Tiedemiesten huolet
Homo sapiens on lajinimike,
johon sisältyy aimo annos itseimartelua. On se ansaittukin sikäli, ettei mikään
muu laji ole kyennyt samantasoisiin saavutuksiin luonnon pakosta vapautumisen
alalla. Toki viime kädessä olemme aina osa luontoa, yritimmepä käyttäytyä miten
perverssisti tahansa.
Kuitenkaan nimenomaan viisaus,
sapientia lajin homo erityispiirteiden nimikkeenä ei välttämättä ole oikein
sattuva. Parempi olisi ehkä viitata ensisijaisesti tämän lajimme kykyyn tehdä,
rakentaa, sitähän ilmaisee homo faber -seppäihminen. Paljon on saatu aikaan,
hyvät lajitoverit, sitä ei voi kukaan kiistää.
Paitsi taitavuudellaan, ihminen
nykymuodossaan kunnostautuu yleensä konformismillaan. Joukon mukana mennään ja joukot
kasvavat yhä suuremmiksi. Niiden piirissä ajattelulle asetetaan rajat, jotka
voivat olla tiukkoja. Kokemusta on jo vuosituhansien ajalta.
Kehitys jatkuu tietenkin hamaan ns.
maailman tappiin. Sen on nähty merkitsevän kulkemista yhä suurempaa ihmiskunnan
vapautta kohti ja tämä pätee monessa mielessä.
Toisaalta itse ihmiskunta on koko
ajan muutoksen tilassa. Meikäläisen ikäinen ihminen on jo saanut nähdä, miten
uudet sukupolvet ovat selvästi pitempikasvuisia kuin vanhat. Nuorimmat taas
ovat edeltäjiään heikkokuntoisempia ja heidän spermansakin on yhä heikompaa.
Nuo asiat luultavasti liittyvät
vain ravintotilanteen muuttumiseen ja mahdollisesti ympäristömyrkkyihin tai
muhin haitakkeisiin. Tuskin on syytä yhdistää niitä perinnöllisyyteen. Tosin
vanhempien dieetti vaikuttaa kyllä ainakin seuraavaan sukupolveen ja
esimerkiksi alkoholin tuottamat vauriot ovat tunnettuja.
Yksi asia näyttää joka tapauksessa
nykyään kokonaan jäävän pois ihmiskunnan kehitystä ja siis myös sen tulevaisuuttakoskevien
asioiden listalta ja se on itse ihmissuvun perimän muuttuminen, evoluutio, joka
aiheuttaa sen, etteivät tulevaisuuden ihmiset ainakaan muutaman kymmenen
sukupolven jälkeen ole keskimäärin samanlaisia kuin nyt.
Voimme tietenkin yrittää hallita evoluutiota
ja siihenhän pyrki eugeniikka eli rotuhygienia, joka nyt on muuttunut sanaksi,
jota ei edes saa sanoa, paitsi kirosanana, joka on poliittisesti (!)
äärimmäisen epäkorrekti.
Evoluutio ei kuitenkaan siitä mihinkään
häviä, jos sitä lakataan puhumasta ja sitä vaikka edes ajattelemasta. Ei se ole
ihmiskeksintöä lainkaan, vaan luonnon omaa työtä, joka ei jätä ihmistäkään
rauhaan.
Vielä 1960-luvun alussa saattoi
suuri joukko nobelisteja kokoontua symposiumiin ja puhua aivan vapaasti
asiasta, jonka ajattelemisenkin poliittisen korrektiuden politrukit nykyään
kieltäisivät ehdottomasti.
Jokunen aika sitten tulinkin
kirjoittaneeksi tuosta symposiumista, mutta sen varsinainen merkitys näyttää jääneen
monelta huomaamatta, päätellen reaktioiden vaisuudesta.
Otanpa se tähän taas uudelleen ja
kysyn, miksi tuollaista symposiumia olisi nykyään mahdoton kuvitella? Ovatko
käsitellyt aiheet menettäneet ajankohtaisuutensa, vai ovatko sallitun ajattelun
rajat kaventuneet ja jos ovat, niin miksi?
unnuntai 1. lokakuuta 2023
Lajin kohtalo
Ihminen ja
hänen tulevaisuutensa. Toim. Gordon Wolstenholme. Suomentanut Juhani Jaskari. WSOY
1965, 429 s.
