Mihin Niinistö viittasi?
Tasavallan
presidentti Sauli Niinistö moitti maamme poliittista elämää siitä, että siinä esiintyy tapauksia, joissa poliittisen
vastustajan sanomisia vääristellään ja sitten hyökätään itse kyhättyä olkiukkoa
vastaan.
Kun poliittinen
vastustaja ei todellisuudessa anna mitään aihetta kauhistelulle, saati
boikotille ja parjaukselle, otetaan käyttöön yleiskäsitteitä, joita tarpeeksi
venyttämällä saadaan aivan uudenlainen maali, jota vastaan kuuluukin jokaisen
säädyllisen ihmisen kiivaasti hyökätä ja samalla tuntea inhoa, pöyristymistä ja
muita asiaankuuluvia tunteita.
Niinistön kielikuvaa
käyttäen, tehdään sellainen maali, johon on sitten helppo osua. Tällainen merkitsee
poliittisen kulttuurin rämettymistä.
Aikoinaan
Neuvostoliitossa suoritettiin kollektivisointi, johon liittyi riistosta elävien
luokkien omaisuuden pakkoluovutus. Nuo riistäjäluokkien jäsenet suljettiin muodostettavien
kolhoosien ulkopuolelle ja jäljelle jäävät saivat jakaa heidän omaisuutensa.
Ongelmana oli,
että tällaisia toisten työstä eläviä talouksia oli maassa vähän, jos lainkaan.
Asia ratkaistiin julistamalla tietty osuus parhaiten toimeentulevista
talonpojista joka tapauksessa kulakeiksi eli juuri riistäjäluokan jäseniksi.
Ei siinä mikään
auttanut, ei edes se, että kylän oma väki viittasi kintaalla mahdollisuudelle
ryöstää noiden onnettomien omaisuus ja vetosi heidän puolestaan. Lehdet
pilkkasivat tätä asennetta ja leimasivat sen epätieteelliseksi: kas kummaa,
että kaikki myöntävät kulakkien olevan loiseläimiä, mutta juuri nämä oman kylän
kulakit ovatkin vain aina poikkeus säännöstä. Ketäs tässä sitten oikein likvidoitaisiin,
mitä?
Vastaavasti
meillä Kekkosen aikana julistettiin Perustuslaillinen kansanpuolue
äärioikeistolaiseksi eli siis sellaiseksi, jota jokaisen kunniallisen ihmisen
velvollisuus oli vastustaa ja jopa inhota henkeen ja vereen.
Toisaalta jokainen
kyllä tiesi, että puolue kannatti pohjoismaista demokratiaa, eikä sen
ohjelmassa ollut mitään äärisuuntauksiin viittaavaa.
Mutta tämä
puolue vastusti Kekkosen valintaa poikkeuslailla ja väitti, ettei mitään
poikkeustilaakaan ollut ja että perustuslakia oli sen vuoksi kunnioitettava
normaaliin tapaan. Ja tämä se nyt ei vaan käynyt.
Eihän se kaikkien
todisteiden puute mitään merkinnyt, sillä itse Kekkonen julisti, hieman
epäsuorasti, puolueen olevan äärioikeistolainen eikä tästä tuomiosta voinut
valittaa. Kristilliset olivat perustuslaillisten kannalla ja pääsivät mukaan
samaan kastiin.
Muuan
kristillisten edustaja jopa kehtasi viitata mahdollisuuteen, että Kekkonen
saattaisi kuolla, jolloin koko yhden miehen varaan rakentuva poliittinen järjestelmä
olisi vaarassa.
Kekkonen
hyökkäsi heti moista julkeutta vastaan ja leimasi sen ”kuoleman majesteetin” alistamiseksi
poliittiseen käyttöön. Itse valtionpäämie antoi ymmärtää ymmärtää, että häntä
oli uhkailtu: ”jos Kekkonen sattuisi kuolemaan… sattuisi sattumalta kuolemaan…”
Lehdistö
hymisteli kuorossa tälle härskille vääristelylle. Silloin elettiin aikaa,
jolloin julkiseen sanaan voitiin mainiosti soveltaa sopulivertausta. Kuitenkin
suurimmissakin lehdissä oli muutama itsenäinen ja rohkea toimittaja, joka ei
antanut virran viedä mukanaan. Olihan se aika erikoista aikaa.
Muistan, miten
masentavan vaikutuksen julkinen valehtelu –sillä sitähän se oli- aikoinaan
teki. Kun kyseessä olivat arvovaltaisesti leimatut tahot, ei mitään faktantarkistusta
tarvittu eikä edes hyväksytty, vaan koko sopulilauma ryntäsi kilvan samaan
suuntaan ja ulvoi samaa laulua.
En kuitenkaan
muista, että mitään tahoa olisi vielä tuhon aikaan kieltäydytty suorastaan
hyväksymästä keskustelukumppaniksi. Likaisia temppuja sen sijaan riitti ja
niistä taidettiin ylpeillä yhtä paljon kuin nykyäänkin. Kaipa ne ymmärrettiin
ammattitaidon osoituksiksi.
Koetin nyt
sitten miettiä, mihin Niinistö puheessaan oikein viittasi. Luulen, että hän ei
puhunut syyttä suotta, vaan halusi nimenomaan puuttua näkemäänsä konkreettiseen
epäkohtaan. Mutta mihin, ah mihin?
Kun en ole saanut
asiaa ratkaistua, luulen, että asiasta ehkä voisikin julistaa kilpailun: mitä
Niinistö siis oikein tarkoitti? Kenen sanomisia on vääristelty, jotta niitä
voitaisiin ampua ja vielä osuakin?
En tosin tiedä,
suostuisiko Niinistö pyydettäessä täsmentämään sanomaansa. Ehkä se ei kuulu
hänen rooliinsa.
Mutta itse
asiaan: olisivatkohan kyseessä olleet sosialidemokraatit tai kokoomus vaiko
taas kerran nuo obskurantit kristilliset ja ehkä ruotsalaiset? Vai olisiko
mahdollisesti vasemmistoliiton, feministien ja vihreiden sanomisia väännelty
aivan muuksi kuin he itse tarkoittivat ja
sitten ruvettu miehissä heitä demonisoimaan ja eristämään yhteisten asioiden
hoidosta?
Vai kuka kumma
tässä nyt mahtaa olla kysymyksessä? Pyydän perusteltuja ehdotuksia?
Nyt professori kiehnää presidentin kyljessä, setä, eikös vaan Mestaria taas vääristellä?
VastaaPoistaNyt presidentti vääristelee pyhän sopulien säädyn tekemisiä. Hyi, että!
VastaaPoistaOlisikohan tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka erimielisen ihmisen sanomisia vääristellään - eikä heidän kanssaan haluta edes keskustella. Sitä tosin en tiedä tarkoittiko presidenttimme juuri tällaisia tapauksia.
VastaaPoistaPahoitteluni tietämättömyydestäni, mutta mihin Niinistön puheeseen Vihavainen viittaa? Mielläni tietäisin jotta voisin asiaa pohdiskella ja kenties omia ajatuksia esittää. Kiitokset kirjoituksesta, siinä oli tunteenpaloa.
VastaaPoistaVeteraaneille, eilen.
PoistaSelvä juttu, kiitokset täytyy tutustua siihen.
PoistaYksi esimerkki Niinistön tarkoittamasta voisi olla eilisen blogin blogistin oma kommentti:
VastaaPoista"jokaisen maailman ihmisen arvo on ääretön ja Suomen valtion on sen mukaisesti oltava aina maksamaan hänelle tarvittaessa myös ääretön rahasumma asian turvaamiseksi."
Kuten totesi että en ole ymmärtänyt, että enemmistö suvakeistakaan ajaisi tuollaista ihmisarvoa. Sitä vain, että tänne päässeiden osalta tulee noudattaa sitovaa pakoissopimusta ja menettelytavan tulee olla Euroopan ihmisoikeuksopimuksen mukaisesti prosessuuaalisesti oikeudenmukainen. Noin on menetelty ja suurin osa hakemuksista hylätty.
Olkinukkeväittelyiden huono puoli on se, että siinä puhutaan täydellisesti toistensa ohi. Sellainen on ajanhukkaa ja aika on ainoa palautumaton resurssi.
Siinä blogisti on taas oikeassa, että sanomisen rajoittaminen on poliittista vallankäyttöä. Kekkosen Suomessa sitä oli ajatus, että joku muukin voisi olla presidentti ja että korvaamattoman Kekkosen jälkeenkin voisi olla elämää; Eino Uusitalo saavutti tuossa suhteessä ylittämättömän imelyystason.
