perjantai 9. helmikuuta 2024

Ennen kulttuurivallankumousta

 

Tiedemiesten huolet

 

Homo sapiens on lajinimike, johon sisältyy aimo annos itseimartelua. On se ansaittukin sikäli, ettei mikään muu laji ole kyennyt samantasoisiin saavutuksiin luonnon pakosta vapautumisen alalla. Toki viime kädessä olemme aina osa luontoa, yritimmepä käyttäytyä miten perverssisti tahansa.

Kuitenkaan nimenomaan viisaus, sapientia lajin homo erityispiirteiden nimikkeenä ei välttämättä ole oikein sattuva. Parempi olisi ehkä viitata ensisijaisesti tämän lajimme kykyyn tehdä, rakentaa, sitähän ilmaisee homo faber -seppäihminen. Paljon on saatu aikaan, hyvät lajitoverit, sitä ei voi kukaan kiistää.

Paitsi taitavuudellaan, ihminen nykymuodossaan kunnostautuu yleensä konformismillaan. Joukon mukana mennään ja joukot kasvavat yhä suuremmiksi. Niiden piirissä ajattelulle asetetaan rajat, jotka voivat olla tiukkoja. Kokemusta on jo vuosituhansien ajalta.

Kehitys jatkuu tietenkin hamaan ns. maailman tappiin. Sen on nähty merkitsevän kulkemista yhä suurempaa ihmiskunnan vapautta kohti ja tämä pätee monessa mielessä.

Toisaalta itse ihmiskunta on koko ajan muutoksen tilassa. Meikäläisen ikäinen ihminen on jo saanut nähdä, miten uudet sukupolvet ovat selvästi pitempikasvuisia kuin vanhat. Nuorimmat taas ovat edeltäjiään heikkokuntoisempia ja heidän spermansakin on yhä heikompaa.

Nuo asiat luultavasti liittyvät vain ravintotilanteen muuttumiseen ja mahdollisesti ympäristömyrkkyihin tai muhin haitakkeisiin. Tuskin on syytä yhdistää niitä perinnöllisyyteen. Tosin vanhempien dieetti vaikuttaa kyllä ainakin seuraavaan sukupolveen ja esimerkiksi alkoholin tuottamat vauriot ovat tunnettuja.

Yksi asia näyttää joka tapauksessa nykyään kokonaan jäävän pois ihmiskunnan kehitystä ja siis myös sen tulevaisuuttakoskevien asioiden listalta ja se on itse ihmissuvun perimän muuttuminen, evoluutio, joka aiheuttaa sen, etteivät tulevaisuuden ihmiset ainakaan muutaman kymmenen sukupolven jälkeen ole keskimäärin samanlaisia kuin nyt.

Voimme tietenkin yrittää hallita evoluutiota ja siihenhän pyrki eugeniikka eli rotuhygienia, joka nyt on muuttunut sanaksi, jota ei edes saa sanoa, paitsi kirosanana, joka on poliittisesti (!) äärimmäisen epäkorrekti.

Evoluutio ei kuitenkaan siitä mihinkään häviä, jos sitä lakataan puhumasta ja sitä vaikka edes ajattelemasta. Ei se ole ihmiskeksintöä lainkaan, vaan luonnon omaa työtä, joka ei jätä ihmistäkään rauhaan.

Vielä 1960-luvun alussa saattoi suuri joukko nobelisteja kokoontua symposiumiin ja puhua aivan vapaasti asiasta, jonka ajattelemisenkin poliittisen korrektiuden politrukit nykyään kieltäisivät ehdottomasti.

Jokunen aika sitten tulinkin kirjoittaneeksi tuosta symposiumista, mutta sen varsinainen merkitys näyttää jääneen monelta huomaamatta, päätellen reaktioiden vaisuudesta.

Otanpa se tähän taas uudelleen ja kysyn, miksi tuollaista symposiumia olisi nykyään mahdoton kuvitella? Ovatko käsitellyt aiheet menettäneet ajankohtaisuutensa, vai ovatko sallitun ajattelun rajat kaventuneet ja jos ovat, niin miksi?

unnuntai 1. lokakuuta 2023

Symposiumi vedenjakajalla

 

Lajin kohtalo

 

Ihminen ja hänen tulevaisuutensa. Toim. Gordon Wolstenholme. Suomentanut Juhani Jaskari. WSOY 1965, 429 s.

