Länsimaalaistajat ja vastavoimat
Alexander Yanov alias Aleksandr Janov on näillä sivuilla
usein mainittu. Kun hän on taas jonkin aikaa ollut poissa näkyviltä, pistän
tähän lukijoiden iloksi 10 vuoden takaisen blogin, jossa hahmottelin hänen
ajatteluaan. Minusta se ei ole ajankohtaisuuttaan menettänyt.
tiistai 8. huhtikuuta 2014
Yanovin syklit ja Venäjän aate
Vuonna 1978
julkaisi nuori Neuvostoliitosta emigroitunut juutalainen tutkija Aleksandr
Janov (Alexander Yanov) hätkähdyttävän kirjan The Russian new Right.
Kirja herätti
jonkin verran huomiota, mutta harva suhtautui siihen aivan vakavasti. Siinä
kerrottiin pienestä ja epämääräisestä ryhmittymästä Neuvostoliitossa, joka
haikaili perinteisten slavofiilisten arvojen perään. Näillä Šimanoveilla,
Osipoveilla ja Skurlatoveilla ei ollut minkäänlaista valta-asemaa, harva tunsi
heidät Neuvostoliitossa ja maan poliittisen järjestelmän huomioiden tuntui
päivänselvältä, että kyseessä oli pelkkä kuriositeetti.
Yanov oli eri
mieltä. Hän totesi, ettei myöskään bolševikeilla kymmenen vuotta ennen
vallankumousta ollut minkäänlaista asemaa, harva tunsi heidät ja tsaristinen
virkakoneisto esti tehokkaasti heidän toimintansa Venäjällä. Se, mitä kriitikot
eivät ymmärtäneet, oli ideologian voima esimodernissa valtiossa. Se on
järjestelmä, joka on olemukseltaan uskonnollinen ja uskontoahan bolševismikin
oli, sanan laajassa mielessä.
Vuonna 1987
eli siis perestroikan alkuvaiheessa julkaisemassaan teoksessa The
Russian Challenge and the Year 2000 Yanov jatkoi samaa teemaa. Hän
saattoi nyt viitata slavofiilisen liikkeen julkiseenkin toimintaan, mitä
tapahtui erityisesti ns. Pamjat-liikkeen puitteissa. Juutalaisena
hän oli erityisen kiinnostunut uuden tai uusvanhan ideologian antisemitismistä
ja väläytteli jo uuden holokaustin mahdollisuutta, mikäli Venäjän joutuisi
sekasortoon bolševikkidiktatuurin romahtaessa.
Kuten
tunnettua, odotetut pogromit jäivät tulematta. Erään ironisen kommentin mukaan
ainoa väkivallanteko, joka tapahtui oli erään juutalaisen intellektuellin
silmälasien särkeminen Moskovan kirjailijaklubilla. Venäläisiä sen sijaan oli
murhattu tuhansittain Neuvostoliiton hajottua.
Yanovin
profetiat siis näyttivät menneen täysin harhaan ja amerikkalaiset saattoivat
myös palauttaa mieleen sen, miten hän varoitti USA:ta sellaisesta politiikasta,
joka jouduttaisi Neuvostoliiton tuhoa, koska seuraukset saattaisivat olla
arvaamattomat, erityisesti juuri juutalaisille
Jälkikäteen
arvosteltuna Yanovin tarkkanäköisyys tuntuu kuitenkin hämmästyttävältä. Se
ideologinen suuntaus, joka Venäjällä nyt vallitsee, sopii sangen tarkoin hänen
ennustuksiinsa, jotka tehtiin aikana, jolloin moni vielä uskoi Neuvostoliiton
satavuotiseen tulevaisuuteen. Myös Yanovin esittämät mallit Venäjän kehityksen
sykleistä ovat hyvin mielenkiintoisia.
Yanov pitää
slavofiilistä ideologiaa demokratialle elimellisesti vieraana ajattelutapana.
Vaikka sen kehityksessä voidaan havaita vapaamielisiä kausia, on siinä
sisäänrakennettuna ajatus politiikan ja kansan pitämisestä erossa toisistaan.
Itse asiassa aate on keskiaikainen ja edellyttää vallan antamista kokonaan
hallitsijalle. Kansan taas tulee elää uskonnollisen moraalin mukaisesti eikä
poliittisen riitelyn ja eturyhmien itsekkään taistelun ehdoilla. Poliittinen
oppositio on tässä asetelmassa luonteeltaan rikos ja vallan kritiikki jää
kirkon harteille. Venäjällä se taas ei sekaannu politiikkaan ellei sellaiseksi
katsota vallan tukemista.
Tämä kaikki on
sangen sympaattista, mutta idylli on epärealistinen. Niinpä slavofilia, joka
varhaisessa vaiheessaan on pienen ihmisen puolustaja ja röyhkeän vallan
kriitikko, muuttuu Yanovin mukaan syklinsä tietyssä vaiheessa vallan
liittolaiseksi. Silloin siitä tulee väkivaltainen ja ekspansiivinen, Euroopalle
ja vapaudelle äärimmäisen vihamielinen voima.
