keskiviikko 7. helmikuuta 2024

Vaikea tapaus

 

Sairaskertomus

 

Alfred de Musset, Vuosisadan lapsen tunnustus.  Otava 1915, suomentanut V.A. Koskenniemi, 337 s.

 

Napoleonin sotien jälkeen valtasi Euroopan romantiikan aalto, jolle jo edellisen vuosisadan rationaalisuuden rinnalla kulkenut sentimentaalisuuden juonne oli valmistellut tietä.

Pettymys kaikkivoipaan järkeen toi mukanaan masennusta. Valistuksen jälkeen ei paluuta ollut enää vanhaan, naiiviin uskonnollisuuteen, joka olisi tuonut ratkaisun ihmisen eksistentiaaliseen ongelmaan, eikä liioin järjen ideoiden toteuttaminen tarjonnut enää kaiken koetun jälkeen mielekästä työkenttää.

Masennuksesta ja toivottomasta elämään kyllästymisestä, ranskaksi ennui käytettiin yleisesti myös nimitystä maladie du siècle tai mal du siècle -aikakauden sairaus. Ainakin maailmasta vieraantuneet runoilijat saattoivat katsoa koko maailman olevan kriisissä, kuten he itsekin.

Alfred de Musset (1810-1857) oli aikansa merkittäviä hahmoja ja hänen rakkaustarinansa merkittävän sinisukan, George Sandin kanssa on kuvattu tässä käsillä olevassa omaelämäkerrallisessa romaanissa. Rouva Sand puolestaan kirjoitti asiasta oman versionsa.

Kirjan aluksi Musset liittää oman tarinansa aikakauteen: Vuosisatamme sairauteen on kaksi syytä: sukupolvi, joka on elänyt vuodet 1793 (kuninkaan mestaus) ja 1814 (Napoleonin kukistuminen), kantaa sydämessään kahta haavaa. Kaikki vanha, mikä on kerran ollut, on mennyt, eikä uutta ole vielä olemassa. Siinä on onnettomuutemme syy.

Tämä aikakausi ei kirjoittajan mielestä usko enää mihinkään eikä tavoittele mitään. Yksi hylätty asia on rakkaus. Kirjoittaja itse joka tapauksessa tavoittelee vimmaisesti Suurta Rakkautta. Koko viittaus vuosisadan ominaisuuksiin näyttää itse asiassa olevan vain koko ihmiskunnan asettamista oman suuren draaman statistiksi.

Aikakauden lapsen patologinen psykologia tulee Tunnustuksen sivuilta esille sakeana ja suorastaan kouriintuntuvana. Rakkaus on parikymppiselle sankarille koko elämä tai itse asiassa nimenomaan enemmänkin, asia, jonka takia sietää kuolla, mikäli se jostakin syystä jää epätäydelliseksi.

Kaikki alkaa intohimoisesta suhteesta, jossa liikutaan lihallisen rakkauden piirissä eikä pelkästään tuolle ajalle tyypillisten huokailujen ja salaisten merkkien tasolla. Lyhyesti sanoen kirjoittaja huomaa kavalan naisen liehittelevän samaan aikaan toistakin nuorta miestä. Itse asiassa niitä on hänellä samaan aikaan kolme.

Asiaankuuluvan kaksintaistelun jälkeen sankari riistäytyy irti petollisesta rakastajattarestaan ja aloittaa hurjastelut maksullisten naisten kera, mihin häntä johdattaa kyynisen elostelun ekspertti ja teoreetikko, eräs hänen ystävänsä.

Mutta pelkkä lihan himon tyydyttäminen ei riitä romanttiselle sankarille, joka sitten rakastuu vanhaan, jo kolmikymppiseen leskeen, jonka henkilöimä kristillisen rakkauden, agapen kauneus lumoaa hänet.

Ennen pitkää kuitenkin valtaa maallinen rakkaus, eros sekä nuorukaisen, että naisen ja alkaa taas intohimoinen suhde, joka päättyy, kuinkas muuten, naisen takia.

Ongelmana on, ettei sankari tunne naisen kuuluvan hänelle kokonaan ja ilman pienintäkään varausta. Näin oli aluksi, mutta jo puolen vuoden kuluttua asiat ovat toisin. Yleensähän rakastumisen lasketaan kestävän kolmisen vuotta.