 

Tämä kokoomateos on alun perin lääketieteeseen keskittyneen Ciba-säätiön vuonna 1963 julkaisema ja siinä on artikkelien lisäksi myös useita asiantuntijoiden keskusteluja. Osallistujien joukossa on maineikkaita nimiä: UNESCO:n ja WWF:n perustajin kuulunut Sir Julian Huxley, ihmisen vanhenemisen biologian ja seksuaalikäyttäytymisen tutkija Alex Comfort, nobelistit J. Lederberg, P.B. Medawar, A. Szent-Györgyi, F.H.C. Crick ja H.J. Muller ja niin edelleen, kaikki aikansa huippunimiä.

Siihen aikaan, kun tämän kirjan pohjana oleva symposiumi pidettiin, oli ydinsodan uhka varjostanut ihmiskuntaa vasta puolentoista vuosikymmenen ajan ja sitten aktualisoitunut Kuuban kriisissä juuri samoihin aikoihin. Ehkäisypillerit eivät vielä olleet tulleet markkinoille ja geeniteknologia oli lapsenkengissään, vaikka DNA oli löydetty jo vuona 1953. Toinen sen löytäjistä, F. Crick oli mukana tässä symposiumissa ja kirjassa. Hän sai nobelinsa vuonna 1962.

Voi siis sanoa, että symposiumille -ja kirjalle- oli suuri sosiaalinen tilaus: ihmiskunta oli selvästi astumassa tai jo astunut uuteen vaiheeseen kehityksessään, eikä sen kohtalo ollut suinkaan itsestään selvä. Ihmiskuntaa biologisena populaationa uhkasivat monet vaarat, mutta samaan aikaan tieteen kehitys lupasi avata portteja myös sen perimän manipuloinnille, missä piili sekä suuria lupauksia, että tuntemattomia vaaroja.

Huoli maapallon riittävyydestä ja luonnon saastumisesta lisääntyi nyt voimakkaasti ja Julian Huxley nosti avauspuheenvuorossaan esille erityisesti Rachel Carsonin kirjan Hiljainen kevät, joka varoitti hyönteismyrkkyjen ympäristövaaroista. Vuonna 1962 ilmestynyt kirjahan oli aivan tuore.

Valtava väestönkasvu näytti hallitsemattomalta ja lineaariselta ja ruuan tuotanto sen sijaan laahasi jäljessä, kuten jo Malthus oli todennut. Kaupungit pyrkivät kasvamaan suuremmiksi kuin oli järkevää ja kohtuullista, teollisuus aiheutti taipumusta liikatuotantoon ja hyödykkeiden epätasaiseen jakaantumiseen ja niin edelleen. Väestön äkkikasvu pakotti esittämään kysymyksistä perustavimman: Mitä varten ihminen on olemassa?

Läntinen talous perustui siihen, että ihmisille oli onnistuttu uskottelemaan, että heidän onnensa edellytti yhä uusien tavaroiden hankkimista. Tämä oli monesta syystä kestämätöntä ja olisi ruvettava suunnittelemaan toteutusyhteiskuntaa mieluummin kuin hyvinvointiyhteiskuntaa tai tehokasta yhteiskuntaa tai voimakasta yhteiskuntaa. Päämäärän tuli olla, että ihminen pystyi toteuttamaan yhä enemmän omia mahdollisuuksiaan. Näin siis Julian Huxley alustuksessaan.

Mitä ilmastonmuutokseen tulee, uskoi Huxley, että seuraavien noin 5000 vuoden aikana vallitseva lauhkea ilmasto jatkuisi ja muun muassa aiheuttaisi ongelmina jäätiköiden sulamista ja merenpinnan nousua. Myöhemmin palattaisiin taas uuteen jääkauteen.

Myös ihmisen psyykkinen avaruus ja sen kehitys olivat tärkeä huomioon ottamisen ja tutkimuksen kohde. Veljensä Aldousin tavoin Huxley toi varovasti esille niitä mahdollisuuksia, joita tajuntaa laajentavat aineet antoivat ihmiskunnalle. Ihmisenpsyykkisen avaruuden tila ja kasvatus olivat alueita, joilla oli välttämätöntä saavuttaa edistystä.

Suorastaan keskeinen näkökohta tässä biologisesti suuntautuneiden tiedemiesten seurassa oli ihmisen lajinkehitys, evoluutio. Evoluutiohan oli joskus tuottanut nykyisen ihmiseen, mutta olisi ollut perin naiivia ajatella, ettei se enää jatkuisikaan. Millainen olisi tulevaisuuden ihminen biologisesti ja mitkä tekijät siihen vaikuttivat?

