Hurjimman nousukiidon aikaan
Maassamme on tehty aina silloin
tällöin merkittäviä keskustelukirjoja ja myös merkityksettömiä.
Edellisissä keskustelijat ovat olleet
asioista monta eri mieltä, mutta eivät jankkaavia besserwissereitä, vaan
aidosti keskustelevia ja omat rajoituksensa ymmärtäviä.
Yli kaiken oli mielestäni näiden
kirjojen ykkönen, Pidot Tornissa, jossa muutaman päivän ja lukuisten
konjakkien ajan puitiin maamme asemaa turbulentissa (sanaa ei käytetty)
maailmassa ja pohdittiin, mihin suuntaan kulttuuria olisi kehitettävä ja suunnattava.
Se maa ei sitten ollut Saksa eikä Venäjäkään.
Vuoden 1972 muistaa moni tämän ajan
ihminen kuin eilisen päivä, tai ainakin luulee muistavansa. Maamme talouden ja
kulttuurin suuri nousukiito oli päässyt pitelemättömään vauhtiin ja moinen
menestys alkoi jo useita hirvittää.
Tämän ajan perspektiivistä katsoen
tuolla aikakaudella olivat kuitenkin vasta nupullaan monet niistä asioista,
jotka nyt hallitsevat todellisuuttamme.
Koska suurin osa kansaamme ei käsitä,
millaisten tietojen ja luulojen varassa villoin elettiin ja nekin, jotka vielä muistavat
asiat, ovat usein taipuvaisia tulkitsemaan niitä toisen ajan perspektiivistä,
pistän tähän taas kerran uusinnan. Antakoon menneisyys meille perspektiiviä
omankin aikamme arvosteluun.
sunnuntai 28. joulukuuta 2014
Typerä vuosikymmen?
Muistoissani
1970-luku loistaa typeryydellään. Tuntuu siltä, että se oli (sit venia
verbis!) kiilusilmäisten älykääpiöiden juhlaa, kun mistään ei
tarvinnut mitään tietää eikä mitään osata. Ollakseen älykkö riitti, kun vain
kehtasi sanoa, että marxismi-leninismin mukaan asia on näin ja näin ja muuan
keskuskomitea se sitten käytännössä ratkaisee, miten se juuri tällä hetkellä on
tulkittava. Tämä argumentti vei proffiltakin jalat alta ja joku rehellisempi
uskalsi sen asian tunnustaakin.
Ikään kuin
tässä ei olisi ollut kylliksi, uskottiin vielä Jan Myrdalin tarinoita
kiinalaisesta kylästä, jossa ihmiset olivat vähään tyytyväisiä, onnellisia ja
herttaisia kuin taivaan enkelit. André Gunder Frank taas kertoi, että
takapajuiset maat ovat takapajuisia siksi, että niitä riistetään. Muuten ne
ehdottomasti olisivat meidän (siis keiden?) kanssa täsmälleen samalla viivalla.
Sitten oli vielä tämä Summerhill, joka todisti kaiken auktoriteetin olevan
väkivaltaa ja vääryyttä ja kirsikkana kakun päällä Urie Bronfenbrenner kertoi,
miten Neuvostoliitossa lapsuudesta oli tullut ihanteellisen onnellista ja
tasapainoista. Olihan näillä kaikilla faktojakin puolellaan ja sitäkin enemmän
uutuuden viehätystä.
Miten koko
tämä paketti sitten saatiin sovitettua yhteen, olisi ollut kysymys sinänsä,
mutta sitä tehtävää ei kukaan ottanut itselleen. Riittihän se, että Utopian
mailla asiat ainakin olivat aivan toisin kuin meillä ja paljon paremmin. Meillä
ne taas olivat huonosti ja tarvittiin vallankumous, vaikka ei oikein tiedetty
millainen ja miksi.
Joka
tapauksessa, tuohon aikaan olivat kritiikki ja protesti voimissaan, vaikka koko
kansan aineellinen elintaso ja koulutus nousivat aivan ennennäkemätöntä
vauhtia. Lieneekin oletettavissa, että juuri tavaton sosiaalisen ja
kulttuurisen muutoksen nopeus antoi yleiselle sekopäisyydelle välttämättömän
kaikupohjan. Oleellista asiassa ei siis suinkaan ollut aineellinen puute, vaan
käsitys siitä, että se oli tarpeeton ja nopeasti poistettavissa oleva
asiaintila.
Aina välillä,
noita aikoja muistellessa, tulee epätodellinen olo ja tuntee tarvetta lukea
vanhoja dokumentteja. Tiedonantaja ja sen pakinoitsija Aleksandrovitsh
vakuuttavat pian siitä, että olen muistanut aikakauden typerimmät ilmiöt aivan
oikein. Ja kyseessähän oli maamme älymystön tärkein aatteellinen julkaisu.