Ei ole ensimmäinen kerta, kun Niinistön epäselviä sanomisia pohditaan. Sauli voisi olla vähän täsmällisempi tai jättää sanomatta, jos ei osaa puhua suoraan. Tavallaan hän yrittää pidättäytyä sanomasta jotakin, mutta antaa rivien välistä ymmärtää jotakin ja jokainen saa sitten tulkita ymmärtämällään tavalla. Ei hyvä.
VastaaPoistaNiin, tuota, sehän on kai sellaista filosifis-runollista itsekseen pohdiskelua ääneen, jonka tulkinnan eri sävyistä juontuu kai jotain savolaistakin mieleen, epäilemättä. Vastuu on aina kuulijalla, toisaalta koska se ei sitä ihmisten välisessä dialogissa olisi? Sisällön ulosanti luo hänestä aina vaikutelman siitä, että sanoja on itsekin odottavin mielin sanomastaan ja sen mahdollisista vaikutuksista. Pidän tätä persoonallisena ellei taiteellisena tapana hoitaa hänen tointaan. Toki sitten mahdolliset soraäänet tuota intellektuellista boheemiutta kohtaan ovat sitäkin mielenkiintoisempia!
PoistaEi kysymys on vallankäytöstä: ensin vihjaistaan johonkin suuntaan ja uskolliset perässähiihtäjät toteuttavat. Jos menee pieleen pidetään "pää pyörällä menestyksestä" -puhe.
PoistaPiispa Laajasalon ollessa edellisessä virassaan Kallion seurakunnan kirkkoherrana soitettiin ympäri maailmaa kirkonkelloja Venäjän mentyä pommittamaan Syyrian Aleppoa. Kampanja alkoi nimenomaan Kalliosta vihjaillen että sikäläinen suuri tyttö Tartsa olisi takana. Kellojen soiton aikanaan laannuttua, Kirkon ulkomaanjohto palkitsi viestintätoimisto Milttonin johtajan aloitteen tekijänä. Nyttemmin Laajasalo esiintyy tv:ssä erilaisten viihdeohjelmien tähtenä.
VastaaPoistaViitaten Niinistön aiempiin käsityksiin siitä ketkä ovat yhteiskunnallisen keskustelun pahiksia -- nuo käsitykset käyvät ilmi jutusta johon pääsee nimeäni klikkaamalla -- en oikein usko, että Niinistö nyt olisi kääntänyt päänsä vastakkaiseen suuntaan ja varoittelisi ylileveiden yleiskäsitteiden hyödyntämisestä perussuomalaisia boikotoitaessa.
VastaaPoistaTai eihän Niinistöstä todellakaan voi sanoa mitään, koska hän ei koskaan itse uskalla sanoa mitään. Hän jos kuka harrastaa ympäripyöreyksiä, pöpöttää kamreerin äänenkäänteillä jotain mukatäsmällistä, joka tarkasti osuu vain jokaisen maalitolpan väliin.
Tuota blogia lukiessa hahmottuu myös sellainen ero puhetavassa ja osumatarkkuudessa, joka Kekkosen ja Niinistön välillä on kuin yö ja päivä. Kekkonen ei todellakaan ollut mikään olkiukko, vaan piti kaikki vallan langat tiukasti käsissään. Hän personoi vallan. Niinistö taas ei ole enää puolivallaton poikamies, vaan täysin valtaansa tajuamaton ja väistöliikkeisiin keskittyvä ukkolapsi.
Seppo, millaista retoriikkaa harrastaisit itse presidenttinä? Millainen puheenparsi miellyttäisi omaa korvaasi ja kansaasi? Mihin ottaisit kantaa, miten painokkaasti ja missä tyytyisit hymisemään? Mietipäs sitä ja kerro meillekin, jos siltä tuntuu.
PoistaVuorokausirytmi, yön ja päivän vaihtelu, korvan ja silmän kognitiivinen työnjako -- ne loivat pohjan ihmisen, laumaeläimen, tekemälle erolle pyhän ja profaanin -- myöhemmin uskon ja tiedon -- välille.
PoistaRetoriikka on kognitiivisesti aivan eri asia kuin kirjoittaminen. Saarnamiehet puhuvat, intellektuellit kirjoittavat. Tunnustuksellinen puhe on omiaan noitumaan ymmärryksen, kirjoitetussa tekstissä esimerkiksi tuo tässä yhteydessä esiin nouseva yleiskäsitteiden rooli on toinen.
Olen julkaissut muutamia kirjoja. Oikeasti niitä ei meillä tarvittaisi kuin yksi. Hyvässä kirjassa olisi vain kaksi sivua. Ensimmäisellä lukisi: "Rajat kiinni!" Toisella: "Rahat kiinni!" Ja sitten pitäisi vain toimia kirjan ohjeiden mukaisesti.
Rajat kiinni ilman selityksiä? Sehän on sama kuin sanoisi, että minä en nyt ala, kuten lapset sanovat kun eivät halua leikkiä.Missä olet itse lomaillut viimeksi? Entä miten suhtudun nyt ulkosuomalaisiin sukulaisiini, kun rajojen pitää olla kiinni? Entä heidän Suomen vierailuihinsa? Voi Seppo, maailma on hieman laveampi kuin ikkuna jonka sille avaat. Kiitos kuitenkin vastauksestasi, sille löytyy varmasti suosionosoittajia, joihin en kyllä itse tässä kysymyksessä kuulu. Luen kyllä kirjasi jos se eteen sattuu.
PoistaMaailma on todellakin äärettömän monimutkainen. Loogisesti täydelliset päättelyketjut jatkuvat loputtomiin. Uudella ajalla syntyneet erityistieteet -- jotka visuaalisen kognition pohjalta korvasivat vanhan- ja keskiajan tiedonalat, jotka perustuivat retoriikan ja ylimalkaan kuuloaistin kognition varaan -- jakautuivat ensin tutkimuskohteiden, sitten koulukuntien ja oppisuuntien mukaan, pirstoutuivat lopulta tiedollisiksi "ismeiksi", joiden ikiomat käsitepuitteistukset itsessään riittävät totuudellisuuden ominaisuudeksi. --
PoistaKun individualismi on kasvanut sokeuden asteelle, ja kartesiolainen perusta, eriytyvän subjektin ja objektivoituvan todellisuuden vuoropuhelu, on tuottanut "tiedollisen" maailman joka kasvattaa niin ylimittaisia yleiskäsitteitä että "ismit" ovat muuttuneet jälleen skolastisseksi käsiterealismiksi -- silloin myytti maailman monimutkaisuudesta elää hyvin. Se elää myös kielteisessä muodossaan, tuossa uutistenlukijoiden bravuri-ilmaisussa: "Populismi!"
Seppo, äänesi kuuluu ja on otettu vastaan, kiitos.
PoistaHyvä esimerkki olkiukko-tulkinnoista on se, miten tuo "rajat kiinni" -vaatimus tulkittan.
PoistaIhan jopa kansakoulun käyneetkin ihmiset uskovat (= uskottelevat) sen tarkoittavan sitä, että vientituotteita täynnä olevat laivat pysäytetään satamiin, Ruotsin ei enää voi matkustaa eivätkä turistit enää voi tulla Lappiin Jouluksi.
- Kaikki ymmärtävät, että tuota se tarkoita, mutta tostelvat toisilleen kuorossa, että juuri tuotahan se tarkoittaa.
Kyllä tähän nyt joku aikuinen tarvitaan sanomaan, että lopetetaanpas lapset nyt se perseily ;)
Korjaus - piti olla:
Poista- Kaikki ymmärtävät, että tuota se *ei* tarkoita, mutta tostelvat toisilleen kuorossa, että juuri tuotahan se tarkoittaa.
Matias K. vääntäisitkö rautalangasta omin sanoin, mitä Seppo tarkoittaa lauseella " Rajat kiinni, rahat kiinni" ?
PoistaRajat kiinni=raja kiinni kaikilta, jotka tulevat Suomeen turvapaikkamielessä sellaisesta maasta, jossa he voisivat jo anoa turvapaikkaa. Eli käytännössä 100 % turviksista on tuota sakkia.
PoistaRahat kiinni=Ei latiakaan enää sellaiseen maailmanparannukseen, joka ei ole tähänkään asti toiminut (=kehitysapu toimii silloin, kun vastaanottajamaa nopeasti (esimerkiksi 10 vuotta) kehittyy niin, ettei se tarvitse enää ulkopuolista rahaa.
"...vääntäisitkö rautalangasta..."
PoistaOn varminta kysyä asiaa sanojalta.
Mutta aika hyvä rautalankamalli yksinkertaisemmalleikin sielulle saattasi mielestäni olla Venäjän raja siinä mallissa, missä se nyt toimii, kun se saatiin taas kiinni.
