lauantai 24. helmikuuta 2024

Kulttuurin saavutuksia

 

Perversion rajat

 

Tässä tuli jollakin forumilla taas puheeksi markiisi de Sade, jonka hengentuotteisiin olen joskus katsonut välttämättömäksi tutustua.

De Sadehan oli yksi niistä muutamasta henkilöstä, jotka vuonan 1789 istuivat Bastiljissa eristettyinä ja joiden vapauttamista kaduille kokoontunut roskaväki piti suurimpana kunniatehtävänään.

Kerrotaan, että markiisi pääsi huutamaan massoille kehotuksiaan viemärinä käytetyn putken läpi. Olipa siinä symboliikkaa kerrakseen. Vapauden ääni kaikumassa ulosteiden tuhriman torven läpi.

Asetelmassa voidaan nähdä myös nimenomaan ajatus vihoviimeisenkin inhimillisen halun oikeudesta vapautukseen ja varmaankin myös erityisesti ylpeään vapauteen ja julkisuuteen.

 Suottahan eivät erinäiset merkittävät kulttuurihenkilöt , kuten Guillaume Apollinaire ja Simone de Beauvoir ole nimittäneet Sadea vapaimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi. Hänen kuuluisimpiin teoksiinsa lukeutuva Sodoman 120 päivää on alaotsikoltaan vapauden koulu -École du libertinage.

 Joutuu kuitenkin kysymään, millaista ja kenen vapautta oli ja on vapaus rikokseen, joka saa saatanalliset mitat ja jossa kidutetaan ja tapetaan viattomia lapsia. Vanhan normaalin kannalta kyseessä on nimenomaan perversio, jolla ei ole mitään tekemistä todellisen vapauden kanssa.

Naiivin kulttuuritoimittajan tapaan voidaan tässä tietenkin kysyä, mikä sitten on sitä todellista vapautta, ellei sitä ole kaiken salliminen. Eikö tässä törmätä puritaaniseen mielivaltaan?

Kysymys perversion rajoista ja ylipäätään jopa sen mahdollisuudesta on tärkeä, kun arvioimme kulttuurin kehitystä. Marginaaleistahan rajat tunnetaan. Oswald Spengler etsi aikakauden luonnetta menestysnäytelmistä, joiden uudenlaiset hahmot julkisesti esitettyinä kertoivat aina jotakin tärkeää kehityksen suunnasta (vrt. Vihavainen: Haun missä ollaan spengler tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Kun kyse on nimenomaan seksuaalisuudesta, ei liene syytä yrittää tunkea sitä pelkästään lakanoiden väliin. Asia on koko persoonallisuuden kannalta niin perustavaa laatua, että on mahdollista arvioida koko yksilöä hänen seksuaalisutensa kautta.

Näin on ainakin tehnyt Erich Fromm, jonka psykoanalyyttinen lähtökohta on tehnyt hänelle mahdolliseksi kehittää myös normatiivisen opin ideaalisesta persoonallisuudesta, jonka seksuaalisuus on luonteeltaan luovaa, produktiivista ja suuntautuu vastakkaiseen sukupuoleen ja uuden elämän siittämiseen (genitaalis-produktiivinen tyyppi).

Perversioiksi on sen sijaan laskettava erilaiset kehityksessään kesken jääneet anaaliset ja oraaliset tyypit, mukaan lukien sekä anaalinen että oraalinen sadisti. Edellinen saa tyydytystä kaikenlaisesta tuskasta ja pidättelystä ja tuntee suurta viehtymystä ulosteisiin.

 Se on myös sosiaalisesti vaarallinen tyyppi ja kohtaamme sen esimerkiksi saksalaisessa natsismissa, jonka värisymboliikassakin ruskea on kunniasijalla, mikä ei suinkaan ole sattuma…

Frommin sana ei toki ole Jumalan sanaa ja koko psykoanalyysia on koetettu yhä uudelleen mitätöidä tieteenä, koska sen metodit ovat lähes yhtä avuttomia kuin foucaultilaisen halupolitiikan, joka kyllä kelpaa jokaiselle edistykselliselle. Psykoanalyysin etuna sentään lienee, että sitä on jo monen sukupolven ajan sovellettu empiiriseen terapiaan eikä kaikesta päätellen vailla menestystä.

