sunnuntai 13. maaliskuuta 2022

Taantumuksen siunaukset

 

Mistä Putin ammentaa?

 

Menneinä vuosina olen aina silloin tällöin huomauttanut siitä, miten venäläisen älymystön taantumuksellinen osa, lunatic fringe, on ammentanut suurimman osan ajatusmaailmaansa toisesta todellisuudesta, nimittäin  sadan vuoden takaa, vallankumousta edeltävästä ajasta.

Asiaa selittää se, että Venäjän älyllinen ja kulttuurinen kehitys pysäytettiin vuosikymmeniksi vallankumouksella, joka erotti sen, paitsi Euroopasta ja lännestä, myös sen omasta intelektuaalisesta perinteestä.

Myös Länsi-Euroopassa oli 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa vallalla melkoisen hurja aatteiden kokoelma, jonka erikoislaatua voi verrata nykyiseen globalismin ja woketuksen tuottamaan kasvustoon, ymmärtääkseen, miten täysin eri pohjalta silloin saatettiin lähteä ajattelemaan.

Lännessä villeimmät aatteet miedontuivat aikanaan ja toisen maailmansodan jälkeen koko kentän valtasi pasifistinen ja humanistinen eetos. Venäjällä sen sijaan militarismi ja kollektivismi kukoistivat marxismin innoittamina siihen saakka, kunnes koko systeemi romahti.

Venäjän uusoikeisto alkoi itse asiassa nousta jo 1960-luvulla. Tämä tietenkin tapahtui salaa ja kulisseissa,  mutta huomattiin jopa politbyroon tasolla. Alexander Yanovin (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=yanov ) kirja The Russian New Right, joka ilmestyi jo 1970-luvulla, ällistytti sovjetologit: mikä ihmeen oikeisto? Miten sellainen voisi olla olemassa maassa, jossa vallitsi kommunistinen diktatuuri?

Perestroikan aikaan kellareissa kasvanut uusoikeisto kuitenkin murtautui esille melkoisella voimalla (pamjat) ja nykyinen lunatic fringe on sen suoranaista jatkoa. Venäläinen aate rakentui osittain kotimaisen slavofilian pohjalle ja oli Euroopan-vastaisuudessaan sen perillinen.

Muistakaamme kuitenkin aina, ettei slavofiilinen ja Euroopan vastainen aines koskaan muodostanut venäläisen intelligentsijan valtavirtaa, sen vastapoolina on aina ollut itsevaltiuden vastainen ja liberaali ryhmittymä.

Se, joka on seurannut Putinin puheita, on joutunut höristelemään korviaan huomatessaan, että muuan niistä auktoriteeteista, joihin hän jo muutama vuosi sitten viittasi, oli Konstantin Leontjev.

Seuraavassa häntä käsittelevä blogini:

Lauantai 19. huhtikuuta 2014

Ajankohtainen Leontjev?

 

Konstantin Leontjev ja Venäjän mahtivaltio

 

”Eikö olisikin hirvittävää ja loukkaavaa ajatella,

että … apostolit saarnasivat, marttyyrit kärsivät,

runoilijat lauloivat, taiteilijat maalasivat…. vain

sen takia, että ranskalainen, saksalainen tai venäläinen

porvari säädyttömässä ja naurettavassa puvussaan

viihtyisi ”yksilöllisesti” tai ”kollektiivisesti” koko

tämän suuruuden raunioilla? Venäjää on edes hieman

pakastettava, ettei se ”mätänisi”.

 

Konstantin Leontjev syntyi vuonna 1831 ja kuoli vuonna 1891, joten hänellä oli onni poistua tästä maailmasta hieman ennen kuin se, mitä sanotaan Venäjän kirjallisuuden hopeakaudeksi, puhkesi täyteen tolkuttomaan kukkaansa.

Leontjev olisi ehkä tosin viihtynyt erinäisten antiporvarillisten friikkien seurassa tai ainakin tuntenut heitä kohtaan sympatiaa. Se, mitä hän ei olisi sulattanut, olisi ollut se pidäkkeettömän hedonismin saarnaaminen, mikä oli tyypillistä Venäjän dekadenssille. Leontjev, jos kuka, puhui kyllä dekadenssista, mutta hän ei ylpeillyt siitä, saati saarnannut sitä, vaan kärsi siitä syvästi.