Tuonti, vienti ja laillinen liikematkailu ja turismi pelaavat. Laiton maahantulo ja turvapaikkashoppailu ei.
Selvittääkö tämä yhtään asiaa?
Heittäisin lusikkaani soppaan sen verran, että "rahat kiinni" ainakin kaiken järjen mukaan pitäisi tarkoittaa sellaisia kuin Nordean Karibian hanat kiinni, Nalle progressiviselle verolle jne. Ja tuon sivun tietenkin sitten pitäisi olla kirjassa vähemmän tunteikkaasti ajateltuna ensimmäinen. Toinen kohta järjestyisi kohtuulliselle tolalle ensimmäisen johdonmukaisen toteutuksen mukana - siinä onkin oikeastaan minun ainoa antini tähän vääntöön.
PoistaTurha minun mielestä elätellä kenenkään katastrofituristin toiveita mistään lännen uppoamisesta ulkoisen uhan vuoksi tai siirtolaiskataklysmeistä lähiaikoina. Jos tilanne menee sillä tavalla uhkaavaksi, etteivät varsinaiset kapitalistit ja muiden kuppikuntien uskonnolliset liberaalitkaan koe enää hyötyvänsä hallitsemattomista väestöliikkeistä, mieli muuttuisi nopeasti useimmilla muillakin kuin nuivilla. Videopelejä todellisuudesta muutenkin erottamaton nuoriso laitettaisiin rajalle "suorittamaan tehtävää", ja niin poispäin.
Maahanmuuttoskeskustelun ydin on oikeasti siinä, että osa haluaa juoda viiniä, osa kaljaa.
Minä en tietysti voi puhua tuosta "rajat kiinni" -hokemasta mahdollisesti minua enemmän loukkaantuvien puolesta, mutta itse toimeentulon perässä liikkuneena koen absurdina siirtolaisliikkeiden kategorisen irrottamisen globaalista epäoikeudenmukaisuudesta. Eli minusta ongelma näyttää kyllä olevan *nimenomaan* sellaisissa malleissa, joissa "hyöty" saa kulkea rajan yli, "roska" ei. Enkä edes välttämättä tarkoita tätä altruistisesti. Ihan itseä vituttaa pääoman globaali ja pideäkkeetön kasaantuminen pääni ylä puolella, ja se rikkisade jonka se syytä niskaan elämän epävarmentumisen, ihmisten keskinäisen vieraantumisen ja muun muodossa.
Trilisser, miten suhtaudut Syyrian tilanteeseen tällä hetkellä? Onko siellä mielestäsi turvallista asua?
PoistaMatias K. Venäjää vastaan ei ymmärtääkseni kohdistu tällä hetkellä laajamittaisia sotatoimia, joten sen ottaminen esimerkiksi tässä turvapaikkakeskustelussa on minusta vähintäänkin erikoista.
PoistaTrilisser, Aleppossa Pohjois-Syyriassa on tänäänkin taisteluissa kuollut 17 hallituksen komppaniaa liittolaisineen. Lähde: Al-Jazeera. Mikäli kantasi on tähän: mitä sitten? niin se ei yllätä mua millään tavalla kirjoituksistasi päätellen. Peace.
Poista"Videopelejä todellisuudesta muutenkin erottamaton nuoriso laitettaisiin rajalle "suorittamaan tehtävää", ja niin poispäin."
PoistaSorge unohin mainita ehot: nollasoppari 6 egee tunti ja provikkaa suoriutumisesta. Tunneittain raportointi nettiportaaliin.
Mistä sä olet tuon "Lahjattomuustutkimuslaitoksen " keksinyt itsellesi kun lahjoja on vaikka muille jakaa ja mielikuvista myöskin? Aina on mukava lukea sun juttuja kun lähestyt asioista niin epäortodoksisesta kulmasta ja lennokkaasti, heh.
Poista"...Venäjää vastaan ei ymmärtääkseni kohdistu tällä hetkellä laajamittaisia sotatoimia..."
PoistaKohdistuuko niitä "laajamittaisia sotatoimia" sitten Ruotsia, Tanskaa, Saksaa, Kreikaa, Italiaa jne. vastaan?
Noiden maiden läpihän se afganistanilainen, irakilainen, ym. varkkaiden perheiden joutopoikaporukka tänne tuli huvittelemaan vastaanottaja maksaa -periaatteella. Syyrialaisia ei ole juurikaan näkynyt (paitsi se sinun ystäväsi, joka tarninan pohjalta pitäsi koko turvapaikkapolitiikka sitten säätää rajat auki -asentoon).
Huomautan heti tähän perään, että eipä tainneet olla Venäjän kansalaisia ne, jotka tänne itärajan yli turvapaikkaa hakemaan tulivat, vaan tuota samaa porukka. Tulivat vain toista kautta. Ja silloin jopa Pekka Haavisto loihe kyselemään rajamiehiltä, että "eikö niissä teidän rajapuomeissanne ole saranoita?" ;)
Olennaista on siis se, mistä tullaan vapaasti ja pidäkkeettä - ei se, ketä tulee. Tämä on hyvin mielenkiintoista ("Mitä ne ruotsalaisetkin meistä sitten ajattelisivat?")
Ei tässä ole yhtään mitään muuta vaikeaa kuin tosiasioiden tuunustaminen. Ja sekin vain joillekin. (Se porukka on muuten koko ajan pienenemässä.)
Matias K. me ollaan tosi eri mieltä näissä asioissa. Vaikeita ja isoja juttuja. Mä kunnioitan sun mielipidettäsi, ja nähdäkseni säkin vastasit asiallisesti ja kivasti sortumatta mihinkään ilkeilyyn. Se on musta todella arvokasta. Kiitos siitä, ja mukavaa päivän jatkoa Sulle.
PoistaAno 17:03
PoistaKiitos samoin.
Vilpittömästi yritän vain löytää jotakin logiikkaa näihin touhuihin. Minun on kovin vaikeaa - mahdotonta - lähteä sille tielle, että asiat ovat jollakin tietyllä tavoin vain siksi, että olisi oikein kiva, jos ne olisivat niin.
En usko siihen, että jos panee silmät tiukasti kiinni, korvat umpitukkoon ja toivoo oikein kovasti, asiat muuttuvat sellaisiksi, kuin oma utopia edellyttää.
Ja juuri tuolta tämä meininki minusta paljolti vielä näyttää.
Ano, joka kysyi Syyriasta: Kyllä, jos on Syyria laista syntyperää ja puhuu kieltä, niin Syyriassa on jo riittävästi turvallisia alueita asua. On ollut jo monta vuotta. Ja mitä tulee kapinoitsijoihin, niin hallituksella on oikeus murskata kapina ja jos tarkoittaa kapinoitsijoitten ampumista, niin ammuttakoon. Syyria on ollut turvallinen kaikille niille hallituksen hallitsemilla alueilla asuville, jotka ovat keskittyneet elämään elämäänsä kapinoinnin sijasta. Jos al-Assad olisi kaatunut, tuloksena olisi ollut mm. kristittyjen syyrialaisten täystuho.
PoistaSyyrian kaltaisia maita ei voi hallita silkkihansikkain. Sellainen on jo kulttuurillisista syistä mahdoton ajatus (arabit kunnioittavat voimaa, eivät toisen posken kääntämistä).
En tiedä, kuka tai miten Halla-aho onsaanut lisänimensä Mestar. Lienee lähinnä ironinen. Kysymys. Eikö hän ole taitava shakinpelaaja vai muistanko väärin vai sekoitanko toiseen?
VastaaPoistaEn tiedä, jostain pentujen suusta kuulin sen itse, siinäkin lienee sarkasmia ollut tai sitten ei. Shakissa pitäisin häntä lähetin arvoisena itse. Merkittävä pelaaja siis kyseessä.
PoistaMestari. Mauno Koivisto joka eli todeksi työmiehen unelman. Huijari.
PoistaVapaavuori tajusi jo ensimmäisten joukossa, kuka on hänen suurin uhkansa ja asettui julkisesti vastustamaan tätä uhkaa. Kävi ilmeisesti toisin kun hän oletti ja tuli kirkkaasti häviö. Sauli Niinistö seuraa tiiviisti tilanteen kehittymistä ja voi ymmärtää liittoutua kilpailijaan, jota ei voi voittaa. Kaikki merkit viittaa suuntaan että, Mestari on syntynyt politiikan huipulle. Lähetti on mielestäni liian vaatimaton, Musta hevonen tulee keskelle, hallitulla siirrolla.
VastaaPoistaSaanko tiedustella värivalintaasi tässä yhteydessä, miksi mustat?