Mutta kai maassa vielä silloinkin oli täysijärkisiä? Muutoinhan emme olisi nyt
tässä.
Lahjomaton ja
retusoimaton dokumentti ajan johtavan älymystön ajattelusta on vuonna 1972
ilmestynyt, Erno Paasilinnan toimittama Pidot Suomessa, joka jatkoi vuonna 1937
alkanutta maineikasta perinnettä. Siinä kymmenkunta intellektuellia keskusteli
muutaman päivän ajan eräistä tuolloin polttaviksi koetuista teemoista.
Keskustelijat eivät nyt niinkään olleet niin sanottuja kulttuuri-ihmisiä, kuin
hallinnon, talouden ja yhteiskuntapolitiikan miehiä. Niihinhän ajan suuret
kysymykset liitettiin. Ja yksi nainenkin oli mukana perinteiseen tapaan,
näinhän oli ollut jo vuonna 1937.
Iältään joukko
oli vaihtelevaa. Vanhin oli syntynyt vuonna 1905 ja oli omin silmin nähnyt pari
vallankumousta. Kyseessä olivat Venäjän vuoden 1917 Helmikuun vallankumous,
jonka merkeissä edistykselliset matruusit hukuttivat upseereitaan Eiran
rantavesissä ja toinen oli vuoden 1918 kansalaissota, jossa viattomia ja
viallisia oli teloitettu oikein sydämen halusta. Sama mies oli myös ollut
rintamaupseerina ja vienyt joukkonsa myös saksalaisia vastaan.
Nuorin oli
syntynyt vuonna 1941, joten varsinaiset suuret ikäluokat loistivat joukosta
poissaolollaan, mikä ei välttämättä ollut suuri menetys. Keskusteluun
osallistuneet edustivat erilaisia yhteiskunnallisia näkemyksiä, mutta
jankkaajia ja änkyröitä ei mukana näytä olleen.
Keskustelunaiheita
oli kaikkiaan viisi, vaikka lähempi tarkastelu toimittajan mielestä
osoittaakin, että oikeastaan niitä oli vain yksi. Merkillepantavaa on, että
tunnelma ei toimittajan mukaan ollut yhtä rattoisaa kuin ”ennen”. Osaksi se oli
”manifestoivaa ja osaksi defaitistista. Aika ajoin seuruetta pyyhkäisee
viimeisten päivien tunnelma”, arvelee Paasilinna.
Luonnehdinta
on yllättävä, eikä heti aukene lukijalle. On mahdollista, että se heijastaakin
pikemmin toimittajan omaa kokemusta kuin yleistä konsensusta. Miksi muka
keväällä vuonna 1972 olisi oltu pessimistisiä? Jom Kippurin sodasta ja
öljykriisistä ei tiedetty vielä mitään. Suhteet Neuvostoliittoon olivat niin
vakaat kuin ne vain Kekkosen aikana voivat olla. Vietnamin sota ei sentään
koskenut meitä ja neuvottelut vapaakauppasopimuksesta EEC:n kanssa eivät nyt
ihan oikeasti ennustaneet Pandoran lippaan avaamista, vaikka asia näyttääkin
olleen seurueen suurin akuutti huolenaihe.
Mutta ehkäpä
kaikki tuolloin näytti menevän liian lujaa ja selkärangasta välittyi tunne
siitä, ettei niin voinut pitemmän päälle jatkua. Huoli maailman luonnonvarojen
riittävyydestä todella tuotiinkin useamman kerran esille. Saastuminen,
globalisaatio, ylikansallinen taloudellinen herruus, joka pakottaa ihmiset pois
kotiseuduiltaan, voisi vielä tyhjentää koko Suomen, joka oli sen kannalta
täysin yhdentekevä asia.
Muistan kyllä,
että Rachel Carsonin Hiljainen kevät oli antanut varoitusmerkkejä maailman
luonnonvaroja tuhlaaville ja saastuttaville ihmisille jo 1960-luvun
alkupuolella. Joku Nalle Valtiala oli kirjoittanut, että ihminen, joka tuhosi
ympäristöään, oli ”mielisairas eläin”. Linkola tunnettiin kaikessa
erikoislaatuisuudessaan ja Saimaan kanavassa oli sulutuksessa nähtävissä
vaahtovuoria kuin pesuammeessa. Siellä haisikin. Huoli ympäristöstä oli
todellinen, vaikkeivät nykyaikaiset kulutushelvetit vielä olleet tehneet
tuloaan. Kukkurakauppa suurine pakatun makkaran tiskeineen edusti vielä uutta
yltäkylläisyyttä. Ensimmäinen amerikkalaistyyppinen automarket oli vasta avattu
Leppävaarassa vuonna 1971.