Olipa metodologian laita miten tahansa, sellaiset ilmiöt, joita esimerkiksi Saden Sodomassa tuodaan esille, on epäilemättä tuomittava perversioiksi jokaisessa yhteiskunnassa, joka vielä uskaltaa laatia normeja. Kyseessähän on tuhoavasta rikoksesta ja toisten kiduttamisesta nauttiminen, joka liittyy pyhien arvojen häpäisyyn, usein juuri ulostesymboliikan kautta.

Sellaisen tekeminen normiksi olisi kai kaikkialla mahdotonta, mutta myös sen esittämisen julkinen salliminen kertoo jotakin sivilisaation saavuttamasta kehitysasteesta. Tuollaista jukista esittämistähän on ollut sekä Saden teoksen julkinen myynti, että sen pohjalta tehdyn Pasolinin elokuvan esittäminen.

Ne kertovat aikakautemme vapaudesta ja kukapa uskaltaisi vaatia niitä sensuroitavaksi? En minä ainakaan. Mutta entäpä jos niitä aletaan ihannoida, vaikkapa pride-kulkueissa? Vai ovatko ne jo siellä? Entä sitten? Onko kyse vain vapaudesta, jolla koetellaan suvaitsevaisuutta kuten kultaa koetellaan tulella? Vai pitäisikö meidän uskaltaa peräti sanoa, että tässä ollaan sellaisen perversion tiellä, jota ei voida hyväksyä?

Toki seikkailuromaaneissakin kuvataan jatkuvasti murhia eikä kukaan ole vaatimassa niitä kiellettäviksi. Mutta eipä kukaan myöskään taida olla kadulla ylistämässä murhaamista.

Millainen tuo Sodoman 120 päivän tarina sitten oikeastaan on? Tässä vanhan blogini antama kuvaus:

lauantai 2. syyskuuta 2017

Vapaus, mi meitä viet!

 

Vapaus, mi meitä viet!

 

Donatien, Alphonse, Francois de Sade, Sodoman 120 päivää,.Suom. Heikki Kaskimies, 3. painos Like 2004

(Alkuteos: Les 120 journées de Sodome, ou, l'Ecole du libertinage : introduction)

 

En tiedä, saisinko sanoa, että tässä maailmassa tänäänkin on vinksahtaneita tyyppejä. Muuan niistä esiintyy koomisena hahmona Fingerpori-sarjakuvassa, joka edustanee Suomen nykyisen älymystön subtiileimpia aikaansaannoksia. Tosin muistan murrosikäisten jo kauan sitten päässeen samanlaisiin suorituksiin, lapsilla kun on tuo mainio filosofinen ikä jossakin elämänsä vaiheessa.

Tuo hauska pornoilijahahmo on toki aivan harmiton ja ainakaan minulla ei ole mitään vaikeuksia sulattaa sitä. Kaikkihan ovat vapaita itseään toteuttamaan, vai kuka kehtaisi tämän kiistää? Hyvät naurut olen saanut monta kertaa.

On kuitenkin hyvä mennä joskus aikamme libertinismin juurille. Ei se tänne ole tyhjästä tullut eivätkä sen nykyiset muodot ole ainoat mahdolliset. Ymmärrämmekö me itse asiassa, mitä koko asia merkitsee.

On sivumennen sanoen outoa, ettei Sodoman päivien suomennoksessa ole noteerattu alaotsikkoa. Tässähän on kyse vapaudesta, tarkemmin sanoen arvoliberalismista.

Guillaume Apollinaire nimittikin Sadea ”vapaimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi” ja hänestä on puhunut ihailevasti lähes koko nykyisen länsimaisen ideologiamme perustajien joukko, frankfurtilaisia ja eksistentialisteja unohtamatta. Myös feministien puolella hän on herättänyt kunnioittavaa ihastusta.

Ehkä on niin, että Ranskan suuren vallankumouksen hengessä jo oli jotakin olennaisesti sadistista, käyttääkseni tuota sanaa sen laajassa merkityksessä. Olihan sankarimme yksi niistä itsevaltiuden harvoista marttyyreistä, jotka vapautettiin Bastiljista, kun kansa sen valtasi.