PoistaPelissä valkoiset avaa. Musta vastaa. Halla-aho on vastaaja. Muut puolueet ovat avanneet(määrittäneet).
PoistaHyvin sanottu. Niinhän se tosiaan shakissa menee, että valkoiset avaavat pelin ja mustat vuorollaan vastaavat. Perinteisesti kai tätä on asetelmaa on pidetty etulyöntiasemana valkoisille, vaan se riippuu tietysti jokaisen omasta pelifilosifiasta miten tuon edun näkee. Voi kuitenkin olla, että Halla-aho päätyykin saamaan valkoiset ja saa itse avata pelin. Toivotan hänelle paljon onnea siihen, sekä malttia tehdä fiksuja siirtoja.
PoistaTuosta rajat kiinni - hokemasta pahastuminen on myös yksi esimerkki tahallisesti väärin ymmärtämisestä. Vai onko joku niin yksinkertainen, että kuvittelee jo kun poliittisen tahon ajavan rajojen totaalista sulkemista. Sehän on mahdotontakin. Kyse on matkustusasiakirjojen asianmukaisen esittämisen vaatimuksesta. Sellaista esiintyy tässä maailmassa erittäin yleisestikin eikä se lopeta yksilöiden eikä kansojen kanssakäymistä, vaan tekee siitä turvallisempaa.
VastaaPoistaHyvä, olen samaa mieltä siitä, että maahan tullessa on matkustusasiakirjojen oltava kunnossa. Sitten on poikkeustilanteita kuten syyrialaisen ystäväni, kirjanpitäjän, saapuminen pakolaisstatuksella vuosia sitten Suomeen ja matkustusasiakirjoja ei ehkä evakkoreissussa rähjääntyneenä ollut. Kotona tosiaan oli oma kerrostaloasunto pommitettu maan tasalle eikä paluu houkutellut levottomuuksien takia. Hänen tarinansa on mennyt siitä onnellisesti kuitenkin, että hän pääsi Suomeen, opiskeli kielen nopeasti ja vielä lisääkin alaansa, työllistyi ja naisasiatkin ovat kunnossa kun on käsittääkseni mukava, ujo ja leppoisa homoseksuaalimies itse. Onhan näitä elämäntarinoita, tämä on mielestäni mielenkiintoinen kyllä ja toivotan hänet tervetulleeksi pitämään kirjojaan Suomeen.
PoistaLisätään vielä itsestäänselvyys, että hän on hyvin kiitollinen ja nöyrä elämälle ja mahdollisuudesta elää Suomessa, on jo saanut kansalaisuudenkin. Itse olen oppinut häneltä maailmasta ja hänen tarinansa on antanut toivoa omaankin elämään, jossa on ollut itsestä riippumattomista syistä sotatilanteeseen verrattavia taisteluja. Yritän sanoa, että niin paljon kuin suomalaisetkin ovat kansana nähneet ja kokeneet, itse en koe maailman monimuotoisuutta uhkana vaan mahdollisuutena oppia jotain uutta - suomalaisuudesta.
PoistaTässä kontekstissa tällaisen kaltaiseni "suvakin " osana, ellei velvollisuutena, olisi siis tulla raiskatuksi jonkun mamun toimesta, kuten Halla-aho joskus Scripta-puheissaan kirjoitteli. Se ei ihan ole sieltä diplmotian kärjestä, vähintäänkin sanottuna. Ja taatusti pistää miettimään vieläkin hänen arvojaan. Mutta koskas mitään joutavaa diplomatiaa olisi tässä maassa osattu? Ehkä Venäjä-suhteissa kuitenkin sitä taidetaan? Siitä täytyisi siis ottaa oppia muuhunkin ajatteluun. En nyt toivo että maahanmuuttopolitiikkaa käytäisiin suinkaan diplomatia edellä vaan hieman konkreettisemmista lähtökohdista kuin " Rajat kiinni " heitosta, joka ei tarkoita mitään, kun eihän sen sisältöä osata edes selventää.
PoistaAno 1419: Kun Suomessa viimeksi pommitettiin asuntoja, ei miesväestö (eikä naisetkaan) lähtenyt luikkimaan karkuun toiselle puolelle maailmaa. He taistelivat kotiensa puolesta. Toisin kuin se kirjanpitäjäkarkuritoverisi.
PoistaPidät siis sotaa pakenevaa ihmistä karkurina lähtokohtaisesti? Sinulla on siihen täysi oikeus toki. Itse en pidä omaa isoäitiäni sotakarkurina, vaikka hän lähtikin evakkoon Ensosta? joka tapauksessa nykyisen Venäjän mailta aikoinaan härkävankkureilla ja tuo heidät tuotiin ensimmäiseen maalaistaloon nurkkaan nukkumaan perheensä kanssa. Minulla kai on myös siihen oikeus.
PoistaTrilisser, toisekseen kommentistasi huokuu viha. Mitäköhän pahaa ystäväni on sinulle tässä elämässä tehnyt, että häntä vihaat?
PoistaVielä Halla-ahosta, poislukien tietyt mielipide-eromme, pidän häntä hyvin älyllisenä ja ajattelevana ihmisenä, jonka ajatuksia kyllä haluan kuulla, olipa niistä mitä mieltä tahansa. Kerran kävelin kaupungilla ja hän oli puistossa lapsiaan leikittämässä niin tuli ihan sympaattinen kuva hänestä. Minä en vihaa Halla-ahoa, minä yritän ymmärtää häntä.
PoistaVoi hyvänen aika. Vertaatko oikeasti naispuolista oman maan sisässä evakuoitunutta syyrilaiseen mieheen, joka häipyy toiselle puolelle maailmaa? Nyt on puurot ja vellit sekaisin.
PoistaNiin, kyllä suoraan sanoen en arvosta sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole valmiita taistelemaan ase kädessä kotiensa ja mantujensa puolesta. Ja Suomessa on muutenkin rajua ylitarjontaa kirjanpitäjistä, joten siinäkin mielessä arvon herra Syyria olisi saanut pitää kirjojaan Syyriassa.
Niin, ei sinun onneksi tarvitse häntä sen enempää ymmärtää Trilisser.
PoistaTrilisserille:
PoistaEn minä jaksa hirveästi moraalisesti moittia henkilöä,varsinkin homoa, joka ei halua osallistus maansa sisällissotaan, semminkin kun sen asetelmat olivat niin sekavat: jos kysymys oli uskonnottomasta/tapamuslimista, on hyvin vaikea sanoa mihin ryhmään tämän olisi pitänyt liittyä. Se olisi sitten tykkänään eri asia, jos ei olisi jäänyt puolustamaan maataan ulkomaiselta hyökkääjältä, vaikkapa Israelilta.
Vastaus on ihan selkeä: laillisen hallituksen eli al-Assadin joukot. Kylmä tosiasia kun on, että al-Assadin Syyria on ollut alueen vähiten klerikaaleimpia valtioita ja todennäköisesti myös tasavirtamiehelle parempi kuin yksikään muu arabimaa, ehkä Jordaniaa lukuunottamatta.
PoistaEikö sen Scriptan ymmärtäminen nyt ihan oikeasti önnlstu?
VastaaPoistaEn ymmärtänyt itse kysymystänne arvoisa Professori..
PoistaAnomme 14.42.
PoistaJaa eli yksi sama ano tässä pulisee, en keksi edes nimimerkkiä. Niin, siis mitä sarkasmia siinä on että Jussi joskus halusi minun tulevan raiskatuksi jonkun mamun toimesta, mikäli samaistan itseni femakkosuvakiksi? Onhan tästä nyt pahoittelut yllättäen vihdoin kuultu, kun hallitus taitaa kutsua häntä. Mistä minä tiedän liekö sarkasmia sekin? Noh, virheitä tekevät kaikki eikä tietenkään kai ole mitään syytä olettaa että minut täytäysi ajatusmaailmani vuoksi raiskata vai mitä? Kai tässä täytyy sarkasmin tajua sen verran olla, että ymmärtää milloin mies on oikeasti väkivaltainen ja milloin vain leikkii ajatuksillaan.
PoistaNo kumpi on oikeudenmukaisempaa: rattijuoppo tappaa rattijuoppoudellaan 6-vuotiaan lapsen, joka ylittää risteystä laillisesti vihreällä valolla vaise, että rattijuoppo ajaan kurvista petäjää ja heittää henkensä? Kyseessä on täsmälleen sama asia, että on paljon oikeudenmukaisempaa, että raiskaava turvapaikkaturisti valitsee kohteekseen sellaisen henkilön, joka toivotti em. raiskaavan turvapaikkaturistin tervetulleeksi vs. henkilön, joka toivoi em. raiskaavan turvapaikkaturistin tervemenneeksi.
