Tornin pidot
Tässä nyt vielä vertailun vuoksi vähä niistä Tornin
pidoista.
tiistai 3. syyskuuta 2013
Viimeiset kesät
Etenkin
kesällä ja tietysti muulloinkin kannattaa lueskella vanhoja epäajankohtaisia
kirjoja. Erityisen hyviä ovat sellaiset, jotka heti julkaisuajankohtansa
jälkeen kokonaan vanhenevat. Ne näyttävät oman aikansa kuvan ilman
jälkiviisauden retusointia.
Muuan tämän
lajin klassikko on Pidot Tornissa, jossa suomalaisen nuoren kulttuurieliitin
edustajat pohdiskelevat maailman menoa ja suomalaista kulttuuria vuonna 1937.
Sehän oli
vuosi, jolloin itärajan takana tapettiin ihmisiä sadoin tuhansin.
Keskustelu
ilmeisesti käytiin kuitenkin hiukan ennen vuoden raflaavimpia tapahtumia ja
esimerkiksi Itä-Karjalan suomalaisuuden täydellinen likvidointi tapahtui vasta
hieman kirjan ilmestymisen jälkeen. Itävallan Anschluss, Münchenin sopimus ja
Punalippuisen Itämerenlaivaston aiheuttama paniikki Helsingissä kuuluivat vasta
vuoteen 1938. Tornin kulttuurikeskustelijat elivät vielä täydessä rauhan
tunnelmassa ja olivat virittyneet katselemaan asioita pikemminkin sub
specie aeternitatis kuin päivälehtien ja sähkösanomien
perspektiivistä.
Keskustelijoiksi
oli myös löydetty ns. hyviä tyyppejä, jotka eivät keskittyneet jankkaamaan
omaansa, vaan ottivat toistensa argumentit tosissaan ja yrittivät nähdä pintaa
syvemmälle. Poliittista väriäkin löytyi laidasta laitaan: Martti Haavio, Matti Kurjensaari ja Urho Kekkonen oli helppo sijoittaa poliittiselle kartalle, Olavi
Paavolainen oli hankalampi, koska Suomessa ei tainnut olla hänelle riittävän
hohdokasta viiteryhmää, minkä vuoksi hän tyytyi symbolisella tasolla
osoittamaan sympatiansa Saksalle ja Neuvostoliitolle.
Jonkun
mielestä tämä saattaa olla yllättävää, mutta yleinen konsensus keskustelussa
oli, ettei Saksa missään tapauksessa kelvannut suomalaisten
kulttuuriorientaation kohteeksi. Saksalaiseen hallintoon, ideologiaan ja
elämäntapaan suhtauduttiin ironisesti, sen peittelemättömässä irrationalismissa
nähtiin Spenglerin ennustamaa kulttuurin rappiota ja rotuopit leimattiin juuri
sellaiseksi hupsutukseksi kuin ne sekä terveen järjen että tieteen näkökulmasta
olivat. Vain Paavolainen murisi vaisusti vastaan, mutta hänkään ei keksinyt
hyvää vastaväitettä siihen ennustukseen, että muutaman vuoden kuluttua Saksa ja
Venäjä saattaisivat olla liitossa, niin samasta puusta ne olivat. Tämä
rinnastus ei muuten ollut vieras suomalaiselle lehdistöllekään.
Mihin
suomalaiset kulttuurin siis olisi orientoiduttava? Skandinaviaa ei pidetty
kiinnostavana, koska se oli liian pieni ja samanlainen ja muutenkin välitti
kulttuuriaan Suomeen jo aivan tarpeeksi. Saksa ja Venäjä olivat mahdottomat,
Ranska jo loistonsa menettänyt. Jäljelle jäi Englanti ja jopa Yhdysvallat.
Englanti ja
Suomi jakoivat keskenään jotakin hyvin merkittävästi samanlaista
elämänasennetta. Niille oli saksalainen jäykkyys ja paraatimaisuus vierasta. Ne
olivat vapaita maita.
Ongelmana oli,
ettei Suomessa osattu englantia, koska kouluissa keskityttiin ruotsiin ja
saksaan. Keskustelijat olivat sitä sukupolvea, joka vielä muisti
pakkovenäjänsäkin, mutta sattuneesta syystä orientaatiota itään ei kannatettu.
Aika kainosti siihen joutui viittaamaan myös Kurjensaari.
Tornin
keskustelijat eivät erityisemmin kumarrelleet läntistäkään kulttuuripiiriä.
Jopa Paavolainen joutui toteamaan vain muutaman vuoden takaisen
tulenkantajavaiheensa jossakin määrin naurettavaksi, vaikka korosti ilmiön
lopultakin olleen tärkeä. Englantilainen tekopyhyys oli kaikille tuttu käsite
siinä kuin saksalainen mauttomuus.
Entäpä
kansallinen itsetunto. Luultavasti oikea havainto oli, että natsismi oli
Saksassa puuttuvan itsetunnon paikkaamista ja että Suomessakin tämä asia oli
ongelma, vaikka urheilussa meille ei pärjännyt kukaan. Suomalainen viinapää
liittyi ehkä tähän. Suomalaiset ulkomailla tunnisti humalakäytöksestään.
Venäläisistä
käytettiin silloin tällöin ”ryssä”-nimitystä, mutta asenteista on vaikea löytää
russofobiaa. Venäläiset leimattiin dostojevskilaisiksi masokisteiksi, mikä
tietenkin oli aika köykäinen heitto, mutta heitä luonnehdittiin keskustelussa
kohteliaasti verrattuna siihen käsittelyyn, jonka seipään nielleet saksalaiset
saivat.
Omaa kansaa ei
erehdytty sokeasti ylistämään. Olivatko suomalaiset esimerkiksi lainkaan
soturikansaa? Sitä saattoi epäillä. Muuan keskustelija jopa jostakin syystä
arveli, että juuri puolustustaistelussa he saattaisivat olla huonoja. Muuten,
kuva suomalaisten ominaisuuksista, eri heimojen tyypillisistä piirteistä ja
niin edelleen, ei ollut sen kummempaa kuin kirjailijoiden keksintöä. Ehkä se
myös jossakin määrin toimi kuin itsensä toteuttava ennustus.
Ymmärsikö
suomalainen sivistyneistö mitä maailmassa tapahtui? Tornin pitojen valossa
näyttää siltä, ettei tuossa vaiheessa voitu uskoa meneillään olevien prosessien
koko kohtalokasta brutaalisuutta ja tolkuttomuutta. Keskustelijat kyllä
yleisesti ottaen käsittivät, millaista intellektuaalista myrkkyä ja humpuukia
natsismi ja kommunismi olivat eivätkä erehtyneet pitämään niitä toistensa
vastakohtina.
Kuitenkin
näyttää siltä, että idyllinen Suomi koettiin yhä rauhan satamaksi, joka
pystyisi pysymään ristiriitojen ulkopuolella. Eihän se ketään uhannut.
Kaksi lämmintä
kesää oli vielä jäljellä ennen kuin alkoi rytistä.
'Salaiset' pidot pidettiin Potsdamissa jossa laaditiin 'salaisia' suunnitelmia. Swanseen toisinto, innokkaimmat sanoivat. Edistyneistö siitä riehaantumaan ja kas, kansa olikin kaduilla vastustamassa 30-luvun toisintoa.
VastaaPoistaHallitus samalla ahertaa sananvapauden rajoittamisen parissa.
https://www.tichyseinblick.de/daili-es-sentials/correctiv-semafor-uebermedien/
V-VF