Ei tarvitse olla psykiatri ymmärtääkseen, että koko romaani on itse asiassa sairaskertomusta, joka kuvaa narsistista persoonallisuutta. Narsismi ilmenee sairaalloisena mustasukkaisuutena, johon ei ole mitään asiallista syytä.

Pahimmillaan sankari haluaa tappaa rakastettunsa ja itsensäkin ja pitää jo tikaria naisen sydämen kohdalla, kunnes tulee järkiinsä, mikäli niin voi sanoa. Varsinaista järkiintymistä kirjassa ei tapahdu, mutta osapuolet sentään eroavat hengissä ja kai myös ilman pahoinpitelyjä. Niistä ei ainakaan ole puhetta.

Näitä tarinoitahan me tunnemme, luoja paratkoon, myös nykyajalta. Noita elämää suuremman rakkauden etsijöitä ja sairaalloisen mustasukkaisuuden valtaamia tyyppejä vilahtelee ehtimiseen sanomalehtien rikossivuilla.

Kyseessä ei siis ole sinänsä vain tietyn aikakauden ilmiö, sen sijaan tuo aikakausi näyttää erityisesti arvostaneen sitä mielettömyyttä, joka tuollaiseen suhteeseen liittyy.

Psykiatriselta kannalta kyseessä on kahden hulluus -folie à deux. Siinä kaksi ihmistä jakaa saman mielipuolisuuden ja irtautuu normaalin elämän arvoista ja kaavoista.

On kiinnostava kysymys, missä määrin tämä patologinen tila on sukua ns. kunniaväkivallalle. Selvää ainakin lienee, että tietyt sosiaaliset traditiot ovat omiaan vahvistamaan käytöstä, joka normaaleista ihmisistä on käsittämätöntä ja aivan irrationaalista kaikkien normaaliin, poroporvarilliseen onnellisuuteen liittyvien arvojen kannalta.

Kullakin aikakaudella on omat norminsa ja ihanteensa. Musset’n aikakautta kiehtoivat täydellisen ja kaikkinielevän rakkauden tarinat, joihin aina hyvin läheisesti liittyi myös kuoleman varjo. Kaksoisitsemurhat taisivat kyllä tulla muotiin vasta huomattavasti myöhemmin.

Bertrand Russell on Länsimaisen filosofian historiassaan ottanut erääksi käsittelemistään ”ajattelijoista” lordi Byronin, mikä ei ole hullumpi idea sekään. Byron ei tietenkään ollut ajattelija, vaan sen sijaan suurten tunteiden mies ja lienee edustanut hyvin aikakautensa älymystön maailmaa, tuota Musset’n, Leopardin ja Lamartinen ilmapiiriä.

Nykyään Musset’n loputonta sentimentaalista jahnausta on aika tuskallista lukea. Aikamme naisten keskimääräinen tyyppi näyttää naisille suunnattujen journalististen tuotteiden mukaan olevan etupäässä kiinnostunut erilaisten seksilelujen aikaansaamasta orgasmista.

Pelkkä sana rakkaus herättää nykyään lähes poikkeuksetta enemmän tai vähemmän ironisia reaktioita. Aksioomana näyttää joka tapauksessa olevan, että se on aina hyvää ja kannatettavaa ja että kaikki seksuaalinen tyydytys on aina juuri sitä ja ainakin periaatteessa aina yhtä ihanaa. Poikkeuksena ovat raiskaukset, mutta niihinhän ei kuulemma edes liity mitään seksuaalista.

Aikakausien erot ovat suuria sekä yleisen tunnelman että rakkauden tapaisten sosiaalisten instituutioiden suhteen. Musset asettaa naisen maailmansa keskipisteeksi ja mainitsee jopa välillä, että naisilla on miehistä yliote.

Juuri heidän ”petollisuutensa” näyttää hänen kohdallaan olevan paljon merkittävämpi asia kuin se aikakauden hengen muuttuminen, jonka suuret henkiset ja poliittiset muutokset saivat aikaan.

 Loppujen lopuksi tämä vuosisadan lapsi on ennen muuta miespuolinen lapsi, jonka persoonallisuus on jäänyt kehityksessään keskeneräiseksi.

Mitäpä sanoikaan Goethe:

Was ihr den Geist der Zeiten heisst,

im Grunde ist der Herren eigner Geist.

12 kommenttia:

  1. ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
    - olin omasta mielestä huomaavani tekstissä joitakin kovin suurella pieteetilla ilmaistuja pistolauseita ja siksi ehken erästä muuatta osaa kansasta jopa kiihottavia tämän tanatoseenin epilogissa.
    Tulin siitä hyvin iloiseksi.