PoistaTrilisser, en ymmärtänyt mitään muuta kuin että olet täynnä vihaa. Voimia sulle, ota iisisti.
Poista"mitään muuta kuin että olet täynnä vihaa"
PoistaNo ei se kyllä ole. Tuossa on vain yksinkertaisesti provosoivia elementtejä tuossa arvon anonyymin tyylissä, alkaen abstraktin ryhmän mukana loukkaantumisesta ja tietystä matalan kierrosluvun vaatimisesta aina pienen ylimielen väläyttelyyn.
Jaa, kiitos analyysista. Kai itsetunnon ja tulkittavan "ylimielisyyden" välillä raja on hiuksenhieno. Ei ole tarkoitus olla ylimielinen, jos sen vaikutelman saa niin kai se sitten on helmasyntini josta kannattaa opetella pois. Arvokkaasti. Siinähän on usein kyse omista psyyken defensseistä, jotka suojelee ihan vaan omaa epävarmuutta. Kiitos palautteestasi
PoistaAnteeksi, jos olen pilannut teidän keskustelunne. Se ei ole tarkoitukseni. On varmaan parempi että poistun täältä pilaamasta tunnelmaa. Kiitos blogistille mielenkiintoisista kirjoitteluista.
Poista"Analyysini" - ei se kyllä koskenut tietenkään persoonaa vaan tätä ulosantia tässä - voi olla ilman muuta myös huono, mutta noin laajemmassa kuvassa itse asiassa tuossa ehkä taidetaan olla lähellä näiden debattien todellista ydintä. Saako ihminen esimerkiksi julistaa samaan aikaan, ettei ymmärrä toisen ajatusta, mutta samalla ex cathedra, että toinen on "vihainen". Tai toisaalta tietysti, onko mielekästä, jos tässä mielessä "vihainen" selittää "sarkasmiksi" sen, että viljelee huumoria joka toimii vain jos lähelle 100/100 eettistä ja esteettistä preferenssiä on samat kuin omilla kavereilla, ja kilistelee sitten näiden kanssa keskenään ulospelaamille.
PoistaHarvoinhan täällä oikeasti eri psyykkiseltä maaperältä ponnistavia näkee. Varmaankin tässä suhteessa jos joku täällä on jotain pilannut, niin sitten kai lähinnä minä tärkeilemällä tuohon väliin. Tuo nyt oli vain jotenkin niin tuttu tuo henkinen muuri, jotkut käsitteet ja ajatukset näköjään vääntyvät sen suhteen toistensa peilikuviksi.
No et sinä ole mitään pilannut todellakaan tässä nyt, etkä ole tärkeileväkään mitenkään, eikä se minua haittaa vaikka olisitkin. Mutta tunteet nousee itse kullakin helposti pintaan ja se on vaan ihmimillistä se. Kiitos mukavasta viestistä ja lippu korkealle!
PoistaEi pitäisi sekoittaa maahanmuuttopolitiikkaa ja pakolaistarinoita.
VastaaPoista"Ei pitäisi sekoittaa maahanmuuttopolitiikkaa ja pakolaistarinoita. Erittäin tärkeä pointti. Yksilötasolla ajatellen on helppo olla suvakeista kaikkein parhain, mutta vastuullisen järkevä ihminen pystyy myös ajattelemaan kokonaisvaltaisesti. Valtiotasoinen maahanmuuttopolitiikka ei toimi armeliaisuutena, koska se vaikuttaa jollain tavoin miljoonien ihmisten elämään.
PoistaSitä paitsi ihmiset aina unohtavat psykologian. Kiitollisuuden velka on kallein velka ja tyystin vieraan verorahoilla elävä ihminen joutuu loppuelämäkseen kiusalliseen elämäntilanteeseen, jos ei pysty omilla toimillaan velkansa maksuun. Niin kuin tiedämme, kaikkihan eivät pysty. Tämmöinen ihminen voi projisoida kiusallisen tunteen vaikka mihin, niin kuin myös olemme huomanneet.
En ole mediaa tarkkaan seuraavana törmännyt edes yhteen kelvolliseen turvapaikanhakijatarinaan. Miksi läksi liikkeelle, keiden kanssa, matkareitti ja kulkuneuvot, välipysähdykset ja niiden kesto, matkakustannukset ja rahoituksen hankkimistapa, syy matkustusasiakirjojen "hävittämiseen"?
PoistaTsot tsot Anonyymi...
PoistaPetteri Orpo: "Pakolaisten motiivien arvostelu on rasismia".
Ehkäpä sittenkin Orpo on vain hyväuskoinen ja erittäin tyhmä?
Yksi, ehkä kaikkein olennaisin puoli keskustelusta jota kansainvaelluksesta tulisi käydä, puuttuu käytetyistä puheenvuoroista kokonaan. Se on se, että olemme tekemisissä joukkotodellisuuden kanssa -- eikä millään yksilöistä maalailemillamme mielikuvilla ole sosiologisessa kontekstissa mitään arvoa.
VastaaPoistaSosiologisesti ottaen kaikki "ihmisyys", tai ainakin se ihmisyys jolla on jotain "ihmisarvoa", on kulttuurista ihmisyyttä. Ja tulevassa kansainvaelluksessa on kyse nimenomaan siitä, etteivät keskenään sosiodynaamisesti erisuuntaiset kulttuurit voi mitenkään, toistan: eivät mitenkään voi sopeutua toisiinsa. On sama onko joukossa yksilöitä joilla on hämmästyttävä henkinen jousto ja kyky omaksua vieraita vaikutteita. Jos ja kun matujen joukko on tarpeeksi suuri, mikään mikä ilmenee yksilötasolla ei enää merkitse mitään.
Eurooppalaisina individualisteina olemme jokseenkin sokeita sille tosiasialle, että "on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin" (Erik Allardt), ja tämä sokeus ilmenee mm siinä, että yritämme invalideilla käsitteillämme muodostaa kuvaa "yhteisöolennosta". Tuo olento usein on se keskusteluissa manattu "olkiukko", jota moni vaatii epätoivoisesti palauttamaan yksilöiden tasolle -- missä ei tietenkään ole mitään totta tai oikeaa, ei mitään ihmistieteellistä järkeä.
Meitä vaivaa harha siitä että "suvaitsemisen" tai "sopeutumisen" tapaiset asiat olisivat lähinnä kysymyksiä yksilöiden ajattelutavoista tai arvomaailmoista. Eivät ne ole.
"Kulttuurit" eivät ole mikään joukko yksilöille ominaisia tapoja, uskomuksia, pukeutumista, seurustelua, ruoka- tai musiikkitottumuksia, tms. Kulttuurit ovat kovia kognitiivisia tosiasioita. Ne ovat kaiken niin sanotun "ihmisyyden" perusasetuksia, jotka muodostavat vuosituhantisia jatkumoita vaikka yksilöt vaihtuvat sukupolvi sukupolvelta ja joskus tiuhaankin tahtiin.
Esimerkiksi kulttuurinen kuvakielto on kokonaan toisenlaisen ihmisyyden kasvualusta kuin oma eurooppalaisen kulttuurimme pohja, joka on omaksunut kasvoista kasvoihin refleksoivan uskonnon, kehittänyt individualistisen minuuden, peilin ja vuorovaikutuksen "objektivoituvan" todellisuuden kanssa -- lopulta kaikki ne "tiedolliset" tajunnalliset mekanismit, joiden vaikutuksesta maailma ja ihmisen elinehdot ovat viimeisten parin vuosisadan aikana muuttuneet tuhatkertaisesti enemmän kuin mitä ne muuttuivat ihmislajin koko aiemman miljoonan kehitysvuoden aikana.
Vain kulttuureilla on merkitystä. Toisilleen sosiodynaamisesti erisuuntaiset kulttuurit eivät koskaan "suvaitse" eivätkä "sopeudu" toisiinsa. Yksilöt voivat sopeutua itselleen vieraaseen kulttuuriin, mutta joukoissa vaikuttavat vain yhteisövoimat, yhteisöominaisuudet ja yhteisöilmiöt.
"Kaikkiallista" jumaluutta tunnustavat kuvakieltokulttuurit tarvitsevat kuvia aivan erityiseen tarkoitukseen -- ne lujittavat omaa sisäistä sosiaalista eheyttään kehittämällä yhteisiä vahvoja projektiivisia viholliskuvia. Siksi tällaiset kulttuurit ovat olleet ikiaikaisissa sodissa keskenään.