Hänet myös valittiin kansalliskonventtiin ja vasta Napoleon sulki hänet hullujenhuoneeseen, missä hänen paikkansa ilmeisesti säädyllisen kulttuurin piirissä onkin.

Mutta mitä itse kirjaan tulee, on se vain osittain tarina seksuaalisuudesta. Olennaisempaa on, että se hekumoi rikoksella. Tarina kertoo muutamasta upporikkaasta irstailijasta, jotka hankkivat orjikseen, salattuihin orgioihin 12-15 vuotiaita neitsyitä ja kauniita poikia.

Orjat joutuvat kaikenlaisen nöyryyttämisen ja häpäisyn kohteeksi ja erityisesti ulostamiseen liitetään ankaria rangaistuksia, jopa kuolema.

Vankien suloisuutta kuvataan hekumallisesti ja irstailijoiden ja heidän apuriensa gargantuamainen, etten sanoisi saatanallinen vastenmielisyys maalaillaan niin hyperbolisesti, että lukija joutuu jo nauramaan.

Leikkiähän tämä kaikki lopulta onkin. Sanaleikkiä, pornografiaa, jolla ei ole sen kummempaa tarkoitusta kuin muullakaan pornografialla. Se on saavuttanut päämääränsä, mikäli puntti lukijalla pullistuu, kuten muuan nykyisempi alan mies on omaa kunnianhimoaan kuvaillut.

Mutta millaisia asioita de Sade pitääkään intohimomaan? Ulosteiden ja muun saastan keskeisyys on silmiinpistävää. Ikuisesti pesemättömän takapuolen ohella esimerkiksi kauhistuttavan karieksen turmelema suu saa paljon huomiota osakseen. Se, mikä on vastenmielistä, onkin tietyllä hetkellä äärimmäisen kiihottavaa, kertoo Sade. Myös murha sisältää valtavan seksuaalisen latauksen.

Enkelimäisten uhrien herttaisuus ja täydellinen avuttomuus kaiketi kiihottavat saatanallisia päähenkilöitä aivan erityisesti ja sama koskee kaikkea muutakin pyhyyden loukkaamista.

Yksi kiduttajista on piispa ja orgioiden pesäpaikan käymälä sijaitsee sen kappelissa. Kaikki uhrien tekemät viittaukset uskontoon rangaistaan erityisen ankarasti.

Nykyajan ateistin mielestä moinen uskonnollinen rtenaus lienee lähinnä huvittavaa. Miksi muka tuhlata ajatustakaan typerille saduille? Aikanaan asia kuitenkin koski olennaisia kysymyksiä. Suomennoksen liitteenä oleva papin ja kuolevan vuoropuhelu kertoo siitä jotakin.

Eihän tuossa ateismissakaan edes aikanaan mitään kummallista ollut. Ranskassa oli heitä paljon ja monet olivat toki hienostuneita ajattelijoita. Saden saavutukset alalla jäävät vain irstailun oikeuttamisen puolelle, mutta onhan käytäntö tietenkin toista kuin harmaa teoria.

Dostojevski käsitteli jossakin määrin samanlaatuisia asioita, mutta toki paljon hienommin. Karamazovin veljesten Smerdjaštšaja, iljettävä olio, saa isä Karamazovin seksuaaliset halut heräämään ja synnyttää Smerdjakovin, puolivillaisen intellektuellin perikuvan, joka viimein suorittaa sen isänmurhan, johon muut eivät pysty, kun Jumala heitä hillitsee.

No tässä pika-analyysini tunnetusta teemasta. Jääköön itse asia toiseen yhteyteen. Mutta de Saden teoksilla on mielestäni sanottavaa ja jopa kysyntää myös nykyaikana, näyttäväthän uudet painoksetkin olleen tarpeellisia.

Minusta on outoa, ettei libertinismin rajoja nykyään yleensä ole problematisoitu. Oletus näyttää olevan, että ihminen haluaa lopultakin vain hyvää ja että vain harvinaiset, sairaat yksilöt haluavat nauttia toisten kustannuksella.

Näin luultavasti onkin, ainakin suuressa kuvassa. Kuitenkin noita Saden kiitollisia oppilaita myös varmasti on olemassa tietty määrä ja kysymys kuuluu, millaiset rajat heille kuuluu asettaa elämässä ja kulttuurissa?