Leontjev, jota myös on nimitetty Venäjän Nietzscheksi, halveksi hedonismia, hyvinvointia ja poroporvarillisuutta (мещанство). Tämä viimemainittu seikka yhdisti kyllä hänet koko venäläisen intelligentsijan traditioon, jossa tuskin tapaamme ketään, joka ei olisi ollut poroporvarillisuuden vannoutunut vihollinen.[1][1]

Siihenpä yhtäläisyydet sitten päättyivätkin. Leontjevia olisi ollut vaikea kuvitella vaikkapa Maksim Gorkin tai Vladimir Majakovskin poliittiseksi liittolaiseksi, vaikka tässä on kyllä syytä olla varovainen. Nietzsche, yli-ihminen, ja vallitsevan kulttuurin kelvottomuus olivat kuin olivatkin hyvin tärkeitä myös viimemainituille. Myös suunnaton ego oli heille yhteinen nimittäjä.

Leontjev oli avoimesti taantumuksellinen ja hänen lausahduksensa Venäjän ”pakastamisesta” yhdistetään usein juuri Aleksanteri III:n ajan taantumukseen, Mihail Katkoviin ja Konstantin Pobedonostseviin eikä millään muotoa siihen intelligentsijan etujoukkoon, joka julisti vihaavansa itsevaltiutta, porvareita -ja myös hyvinvointia-  ja rakastavansa sen sijaan kansaa, tuota kaiken kärsinyttä Venäjän mystisen voiman lähdettä, oppimatonta ja lapsenomaista, mutta juuri siksi niin suuren viisauden omaavaa ihmismassaa.

Leontjev sen sijaan oli aristokraatti. Siinä, että kansa kärsi, ei hänen mielestään ollut mitään vikaa, eikä muu ollut sitä paitsi mahdollista. Tärkeää ja merkityksellistä oli se, jos miljoonien kärsimysten ansiosta saataisiin aikaan edes yksi mestariteos. Silloin ei kärsimys olisi ollut turhaa.

Eurooppa tyrkytti Venäjälle nyt jotakin päinvastaista. Se ei enää ollut se ”pyhien hautojen” ja suurten muistojen valtakunta, josta myös Dostojevski puhui, vaan loppumattoman lattean ”onnen” tavoittelun kotimaa. –Jos Eurooppa joskus rohkenisi ”tyrkyttää meillekin uusien lakiensa mätää ja saastaa vähäpätöisestä maallisesta autuudesta, radikaalista maallisesta kaiken kattavasta helppohintaisuudesta (о земной радикальной всепошлости)» oli Venäjän turvauduttava bysantismiin. Vain sen avulla se saattoi kestää.

Mitä merkillistä oli sitten bysantismi?  En ole oikein saanut asiasta tolkkua ja epäilen hieman, ettei myöskään Leontjev itse pystynyt muodostamaan siitä selkeätä loogista kuvaa. Mutta miksipä suuria ajatteleva vaivautuisi askartelemaan niin vähäisen asian kuin kaikille yhteisen logiikan kanssa? Sen kai voi jättää niille kaiken maailman Büchnereille ja Haeckeleille, jotka eivät pystyneet nousemaan korkeampiin sfääreihin.

Sillä Leontjevin maailmassa mystiikalla oli korkein sija. Toisin kuin mystikot yleensä, hänelle kyse ei ollut niinkään yksilöllisestä kokemuksesta kuin kollektiivisesta. Valtio ja sen sotilaalliset urotyöt olivat mystisiä asioita ja sopivat palvonnan kohteeksi.

Venäjän intelligentsijalle tämä vallan palvonta oli jo loukkaavaa. Valta, власть, kansan kiduttaja, intelligentsijan murhaaja, työtätekevien riistäjä ja puolivillaisen herrasväen lauman elättäjä: siinäpä palvonnan kohde! Eikö jokaisen säädyllisen intelligentin velvollisuutena ollut nimenomaan vallan vastustaminen, tarvittaessa jopa itsensä uhraaminen sen vastaisessa taistelussa?

Leontjevin mielestä näin ei ollut asia. Yksilöllisyys, individualismi, oli tälle hengen ylimykselle toki tärkeä asia. Hän itse meni Athoksen luostariin harjoittamaan askeesia ja olemaan kahden Jumalansa kanssa, jota siis piti itselleen arvollisena seurana. Mutta massoille sopivat toisenlaiset arvot ja instituutiot. Saksalaisten filosofien usein kaipaama Zwangherr oli myös Leontjevin mielestä tarpeellinen ja ylistettävä asia tässä maailmassa.

