellisen ymmärryksen äiti, ei
osoittautunutkaan ikuisesti ja kaikkialla päteväksi.
Mitä humanistisiin
tieteisiin tulee, ovat niiden rajoitukset sinänsä selvempiä, koska harva edes
kuvittelee, että ihmisen ja ihmisjoukkojen käyttäytymistä voitaisiin ennustaa
vähänkään pitemmällä tähtäimellä.
Täten menetetään
luonnontieteiden yksi tärkeä funktio: savoir
pour prévoir, prévoir pour pouvoir (prévenir). Siis ennalta näkeminen
voidakseen ennalta vaikuttaa, kuten Auguste Comte asian esitti.
Tämä ei sitten
tarkoita sitä, että humanistiset tieteet olisivat jonninjoutavaa ajan haaskausta.
Niillä on omat tieteellisyyden kriteerinsä ja vain niiden systemaattisella viljelyllä
voidaan saada perusteltuja käsityksiä niistä asioita, jotka ihmisiä (ihmisinä, qua homines) kaikkein eniten kiinnostavat.
Kyllähän ihmistä
kiinnostaa kaikki, aina maailman syntymisestä lähtien, vaikka tieto siitä ei
millään tavoin vaikuttaisikaan hänen elämänehtoihinsa. Kaikenlaisen tiedon
hankinta ja sitä koskevan ymmärtämisen kehittäminen niiden itsensä vuoksi ovat
legitiimejä inhimillisen toiminnan kohteita.
Apinoilta emme
odota samaa edes sadantuhannen vuoden kuluttua, kun ne mahdollisesti ovat
evoluution tuloksena kehittyneet uudeksi lajiksi. Vai ovatko?
Tällaista
avointa uteliaisuutta emme myöskään odota fanaattisesti uskonnollisiin
teksteihinsä kiinnittyneiltä kansoilta. Heille tiedolla on vain välinearvoa.
Kristinusko sen
sijaan on ilmeisesti parhaiten sopeutunut sellaiseen uskonnon ja tieteen rinnakkaiseloon,
jossa sakraalisen piiri on jätetty kokonaan poliittisen, sosiaalisen ja tieteellisen
ulkopuolelle ja jossa olisi mahdotonta yrittää vaikuttaa politiikassa
vetoamalla pyhiin kirjoihin.
Amerikasta
tunnemme kyllä yrityksiä tähän suuntaan, aina Daytonin apinajutusta lähtien,
mutta niiden todellinen vaikutus politiikkaan lienee ollut aina marginaalinen.
Politiikka saattaa käyttää hyväksi uskontoa, mutta ei kristillisissä maissa
sitä ohjata.
Näyttää siltä,
että käsitys siitä, mitä faktat ovat ja mitä ne merkitsevät, on hämärtynyt
viime vuosien julkisuudessa. Kyseessä lienee poliittinen suuntaus, joka pyrkii
ratsastamaan niin sanotusti tieteellisyydellään.
Latinan verbi facio, feci, factum tarkoittaa
tekemistä, mutta myös toimittamista, kärsimistä ja arvioimista. Muoto factum tarkoittaa noita asioita loppuun
saatettuina. Facta taas on factumin monikkomuoto. Kun siis jotakin
on tehty, on kyseessä fakta, tosiasia.
Historiassa
kaikkein simppelein taso koostuu juuri niin sanotuista faktoista, joskin on
olemassa myös mielipide, jonka mukaan historiassa ei lainkaan pitäisi puhua
faktoista lähtökohtana, koska nekin itse asiassa perustuvat päättelyyn. Sekin
on hyvin perusteltu teoreettinen lähtökohta.
Joka tapauksessa
on alkeellinen selviö, ettei pelkkien faktojen luettelosta synny mitään
kertomusta. Toisaalta vasta kertomus on asia, joka kiinnostaa meitä ihmisinä,
kansalaisina ja hallintoalamaisina.
