Symposiumeja
Kukaan, joka on lukenut Platonin Pidot,
voi tuskin olla ihastumatta sen tunnelmaan, rentoon älykköseuraan, joka oli
melko hutikkainen, mutta ei sortunut kohtuuttomaan itsetehostukseen tai
jankkaavaan örvellykseen, vaan kehitteli ajatuksiaan toisia kuunnellen, mutta huonoja
argumentteja kunnioittamatta.
Pidot on kreikaksi Symposion,
joka tarkoittaa juuri yhdessä juomista, eikä juominen tässä tapauksessa tarkoita
hengen tylsyttämistä, vaan vapauttamista. Sokrates oli erityisen kuuluisa
siitä, ettei viini estänyt hänen ajattelunsa terävyyttä. Alkibiades taas
kuvataan poikkeuksellisen juopuneena ja siksi ehkä normaalia avomielisempänä.
Pidoissa pohdittiin
erityisesti rakkauden merkitystä ja samalla tietenkin myös tuon ajan
kreikkalaisen instituution, pederastian arvoa ja merkitystä. Toisin kuin
usein arvellaan, Platon ei ollut mikään erityinen homouden arvostaja, vaan Lait-teoksessaan
kritisoi ilmiötä terävästi. Kukapa nykyään uskaltaisi sen tehdä…?
Kaikki tämä kertoo siitä henkisen
vapauden ilmapiiristä, joka ainakin ihanteellisessa symposiumissa vallitsi.
Todellisuudessa pelkään pahoin juopuneiden väittelijöiden saattaneen jopa
motata vastustajaa ns. kuonoon, mutta nyt ei ole tarkoitus puhua siitä.
Ihanteellinen symposiumi, on asia,
joka saattaa onnistua tai olla onnistumatta. Olen ollut monissa mukana ja ajan
mittaan sanoisin niiden kehittyneen monestakin syystä. Yksi tärkeä syy on
puheenvuorojen pituuden rajoittaminen. Tärkeää olisi myös saada osanottajat
lukemaan toistensa tekstit etukäteen ja perehtymään niiden perusteluihin.
Mutta tämä koskee erityisesti
tieteellisiä symposiumeja. Oma lukunsa ovat sellaiset symposiumit, joissa käsitellään
yleisiä nykykulttuurin teemoja ja trendejä vapaasti, mutta toki mahdollisimman
suurella asiantuntemuksella.
Nämä erilaiset pidot Tornissa,
Suomessa, Aulangolla jne. kuuluvat viime mainittuun kategoriaan. Pistin
viime kerralla jopa uudelleen esille erään vanhan blogini.
Nyt huomasin, että olen tehnyt
samasta kirjasta toisenkin blogin. Vanhuus ei tule yksin. Tämä on jo kolmas
kirja, josta huomaan bloganneeni kaksi kertaa. Mutta tässä nyt se toinen versio
koko kansamme iloksi, kuten toivon:
lauantai 9. tammikuuta 2016
Pidot Suomessa
Vuonna 1937 ilmestynyt Pidot Tornissa on suomalaisten
keskustelukirjojen ehdoton klassikko. Vuosien mittaan se on saanut monta
seuraajaa, yhtenä niistä Erno Paasilinnan toimittama ja Otavan kustantama Pidot
Suomessa vuodelta 1972.
Tällaisissa kirjoissa antoisinta on tietenkin ajan henki, se perspektiivi,
josta maailmaa katselivat ne ihmiset, jotka olivat saaneet tietyn
kokemustaustan. Täydellinen tietämättömyys tulevasta, joka ihmiskunnalla on
aina seuranaan, liittyy joka tapauksessa aina tiettyihin, mahdollisimman hyvin
perusteltuihin tulevaisuuden odotuksiin, joiden näkökulmasta niin nykyisyyttä
kuin menneisyyttä katsellaan.