Pelon ja rakkauden sekoitus, niistä täytyy ihmisyhteisöjen elää, jos ne elää haluavat…” kiteytti Leontjev. ”Kunnia, sotakunnia, niin, valtakunnan ja kansan sotilaallinen kunnia, sen taide ja runous, ne ovat tosiasioita. Ne ovat olemassa olevan luonnon todellisia ilmiöitä, ne ovat saavutettavissa ja siitä huolimatta korkeita”.

Leontjevin on sanottu harjoittaneen väkivallan esteettistä kulttia. Jopa kristinuskon hän onnistui tulkitsemaan synkän väkivallan ja pelon eikä rakkauden uskonnoksi väittää Nikolai Berdjajev.

Entä se Bysantti? Mitä se tähän kuuluu? Bysantin, eli Konstantinopolin, muinaisvenäläisen taruston Tsargradin valloittaminen oli Leontjevin mielestä Venäjän kansallinen tehtävä. Sitähän se todella oli ollut jo Katariinasta lähtien eikä Leontjevin nimikään suotta ollut Konstantin. Päämäärä vain oli yhä saavuttamatta.

Vielä ensimmäisessä maailmansodassa Turkin salmet, joiden rannalla jo Suomen kaarti oli aikoinaan leiriytynyt, olivat Venäjän kansallinen haave, joka sopi vieläpä liberaaleille kadeteille (КД). Leontjeville itä oli Venäjän luonnollinen laajenemissuunta siksi, että näin se saattoi kokonaan kääntää selkänsä mädälle Euroopalle. Sillä Venäjän maailmanhistoriallisena tehtävänä oli pelastaa ihmiskunta hirvittävältä tuholta, jota eurooppalaistuminen moraalisesti tarkoitti. Sen takia oli välttämätöntä kehittää omaa ei-eurooppalaista perintöä ja sen takia oli otettava Konstantinopoli.

Leontjevin mielessä väikkynyt ihanteellinen Venäjä oli autoritaarinen, se arvosti sankaruutta ja uhrautumista eikä hyvinvointia ja halujen tyydyttämistä, se korosti suuruutta ja mahtavuutta, teki valtiosta itsetarkoituksen ja palvonnan kohteen. Leontjevin ihanteellinen Venäjä oli aidosti esimoderni, se osasi vielä hallita häpeämättä (властвовать беззастенчиво) eikä kumarrellut demokratiaa ja sosialismia, se oli Ioann Kronstadtilaisen  ja Aleksanteri III:n Venäjä, Pobedonostsevin Venäjä eikä Plehanovin, Struven tai Berdjajevin Venäjä…

Mutta todellisuudessa se oli myös noiden viimemainittujen Venäjä. Kaikessa ristiriitaisuudessaan nimenomaan itsevaltiuden ja tolkuttomassa ylellisyydessä elävän ylimystön Venäjä loi myös vastakohtansa, se ilmeni vanhan Leo Tolstoin anarkismissa, dekadenttien perverssiyden palvonnassa ja viimein futuristien pyhässä idiotismissa.

Leontjev oli varmaan oikeassa väittäessään, että vain vainon ja ahdistuksen oloissa taiteilija luo jotakin suurta. Siksi hänen tuli olla libre pensant absolutismin ja teokratian oloissa, mutta taantumuksellinen silloin kun liberalismi ja eudaimonismi olivat henkisesti niskan päällä…

Sellainen Leontjev oli. Ehkä hän oli satanisti, kuten Berdjajev katsoo, ehkä vain höyrähtänyt taiteilija, kuten monet muuta arvelivat. Leontjev oli liian epäkäytännöllinen ollakseen todellinen poliittinen vaikuttaja jaluostari sopi hänelle paremmin kuin ministeriö.

Mutta mitä tekemistä Leontjevilla on nykypäivän Venäjällä? Miksi Putin viime syyskuussa viittasi hänen auktoriteettiinsa puhuessaan Venäjän valtion erikoislaadusta? Vain siksikö, että Konstantin Nikolajevitš on yksi niistä suurmiehiä kansakunnan kaapin päällä, joita bolševikit halusivat hävittää kansakunnan muistista? Vaiko siksi, että valtio Venäjällä on taas samassa asemassa kuin se oli Leontjevin aikana: toisaalla vihamielinen älymystö, toisaalla ajatuksettomat kansanjoukot, bydlo jonka mystiikaksi sopivat mainiosti valtion mahti ja sotaisat urotyöt… Ларвы Николая не дают покоя...?