    Hyvä että on olemassa vielä jäljellä kourallinen ihmisiä jotka uskaltavat nähdä saman minkä näkimensä näkevät.
    Oikein hyvä.

    VastaaPoista
  2. Muistelen lukeneeni tämän de Mussetin elämäntaparomaanin Hennalan sotilaskodin kirjastosta, jonkinlaisena välipalana, Solzenitsinin Syöpäosaston ja Ensimmäisen piirin rautarealismin kevennyksenä. Tuossa yhteydessä tuollainen narsistinen ja kevennetysti eksistentialistinen toisteinen nyyhkiminen ja lähes sisyfysmainen ponnistelu synnytti huvittunutta ärsytystä ja ärtynyttä huvitusta: oli kuuma kesä ja luin tauoilla pesuhuoneen lattialla kumisaappaat jalassa. Siinä missä Solzenitsinin "sankarit" olivat ulkoisten pakkojen ja rautahäkkien rajoittamia, Mussetin, tuon tunteiden ja tajunnantilojen narkomaanin, pinteröinti loi jossain määrin mielenkiintoisen kontrastin. Musset vaikutti varhaiskypsältä, mutta samalla täysin epäkypsältä taiteilijatyypiltä, jolla oli ilmeisiä vaikeuksia venyttää yksityistunteidensa akvaariokuvat poliittis-yhteiskunnallisiin ajankuva-mittoihin. Oman näkökulmansa asiaan toi se, että varhainen tavoitteeni julkaista esikoisteos ennen 20 vuoden täyttymistä oli käytännössä jo ajanut kiville, ja Musset oli ilmiselvästi nuori mies, jolla oli jo menneisyytensä: hän ei ollut Paasilinnamainen "elä elämä, josta syntyy kirjallisuutta", vaan sen täysi peilikuva: hän todella eli juuri niin kuin kirjoitti. Siis aistimusten ja tunnekuohujen pulpekumparelaskijan elämää.

    VastaaPoista
  3. Suominaisen moraalin pohjanoteeraus on ruotsinlaivan parinvaihtoristeily. 60-luvulla Martin Luther King kirjoitti etteivät edes slummien mustat. Ole koskaan vajonneet yhtä syvälle rappioon kuin nämä keskiluokan swingerkalpeanaamat. On ollut laivalla mamuilla ihmettelemistä. Kun suominaiset olivat ilmaisina prostituoituina. Olen kristittymies mutta miksi minun pitäisi kelpuuttaa likainen lautanen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naisen arvon ei tulisi olla sidoksissa miehen kunnia käsitykseen teollistuneessa yhteiskunnassa.
      Ei kelpaa kristitylle, ei muslimille jne. ja kumminkin ne on miehet jotka siitä naisesta "halvan" tekevät. Eikä tuo nainen pyhästä Hengestä sikiä kuin mytologioissa.

      Poista
  4. de Mussetin nyyhkimistä joskus selanneena muistan tuhahtaneeni, kuten stalinistiveljet seitkytluvulla: jumalauta, yksilön ongelmia! Enpä mahda ryhtyä tuohon teokseen toista kertaa.

    VastaaPoista
  5. "On kiinnostava kysymys, missä määrin tämä patologinen tila on sukua ns. kunniaväkivallalle. "

    Ei niissä ole kysmys samasta asiasta. Kunniaväkivalassa on kysymys siitä, että yleensä naisen sopimattomaksi katsottu käytös vaarantaa hänen sukunsa ja sen edustajan (isän, aviomiehen tms) sosiaalisen aseman yhteisön silmissä, kun taas Mussetin tyyppisessä folie à deux -ilmiössä on kyse narsismisesta omistamisesta ts "rakastettu" ei omistaudu riittävästi ts täydellisesti toiselle osapuolelle, joka on tarvittaessa valmis tuhoamaan tämän ("kukaan ei käytä MINUN hammasharjaani"). Tuo patologinen ajattelutapa selittää ns laajennetut itsemurhat: "kun minä olen kuollut, ei puolisolla ja lapsilla ole mitään itsenäistä arvoa kuolemani jälkeen, he ovat olemassa vain minun vuokseni/tarpeitteni vuoksi".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No eiväthän ne sama asia ole, mutta on olemassa myös ryhmänarsismia.

