Poliittisen historian museo nyt
Tykkään aika
lailla Pietarin Poliittisen historian
museosta. Sehän on se entinen Kšesinskajan (Krzesinska) palatsi siinä
moskeijan vieressä.
Perusnäyttely
uusittiin pari vuotta sitten ja pidän sitä varsin asiallisena ja onnistuneena.
Siinä Venäjän poliittiset reformiyritykset ja vallankumousliikkeet Speranskista
ja dekabristeista lähtien esitellään mukaansatempaavasti. Muistelen, että
tekstit on saatavilla myös englanniksi.
On hyvä, että
vanha Leninin työhuone on säilytetty ja Kšesinskaja-osasto on tietenkin
paikallaan. Muuten historian ironia tulee hienosti esille niistä pateettisista
eksponaateista, jotka liittyvät neuvostokauteen.
Sille, jota
kiinnostaa erityisesti Stalinin kausi, tuo naapurin todellinen suuruudenaika,
voi suositella myös museon toista osastoa, joka sijaitsee lähes kilometrin
päässä Kamenno-ostrovski-prospektilla, Kirovin kotimuseota. Ollapa Saksassakin
Hitlerin, Göringin, Rosenbergin ja kumppaneiden museoita. Kyllä niillä olisi
kansalle kerrottavaa.
Mutta mielestäni
siis tuo tarina, joka neuvostokaudesta tuon museon valossa syntyy, on sangen
asiallinen, toki ymmärtäen sillä, että myös intohimoja nostattavat vääryydet
kuuluvat tarinaan.
Nyt oli pari
uutta erikoisnäyttelyäkin. Toinen niistä kertoi maatalousnäyttelyistä,
erityisesti vuonna 1923.
Tuolloinhan näyttely
oli nykyisessä Gorkin puistossa Moskovassa, jossa mahtava fasadi yhä muistuttaa
menneestä. Siellä se tietääkseni oli myös vuonna 1939, kun meidänkin maatalousministerimme
siellä kävi.
Olihan siellä
silloin ihmeitä näytettävänä: koko Venäjän valtava maatalous oli traktorisoitu
ja leikkuupuimurit suolsivat viljaa katkeamattomana virtana jättiläismaan tarpeisiin.
Vertaapa siihen meidän hevosvetoista touhuamme…
Vielä puoli
vuosikymmentä aiemmin miljoonat olivat kyllä kuolleet nälkään, mutta tämän
esitteleminenhän ei kuulunut näyttelyn tehtäviin. Olihan se elämä sentään
tullut iloisemmaksi jo vuonna 1935, jolloin leipäkortit oli jätetty pois
käytöstä.
Sivumennen
sanoen, vuonna 1929 ne olikin ensimmäistä kertaa maailmassa otettu käyttöön
rauhan aikana.
Aitoja eskponaatteja
täytyy museoissa aina olla ja Poliittisen historian museossakin on paljon
mielenkiintoista aitoa tavaraa.
Mukana on eri
henkilöille kuuluneita esineitä, kyniä, joilla on tärkeitä asiakirjoja
kirjoitettu ja allekirjoitettu, on valtakunnanduuman soittokello, jolla puhemies
pani järjestykseen Puriškevitšin ja Markov II:n, kun nämä häiriköivät Suomen ystävien puheita
ja onhan siellä yhtä jos toista muutakin.
Puutteisiin
voi aina kiinnittää huomiota, mutta eihän mikään näyttely voi täydellinen olla.
Silti olin vähän pettynyt, kun en huomannut mitään Viipurin vetoomuksesta, joka sentään oli erittäin tärkeä tapahtuma
ainakin psykologisesti.
Siinähän
hajotetun duuman jäsenet kutsuivat boikotoimaan koko Venäjän valtiota siihen
saakka, kunnes lailliset olot palautettaisiin.
Vastustajien
mielestä tämä valtion vastaisuus leimasi koko joukon isänmaanpettureiksi.
Duumassa saatettiin käyttää raskaana aseena liberaaleja vastaan sitä, että
näiden ”kädet olivat tahriintuneet Viipurin rinkelin taikinaan”.