Mutta
verrattuna siihen, mitä tässä maassa oli ollut kymmenen vuotta aikaisemmin,
kaikki oli muuttunut tavattoman rajusti.
Pientalonpoika
oli tapettu, muuttanut kaupunkiin tai Ruotsiin. Elintaso oli keskimäärin
ainakin tuplaantunut ja säännöstely lopetettu. Nuorison koulutustaso oli
noussut tavattomasti, peltoja oli pantu pakettiin, keskiolut vapautettu,
sosiaalivakuutus ulottui kaikkiin ja niin edelleen. Vuonna 1955 maassa oli
ollut 14000 autoa, 1970-luvun alussa niitä oli 800000. Kymmenessä vuodessa
maailma oli muuttunut enemmän kuin sitä ennen neljässäkymmenessä. Mikään ei
tuntunut pysyvän paikallaan. Suotta ei Kirjailija todennut, että
kymmenessä vuodessa oli tapahtunut muutos, joka tuntui käsittämättömältä ja
jota ei olisi voitu ennustaa 1950-luvulla. Puolueitakaan ei enää tuntenut
samoiksi kuin ne olivat silloin olleet.
Keskustelunaiheet
olivat Kenen joukoissa seisot eli sitoutumisen ongelmat, Valtakoneisto
Suomi, Evoluutio vai revoluutio, Maailmanpolitiikan arkipäivää ja Suomalainen
olemassaolo. Jos yrittäisi arvata, mikä oli se Paasilinnan
mainitsema todellisuudessa ainoa teema, josta keskusteltiin, voisi kai sanoa,
että se oli tämä Suomalainen olemassaolo. Ajatus siitä, että Suomi olisi
vain välivaihe, ei ollut tuohon aikaan uusi, vaikka ylikansallista
valtaa Suomeen nähden käytettiin vielä kovin vähän eikä maan väestöä vielä
suinkaan oltu vaihtamassa. Arvo Puukari oli julkaissut sen nimisen kirjan:
Välivaihe Suomi. Talouden kovat lait häämöttivät uhkana tilanteessa, jossa
suurin osa Suomen maaseutua oli jo julistettu elinkelvottomaksi ja erittäin
nopeasti autioitunut ja metsittymässä.
Itse asiassa
ne teemat, joista keskusteltiin, eivät ole kirjan kiinnostavin asia.
Kiinnostavampaa on se, mistä ei edes keskusteltu, mitä ei asetettu
kyseenalaiseksi. Kullakin aikakaudella on omat kysymyksensä ja omat varmuutensa
ja myös omat sokeat pisteensä, jotka eivät sille paljastu.
Kysymys
sitoutumisesta ei johtanut erityisen kiinnostaviin johtopäätöksiin, vaan
ajautui pohdiskeluun maailman luonnonvarojen loppumisesta. Rooman klubin
ennustama tuomiopäivä oli aivan nurkan takana: tunnetut öljyvarat kestäisivät
neljätoista vuotta. Kauhistuttavia näkymiä kasvun loppumisesta säesti referoitu
johtopäätös siitä, että homma kyllä selviäisi, kun tapettaisiin muutama sata
miljoonaa ihmistä. Oli opittava orientoitumaan uudelleen jo tämän sukupolven
aikana, sanottiin.
Suomi
valtakoneistona ei näyttänytkään keskustelijoista siltä kansanvaltaisuuden
mallimaalta ja avoimelta yhteiskunnalta, joka se kansainvälisessä vertailussa
oli ollut tai ainakin olisi ansainnut olla jo pari sukupolvea. Ansioiden
sijasta nousivat räikeinä esille puutteet. Taloudellista valtaa ei ilmeisesti
ollut kaikilla yhtä paljon, mikä oli triviaalia, mutta jotkut uskoivat, että se
voitiin jakaa kansalle kaikkien yleiseksi tyytyväisyydeksi. Sosialistisen
järjestelmän paremmuus oli periaatteessa selviö, vaikka tuskin kukaan jaksoi
uskoa, että teoria ja käytäntö olivat yksi ja sama. Lainalaisuudet kiehtoivat
vanhanaikaisen yksilökeskeisen moralisoinnin sijasta. Vallankäyttö ei vaadi
vastuuntuntoa, vaan kontrollia, ilmoitti Yhteiskuntatieteilijä… Kapitalismissakaan
ei ihminen, edes kapitalisti itse ollut vapaa markkinoiden lainalaisuuksista,
mutta juuri siksi tarvittiin sosialistista vallankumousta: vallan
ominaisuuksiin kuului sen jakamattomuus. Näin minäkin taisin ajatella, luulisin.
