Arkipäivän fasismia
Tässä kymmenisen vuotta sitten
ilmestyi Venäjällä sarja Pelasta Venäjä! (Спасай Россию!) Kirjat olivat keltaisia ja tuo tunnuslause oli painettu
punaisella niiden kannen yläosaan.
Venäjän historiaa tuntevat näkivät
tuossa tunnuksessa ilman muuta myös sen perinteisen alkuosan. Keltaista väriä
niin ikään tunnuksenaan käyttävien niin sanottujen mustien sotnioiden
tunnuslause kokonaisuudessaan kuului: Бей жидов -спасай Россию! - Tapa
juutalaiset -pelasta Venäjä.
Kolme vuonna 2013 julkaistua
nidettä tuota sarjaa pilkisti esiin hyllystäni ja kehotti katsomaan, mitä
niissä oikein sanottiin.
Ilmestymisvuonnahan ei ollut vielä tietoakaan
siitä, millaisen ”erikoisoperaation” omalle maalleen jaa maailmalle muuan herra
Putin tulisi järjestämään. Tuo kirjasarjahan oli avoimesti fasististen
kirjoittajien foorumi ja sellaisista Putin pysytteli ainakin julkisuudessa erossa.
Antipatia ainakin julkisella
tasolla oli Putinin ja fasistien välillä molemminpuolista. Putinin uskottiin
olevan kykenemätön irtautumaan läntisten globalistien kyydistä ja ryhtyneen
näiden panttivangiksi, mikä näkyi räikeästi esimerkiksi Venäjän sähköntuotannon
myynnissä ulkomaalaisille. Mehän tiedämme, ketkä sitä olivat ostamassa.
Toinen hirveä esimerkki maansa myynnistä
oli Serdjukovin, huonekalukauppiaan nimittäminen puolustusministeriksi. Tuo
maanpetturihan oli kutistamassa armeijaa pelkäksi kriisinhallintajoukoksi.
Sellaisella ei maailmanpolitiikassa ollut mitään tekemistä.
Nuo kotikutoiset isänmaanystävät,
joiden henkilöllisyys selviää pian, olivat suuria realisteja, jotka halveksivat
jokaista puolustuksensa (ja hyökkäyskykynsä) laiminlyönyttä maata. Saksankin aseistariisuntuminen
aiheutti ivallisia kommentteja. Maailma oli syöksymässä suureen kriisiin ja hölmöläiset
kiirehtivät omaksumaan siinä pelkän objektin osan.
Venäjän imperiumin takaisin
valtaamisesta näissä puheena olevissa kirjoissa puhuttu mitään, eikä juuri
mitään myöskään juutalaisista, Soroksen kaltaisia yksilöitä lukuun ottamatta.
Sen sijaan puhuttiin yleisestä tyhmistymisestä, eikä etenkään nimimerkki Maxim
Kalašnikov säästellyt venäjän kielen adjektiiveja kuvatessaan nykymenoa niin
Venäjällä kuin lännessä.
Kuten tunnettua, niin sanottu Izborskin
klubi, jonka ajattelua nämäkin kirjat hyvin edustavat, alkoi suhtautua Putiniin
vakavasti otettavana kansallisen johtajana vasta siten, kun Krim vallattiin.
Nyt on Rubicon ylitetty, myhäili Aleksandr Dugin ”sotapäiväkirassaan”. Uusi
aika olisi veren ja raudan aikaa, fasismin aikaa… (vrt. Vihavainen:
Haun venäjän kevät tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Jottei jälkiviisaus pilaisi perspektiiviä,
otan tähän kokonaisuudessaan tekstini ajalta ennen Krimin valtausta ja Ukrainan
kriisiä:
perjantai 30. elokuuta 2013
Idän uhka. Ja etelän
Константин Полторанин, Алексей
Челнюков: Как убивают Россию. «Золотая Орда» века. Москва «Яуза»
2013.
Максим
Калашников: Крах путинской России. Тьма в конце туннеля. Москва,
«Яуза» 2013
Idän uhka piti
Venäjää otteessaan aina 1600-luvulle saakka. Vasta tsaari Pietari saattoi
suurin voimin kääntyä kohti Eurooppaa, mutta vielä hänenkin aikanaan Turkki
nousi hyvin vaaralliseksi vastustajaksi.