Näin
tapahtui 1800-luvun jälkipuoliskolla, kun Nikolai Danilevski ja Konstantin
Leontjev vaativat pesäeroa Eurooppaan. Liberaalin mädännäisyyden ytimessä
nähdään juutalaisuus, urbaanin ja kosmopoliittisen amerikkalaisen elämäntavan
agentti Venäjällä, varoitti Yanov 1980-luvulla. Natseillahan oli sama näkemys
ja myös he ihannoivat turmeltumatonta talonpoikaa ja maaseutua.
Amerikka on
ensimmäinen maa, joka on valistunut, mutta elää ilman ihanteita, julisti muuan
venäläinen uusoikeistolainen jo 1960-luvulla. Nimenomaan amerikkalainen
elämäntapa, sellaisena kuin se Venäjällä ymmärretään, onkin noussut
mädännäisyyden symboliksi. Kysymys on siitä, että koko maailmaa uhkaa
amerikkalaistuminen, ellei jokin moraalinen voima pysäytä tätä prosessia.,
varoitettiin jo tuolloin.
Sellainen
voima taas löytyy vain Venäjältä. Jumalan ihme näet on, että Venäjä säästyi
sielua tuhoavalta materialismilta nimenomaan kommunistivallan ansiosta. ”Vain
neuvostojärjestelmä, joka omaksuu venäläisen ortodoksian… pystyy aloittamaan
maailman suuren muutoksen”, kirjoitti muuan Gennadi Shimanov jo
neuvostoaikoina. On myönnettävä, ettei tämä ajatus ainakaan Venäjällä kuulosta
tänään yhtä villiltä kuin se kuulosti ennen perestroikaa.
Yanov esittää
teoksessaan myös kaavion Venäjän historian sykleistä päätyen vuoteen 1985. Sen
mukaan Venäjän historia voidaan esittää reformien ja vastareformien sarjana,
jotka aina tietyssä vaiheessa johtavat systeemin kriisiin ja romahdukseen.
Tällaisia suuria kriisejä olivat niin Moskovan Venäjän muuttuminen Pietarin
Venäjäksi kuin vuoden 1917 vallankumoukset.
Neuvostoaikana
Yanov näkee vuodesta 1964 (ilmeisesti Hrushtshovin ero ja kommunismin
rakentamisen ohjelman hylkääminen) jo alaspäin (pois Euroopasta) suuntautuvan
trendin, joka vuoden 1985 näkökulmasta on johtava uuteen systeemin kriisiin,
joko romahdukseen tai sitten siirtymiseen kohti ”eurooppalaista perhettä”.
Nykyään
trendejä on helppo jatkaa ja todeta, että vuoden 1985 jälkeen todella seurasi
romahdus ja sen jälkeen siirtyminen kohti Eurooppaa. Putinin valtaannousun
jälkeen trendi on taas suuntautunut Euroopasta poispäin lukuunottamatta
Medvedevin reformikautta. Vuoden 2012 jälkeen voitaisiin ilmeisesti puhua
vastareformien diktatuurin kaudesta samaan tapaan kuin Yanovin mukaan asian
laita oli vuosina 1881-1894 (Aleksanteri III), 1918-1921 (Lenin), 1929-1953
(Stalin) ja 1965-1973 (Brezhnev)…
Mihin tämä
syklisyys perustuu? Yanov ei tiedä itsekään ja yhtä mystisiä ovat myös talouden
suuret syklit. Osittainhan tällaiset skeemat historiassa tietenkin perustuvat
yksinkertaistuksiin ja asiattomiin rinnastuksiin. Oma kiinnostavuutensa niillä
silti on.
Kiinnostavaa
on myös se, miten Yanovin tutkimat nationalistit ovat eri aikoina hahmottaneet
Venäjän ”oikeat” rajat. Koska Venäjä kerta kaikkiaan pitää sisällään
kansallisesti ja uskonnollisesti vieraita elementtejä, olisi puhtaaksiviljelty
nationalismi siellä ikävyyksien kerjäämistä. Niinpä nykyään, kuten ennenkin,
puhutaan samaan aikaan imperiumista, joka on sekä venäläisten että
toisuskoisten yhteinen koti ja ortodoksisesta pyhästä Venäjästä.
Tämän
yhtälön ongelmat havaitsi jo Konstantin Leontjev 1880-luvulla. Hän totesi,
ettei Puolaa ole sadassa vuodessa saatu venäläiseksi ja mikäli sen lisäksi
hankittaisiin vielä Euroopan slaavilaiset maat, olisi tuloksena katastrofi. Nuo
maat olivat jo länsimaalaisuuden myrkyttämiä ja siksi oli käännyttävä itään, ei
vain Turkin salmien suuntaan, vaan vielä kauemmas, Aasiaan.
