Rouvamme talo
Joskus hieman
ihmettelin sitä, että neitsyt Mariaa, joka maailmanhistoriallisen urotyönsä
tapahtuessa oli vielä teinityttö ja siten asiaankuuluvasti neitsyt, nimitellään
niin usein rouvaksi. (Notre-Dame, Nuestra Señora, Our Lady).
Toki hänestä
tuli jo pian Jeesuksen synnyttyä rouva, mutta tuossa vaiheessa hän joka
tapauksessa oli vasta kihlattu morsian. Virgo
intacta.
Jeesuksellahan
oli myös sisaruksia, joista minun mieleeni on jäänyt ainakin Juudas, Jeesuksen
veli.
Jeesuksen isä Josef
ei tunnetusti ollut hänen biologinen isänsä, mutta joka tapauksessa hänen
polveutumisensa lasketaan isälinjaa pitkin ja ulotetaan hamaan Aabrahamiin.
Jos sitten ihan
oikeaa biologista sukua eli äitilinjaa katsotaan, niin pyhän Marian äiti eli
Jeesuksen mummo oli Pyhä Anna ja hänen puolisonsa Joakim siis Jeesuksen vaari.
Pyhyys siis tuntui säteilevän ainakin nuo kaksi sukupolvea taaksepäin ja
olisikin omituista, mikäli Jumalansynnyttäjä olisi peräisin kovin kelvottomista
vanhemmista.
Mutta
tarkoitukseni oli ihmetellä tuota jumalanäidin nimitystä, joka vaihtelee.
Nimenomaan neitsyt Mariaa, eli hänen nuorta hahmoaan on ymmärtääkseni
yleisimmin tapana rukoilla ja palvoa. Jeesuksen ollessa vauva kulki Maria
meikäläisittäin vielä lapsenkengissä ja hyvä niin. Sellainen oli ennen tapana.
Sen sijaan
esimerkiksi puhutteluissa nuoruuden korostaminen olisi arvokkaan henkilön
kohdalla sopimatonta, sillä ennen maailmassa ymmärrettiin, että se merkitsi
tiettyä vajavaisuutta, jota venäjässä sattuvasti kuvataan sanalla nepolnotsennost -ei-täysiarvoisuus.
Eihän nuori ollut vielä ehtinyt elämässä täyttää lupauksiaan, tulla siksi, mikä
on.
Niinpä olisi
ehkä peräti loukkaavaa käyttää niin merkittävästä ihmisestä muotoa neiti, Fräulein, señorita,
mademoiselle, Miss ja niin edelleen. Sen sijaan puhutaan rouvasta, jollainen Mariasta tulikin
ilmeisesti pian Jeesuksen syntymän jälkeen. Syntymän aikaan hän kuitenkin oli
vasta kihloissa, kuten jouluevankeliumi kertoo.
Espanjassa señor/señora -puhutteluissa näkyy vielä
selvästi rouvuuden alkuperäinen
merkitys, joka viittaa vanhemmuuteen ja vastaa herroittelua. Se korostuu myös
kirjallisessa puhuttelussa Muy señora mia: te, joka olette minua
paljon arvokkaampi eli vanhempi (seniori) (ainakin symbolisesti)…
Ymmärtäisin
asian niin, että neitsyt Maria kuitenkin on samaan aikaan sekä se aivan nuori Jumalan
juuri synnyttänyt neitsykäinen että myös varttunut ja arvokas rouva. Kun emme
takerru ihmisymmärryksen apriorisiin ajan ja paikan rajoituksiin, ei asiassa
mitään kummallista olekaan.
Mystiikan
näkökulmasta voi kaikin mokomin olla olemassa samaan aikaan useita neitsyt
Marian, Jeesuksen ja kaikkien pyhien hahmoja. Ja uskontohan koostuu
mysteereistä, mitä mielestäni hyvin kuvaa sakramentin venäläinen nimitys tainstvo -salaisuus.
Jos uskontoa
lähdetään kääntämään arkikielelle ja tekemään siitä yhtä tavallista tarinaa
muiden joukossa, syntyy tietenkin vain lisää sekasotkua ja sitähän meillä on jo
yllin kyllin, luoja paratkoon, ei vähiten kirkossa.
Uskonnon
maailmassa on aivan luontevaa ymmärtää mennyt nykyisyytenä ja yksin tein myös
sen eri vaiheet tasa-arvoisina todellisuuksina. Eihän siinä rationaalisuudella
pelata, mikäli aiotaan jotakin sille alalle tyypillistä ja tarpeellista saada
aikaan.
Niinpä on
olemassa erilaisia neitsyt Marian hahmoja, joita voidaan kunnioittaa ja
rukoilla. Ortodoksisessa kirkossa se ilmenee vaikkapa niiden ikonien nimessä,
joille tietty kirkko on omistettu.
Yksi kirkko saattaa
olla vaikkapa uspenijelle eli neitsyt
Marian kuolonuneen nukkumiselle omistettu (uspenski-kirkot),
toinen Blagoveštšenijelle
eli Marian ilmestykselle. Ikonien mukaan saattavat olla omistetut vaikkapa kaikkien surevien lohdutukselle (Vseh skorbjaštših radost), Kazanilaiselle jumalanäidin
ikonille (kazanski Bogomater) ja niin
edelleen.
