Synkeä 1920-luku
Aldous Huxley, Elämän
kontrapunkti. Weilin+Göös
1963, 478 s. (Point Counter Point, 1928)
Aldous Huxley (1894-1963)
oli englantilainen kirjailija ja filosofi, jonka dystopia Uljas uusi maailma
tunnetaan Suomessakin. Huxley asui vuodesta 1937 lähtien Amerikassa ja hänen
teoksensa The Doors of Perception oli hippisukupolven tärkeä innoittaja,
joka antoi nimensä eräälle kulttiyhtyeellekin.
Huxley teki kokeita meskaliinilla ja uskoi
löytäneensä avaimen itämaisen mystiikan ytimeen. Tajunnan laajeneminen
oli avainkäsite, joka tarjosi selityksen psykedelisille ilmiöille, jotka siis
eivät olleet pelkkiä hallusinaatioita, vaan tapa tajuta todellisuutta.
Huxley oli
yhdeksän kertaa ehdolla Nobel-palkinnon saajaksi, mutta jäi ilman tätä
kunnianosoitusta. Kirjailijana hän oli ahkera, mutta jossakin määrin
kiistanalainen. Elämän kontrapunkti on 1920-luvun tuote, joka on luokiteltu
satiiriksi. Joka tapauksessa kirjoitttajalla, jonka sukujuuret olivat vahvasti
tuossa luokassa, oli hyvä tiedot kuvaamastaan miljööstä.
Kirjassa on
suuri määrä henkilöitä, joiden toiminta limittyy ja lomittuu, eikä tunnu
tarjoavan yhtenäistä juonta. Kiinnostavinta meidän aikamme perspektiivistä
lienee tuon aikakauden ja sen englantilaisen yläluokan tunnelmien kuvaus. Kyseessä
on toki fiktio, mutta on arveltu, että sen henkilöilläkin oli esikuvia
todellisuudessa, ainakin olleet D.H. Lawrence ja kirjailija itse.
Lawrence oli
tunnetusti työväenluokasta lähtenyt vitalisti, joka ihaili sitä alkuvoimaista
verevyyttä, jonka hänen mielestään aidoimmillaan saattoi löytää alaluokasta.
Tämä puoli hänestä ei kuitenkaan tässä kirjassa ilmene luokkakantaisuutena,
vaikka henkilögalleriaan kyllä kuuluu myös kiivaasti yläluokkaa vihaava hahmo.
Muutenkaan ei
luokkanäkökulma nouse erityisen tärkeäksi. Kunnianarvoisuutta tavoittelevien, kypsään
ikään ehtineiden henkilöiden paheita, kuten erityisesti saituutta, sen sijaan
pilkataan herkullisesti. Irstaus on tietenkin myös kuvassa mukana, mutta osittain
se on normaali osa modernia elämäntyyliä, etenkin nuorella naisella.
Sota, joka oli
päättynyt vasta kymmenen vuotta aikaisemmin, on toki kaiken taustalla, mutta ei
erityisesti varjosta aikakautta. Hieman yllättäen kaikki nielevänä vaarana
näyttääkin olevan ihmiskunnan ylenmääräinen kulutus, jonka estämiseksi
kuitenkin olisi tapettava satoja miljoonia ihmisiä, joten se ei tule kyseeseen.
Itse asiassa syntyvyyden väheneminen kuitenkin saattaa olla ratkaisu ja sehän
on jo alkanut.
Kolonialismista
on kirjassa tuskin halaistua sanaa, lukuun ottamatta muutamia kohtia, jotka
tapahtuvat Intiassa ja joista voi havaita tyytymättömyyden Englannin
hallintoon. Mikään suuri teema ei kuitenkaan ole kyseessä ja kirjassa
esiintyviä intialaisia lähinnä pilkataan.
Suuri teema on
sen sijaan viemäröinti ja tarkemmin sanoen WC:t, joiden kautta typpi-, fosfori-
ja kaliumvarastot järjettömästi syötetään mereen. Hassahtavana pidetty
tiedemies tuohtuu lisäksi jopa siitä, että kuolleiden ihmisten ruumiin haudataan,
joten heidän sisältämänsä alkuaineet ovat poissa hyötykäytöstä.