Yhtä kaikki,
millään ei näköjään saanut kehitettyä sellaista järjestelmää, että ihminen
voisi edes kerran kuukaudessa syödä kokolihaa, arveli Tuntiopettaja, jonka
näkemys tässä tuskin perustui tilastoihin.
Sosialistisen
järjestelmän etevämmyys näyttää olleen muutaman keskustelijan mielestä
ilmeinen. Siellähän kansan kontrolli kohdistui taloudellisenkin vallan käyttöön
sekä ylhäältä että alhaalta kertoi Postimestari, mutta ei saanut kaikkia
epäileviä Tuomaita vakuutettua. Yhteiskuntatieteilijä kaikessa
tieteellisyydessään arveli, ettei yksilö edes voinut käyttää valtaa, se vain
kanavoitui yksilöiden kautta. Tämä ei kuitenkaan ollut mikään Tiedonantajan
agitaatiokokous ja jopa Sosialisti ilmoitti inhoavansa niitä sosialisteja,
jotka väittivät, että sosialismi sellaisenaan ratkaisi kaikki ongelmat.
Taloudellisten
lakien mahdin joka tapauksessa tunnustivat kaikki ja ne näyttivät uhkaavan koko
Suomea samanlaisella kehityksellä joka oli Keski-Euroopassa jo todellisuutta:
väki valui jonnekin Ruhrille ja Brysseliin. Suomessa tyhjeni Mikkelin lääni,
jolla sentään oli hyvä sijainti ja historiallisia perinteitä. Ostaisivatko
saksalaiset autioituvan Suomen?
Evoluutio vai
revoluutio oli kysymys, joka tuon ajan ilmapiirissä oli yhtä väistämätön ja
luonnollinen kuin se nykyisen ajan perspektiivistä on typerä ja perverssi.
Asiasta alustanut Epäilijä kiinnitti huomiota vähemmistönsuojasäännöksiin,
jotka olivat tarkoitetut suojelemaan vähävoimaisia, mutta saattoivat muodostua
esteeksi luonnolliselle kehitykselle ja aiheuttaa väkivaltaisia purkauksia.
Tässä voisi olla jotakin tuttua myös nyt.
Vallankumouksia
jo nähnyt keskustelija varoitti niiden hallitsemattomuudesta ja sai kannatusta.
Oli helppo päästää Barabbas irti, mutta järjestyksen palauttaminen oli jo
vaikeampaa, puhumatta tarpeettomista tuhoista. Itse asiassa keskustelu
vesittyikin pohdiskeluksi siitä, että revoluutio itse asiassa merkitsi vain
siirtymistä uudenlaiseen tilanteeseen. Kirjailija vanhana 50-lukulaisena ja
Wittgensteinin henkisenä perillisenä vaati jo käsitteiden selkeyttämistä,
mitäpä vallankumous tarkoittikaan ihan todellisena, käytännössä?
Joka
tapauksessa melkoinen konsensus näytti vallitsevan siitä, että sosialistisissa
maissa oli etenkin työläisten tyytyväisyys suurta. Jopa Epäilijä oli tästä
vakuuttunut sen itse nähtyään. Koettiinhan työ täällä meillä kiroukseksi. Hän
kuitenkin myös kysyi, mahtoiko valta sosialistisissa maissa todella kuulua
kansalle vai uskoiko se vain niin.
Suomea ei
kuitenkaan voinut pitää erityisen epävapaana, olipa juuri ilmestynyt myös
markiisi de Saden Justine, kuten keskustelussa todettiin. Olisipa joku
ehdottanut tätä vielä kymmenen- viisitoista vuotta sitten…
Vallankumouksesta
ei tietenkään syntynyt mitään muuta konsensusta kuin se, ettei
väkivaltaisuuksia kukaan halunnut, mutta keskustelu polveili monissa
kiinnostavissa seikoissa, jotka eivät itse aiheeseen kuuluneet. Niinpä
todettiin, että kirjojen kysyntä oli koko ajan pienenemässä. Kulttuurilehdet
kupsahtelivat toinen toisensa perästä. Itse asiassa lehdistökin oli
jo kuollut, arveli Kirjailija. Eipä tämä hyvältä kuulostanut. Teknikko ehdotti
jo että koko yhteiskuntaa pitäisi kutsua devolutionääriseksi. Saattaa olla,
että tuossa vaiheessa konjakkeja jo oli nautittu useampiakin. Elettiinhän
sentään vuotta 1972.