Euroopan politiikassa Ranska oli 1600-luvulta lähtien muita suurempi ja
voimakkaampi ja sen kurissa pitämiseksi muiden oli liittouduttava keskenään.
Venäjää ei vielä tarvinnut huomioida.
1800-luvulla yhdistynyt Saksa ohitti Ranskan joka suhteessa ja tuo Euroopan
ennen väkirikkain valtio jäi nyt kasvavan Saksan jalkoihin. Samaan aikaan nousi
kuitenkin idästä uusi uhka vailla vertaa. Venäjä, joka väkiluvultaan oli
1600-luvulla ollut alle puolet Ranskasta, oli 1900-luvun alussa kolme kertaa
sitä suurempi, yli 120 miljoonaa. Saksakin oli vain puolet Venäjästä.
Koska Venäjän väkiluku yhä vain jatkoi kasvuaan samaan aikaan kun tämä
prosessi oli Ranskassa loppunut jo 1800-luvun alussa, herätti asia
ymmärrettävää huolestumista. Itse asiassa aivan oikein arvioivat saksalaiset,
että Venäjän valtiossa olisi jo 1900-luvulla 300 miljoonaa asukasta. Kuten
tiedämme, valtavista suoneniskuista huolimatta Neuvostoliitto lähes saavutti
tuon asukasluvun ennen luhistumistaan.
Voimatasapainon muutokset synnyttävät pelkoa. Näin tapahtui siinä
1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun maailmassa, jossa imperialismi kuului
normaaliin valtioiden käytökseen ja jossa valtiot tuskin edes salasivat sitä,
että ne olivat magna latrocinia, suuria rosvojoukkoja ilman sen
ylevämpää päämäärää kuin muun maailman ryöstäminen oman kansan hyväksi.
Toinen maailmansota näytti opettaneen, että kansainvälinen yhteistyö on
ryöstämistä verrattomasti parempi keino rikastumiseen ja oman kansan yleiseen
onnellistuttamiseen. Saksa ja Japani lyötiin sodassa perin pohjin ja
paradoksaalisesti niiden kukoistus alkoi vasta sen jälkeen.
1900-luvun toista puoliskoa varjosti yhä idän uhka. Elbeltä Keltaiselle
merelle ulottuva itäblokki paljastui tosin kuvitelmaksi jo 1960-luvulla, mutta
Venäjä, jota oli saatu pelätä jo 1800-luvulla, kasvoi yhä. Se tunnusti
äärimmäisen aggressiivista ideologiaa, vaikka vesittikin käytännössä oppinsa
hurjimmat pykälät. Yhtä kaikki, supervalta Neuvostoliitto julisti edustavansa
ainoaa oikeaa oppia, johon alistuminen tulisi ennen pitkää maailman kaikkien
kansojen kohtaloksi.
Venäläinen historiosofi Lev Gumiljov on puhunut passionaarisuudesta. Se
tarkoittaa kansojen henkistä dynaamisuutta, joka saa aikaan niiden fyysisen ja
henkisen ekspansion. Venäjän passionaarisuus näytti Neuvostoliiton imperiumissa
saavuttaneen huippunsa ja määräävän jo maailman menon. Ranskan passionaarisuus
oli ehtynyt jo 1800-luvulla ja Saksan 1900-luvun puolivälissä. Elämää suurempia
aatteita tarjosivat enää Neuvostoliitto ja Kiina, joiden kasvu myös näytti
jatkuvan loputtomiin.
1900-luvun suurin geopoliittinen mullistus kuitenkin puolitti
Neuvostoliiton ja hajotti sen imperiumin. Jäljelle jäänyt Venäjä, jonka talous
ja väestönkasvu olivat pysähtyneet, tuskin enää pelotti ketään. Se näytti
päinvastoin joutuneen supistuvan kasvun kierteeseen.
Vasta 2000-luvulla Venäjä alkoi nousta jaloilleen. Se ei enää ollut
supervalta eikä suuri talousmahti. Sen valtteja olivat energiavarat, alueen
laajuus ja ydinaseet. Merkittävä muutos oli, ettei Venäjällä ollut tarjottavana
elämää suurempaa ideologiaa omille eikä vieraille.