Elleivät faktat
ole oikein, päädytään niiden perusteella todennäköisesti vääriin
johtopäätöksiin, vaikka onkin muistettava, ettei itse tuo päättelyprosessi
historiassa yleensä voi olla yhtä simppelin yksiselitteinen kuin ns.
eksakteissa tieteissä tai edes luonnontieteissä.
Aivan ratkaiseva
merkitys humanistiselle itseymmärrykselle on lähtökohdan, näkökulman
ymmärtäminen. Faktojen äärettömästä joukosta saatetaan tarkoitushakuisesti tai
muista syistä valita aivan tietty otos, joka antaa täysin toisenlaisen tuloksen
kuin toisella tavalla saatu.
Tässä ei ole
mitään kummallista. Ajatelkaamme nyt vaikka jotakin taistelua kahden valtion
välillä. Molempien maiden historiantutkijat saattavat käyttää myös täsmälleen
samoja faktoja -mikä ei kyllä ole todennäköistä- mutta päätyä silti hyvin
erilaisiin tuloksiin.
Kyseessä ei
välttämättä ole vääristely, vaan näkökulmien välinen ero. Mutta se voi olla
ratkaiseva. Tutkimuksen ja tieteellisen keskustelun avulla voidaan tällaisissa
tapauksissa saada aikaan yhteinen ymmärrys siitä, mistä tuossa asiassa oli
kysymys, vaikka tarinat jäisivätkin erilaisiksi.
Molemmilla
osapuolilla kysymys oli aikoinaan -ja on historiografiassa yhä- eri asioista.
Faktojen tarkistus on välttämätöntä, mutta se edustaa vain koko asian
primitiivisintä tasoa. Sitä ei kannata nostaa tiedon ylimmäksi lajiksi, joka
muka ratkaisee kaiken.
Sen, joka haluaa
ymmärtää, mitä tarkoitushakuinen asioiden ymmärtäminen tarkoittaa, kannattaa
syventyä Neuvostoliiton historiaan.
Ei pidä luulla,
että neuvostoliittolainen näkemys maailmasta luotiin vain sensuurin avulla.
Kyse oli paljolta faktojen valinnasta, mutta vielä enemmän niiden tulkinnasta.
Ei pidä
paikkaansa, ettei neuvostokansalainen olisi tiennyt Stalinin ajan julmuuksista
ja totalitarismin yleisestä törkeydestä.
Kyllä hän tiesi,
mutta uskoi samalla, että se kaikki oli tarpeellista suurempien päämäärien
takia. Oli kyettävä luomaan teollisuus -siksi kollektivisointi, oli
likvidoitava viides kolonna -siksi suuri terrori, oli saatava aikaa
varustautumiselle hyökkäystä vastaan -siksi yhteistyö Hitlerin kanssa. Ja niin
edelleen.
Toki tehtiin
virheitä ja vääryyksiäkin mutta tokihan ne lastut lentelevät, kun metsää
hakataan. Tämä suuri kuva myytiin oman maansa patriootille ilman suurempia
ongelmia. Siitä muodostui valtavaan aineistoon nojaava paradigma, josta
irtautuminen ei ollut tavikselle mahdollista. Marginaalit olivat erikseen.
Sodan aikana
myös meillä Suomessa luotiin varsin määrätietoisesti kuvaa niin historiasta kuin
nykyisyydestä. Faktat olivat yleensä paikallaan.
Sensuuri
näytteli meilläkin asiassa omaa rooliaan, mutta johtuen vihollisen radiopropagandasta
se vuoti kuin seula. Sen vuoksi oli käytettävä etupäässä muita keinoja ja ne
toimivat hyvin.
Valtion tiedoituslaitos ja sen kanssa
yhteistyössä ollut asiamiesverkosto pyrkivät pitämään konsensuksen koossa.
Päätoimittajia puhuteltiin ajoittain ja todettiin yhdessä ne tehtävät, joita
maan etu kulloinkin tiedotukselta vaati. Elinkysymyksistä ei kiistelty. Ei haluttu
eikä uskallettu.
Se oli hyvä
strategia ja teki tehtävänsä. Se pystyi pitämään pintansa vihollisen -etenkin
Englannin- suunnitelmallista propagandahyökkäystä vastaan.