Maailmanpolitiikan
arkipäivää tarkasteltaessa todettiin kommunikaation tavaton nopeutuminen. Se,
mikä oli aamulla Yhdysvalloissa, oli puolilta päivin jo Suomessa. Sitä paitsi
myös kommunikaatio oli globaalista, kuten kaikki muukin. Suomella saattoi olla maailmassa
suurikin rooli aloitteiden tekijänä, mutta ei Suomen muuttaminen maailmaa
mullistaisi. Realistinen ulkopoliittinen ajattelu oli tietenkin kaiken
järjellisen menon lähtökohta, mutta vielä saattoi uimahallissa törmätä
ihmisiin, joiden mielestä ryssä oli ryssä ja Kekkonen oli paska. Puhuja,
Perämies ei pelännyt niinkään totaalista ydintuhoa kuin luonnonvarojen
ehtymistä. ”Pentti Linkolamainen pessimismi” pilkisti taas tässäkin.
Sosialistin
mielestä demokratia USA:n käsissä oli pelkkää ilveilyä. Itse asiassa kolme
suurta, USA, Neuvostoliitto ja Kiina taistelivat keskenään maailmanvallasta.
Mutta
saattoiko jopa sosialistinen maa olla imperialistinen? Perämies totesi, ettei
Romania pitänyt syytä taloudellisesta roolista, joka sille oi koetettu antaa.
Ideologialla havaittiin joka tapauksessa varsin yleisesti olevan myönteisiä
ominaisuuksia. Kiinasssa se oli poistanut nälän, totesi Postimestari…
Ja olihan myös
Neuvostoliitossa poistunut valtava määrä ongelmia, mutta oli kyllä muuallakin.
Ratkaisua ei oikein löydetty siihen, oliko nälkä Neuvostoliitossa poistunut
ideologian ansiosta vai siitä huolimatta. 1900-luvun suurimmat ja jopa
maailmanhistorian suurimmat organisoidut nälänhädät eivät kuuluneet
keskustelijoiden perustietoihin, vaikka Populisti yritti siihen suuntaan
todistella, turhaan.
Postimestarin
mielestä USA:n rikkaus perustui muun maailman riistoon, mutta asiasta ei oikein
saatu mitään konkreettista näyttöä. Sen talouskin oli sentään melkein
autarkkinen. Taloudelllinen integraatio herätti myös Suomen osalta kysymyksiä:
pitäisikö integroitua itään vai länteen? Itä oli tietenkin meistä tavattomasti
edellä, kun siellä suunnitelmia tehtiin jopa vuoteen 1990 saakka, meillä
vallitsi anarkismi... Toisaalta SEV:in kanssa kauppamme oli vain 20% koko
määrästä.
Hieman outoa
toki oli se, että meillä pidettiin tärkeinä keskustelunaiheina vaikkapa USA:n
neekerikysymystä tai asuntokysymystä, kun taas leningradilaisten
asuntoneliömetrit eivät kiinnostaneet.
Merkittävä
uusi ilmiö oli Euroopan uusi liikkuva proletariaatti, joka puolikielisenä oli
uudenlaista alaluokkaa. Ruotsissakin oli jo 300000 suomalaista, joiden
kohtalona oli vielä toisessakin polvessa olla toisen luokan kansalaisia. Mutta
Ruotsissa osattiin ainakin pitää oman maan ja sen teollisuuden puolia. Suomessa
kartellivirasto ja muut yksitotiset virkamiehet jaksoivat ahkeroida oman
teollisuuden kilpailijoiden puolesta ja omaa maataan vastaan. EEC-asiassa
etuoikeutetut piirit pelastivat oman Suomensa ja myivät enemmistön Suomen.
Jotakin pyhää
sentään oli, YYA-sopimus. Epäilijä, entinen rintamaupseeri, joka oli johtanut
3500 sotilastaan saksalaisia vastaan, oli varma siitä, että sopimusta
noudatettaisiin, olipa se toinen, sitä loukkaava osapuoli kuka tahansa.
Viimeinen
keskustelunaihe oli Suomalainen olemassaolo. Kannattaa muistaa, että nykyisessä
mielessä Suomi ei tuolloin ollut lainkaan kansainvälistynyt. Kieliä osattiin
huonosti, tilauslennot etelään olivat vasta alkaneet ja ulkomaalaisia täällä
asui tuskin lainkaan.
Mutta merkit
olivat ilmassa. Tuntiopettaja oli lukenut tiedepoliittisia ohjelmia, joissa
toistuivat tutkijavaihto, kansainväliset virikkeet ja niin edelleen. Tutijat
eivät tarvinneet tätä maata, vaan tekivät meriittitutkimusta. Älymystöporukka
eli enää vain osittain Suomessa.
