Sairaskertomus
Alfred de Musset, Vuosisadan lapsen tunnustus. Otava 1915, suomentanut V.A. Koskenniemi, 337
s.
Napoleonin sotien jälkeen valtasi
Euroopan romantiikan aalto, jolle jo edellisen vuosisadan rationaalisuuden rinnalla
kulkenut sentimentaalisuuden juonne oli valmistellut tietä.
Pettymys kaikkivoipaan järkeen toi
mukanaan masennusta. Valistuksen jälkeen ei paluuta ollut enää vanhaan,
naiiviin uskonnollisuuteen, joka olisi tuonut ratkaisun ihmisen eksistentiaaliseen
ongelmaan, eikä liioin järjen ideoiden toteuttaminen tarjonnut enää kaiken
koetun jälkeen mielekästä työkenttää.
Masennuksesta ja toivottomasta
elämään kyllästymisestä, ranskaksi ennui käytettiin yleisesti myös nimitystä
maladie du siècle tai mal du siècle -aikakauden sairaus. Ainakin
maailmasta vieraantuneet runoilijat saattoivat katsoa koko maailman olevan
kriisissä, kuten he itsekin.
Alfred de Musset (1810-1857) oli
aikansa merkittäviä hahmoja ja hänen rakkaustarinansa merkittävän sinisukan,
George Sandin kanssa on kuvattu tässä käsillä olevassa omaelämäkerrallisessa romaanissa.
Rouva Sand puolestaan kirjoitti asiasta oman versionsa.
Kirjan aluksi Musset liittää oman
tarinansa aikakauteen: Vuosisatamme sairauteen on kaksi syytä: sukupolvi,
joka on elänyt vuodet 1793 (kuninkaan mestaus) ja 1814 (Napoleonin
kukistuminen), kantaa sydämessään kahta haavaa. Kaikki vanha, mikä on kerran
ollut, on mennyt, eikä uutta ole vielä olemassa. Siinä on onnettomuutemme syy.
Tämä aikakausi ei kirjoittajan
mielestä usko enää mihinkään eikä tavoittele mitään. Yksi hylätty asia on
rakkaus. Kirjoittaja itse joka tapauksessa tavoittelee vimmaisesti Suurta
Rakkautta. Koko viittaus vuosisadan ominaisuuksiin näyttää itse asiassa olevan
vain koko ihmiskunnan asettamista oman suuren draaman statistiksi.
Aikakauden lapsen patologinen
psykologia tulee Tunnustuksen sivuilta esille sakeana ja suorastaan
kouriintuntuvana. Rakkaus on parikymppiselle sankarille koko elämä tai itse
asiassa nimenomaan enemmänkin, asia, jonka takia sietää kuolla, mikäli se
jostakin syystä jää epätäydelliseksi.
Kaikki alkaa intohimoisesta
suhteesta, jossa liikutaan lihallisen rakkauden piirissä eikä pelkästään tuolle
ajalle tyypillisten huokailujen ja salaisten merkkien tasolla. Lyhyesti sanoen
kirjoittaja huomaa kavalan naisen liehittelevän samaan aikaan toistakin nuorta miestä.
Itse asiassa niitä on hänellä samaan aikaan kolme.
Asiaankuuluvan kaksintaistelun
jälkeen sankari riistäytyy irti petollisesta rakastajattarestaan ja aloittaa
hurjastelut maksullisten naisten kera, mihin häntä johdattaa kyynisen elostelun
ekspertti ja teoreetikko, eräs hänen ystävänsä.
Mutta pelkkä lihan himon
tyydyttäminen ei riitä romanttiselle sankarille, joka sitten rakastuu vanhaan,
jo kolmikymppiseen leskeen, jonka henkilöimä kristillisen rakkauden, agapen
kauneus lumoaa hänet.
Ennen pitkää kuitenkin valtaa
maallinen rakkaus, eros sekä nuorukaisen, että naisen ja alkaa taas
intohimoinen suhde, joka päättyy, kuinkas muuten, naisen takia.
Ongelmana on, ettei sankari tunne
naisen kuuluvan hänelle kokonaan ja ilman pienintäkään varausta. Näin oli
aluksi, mutta jo puolen vuoden kuluttua asiat ovat toisin. Yleensähän rakastumisen
lasketaan kestävän kolmisen vuotta.