Mutta oliko se
demokratiaa?
Tuona aikana
ymmärrettiin, ettei ollut puhtaan demokratian aika sellaisena kuin se oppikirjoissa
esitettiin. Oli turvauduttava demokratuuriin,
demokratian itsepuolustukseen. Sekä kommunismi että natsismi yrittivät
todistella demokratian kehnoutta, sen oli puolestaan kerrottava omasta erinomaisuudestaan.
Mutta se oli
sota-aikaa se. Jo kylmän sodan aikana Suomen lehdistö saattoi toimia täysin
vapaasti. Käytännössä se rajoitti itse tätä vapauttaan, mutta paljon vähemmässä
määrin kuin monet näyttävät nykyään uskovan.
Ei ole liioiteltua
väittää, että lehdistö oli meillä 1970-80-luvuilla selvästi vapaampi ja
moniarvoisempi kuin se on nyt. Luultavasti tätä ei tarvitse selittää.
Siihen aikaan
liikkeellä oli kaksi toisensa poissulkevaa ideologiaa, joiden välistä taistelua
pidettiin normaalina asiain tilana ja joiden esittämiä faktoja ja niiden tulkintoja
kuunneltiin mielenkiinnolla tai sitten ei.
Kukaan ei pahoittanut
mieltään siitä, että erilaisia tulkintoja esitetään. Liikkeellä oli kyllä
paljon valheitakin, myös faktavirheiden muodossa, mutta tätä pidettiin vapaissa
oloissa välttämättömänä asiain tilana.
Yleensä
käsitettiin, että politiikka ei ole tiedon, vaan tahdon asia ja että
poliittista mielipidettä ei voi johtaa tieteestä, kuten Humen giljotiini jokaiselle filosofian opiskelijalle jo oli
osoittanut.
Tämän päivän hesarin artikkeli Vastaisku huuhaalle, tekee merkillisen vaikutelman. Siinä kolme
tutkijaa pohtii, mitä tieteellä olisi annettavana suurelle yleisölle, joka yhä
enemmän on altistunut humpuukille.
Keskustelussa
kiinnitetään aiheellisesti huomiota ns. vaihtoehtoisiin hoitoihin, rokotuksen
vastaisuuteen ja ilmastodenialismiin, jotka yksiselitteisesti ovat paremman
tietomme vastaisia.
Kummalliseksi
keskustelu pyrkii menemään siinä vaiheessa, kun muuan kosmologi, jonka tutkimuskohde
on mahdollisimman kaukana ihmisyhteiskunnasta ja myös sen kokemusmaailman ja politiikan
kannalta irrelevantti suorastaan kiihtyy tekemään poliittisia johtopäätöksiä.
Hän jopa menee
suoraan päivänpolitiikkaan ja kauhistelee ajatusta, että meillä saattoi olla
presidenttiehdokkaana kreationisti.
Kun henkilö ei
selitä, mitä hän asialla tarkoittaa, tulee väistämättä se vaikutelma, että hän
väittää tuon ehdokkaan olevan jonkinlainen obskurantti, joka viittaa kintaalla
koko tieteelle ja suoranaisesti asettuu sitä vastaan.
Sama henkilö
väittää, että maassamme on syntynyt mentaalinen
todellisuus, jossa faktat ovat irrelevantteja. Ja vaaliehdokkaissa voi olla
rationaalisia tutkijoita, mutta ihmiset äänestävät joitakin viinaa juovia
sahanomistajia.
Tämä repliikki
osoittaa jo kaiken henkilön kyvystä ymmärtää politiikan ja tieteen suhdetta. No comment.
Nuori tutkija
Johanna Vuorelma osoittautuu yllättäen joukon tasapainoisimmaksi demokratian
puolestapuhujaksi. Enqvistin pöyhkeä demokratianvastaisuus ja Ihamuotilan
elitismi ovat sinänsä ymmärrettäviä ja demokratiassa sallittuja asenteita,
mutta tuskin yhtä kiitettäviä ja ”tieteellisiä” kuin lehti antaa ymmärtää.