Himomurhaajat, lastenraiskaajat ja vastaavat lurjukset me tietenkin heitämme tyrmään, mikäli heidät itse teossa tavataan. Muu ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

Mutta miten suhtaudumme niihin, jotka haluavat pitää de Saden tapaista ”libertinismin koulua” enemmän tai vähemmän alttiille adepteille?

Tyydymmekö ihailemaan heitä jonkun Beauvoirin tai Apollinairen tapaan vapauden sankareina? Vai pitäisikö meidän uskaltaa paheksua?

Itse tunnen 120 päivän libertiinien hahmoja kohtaan lähinnä sääliä. Millaista onnea tuollainen irstailu loppujen lopuksi kykenee antamaan? Miten ihminen voi saada tyydytystä toisen kärsimyksistä?

Ehkäpä se voisi toimia joissakin sovituissa leikin rajoissa, mutta entäpä silloin, kun elämä on kyseessä? Miksi olisi ansiokasta mennä yli kaikkien rajojen?  Millaista on se filosofia, joka nostaa sankarikseen noita elukoita?

No, kysymyksiä voi esittää ja niihin kannattaa etsiä vastauksia kaikessa rauhassa eikä kiiruhtaa todistamaan, että suvaitsemisella on arvo sinänsä ja että mitä härskimpi on asia, sitä suurempi on suvaitsijan ansio.

Ajatelkaamme vaikkapa pride-marsseja. Mitäpä vikaa olisi siinä, että synnynnäisesti tai muuten seksuaalisesti poikkeavat tuovat avoimesti julki poikkeavuutensa. Luultavasti se auttaa meitä suvaitsemaan sellaista, minkä suvaitseminen on kaikkien kannalta oikein.

Mutta missä vaiheessa raja tulee vastaan? Sadismi leikkinä lienee ihan OK, mutta entäpä sen mainostaminen mielenosoituksissa? Entä zoofilia? Pedofilia? Nekrofilia? Miksi niitä pitäisi tulla mainostamaan?

Sadismin isälle nämä kaikki varmasti olivat yhtä ansiokkaita tapoja hankkia tässä maailmassa tyydytystä tarpeilleen. Ovatko ne sellaisia myös nykyajan länsimaisen sivistyksen piirissä ja jos, niin miksi?

                                                                 *********

Entäpä feminismi ja sen suhde perversioon? Tässä jotakin tuosta uskalletusta (?) aiheesta: Vihavainen: Haun perversio tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

 

20 kommenttia:

  1. "Minusta on outoa, ettei libertinismin rajoja nykyään yleensä ole problematisoitu."

    Olen kyllä ymmärtänyt, että tuo raja on nykyisinkin selvä: kahden aikuisen välinen, suostumukseen perustuva mitä moninaisin "puuhastelu" on hyväksyttävää, tuon rajan ylittävä toiminta ei.

    VastaaPoista
  2. "Asetelmassa voidaan nähdä myös nimenomaan ajatus vihoviimeisenkin inhimillisen halun oikeudesta vapautukseen ja varmaankin myös erityisesti ylpeään vapauteen ja julkisuuteen."

    Filosofi Timo Airaksinen on analysoinut Sade taustalla olluttta ajattelua teoksessaan de Saden filosofia.

    VastaaPoista
  3. "Mitäpä vikaa olisi siinä, että synnynnäisesti tai muuten seksuaalisesti poikkeavat tuovat avoimesti julki poikkeavuutensa. Luultavasti se auttaa meitä suvaitsemaan sellaista, minkä suvaitseminen on kaikkien kannalta oikein."

    Voihan tuosta ajatella niinkin, että meidän tulee suvaita tai ainakin sietää noita poikkeavuuksi, mutta pitääkö noiden poikkeavien hieroa poikkeavuuksiaan enemmistön namaan.

    VastaaPoista
  4. Pride! Ylpeys käy lankeemuksen edellä sanoo vanha kansa. Saa nähdä käykö näin. Joka tapauksessa räikeä homoseksuaalisuus on ainakin länsimaissa nostettu suureen arvoon ja kunniaan. Jossakin Los Angelesissa ennen aidsia homot juhlivat yötä päivää, olihan se Usan homopääkaupunki. Luin jostakin, että siellä pidettiin jopa satojen miesten ryhmäseksi-sessoita, eikä mitään rajoja tai pidäkkeitä ollut, siis ei mitään. Sitten tuli aids, joka alkoi niittämään satoaan.