Ei tarvitse olla psykiatri
ymmärtääkseen, että koko romaani on itse asiassa sairaskertomusta, joka kuvaa
narsistista persoonallisuutta. Narsismi ilmenee sairaalloisena
mustasukkaisuutena, johon ei ole mitään asiallista syytä.
Pahimmillaan sankari haluaa tappaa
rakastettunsa ja itsensäkin ja pitää jo tikaria naisen sydämen kohdalla, kunnes
tulee järkiinsä, mikäli niin voi sanoa. Varsinaista järkiintymistä kirjassa ei
tapahdu, mutta osapuolet sentään eroavat hengissä ja kai myös ilman
pahoinpitelyjä. Niistä ei ainakaan ole puhetta.
Näitä tarinoitahan me tunnemme,
luoja paratkoon, myös nykyajalta. Noita elämää suuremman rakkauden etsijöitä ja
sairaalloisen mustasukkaisuuden valtaamia tyyppejä vilahtelee ehtimiseen sanomalehtien
rikossivuilla.
Kyseessä ei siis ole sinänsä vain tietyn
aikakauden ilmiö, sen sijaan tuo aikakausi näyttää erityisesti arvostaneen sitä
mielettömyyttä, joka tuollaiseen suhteeseen liittyy.
Psykiatriselta kannalta kyseessä on
kahden hulluus -folie à deux. Siinä kaksi ihmistä jakaa saman
mielipuolisuuden ja irtautuu normaalin elämän arvoista ja kaavoista.
On kiinnostava kysymys, missä
määrin tämä patologinen tila on sukua ns. kunniaväkivallalle. Selvää ainakin
lienee, että tietyt sosiaaliset traditiot ovat omiaan vahvistamaan käytöstä,
joka normaaleista ihmisistä on käsittämätöntä ja aivan irrationaalista kaikkien
normaaliin, poroporvarilliseen onnellisuuteen liittyvien arvojen kannalta.
Kullakin aikakaudella on omat
norminsa ja ihanteensa. Musset’n aikakautta kiehtoivat täydellisen ja kaikkinielevän
rakkauden tarinat, joihin aina hyvin läheisesti liittyi myös kuoleman varjo.
Kaksoisitsemurhat taisivat kyllä tulla muotiin vasta huomattavasti myöhemmin.
Bertrand Russell on Länsimaisen
filosofian historiassaan ottanut erääksi käsittelemistään ”ajattelijoista”
lordi Byronin, mikä ei ole hullumpi idea sekään. Byron ei tietenkään ollut
ajattelija, vaan sen sijaan suurten tunteiden mies ja lienee edustanut hyvin
aikakautensa älymystön maailmaa, tuota Musset’n, Leopardin ja Lamartinen
ilmapiiriä.
Nykyään Musset’n loputonta sentimentaalista
jahnausta on aika tuskallista lukea. Aikamme naisten keskimääräinen tyyppi
näyttää naisille suunnattujen journalististen tuotteiden mukaan olevan etupäässä
kiinnostunut erilaisten seksilelujen aikaansaamasta orgasmista.
Pelkkä sana rakkaus herättää
nykyään lähes poikkeuksetta enemmän tai vähemmän ironisia reaktioita.
Aksioomana näyttää joka tapauksessa olevan, että se on aina hyvää ja kannatettavaa
ja että kaikki seksuaalinen tyydytys on aina juuri sitä ja ainakin
periaatteessa aina yhtä ihanaa. Poikkeuksena ovat raiskaukset, mutta niihinhän
ei kuulemma edes liity mitään seksuaalista.
Aikakausien erot ovat suuria sekä yleisen
tunnelman että rakkauden tapaisten sosiaalisten instituutioiden suhteen. Musset
asettaa naisen maailmansa keskipisteeksi ja mainitsee jopa välillä, että
naisilla on miehistä yliote.
Juuri heidän ”petollisuutensa”
näyttää hänen kohdallaan olevan paljon merkittävämpi asia kuin se aikakauden
hengen muuttuminen, jonka suuret henkiset ja poliittiset muutokset saivat
aikaan.
Loppujen lopuksi tämä vuosisadan lapsi
on ennen muuta miespuolinen lapsi, jonka persoonallisuus on jäänyt
kehityksessään keskeneräiseksi.
Mitäpä sanoikaan Goethe:
Was ihr den Geist der Zeiten heisst,
im Grunde ist der Herren eigner Geist.
ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
VastaaPoista- olin omasta mielestä huomaavani tekstissä joitakin kovin suurella pieteetilla ilmaistuja pistolauseita ja siksi ehken erästä muuatta osaa kansasta jopa kiihottavia tämän tanatoseenin epilogissa.
Tulin siitä hyvin iloiseksi.
Hyvä että on olemassa vielä jäljellä kourallinen ihmisiä jotka uskaltavat nähdä saman minkä näkimensä näkevät.
Oikein hyvä.
Muistelen lukeneeni tämän de Mussetin elämäntaparomaanin Hennalan sotilaskodin kirjastosta, jonkinlaisena välipalana, Solzenitsinin Syöpäosaston ja Ensimmäisen piirin rautarealismin kevennyksenä. Tuossa yhteydessä tuollainen narsistinen ja kevennetysti eksistentialistinen toisteinen nyyhkiminen ja lähes sisyfysmainen ponnistelu synnytti huvittunutta ärsytystä ja ärtynyttä huvitusta: oli kuuma kesä ja luin tauoilla pesuhuoneen lattialla kumisaappaat jalassa. Siinä missä Solzenitsinin "sankarit" olivat ulkoisten pakkojen ja rautahäkkien rajoittamia, Mussetin, tuon tunteiden ja tajunnantilojen narkomaanin, pinteröinti loi jossain määrin mielenkiintoisen kontrastin. Musset vaikutti varhaiskypsältä, mutta samalla täysin epäkypsältä taiteilijatyypiltä, jolla oli ilmeisiä vaikeuksia venyttää yksityistunteidensa akvaariokuvat poliittis-yhteiskunnallisiin ajankuva-mittoihin. Oman näkökulmansa asiaan toi se, että varhainen tavoitteeni julkaista esikoisteos ennen 20 vuoden täyttymistä oli käytännössä jo ajanut kiville, ja Musset oli ilmiselvästi nuori mies, jolla oli jo menneisyytensä: hän ei ollut Paasilinnamainen "elä elämä, josta syntyy kirjallisuutta", vaan sen täysi peilikuva: hän todella eli juuri niin kuin kirjoitti. Siis aistimusten ja tunnekuohujen pulpekumparelaskijan elämää.
VastaaPoistaSuominaisen moraalin pohjanoteeraus on ruotsinlaivan parinvaihtoristeily. 60-luvulla Martin Luther King kirjoitti etteivät edes slummien mustat. Ole koskaan vajonneet yhtä syvälle rappioon kuin nämä keskiluokan swingerkalpeanaamat. On ollut laivalla mamuilla ihmettelemistä. Kun suominaiset olivat ilmaisina prostituoituina. Olen kristittymies mutta miksi minun pitäisi kelpuuttaa likainen lautanen.
VastaaPoistaNaisen arvon ei tulisi olla sidoksissa miehen kunnia käsitykseen teollistuneessa yhteiskunnassa.
PoistaEi kelpaa kristitylle, ei muslimille jne. ja kumminkin ne on miehet jotka siitä naisesta "halvan" tekevät. Eikä tuo nainen pyhästä Hengestä sikiä kuin mytologioissa.
de Mussetin nyyhkimistä joskus selanneena muistan tuhahtaneeni, kuten stalinistiveljet seitkytluvulla: jumalauta, yksilön ongelmia! Enpä mahda ryhtyä tuohon teokseen toista kertaa.
VastaaPoista"On kiinnostava kysymys, missä määrin tämä patologinen tila on sukua ns. kunniaväkivallalle. "
VastaaPoistaEi niissä ole kysmys samasta asiasta. Kunniaväkivalassa on kysymys siitä, että yleensä naisen sopimattomaksi katsottu käytös vaarantaa hänen sukunsa ja sen edustajan (isän, aviomiehen tms) sosiaalisen aseman yhteisön silmissä, kun taas Mussetin tyyppisessä folie à deux -ilmiössä on kyse narsismisesta omistamisesta ts "rakastettu" ei omistaudu riittävästi ts täydellisesti toiselle osapuolelle, joka on tarvittaessa valmis tuhoamaan tämän ("kukaan ei käytä MINUN hammasharjaani"). Tuo patologinen ajattelutapa selittää ns laajennetut itsemurhat: "kun minä olen kuollut, ei puolisolla ja lapsilla ole mitään itsenäistä arvoa kuolemani jälkeen, he ovat olemassa vain minun vuokseni/tarpeitteni vuoksi".