Toki Suomessa
oli hyviä asioita. Talouspoliitikon mukaan niitä olivat ruisleipä, kylmä maito,
lenkkimakkara ja Urho Kaleva Kekkonen. Ei tarvinnut olla kuin kaksi viikkoa
ulkomailla, kun näitä alkoi kaivata. Ja, kuten toisaalla todettiin, olihan
Suomessa naisten asema parempi kuin missään muualla, Neuvostoliittoa lukuun
ottamatta. Neuvostoliitossa myös huolehdittiin vähemmistökansoista ja siinä oli
Talouspoliitikon mielestä menty ehkä jopa liian pitkälle, mutta kyseessähän oli
leniniläinen periaate. Miksi jotkut ostjakit ja vogulit saivat oman
kielioppinsa, un niille olisi voitu opettaa suoraan venäjää?
Mutta
suomalaisten määräkin oli romahtamassa. Synnytysten määrä väheni ja olisi
vuonna 1980 vain yhdeksäsosa siitä mitä vuonna 1960. Väestön määrä oli
absoluuttisesti vähenemässä ja se söi myös talouskasvun. Kansan häviämisen uhka
oi konkreettinen, vaikka vauhti oli aluksi pieni.
Kulttuuri oli
myös vaarassa. Suomen huomattiin myös olevan Euroopan amerikkalaisin maa,
joskin sen henkinen ilmasto muistutti Itä-Saksaa, sieltähän se oli peräisin
luterilaisuuskin. Amerikkalaisuus tuli meille myös suoraan, Kalle Anttila oli
lainannut sieltä hallimyymälän idean ja firmat lähettivät nykyään uuden miehen
aina Amerikkaan opiskelemaan.
Ja näin
puhuttiin maassa, jossa suurin osa väestöä oli saanut televisioon
katsottavakseen vasta noin kymmenen vuotta aiemmin…
Joka
tapauksessa uusi tilanne vaati entistä enemmän kielitaitoa. Talouspoliitikko
oli valmis poistamaan ruotsin ja ottamaan englannin kaikille ensimmäiseksi
kieleksi. Tosin peruskoulukaan ei ollut vielä toteutunut, vaan vasta alkamassa
Lapissa.
Aaltoileva
keskustelu ajautui lopulta naisen asemaan. Tuntiopettaja, jota kai vakiintuneen
tavan mukaisesti pitäisi nimittää joukon ainoaksi mieheksi, ennusti, että
1970-luvulla jo tulisi entistä selvemmin näkymään se, että naiset ne soutivat
ja miehet istuivat perätuhdolla ja vihelsivät.
Ilmeisesti tuo
tuleva asiaintila oli onnellinen, sillä Tuntiopettajan käsityksen mukaan naiset
”eivät puukota toisiaan, eivätkä miehiään, eivätkä lapsiaan koskaan”. Elettiin
siis vuotta 1972.
Siunatuksi
lopuksi hän toivoi, ”ettei vain tule sellaista 1980-lukua, että tällaiset pidot
kokoontuisivat uudestaan”.
Tämä oli
ilmeinen kirjallinen loppukiekaisu, joka suotta lässähdytti hyvin kiinnostavan,
joskin sekavan keskustelun.
Luulenpa, että
juuri nyt olisi tilausta samanlaiselle keskustelukirjalle, jossa eri
mielipidesuuntien edustajat saisivat kaikessa rauhassa puhua suunsa puhtaaksi
siitä, miten maan ja maailman asiat nyt näkevät. Sillä, kuten Paasilinna kirjan
alkusanoissa toteaa: ”Monivaiheinen keskustelu näyttää vastustamattomasti
kaivavan esiin todellisen kuvan aikakaudesta ja keskustelijoiden asenteista. Se
tekee sen tahattomasti keskustelijoista riippumatta. Kuva on paljon
todellisempi kuin se kuva, joka keskustelussa pyritään antamaan. Sanat ovat
siis petollisia käyttää, keskustelukirjojen tekeminen on vaarallista”.
Hatunnosto
kaikkien tuon sarjan keskustelukirjojen vaaroja uhmanneille keskustelijoille.
Vuosikymmenet voivat olla ja yleensä omalla tavallaan ovat typeriä, vaikka
ihmiset eivät sitä varsinaisesti olisi. Tämä kannattaa aina muistaa ja miettiä,
millä tavalla meidän oma vuosikymmenemme tulee olemaan typerä seuraavien
aikakausien silmissä ja mitä toisaalta kenties luetaan sen ansioiksi.
Vaimon opiskelun takia olin minäkin lukenut Urie Bronfenbrennerin kirjan. juuri ennen kuin lähdimme Moskovaan viettämään joulua. Asuimme hotelli Berliinissä, joka sattui olemaan Moskovan suurimman lasten tavaratalon vieressä ja sehän oli varsin hyvin varustettu kauppa, ainakin muihin Neukkulan kauppoihin verrattu. Niinpä sillä kokemuksella Bronfenbrennerin kirja vaikutti varsin asialliselta. Meillä ei ollut lapsen teko päällimmäisenä mielessä, mutta muistan kuinka keskustelumme aiheesta muuttui selvästi myönteisempään suuntaaan. Sen matkan aikana olin varmaakin myönteisempi Neukkulaa kohtaan kuin koskaan, sillä meihin teki myös myönteisen vaikutuksen se lukevien ihmisten määrä minkä Moskovassa näki. No reaalisosialismi ja paluu 70-luvun Suomeen palautti minut tehokkaasti haihattelemasta liikoja.