Puhuminen ”passionaarisuudesta” tuntuukin Neuvostoliiton jälkeisen Venäjän
kohdalla jo aika kaukaa haetulta. Jo olematon väestönkasvu viittaa siihen, että
vallitseva ihmistyyppi myös Venäjällä on poroporvari, обыватель, Gumiljovin asteikossa alimman kastin edustaja, joka on kiinnostunut vain
omasta hyvinvoinnistaan. Oma mukavuus on noussut siinä määrin keskeiseksi
elämänsisällöksi, etteivät edes omat lapset saa sitä häiritä.
Siitä huolimatta Venäjältä ei puutu skribenttejä, jotka uskovat
tai uskottelevat, että maassa yhä on merkittävä ”passionaarisuuden” lataus.
Sellainen varmaan ainakin olisi tarpeen, sillä Venäjän tulevaisuutta varjostaa
nousevan idän uhka. Maan väkiluku on vain kymmenesosa Kiinan väkiluvusta ja sen
taloudellista suorituskykyä ei voi verratakaan suuren itäisen naapurin
ekspansiiviseen kasvuun.
Monet venäläiset patriootit näyttävät olevan ahdistuneita siitä, että
Kiinan nouseva mahti tulee tunkemaan venäläisyyden tieltään ainakin Aasiassa.
Euraasian liitto on parhaimmillaankin vain pikkutekijä suurten shakkilaudalla.
Venäjällä toki on luonnonvaroja ainakin niin kauan kuin kukaan ei niitä siltä
ota. Nykyaikaisen aseistuksen suhteen Kiina on vielä paljon Venäjää alemmalla
tasolla, mutta on vain ajan kysymys, milloin tämä suhde kääntyy
päinvastaiseksi.
Maailma on jo nähnyt sen järjettömyyden, että kilpailevat suurvallat
uhkasivat toisiaan molemminpuolisella tuholla. Saatamme sen nähdä vielä
uudelleen. Kiinaan nähden Venäjä on yhä pahenevassa alivoimatilanteessa, jossa
sen ainut valtti ovat joukkotuhoaseet. Niiden uskottavuutta syövät naapurin
samanlaiset aseet.
Venäjällä nähdään myös maahanmuutto ongelmana. Vuoden 2011 lukujen mukaan
maassa oli ulkomaiden kansalaisia 6,7 miljoonaa, mutta maahanmuuttovirastossa
työskennelleen Konstantin Poltoraninin mukaan luvun voi todellisuudessa kertoa
kolmella. Tilanne olisi hänen mukaansa jo ”hälyttävä”, koska 12-18 prosenttia
ulkomaalaisia johtaa ”väistämättömästi etnopoliittiseen katastrofiin”.
Katastrofin laadusta antavat Poltoranin ja entinen KGB:n kenraalimajuri
Aleksei Tšelnjukov vasta ilmestyneessä kirjassaan ”Miten Venäjä tapetaan, XXI
vuosisadan ”kultainen orda” esimerkkejä, jotka liittyvät kantakansallisuuden
syrjintään ja etnisiin levottomuuksiin. Euroopan esimerkkiä kirjoittajat
pitävät syystäkin varoittavana.
Nimimerkki Maksim Kalašnikov, joka tunnetaan erikoislaatuisen
kansallissosialismin kannattajana, on myös jälleen rikastuttanut maailmaa
uudella teoksella. Sen nimi on ”Putinin Venäjän romahdus. Pimeyttä tunnelin
päässä”.
Kalašnikov ei ole huolestunut vain venäläisten, vaan koko valkoisen rodun
kohtalosta. Tämän kohtalon täyttyminen ei johdu vain maahanmuutosta, joka tosin
myös näyttelee tärkeää osaa. Apokalypsiksen käynnistää sotainen selkkaus
Lähi-Idässä, joka lopullisesti tuhoaa nykyisen talouskuplan perusteet.
Enemmänkin, koko halpaan öljyyn perustunut maailmantalous pysähtyy, kun rikas
länsi ei enää saa etelän orjatyövoimalla tuotettuja hyödykkeitä. Katastrofi
tietenkin kouraisee myös tuottajia, mutta tappava se on pohjoisen loiseläjille.
Viimemainittujen oma politiikka on niiden tuhon syynä, ei mikään
maailmanlaajuinen salaliitto. Lännen on yksinkertaisesti saanut valtaansa
typeryys, dementia, kuten jokainen voi havaita jo seuraamalla sikäläisiä
TV-ohjelmia, arvioi kirjoittaja.