Kuten jokainen tuohon aikaan koulua käynyt muistaa, eugeniikalle oli omistettu oma lukunsa biologian oppikirjoissa. Kun tulevaisuutta ajateltiin, eivät vähäisessä roolissa olleet ne huolenaiheet, jotka liittyivät populaatiogenetiikkaan: millainen aines tulisi vuosisatojen ja vuosituhansien mittaan ihmiskunnassa vallitsevaksi? Mikä häviäisi? Julian Huxley oli asiasta hyvin kiinnostunut ja uskoi, että koittaisi vielä aika, jolloin lajin eugeenista parannusta pidettäisiin yhtenä ihmiskunnan tärkeimpänä päämääränä.

Keskeinen lähtökohta symposiumille oli, että ihmiskunta oli nyt astunut uuteen vaiheeseen ja palannut jälleen mitättömyydestä yhdeksi kosmisen evoluutioprosessin keihäänkärjistä. Nykyhetki on vaativa hetki, jona me ensimäistä kertaa voimme nähdä itsemme tuon merkillisen tapahtumakulun pitkässä perspektiivissä… meidän on vältettävä uhkaava tuho ja toisekseen toteutettava uusia mahdollisuuksia pitkässä tulevaisuudessa.

Tässä huippumiesten (naisia ei mukana ollut ainuttakaan) joukossa ei voinut odottaa varsinaista yksimielisyyttä missään asiassa, mutta puheenvuorot ovat sitäkin kiinnostavampia. Niissä lentää joskus mielikuvitus huikeasti kuten silloin, kun muuan keskustelija pohdiskelee, millaisia ihmisiä voitaisiin joskus tulevaisuudessa lähettää hyvin kauas toisille planeetoille. -Ainakin jalattomuudesta olisi suuri etu, sillä jalkoja ei avaruusaluksessa tarvita ja ne kuluttavat paljon energiaa ja vievät turhaa tilaa…

Jonkinlainen konsensus näyttäisi vallitsevan siitä, ettei voida tietää, millaisia ominaisuuksia ihmiskunnalta tulevaisuudessa vaaditaan: suojaako esimerkiksi jokin nykyään tarpeettomalta tai vahingolliselta vaikuttava geeni ihmistä kuitenkin joltakin tulevaisuuden vaaralta. Onko edes oikein pyrkiä hävittämään jotakin taudinaiheuttajaa sukupuuttoon? Itse asiassa se voidaan vain ajaa maan alle kehittämään entistä vaarallisempia muotoja.

Maapallon riittävyydestä ei erään keskustelijan mielestä kannattanut huolehtia, vaikka ihmiskunta lisääntyisi 45 miljardiin tai suuremmaksi, kuten näytti. Moni oli siitä sentään hyvin huolissaan ja uusia, oraalisesti nautittavia ehkäisykeinoja odotettiin suurella innolla. Pillerithän tulivatkin markkinoille parin vuoden kuluttua.

Ihmislajin geneettinen huonontuminen näytti joka tapauksessa olevan nyt selvänä trendinä etenkin lääketieteen kehittymisen, mutta myös yhteiskunnan ominaisuuksien takia. Muuan indikaattori oli alhaisemman ÄO:n omaavien ihmisten suurempi sikiävyys. Ihmiskunta tarvitsi globaalista evoluutiopolitiikkaa, johon kansallinen- talous- ja sosiaalipolitiikka oli sopeutettava, kärjisti Huxley.

Rotua eli siis ihmislajia oli parannettava sen sijaan, että sitä huononnettiin ja merkittävänä keinona tuotiin esille keinohedelmöitys, joka näytti suurelta lupaukselta, kun miehen siittiöitä oli opittu säilyttämään kylmissä lämpötiloissa. Perinnöllisesti huipputasoista geenimateriaalia oli siis ainakin pian saatavissa riittävästi.

Symposiumi ei päättynyt mihinkään yhteiseen manifestiin, vaan sen sijaan keskusteluun eettisistä näkökohdista. Joka tapauksessa se nosti esille ihmiskunnan suuret ongelmat pitkässä perspektiivissä ja päivänpolitiikan yläpuolella.

