Viinan villityksen hillitseminen
Kertomuksessaan Ihmisen kohtalo Mihail Šolohov
esittää venäläisen kansanmiehen ideaalityypin, sellaisen todellisen ihmisen (настоящий человек),
jollaisissa on Venäjän voima.
En tässä rupea
sen enempää setvimään tämän sankarin moraalisia ominaisuuksia, mutta totean,
että kyllä häntä pahekin vietteli, eikä aina suinkaan turhaan.
Joskus vastoinkäymiset
töissä panivat suotta kiukuttelemaan vaimollekin ja joskus tuli otettua viinaa
niin, että kotiin piti loppumatka mennä neljällä jalalla.
Rakastava vaimo
kesti kaiken ja sääli humalaistakin, aamulla toi suolakurkun ja lasillisen
vodkaa, mutta sanoi, että menepäs töihin, äläkä enää syntiä tee.
No, sehän tehosi,
ainakin aikansa ja ryyppääminen tosiaan sitten jäikin.
Sellainen teho
oli rakkaudella. Se oli toista kuin niiden yksilahkeisten
epattojen huutaminen ja haukkuminen, joka vain yllytti jatkamaan ryyppäystä.
Mutta tarkoitus
ei ollut keskittyä vaimojen, enempää kuin miestenkään hyveisiin tai paheisiin.
Tuossa vain oli yksi esimerkki siitä venäläisestä humalasta, jollaiseen joutuivat
ja joskus vieläkin joutuvat myös miesten parhaimmat.
Toki asia ei
kuulu vain Venäjälle. Väkevien juomien hallitsema alue, joka ulottuu Skotlannista
Hollannin, Skandinavian ja Pohjois-Saksan kautta Venäjälle, on humalakulttuurin
aluetta. Asia toki on joillakin seuduilla yleisempi ja siedetympi kuin
joillakin toisilla.
Mikäli näet koko
ilta käytetään väkevän alkoholin juomisen merkeissä, on vaara akuuttiin
alkoholimyrkytykseen aina olemassa. Useimmat jäävät siitä henkiin, mutta
kyllähän se ruumista ja henkeä kurittaa pahoin. Jos tila jatkuu päiväkausia, saattaa
tulos olla mitä tahansa. Silloin ei enää olla tekemisissä todellisen ihmisen
kanssa.
Niinpä täällä
viinavyöhykkeellä on syntynyt kulttuuri, jossa tasapainoillaan hetken
huumauksen ja turmion välillä. Ryypyt otetaan yleensä vakaassa humaltumisen
aikomuksessa, mutta asia pyritään normittamaan ja sääntelemään. Kyseessä on
vähän kuin shamaanin valmistautuminen retkelle tuntemattomaan, varoen kuitenkin
vaanivaa perikatoa.
Ruotsissa
seremoniat ovat tärkeitä ja ryypyille lauletaan. Niillä on myös omat nimensä. Helan, halvan ja tersen ovat kai oikeasti käytössä ja samoin periaate, että
ensimmäinen malja (helan) juodaan
pohjaan, jotta päästään vauhtiin. Sen jälkeen saa jarrutellakin.
Kansantarustossa
ryyppyjen nimet jatkuvat vielä pitkälle, mutta sittenhän se jo menee juopottelun
puolelle, mihin ei normaalisti pyritä. Erään version mukaan numero 16 on den aboslut sista supen (ei siis absolut, asianhaaroista johtuen). Sen
jälkeen on enää den bleka dödens dryck,
mikä nimitys jo sanoo kaiken.
Ruotsissa
ryyppykulttuuri on hilpeiden herrojen touhua ja Tanskassa se on vielä hieman
rennompaa, vähäisen kokemukseni perusteella. Norjassa kaikki taitaa olla toisin,
mutta sieltä tunnen tai luulen tuntevani vain sen saman peruskielteisyyden,
joka meillä Suomessa oli myös jonkin aikaa hyvin hallitseva piirre.