Ja se törkeä
puoluepoliittinen agitaatio taitaa sentään pelata vastapuolen pussiin.
Puheet
hyökkäysstrategioista eri tahoja vastaan kuulostavat kovasti sota-aikaisilta. Demokratuuriahan tässä ilmeisesti taas
kovin haluttaisiin.
Mitäs se mediapooli muuten oikein puuhaakaan?
No jaa, kun on aikansa ihmetellyt maailman menoa, niin tietää, ettei totuus piile faktoissa vaan kuinka niihin suhtaudutaan. Esimerkiksi Heikkilän kirjan lyttäämiseen käytetään pieni määrä faktoja saamaan aikaan saamaan mahdollisimman suuri määrä hyötyä ylimedikalisaatiolle. Joka taas on terveyspolitiikkaa, jota taas johdetaan lääke- ja elintarviketeollisuuden ehdoilla.
VastaaPoistaToinen näkökulma on sitten tämä näkemyksellinen, me tippaleipäaivoiset näemme samoissa faktoissa erilaiset mahdollisuudet kuin putkiaivoiset. Otetaan esimerkiksi vanha kunnon Raamattu. Uskovaiselle, humanistille ja tiukalle tiedemiehelle kirja edustaa kolmea aivan eri tapaa hahmottaa maailma. Uskova uskoo enemmän tai vähemmän kirjaimellisessti, humanisti nauttii allegorisesta ilmaisusta ja etsii niistä symbolisia merkityksiä ja tiedetutkija yrittää josko sieltä löytysi jotain faktaakin, Kun muistaa, että lähes kaikki maailman ihmiset jakaantuvat maailmanhahmottamisessaan näihin kolmeen päätyyppiin, niin ymmärtää, miksi osa ihmisistä on toisten mielestä aina pihalla ja tietysti päinvastoin.
Tämä blogi suurisuuntaisine raamituksineen tuo jotenkin mieleen Georg Henrik von Wrightin "suunnistusyrityksen", kirjan "Tiede ja ihmisjärki", jossa hän yritti laatia itselleen jonkinlaisen kokonaiskuvan eurooppalaisen uuden ajan "tiedollisesta" tilanteesta.
VastaaPoistaFilosofina von Wright tunsi rationaalisuuden monet laadut ja oli mestari synteesien laatimisessa. Hän painotti sitä miten muuttuvaisia järjen premissit eurooppalaisen historian eri aikakausina ovat olleet. Kirjan loppupäätelmäksi jää toteamus: "Järjellä on monia muotoja, ja myös se erityinen muoto, joka on saanut ilmauksensa tieteessä, on ollut aikojen varrella muuttuva."
Hän yritti kuvailla erityisesti nykyistä, uudella ajalla syntynyttä ja kehittynyttä "järkeämme". En ole samaa mieltä kaikesta mitä hän esitti, ja erityistieteitä käsitellessään hän tekee myös selviä virheitä, mutta kokonaisuutena hänen "suunnistusyrityksensä" on jotain juuri sellaista, johon soisi useammankin itseään intellektuellina pitävän ihmisen tutustua.
Nimenomaan sen seikan oivaltaminen, ettei oman aikamme "tieteellinen järki" ole minkään historiallisen täydellistymän lopputuote, joka edustaisi jotenkin "parhainta mahdollista totuudellisuutta", vaan on sekin tiettyjen erityisten ehtojen määräämää ja myös rajoittamaa, voisi korjata monen niin sanotun "tiedeuskovaisen" vulgaaripositivistisia asenteita.
Luulen, että myös antropologian, sosiologian, sosiaalipsykologian ja kielifilosofian harrastaminen voisi laajentaa tiedeuskovaista perspektiiviä. Jos pystyisimme eläytymään siihen miten sosiaalinen valta ja hallinta hamassa muinaisuudessa aloittivat pitkän muuntumisensa ensin kokemukseksi yksilöllisestä "tahdosta", sitten tiedolliseksi vallaksi ja hallinnaksi, tuskinpa tuijottaisimme korrespondenttisen totuudellisuuden auktorisoimiin "faktoihin" ihan niin sokein silmin.