Vuosi 1972 on hyvin kiinnostava. Etäisyyttä 1950-lukuun oli silloin vain
kymmenisen vuotta, sodastakin oli vain kaksikymmentäseitsemän vuotta, mikä on
erittäin lyhyt aika, vaikka nuoriso ei pysty tätä käsittämään eikä sitä sen
takia kannata tässä noteerata.
Vuoden 1917 vallankumouksesta ja seuraavan kevään punakapinasta oli aikaa
sen verran, etteivät suinkaan kaikki keskustelijat niitä olleet kokeneet,
Epäilijä eli Wolf H. Halsti oli. Hän oli myös ennen talvisotaa kirjoittanut
Suomen puolustusmahdollisuuksista kuuluisan kirjan ja päättänyt
sitten viimein pitkän sotataipaleensa Lapin sodassa, muun muassa
komentaen rykmenttiä Tornion maihinnousussa, mistä hyvästä hänet lyötiin
Mannerheimin ritariksi.
Keskustelun aihepiirit kertovat ajastaan. Kenen joukoissa seisot,
tarkoitti kysymystä sitoutumisesta, erityisesti poliittisesta, Valtakoneisto
Suomi pyrki etsimään vallan mekanismeja kaiken takaa. Evoluutio
vai revoluutio käsitteli ajan suurta ja suorastaan keskeistä
kysymystä, ainakin ns. edistyksellisen intelligentsijan mielestä. Maailmanpolitiikan
arkipäivää kartoitti Suomen paikkaa globalisoituvassa maailmassa
ja Suomalainen olemassaolo vihdoin antoi tehtäväksi ihmetellä,
mitä se suomalaisuus nyt taas oikein olikaan.
Tällaiset kirjat aikakaudestaan irrotettuina eivät oikeastaan sano
kenellekään mitään. Niiden todellinen arvo paljastuu silloin, kun ne asetetaan
omaan aikaansa, joka oli tulevaisuudesta onnellisen tietämätön ja katseli myös
menneisyyttä omista ennakkoluuloistaan käsin, luultavasti melko vakuuttuneena
siitä, että se nyt ainakin oli vankasti hallinnassa.
Vuosi 1972 tuntuu jälkikäteen ajatellen ja tuntui kyllä silloinkin
jonkinlaisen historiallisen hyppäyksen ajalta. Vauhti oli niin kova, että
kaikkia huimasi, sillä vaivaisessa vuosikymmenessä oli siirrytty aivan
uudenlaiseen maailmaan. Vielä vuonna 1960 maailma ja erityisesti Suomi oli
ollut joka suhteessa aivan toisenlainen, hevosvetoinen saari Euroopan reunalla,
jossa ei vieraita kieliä viljelty. Jopa vielä vuonna 1965 olisi vuoden 1972
Suomea ollut aika vaikea kuvitella.
Keskustelijoiden maailmaan kuulivat jo suuri muutto maaseudulta
kaupunkeihin ja Suomesta Ruotsiin, peruskoulu-uudistus, keskioluen
vapauttaminen, Rooman klubin ennusteet maapallon luonnonvarojen pikaisesta
ehtymisestä, taloudellinen integraatio ja globalisaatio, englannin kielen
ylivalta, tiedonvälityksen nopeutuminen ja vaikkapa nyt seuramatkat, aivovuoto,
bingo, Suomen amerikkalaistuminen, kirjojen kysynnän pieneneminen ja kovin
monta muuta asiaa, joita nyt pidetään tämän päivän juttuina tai ainakin aivan
äskeisinä uutuuksina. Ne olivat jo tuon ajan todellisuutta. Vielä vuosikymmen
aikaisemmin niistä ei ollut tietoakaan.
Ajan suuriin kysymyksiin kuului kysymys sosialismista ja sen saamisesta
Suomeen. Vain yksi keskustelija suhtautui asiaan aivan kritiikittömästi ja
tekee meidän aikamme perspektiivistä katsoen varsin hullunkurisen vaikutelman.