Venäjällä on
toisin. On syystäkin puhuttu pyhästä vodkasta, joka on eräänlainen juhlan
välttämätön keskus, olipa kyse sitten häistä tai hautajaisista. Alun perin se
kuuluikin vain juhlaan, koska talonpojalla ei ollut varaa siihen muulloin. Kun
rahaa sitten alkoi tulla, nähtiin sekin ihme, että väki alkoi juhlia keskellä arkea…
Sivumennen
sanoen, kyllä meilläkin ennen aina ryypättiin kirkollisissa tilaisuuksissa,
niin tavallisella kirkkoreissulla kuin hautajaisissakin. Papit olivat
normaalisti alkoholin kohtuukäyttäjiä säätynsä mukaisesti, mutta olihan niitä
poikkeuksiakin. Raitistelijatkin kuuluivat niihin vielä 1800-luvun loppupuolelle
saakka.
Mutta se
venäläinen ryyppääminen on kyllä oma lukunsa. Siinä on vahvat perinteet ja
jokaisen ryypyn jälkeen on otettava zakuska
sisuskalujen terveydeksi ja ennen ryyppyä lausuttava tost eli toivotus, ellei nyt pitkää maljapuhetta pidetä. Tost
on vähän niin kuin loitsu tai rukous.
Ensimmäinen tost on läsnäoleville, sen kunniaksi että tavattiin, kaikki kolme tai isommalla
porukalla. Kolmehan tarvitaan aina ryyppyporukkaan.
Toinen on vanhemmille, ainakin jos on perhejuhlat.
Stalinin aikana juotiin isä Stalinille. Upseerit aikoinaan joivat tsaarille.
Kolmas tost on niille, jotka eivät enää ole keskuudessamme. Silloin ei kilistetä.
Neljäs taas on niille, jotka elävät, mutta eivät voi olla läsnä.
Silloin kilistetään kovaa, että he kuulisivat ja älyäisivät tulla mukaan. Usein
käytetään muotoa: niille, jotka ovat merellä. Se tarkoitti aikoinaan myös
esimerkiksi vankileirien saaristoa.
Vasta viides on terveydeksi, mikä merkitsee myös
krapulan välttämistä. Se saatetaan esittää jopa rukouksen muodossa: herra, ota tämä vastaan lääkkeenä!
Kuudes ryyppy ja
muut siitä eteenpäin on omistettu läsnäoleville
tai kauempanakin oleville. Siinä voidaan vaikkapa kehua itseä: hyville
ihmisille, meitä ei enää ole niin paljon…!
Viimeinen ryyppy
eli lähtöryyppy on nimeltään posošok eli matkasauva. Meillä puhutaan
piiskaryypystä.
Taru kertoo,
että Iivana Julman aikana, jolloin vodkaa vasta alettiin juoda, oli lähtöryyppyjä
peräti kymmenen:
1.
zastolnaja -paikalle jäävien kunnioittamiseksi
2.
podjomnaja -pöydästä nousun kunniaksi
3.
na hod nogi -pyödästä erkaantumiselle
4.
zaporožskaja -oven taa pääsemiselle
5.
pridvornaja -pihalle astumiselle
6.
na posošok -matkasauvalla (vieraalle annettiin
ryyppy kepin päässä, jos se kaatui, oli jäätävä yöksi)
7.
stremjonnaja -ennen kuin jalka pantiin
jalustimeen
8.
sedjolnaja -sen kunniaksi, että päästiin
satulaan
9.
privoratnaja -ennen portista menoa
10.
zavorotnaja -sen kunnaiksi, että päästiin
portista.
Vodkaahan
mitattiin ämpäreissä (vedro), jollainen
veti 12 nykyistä litraa. Malja eli sarkka
(tšarka) taas veti siitä sadannen
osan eli 12 cl, joten ryyppy saattoi
olla niinkin mojova. Käytännössä ryypyt olivat pienempiä, joko puolet tästä tai
vähemmän.
Jokainen
ymmärtääkin, ettei 1,2 litraa vodkaa lähtöryypyiksi nauttinut mies olisi enää
hengissä ja luultavasti tajunta olisi mennyt jo ennen tuota matkasauvaryyppyä
ja uhri siis hengenvaarallisessa tilassa. Niinpä uskomme, ettei noita myöhempiä
ryyppyjä enää otettu niin sanotusti pohjanmaan kautta, kunhan maistettiin.