Myös itse Kristuksen
hahmot vaihtelevat. Toisaalta hän saattaa olla Jeesus-lapsi, toisaalta kärsivä
Kristus, mutta myös maailmaa hallitseva
messias -Hristos pantokrator,
joka on sangen pelottava eikä juuri muistuta herttaista pikku-Jeesusta.
Tämä tuo
väistämättä mieleen antiikin jumalkäsityksen, joka tunnetusti oli
polyteistinen. Samaan asiaan viitataan hyvin kiinnostavassa teoksessa Uskonnot antiikin Roomassa (Marja-Leena
Hänninen, Maijastiina Kahlos ja Ulla Lehtonen, Teos 2012, 398 s.).
Kirjan mukaan
antiikin roomalainen saattaisi hyvin luontevasti kysyä nykyajan italialaiselta,
mitä muita jumalia tämä rukoilee/palvoo Jeesuksen, neitsyt Marian ja Padre Pion
(muuan suosittu pyhimys) ohella?
Nykyitalialainen
saattaisi närkästyneenä todeta olevansa monoteisti, mutta asia taitaa
lopultakin olla aika suhteellinen.
Antiikin
Roomassa jumalia löytyi joka tarpeeseen ja joka kotiin (laarit ja penaatit),
mutta myös itse pääjumalilla oli erilaisia funktioita, joita rukoiltiin ja
palvottiin tarpeen mukaan.
Niinpä
Capitoliumin Juppiter Optimus Maximus
oli jumalista suurin ja täydellisin, mutta lisäksi oli monia muita Juppitereita
kuten Juppiter Feretrius (voiton
tuoja), Juppiter Fulgur (salamoija), Juppiter Ultor (kostaja), Juppiter Victor (voittaja) ja Juppiter Stator (säilyttäjä ja
vakauttaja).
Lisäksi syntyi
”vieraita” Juppitereita, kun uusien kansojen jumalia alettiin asianmukaisesti
noteerata. Niiden temppelit sijaitsivat Capitoliumin ulkopuolella.
Luterilaiselta
taholta näyttää joskus ylenkatsotun katolisen ja ortodoksisen kirkon pyhimysten
palvontaa, jossa nähdään monijumalaisuutta, jota oppi kolmiyhteydestä ei taas
ole, kuten vakuutetaan. Muhamettilaiset ovat jumaluuden ykseyden suhteen
äärimmäisen tarkkoja, vaikka heidän oppinsa vilisee kuolemattomia
henkiolentoja, enkeleitä, dzinnejä ja
saatanoita.
Sitä paitsi
vaikkapa Alin tai Muhammedin hahmot ovat omilleen paljon enemmän kuin
pyhimykset katolisille. Niihin liittyvät tabut olisivat varsin huvittavia,
elleivät ne olisi elävä esimerkki keskiajan vallasta ihmismieleen kolmannella
vuosituhannella.
Joka tapauksessa
puhumme siis samaan aikaan sekä neitsyt
Mariasta että rouva Mariasta.
Luterilaisille hän ei ole uskonnollisesti merkittävä hahmo, mutta samaa ei voi
sanoa katolisista eikä ortodokseista. Itse asiassa Marian palvonta on ollut
erittäin tärkeä kultti myös eurooppalaisena ilmiönä.
EU:n väri ei
suotta ole neitsyt Marian sininen.
Pariisin Notre-Dame
on vain yksi hyvin monista Marialle omistetuista kirkoista, joskin luultavasti
niistä upein.
Sen palaminen on
miltei uskomaton muistutus koko eurooppalaisen kulttuuriperintömme hauraudesta.
Toki aineelliset
vahingot on aina voitu jollakin tavoin korjata. Mikäli sen sijaan
eurooppalaiset arvot päästetään häviämään, vaikkapa jonkin globalistisen
lahkolaisuuden nimissä, saattavat seuraukset olla vaikeammat kestää.
Kulttuuritkin ovat
kuolevaisia.
Ei Maarian kultissa mitenkään erityisesti korosteta hänen nuoruuttaan neitsyydenkään kautta, vaan asia on ymmärrettävä conceptio immaculatan kontekstissa.
VastaaPoistaHän ei ollut siis dogmien mukaan vain neitsytsynnyttäjä, vaan sai jo kohdussa vapautuksen myös perisynnistä ja samalla tietysti kuolemalta klassisessa mielessä ("astui taivaaseen").
Detaljit ovat mielenkiintoisia ihan runollisessakin mielessä: siellä vilahtelevat enkelin sanoista sikiämiset (Boris Vian taisi lempeästi rienatakin toteamalla syntyneensä, kun hänen äitinsä oli olikohan se nyt 19. kuulla raskaana Paul Claudelin lyriikasta), ja toisaalta naisen vapaaehtoinen myöntymys tällaiseenkin hieman arjen aherruksesta poikkeavaan hankkeeseen kuin Jumalan synnytys.
Niin, myös Maria oli synnittömästi siinnyt. Tästähän tehtiin dogmi vasta 1800-luvulla.
Poista"Sen palaminen on miltei uskomaton muistutus koko eurooppalaisen kulttuuriperintömme hauraudesta."
VastaaPoistaVielä hauraampi on itse kulttuurimme eli siis pyrkimyksemme totuuteen, hyvyyteen ja kauneuteen.