    Homoilla on tunnetusti paljon seksisuhteita, eikä "aviollitot" tahdo oikein kestää. Tietenkin jos koko elämä on vain seksiä varten näin tietenkin käy. Sillä hommalla ei voi saada ehjiä ihmissuhteita, ja niitähän jokainen kaiketi etsii, tai ainakin pitäisi? Homoseksualismin peitelty puoli on se, että pedofilia on selkeästi yleisempää homomiesten parissa kuin ns. normaaliväestöllä. Liberaalissa Hollannissa homoseksualit ovat vuosikausia vaatineet oikeuttaan "halukkaaseen lapseen"! Lapsi voidaan helpolla kiristää tai uhkailla "halukkaaksi", ja saa nähdä miten asia etenee, ja missä vaiheessa alennetaan suojaikärajaa?

    Nykyään suorastaan vaaditaan kiintiöhomo ohjelmaan kuin ohjelmaan. Jopa TV-mainoksissa asia näkyy. TV-ohjelmien homot ovat usein luonnottoman räikeitä seksuaalisuudessaan, se kyllä ihmetyttää. Luulisi, että seksuaalisuus on yksityisasia ja pysyköön makuukammareissa, mutta eipä se siltä vaikuta. Omasta mielestäni räikeimmät pride-kulkueen osallistujat suorastaan rikkovat sukupuolisiveyttä, varsinkin kun kulkueessa on myös lapsia ja kulkue esiintyy yleisellä paikalla. Kukaan eikä mikäään nyky-maailmassa ei edes uskalla asettaa kyseenalaiseksi sitä seikkaa. Jopa kirkko on mukana ylpeänä! Aikanaan siihen kyllä länsimaissa toki tulee muutos, kun islamisaatio etenee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun mies ei voi tulla raskaaksi. Homot ovat juhlineet ja juhlivat vieläkin samalla tavalla Suomessakin. Aina välillä varsinkin Helsingissä nostaa kuppaepidemia päätään. Enäähän ei voida mainita minkä ryhmän keskuudessa. Tiedossa on myös homojen hankkivan hiv tarttumisen estoläääkkeitä jotta voivat harjoittaa hillittömyyttään. Siitä saako antibioottiresinstenssin supertippurin tms ei ole huolen häivää. Alunperin näitä lääkkeitä käyttivät aikuisviihde näyttelijät työturvallisuuden vuoksi. Homojen hillittömyys johtuu näiden oman kertoman mukaan ettei elämän pituudella ole noissa piireissä samaa arvoa. Koska ei synny lapsia ei tulevaisuudella ole väliä.

      Poista
    2. Homoja on erilaisia. Amerikassa on kumminkin ollut hieman eri näkemys kristinuskosta, ei tosin poista lähetyssaarnausta mikä kuuluu kristinuskoon. Täyttäkää maa, voidaan ymmärtää myös metafoorallisesti jakaa sanaa, tai luoda saman mielinen yhteiskunta tms. (Olettaisi että järkikin sanoisi ettei tuo ole niin yksiselitteistä). Jos tuo pakanalliset suomalaisetkin kääntyisi oikeaan uskoon... Kukaan oikein viitsi määritellä mitä se sitten sattuu olemaan? Amerikassa tuo taas on hyvin vahvasti kytköksissä talouteen kuin myös moneen muuhun tekijään, uskonto on vain sitten mielenkiintoinen kun tuo mokoma ei "näy", ei tosin homouskaan. Suomen lainsäädännössä tuo ei kumminkaan ole enään ollut rikos sitten 70-luvun ja parempi niin. Valtaosa kumminkaan tuo seksuaalisuuttaan ilmi mitenkään.
      Toisaalta Suomessa on lain kautta myös uskonto vapaus joten sitä saa uskoa kukin mihin tahtoo, siinä kun toiset saarnaa kristinuskoa ja toiset islamia, niin sopii mennä metsään jotta saa olla rauhassa. Ei tuommoisen vuoksi kannata hermostua. Sananvapaus taannee sen jot hyö saa puhua. Kuin myös itsekin saa ilmaista mielipiteensä. Eri asia on mitä kuulijakunta näistä näkemyksistä on.