Tiettyä myötäsukaisuutta ja hyväuskoisuutta asiaan nähden toki oli laajemminkin
liikkeellä ja niinpä ajatus Suomen itsenäistymisestä Leninin ja leninismin
ansiona tai vaikkapa Neuvostoliiton kansallisuuspolitiikan ylivertaisuudesta
eivät aiheuttaneet protesteja. Kiinassakin sosialismin arvioitiin lopettaneen
nälänhädän. Sen alkuunpanijasta ei puhuttu mitään.
Kaiken kaikkiaan keskustelijat kuitenkin olivat kaukana dogmaattisuudesta
ja kykenivät vakavasti kuuntelemaan toistensa usein hieman puolikypsiä ja
aforistisia lohkaisuja siinä kuin vakavia analyysejäkin. Keskustelun tähtenä
loistaa mielestäni Halsti, joka pitää esillä pitkää perspektiiviä tuossa
historiallisen hyppäyksen tilanteessa, jossa kaikki näytti menneen sijoiltaan
ja monen mielestä myös kaiken muuttaminen oli mahdollista. Toinen järjen ääni
oli Kirjailija, joka lienee ollut Veijo Meri, en ole nyt ihan varma asiasta.
Joka tapauksessa keskustelijat toimivat siinä historiallisessa pisteessä,
jossa Pariisin mellakat vuonna 1968 kuuluivat jo menneisyyteen, mutta vuoden
1973 öljykriisi vasta tulevaisuuteen. Kansainvälinen integraatio pelotti
joitakin siksi, että Länsi-Saksan voimakeskukset (Ruhr, ym.) voisivat innostua
ostamaan Suomen koskemattoman luonnon. Joillekin ankara kapitalismi oli
pelottavaa ja integroituminen sosialismin leiriin vain vaivaisella 20 prosentin
osuudella taloudesta oli kovin vähän.
Historiassa monille, ehkä enemmistölle näyttää olleen selvää, että Suomen
joutuminen sotiin oli sen oma vika ja johtui ehkäpä harvainvaltaisesta
hallinnosta. Toisaalta Kekkosesta ei löytynyt arvostelun sijaa ja, ehkä hieman
ironisesti, hänen toivottiin elävän ikuisesti. Suomen kekkoslainen
ulkopolitiikka ja ruisleipä olivat niitä reiluja realiteetteja , joita jokainen
arvosti ja ulkomailla kaipasi.
Ulkomaiden sisäisiä asioita sivuttiin joskus ohimennen. Talouspoliitikko
epäili, oliko järkevää, että mordvalaiset ja tšeremissit saivat oman
kielioppinsa, kun niille olisi voitu opettaa suoraan
venäjää. Asiahan ei meille kuulunut, mutta esimerkiksi neekereitten
asemaa USA:ssa pidettiin myös Suomen kannalta tärkeänä asiana. EU-hurman myötä
sittemmin puhjennut mallioppilasssyndrooma oli jo tuttu asia: suomalaisten
virkamiesten vähä-älyinen tapa tulkita säädöksiä oman maan tappioksi koettiin
kansallisena erikoisuutena.
Nationalismilla ei näyttänyt olevan itsestään selvää kannatusta ja
keskustelijat joutuivat aidosti ponnistelemaan ymmärtääkseen, mitä arvoa
saattoi olla kansakunnalla ja sen symboleilla. Syntyvyyden väheneminen oli
tiedossa, mutta talouden suhteen ei tulevaisuudelta voinut odottaa mitään
erikoista. Katastrofeja saattaisi tulla ja ne voisivat olla vaikeasti
hoidettavissa, vaikka niiden yleensä pitäisi olla ennakoitavissa.
Talouspoliittisesta näkökulmasta Suomen tulevaisuuden kuva ei joka tapauksessa
ylipäätään ”näyttänyt juuri miltään”.