On kummallista ajatella, että suurta osaa siitä, mitä tuolloin puhuttaisiin, ei nykyään voitaisi arvovaltaisilla forumeilla edes sanoa, saati julkaista. Niin sanottu poliittinen korrektius kahlehtii yhä selvemmin paitsi sananvapautta, myös ajattelua. Tämän kehityssuunnan mahdollisuutta eivät arvoisat huipputiedemiehet tainneet lainkaan tulla ajatelleeksi katsellessaan ihmiskunnan kehitystä uuden aikakauden kynnyksellä…

 

14 kommenttia:

  1. ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
    Niinpä niin, mehän tiedämme että korrekti on fingelska sanasta correct ”oikea" varustettuna suomenkielessä lisukkeilla: "virheetön, tarkka”.

    Mutta, mutta kun siihen samaan sanaan on ujutettu vaivihkaa myös termi ”hyvien tapojen mukainen”, siitä on samalla saattu erittäin tehokas ja toimiva itsesensuurin väline - poliitikkojen ylivoimaisesti suosituin yleisen arvostelun ja nitistämisen surmaväline.

    Jäljet löytyvät pienellä vaivalla sylttytehtaalle, mutta jokainen epäilevä tuomas etsiköön sen itse, valmis vastaus ei tässä ajassa vakuuta ketään itsellistä.

    Korektius on tappavin mentaalivirus, taudinsiemen mitä ihmiskuntaan on iänkuun päivänä kylvetty.

    Aisoposta mukaellen:
    "Jäljet johtavat luolaan, yhdetkään ei pois."

    VastaaPoista
  2. "itse ihmissuvun perimän muuttuminen, evoluutio, joka aiheuttaa sen, etteivät tulevaisuuden ihmiset ainakaan muutaman kymmenen sukupolven jälkeen ole keskimäärin samanlaisia kuin nyt."

    Biologinen evoluutio on hidasta; itse asiassa suuri osa ihmiskunnan onnettomuuksista aiheutuu siitä, että kulttuurievoluutio on puolestaan erittäin nopeaa: pienissä perheryhmissä Afrikan savannin oloissa auhallisessa rytmissä metsästäjä-keräilijöiksi kehittynyt laji on joutunut muuttumaan kaikkialle maapalloa ja tekemään kaikenlaista "luonnotonta" kuten ajamaan liian nopeita kulkuneuvoja ja multitaskaamaan erilaisia ict-työvälineitä ja työtehtäviä sekä ylipäänsä istumaan suuren osan päivästä. Takaisin luontoon!

    VastaaPoista
  3. Aikamme ongelma, että joko tahallisesti tai tahattomasti ei haluta nähdä eroa mielipiteen ja faktan välillä. Ilmastonmuutos on fakta, mutta mitä sen kanssa pitäisi tehdä on mielipide ja vahvasti poliittinen sellainen. Tässäkin sekoittuu luonnonsuojelu, joka on kaikkien mielestä hyvä juttu, ilmastohysteriaan, joka on tarkoitusperäistä mielen manipulointia.Tiede on faktoihin perustuva tapa ymmärtää todellisuutta, mutta uskovaisuuteen taipuva ihmismieli sekoittaa faktat ja dogmit keskenään. Tiede on muuttumassa uskomustieteeksi, tai olettamustieteeksi, riippuen isosta rahasta tai suuresta poliittisesta agendasta.

    Sukupuolia on kaksi, mutta sukupuolisuus ilmenee lukemattomilla tavoilla. Miehet käyvät urologilla, naiset gyenelogilla ja muut psykologilla jne.., Mielensä pahoittaneelle tämä on vihapuhetta, itsensä tunteville miehille ja naisille todellisuutta.

    Mielenkiintoisinta tässä on, että löytyykö taustalta kuinka paljon organisoitua poliittista tarkoitusperää, vai onko tämä vain yksi kuriositeetti ajan hengen heilahtelusta laidasta laitaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
      Salaliittoteorioita kaihtavana olen siitä huolimatta ajautunut useaan otteeseen ajattelemaan tuota mainitsemaasi Organisoitua Poliittista Tarkoitusperää nimen omaan vain itse itseään ohjaavan elävän yhteisen orgasmin prosessina -, samaan tapaan kuin mehiläisllä, muurahaislla ym, tapahtuu.

      Sanonpa että jotakuinkin samaan tapaan kuin byrokratia/nomenklatuura itse itsessään kehittää, suojautuu ja pyrkii suojaamaan koneistoaan ylimääräisiltä kapuloilta toimiakseen omasta mielestään hyvin.
      Ja johon lisäksi kaikki jotka ovat "vallan puolella", hakevat paikkaansa.