VastaaPoistaNykyään ensimmäinen ongelma tuollaisen kirjan tekoon olisi, että miten edes saada eri näkemyksiä edustavat keskustelemaan sivistyneesti saman pöydän ääreen.
VastaaPoistaOlisi mielenkiintoista kyllä nähdä, ketkä siihen pääsisivät.
Tuon kirjan merkitys lienee se, että tuolloin tuollainen keskustelu oli ylipäätään mahdollinen. Nykyään se tuskin enää olisi, angloamerikkalaisuus on tuhonnut kykymme suvaita toisiamme ja repinyt ideologiset erot valtaviksi. Nykyään tuollainen keskustelu olisi todennäköisesti kuin viimeiset presidentinvaalit, kaikki olisivat käytännössä samaa mieltä kaikesta. Yksi keskustelijoista olisi homo, ja siitä tulisi keskustelun johtoteema läpi illan. Ovatko aikakaudet totta, vai ovatko ne vain konformistista opportunismia?
VastaaPoistaNoiden "Pidot"-kirjojen keskusteluihin osallistuneiden nimimerkkien henkilöllisyydet on luettavissa esimerkiksi tuolla.
VastaaPoista"Pidot Suomessa" puhemiehenä toimi siis Erno itse. Muut osallistujat löytyvät ko. paperin sivuilta 16-17.
Puhutun kielen ylöskirjaaminen tuottaa ihan omanlaatuistaan kieltä. Se sijoittuu jonnekin kahden tärkeimmän aistimme -- kuuloaistin ja näköaistin -- kognitiivisten resurssien ja mekanismien välimaastoon.
Pääsääntönähän pitää pitää sitä, että poliitikot vaikuttavat puhumalla, kirjoittavat ihmiset ajattelevat kirjoittamalla.
”Vuonna 1955 maassa oli ollut 14000 autoa, 1970-luvun alussa niitä oli 800000. Kymmenessä vuodessa maailma oli muuttunut enemmän kuin sitä ennen neljässäkymmenessä”. Sanotaan, että historia toistaa itseään ja sanotaan, että historia ei toista itseään. Jotakin säännönmukaisuutta sieltä kuitenkin tuntuisi löytyvän. Kuten 70- lukua edelsi vaurastumisen ja monenlaisen hyvinvoinnin kasvun 60-luku, tätä meidän ankeaa aikaamme edelsi suunnilleen vuodesta 1995 alkanut ja suunnilleen vuoteen 2008 jatkunut vaurastumisen ja kukoistuksen kausi. Ei se Kari Suomalainen turhaan sanonut, että ”Suomalaiset ovat aina kestäneet hallaa, nälkää ja sotia, mutta yhtä asiaa täällä ei ole kestetty. Rauhaa ja hyviä aikoja”. Tämän päivän totalitarismi vain näyttää kapeakatseisemmalta ja tosikkomaisemmalta kuin 70-luvun totalitarismi, mutta se saattaa olla näköharha, sillä niin tänä päivänä kuin silloinkin totalitarismi kukoistaa enimmäkseen mediassa ja elämä eletään pääosin toisaalla.
VastaaPoistaMutta kuinka onnistuisi tänä päivänä uuden keskustelukirjan tekeminen. Vahvoja viitteitä saa Ylen ”keskusteluohjelmista”. Vaihtoehtoja lienee kaksi. Joko niistä tulisi saman suunnan uskovaisten uskontunnustus- ja fraasientoistelutilaisuuksia tai sitten eri näkemyksiä edustavien henkilöiden päällehuutamiskilpailuja.
"niin tänä päivänä kuin silloinkin totalitarismi kukoistaa enimmäkseen mediassa ja elämä eletään pääosin toisaalla."
PoistaTämä on hyvän elämän ydin: anna meuhkaajien meuhkata sekä elä itse todellista ja hyvää elämää jossain muualla, hymyillen heille säälivästi, mutta ei tietenkään liian näkyvästi.
Tämän päivän keskustelukirjoista ja -ohjelmistä olet valitettavan oikeassa. Selitysyritys: nykyään puuttuu laaja-alaisia, yleissivistyneitä muutakin elämää nähneitä humanisteja. Kaikki ovat kapea-alaisia spesialisteja.
