Meren lahjat
Mikko Huhtamies ja Juha-Matti
Granqvist, Onnettomuus ja onni. Kauppalaivojen
haaksirikot ja pelastustoiminta Itämerellä 1600-1800-luvuilla. SKS 2018,
264 s.
Nykyään taitaa
usein unohtua se tosiasia, että jo 1700-luvulla Suomessa oli varsin huomattavaa
laivavarustustoimintaa. Se oli suuren luokan bisnestä köyhässä maassamme, jossa
sentään oli silloin varaa rakentaa uljaita fregatteja toisin kuin nykyään.
Koska merkittävä
osa bisneksestä oli valtameripurjehdusta Euroopan ja Aasian satamien välillä,
eivät monet laivat paljoa Suomessa näkyneetkään, mutta toki rahaa kasaantui
joillekin onnekkaille porvareille. Huonolla tuurillahan kaikki saattoi mennä
yhtenä yönä, kun laiva haaksirikkoutui.
Venäjän vallan
aikana purjehdittiin Suomesta paljonkin myös Amerikkaan, eritoten Venäjän
Amerikkaan. Asiasta on hyvin kiinnostava näyttely Loviisan pienessä
rantamuseossa, jossa on myös myytävänä asiaa koskevaa julkaisua.
Paljon Suomesta
purjehdittiin myös Espanjaan, Ranskaan ja Englantiin. Edellisistä saatiin
välttämätöntä suolaa ja viiniä. Englanti, kuten myös Hollanti taas tarvitsivat
puuta laivanrakennukseen ja tervaa laivojen kylkiin. Niitähän meillä oli.
Purjekangasta ja köysiä ja niiden
raaka-aineita saatiin etenkin Venäjältä, jonne laivat usein menivät
paarlastissa.
Ostokset Venäjältä maksettiin jalometalleilla,
joiden kulkusuunta oli lännestä itään, kuten A. Attman on osoittanut. Venäjällä
oli mitä viedä, viljasta, purjekankaasta ja hampusta juhtinahkaan ja vahaan,
jotka olivat suuria kauppatavaroita. Myös metallit tulivat kuvaan mukaan, kun
suuri metallurginen toiminta alkoi Uralilla.
Lännestä
Venäjälle vietiin etenkin ylellisyystavaroita, viineistä ja alkoholijuomista
aina hienomekaniikan tuotteisiin ja taide-esineisiin. Lähtösatamat olivat etenkin
Alankomaissa.
Suuria
venäläisen tavaran vientisatamia olivat Riian lisäksi Narva, Tallinna ja Nyen.
Viipuri ja Helsinki olivat selvästi vähäisempiä.
Kauppa oli
pitkälti transitokauppaa ja sitä harjoittivat hollantilaiset ja sittemmin englantilaiset,
joiden kyydissä kulkivat myös muiden maiden tuottajien tavarat.
Mutta olimmehan siellä mukana mekin. Sitä
paitsi myös muiden Venäjän-kauppaa harjoittavien laivojen oli välttämätöntä ja
myös tärkeää purjehtia Suomenlahdella ja Itämerelläkin.
Silloin ne
joutuivat menemään Suomen ohi ja suhteellisen usein myös haaksirikkoutuivat
meidän rannoillemme, vaikka varsinainen kauppatie kulki avoimella ja selkeällä
Viron rannikolla. Usein kysymys oli siitä, että laivat tekivät pitkiä luoveja
pohjoiseen ja erehtyivät päätymään saaristomme karikoihin.
Purjehduksen määrä kasvoi kansainvälisestikin
ottaen erittäin suureksi jo 1700-luvun jälkipuoliskolla, Pietarin kaupungin paisuessa
parin sadan tuhannen asukkaan metropoliksi, mikä siihen aikaan oli todella
paljon.
Sitä paitsi kyse
oli eurooppalaisen suurvallan pääkaupungista, jossa hallitsijan ja valtion
asemaa korostava loisto ja ylimystön mahtailu olivat keskeisiä tavoitteita. Se
näkyi kaupan sortimentissa.
Vuosittain
purjehti Juutinrauman läpi Pietariin 400-600 alusta, joista vajaat kymmenen
haaksirikkoutui. Yleensä matkaan lähdettiin jo toukokuussa, jotta vältettäisiin
syksy ja pimeys.
Itämeri on
muistini mukaan maailman toiseksi vaarallisin meri, en kyllä tiedä, kuka sen on
laskenut ja millä metodeilla.