Tunnetussa
viime syyskuun puheessaan Putin siteerasi Leontjevia yhtenä auktoriteettinaan,
mutta siitä huolimatta hänelle näyttäisi lännestä kelpaavan ainakin Ukraina,
joka sekin on osittain lännen ”myrkyttämä”.
Vetše-almanakan
kirjoittajat pohdiskelivat vuonna 1981 Ukrainan ja tulevan Venäjän suhdetta.
Kirjoittajien mielestä, mikäli erillinen Ukraina joskus todella tulisi, olisi
ainakin sen rajat muutettava siten, että Venäjälle annettaisiin Krim, Harkov,
Donetsk, Lugansk ja Žaporožje, joissa on venäläinen enemmistö ja lisäksi vielä
melko venäläistyneet Odessan, Nikolajevin, Hersonin, Dnepropetrovskin ja Sumyn
alueet… Eipä hoholeille paljon taitaisi jäädäkään…
"Kirjoittajien mielestä, mikäli erillinen Ukraina joskus todella tulisi, olisi ainakin sen rajat muutettava siten, että Venäjälle annettaisiin Krim, Harkov, Donetsk, Lugansk ja Žaporožje, joissa on venäläinen enemmistö ja lisäksi vielä melko venäläistyneet Odessan, Nikolajevin, Hersonin, Dnepropetrovskin ja Sumyn alueet…"
VastaaPoistaProfeetallinen venäläinen näkemys.
Toden totta, natsi-sanan etymologia on mielenkiintoinen. "Natsi" tulee miehen nimestä "Ignatz", josta taas oli 1800-luvun lopun Saksassa tullut junttia tarkoittava pilkkanimi. "Natsi" tarkoittaa siis "junttia", ei kansallis-sosialistista puoluetta alunperin. Kun perussuomalaisia nimitellään natseiksi tai junteiksi, "isämmaalliset" ja niin edelleen, niin siinä käytetään yhä täysin samaa vanhaa etymologiaa, mikä on mielenkiintoista.
VastaaPoistaEnsin siis olivat juntit, nykykielellä kai "kouluttamattomat". Heitä pilkattiin koulutettujen toimesta, Ignatz! Nyt meillä on jälleen tuo sama vastakkainasettelu noussut haudastaan ja syntynyt uudelleen. Kekkosen aikana vasemmiston ja Neuvostoliiton valtakausi piti sen alhaalla, kouluttamattomia ei uskallettu pilkata, työväenluokka oli vahva. Työväenluokan pienenemisen ja koulutustason jatkuvan nousun myötä sama vanha etymologinen yhteys heräsi jälleen haudastaan.
Kun juntteja, maalaisia, kouluttamattomia on lupa jälleen pilkata, niin "natsit" syntyvät jälleen, aina.
Justiinsa. Tämä puolue oli vain sattumalta nimeltään Nazionalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei.
PoistaNiin oli, mutta nimiyhteyden etymologia on vanhempi. "Natsi" ei tule "nationalistista", vaikka se kieltämättä olisi loogistakin ja noinhan se kansan mielessä menee.
PoistaTuolta kantilta kun katsoo ja pohtii harjoitettua politiikkaa jossa markkinoidaan tuloerojen kasvua sekä koulutus keskeistä tms. niin vaikuttaisi selittävän osan sosiologisesta ilmiöstä. Ainoa jot eletään jälkiteollisessa, missä väki liikkuu moneen suuntaan ja tuloerot on valtioiden välisiä, kuin myös vuosien artikkelit kuinka maaseutu kuihtuu väestöstä, silti sitä populaatiota löytyy, joten jokin ei pitäne näkemyksessä paikkaansa.
Poista"Vaikka sen kehityksessä voidaan havaita vapaamielisiä kausia, on siinä sisäänrakennettuna ajatus politiikan ja kansan pitämisestä erossa toisistaan. Itse asiassa aate on keskiaikainen ja edellyttää vallan antamista kokonaan hallitsijalle. Kansan taas tulee elää uskonnollisen moraalin mukaisesti eikä poliittisen riitelyn ja eturyhmien itsekkään taistelun ehdoilla. "
VastaaPoistaEi toimine demokratiassa. Monarkia on erikseen, kun taas uskonnollinen näkemys vaatii uskon. Ateisti taitaa päästä synnistä ja monikulttuurissa taas kyse on sitten eriävistä näkemyksistä. Sitä tietenkin voi vedota johonkin kirjaan tms. Onko tuo sitten raamattu vai Koraani asia erikseen, valtion laki taas yleensä tarkoittaa maan hallitsemista ei sosiologisesti ihmisten. Mutta olettaisi ihmisten ymmärtävän kyseessä olevan joidenkin edeltävien sukupolvien näkemyksiä jotka ovat edesmenneitä, kun taas niiden elävien kanssa jotka ovat ympärillä tulisi tulla toimeen.