      Poista
    3. Gay-miehillä on huomattavasti paremmat saumat löytää kumppaneita kuin heteromiehillä, olettavasti halut ovat molemmilla ryhmillä yhtäläiset. Kun miesten touhu on mitä on kun ei ole pidäkkeitä, asiat lähtevät lapasesta. kuten apinarokon tai chemsex-ilmiön kanssa. Kun molempia ongelmia hyssytellään viranomaisten ja median toimesta, jälki on ikävää.

      V-V F

      Poista
  5. Usein kuulee väitettävän, että filosofian minkä hyvänsä uskottavuuden eräs koetinkivi on siinä, kuinka uskollisesti sen kannattajakunta ja varsinkin profeetat ovat asiaansa sitoutuneet, eli elävätkö he itse kuten opettavat. No joo, onhan se toki osaltaan noinkin, ja olisi tietysti vähintään syvästi tekopyhää vaatia muilta sitä, mihinkä ei itse kykene, tai mitä ei ainakaan omalle kohdalleen mitä ilmeisimmin halua. Näin siis ainakin, mikäli tosiasiallisia tekoja ja/tai laiminlyöntejä myös henk.koht. elämän osalta sopii mittapuuna pitää. Moraaliposeeraus on sitten asia erikseen. Puhe kun on tunnetusti halpaa, ja paljon puhuva tulee väistämättäkin puhuneeksi myös paljon ns. paskaa. Teot sen sijaan harvemmin valehtelevat, ja myös tekemättä jättäminen on teko...

    Meikäläisittäin eräs parhaiten ja johdonmukaisimmin omassa opissaan myös elämäntapansa puolesta pysyttäytynyt esimerkki lienee Pentti Linkola, ollaanpa hänestä muuten mieltä mitä tahansa. Toisaalta, mikäli filosofian uskottavuus sidottaisiin suorastaan kriittisen ratkaisevasti kannattajiensa sitoutuvuuteen ao. opinkappaleeseen myös omassa elämässään, olisi jo melkeinpä vaarallisen lähellä sekin päätelmä, että markiisi de Sade on kuin onkin eräs suurimmista uuden ajan länsimaisista filosofeista... Tietystä loogisuudestaan huolimatta kyseinen päätelmä tuntuisi, hmmm... No, tuota noin... Perverssiltä?

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taisi de Sade kuitenkin todellisuudessa ns enemmänkin haukkua kuin purra. Tyydytys oli fantasioinnista. Viisaus tuossakin suhteessa on erottaa fantasia todellisista teoista ja toiminnasta.

      Poista
    2. No niin, hienoa että joku anomuumi edes täkyyn tarttui... Koko edellinen kommentti, tai vähintään sen jälkimmäinen kappale oli toki ihan ns. vasiten saivarteluksi tarkoitettukin. Ihmisajattelu kun aina toisinaan tuottaa kaikenlaisia johtopäätöksiä. Milloin oikeita, tai sitten vähemmän. Miten nyt haluaa sitten tulkita. Ja postmodernissa maailmassahan mikä tulkinta hyvänsä on aivan yhtä hyvä kuin jokin toinenkin, koska vain ja ainoastaan tulkinnasta ja tulkintatavasta on kysymys, argumenteilla nyt ei niin väliä, sosiaalisia konstruktioita kun ovat... Tai?

      Mutta vakavammin; filosofia (mikä tahansa) on se yksi juttu, sen tulkinta ja (mahdollinen) toteutus taas jotain sitä muuta. Siis; ei ehkä niin se Kristus, vaan ne kristityt, ei se Marx, vaan ne marxilaiset, ei Freud, vaan ne freudilaiset, ei Rousseau vaan rousseaulaiset (jne) tai... ehkä... jopa niinkään ei ehken edes se de Sade, vaan ne perv... öh siis ne sadistit. Ne ns. opetuslapset kun voivat olla vielä karmeampi kauhukakarajoukkue, mitä alunperäinen oppi-isä olisi voinut edes painajaisissa kuvitella. Profeetan rooli on siis vähintään kahtalainen ellei suorastaan vaikea; aivan kaikkia opetuslasten pöljyyksiä ei voi hänestä suoraan johtaa tai Suureen Persoonaan jäännöksittä palauttaa, eikä siten liioin edesvastuutakaan, mutta eipä siitä kuitenkaan aivan täysin vapauttaakaan...