Muodikkaat
poliittiset liikkeet, bolševismista fasismiin eivät herätä kiinnostusta, sillä
ne kaikki vievät samaan helvettiin. Tosin henkilöihin kuuluu myös muuan äärioikeistolainen
intoilija, joka haluaisi estää sen poliittisen suuntauksen, joka antaa
rahvaalle yhä enemmän valtaa.
Kaikissa
englantilaisissa kelpo romaaneissa murhataan joku, vaikka murha todellisuudessa
onkin tuossa maassa hyvin harvinainen tapahtuma.
Tässä kirjassa
murhataan juuri tuo mainittu äärioikeistolainen pikku johtaja. Murhaajat eivät
edusta mitään suurta poliittista liikettä, mitä olisi kyllä ajan oloissa voinut
pitää mahdollisena. Bolševismihan levisi noihin aikoihin laajalti Englannin huippuyliopistoissa,
mikä edesauttoi sitten sota-aikana vakoilurenkaan muodostamista.
Ajatus synkästä
tulevaisuudesta juuri 1920-luvulla on aika yllättävä, eihän mistään Rooman
klubin tuomiopäivän profetioista ollut vielä kuultukaan, mutta niin vain
osattiin ainakin tässä pikku piirissä pelätä tulevaa katastrofia. Ihmisiäkin
oli maailmassa 1.8 miljardia.
Järjetön kulutus
ei ollut ainoa pessimismin aihe. Myös tuleva sota väikkyi jo jonkin
intellektuellin mielikuvituksessa ja sen arvioitiin olevan vielä monin kerroin
hirveämpi kuin tuo äskeinen.
Niinhän siinä sitten tavallaan kävikin, vaikka
sodan mahdollisista syistä ei puhutakaan mitään. Saksakin mainitaan koko kirjassa
vain suurten säveltäjien maana ja yllättäen kirja loppuu siihen, että muuan kyynisenä
irstailijana tunnettu henkilöhahmo, murhaaja, muuten, kokee saaneensa
todistuksen Jumalan olemassaolosta kuuntelemalla erästä Beethovenin teosta
gramofonilevyltä.
Kirjan nimi
liittyy sekin musiikkiin ja suorastaan postmoderniin tapaan kirjailijan alter
ego pohdiskeleekin tekstissä, miten sellaisen romaanin kirjoittaminen
kävisi päinsä.
"dystopia Uljas uusi maailma"
VastaaPoistaEn ole koskaan ymmärtänyt, miksi sen maailma oli dystopia ainakaan samaan aikaan lukemaani Orwellin 1984 maailmaan verrattuna: sehän oli hyvinvointiyhteiskunta, jossa ihmiset oli sopeutettu ("oloutettu") hyväksymään välttämättömyys.
Kiinnostava yhteys: sekä Huxleyn että Orwellin maailmassa ongelma oli liiallinen kulutus tuotantona.
Joo, 30-luvun lama...
PoistaJoku voisi pitää sitä sopeuttamista/olouttamista ongelmana... sitähän sosialismi on yrittänyt jo yli vuosisadan, ainoana pysyvänä saavutuksenaan parisataa miljoonaa ruumista.
PoistaAloitus: "Suuri teema on sen sijaan viemäröinti ja tarkemmin sanoen WC:t, joiden kautta typpi-, fosfori- ja kaliumvarastot järjettömästi syötetään mereen. Hassahtavana pidetty tiedemies tuohtuu lisäksi jopa siitä, että kuolleiden ihmisten ruumiin haudataan, joten heidän sisältämänsä alkuaineet ovat poissa hyötykäytöstä". Varsin fiksu mies, tuo Aldous Huxley! Vasta nyt ryhdittiin toden teolla kompostoimaan vainajia (useat USA:n osavaltiot hyväksyivät menetelmän) ja mikäli maailman miljardiväestö älyäisi kompostoida omat jätteensä ennen kun ne menevät pilalla viemäriputkissa (esim. kuivakäymälät, biokaasulaitokset) tilanne ei olisi niin lohdoton (fosforivarojen loppuminen ym, ym). T.agronomi
VastaaPoistaOpiskelin keskikoulussa ainetta nimeltä maatilatalous. Opettajamme, majuri evp. nimitti myös vesivessaa maatalouden pahimmaksi viholliseksi. Terveellä järjellä päättelimme mekin, että niin sen täytyy olla.