Kalašnikovin ja Poltoraninin kaltaisten kirjoittajien aikaansaannokset
eivät sinänsä ole argumentoinniltaan erityisen kiinnostavia, mutta
huomionarvoista on niiden pessimismin laatu. Entä sitten kun ”ne” kerran
tulevat? Nouseeko ”passionaarinen” lännen porvaristo rollaattoreineen niitä
vastustamaan? Entä mitä sille tapahtuu? Kiinalaiset ovat hyvin käytännöllistä
väkeä, vihjaa Kalašnikov, he ovat erittäin julmia…
Depopulaatio ja vanheneminen ovat aikamme todelliset ongelmat niin
Venäjällä kuin lännessä, arvelee Kalašnikov. Juuri kukaan ei niistä kuitenkaan
puhu. Vain Venäjällä futurologi, akateemikko Igor Bestužev-Lada on käsitellyt
asiaa vakavasti. Lännessä sen sijaan keskitytään homojen ongelmiin.
Kalašnikov kannattaa peittelemättä totalitarismia ja suhtautuu ironisesti
Putiniin ja hänen oligarkkeihinsa. Ilmeisesti hän on liian radikaali ottaakseen
vakavasti sitä uutta kansallista ideologiaa, jota Venäjällä ollaan taas
kehittelemässä. Mitäpä merkitystä on puheilla ja ohjelmilla, kun Venäjä on
menettänyt ”passionaarisuutensa” ja ihmisiä kiinnostaa vain mammona.
No, mitäpä tästä kaikesta sitten oikein tulee? Yllä mainittujen kirjojen
tekijät pelkäävät pahinta: venäläinen typerän huoleton manilovštšina on
viemässä katastrofiin. Mikä tärkeintä: uhka nimenomaan Venäjälle ei tule
lännestä. Venäjälle, kuten lännelle se tulee idästä, johon tässä tapauksessa
luetaan myös etelä.
Onko
puolustuskannalla oleva ja dynaamisuutensa menettänyt Venäjä sitten naapurien
kannalta parempi kuin ”passionaarinen” ja laajenemishaluinen? Periaatteessa
asia on tietenkin näin. Toinen asia on, että heikoilla ja uskottavuutensa
menettäneillä hallituksilla saattaa olla aivan erityinen kiusaus demonstroida
mahtiaan.
Ja samaan syssyyn voinee vielä
liittää toisenkin vanhan blogin, joka on hieman tuoreempi:
tiistai 19. huhtikuuta 2016
Bydlo eli maailman tyhmistymisen
verkkainen naudanmarssi
Venäjällä hyvin tunnettu nimimerkki Maksim Kalašnikov (Vladimir
Kutšerenko), Izborskin klubin jäsen, jonka parhaiten voinee luokitella
venäläiseksi kansallissosialistiksi, tunnetaan erityisesti tasa-arvoisuuden
kriitikkona tai pikemmin vihollisena.
Kalašnikov kuuluu niihin ajattelijoihin, joiden lukemista ei oikein kehtaa
kenellekään suositella, koska joku onneton silloin saattaa jäädä hänen
aivoituksiensa koukkuun kuin ruutana lammessa tai juksattava turska
suolapulssin jälkeisinä kesinä täällä Itämerellä.
Tilannehan on nykyään historiallisten lähteiden kannalta yleisestikin hyvin
vaikea, kun suuri määrä vanhaa kirjallisuutta on tullut poliittisesti
epäkorrektiksi. Kuinka voisi edes ajatella suosittelevansa vaikkapa natsismista
kiinnostuneelle nuorisolle Hitlerin lukemista tai kommunismin tutkijoille
Stalinin tai Leninin aikaansaannosten lukemista? Siitähän voisi pian joutua
leivättömän pöydän ääreen.
Sosialistisen opiskelijaliiton ”Mustan kirjan” kirjoittajat tekivät
aikoinaan täsmälleen kuten pitikin kannellessaan hallitukselle ja muille
oletettavasti kiinnostuneille tahoille siitä, että yliopistossa kuului
kursseihin kirjoja, jotka olivat epäkorrekteja, virheellisiä suorastaan. Asia
nauratti koko vanhempaa polvea, koska nimenomaan itsenäisen ajattelun
opettamista pidettiin tuolloin akateemisen opiskelun keskeisenä perusasiana.