Tämä
kokoomateos on alun perin lääketieteeseen keskittyneen Ciba-säätiön vuonna 1963
julkaisema ja siinä on artikkelien lisäksi myös useita asiantuntijoiden
keskusteluja. Osallistujien joukossa on maineikkaita nimiä: UNESCO:n ja WWF:n
perustajin kuulunut Sir Julian Huxley, ihmisen vanhenemisen biologian ja
seksuaalikäyttäytymisen tutkija Alex Comfort, nobelistit J. Lederberg, P.B.
Medawar, A. Szent-Györgyi, F.H.C. Crick ja H.J. Muller ja niin edelleen, kaikki
aikansa huippunimiä.
Siihen aikaan,
kun tämän kirjan pohjana oleva symposiumi pidettiin, oli ydinsodan uhka
varjostanut ihmiskuntaa vasta puolentoista vuosikymmenen ajan ja sitten
aktualisoitunut Kuuban kriisissä juuri samoihin aikoihin. Ehkäisypillerit eivät
vielä olleet tulleet markkinoille ja geeniteknologia oli lapsenkengissään,
vaikka DNA oli löydetty jo vuona 1953. Toinen sen löytäjistä, F. Crick oli
mukana tässä symposiumissa ja kirjassa. Hän sai nobelinsa vuonna 1962.
Voi siis
sanoa, että symposiumille -ja kirjalle- oli suuri sosiaalinen tilaus:
ihmiskunta oli selvästi astumassa tai jo astunut uuteen vaiheeseen
kehityksessään, eikä sen kohtalo ollut suinkaan itsestään selvä. Ihmiskuntaa
biologisena populaationa uhkasivat monet vaarat, mutta samaan aikaan tieteen
kehitys lupasi avata portteja myös sen perimän manipuloinnille, missä piili
sekä suuria lupauksia, että tuntemattomia vaaroja.
Huoli
maapallon riittävyydestä ja luonnon saastumisesta lisääntyi nyt voimakkaasti ja
Julian Huxley nosti avauspuheenvuorossaan esille erityisesti Rachel Carsonin
kirjan Hiljainen kevät, joka varoitti hyönteismyrkkyjen
ympäristövaaroista. Vuonna 1962 ilmestynyt kirjahan oli aivan tuore.
Valtava
väestönkasvu näytti hallitsemattomalta ja lineaariselta ja ruuan tuotanto sen
sijaan laahasi jäljessä, kuten jo Malthus oli todennut. Kaupungit pyrkivät
kasvamaan suuremmiksi kuin oli järkevää ja kohtuullista, teollisuus aiheutti
taipumusta liikatuotantoon ja hyödykkeiden epätasaiseen jakaantumiseen ja niin
edelleen. Väestön äkkikasvu pakotti esittämään kysymyksistä perustavimman: Mitä
varten ihminen on olemassa?
Läntinen
talous perustui siihen, että ihmisille oli onnistuttu uskottelemaan, että
heidän onnensa edellytti yhä uusien tavaroiden hankkimista. Tämä oli monesta
syystä kestämätöntä ja olisi ruvettava suunnittelemaan toteutusyhteiskuntaa mieluummin
kuin hyvinvointiyhteiskuntaa tai tehokasta yhteiskuntaa tai voimakasta
yhteiskuntaa. Päämäärän tuli olla, että ihminen pystyi toteuttamaan yhä enemmän
omia mahdollisuuksiaan. Näin siis Julian Huxley alustuksessaan.
Mitä
ilmastonmuutokseen tulee, uskoi Huxley, että seuraavien noin 5000 vuoden aikana
vallitseva lauhkea ilmasto jatkuisi ja muun muassa aiheuttaisi ongelmina
jäätiköiden sulamista ja merenpinnan nousua. Myöhemmin palattaisiin taas uuteen
jääkauteen.
Myös ihmisen
psyykkinen avaruus ja sen kehitys olivat tärkeä huomioon ottamisen ja
tutkimuksen kohde. Veljensä Aldousin tavoin Huxley toi varovasti esille niitä
mahdollisuuksia, joita tajuntaa laajentavat aineet antoivat ihmiskunnalle.
Ihmisenpsyykkisen avaruuden tila ja kasvatus olivat alueita, joilla oli
välttämätöntä saavuttaa edistystä.
Suorastaan
keskeinen näkökohta tässä biologisesti suuntautuneiden tiedemiesten seurassa
oli ihmisen lajinkehitys, evoluutio. Evoluutiohan oli joskus tuottanut nykyisen
ihmiseen, mutta olisi ollut perin naiivia ajatella, ettei se enää jatkuisikaan.