Mutta vaara
vaani tietenkin joka tapauksessa. Väkevän viinan nopea juominen yllättää aina,
sillä se imeytyy vereen vasta jonkin ajan kuluttua. Silloin saattaa
maanmainiollekin ihmiselle käydä, kuten Šolohovin sankarille, eikä vastassa
aina ole se vaimoista parhain, joka hänelle oli siunaantunut.
Nykyään väkevän
viinan vyöhyke on niin sanoakseni laimentunut kauttaaltaan. Viini ja olut ovat
suurelta osalta korvanneet sitä juomavalikoimaa, joka ennen koostui pelkästä
viinasta.
Tämä ei tarkoita
sitä, että Venäjällä tai edes Ukrainassa saisi ilman muuta juhla-aterialla
muutakin juomaa kuin vodkaa. Yhä useammin kuitenkin käy niin, ettei vodkaa
oteta lainkaan tai sitten vain vähän vauhdittajaksi. Tämän tavanhan me tunnemme
esimerkiksi Saksasta, jossa oluen kanssa otetaan pienet Kirschit tai vastaavat.
Mutta on se tapa
Venäjälläkin. Sitä kuvastaa sananparsi olut
ilman vodkaa on, kuin kylväisi rahoja tuuleen (pivo bez vodki -dengi na veter). Tämän sananparren huomasin
viimeksi viime viikolla, kun jokin venäläinen lehti kommentoi suomalaisen
ministerin lausuntoa siitä, että Moskova varmaankin yrittää sekaantua
vaaleihimme.
No miksi
yrittäisi ja miten ne voisivat sitä kiinnostaa, oli reaktio. Vai onko nykyään
jo niin, ettei kehdata ajatella, etteivät omat vaalit kiinnostaisi Moskovaa,
siis vähän niin kuin oluenjuonti ilman vodkaa on turhuutta…
No tuosta
politiikasta en nyt tässä halua puhua sen enempää.
Mitä vodkaan eli
viinaan tulee, on mielestäni selvää, että meillä Suomessa ollaan sen kanssa
vähän niin kuin väliinputoajia. Naapurimme ruotsalaiset osaavat arvostaa sitä nimenomaan
kohtuuden rajoissa nautittuna ja venäläisille se on yhä jollakin tavalla pyhä
asia.
Meillä sen
sijaan kyse on ainakin osaksi hyvän käytöksen ja rituaalien ulkopuolelle
karanneesta myrkyttäytymisestä, jota seremoniat ja normit eivät säätele. Viina
on meillä nimenomaan shamanistinen juoma, jonka avulla vapaudutaan kaikista
säädyllisen yhteiskunnan kahleista.
Kieltolakikaudella
ja pitkälti sen yli jatkuneella nollatoleranssilla viinan suhteen on tietenkin
ollut suuri rooli siinä, että tämän päihteen käyttö on meillä päässyt
barbaaristumaan.
Toki mietojen
juomien tulo yhä vallitsevammiksi on muuttanut meillä juopumuksen kuvaa, joka
välillä oli sangen lohduton.
Ruotsalainen tai
venäläinen alan kulttuuri eivät varmastikaan ole mikään ihanne, ainakaan käytännön
tasolla. Mutta luultavasti olisi sentään hyvä asia, jos myös viinan eli vodkan
nauttimiseen liittyisi edes jonkinlaista kulttuuria.
Tuskinpa
sellaisen syntyminen mahdotonta olisi. On tässä puolen vuosisadan mittaan
tullut havaittua alan käytäntöjen ja ihanteiden aika lailla muuttuneen.
Ottaa sitten 10 tai 20 ryyppyä niin krapularyypyn sanoi joku entinen alkoholisti olevan kaikkein vaarallisin. Ilman sitä ei kenestäkään ole vielä tullut alkoholistia.
VastaaPoistaNäin saattaa olla, voi tulla ns. kimmoke.
PoistaPertti Duncker-vainaa juopotteli aikoinaan eri satamissa viikkokausia ja kun lähti merelle, otti mukaansa vain ns. korjaussarjan, mitä lienee ollut varttilitran verran. Sen jälkeen se oli pitkäksi aikaa loppu, eikä muu auttanutkaan.
Toisaalta moni tuntee toisen päivän hienoisen hiprakan tarjoamat mahdollisuudet. Silloin rakennetaan pilvilinnat, sanoi Mies Reenkolan isä, siis senaattori Heikki Renvall pojalleen, neuvoessaan oikeata alkoholin käyttöä.