Eihän sellaista voinut oppia korrekteja lukukirjoja tankkaamalla.
Noiden päivien jälkeen asia on lakannut naurattamasta ja muuttunut täysin
normaaliksi. Amerikassa ja sitä seuraten muuallakin on tehty lukemattomat
määrät kanteluita siitä, että yliopistollisilla kursseilla on jouduttu lukemaan
jotakin sellaista, joka on vastoin oikeaa ja totuudellista maailmankuvaa.
Mutta takaisin Kalašnikoviin. Hänen maailmansa avainkäsitteitä on býdlo -
vetojuhdat. Alkuaan puolalainen sana tarkoittaa typerää ja tahdotonta massaa,
jolle isäntä tekee mitä tahtoo. Juhdilla ei ole kykyä vastustaa tai edes
kritisoida sitä mitä sille ylhäältä annetaan ja niinpä se valjastetaan
eläessään taakkoja vetämään. Kuoltuaan sillä on biomassan arvo ja ennemmin tai
myöhemmin isäntä sitten syö sen suuhunsa tai myy tarvitseville.
Kalašnikov syytää kirjoja sarjatulella, yhdessä muiden kanssa ja yksinään.
Pari vuotta sitten hän on julkaissut kaksikin massojen typeryyteen keskittyvää
teosta, Venäjän ja koko maailman tyhmistyminen. Uusi barbaria (Дебилизация России и всего мира. Новое варварство. Москва, Яуза 2013) sekä Putinin
Venäjän romahdus. Pimeyttä tunnelin päässä (Крах путинской России. Тьма в конце туннеля. Mосква, Яуза 2013). Muitakin ja uudempia on jo tietysti
tullut, mutta ne eivät vielä ole pöydälläni, joten ei niistä nyt sen enempää.
Kalašnikovin uutteruus on ihailtavaa. Hän näyttää käyneen läpi valtaisan
määrän eritoten läntistä uudemman kulttuurikehityksen mustamaalailua, josta hän
on poiminut parhaat palat. Teksti muistuttaa elävästi sitä ”länsimaisen
neuvostovastaisuuden kritiikkiä”, jota Neuvostoliitossa tuotettiin etenkin sen
loppuvuosina. Se tuntui sitäkin vakuuttavammalta, kun kohde itse puhui
itsestään.
Tässä kannattaa kuitenkin muistaa, ettei kirjoittaja Venäjääkään armahda,
kuten jo kirjojen otsikoista näkyy. Debilizatsija-kirjassaan
Kalašnikov nimenomaan väittää Venäjän kulkevan yleisen typeröitymisen
kärkijoukossa.
Kalašnikov osaa kirjoittamisen taidon. Hän esittää provosoivan kysymyksen:
mitä olisi mahtanut valistunut Jeesuksen ajan roomalainen sanoa, jos hänet
siirrettäisiin tuhat vuotta eteenpäin ajassa ja hän saisi katsella, mitä
maailmasta oli tuossa ajassa tullut.
Sokki olisi ollut täydellinen: missä ovatkaan komeat kaupungit leveine
katuineen ja tavernoineen, vesijohtoineen ja kypylöineen, teattereineen ja
forumeineen? Niitähän oli ollut maailma täynnä Britanniasta Eufratille!
Tuhannen vuoden kehityksen tuloksena jäljellä olikin vain ahtaita,
asukkaiden virtsalle ja ulosteille haisevia loukkoja, joita asukkaat jostakin
syystä kutsuivat ”kaupungeiksi”. Hienostuneiden patriisien sijasta parempaa
väkeäkin edustivat vain pesemättömät barbaarit, jotka asuivat synkissä,
nokiseinäisissä kivilinnoissa.
Missä oli kukoistava kauppa? Missä kirjastot? Missä järjestys ja rauha?
Mitä olivat nuo ristiä kantavat ääliöt mustissa kaavuissaan ja nuo synkät
rakennukset, jotka parodioivat entisiä valoisia temppeleitä? Miksi nuo
mustakaapuiset ääliöt puhuivat uskomattoman kurjaa latinaa? Missä olivat
filosofit ja kaunopuhujat, missä maantiede ja astronomia?