Massamittainen vaeltaminen Eurooppaan muuttuu unelmista tragediaksi, sillä mitä enemmän Eurooppa sietää ja suvaitsee, sitä vahvempia projektiivisia viholliskuvia ryhmävahvistautumiseen perustuvien kulttuurien täytyy oman sosiaalisen eheytensä varjelemiseksi sisällään kehittää. Jo maahantulijoiden toiset sukupolvet ovat edeltäjiään radikalisoituneempia. Tämä on tutkimuksissa todettu tosiasia, jolla on luonnollinen selityksensä syvissä kulttuurieroissa.
Yksilöiden suvaitsevaisuus kääntyy omia tarkoituksiaan vastaan. Jokaista sopeutuvaa yksilöä korvaamaan kulttuuriset yhteisövoimat tuottavat kaksinkertaisen määrän pinnanalaista sopeutumattomuutta. -- Näistä kulttuuripohjaisista sosiologisista mekanismeista meidän pitäisi puhua, eikä elää sen harhan vallassa, että kyse olisi vain itsekunkin henkilökohtaisista arvoista ja asenteista.
Tuohon tietysti tulee vielä tietty kierre, jos ja kun länsimaiden uskontotyyppi nyt vaihtuu. Sillä asialla - suru-uskonnosta kasvu-uskontoon siirtymisellä, kuten asia nyt näyttää käyvän - tulee vielä olemaan arvaamattoman suuret vaikutukset myös lännen ja muun mailman rajapinnalle. Samalla on vielä teknologian kehitys, joka jonkin teorian mukaan on ollut luolamaalauksista alkaen ihmisen virtuaalistumisen, todellisuudesta irtoamisen halun ilmaus.
PoistaTarkoitan, voi käydä näin: sen sijaan että riehumme aviojärjestelmän nyanssien ja sen myötä väestönkasvun, kulutuksen per capita ym. parametrien ympärillä ja myötä, kuten edelliset vuosituhannet on sivilisaation piirissä tehty, länsimaista saattaa olla objektirakkaus kadonnut siirtolaisten pääaallon saapuessa jo täydellisesti. Silloin elämänmuoto ja arvostukset tulisivat olemaan niin erilaiset, että "Rooman" kulttuuurissa ei edes olisi mitään "barbaareja" provosoivaa, eikä päinvastoin. Spektaakkeli, eli "Juice-kielellä" sanottuna "runkkarimainen" elämänmuoto saattaisi silloin sulauttaa vieraita itseensä yhtä vaivatta kuin se nyt tekee meille itsellemme. Kapinaenergia pysyy käytännössä nollana, kun ihmisistä suurin osa ei edes yritä elää missään yhteismitallisessa todellisuudessa, jossa toisilla ihmisillä olisi makutuomaria kummempaa merkitystä.
Tuolloinhan kysymys palautuisi lopulta pariin seuraavaan: a) riittääkö virtuaalista tilaa - lopultahan silläkin on materiaalinen ulottuvuutensa, täydellinen horros edellyttää noin +20 asteen lämpötilaa ja toisten pitämistä loitolla - kaikkien narsistisille illuusioille kuinka rajattomasti b) kiinnostaako ihmisiä steriilin virtuaalimaailman suojelu mahdollisesti siihen mahtumattomilta kaunaisilta porukoilta aidosti, vai kokevatko he esim. terrorisminkin tuossa vaiheessa hauskana lisänä elämyskohinassa niin kauan kuin se ei satu omalle kohdalle.
Douglas Murrayn mukaan -- hänen kirjansa "The Strange Death of Europe - Immigration, Identity, Islam" on maailmalla bestseller, mutta oman koppikatseisuutemme ja keskustelumme sietämättömän sisäänlämpiävyyden ja umpisilmäisyyden seurauksena meikäläisessä kulttuuri- ja kirjakritiikissä totaalisesti ohitettu -- oikeastaan ensisijainen syy puolustuskyvyttömyyteemme löytyy oman, uuden ajan vuosisadat vaikuttaneen kulttuuridynamiikkamme ehtymisestä. Se eurooppalainen draivi, valistuksen draivi, joka synnytti klassisen sivistyksen, kansallisvaltiot ja demokratian, luonnontieteet ja teollisen hyvinvoinnin, on auttamatta hajoamassa. Ja voimme kysyä, mitä jää jäljelle.
PoistaSanoisin: hajoamisilmiöitä, kuten rahan kaikkivoipaisuuskuvitelman varassa toteutuva taloususkonto ja sen tarvitsemat ylikansalliset puitteet, jollainen EU vain on. Sehän on siis hajoamisilmiö. -- Rappio, hajoaminen, dekadenssi -- skolastiseen käsiterealismiin takaisin taantuva "ismien" valtaama oppisivistys, narsistista itserefleksiota palkitseva seurustelu vieraskulttuuristen kanssa, lopulta kammottavan ontoksi muuttuva aistillisuus, josta Houellebecq antaa "Alistumisessa" varsin karsean kuvan.
Ehkä se sitten on se Euroopan todellinen kohtalo. Kun kulttuurieliitti tyytyy pelkkään elosteluun -- ja eikö juuri esimerkiksi Murrayn ja Houellebecqin sivuuttaminen meikäläisestä keskustelusta jostain sellaisesta kerro -- jossain vaiheessa olemme valmiit ottamaan ihan kapinoimatta vastaan kansainvaelluksen ja islamisaation mukana tulevan uuden järjestyksen. Hittojako näitä vastustamaan, onhan naisten alistaminen mukavaakin, kuten Houellebecq antaa oman sankarinsa ajatella.
"islamisaation"
PoistaVähän paha tietysti vetää tämmöisillä pitkävetoa, mutta minä en oikein usko tuollaisen ilmiön reaalisuuteen. Jotenkin oireellista, että tämä huoli kasaantuu vähän vanhemman väen ja senkin sisällä useimmin kurin nimiin vannovamman osaporukan päähän. Uskontotyypin murros on aivan päivänselvä, ja ikäisteni ja sitä nuorempien länsieurooppalaisten moraalinen äidinkieli on pääsääntöisesti jo narsismi. Sehän ei ole muuten mitään pelkkää tyhjyyttä, vaan hirmuista ja aitoa huolta siitä, että saa elää itse sata vuotta laadukkaasti ja näyttää aina hyvältä kuvissa.
Se on kaunis ja puoleensavetävä elämänmuoto kelle tahansa, jolla ei ole sille jotain aivan spesifiä immuniteettia, ja se tulee jyräämään Allahinkin siinä missä Kristuksen ja Marxin. Riittää kun katsoo, miten vaikka Varsovan steissin seutu on muuttunut viimeisten 10-20 vuoden aikana: maalaismaisesti kuluneet äidit kuin eri kansaa kuin amerikkalaisilta näyttävät tyttäret, joiden kätösissä trendiliikkeen kassi näyttää jonkinlaiselta orgaaniselta jatkeelta.
Ehkäpä virtualisaatio nyt vain tuo esille, että ihmisille vähimmän vastuksen tila olisi/on lopulta ulkoistaa lisääntyminenkin vaikka tieteelle ja säilyttää oma "vapaus" mahdollisimman täydellisesti kaikelta. Kauneimmat naiset ovat muutenkin jo pitkään olleet kallellaan jäämään yksin; lopultahan perhe ilman ympäröivää sukuklaania ja/tai seurakuntaa on identiteettiprojektina riskaabelimpi kuin ikuisen nuoruuden tavoittelu.
Tuon Wellbeckin Alistumisen tosiaan luin. Minun täytyy tunnustaa, että odotin ehkä vähän parempaa - minusta se ei tavoittanut mitään aitoa alistumisen tunteen dynamiikkaa. Päähenkilön habitus ei ole enää tietenkään mitään dystopiaa, vaan varmaan aika yleinen nykylänsimainen olemisen muoto. Sisältöihin ja merkitykseen siinä missä nautintoonkin yritetään mennä - tietynlaista sukeltajaa ympäröivän vesimassan paineella hyökyvää masennusta pakoon - runttaamalla väkisin ulkoa kuin yritettäisiin astua sisään kauniiseen maalaukseen. Koska yhteisiä tarinoita kenenkään kanssa tai kronologista tilinpidon tunnetta ei ole, niin paskaakaan ei jää tietenkään käteen.
Mutta ei tuommoinen itsekkyys ole oikeasti mitenkään "voimatonta". Silloin kun on tosi kyseessä, se laittaa kovat piippuun. Työttömyyskorvaukset on pidettävä riittävän alhaalla, jotta itse saa "töitä tehneenä" sentään yrittää sitä onttouden täyttöä Thaimaassa, Teneriffalla tai kuka nyt missäkin.