Olen kuullut sanottavan, että krapularyyppy on kohtuukäytön ja alkoholismin raja. Kun mies nauttii päivän - oman mittansa mukaan - kärsii seuravana päivänä krapulansa ja menee viimeistään kolmantena töihin.
Poista"Jos tila jatkuu päiväkausia, saattaa tulos olla mitä tahansa."
VastaaPoistaSuomalaisen henkirikoksen anatomia: miesjoukko, runsaasti tiukkaa viinaa - hätätilassa väkevä viinikin käy - ja useita päiviä. Sitten riita jostain mitättömästä seikasta, juomakaverin liian pitkä ryyppykin käy. Sitten kun selvitään henkiin jäänyt ihmettelee, miksi tappoi kaverinsa.
Tuosta syystä toivoisin, että Suomeen olisi juurtunut hyvä venäläinen tapa nauttia jotain pientä (suolakurkku, tumma leipä, läskinpala) viinan kanssa. Moni henki olisi säilynyt, meillä kun on vahnana tietty geeni, joka saa aikaan absoluuttisen humalan, "hulluna humalasta". Se yhdistää meidät ugrit alkuperäiskansoihin - anteeksi jo etukäteen kaikki etno- ja muut nationalistit.
Luulen muutenkin, että blogisti tavoitti hyvin suomalaisen juomisen shamanistisen luonteen, se on aliseen menemistä.
"kyllä meilläkin ennen aina ryypättiin kirkollisissa tilaisuuksissa, niin tavallisella kirkkoreissulla kuin hautajaisissakin."
VastaaPoistaTässä taisi olla sekin tausta, että paloviinan poltto ja myynti oli aluksi papiston etuoikeus.
Ennenkun kahvi yleistyi, talollisten päivä lähti tiettävästi käyntiin aamuryypyllä.
Ei se viinanpoltto mikään pappissäädyn privilegio ollut, mutta kyllä pappiloiden yhteydessä saattoi olla krouveja ja viinaa poltettiin. Z. Topelius kauhukertomuksessaan Aulangon pastorinvaali kuvaa pappia, joka juottaa seurakuntansa rappiolle ja murhaa lapsensa.
PoistaSe nyt ei ollut totta enempää kuin Kiannon vastaava karikatyyri, mutta etenkin 1600-luvulla papeissa näyttää olleen paljon julkijuoppoja.
1800-luvulla sitten pappiloiden asema säätyläisten eräänlaisiana kievareina velvoitti pitämään aina punssia ja viiniä varalla. Vasta herätysliikkeet ja rakittiusliike näyttää tehneen papeista raittiita.
Sota-ajan lapsena jouduin vääjäämättömästi edustamaan ns. märkää sukupolvea ja mikäs siinä olihan tässä porukassa aika usein kivaakin. Meidän ikäpolvemme nosti kotona ryypätessä kossupullon pöydän jalan juuresta keskelle pöytää, pääsi eroon viinakortista ja pakkovoileivästä krapulakaljan kanssa. Kohtuutapoja emme kuitenkaan oppineet ja kukaan ei tietysti tiennyt, että sellainen meno tarvitsee priimakuntoisen maksan, haiman ja hermot. Paukku heidän muistolle, jotka veikkasivat väärin omista sisuskaluistaan. Hyvä puoli oli, että enemmistö taistolaisistakin kuuluui tähän märkään sukupolveen, joten he eivät olleet läheskään sellaisia niuhoja ja moralisteja, kuin heidän lapsensa ja muut seuraajat.
VastaaPoistaEntä jos niuhot pohjimmiltaan vain haluavat kaikille yhtäläiset mahdollisuudet moraalittomuuteen?
PoistaKuinkahan monta ihmiskunnalle hyödyllistä keksintöäon tehty hutikassa.
VastaaPoista"Kuinkahan monta ihmiskunnalle hyödyllistä keksintöäon tehty hutikassa."
PoistaKukahan se sanoi: "In vino veritas."
Ja mitä olisi Suomen väkiluku ilman viinaa? Paljon on sen takia lähtenyt, mutta kyllä on tehtykin.
Poistatm