 



[1][1] Tästä tarkemmin ks. Тимо Вихавайнен, Внутренний враг. Борьба се мещанством как моральная миссия русской интеллигенции. «Коло», СПБ 2004. On engl. The Inner Adversary. The Struggle against Philistinism as the Moral Mission of Russian Intelliegentsia. NewAcademia, Washington DC, 2006.

10 kommenttia:

  1. Surullisinta on ollut oppia, että olipa kyse minkälaatuisesta älyköstä, tieteilijästä, mystikosta, taiteilijasta ja sen semmoisesta, niin aina kun hän alkaa muotoilemaan maailmanselitystään kovin voimakkain käsittein hän alkaa rajaamaan samalla pois monenmoista muuta ajatusmallia.

    Ongelmahan ei ole ajatuksen alkuunsaattaja vaan hänen seuraajansa. Sillä aatteen leviämisen lainalaisuuksiin kuuluu vääjäämättömästi, että jokainen ideologia tarvitsee levitäkseen organisaation, jokainen organisaatio tarvitsee toimiakseen byrokratian ja jokainen byrokratia tappaa aina ideologian.

    VastaaPoista
  2. Kun kerran vanhoja muistellaan niin toivoisi Mikkelin sotarauhainstituutti Muistilta seminaaria "Missä kuljimme kerran - Eurooppa rauhan tiellä sen jälkeen kun yksi-isäisen läntisen ajattelun kaksi velipoikaa - kristityt ja juutalaiset- olivat joutuneet ankaraan perimyssotaan ääripisteenään holocaust."

    VastaaPoista
  3. Kunnia ja häpeä ovat normimoraalin elementtejä, ja sisäistyneimmillään normatiivinen itsekuri sielun pohjalla yhtyy uhrituntoihin ja marttyyriuteen, jotka ylevöitettyinä sitten kehittävät ulkoistuvia autoritaarisia ja totalitaarisia oppeja.

    Kunnia ja häpeä ovat ikään kuin tie taantumiselle varhaisen lapsuuden perussymbioottisiin kaikkiallisuuden ja kaikkivaltaisuuden tuntoihin. Sellaisista ne on rakennettu, nämä askeesin koukkuihin jääneet sublimatiiviset tyypit, varmasti niin Leontjev kuin sukulaissielunsa Putin.

    Eikä siinä psykoanalyysilla ole mitään mahdollisuuksia. Tämä tyyppi ei koskaan näen itseään peilistä. Hän on maailman keskipisten, kaikkien vaikutusten ja vaikutelmien fokus, narsistinen uhriutuva haavasielu, joka johdattaa kansansa marssien ja fanfaarien soidessa suuriin "urotekoihin" -- ja kun valloitetusta vihollisesta on vain rauniot jäljellä siellä tämä kukko liehuttaa lippuuaan tunkion huipulla ja julistaa ottaneensa tämän maan haltuunsa ja hallintaansa.

    Ja jos ei siinä onnistu, narsistinen loukkaantuminen on veristä ja kosto "omille" on hirvittävä. "Saksan kansa on pettänyt minut!"

    Normimoraali on durkheimilaisittain "mekaanista", eli siinä hyvän ja pahan ongelmat ratkaistaan esineistämällä todellisuutta. Sen pätevyyden harha on nimenomaan tuo kaikkeen objektivaatioon kuuluvan fakusoinnin harha. Toinen moraalin tyyppi on "orgaaninen" omantunnonetiikka, joka voi syntyä vasta kun yhteisö on kehittynyt työnjaoltaan niin monipuoliseksi, että roolien vaihdettavuus alkaa vaikuttaa ja itseidentiteetit laajenevat valinnaisemmiksi. Yhteiskunnan kriisiytyminen voi taannuttaa sen lyhyessä ajassa takaisin normimoralistiseksi totalitarismiksi. Näinhän nyt eurooppalaisissa vanhoissa yhteiskunnissa on monikulttuuristumisen seurauksena tapahtumassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole aina helppoa on kuulua 5% vähemmistöön 100% halulla. Sen toteutuksen takaa Suomi.

      Poista
    2. Oletko muuten huomannut, että psykoanalyysi on ollut jo kauan historian roskakorissa?