Muuten, kiitos kirjasta, Seppo!
PoistaItse vastustan "tiedeuskovaisuutta" katsoen, että oikeaan tieteeseen kuuluu tietty nöyryys ja sen korostaminen, että siinä on aina kyse TÄMÄNHETKISESTÄ tiedosta. Eikö nyt kuitenkin ole niin, että tiede on paras mahdollinen tapa saada tietoa t. tosiasioita maailmasta, esim. verrattuna kaikenlaiseen huuhaaseen.
PoistaEm. ei sulje pois sitä, että faktoja koskevan tiedon maailman ulkopuolella on arvojen ja mieltymysten maailma, joka yhdessä tiedon kanssa vasta muodostaa ihmisen maailmankatsomuksen.
Tosi on. Tieto ei ole valtaa, mutta tyhmyys on voimaa. Jos kuulijasi ei ymmärrä eikä edes halua ymmärtää, niin mitä voit tehdä?
VastaaPoistaMatemaatikko ja tähtitieteilijä Raimo Lehti kuvaa mainiosti tiedon ja tieteen kehittymistä ja niihin liittyviä kysymyksiä kirjassaan Tähtiä ja ihmisiä, Ursa, 1996. Suosittelen varsinkin humanistiselta puolelta maailmaa hahmottavien luettavaksi. En opiksi ja ojennukseksi, vaan ajattelun lisäavartamiseksi.
Blogisti kummastelee Enqvistin yksioikoisuutta. Samaa olen ihmetellyt itsekin. Maailmankaikkeudesta, fysiikasta ja sen sellaisesta Enqvist kirjoittaa erinomaisesti, mutta romahtaa käsittämättömän alas avatessaan suunsa yhteiskunnallisista asioista.
Onneksi on sellaisia jotka eivät pidä siitä että heitä pidetään tyhminä, että kaikkea ei kerrota.
VastaaPoistaOlen lukenut lähes kaikki mainitun kosmologin teokset.
VastaaPoistaHän kirjoitti aikanaan sopivan inhottavasti myös islamista (
Uskomaton matka uskovien maailmaan.)
Nyt hänen inhonsa Huhtasaarta ja Hakkaraista kohtaan on ohittanut islam inhon.
Jos joltakin ulkomaiselta tutkijalta maamme yliopistoissa kysyy mitä hän eniten arvostaa Suomessa, vastaus on useimmiten turvallisuutta ja puhtautta.
Omalla tavallaan nuo kaksi mainittua poliitikkoa yrittänevät pitää maatamme turvallisena jatkossakin.
Muuten luonnontieteissä on myönnetty vain kolme Nobelia muslimille. Nekin tehty länsimaisissa yliopistoissa.
Kosmologi kertoo yllä mainitussa kirjassaan islamin saavutuksiksi: kamelin jalostuksen, haukkametsästyksen ja suolan poiston merivedestä
Voi, voi, kun persu taas otti itseensä. Prinsessan herkkiä ämmiä koko poppoo...
PoistaTieteen popularisoijat harvemmin pitävät itseään populisteina. Kansansuosiota tavoitellessaan he kuitenkin saattavat hairahtua pitkälle oman erikoisalansa ulkopuolelle, jolloin he joutuvat kilpailemaan samoilla julkisuuden markkinoilla kuin muutkin populistit.
VastaaPoistaTuollaisella varsin kapealla erikoisalalla -- kuten tuossa kosmologiassa-hiukkasfysiikassa -- ei varsinaisesti mitään "omaa" ajattelua panna peliin. Koko homma perustuu akateemisissa piireissä laajalti vallitseviin virityksiin. Omaa ovat vain havainnollistavat metaforat, nekään harvoin kovin omaperäisiä. Kun kovaa ydintä ei kukaan pysty kansanomaistamaan, suosio on saavutettava laajentamalla aihepiiriä laajempia joukkoja puhutteleviin teemoihin.