"Merkittävä uusi ilmiö oli Euroopan uusi liikkuva proletariaatti, joka puolikielisenä oli uudenlaista alaluokkaa. Ruotsissakin oli jo 300000 suomalaista, joiden kohtalona oli vielä toisessakin polvessa olla toisen luokan kansalaisia." -
VastaaPoistaSentään tuon verran nuo "korkeat keskustelijat" sentään sivusivat Suomen demografian suurta "louhua"!
1900-luvun suurin (ainakin suhteellisesti) oli Amerikan-siirtolaisuus vuosisadan alkuvuosikymmeninä. Sitä seurasi II MS:n henkilömenetykset ja sodille menetetyt nuoruudet. Kolmas demografinen louhu oli 1960-1970 -lukujen Ruotsiin-muutto, yli kolmannesmiljoona, - josta tosin osa johti paluuseen. Minäkin ehdin tähän kolmanteen mukaan, ensin nuorena havainnoitsijana kun ikätovereita, osana tuota "Euroopan uutta liikkuvaa proletariaattia", joskaan ei niinkään uutta, ei meillä eikä Euroopassa, - ja sitten vielä ihan työn puolesta.
Tämä nuorena menetetyn väen menetys, ei näytä hetkauttaneen "pidot Suomessa" väkeä, mutta niinhän se tapaa mennä, mikä on liian alhaalla ja liian lähellä, ei erotu silmään?
Elävät ihmiset hakevat ratkaisuja, lähtijöillä oli syynsä: mutta jotenkin tuntuu, että sen yhteiskuntapolitiikan ja kehitysviivästymän perkaaminen, joka johti suurmuuttoon on yhä kesken.
Eiköhän kyseessä tuossa vaiheessa ollut ns. suhteellinen liikaväestö. Maatalous ei elättänyt kasvavaa väestöä eikä taannut ajanmukaista toimeentuloa monelle muullekaan. Syntyvyys lisääntyi työpakkoja nopeammin. Jo tuolloin kyllä huomattiin sen uusi trendi
Poista"Vuonna 1955 maassa oli ollut 14000 autoa". Kuulostaa liian vähäiseltä määrältä. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli vuonna 1950 henkilöautoja 26 814 ja vuonna 1960 niitä oli 183 409 kappaletta. Autojen kokonaismäärä oli 60 164 vuonna 1950 ja 254 777 vuonna 1960.
VastaaPoistaTilastokeskus on tietenkin oikeassa. Tuo 14000 on selvästi 40-luvun arvo.
PoistaEn tiedä, mistä luvun sain, mutta itse en sitä ainakaan keksinyt ja oletan, että se oli kyseisessä kirjassa. Nyt en pääse tarkistamaan.
On se vain mielenkiintoista miten blogistin ja omat muistikuvat eroavat, syitä lienee kaksi: hiukan nuorempi ikä ja piirit, joissa kulki. Niiden seurauksena 1970-luku jäi mieleen elämän parhaana vuosikymmenenä, jolloin lapsuus vaihtui nuoruudeksi, joka oli valoisa. Elintaso nousi kohisten 10 markalla sai jauhelihaa koko viikonlopun kestäväksi lihamurekkeeksi, sipulilla tai sienillä täytettynä. Taistolaistytöt ja iskelmälaulajat, kuten Päivi Paunu ja Seija Simola, lauloivat kauniisti vakaumuksen syvällä rintaäänellä, vaikka viisaat tiesivät sen jo tuolloin hulluudeksi, kun poika-tuomiset ja parvilahdet - jopa solzenitsynit oli luettu. Maassa oli Isäntä, joka piti rauhanhäiritsijät kurissa syleillen taistolaiset ja muut nuorisoradikaalit kuoliaaksi - kun heitä ei voinut ampuakaan.
VastaaPoistaItseään kansakunnan kermana pitävä älymystö meuhkasi jossain kaukaisuudessa, vaikka kansankunnan hiljainen enemmistö piti sitä kansakunnan paskana.
Oi niitä aikoja...
Totta kai se oli mukavaa aikaa. Erityisesti Moskovassa, jossa rahaa oli loputtomasti ja älymystökin oli nimensä veroista.
PoistaMinäkin 70-luvulla nuorena ihmisenä tulin lukeneeksi parvilahdet ja muut. Silloin sai tuntumaa siihen, miten toisin asiat voisivat olla. Boman-Parvilahtikin esiintyi kirjansa Terekille ja takaisin nimiölehden valokuvassa oikein juhlatällingissä: Totenkopf-koppalakki ja kaikki. Silloin ei vielä ymmärtänyt, miten toisin, paremmin asiat voisivat olla, jos tähtien konstellaatio olisi aikoinaan ollut suotuisampi.
PoistaOi niitä aikoja. Ehkä ne vielä palaavat kuin Yrjö Kokon laulujoutsenet?