Tämä sanottiin vain puolitoista vuotta ennen Jom Kippurin sotaa,
jonka laineet sammuttivat katuvalot meiltäkin ja aiheuttivat liki hysteeristä
paniikkia aina suolan ja tulitikkujen hamstrauksen saakka. Kukapa silloin,
asioiden ollessa huonosti, olisi voinut ajatella, että ennennäkemätön
nousukausi oli aivan käden ulottuvilla. Yhtä vähän odotettiin 1990-luvun laman
syövereissä Nokian ihmettä, joka siivitti Suomen uuteen nousuun.
Jälkiviisaus on helppoa ja hyödyllistä. Suomen pitojen keskustelijoita ei
voi syyttää tylsyydestä eikä paljon muustakaan. Vain jokunen joukosta oli kovin
herkkäuskoinen. Yleisesti ottaen he edustivat aikaansa ja sen saavutuksia
ilmeisen kelvollisesti. Sitä on kiinnostavaa lukea ainakin nyt vuosikymmenien
kuluttua.
Puolen vuosisadan kuluttua lienee niin ikään kiinnostavaa lukea, mitä tämän
päivän keskustelijat sanovat nyt. Olemme aivan ilmeisesti jälleen saapuneet,
etten sanoisi hypänneet sellaiseen aikakauteen, joka on yhtäkkiä tuonut
todellisuutemme täyteen uusia elementtejä.
Verrattuna vuoden 1972 tilanteeseen nuo uutuudet edustavat vain osittain
modernisaatiota. Yllättävä ja tärkeä rooli on nyt myös arkaaisilla asioilla,
joiden ei enää koskaan pitänyt tulla kulttuuriimme: lukutaidottomuus,
uskonsodat, klaaniajattelu, verikosto…
Jännittävää on
tämä historia ollut ja yhä hurjemmaksi taitaa mennä. Olisikohan taas tilausta
vastaavalle kirjalle. Nimen voisi lainata vaikkapa Puškinilta: Pidot
ruton aikana, Пир во время чумы.
Nyt osallistujina voisi olla ainoastaan eläkeläisiä sillä kaikki muut, yliopistolaiset, apurahakirjailijat ja se semmoiset joutuisivat pohtimaan asioita niin pehmeän pyöreästi, että A-studiokin voisi tuntua asiaohjelmalta sen rinnalla. Onhan onneksi jopa Suomessakin aika monta kelpo toisinajattelijaa, mutta jos näitä olisi joukossa, niin kirja teilattaisiin Hesarissa ja muualla siitä ei puhuttaisi mitään
VastaaPoista"Alkibiades taas kuvataan poikkeuksellisen juopuneena ja siksi ehkä normaalia avomielisempänä."
VastaaPoistaOlisiko ollut aikakautensa Pentti Saarikoski.
"Tärkeää olisi myös saada osanottajat lukemaan toistensa tekstit etukäteen ja perehtymään niiden perusteluihin."
VastaaPoistaTämä taitaa olla koko nykyhetken "keskustelun" ydinongelma: ei ole aitoa dialogia vaan moninkertaista monologia, pahimmassa tapauksessa jankkausta. Syytä en osaa sanoa enkä edes korjaustapaa esittää.
"Puolen vuosisadan kuluttua lienee niin ikään kiinnostavaa lukea, mitä tämän päivän keskustelijat sanovat nyt. ..Jännittävää on tämä historia ollut ja yhä hurjemmaksi taitaa mennä. Olisikohan taas tilausta vastaavalle kirjalle. Nimen voisi lainata vaikkapa Puškinilta: Pidot ruton aikana"
VastaaPoistaKannatan! Mistä vaan löytyisi ne todelliset intellektuellit osallistumaan - ja häpäisemään itsensä jälkimaailman silmissä? Joku "someinfluuseri...
"Toisaalta Kekkosesta ei löytynyt arvostelun sijaa ja, ehkä hieman ironisesti, hänen toivottiin elävän ikuisesti."
VastaaPoistaNykymenoa katsellessa minäkin toivon - ainakin sisäpolitiikan osalta. Aika näyttää laajeneeko toive ulkopolitiikkaan: Suomi on rulettipöydässä pannut kaikki panokset yhdelle värille ja ruletti pyörii...