Murray'hin, myönnän, en ole tutustunut. Pelkään vähän hänen motivaatiopohjansa olevan aika alkeellinen ruotuunpalautuksen hinku, joka nyt ei tule spektaakkelissa ikinä olemaan päävirta, tässä tapauksessa mahdollisesti onneksi. No, minun pitää varmaan lukea vielä se, vaikka aika usein tämmöiset haistot osuu: lukijakunta ja sen puheenparsi kertoo asiasta kuin asiasta tavallisesti yllättävän paljon. Bestselleriys on itsessään tietty jo jonkinasteinen heikon laadun tae.
Mutta narsismille on mahdotonta rakentaa mitään. Kun objektirakkaus katoaa maailmasta, se mikä jää jäljelle ei ole "vapaus". Se on kaaos. Ja ihminen on aina reagoinut yhteisönsä hajoamiseen nimenomaan kurilla. Kriisiytyminen käynnistää totalitarismin mekanismit. Se ei ole onni onnettomuudessa, vaan onnettomuus onnettomuudessa.
PoistaItse päädyin lukemaan Houellebecqin nimenomaan Murrayn kommentoitua teosta. Hän on siis ottanut kirjansa nimen "outo itsemurha" sieltä. Metafora kaunokirjallisesta teoksesta, jonka päähenkilö on eurooppalaisen kirjallisen sivistyksen metafora. Tai valtion, Ranskan, tai koko Euroopan. Tämän ajan ja tulevaisuuden. Siihen ei oikein voi suhtautua kuin se olisi sukupolvikysymys, koska siinä on paljon kattavampi ja pitempi veto kyseessä.
Seppo O:n ja Murrayn maailmankuva Euroopasta vaikuttaa inhottavalta, mutta oikealta! Vissiin on niin, että kaikilla ihmiskulttuureilla on aikaisensa ja eurooppalaiselle se on lopussa. Termiä "kulttuuridynamiikkamme ehtymisestä" alan itsekin viljellä, se on selittävä.
PoistaMinusta Seppo O. on oikeassa siinä, että yksilöiden ja näiden yksilöllisten ominaisuuksien ohella on olemassa kulttuuri ja sen yhteiset ominaisuudet, mutta
Poista- yksilö ei jäännöksettömästi palaudu kulttuuriinsa ts ole sen ominaisuuksien tahdoton orja
- itse kulttuuri ei ole muuttumaton. Jos historia jotain opettaa niin sen, että kulttuurit itse ovat alituisessa muutostilassa, osaksi siksi, että ne omaksuvat asioita toisesta kulttuurista, vieläpä siten, että vähemmistöt omaksuvat enemmän enemmistöistä kuin vähemmistöistä. En vähättele kulttuurien sosiodynaamista erilaisuutta, mutta uskon, että parissa sadassa vuodessa lähi-idästä tullut vähemmistö on sopeutunut.
Myös uskon Lahjattomuudentutkimuslaitoksen esittämään hedonismin voittokulttuuriin. Miksi, siksi, että näin on tapahtunut islamilaisessa maailmassa monta kertaa - ks Aapeli Saarisalo Allahin kansat - heti kun rauhalliset olot on saatu, ensimmäisen kerran jo 750-luvulla.
Sivuheitto: myös juutalaisilla on kuvakielto eikä se ole näiden henkistä kehitystä häirinnyt.
Luulen, että nykyisen kulttuuriongelman tausta on uskon kehityksen eriaikaisuus: islamilainen maailma elää 1500-lukua, samaa aikakautta Euroopassa kutsuttiin uskonsotien aikakaudeksi.
Yksilön "tahto" voidaan edelleen -- kaiken "kehityksen" ohittaen -- erityistä regressoivaa menetelmää, hypnoosia, käyttäen palauttaa alkulaumassa vallinneen kaikkiläpäisevän symbioottisen "vallan" ominaisuuksiin. Tällöin nyt yksilölliseksi kokemamme "tahto" siirtyy henkilöltä toiselle.
PoistaJokaisen meistä tajuntaan syntyy varhaisessa lapsuudessa ensin hahmo "sinä", ja vasta vuosia myöhemmin se mistä sanomme "minä". Ihmisyydellä ja itseidentiteetillä on marssijärjestyksensä, ja syvät kulttuuriset pohjavirrat kulkevat siellä missä mitään yksilöllistä saati tietoista ei vielä esiinny.
Kulttuurit ovat sosiaalisia muodosteita, kovia kognitiivisia tosiasioita. Olen puhunut esimerkiksi kulttuurisesta kuvakiellosta, mutta tietoisuudessamme syntyneet käsitteet eivät tietenkään ulotu kuvaamaan sitä mitä jossain hahmonmuodostuksen kynnyksillä tapahtuu. "Vallan kaikkiallisuus" on toinen termi jolla olen yrittänyt jäljittää alkuperäisiä vallan auktorisoitumisen tapoja, jotka siis elävät edelleen aivoissamme vaikka olemme niille jokseenkin sokeita.
Keskiajan eurooppalainen piirsi kuvia, mutta ei omannut tai tajunnut perspektiiviä eikä aikaa. Idea ihmisestä oli kuitenkin läsnä, ja tämä ihmiskasvoinen jumaluus on jotain joka hyvin syvällä tavalla erottaa oman perinteemme "kaikkiallisen vallan" kasvottomasta perinteestä.
Historiasta voidaan todellakin dokumentoida allahin kansojen keskuudessa elettyjä "vapaampia" jaksoja, joiden vastavaikutuksena on säännönmukaisesti ollut paluu usein entistä mekaanisempaan normimoraaliin. Se mitä Iranissa tapahtui on kai hyvä esimerkki.
"vastavaikutuksena on säännönmukaisesti ollut paluu usein entistä mekaanisempaan normimoraaliin."
PoistaTätä taas on seurannut vapaampia jaksoja. Oleellista on huomata, että kyse on heilurista. Mihin se pysähtyy - vai pysähtyykö lainkaan - näyttää historia. En usko, että mikää historian laki olisi tuominnut muslimeja tai arabeja ikuiseen pimeyteen, he ovat homo sapiens -lajin jäseniä. Tuolle lajille määräävin ominaisuus on sopeutumiskyky, varsinkin pakkotilanteissa. Kun öljy loppuu, tuo pakkotila syntyy.
Historiassa esiintyvät kivettyneet kulttuurit ovat lakanneet lopulta olemasta koskaan kivettyneisyydestään irti pääsemättä.
PoistaEurooppa vajosi Rooman hajottua noin tuhanneksi vuodeksi depersonalisaation tilaan, jossa jo olemassa olleet kognitiiviset kyvyt katosivat. Siis sellaiset kuin perspektiivin hahmottaminen, ajantaju, lukutaito. Kuinka herääminen tapahtui? Pelastavana tekijänä oli ihmiskasvoinen jumaluus, itserefleksio, individualismi. Sellaisia paradigmaattisia aineksia ei kuvakieltokulttuurin amputoimassa kulttuurissa ole. Se että Eurooppa jälleen hajoaa ja totalitarismien kautta taantuu kansainvaellusten ja "kaikkiallisen vallan" alle on sataprosenttisen varmaa -- mitään "uutta" ei näiltä pohjilta tule syntymään.
Niinistö vaikuttaa uhkaavasti lähestyvän ikää, jolloin tarpeen teon jälkeen sepalus unohtuu auki ja vehkeet ulos tuulessa lepattamaan.
VastaaPoistaLehtikuvaajat taitavat olla jo valmiina...
Italialainen kulttuurikritiikki kehottaa käyttämään kansan omasta kielestä löytyviä ilmaisuja uudistamaan korruptoitunutta ajattelua.
VastaaPoistaSomessa silmään osunut uusilmaisu kutsuu suomalaisen poliitikon käyttäytymistä kiehnäämiseksi vallan (ruotsalaisen) läsnäollessa.
Kiehnäsikö Kekkonen tai Koivisto, entä nykyiset?
"Hyväkään sopeutuminen syvästi sairaaseen yhteiskuntaan ei ole mikään terveyden mittari. ”J. Krishnamurti
Onko nykyinen presidenttimme jotenkin poikkeavan vaikeasti ymmärrettävä? Koiviston arvoituksia oli toki aika ajoin vaikeampi ratkaista. Olisiko parempi kysyä, miksi presidenttimme puhuu monista asioista vaikeaseloisesti?
VastaaPoistaRajat kiinni. Jotenkin on vaikea uskoa, että tähänkin professorin blogiin kommentoijat eivät ymmärtäisi, mita sanonnalla tarkoitetaan. Sri Lanka.
Luen kirjaa Jamie Glazov: Jihadist Psychopath (2018). Suosittelen. Olisi mielenkiintoista saada Prof. Vihavaisen ja Seppo Oikkosen kannanotot opukseen.