Siinäpä kysymyksiä. Pimeä keskiaika oli aikoinaan tullut antiikin
sivilisaation tilalle ja ennen pitkää päädymme taas samanlaiseen tilaan, mikäli
nykyinen kehitys jatkuu, uskoo kirjoittaja.
Nyt on historian näyttämölle taas astumassa ja jo astunutkin uusi barbaari.
Kyseessä on rappion tuote, joka on paljon kauheampi kuin se barbaari, joka
aikoinaan pyrki kohti valoa ja sinne työn ja taistelun kautta pääsikin.
Toisin kuin alkuperäinen barbaari, joka koko ajan oppi uutta, ei uusi
kykene mitään oppimaan. Kyseessä on hirveä degradaation koe, joka suoritetaan
ihmiskunnalla. Kaikesta todella inhimillisestä on tulossa marginaalista. Sen
sijaan kaikki iljettävä, patologinen, idioottimainen ja mätä on julistettu
normiksi, kirjoittaja toteaa.
Ajan suuria merkkejä on se, että 21. vuosisadalla on esikuvaksi otettu
1700-luvun kapitalismi ja kehitystä pyritään mukauttamaan sen normeihin.
Deindustrialisaatio merkitsee sitä, että kyky luoda, ymmärtää ja valmistaa
monimutkaisia kohteita alkaa hävitä. Yhä harvemmat tarvitsevat ja osaavat
vaikeita taitoja ja sen mukaisesti lakkaavat ymmärtämästä ympäristönsä
perusasioita.
Tietoisuus historiasta hämärtyy kokonaan, väittää kirjoittaja ja
hauskuuttaa lukijaa kertomuksilla venäläisten kulujen ja yliopistojen
kasvattien tenttivastauksista. Toki lännessä ollaan jo pitemmällä ja lukutaito
alkaa monissa maissa jälleen harvinaistua.
Lapsiin uhrataan yhä enemmän energiaa, mutta he eivät saa leikkiä rauhassa
ja keksiä omia leikkejään. Sen sijaan heitä dresseerataan kuin koiria ja heistä
yritetään tehdä eteviä tanssissa, jalkapallossa ja ties missä muissa joutavissa
taidoissa, joita he opettelevat minuuttiaikataulujen mukaan. Sen sijaan heiltä
viedään vanhempien seura, joka olennaisesti edesauttaisi keskeisten asioiden
kehittymistä.
Keskiaikaiset mallit ovat taas tulossa. Jälkiteollisen villi-ihmisen
politiikka viljelee primitiivisiä tunnuksia ja esittelee simppeleitä jokapaikan
ratkaisuja. Uuteen todellisuuteen kuuluvat kidutukset, etniset puhdistukset,
kuolemanleirit, primitiiviset rotuennakkoluulot ja niin edelleen.
Eikö ihminen, joka saapuisi tähän päivään niinkin läheisestä menneisyydestä
kuin vuodesta 1985 (Kalašnikov näyttää tässä tuntevan nostalgiaa kommunismiin)
kauhistuisi näkemäänsä? Eikö jopa vuoden 2000 ihminen olisi syvästi järkyttynyt
meidän aikamme näkemisestä?
Luulenpa, että näin olisi. Se euforinen edistysuskon aalto, joka pyyhki
maapallon yli siihen aikaan kun kommunismia haudattiin ja kun Euroopan yhteisö
laajeni soitellen Oodia ilolle, on nyt kuin pois pyyhkäisty.
Amerikassa riemu historian lopusta taisi saada pahan särön jo kaksoistorneihin
tehdystä hyökkäyksestä ja sen jälkeen suoritetut hyökkäykset primitiivisyyden
ytimeen eli islamilaiseen Lähi- ja Keski-Itään, ovat vain vahvistaneet kuvaa
siitä voimattomuudesta, joka piilee USA:n korskean julkisivun takana.
Tähän voisi lisätä, että barbaarinen maailma jatkaa nyt kiihtyvällä
vauhdilla rappeutuvan pohjoisen kolonisointia etenkin Euroopassa. Näissä
kirjoissa Kalašnikov ei vielä tuntenut nykyistä siirtolaistulvaa, mutta
demografinen yhtälö on aivan selvä.