      Motiivi, se ei varmaan ole vain pelkkä yhteisöllisen edun ajaminen ja puolustaminen, en tältä kirjoittamalta mokomaan usko.
      Pikemminkin se motiivi on tietynlaisen ihmistyypin omassa päässä, sitä päätä vaivaamassa ja se pakottaa ko. yksilön sitten muitten saman kaltaisten kera vaistomaisesti toimimaan tietyllä tapaa niiden muiden pieniä ulkonaisia signaaleja seuraten.
      Niitä signaaleja joita itsellinen ihmisotus ei huomaa, joihin ei ainakaan reagoi.

      Toistaiseksi en usko että jossain nurkissa piileksii "johtava" politikkalauma joka jakaa toimintaohjeita muille politikoille.
      Epäilen kovin ankarasti että kyseessä lienee vain maailmallinen tapa ja pyrkimys matkimalla roikkua vallankahvassa helpommin kuin puurtamalla.
      "Terve ruumis ei työtä kaipaa."

      Procul harum.



      Poista
    2. "Aikamme ongelma, että joko tahallisesti tai tahattomasti ei haluta nähdä eroa mielipiteen ja faktan välillä. "

      Täyttä asiaa, itse vielä täsmentäisin, että ei haluta tai kyetä nähdä eroa faktan ja arvojen välillä. Asiassa on vain se ikävä puoli, että ihmiselle lienee lajiominainen piirre luoda arvoja itselleen. Esimerkki: Fakta voi olla, että 10 prosenttia ihmisistä saa 90 prosenttia tuloista. Arvo puolestaan on se, onko tämä hyvä asia, joka perustuu tuon vähemmistön ansioihin, vai siihen, että tuo vähemmistö väärällä tavalla ristää tuota enemmistöä. Tästä seuraa etilaisiin arvoihin perustuva poliittinen ristiriita, jota ei voi faktoilla tai tieteellä ratkaista.

      Ainoa edes välttävä ratkaisu on demokratia, jossa tuo ristiriita sovitellaan niin, että yhteiselo on mahdollista.

      "Sukupuolia on kaksi, mutta sukupuolisuus ilmenee lukemattomilla tavoilla."

      Tämä ristiriita - etten sanoisi myrsky vesilasissa - on kielellinen: suomessa on sukupuoli eikä sex (biologinen sukupuoli) ja gender (sosiaalinen sukupuoli), joka voi ilmetä lukemattomilla tavoilla.

      Poista
  4. En tiedä vaikuttavatko nuo ympäristöasiat paljon tuhon evoluutioon, mutta ilmeisesti ihmisen kehoon asettuu nykyään pysyvästi jotain roskaa vai sanoisinko p***aa. Mikromuovia on jopa puhdistetussa vedessä. Kerran tuli ohjelma, jossa tutkittiin teflonin vaikutuksia ihmisveressä. Piti löytää kokeisiin verta, missä teflonia ei olisikaan. Olikin vaikeampi tehtävä. Viimein löytyi Korean sodan aikaisia armeijalle tarkoitettuja veripakkauksia, joissa ei ollut teflonia, koska teflonia ei oltu vielä keksitty. Tuli mieleen, että varmasti näillä myrkyillä on vaikutusta siihen, mitä me tulevaisuudessa olemme.

    VastaaPoista
  5. Vuonna 1993 Hesari kertoi, että alkaneen maahanmuuton tarkoitus on suomalaisen rodun parantaminen sisäsiittoisuudestaan. Sieltä se löytyy yhä arkistosta. Ajatus oli julkisen komitean mietinnön lopputulos. Koulutustason jatkuva nousu johtaa yhä konformistisempaan ja auktoriteettiuskoisempaan yhteiskuntaan. Ihmisten määrä jotka haluavat olla "vallan puolella" kasvaa. Suvaitsevaisuus on syvää auktoriteettiuskoa, olen sen nyt vasta tajunnut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hassu juttu, että suomalaisia terveemmiksi afrikkalaisen perimän avulla. . . Serkkuavioliittoisuus kukoistaa nimenomaan afrikkalaispopulaatioissa. Ja muissa klaaniväestöissä, hai!