PoistaMutta näyttääpä asia vaikealta korjata.
Yhden vihreän tiedän, joka teki tarpeensa parvekkeella olevaan astiaan, jolla sitten arvattavasti peltoa höystettiin. Kaiketi kuivikkeisiin sotkettuna.
Vielä muutama vuosi sitten ja varmaan tänäkin päivänä rakennellaan maaseuduilla paineviemäriverkostoja, joilla pumpataan haja-asutusalueiden asukkaiden lopputuote lähimpään jätevedenpuhdistamoon. Näitä varten on myös perustettu osuuskuntia, joihin on joissain tapauksissa ollut pakko liittyä. Eli yksittäinen talo ei ole voinut jäädä paineviemäröinnin ulkopuolelle. Sitten se lopputuote kulkee putkessa useita kymmeniä kilometrejä sen sijaan, että se kompostoitaisiin omalla tontilla ja mm. fosfori jäisi omaan kiertoon. Mutta tätä on sääntö-Suomi ja investointeihin on saanut EU -tukea. Näihin tarvitaan vielä tonttikohtaiset silppuripumput, jotka on sitten käyttäjän itse kustannettava.
PoistaTähän vesiklosetin tuhoisuuteen on kyllä taas herätty. Venetsien arkkitehtuuribiennaalissa viime vuonna Suomen näyttelyaiheena oli huussi. Näyttely käsitteli veden ja ravinteiden kiertokulun arkkitehtuuria ja kyseenalaistaa itsestään selvänä pitämämme saniteettiratkaisun, vesiklosetin. Huussissa kävijöitä oli 140 000.
PoistaKyllä maailma tähän järkevään suntaan taas palaa.
”Synkeä 1920-luku”
VastaaPoistaOn muitakin synkeitä aikakausia niin Venäjällä kuin koko maailmassakin. Iivana Julman kirjasto on salainen kirjoineen sekä hänen kirjallisine ja prokuurisine prospekteineen/suunnitelmineen kera. Iivana Julma on Putinin esijumala. Stalinkaan ei ole Putinin rakkauden ulkopuolella. Putinin poliittinen kutina on kyllä suurempi ja laajempi kuin Iivanalla ja Stalinilla, koska heillä ei ollut käytössä sellaista piiskaa kuin ydinase. Putinin primitiivisin credo, jonka hän julisti, on seuraava: ”Zatshem nam mir, v kotorom net Rossii.” (Emme tarvitse maailmaa, jossa ei ole Venäjää.) Tämä credo on myöskin lapsellinen. Vain lapsi voi leikkiä, että Venäjää ei muka ole. Putin tietysti tarkoitti, että kgbläisen pitää olla kaikkialla, jopa jokaisessa perheessä, kotiryssänä.
Putinilla on myös saatanallinen credo: ”Motshit’ v sortire”, (Tappaa yleisessä käymälässä.) Murhattuja on jo paljon, Navalnyi ei ole ensimmäinen eikä viimeinenkään.
Kun me hankimme kesämökkimme oli selvää, ettei sinne tule vesiklosettia ja sähkö tulee auringosta. Nykyisillä hyveellisillä ilmastovouhottojilla ei ole luonnonsuojelun kanssa mitään tekemistä, pikemminkin päinvastoin.
VastaaPoistaItsekin tulin äänestäneeksi joskus 1990 -luvulla Vihreää puoluetta eri vaaleissa, kun se oli vielä luonnonsuojelupuolue ja vastusti ydinvoimaa. Olin nuori idealisti ja oma ajatus oli paluu luonnonmukaiseen elämään ja ajatteluun.
PoistaNyt Vihreät on ilmastonmuutos ja luontokato -puolue, joka kannattaa ydinvoimaa.
Nyt meillä vähän vanhempana ajatellaan vielä luonnonmukaisesti ja käytössä on perinteinen ulkohuussi. Lopputuote sijoitetaan omalle tontille.