Asian ymmärtämiseen
riittää joka tapauksessa jopa kesäinen purjehdus silloin kun pariakymmentä
sekuntimetriä lähenevä tuuli nostaa aallot viisimetrisiksi ja näkyvyys
heikkenee tai häviää sateen ja pimeyden takia.
Silloin tekee mieli
päästä saarien suojaan, mutta siellä taas vaanivat karikot. Suo siellä, vetelä
täällä.
Entisaikojen
navigointivälineistöllä oltiin hyvin pitkälti luonnon armoilla. Kovan myrskyn
tullessa monet laivat saattoivat haaksirikkoutua samaan aikaan. Merimerkkejä
oli äärimmäisen niukasti eikä niistä näytä olleen suurtakaan hyötyä, ainakaan
tilastojen perusteella.
Tämä on itse
asiassa hämmästyttävää, sillä kyllä tunnusmajakan eli valaisemattoman pookin havaitseminen nykyäänkin saattaa
oleellisesti auttaa orientoitumista.
Ongelmana
saattoi olla, että laivat huonon näkyvyyden vallitessa tulivat liian lähelle
karikkoja saadakseen pookin
näköpiiriinsä.
Bermudassa
kuuluu olevan vaarallinen kolmionsa, Suomenlahdella taas on neliö, jonka
kulmapisteinä ovat Hiidenmaa ja Hanko lännessä ja joka jatkuu itään Narvan
tienoille saakka.
Hangon,
Porkkalan ja Jussarön tienoot ovat tänäkin päivänä huomiokykyä vaativia seutuja
purjehtia. Parisataa vuotta sitten ”Jussarön hampaat” söivät laivoja tasaiseen
tahtiin. Kenties seudun magneettisella häiriöalueellakin voi olla tietty
osuutensa asioihin.
Rantarosvous oli
instituutio, josta ei päästy eroon. Omaisuudet, jotka haaksirikossa jäivät
luonnonvoimien armoille olivat joskus huikeita. Niinpä rosvousta, joka muuten
oli kuolemantuomion uhalla kiellettyä, harjoitettiin juristien siunaaman
pelastustoimen nimellä. Toki tuon alan miehet tekivät ihan oikeatakin hyödyllistä
työtä, mutta palkkio siitä saattoi joka tapauksessa olla valtava.
Viron puolella,
etenkin kavalan ja karikkoisen Hiidenmaan rannikoilla myös kartanonherrat,
kuten kuuluisa Ungern-Sternberg harjoittivat selvää rantarosvousta, jolle myös
sikäläinen laki antoi aika lailla tilaa.
Tarinat
esimerkiksi Jurmon ja Pranglin talonpoikien käyttämistä eksytystulista lienevät
sen sijaan perää vailla. Ainakaan ne eivät ole saaneet vahvistusta
dokumenteista, vaikka pelastustoimi näyttää olleen harvinaisen hyvin dokumentoitua
toimintaa.
Tämä kirja on
usean tutkijan artikkeleista koostuva kokonaisuus, jossa käsitellään eri
teemoja, muun muassa pelastustoimen teknisiä laitteita, kuten sukelluskelloja.
Muuan metodi näyttää olleen hylyn räjäyttäminen pinnalta käsin, jotta lastiin päästäisiin
käsiksi.
Muistelen C.S.
Foresterin kuvanneen sitä kirjassaan Hornblower
Turkin vesillä. Nuo kirjat ovat tietenkin fiktiota, mutta kirjoittaja on
kyllä hyvin aikakauteen perehtynyt.
Kirja on täynnä
toinen toistaan kiinnostavampia tietoja asioista, joista tähän asti lienee
ollut vain hyvin epämääräistä tietoa. Muuan esimerkki on Kasper Kepsun
artikkeli Nyenin eli Nevanlinnan merenkulusta, jossa hän kuvaa muutenkin melko
laajasti tuon useimmille tuntemattomaksi jääneen kaupungin ja alueen elämää ennen
venäläisvalloitusta.
Paikallisiin
mahtimiehiin kuului Henrik Luhr, joka lienee ollut sama mies kuin se
kirkkoväärti, joka toi Tukholman Suomalaiseen kirkkoon kattokruunun Nyenistä,
tuosta kaupungista, joka on hävinnyt maanpinnalta kuin tarunomainen Vineta, joka
painui veden alle.
Kiehtova kirja!
Aalto-yliopistolla muisteltiin tuopin äärellä Suuri Kaalihuijaus- kaljaasin purjehtineen muinoin pitkin rannikkoa jättäen kapean rantakaistaleen asukkaille kielen, jolle Universtaalla kaiken maailman dosentit vielä helikopterien aikana myöntävät mietiskelyrauhan sivistyksen nimissä.
VastaaPoista