Millainen olisi tulevaisuuden ihminen biologisesti ja mitkä tekijät siihen
vaikuttivat?
Kuten jokainen
tuohon aikaan koulua käynyt muistaa, eugeniikalle oli omistettu oma lukunsa
biologian oppikirjoissa. Kun tulevaisuutta ajateltiin, eivät vähäisessä
roolissa olleet ne huolenaiheet, jotka liittyivät populaatiogenetiikkaan:
millainen aines tulisi vuosisatojen ja vuosituhansien mittaan ihmiskunnassa
vallitsevaksi? Mikä häviäisi? Julian Huxley oli asiasta hyvin kiinnostunut ja
uskoi, että koittaisi vielä aika, jolloin lajin eugeenista parannusta
pidettäisiin yhtenä ihmiskunnan tärkeimpänä päämääränä.
Keskeinen
lähtökohta symposiumille oli, että ihmiskunta oli nyt astunut uuteen
vaiheeseen ja palannut jälleen mitättömyydestä yhdeksi kosmisen
evoluutioprosessin keihäänkärjistä. Nykyhetki on vaativa hetki, jona me
ensimäistä kertaa voimme nähdä itsemme tuon merkillisen tapahtumakulun pitkässä
perspektiivissä… meidän on vältettävä uhkaava tuho ja toisekseen toteutettava
uusia mahdollisuuksia pitkässä tulevaisuudessa.
Tässä
huippumiesten (naisia ei mukana ollut ainuttakaan) joukossa ei voinut odottaa
varsinaista yksimielisyyttä missään asiassa, mutta puheenvuorot ovat sitäkin
kiinnostavampia. Niissä lentää joskus mielikuvitus huikeasti kuten silloin, kun
muuan keskustelija pohdiskelee, millaisia ihmisiä voitaisiin joskus
tulevaisuudessa lähettää hyvin kauas toisille planeetoille. -Ainakin
jalattomuudesta olisi suuri etu, sillä jalkoja ei avaruusaluksessa tarvita ja
ne kuluttavat paljon energiaa ja vievät turhaa tilaa…
Jonkinlainen
konsensus näyttäisi vallitsevan siitä, ettei voida tietää, millaisia
ominaisuuksia ihmiskunnalta tulevaisuudessa vaaditaan: suojaako esimerkiksi
jokin nykyään tarpeettomalta tai vahingolliselta vaikuttava geeni ihmistä
kuitenkin joltakin tulevaisuuden vaaralta. Onko edes oikein pyrkiä hävittämään
jotakin taudinaiheuttajaa sukupuuttoon? Itse asiassa se voidaan vain ajaa maan
alle kehittämään entistä vaarallisempia muotoja.
Maapallon
riittävyydestä ei erään keskustelijan mielestä kannattanut huolehtia, vaikka
ihmiskunta lisääntyisi 45 miljardiin tai suuremmaksi, kuten näytti. Moni oli
siitä sentään hyvin huolissaan ja uusia, oraalisesti nautittavia ehkäisykeinoja
odotettiin suurella innolla. Pillerithän tulivatkin markkinoille parin vuoden
kuluttua.
Ihmislajin
geneettinen huonontuminen näytti joka tapauksessa olevan nyt selvänä trendinä
etenkin lääketieteen kehittymisen, mutta myös yhteiskunnan ominaisuuksien
takia. Muuan indikaattori oli alhaisemman ÄO:n omaavien ihmisten suurempi
sikiävyys. Ihmiskunta tarvitsi globaalista evoluutiopolitiikkaa, johon
kansallinen- talous- ja sosiaalipolitiikka oli sopeutettava, kärjisti Huxley.
Rotua eli siis
ihmislajia oli parannettava sen sijaan, että sitä huononnettiin ja merkittävänä
keinona tuotiin esille keinohedelmöitys, joka näytti suurelta lupaukselta, kun
miehen siittiöitä oli opittu säilyttämään kylmissä lämpötiloissa.
Perinnöllisesti huipputasoista geenimateriaalia oli siis ainakin pian
saatavissa riittävästi.
Symposiumi ei
päättynyt mihinkään yhteiseen manifestiin, vaan sen sijaan keskusteluun
eettisistä näkökohdista. Joka tapauksessa se nosti esille ihmiskunnan suuret
ongelmat pitkässä perspektiivissä ja päivänpolitiikan yläpuolella.