      Poista
    2. No onhan se melkein sama asia. Kysymys on kait kulttuurisesta narsismista, jossa tuo patologinen ajattelutapa on kollektiivinen.

      Poista
  6. ”Vaikea tapaus. Sairaskertomus”

    Psykologia ja psykiatria taitavat olla jollain tavalla siamilaisia kaksosia. Mene ja tiedä. Joka tapauksessa niillä on jotakin yhteistä. Minun mielenkiintoani rupesi syyhyttämään aivan kovasti eräs kansainvälinen kysymys/asia/tapahtuma/ihmejuttu: miksi Trump rakastui aivan silmittömästi Putiniin/putinismiin/ryssäläisyyteen/yms.? Yksi syy suattaapi olla se, että Moskovassa taitaa olla Trump-niminen hotelli. Mene ja tiedä. Mitkä tunteet ja kokemukset johtivat siihen, että Moskovassa on niin kunniakas hotelli? En tiedä. Joka tapauksessa yksi versio on: joko Moskova veti Trumpia, taikka Trump veti Moskovaa. Kuka niistä veti voimakkaammin, niin sitä en vielä tiedä. Vaikea tapaus.

    Vaikka tapaus on vaikea, niin joka tapauksessa kysymys lienee kuormallisesta timantteja, platinaa, kultaa, hopeaa, yms. Mitenkä muuten rakkaus voisi vetää niin kiihkeästi maapallon vastakkaisilta puolilta? Meikäläinen ei pysty ymmärtämään moista. Ehkä joku pystyy.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Psykologia ja psykiatria ovat eri asioita. Wiki antaa Googlella ihan ok selvennyksen, tosin sillä varauksella psykiatrian kohdalla että onko lääketieteelliset määritelmät "sairaudesta" mielenhäiriönä aivan paikkaansa pitäviä. Tyylillisesti anoreksia kyllä, mutta erektiohäiriö vaikka iän puolesta nyt on vain luonnollista, tai matemaattinen lahjakkuus vain onnistuu toisilta osaavammin kuin toisilta, eikä kyse ole mistään mielenterveysongelmasta. Samoin lukihäiriö on kyseenalainen, voi edes olettaa monikulttuurissa ulkomaalaisen osaavan suomenkieltä samoin kuin suomalaiset, kun taas osa suomalaisista oppii hitaammin ja toiset taas ei koskaan opi samoin.

      Enempi jatketta sieluntieteelle, mistä valtion määritelmään psykologiasta ja psykiatriasta. Toisilla on haasteita mielen kanssa, miten tuo tulisi hoitaa niin siihen en ota kantaa, muuten kuin sen verta etten usko että vaikka kristillinen manaus (kuten katolinen kirkko on yhteistyössä italialaisen yliopiston kanssa katsonut mahdolliseksi kouluttaa nunnia ja munkkeja tähän että olisi ratkaisu) tai jokin muu vastaava plasebotyylinen toiminta poistaisi toisen mielestä haastetta. Kyse on kumminkin läntisen maailman kulttuurillisesta lääketieteeseen nojaavasta määritelmästä mielenterveydillisistä näkemyksistä, jotka ovat hieman suomalaisen naisen näkökulmista kyseenalaisia.

      Poista
    2. Ei mitään vaikeaa, ihan helppo ymmärtää. Moskova veti Trumpia ja koko Amerikkaa. Ei siinä sen enempää menemistä kuin tietämistä.

      Poista
    3. Valtaa pitävään, vallan merkkeihin tai vallan illuusioon voi rakastua.

      Kyse voi olla luontaisesta hengellisyyden tunteen osoittamisesta jotain ihmistä tai instituutiota kohtaan.

      Eli jumaloidaan jotakin kohdetta jossa ei ehkä olekaan jumaloitavaa.

      Voi olla että kyse on lopulta omien ominaisuuksiensa palvomisesta joita luulee näkevänsä jossakin muussa kohteessa, eli jonkinlainen narsismi ja sen oireilu.

      Nykyään pitäisi kokea poliitikka vaon tunteella koska rationaalinen tai looginen huomionti näyttää.yös politiikam epäonnistumiset. Tunteiden avulla niitä ei näe tai me voi selittää parhain päin.

      Ollaan takaisin yhdessä versiossa Rooman Keisarin kultista.

      Se on sama mutta kuitenkin eri.

      .

      Poista

Kirjoita nimellä.