      Poista
    3. Kehityksen ja taantumisen tosiasioita on mahdotonta kieltää, mutta tietysti on mahdollista panna ne vaikkapa "historian roskakoriin". Kaikin mokomin.

      Freudin pioneeriajattelua on tietysti arvioitava oman aikansa kantimissa. Hänen tekemänsä virheet olivat paradoksaalisesti seurausta siitä, että uusia käsitteistöjä kehittäessään hän luonnontieteellisen koulutuksensa pohjalta otti käyttöön luonnontieteiden terminologiaa.

      Syvyyspsykologisella analyysilla on kuitenkin kova kestävä ydin, joka on aikojen kuluessa vain vahvistunut. Sanoisin että kehityksen tosiasia on yksi kivijalka, mielen kerroksellisuus toinen, ja varhaisten vaikutusten suhteellisesti suurempi merkitys kolmas.

      Historiassa ei ole roskakoreja. Usein uusi syntyy vastakohtana edeltäville käsityksille. Sekin voidaan nähdä "freudilaisena" totuutena.

      Poista
  4. Tämä on nyt ilmeisesti kolmas kerta, kun ihmetellään miksei konsumerismin ja kuluttamisen voittokulku tuonutkaan ikuista rauhaa maan päälle uuden ihmisen, Homo Economicuksen keskittyessä toteuttamaan itseään managerivaltion hellässä, mutta määrätietoisessa suojeluksessa. Seuraavalla kerralla se varmasti onnistuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei siinä oikeastaan mitään ihmeellistä.
      Koulutus itsessään ole tae älykkyydestä, vielä vähemmän otanee huomioon tunteita mitkä ilmenee ihmisessä.
      Monarkiassa hallinto on suht selkeä. Miten tuo monarkia on sit syntynyt on eri asia, mutta väki uskonee. Diktatuurissa hallinto pakotetaan voimalla (yleensä miespuoleinen, mikä jokseenkin joukkoilmiö ja tällöin voisi olettaa että "luontainen", mutta millainen sitten ollut aijempi hallinto ja sitä edelltänyt kasvatus? Olisihan tuo mielenkiintoista saada naispuoleinen diktaattorihistorian kirjoihin, mutta usein miten naisten kohdalla tainnee empatia estää pahimmat ylilyönnit (tosin joistain aatelisnaisista lueskellut kellä sadomasokistisia taipumuksia ja ne taas monesti miespuolisten aatelisten puolesta torpattu).
      Kun taas demokratiassa väki teoriassa koulutetaan ajattelemaan. Hallintohan on väestöä varten ei yksilöitä, muussa tapauksessa kuin jos on fyysisiä rajoitteita (tarkoitaen lähinnä vammaisia, kukaan kun ei voi sanoa kuka siihen tilaan päätyy), jolloin muun väestön täytyy panostaa yksilön eteen luodakseen sillekkin yksilölle inhimilliset olot.
      Teoriassa kun vaikka tuloerot tasaisi (ei tarkoittane että niitä pitäisi kasvattaa) ihmisillä on syntymästään ominaisuuksia mitä toinen voi kadehtia.
      Nykyisellään lännessä kauneusleukkauksilla teoriassa ihminen voinee muokata kehoaan, mutta silti jää asioita mitkä ei mene "tasan".
      Sitä voi jossitella tai vain hyväksyä että sitä on semmoinen kuin on ja samalla katsoa ympärilleen ettei toiset ole sen erilaisempia.

      Poista
    2. Ehkäpä syy naispuolisten diktaattorin puutteeseen on, että päästäkseen diktaattoriksi tarvitaan miessukupuolelta riittävän paljon kannatusta ja häikäilemättömiä apureita.
      Tämä taitaa olla naiselle vaikeampaa?
      Liika tunteellisuus on heikkoutta, jos valtaa haluaa. Näyttää siltä, että meilläkin reagoidaan Venäjän tekemisiin nyt niin voimakkaasti tunteella, että järkevä, kylmä harkinta jää useimmilta taka-alalle.
      Toivotaan, että sitä kylmää harkintaa löytyy edes joltakulta johtoasemissa olevalta. Luultavimmin nämä ihmiset eivät kuitenkaan ole hallituksessa.

      Poista
  5. Kun luki tuon vanhan blogin niin huomaa, että Leontjevin ajattelu todellakin sopii Putinille kuin nenä päähän!

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.