Kun kapitalismin yleinen kriisi ja demografinen kriisi törmäävät, tapahtuu
kauheita. Demokratian perään kirjoittaja ei itke lainkaan, mutta postdemokratia
lupaa kyllä vielä kauheampaa.
Miksi ihmeessä tämä pohjoisen pallonpuoliskon primitivisoituminen sitten on
mahdollista? Kalašnikov tokaisee, että mikäli hän olisi salaliittoteorioiden
kannattaja, hän uskoisi, että jokin kiinalaisten viisaiden kopla on kehitellyt
koko strategian, jonka tarkoituksena on kilpailijan kukistaminen.
Itse asiassa kirjoittaja on eräässä vanhemmassa opuksessaan, jonka nimeä en
nyt saa mieleeni, esittänyt vieläkin villimmän selityksen, josta kohta enemmän.
Mutta itse kysymykset ovat kyllä oikeasti kiinnostavia ja kaipaavat vastausta:
Miksi läntinen, kristillinen maailma on lähtenyt itsetuhon tielle? Miksi
siellä vihataan omaa kulttuuria ja sen peruspilaria, kristinuskoa? Miksi sinne
haalitaan toisuskoista ja kaikelle länsimaiselle vihamielistä ainesta? Miksi
oman kotimaisen tuotannon annetaan sammua ja siirretään se etelään jättäen
miljoonat omat kansalaiset työttömiksi ja kurjistumaan? Kuka tästä kaikesta
oikein hyötyy?
Venäjällä on sanonta: ”jos tähdet tuikkivat, niin se merkitsee, että joku
se sitäkin tarvitsee”. Mutta kuka kumma tarvitsisi oman maansa ja kulttuurinsa
tuhoamista?
Venäläisessä aatteellisessa ilmapiirissä kukoistavat kuin kotonaan teoriat,
jotka sopivat näitäkin ongelmia selittämään. Sellaisen tarjoaa esimerkiksi
tunnetun Izborskin klubin maineikas jäsen, nimimerkki Maksim Kalašnikov. Kuten
nimimerkistäkin huomataan, tämä herra ei ole erityisen rauhanomaisesti
asennoitunut.
Itse asiassa Kalašnikov, alias Vladimir Kutšerenko on avoimesti fasististen
aatteiden kannattaja ja hänen kynästään ovat peräisin kaikkein hurjimmat
skenaariot siitä, mitä Venäjän pitäisi tehdä päästäkseen maailmanherruuteen.
Hän kannattaa myös uuden eliitin kasvattamista natsilaistyyppisissä
napola-kouluissa ja yleensäkin rodunjalostusta. Olen näistä asioista toisessa
yhteydessä kirjoittanut.
Mutta miten hän selittää länsimäisen kulttuurin aktiivisen
itsetuhoprosessin? Kalašnikovin mukaan maailmaa hallitsee varsin
pieni upporikkaiden ihmisten klikki, joka ei tunnusta massoille minkäänlaista
ihmisarvoa. Ne ovat sille vain välineitä omien päämäärien ajamiseksi.
Omana päämääränä näillä valituilla eiole sen vähäisempi asia kuin
kuolemattomuus, ikuinen elämä. Ikuinen elämä on jo mahdollista, runoilee
Kalašnikov, mutta ei kaikille, sillä se on tavattoman kallista. Miljardöörit
sen sijaan voivat sen itselleen sallia ja se siis tapahtuu tavallisten
kuolevaisten kustannuksella.
Ne, jotka muistavat antiikin myytin Tithonoksesta, saattavat hieman
ihmetellä, miksi ikuinen elämä sinänsä voisi olla niin houkuttelevaa. Myytin
mukaan Zeus lahjoitti Tithonokselle ikuisen elämän, mutta ikuista nuoruutta
tämä ei ollut muistanut edes pyytää. Niinpä hän koki vanhuuden vaivat korkojen
kanssa, jopa suorastaan loputtomasti, vaikka ilmeisesti olo helpottui siinä
vaiheessa, kun hän oli niin kuihtunut, että jäljellä oli vain ääni.