No eiväthän ne sama asia ole, mutta on olemassa myös ryhmänarsismia.
PoistaNo onhan se melkein sama asia. Kysymys on kait kulttuurisesta narsismista, jossa tuo patologinen ajattelutapa on kollektiivinen.
Poista”Vaikea tapaus. Sairaskertomus”
VastaaPoistaPsykologia ja psykiatria taitavat olla jollain tavalla siamilaisia kaksosia. Mene ja tiedä. Joka tapauksessa niillä on jotakin yhteistä. Minun mielenkiintoani rupesi syyhyttämään aivan kovasti eräs kansainvälinen kysymys/asia/tapahtuma/ihmejuttu: miksi Trump rakastui aivan silmittömästi Putiniin/putinismiin/ryssäläisyyteen/yms.? Yksi syy suattaapi olla se, että Moskovassa taitaa olla Trump-niminen hotelli. Mene ja tiedä. Mitkä tunteet ja kokemukset johtivat siihen, että Moskovassa on niin kunniakas hotelli? En tiedä. Joka tapauksessa yksi versio on: joko Moskova veti Trumpia, taikka Trump veti Moskovaa. Kuka niistä veti voimakkaammin, niin sitä en vielä tiedä. Vaikea tapaus.
Vaikka tapaus on vaikea, niin joka tapauksessa kysymys lienee kuormallisesta timantteja, platinaa, kultaa, hopeaa, yms. Mitenkä muuten rakkaus voisi vetää niin kiihkeästi maapallon vastakkaisilta puolilta? Meikäläinen ei pysty ymmärtämään moista. Ehkä joku pystyy.
Psykologia ja psykiatria ovat eri asioita. Wiki antaa Googlella ihan ok selvennyksen, tosin sillä varauksella psykiatrian kohdalla että onko lääketieteelliset määritelmät "sairaudesta" mielenhäiriönä aivan paikkaansa pitäviä. Tyylillisesti anoreksia kyllä, mutta erektiohäiriö vaikka iän puolesta nyt on vain luonnollista, tai matemaattinen lahjakkuus vain onnistuu toisilta osaavammin kuin toisilta, eikä kyse ole mistään mielenterveysongelmasta. Samoin lukihäiriö on kyseenalainen, voi edes olettaa monikulttuurissa ulkomaalaisen osaavan suomenkieltä samoin kuin suomalaiset, kun taas osa suomalaisista oppii hitaammin ja toiset taas ei koskaan opi samoin.
PoistaEnempi jatketta sieluntieteelle, mistä valtion määritelmään psykologiasta ja psykiatriasta. Toisilla on haasteita mielen kanssa, miten tuo tulisi hoitaa niin siihen en ota kantaa, muuten kuin sen verta etten usko että vaikka kristillinen manaus (kuten katolinen kirkko on yhteistyössä italialaisen yliopiston kanssa katsonut mahdolliseksi kouluttaa nunnia ja munkkeja tähän että olisi ratkaisu) tai jokin muu vastaava plasebotyylinen toiminta poistaisi toisen mielestä haastetta. Kyse on kumminkin läntisen maailman kulttuurillisesta lääketieteeseen nojaavasta määritelmästä mielenterveydillisistä näkemyksistä, jotka ovat hieman suomalaisen naisen näkökulmista kyseenalaisia.
Ei mitään vaikeaa, ihan helppo ymmärtää. Moskova veti Trumpia ja koko Amerikkaa. Ei siinä sen enempää menemistä kuin tietämistä.
PoistaValtaa pitävään, vallan merkkeihin tai vallan illuusioon voi rakastua.
PoistaKyse voi olla luontaisesta hengellisyyden tunteen osoittamisesta jotain ihmistä tai instituutiota kohtaan.
Eli jumaloidaan jotakin kohdetta jossa ei ehkä olekaan jumaloitavaa.
Voi olla että kyse on lopulta omien ominaisuuksiensa palvomisesta joita luulee näkevänsä jossakin muussa kohteessa, eli jonkinlainen narsismi ja sen oireilu.
Nykyään pitäisi kokea poliitikka vaon tunteella koska rationaalinen tai looginen huomionti näyttää.yös politiikam epäonnistumiset. Tunteiden avulla niitä ei näe tai me voi selittää parhain päin.
Ollaan takaisin yhdessä versiossa Rooman Keisarin kultista.
Se on sama mutta kuitenkin eri.
.