      Poista
  6. "Paitsi taitavuudellaan, ihminen nykymuodossaan kunnostautuu yleensä konformismillaan. Joukon mukana mennään ja joukot kasvavat yhä suuremmiksi". Niinhän sitä sanotaan, että ihminen on laumaeläin tai yhteisöllinen eläin tai sosiaalinen eläin. Mitä ilmausta nyt kukin haluaa käyttää. Mutta niitä yhteisöjäkin on erilaisia, kehittyneempiä ja alkeellisempia. On parvi, jossa keskeiset asiat ovat parveen kuuluminen ja sopivan etäisyyden säilyttäminen suhteessa naapuriin. Tällaiset parvet, lintuparvet tai kalaparvet sitten säntäilevät suuntaan jos toiseenkin jokseenkin satunnaisen näköisesti. Sitten on lauma, jossa keskeiset asiat ovat laumaan kuuluminen ja asema laumahierarkiassa. Lauman tavoitteet määrää johtaja ja lauman jäsenet seuraavat johtajaa ja samalla yrittävät kiivetä laumahierarkiassa. Ja sitten on vielä joukkue, jossa joukkueella on joku yhteinen tavoite ja joukkueen jäsenillä on heidän kykyjensä ja ominaislaatunsa mukaan eriytyneet roolit. Joukkueen jäsenen asema joukkueessa ja hänen saamansa arvostus perustuu hänen kykyynsä edistää joukkueen tavoitetta. Taitaa olla myös niin, että mitä suuremmaksi yhteisö kasvaa, sitä helpommin se taantuu alkukantaisempiin muotoihin, joukkueesta tulee lauma ja laumasta parvi.

    VastaaPoista
  7. Tuo taisi olla myös siirtymäaikaa massayliopistoihin. Olisiko siinä suorastaan välttämätön edellytys konformismin nousulle. Hurjaa ajatella muutoksia puolessa vuosisadassa. Hyvästi Homo sapiensis, tervetuloa Homo smartphonensis.
    -jussi n

    VastaaPoista
  8. "lajin eugeenista parannusta pidettäisiin yhtenä ihmiskunnan tärkeimpänä päämääränä...suurta osaa siitä, mitä tuolloin puhuttaisiin, ei nykyään voitaisi arvovaltaisilla forumeilla edes sanoa, saati julkaista."

    Sinänsä outoa, että noita voitiin tuolloin niinkin lyhyt aika edellisistä "eugeneettisista" parannusyrityksistä puhua . Olen tähän asti ymmärtänyt, että II maailmansota merkitsi 1900-luvun alussa kaikkialla, esim USA:ssa ja Ruotsissa suositun eugenetiikan katoamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakkosterilointi oli Suomenkin laissa vuoteen 1970, eikä viimeisinä vuosinakaan tyhjänä kirjaimena.

      Poista
    2. Parannus olisi pitänyt tehdä 60-luvulla erottamalla kaikissa länsimaissa yliopistoissa uusvasemmistolaiset opiskelijat. Jos näiden vanhemmat olisivat protestoineet rangaista myös näitä erottamallaviroista ja tuöpaikoista. Amerikassa melakoivat marxilaisopiskelijat olisi voinut lähettää 60-70 luvulla Vietnamiin.

      Poista
  9. Onhan se selvää että kun ihminen on saanut vuosituhansien ajan olla vuorovaikutuksessa hitaasti muuttuvan ympäristön kanssa, niin evoluutio on pysynyt perässä. Mutta viimeiset 200 vuotta ovat olleet Ihmiskunnan historiassa tieteen ja tekniikan hyvin nopeaa ja rajua kehitystä. Mikä on tietenkin tarkoittanut sitä että evoluutio ei ole pysynyt perässä.

    Ihmiskunnan paisuminen 8 miljardiin on itsessään jo täysin luonnoton ilmiö, joka on puhtaasti tieteen ja tekniikan (ja halvan öljyn!) ansiota. Ihmiseltä puuttuu lähes kokonaan ymmärrys omien keksintöjensä kokonaisvaikutuksista (erityisesti haittavaikutuksista) pitkällä aikavälillä.

    Sen sijaan aina kun on keksitty jotakin uutta, ääneen on päästetty kaikenmaailman optimistit haihatteluineen. Sata vuotta sitten radioaktiivisuudesta vaahdottiin niin että tehtiin radioaktiivista hammastahnaakin!. 1960-luvulla muovi oli puolestaan kaiken autuaaksi tekevä uusi ihmemateriaali, tosin sillä on viime aikoina havaittu olevan ikäviäkin ominaisuuksia.

    Nyt puolestaan eletään geeneistä vaahtoamisen aikaa. Geenit sitä ja geenit tätä, tosin pahin meuhkaaminen taitaa toivottavasti olla geenien kohdalla takana päin. Mitähän ongelmia tuo geenien sorkkiminen tuo pitkällä aikavälillä ihmiskunnan eteen? Aika näyttää!

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.