Suomesta
löytyy museossa myös oma standinsa ja kuvaus suuriruhtinaskunnan asemasta ilman
sen syvällisempiä pohdintoja ja selostuksia.
Mutta
tässäpä voisikin olla erikoisnäyttelyn paikka: Venäjän imperiumin okrainat eli rajamaat ennen vuotta 1922:
Suomi, Puola, Ukraina, Baltia, Kaukasia…
Venäjän reformit on
erinomainen teema, mutta myös Venäjän
imperialismi kaikessa ristiriitaisuudessaan ansaitsisi erikoiskäsittelyn,
ellei nyt omaa museota haluta perustaa. Ymmärrän kyllä, että asia on juuri
tällä hetkellä liiankin arkaluontoinen.
Toisena erikoisnäyttelynä
juuri nyt oli joka tapauksessa neuvostokauden
poliittiset anekdootit. Niitähän toki on voinut myös kuunnella
perusnäyttelyn puhelimista.
Esimerkiksi
tällainen: Armenian radio tiedottaa: Vastauksena kysymykseen, mikä ero on kapitalismilla
ja sosialismilla, toteamme että kapitalismissa ihminen on ihmiselle susi.
Sosialismissa hän on toveri susi.
Muistanemme
tässä yhteydessä, mitä Stalin vastasi suomalaiselle kulttuurivaltuuskunnalle,
kun tämä kysyi, mikä oli sosialismin tehtävä. Vastaus kuului: hävittää peto ihmisessä… Tässä kannattaa muistaa,
että venäjän sana zver on hieman
vähemmän peto kuin on meidän oma petomme. Se sopii myös merkitsemään
yksinkertaisesti elukkaa. Raateleva
peto on sitten hištšnik.
No, elukoita oli Neuvostoliitossa vielä
jäljellä ja niitähän lopetettiin tarpeen mukaan. Se oli rationaalinen maa se,
kuten myös alikersantti Lahtinen oikein arveli.
Joka
tapauksessa vitsiosasto on jotakin sellaista, joka erinomaisesti sopii ja
ehdottomasti kuulukin juuri poliittisen historian museoon.
Kuten
tiedämme, sellaista ei ole meidän kansallismuseossamme. Se ei olekaan
poliittisen historian museo.
Lavasteet vitsejä
varten oli tehty aika yksinkertaisesti. Usein oli käytetty pelkkää aaltopahvia.
Sama materiaali oli runsaasti esillä myös maatalousnäyttelyosastossa.
Se toimi aika
hyvin. Vihjeeksi niille, jotka haluaisivat meillekin poliittisen historian
museon. Minä ainakin haluaisin. Ei se valtavia investointeja vaadi.
Ne
poliittiset anekdootit, jotka olivat esillä, liittyivät kaikki sosialismin ja
sen arkipäivän kritiikkiin. Sen sijaan aikanaan merkittävä ilmiö eli Krokodil-tyyppinen ns. satiirinen huumori loisti
poissaolollaan.
Siihen
saattoi olla syynä se, ettei sen lajin ns. huumori ketään naurattanut. Se toimi
samoin kuin Ville Rannan ns. pilapiirrokset, joiden tarkoituksena lienee kertoa
oikeauskoisille, että he ovat kuin ovatkin oikeassa.
Silti myös
se ansaitsisi oman, analyyttisen osastonsa. Kukryniksy-ryhmän
irvistelevässä, usein makaaberissa tuotannossa on näkevinään myös jotakin ajan
alitajunnasta, siitä kauhusta, joka piili normaalin arkipäivän takana.
Vitseillähän
Runebergin sotilaatkin elämäänsä kevensivät: Maaten siinä mullin mallin/ Munter virkkoi: hiis vei pallin…”.
Pistäytykääpä
siis Poliittisen historian museossa, kun sattuu asiaa Pietariin ja sattuuhan
sitä, kun järjestää. Olisipa tuo somaa saada meillekin sellainen museo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.