On kummallista
ajatella, että suurta osaa siitä, mitä tuolloin puhuttaisiin, ei nykyään
voitaisi arvovaltaisilla forumeilla edes sanoa, saati julkaista. Niin sanottu
poliittinen korrektius kahlehtii yhä selvemmin paitsi sananvapautta, myös
ajattelua. Tämän kehityssuunnan mahdollisuutta eivät arvoisat huipputiedemiehet
tainneet lainkaan tulla ajatelleeksi katsellessaan ihmiskunnan kehitystä uuden
aikakauden kynnyksellä…
ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
VastaaPoistaNiinpä niin, mehän tiedämme että korrekti on fingelska sanasta correct ”oikea" varustettuna suomenkielessä lisukkeilla: "virheetön, tarkka”.
Mutta, mutta kun siihen samaan sanaan on ujutettu vaivihkaa myös termi ”hyvien tapojen mukainen”, siitä on samalla saattu erittäin tehokas ja toimiva itsesensuurin väline - poliitikkojen ylivoimaisesti suosituin yleisen arvostelun ja nitistämisen surmaväline.
Jäljet löytyvät pienellä vaivalla sylttytehtaalle, mutta jokainen epäilevä tuomas etsiköön sen itse, valmis vastaus ei tässä ajassa vakuuta ketään itsellistä.
Korektius on tappavin mentaalivirus, taudinsiemen mitä ihmiskuntaan on iänkuun päivänä kylvetty.
Aisoposta mukaellen:
"Jäljet johtavat luolaan, yhdetkään ei pois."
"itse ihmissuvun perimän muuttuminen, evoluutio, joka aiheuttaa sen, etteivät tulevaisuuden ihmiset ainakaan muutaman kymmenen sukupolven jälkeen ole keskimäärin samanlaisia kuin nyt."
VastaaPoistaBiologinen evoluutio on hidasta; itse asiassa suuri osa ihmiskunnan onnettomuuksista aiheutuu siitä, että kulttuurievoluutio on puolestaan erittäin nopeaa: pienissä perheryhmissä Afrikan savannin oloissa auhallisessa rytmissä metsästäjä-keräilijöiksi kehittynyt laji on joutunut muuttumaan kaikkialle maapalloa ja tekemään kaikenlaista "luonnotonta" kuten ajamaan liian nopeita kulkuneuvoja ja multitaskaamaan erilaisia ict-työvälineitä ja työtehtäviä sekä ylipäänsä istumaan suuren osan päivästä. Takaisin luontoon!
Aikamme ongelma, että joko tahallisesti tai tahattomasti ei haluta nähdä eroa mielipiteen ja faktan välillä. Ilmastonmuutos on fakta, mutta mitä sen kanssa pitäisi tehdä on mielipide ja vahvasti poliittinen sellainen. Tässäkin sekoittuu luonnonsuojelu, joka on kaikkien mielestä hyvä juttu, ilmastohysteriaan, joka on tarkoitusperäistä mielen manipulointia.Tiede on faktoihin perustuva tapa ymmärtää todellisuutta, mutta uskovaisuuteen taipuva ihmismieli sekoittaa faktat ja dogmit keskenään. Tiede on muuttumassa uskomustieteeksi, tai olettamustieteeksi, riippuen isosta rahasta tai suuresta poliittisesta agendasta.
VastaaPoistaSukupuolia on kaksi, mutta sukupuolisuus ilmenee lukemattomilla tavoilla. Miehet käyvät urologilla, naiset gyenelogilla ja muut psykologilla jne.., Mielensä pahoittaneelle tämä on vihapuhetta, itsensä tunteville miehille ja naisille todellisuutta.
Mielenkiintoisinta tässä on, että löytyykö taustalta kuinka paljon organisoitua poliittista tarkoitusperää, vai onko tämä vain yksi kuriositeetti ajan hengen heilahtelusta laidasta laitaan.
ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
PoistaSalaliittoteorioita kaihtavana olen siitä huolimatta ajautunut useaan otteeseen ajattelemaan tuota mainitsemaasi Organisoitua Poliittista Tarkoitusperää nimen omaan vain itse itseään ohjaavan elävän yhteisen orgasmin prosessina -, samaan tapaan kuin mehiläisllä, muurahaislla ym, tapahtuu.
Sanonpa että jotakuinkin samaan tapaan kuin byrokratia/nomenklatuura itse itsessään kehittää, suojautuu ja pyrkii suojaamaan koneistoaan ylimääräisiltä kapuloilta toimiakseen omasta mielestään hyvin.
Ja johon lisäksi kaikki jotka ovat "vallan puolella", hakevat paikkaansa.