Ja niin sitten kosmologista tulee poliitikko. Huono poliitikko, todellinen populistien populisti. Ja tietysti hän vihaa muita populisteja, koska ei halua sen enempää itselleen kuin muillekaan tunnustaa olevansa vain pahainen populisti.
Lisäksi tietynlaisella, ihan kipeällä leimaamis-, ilmianto- ja irtisanoutumispolitiikalla on nyt sensonkiaika. Elämme durkheimilaisittain ottaen "negatiivisten kulttien" valtakautta, eli yhä useampi määrittelee oman identiteettinsä "kielteisestä käsin". Arvonkieltäminen, mitätöinti ja p-skanheitto täyttävät netin keskustelupalstat. Ihmiset tarvitsevat halveksunnan ja vihan kohteita enemmän kuin mitään myönteistä ja aidosti merkitsevää.
Kun yhteiskunnallinen keskustelu muuttuu leimasignaaleiksi, joiden ympärille pavlovin koirat kerääntyvät haukkumaan, silloin "populismi" voi hyvin. Sano "populisti" ja heti alkavat oman arvonsa tuntevien pyssyt rätistä. Mikään ei loukkaa akateemisessa maailmassa niin paljon kuin kollegan nimittäminen "populistiksi". Jokainen itseään sivistyneenä pitävä ottaa etäisyyttä jokaiseen porukkaan jota "populistit" ulkoapäin manipuloivat.
Ja kuitenkin juuri siitä on niin monen julkisuutta haevan kohdalla kysymys. Halusta nauttia niidenkin suosiota jotka varsinaisista asioista eivät mitään ymmärrä. Julkityrkkyjen akateemisten "auktoriteettien" ympärillä lemahtaa tyypillinen tympeä tekopyhyys. Tosiasiassa he haluaisivat omia mailman kaiken "populismin" kokonan itselleen.
Juurikin näin. Se mitä sanomme moderniksi läntiseksi ajatteluksi saapuukin viimeiseksi syrjäiseen, itseriittoisuuteensa tukehtumassa olevaan Suomeemme.
Poista"Vienätysvoima on sitä, että osaa kuulla myönteisen vastauksen vaikka ei olisi esittänyt selvää kysymystäkään" kirjoitti Albert Camus. Parempaa määrittelyä saa hakea, siksi kirkkomme johto pelkää suomenkielistä yksilöä sotkien kaiken ryhmämäärittelyihin.
Luin Hesarin haastattelun, jossa kolme tieteen muskettisoturia alensi itsensä poliittisiksi agitaattoreiksi hyökätessään persuja vastaan. Vaalijuttu ytimeltään.
VastaaPoistaJos peruskoulun uskonnonopettaja ilmoittaa uskovansa luomisoppiin, siinä ei ole mitään pöyristyttävää. Hän olisi työkyvytön, jos ilmoittaisi että Raamattu on hölynpölyä (niin kuin se tämän kirjoittajan mielestä onkin).
"tieto on suoraan sovellettavissa politiikan ohjenuoraksi tai että tiede antaa yksiselitteisiä vastauksia elämän suuriin ja pieniin kysymyksiin,"
VastaaPoistaTuota kutsutaan scientismiksi t. tiedeuskoksi. Sen epämielyttävin alalaji on se, että joku jossain tieteellisesti ansioitunut henkilö käyttää tuota auktoriteettiaan alansa ulkopuolisten näkökohtien edistämiseen.
Politiikasta ajattelen, että sen tulisi perustua tieteelliseen tietoon - silloin kuin sitä on saatavissa - mutta poliitikaan kuuluvat lisäksi arvot ja makukysymykset, joiden valinnat eivät perustu tietoon eiklä tieteeseen. Siksi "tieteellinen maailmankatsomus" on syytä jättää historian roskatynnyriin. (Tieteellinen maailmankuva taas ei.)
Omat yleiset johtopäätökseni Hesarin artikkelista ovat pitkälle samat kuin blogistin. Myös minusta nuoren Johanna Vuorelman näkökulma oli virkistävän tasapainoinen! Ateisti Enqvist on jämähtänyt vanhaan agendaan ja taas kerran ylittää pätevyytensä.
VastaaPoista