      Ehkä ns. Suuriin Ajatuksiin on parasta suhtautua hieman siitä tulokulmasta, että niitä ei pidäkään ottaa turhan kirjaimellisesti, vaan ne ovat (väkijuomien tapaan) parhaimmillaan semmoisina sopivan pieninä annoksina nautittuina, ja sopivasti laimennellen...?

      -J.Edgar-

      Poista
  6. Freudin ajattelussa suurin virhe syntyi siitä, että luonnontieteellisen koulutuksen saaneena hän yritti käyttää luonnontieteellisiä termejä kuvatakseen psyyken syvärakenteita. Syvyyspsykologian koulukunta -- kuten mainittu Erich Fromm -- joutui siitä paljon kärsimään.

    Freudin viimeisimmät kirjoitukset antavat aavistella suuntaa, johon syvyyspsykologian olisi pitänyt määrätietoisemmin suunnistaa. Eli psyyken syvimpien kerrosten olemuksellinen "kollektiivinen" laatu olisi voinut toimia johdatuksena durkheimilaisen sosiologian parempaan ymmärtämiseen.

    Ihmisen ymmärtäminen lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti yhteisöolentona jäi eurooppalaisen ajattelumme kehityksessä toteutumatta. Uuden ajan individualismi korjasi koko potin -- myös niin sanotussa "tieteessä" fokuksena toimiva kartesiolainen paradigma on individualismin alkutuote. Nykyisin emme enää pysty ymmärtämään edes sitä, että niin sanottu "tieteellinen" ajattelu on sekin ollut aikakausien mukaan perustoiltaan vaihtelevaa.

    Ihmistä koskevia ikuisia totuuksia on. Esimerkiksi tuo, että olemme yhteisöolentoja, ja että puhe "yksilöstä" on harhaa. Ettei esimerkiksi kannata pohdiskella kysymystä yksilön ja yhteisön -- tai, sanotaan, kansalaisen ja kansan -- suhteesta, koska yksilö on vain astia, joka on lähtökohtaisesti jo likimain täytetty yhteisövoimilla, ja johon sitten yritetään vielä kaataa kymmenesosa yksilöä.

    Eurooppalaisen uuden ajan individualismi on jotain ihmisen historiassa aivan ainutlaatuista. Kun se on kasvanut sokeuden mittaan, meistä on tullut ainutlaatuisen sokeita.

    Alkulaumoja organosoinut "tahto" on miljoonien vuosien lajinkehityksessä jalostunut yksilön kokemukselliseseksi "tahdoksi", ja sokean individualismin maailmassa yksilö käyttää koko elämänsä "omia rajojaan" tavoitellen. Perusnarsismin symbioottisiin tuntoihin takertuneet yksilöt rimpuilevat riippuvaisuuksien vallassa kokien jokaisen irtiottoyrityksen ja omien rajojen rikkomisen saavutuksena.

    Ehkä tämä oma aikamme -- eurooppalaisen uuden ajan individualismi -- lopulta onnistuu tuhoamaan ikuisen ihmisen. Ehkä se on mahdollista. Kun emme esimerkiksi ymmärrä, että kaikki ggressio tuo väistämättä mukanaan regression, voi olla että jokin jaloihin aatteisiin kiinnikasvatettu aggressio painaa sitä viimeistä nappia.

    VastaaPoista
  7. Omat kiinnostukseni seksuaalisuuden maailmaan alkoi 1970 -luvun alkupuolella miestenlehtien maailmasta. Sitten 1980 -luvulla sain jo nähdä asiasta liikkuvaa kuvaa vhs kaseteilta. Tämän vuosituhannen puolella internetin kanavat on mullistaneet sen tarjonnan, josta on tullut mieleeni juuri tuo, että perversiot on nykynormeja. Sieltä on vaikea löytää nopealla hakemisella mitään heterosuhteeseen sopivaa kiihoketta. Vain jatkuvaa revittelyä ja eritteitä, eli sodomiaa. Tähän maailmaan uudet sukupolvet kasvavat ja meneillään on jokin ihmisyyden joukkotuho.