Motiivi, se ei varmaan ole vain pelkkä yhteisöllisen edun ajaminen ja puolustaminen, en tältä kirjoittamalta mokomaan usko.
Pikemminkin se motiivi on tietynlaisen ihmistyypin omassa päässä, sitä päätä vaivaamassa ja se pakottaa ko. yksilön sitten muitten saman kaltaisten kera vaistomaisesti toimimaan tietyllä tapaa niiden muiden pieniä ulkonaisia signaaleja seuraten.
Niitä signaaleja joita itsellinen ihmisotus ei huomaa, joihin ei ainakaan reagoi.
Toistaiseksi en usko että jossain nurkissa piileksii "johtava" politikkalauma joka jakaa toimintaohjeita muille politikoille.
Epäilen kovin ankarasti että kyseessä lienee vain maailmallinen tapa ja pyrkimys matkimalla roikkua vallankahvassa helpommin kuin puurtamalla.
"Terve ruumis ei työtä kaipaa."
Procul harum.
"Aikamme ongelma, että joko tahallisesti tai tahattomasti ei haluta nähdä eroa mielipiteen ja faktan välillä. "
PoistaTäyttä asiaa, itse vielä täsmentäisin, että ei haluta tai kyetä nähdä eroa faktan ja arvojen välillä. Asiassa on vain se ikävä puoli, että ihmiselle lienee lajiominainen piirre luoda arvoja itselleen. Esimerkki: Fakta voi olla, että 10 prosenttia ihmisistä saa 90 prosenttia tuloista. Arvo puolestaan on se, onko tämä hyvä asia, joka perustuu tuon vähemmistön ansioihin, vai siihen, että tuo vähemmistö väärällä tavalla ristää tuota enemmistöä. Tästä seuraa etilaisiin arvoihin perustuva poliittinen ristiriita, jota ei voi faktoilla tai tieteellä ratkaista.
Ainoa edes välttävä ratkaisu on demokratia, jossa tuo ristiriita sovitellaan niin, että yhteiselo on mahdollista.
"Sukupuolia on kaksi, mutta sukupuolisuus ilmenee lukemattomilla tavoilla."
Tämä ristiriita - etten sanoisi myrsky vesilasissa - on kielellinen: suomessa on sukupuoli eikä sex (biologinen sukupuoli) ja gender (sosiaalinen sukupuoli), joka voi ilmetä lukemattomilla tavoilla.
En tiedä vaikuttavatko nuo ympäristöasiat paljon tuhon evoluutioon, mutta ilmeisesti ihmisen kehoon asettuu nykyään pysyvästi jotain roskaa vai sanoisinko p***aa. Mikromuovia on jopa puhdistetussa vedessä. Kerran tuli ohjelma, jossa tutkittiin teflonin vaikutuksia ihmisveressä. Piti löytää kokeisiin verta, missä teflonia ei olisikaan. Olikin vaikeampi tehtävä. Viimein löytyi Korean sodan aikaisia armeijalle tarkoitettuja veripakkauksia, joissa ei ollut teflonia, koska teflonia ei oltu vielä keksitty. Tuli mieleen, että varmasti näillä myrkyillä on vaikutusta siihen, mitä me tulevaisuudessa olemme.
VastaaPoistaVuonna 1993 Hesari kertoi, että alkaneen maahanmuuton tarkoitus on suomalaisen rodun parantaminen sisäsiittoisuudestaan. Sieltä se löytyy yhä arkistosta. Ajatus oli julkisen komitean mietinnön lopputulos. Koulutustason jatkuva nousu johtaa yhä konformistisempaan ja auktoriteettiuskoisempaan yhteiskuntaan. Ihmisten määrä jotka haluavat olla "vallan puolella" kasvaa. Suvaitsevaisuus on syvää auktoriteettiuskoa, olen sen nyt vasta tajunnut.
VastaaPoistaHassu juttu, että suomalaisia terveemmiksi afrikkalaisen perimän avulla. . . Serkkuavioliittoisuus kukoistaa nimenomaan afrikkalaispopulaatioissa. Ja muissa klaaniväestöissä, hai!
