Erään eläimen kokemuksia
Michel
Houellebecq, Sérotonine. Flammarion
2019, 347 s.
Michel
Houellebecq on kiinnostavimpia nykykirjailijoita, joten kiiruhdin ostamaan
hänen uutuuskirjansa jo ennen kuin sitä on suomennettu.
Pari vuotta
sitten ilmestynyt Alistuminen (Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=houellebecq
) kohahdutti aikanaan Ranskassa ja siellä tekijä taitaa vieläkin herättää
suuria tunteita etenkin ns. edistyksellisissä piireissä, niin vanha vasemmistolainen
kuin tiettävästi onkin.
Täytyy sanoa, että
kirja on erikoislaatuinen, etten sanoisi omituinen. Sen ideana näyttää olevan
osoittaa, millaiseksi maailma tulee, kun ihminen manipuloi psyykeään
antidepressanteilla, jotka lisäävät serotoniinin tuotantoa.
Kirjan lopussa
kirjoittaja ikään kuin vetää yhteen esittämiensä kokemusten velan tuolle
pienelle valkoiselle pillerille. Pillerin rooli on erikoinen: se ei luo, eikä
muuta, vaan tulkitsee.
Selkeät asiat se
päästää läpi, muut jättää seulaansa. Se luo uuden tulkinnan elämästä, vähemmän
rikkaan, vähemmän keinotekoisen ja tietyssä mielessä jäykän. Se ei anna mitään
onnentunnetta eikä edes todellista lohtua. Sen sijaan se tekee elämästä
muodollisuuksien jatkumon. Näin se auttaa ihmistä -joka muutoin kärsisi
masennuksesta- jäämään henkiin ainakin joksikin aikaa.
Siinä mielessä
kuin päähenkilö asiat kokee, kyse näyttää olevan tietystä eläimellistymisestä.
Kirjan ehdottomana keskipisteenä ovat animaaliset halut, seksi ja ruoka ja
jälkimmäiseen lisättynä vielä viini ja muu alkoholi.
Tämä uuden ajan soma ei siis ole onnellisuuspilleri eikä
myöskään se rohto, joka Huxleyn Uudessa
uljaassa maailmassa auttoi antamaan ihmisille aina silloin tällöin
tarvittaessa rajuja kokemuksia (Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=huxley)
.
Tämä näyttääkin
olevan portti kylmäveriseen eläimellisyyteen.
Kirjan alkupuolella
kertoja lähtee rakastajattarensa luota, kun paljastuu, että hän on vain yksi
monista seksipartnereista, joiden joukossa on myös runsaasti erirotuisia koiria…
Kyseinen tyttö on japanilainen ja kertoja päättelee, että kaiketi myös seksi
hänen kanssaan oli tytölle merkinnyt tietynlaista eläimellisyyttä.
Seksiasiaa
kirjassa on muutenkin niin paljon, ettei vanha sanakirjani riitä alkuunkaan moninaisten
termien tulkitsemiseen, mutta suurimman osanhan voi ilman muuta päätellä
asiayhteydestä.
Varsin
pirulliselta tuntuu kuvaus eräästä would-be
-näyttelijästä, joka oli onnistunut saamaan esitykselleen sivun Le Monden kulttuuriosastosta ja kaksi Libérationista. Kyseessä oli esitys,
jossa tyttö masturboi jalat harallaan yleisön suuntaan ja joku luki samaan
aikaan Jacques Bataillen tekstejä…
Mutta sen
kauemmas syvällisiin, eli siis
ainakin vielä 90-luvulla muodikkaisiin ranskalaisten halufilosofien hörhöilyhin
kirjoittaja ei viitsi mennä, vaikka hänen tuotantoonsa näyttääkin kuuluvan
muuan alan teos.
Sen sijaan
elämän keskipisteeksi muodostuu seksin kaipaaminen, kun on tullut jätettyä
kaksikin suurta rakkautta.
Toinen suuri
teema on ruoka, joskin kulinaarisia nautintoja kuvataan vain nimikkeiden
avulla. Vaikeaahan makukokemusten välittäminen sanallisesti onkin, mutta eivät
ne itse asiassa näytäkään kovin merkittäviltä. Sama koskee viinejä, joiden
ohella kertoja päihdyttäytyy usein ja määrätietoisesti.
Joskus menee
monia pulloja viiniä yhtä soittoa ja väkeviä päälle. Sitten aletaan käyttää
kovempia. Kertojan ystävä, traagisen kohtalon saava vanhan aatelissuvun
viimeinen vihanta juo systemaattisesti vodkaa melkoisia määriä. Kertoja tykkää
konjakista ja likööreistä.
Lukemattomien
ruokailujen kuvaaminen on muuan kirjan kiinnostava piirre ja samaa voi sanoa
huolellisesti kirjatuista alkoholiannoksista. Kun ne Ranskan ravintoloissa ovat
pieniä, 2-4 cl, ottaa kertoja joskus yksin tein triplat.
Tästä muistuukin
mieleeni Joel Lehtosen Pariisiin sijoittama suomalainen eläinlääkäri Hirvo Törsö,
joka on Ranskaan perinpohjin pettynyt, kun ei maassa saa kunnon ryyppyjä,
toisin kuin spriikauden Suomessa.
Joka tapauksessa
serotoniini näyttää aiheuttavan jonkinlaisen eplkän eläimellisyyden tilan
muuttumisen luonnolliseksi ja kylmäverisesti omaksutuksi.