    VastaaPoista
  8. Kyllähän omanlainen perversio on tuo Linnanladyt tosi tv sarja. Jo toinen tuotantokausi vankilan pahnoilla olevista kitisevistä moniongelmaisista rikollisista. Yksikään noista ei edes häpeä olevansa vankilassa.

    VastaaPoista
  9. Oliko markiisi de Sade yksi Bastiljin viimeistä vangeista, jotka olivat siellä vielä silloin, kun se 14.7.1789 vallattiin?
    Tarkistin asian Wikipedian englannin- ja ranskankielisistä artikkeleista: ei ollut.
    Hän oli kyllä ollut siellä vielä pari viikkoa aikaisemmin. Mutta heinäkuun 2. päivänä hänet oli siirretty Charentonin mielisairaalaan, sen jälkeen kun hän oli jollakin omituisella konstilla tehnyt äänensä kuuluvaksi ohikulkijoillekin. Mielisairaalassakin hän oli käytännössä vankina, mutta hänet päästettiin sieltä vapaaksi seuraavan vuoden huhtikuussa.
    Mene ja tiedä, vaikuttiko se de Saden tempaus osaltaan siihen, että Bastilji ylipäänsä vallattiin. Mutta valtauksen tapahtuessa hän ei enää ollut siellä.

    VastaaPoista
  10. Muinaisissa, tuhansia vuosia sitten kiveen hakatuissa piirroskuvissa on kalaa, on hirviä, on susia, on veneitä, on kalastajia. Ja tietysti on mulkkuja eli kyrpiä taistoasennossa. Se oli sen ajan sivistyksen levittämistä eli ajankohtaista propagandaa kaikille ohikulkijoille ja asukkaille. Kas kun niitä kivikuvia ei nykyään kehdata julkaista. Ovatko kateellisia?

    VastaaPoista
  11. Fromm oli kaunokirjailija, ehkä oikeastaan enemmän jopa runoilija. Tieteeksi on hänen korkealentoisia kirjojaan ainakin vaikea vakavasti ottaen tulkita.
    De Sade taas oli mainettansa parempi ja tämän suurimpia todellisia aikalaisrikoksia lienevät olleet oikeasti lähinnä kaikkinainen elostelu - homoilu palvelijansa kanssa ottavana osapuolena niistä ehkä suurimpana rikkeenä - ja kirjojensa kirjoittaminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä hänet luokitellaan yleensä sosiaalipsykologiksi ja Frankfurtin koulukunnan edustajista hän epäilemättä kuuluu "tieteellisimpiin", vaikka nuo toisen kaiken maailman puoskarit yleensä toimivat kokonaan spekulatiiviselta pohjalta. Kuten totesin, Frommin psykoanalyyttisella lähestymistavalla sentään oli jonkinlaista empiiristä tukea takanaan, vaikka olisi ntietenkin aivan lapsellista rinnastaa tämän tason tiedettä ns. eksakteihin tieteisiin.

      Poista
    2. Niin. Itse olen viihtynyt Frommin kauniiden ja korkealentoisten kirjoitusten parissa - ja vastaanottanut ne nimenomaa runoudeksi puettuna pseudotieteenä. Kauniita lauseita ja ajatuksen leikkiä, mutta ei kyllä välttämättä monessakaan mielessä millään tavalla käytännön hyödyllistä ihmiseläimen käytöstä ennustavaa tai selittävää tiedettä.

      Poista
    3. Niinpä niin. Katsopa muuten huviksesi, miten monella kielellä Fromm on esitelty Wikipediassa ja millä tavoin luokittelut poikkeavat
      Saatat jopa yllättyä

      Poista
  12. Oman elämänsä markiisin, professori Kentlerin teollisen mittakaavan pedofiliaprojektia on puitu syvällisemmin.
    https://www.tichyseinblick.de/meinungen/kentler-abschlussbericht/
    Ei herätä järin myönteisiä ajatuksia se. Aivan kuten nykypäivän lastenraiskausrinkien uhrit Britanniassa, aina heitä joilla on muutenkin vaikea tilanne.

    V-V F

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.