Poista"Paitsi taitavuudellaan, ihminen nykymuodossaan kunnostautuu yleensä konformismillaan. Joukon mukana mennään ja joukot kasvavat yhä suuremmiksi". Niinhän sitä sanotaan, että ihminen on laumaeläin tai yhteisöllinen eläin tai sosiaalinen eläin. Mitä ilmausta nyt kukin haluaa käyttää. Mutta niitä yhteisöjäkin on erilaisia, kehittyneempiä ja alkeellisempia. On parvi, jossa keskeiset asiat ovat parveen kuuluminen ja sopivan etäisyyden säilyttäminen suhteessa naapuriin. Tällaiset parvet, lintuparvet tai kalaparvet sitten säntäilevät suuntaan jos toiseenkin jokseenkin satunnaisen näköisesti. Sitten on lauma, jossa keskeiset asiat ovat laumaan kuuluminen ja asema laumahierarkiassa. Lauman tavoitteet määrää johtaja ja lauman jäsenet seuraavat johtajaa ja samalla yrittävät kiivetä laumahierarkiassa. Ja sitten on vielä joukkue, jossa joukkueella on joku yhteinen tavoite ja joukkueen jäsenillä on heidän kykyjensä ja ominaislaatunsa mukaan eriytyneet roolit. Joukkueen jäsenen asema joukkueessa ja hänen saamansa arvostus perustuu hänen kykyynsä edistää joukkueen tavoitetta. Taitaa olla myös niin, että mitä suuremmaksi yhteisö kasvaa, sitä helpommin se taantuu alkukantaisempiin muotoihin, joukkueesta tulee lauma ja laumasta parvi.
VastaaPoistaTuo taisi olla myös siirtymäaikaa massayliopistoihin. Olisiko siinä suorastaan välttämätön edellytys konformismin nousulle. Hurjaa ajatella muutoksia puolessa vuosisadassa. Hyvästi Homo sapiensis, tervetuloa Homo smartphonensis.
VastaaPoista-jussi n
"lajin eugeenista parannusta pidettäisiin yhtenä ihmiskunnan tärkeimpänä päämääränä...suurta osaa siitä, mitä tuolloin puhuttaisiin, ei nykyään voitaisi arvovaltaisilla forumeilla edes sanoa, saati julkaista."
VastaaPoistaSinänsä outoa, että noita voitiin tuolloin niinkin lyhyt aika edellisistä "eugeneettisista" parannusyrityksistä puhua . Olen tähän asti ymmärtänyt, että II maailmansota merkitsi 1900-luvun alussa kaikkialla, esim USA:ssa ja Ruotsissa suositun eugenetiikan katoamista.
Pakkosterilointi oli Suomenkin laissa vuoteen 1970, eikä viimeisinä vuosinakaan tyhjänä kirjaimena.
PoistaParannus olisi pitänyt tehdä 60-luvulla erottamalla kaikissa länsimaissa yliopistoissa uusvasemmistolaiset opiskelijat. Jos näiden vanhemmat olisivat protestoineet rangaista myös näitä erottamallaviroista ja tuöpaikoista. Amerikassa melakoivat marxilaisopiskelijat olisi voinut lähettää 60-70 luvulla Vietnamiin.
PoistaOnhan se selvää että kun ihminen on saanut vuosituhansien ajan olla vuorovaikutuksessa hitaasti muuttuvan ympäristön kanssa, niin evoluutio on pysynyt perässä. Mutta viimeiset 200 vuotta ovat olleet Ihmiskunnan historiassa tieteen ja tekniikan hyvin nopeaa ja rajua kehitystä. Mikä on tietenkin tarkoittanut sitä että evoluutio ei ole pysynyt perässä.
VastaaPoistaIhmiskunnan paisuminen 8 miljardiin on itsessään jo täysin luonnoton ilmiö, joka on puhtaasti tieteen ja tekniikan (ja halvan öljyn!) ansiota. Ihmiseltä puuttuu lähes kokonaan ymmärrys omien keksintöjensä kokonaisvaikutuksista (erityisesti haittavaikutuksista) pitkällä aikavälillä.
Sen sijaan aina kun on keksitty jotakin uutta, ääneen on päästetty kaikenmaailman optimistit haihatteluineen. Sata vuotta sitten radioaktiivisuudesta vaahdottiin niin että tehtiin radioaktiivista hammastahnaakin!. 1960-luvulla muovi oli puolestaan kaiken autuaaksi tekevä uusi ihmemateriaali, tosin sillä on viime aikoina havaittu olevan ikäviäkin ominaisuuksia.
Nyt puolestaan eletään geeneistä vaahtoamisen aikaa. Geenit sitä ja geenit tätä, tosin pahin meuhkaaminen taitaa toivottavasti olla geenien kohdalla takana päin. Mitähän ongelmia tuo geenien sorkkiminen tuo pitkällä aikavälillä ihmiskunnan eteen? Aika näyttää!