Tuon kirjan esittelyistä käy ilmi yritys rakentaa silta syviä psyykenvammoja käsittelevän psykologian ja "poliittisen" terrorismi-islamin väliin, mikä onkin tietysti mielenkiintoinen kytkentä. Olen törmännyt aiheeseen Zizekia lukiessani -- hän analysoi eräässä yhteydessä Theo van Goghin murhanneen Mohammad Bouyerin kirjeen esimerkkinä "kuolemankultin" sielullisesta syntymekanismista. Olen itse suunnitellut kirjoittavani jutun samasta aiheesta -- lähtien liikkeelle Orwellista, totalitarismin olemuksesta, uhriajattelun loukusta, ja päätyen sitten tuohon tuhon ja itsetuhon symbioosiin, kuolemankulttiin.
PoistaToinen tuossa yhteydessä esiin nouseva juttu on se, että nimenomaan normimoraalin "kurissa" kasvaneet "kiltit" ja "hyvinkäyttäytyvät" tyypit ovat alttiita radikalisoitumiselle -- siinä kyllä riittäisi meikäläisillä maahanmuuttoviranomaisilla miettimistä. Paradoksaalista kyllä, hyvätapaiset ja "miellyttämään" kykenevät "psykopaattiset" tyypit ohjautuvat ulkokohtaisesti, ja on mahdollista, ettei mitään sisäsyntyistä omantunnonetiikkaa ole koskaan muodostunut heitä ohjaamaan.
Odotan mielenkiinnolla lupaamaasi tulevaa kirjoitusta aiheesta.
PoistaLuin suosittelemasi kirjan Douglas Murray "The Strange Death of Europe". Glazovin kirja selvittelee Murrayn kuvaamaa itsemurhaa jopa niin hyvin, että sanaa Strange ei enää tarvita sanan Death eteen.
Kirjan alkusivuilla on 18 arviota kirjasta, josta Brigitte Gabriel sanoo: "Jihadist Psychopath should be studied carefully by all law-enforcement and government officials of the West--as well as by everyone who values freedom."
Mikä ihme se on että Varsinais-Suomesta tulevat maamme vaikeaselkoisimmat ihmiset? Savolaistenhan ne piti olla ne kaikkein kieroimmat.
VastaaPoistaPS. Kekkonen ja Paasikivi tekivät sodan jälkeen välttämättömyydestä hyveen. Kekkonen nuorempana toimi vielä kunnianhimoisemmin ja maalaisen alemmuuskompleksilla käytti kovempia otteita. Lopulta kävi niin että Kekkosta itseään käytettiin pelinappulana kun haluttiin katkaista yhden jos toisenkin oma kuningastie.
VastaaPoistaLänsisuomalainen ihminen voi kuulemma elää onnellisen elämän nauramatta kertaakaan elämänsä aikana.
VastaaPoistaNäin tiesi kertoa professori Seppo Knuuttila muutama vuosi sitten TV:ssä.
Eiköhän tässä Presidentti tarkoittanut yleisesti sitä, että on oireellista, että asioita halutaan ymmärtää väärin ja erikseen, että erityisesti perussuomalaiset halutaan ymmärtää väärin ja eristää.
VastaaPoistaEli joillekin tekee kipeää se, että perussuomalaiset ovat vakiintunut osa suomalaista politiikkaa, eikä ohimenevä populistinen ilmiö, kuten vielä 10-vuotta sitten suureen ääneen fantasioitiin wanhojen puolueiden taholta.
Sen mitä olen havainnut tavallisten kokoomuslaisten mieliä on se, että perussuomalaiset haluttaisiin hallitukseen tasapainottamaan demarien politiikkaa ja toisaalta moni tolkun demari haluaisi perussuomalaiset hallitukseen tasapainottamaan kokoomuksen politiikkaa, kas kun tolkun ihmiset ovat oivaltaneet, että perussuomalaiset ovat oikeisto - vasemmisto janalla siinä keskellä. Tämän tietää myös Sauli Niinistö ja tietää toki senkin, että kestävä ja tasapainoinen hallitus muodostuu kolmen ison varaan.
Joten katson Presidentti Niinistön ottaneen näin kantaa seuraavaan hallituspohjaan ja siihen, että asioita ajateltaisiin enemmän järkiperäisesti, kuin tunnepohjaisiin himmeleihin perustuen.
"kestävä ja tasapainoinen hallitus muodostuu kolmen ison varaan."
PoistaIkävä kyllä demarit eivät siihen lähde niikuin eivät ole lähteneet yhteishallitukseen kokomuksen ja kepun. Maan kannalta sääli.
”Vai kuka kumma tässä nyt mahtaa olla kysymyksessä?”
VastaaPoistaTai oikeastaan mikä kumma tässä nyt mahtaa olla kysymyksessä? Asia on niin yksinkertainen, että sitä ei haluta huomata, että kysymys on Suomen NATO-jäsenyydestä. Kommunismin perseennuolemisen ja siitä hyötymisen perinne on Suomessa niin pitkä, että monille Venäjä on yhä vieläkin pyhä lehmä eikä rappeutunut valtio. Ei mikään ihme että Suomessa ei ole nyky-Venäjän ammattiasiantuntijoita.
Ottakaatte oppia Venäjän ymmärtämisessä Venäjän Izborskin klubilta:
Андрей Фурсов (Andrei Fursov): Сегодня РФ находится в провале и в тупике (Nykypäivän Venäjä on luhistunut ja umpikujassa)
25 апреля 2019, 9:45
https://izborsk-club.ru/16850
”общество носит криминальный характер (во многих его сегментах криминализация становится формой социальной организации), психически нездорово” (yhteiskunnan luonne on kriminaalinen [monissa sen osissa rikollisuus on muuttumassa sosiaaliseen järjestelmän muodoksi], yhteiskunta on psyykkisesti sairas)
в России власть всегда важнее собственности (Venäjällä valtiovalta on aina tärkeämpi kuin yksityisomaisuus)
Новая опричнина будет разворачиваться в обществе намного более разложившемся и криминализованном, чем сталинская. (Uusi opritshnina* käynnistetään yhteiskunnassa, joka on paljon enemmän lahonnut ja kriminalisoitunut kuin Stalinin sellainen.)
Нынешняя Россия — это обнажившиеся пласты дефекты сразу нескольких эпох русской истории, концы и начала в бардаке последних десятилетий спутались между собой — «всё смешалось в диком танце» (Н.Заболоцкий).
(Nyky-Venäjä – se on venäläisen historian monien aikakausien paljastamat puutteellisuuksien kerrostumat, jotka viime vuosikymmenien epäjärjestyksen aikana sekoittuivat keskenään villissä tanssissa, kuten runoilija N. Zabolotskij kirjoittaa.)
opritshnina* on Iivana Julman luomat iskujoukot, jotka tuhosivat venäläisen ylimystön ja jotka itsekin tulivat myöhemmin tuhotuiksi.
"Suomen NATO-jäsenyydestä"
PoistaSuomalaiset yltiöpatriootit ovat niin yltiöpäisiä, että uskovat itseriittoisesti ihan sydämensä pohjasta asti, että Suomi kyllä pärjää aina harmaalla VYÖHYKKEELLÄÄN. Itseriittoisella Suomella on varaa rakentaa vaikka timanttinen kupoli koko Suomen alueen yllä, ettei mikään ydinpommi pysty läpäisemään sitä.
Eläköön itseriittoisuus!
Eläköön yltiöpatriotismi!
Alas kaikki järjettömät vehkeilyt!
"Alas kaikki järjettömät vehkeilyt!"
PoistaDuoda, duoda, ... Oliskohan analyysissa vielä hiukan kehttämisen ja syventämisen varaa? ;)
"Oliskohan analyysissa vielä hiukan kehttämisen ja syventämisen varaa?"
PoistaMikset kehitellyt? Vai eikö ole varaa?
"Mikset kehitellyt?"
PoistaKansakoulun keksijä Pestalozzi on sanonut: "Ei pidä antaa vastausta, ennenkuin kysymys on virinnyt."
Anonyymi 19:53:n tapauksessa jouudumme siis vielä odottelemaan.
Odotellessa voisi lukea pohjiksi vaikkapa puolustuspoliittisia selontekoja:
https://www.defmin.fi/julkaisut_ja_asiakirjat/suomen_turvallisuus-_ja_puolustuspoliittiset_selonteot
Ainakin yksi asia lienee yksiselkoinen. Altaeetä ei tarvitse kehoittaa tehokkaampaan katumiseen. Eiköhän synninpäästö Ylen ylipapistolta riitä, siihen ei presidentin tarvitse puuttua.
VastaaPoistahttps://yle.fi/uutiset/3-10760079