Kertojan vanha
ystävä kokoaa normandialaiset maidontuottajat pysäyttämään Brasiliasta ja Irlannista
tullutta maitoerää, eikä tyydy pelkkään kaluston tuhoamiseen ja vandalismiin.
Hän alkaa myös tulittaa santarmeja rynnäkkökiväärillä. Kuolonuhreja tulee
kymmenkunta…
Ystävä ampuu
myös itsensä. Niin ikään kertoja suunnittelee kylmäverisesti itsemurhaa, mutta
ei tule sitä tehneeksi.
Kaameaa sen
sijaan jo on, kun hän tähtää kiikarikiväärillä entisen rakastajattarensa lasta.
Hän on saanut päähänsä, että kyseessä on yksinkertainen yhtälö: joko hän tai
minä. Tarvitaanko koko asiassa oikeastaan mitään moraalia: eläinurokset
tappavat aivan normaalisti ja vaistomaisesti naaraiden aiemmilta uroksita
saamat pennut…
Maali on
erinomainen, palapeliä tarkkaavaisesti kokoava lapsi. Liipasimesta sentään jää
vetämättä, mutta sen enempää vaikutusta tällä eläimellisyyden puuskalla ei ole.
Itsemurhakin jää
tekemättä ja kirjan lopussa kertoja kysyy, eikö hänen oikeastaan pitäisikin
antaa elämänsä kurjien hyväksi? Kristuksen esimerkki alkaa tuntua
ymmärrettävältä, se, miten tämä aina harmistui sydänten kovettumisesta: ihmisille
oli kaikki merkit annettu, mutta he eivät niistä välittäneet.
Itse asiassa kirjan
loppu tuntuu minusta jotenkin päälle liimatulta. Viittaako se kukaties siihen,
että hän olisi voinut tehdä kaksikin naista onnellisiksi, mutta ei ottanut tilaisuudesta
vaaria, vaikka merkit oli annettu?
Johtuiko se ajan
hengestä, loputtoman vapauden kuvitelmasta, johon me mukaudumme, ja joka meidät
kukistaa?
Viittaako
kirjoittaja siis kertojan elämän tyhjyyteen ja eksistentiaaliseen ahdistukseen,
jonka hän torjuu serotoniinillä? Lakkaako kertoja käyttämästä rohtoa kirjan lopussa?
Ei sitäkään kerrota.
Ilmeiseltä joka
tapauksessa näyttää, että vanhaksipojaksi jääminen tilanteessa, jossa myös
seksin tuoma hurmio alkaa yhä enemmän paeta ulottuvilta, on kirjan
pohjimmainen, eksistentiaalinen tilanne. Sen lääkitseminen kemian keinoin ei ainakaan
tässä tapauksessa ole ratkaisu, vaan tie eläimellisyyteen.
Mutta onhan
kirjassa runsaasti ruokasanastoa ja kiinnostavaa kuvausta etenkin Normandiasta.
Itse asiassa mielenkiintoisempi kysymys on, miksi serotoniinista on pulaa. Jordan Petersonin hummerijutussahan tulee selväksi, että serotoniini tekee machosta miehen vielä selvemmin kuin Tiklas teki miehen hartiat aikoinaan. Sen minkä ftalaatit, bisfenolit ja feminismi jättävät miehuudesta tuhoamatta hoitaa sitten lääketeollisuus, joka Suomessa on taas yhtä hyvin suojattu kuin maatalous, joka taas tuottaa vatsalle sopimattomia viljoja ja rypsiöljyä, joka sopii traktoreille, muttei muille. Sama koskee ainakin kolmasosaa lääketeollisuuden tuotteista, tai no tarkemmin ottaen sama suhde kai koskee kaikkea teollisuutta. Turhuutta turhuuden päälle. Joka tapauksessa tuntuu, että tässä kemiallisessa ja henkisessä ylikuormitustilanteessa naishormonit pärjäävät paremmin, eikä niilläkään helppoa ole. Miehuus on katoava luonnonvara, jollei lasketa mukaan näitä alkeellisempia kulttuureja, joissa miehuuden taso on hoidettu polkemalla naiseus niin alas, että mies kuin mies näyttää naiseen verrattuna voittaja hummerilta. Kyllä tuollainen alkeismiehisyys kelpaa seksin saamiseen vähän paremmissakin piireissä, niin kuin olemme huomanneet.
VastaaPoista"kyse näyttää olevan tietystä eläimellistymisestä. Kirjan ehdottomana keskipisteenä ovat animaaliset halut, seksi ja ruoka ja jälkimmäiseen lisättynä vielä viini ja muu alkoholi."
VastaaPoistaMutta jos tämä tässä kuolevassa lännen kulttuurissa onkin ainoa järkevä asenne, niinkuin 300-400-luvun Roomassa? Mika Waltaria mukaillakseni: sinä et palaa eikä kansasikaan kun sille mitattu aika on loppu. Houellebecq on pelkkä oire, yksi monista.
Tämä kirjoitushan se taitaa olla seinällä. Kun ei jatkoa tälle (maailman parhaalle) elämälle kerran haluta, niin se on nyt sitten tässä. Ollaan sitten vaikka feministejä, sehän se jotenkin näihin hautajaisiin sopiikin. Papittaret siunaavat kaiken, mikä liikkuu.
Poista