No, mutta ehkäpä mytologiansa lukeneet nyt sitten toisella kerralla
muistavat paremmin ja huolehtivat myös tuosta ikuisesta nuoruudesta, kun kerran
rahaakin on tuhottomasti? Mielestäni ajatuksen uskottavuus kärsii jo siitä,
että superrikkaita kuolee tämän tästä, Steven Jobs vain yhtenä esimerkkinä. Vai
ovatko he säästäneet kantasolunsa ja odottelevat vain ylösnousemusta?
Taitaa kuitenkin olla niin, ettei rahalla vieläkään saa nuoruutta eikä edes
hyvää vanhuutta. Se, joka on nähnyt internetissä kierrelleen, ilmeisen
aitoperäisen kuvagallerian maailman rikkaimmista naisista, saattaa pikiemmin
kauhistua niitä tuloksia, joita syntyy pyrkimällä rahan voimalla ikuiseen
nuoruuteen. Eiköhän vanha sanaparsi siitä, ettei rahalla mitään todella
arvokasta voi ostaa, ole tässäkin suhteessa yhä pätevä.
Kalašnikovin varsin villi teoria istuu kuitenkin kohtuullisen hyvin
Izborskin klubin, sen juttutuvan pöytäkirjoihin, joka edustaa Venäjän
politiikan lunatic-fringeä. Siellähän ovat niin Suur-Venäjän
rakentaja Aleksandr Prohanov, lapsellisten geopoliittisten kaavioiden
piirtelijä Aleksandr Dugin, ”venäläisestä miljardista” eli sikäläisestä
väestöräjähdyksestä haaveileva Nikolai Starikov ja onhan siellä muuan suomalainen
dosenttikin. Samoihin valokuviin hän ainakin on itsensä tunkenut. Aikamoinen
sakki siis. Mutta muistetaan kuitenkin, että porukkaan mahtuu myös nobelisti:
fyysikko Alferov.
Venäläisen uudemman viisauden mukaan länsimainen kapitalismi joka
tapauksessa perustuu kalvinistiselle uskolle pienestä valittujen ja taivaan
valtakuntaan predestinoitujen joukosta, jonka ei tarvitse kantaa mitään
vastuuta kansojen suuresta joukosta, koska se joka tapauksessa joutuu
helvettiin ansionsa mukaan.
Nämä valitut siis ainakin saattaisivat pyrkiä kuolemattomuuteen hinnalla
millä hyvänsä ja viis veisata kaikista muista. Helvetin rupusakki menköön
likaisine kenkineen juuri sinne, minne Jumala sen on suuressa viisaudessaan jo
osoittanut.
Ortodoksisella Venäjällä kaikki on toisin. Kuten slavofiilit jo aikanaan
osoittivat, sille on ominaista yhteisvastuu, kollektivismi ja sankarillisuus:
kaveria ei jätetä, kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta!
Tämä kuulostaa hienolta, mutta mikä onkaan todellisuus? Miten uskottavaa on
väittää, että superrikkaat kansan kustannuksella eläjät ovat vain länsimainen
ilmiö ja Venäjällä tuntematon? Ja kuka ottaa tosissaan sen väitteen, että
Venäjällä vallitsee suuri yhteisvastuun henki, joka ilmenee kaikkien
huolenpitona kaikista tai edes valtion huolenpitona vähäosaisista?
Luultavasti tällaisia käsityksiä on ollut mahdollista myydä suurellekin
osalle kansaa. Kyllähän tuo debilisoitu bydlo ottaa aina
vastaan sen, mitä sille annetaan. Ei Venäjän propagandakoneisto
aivan avuton olekaan, etenkään kotimaassaan, vaikka meistä usein saattaisi
siltä tuntua kaiken maailman dosenttien jaarituksille nauraessamme. Mutta
television vastavoimana toimii Venäjälläkin jääkaappi, joka ainakin panee rajat
kaikkein estottomimmalle kuluttajan todellisuuden kaunomaalailulle.
Salaliittoteorioita ei sen sijaan kukaan kykene tarkistamaan. Jos niihin
haluaa uskoa, on se mahdollista. Pikainen kurkistus nettiin todistaa, että tätä
porukkaa riittää niin meillä kuin muualla. Mikäli Kalašnikovin kirjoja
käännettäisiin suomeksi, olisi meillä kohta lahko, joka kiivaasti kannattaisi
hänen näkemyksiään.
Mutta vielä yksi kysymys. Kenelle tulevaisuus kuuluu? En väitä, että olisin
saanut näistä kirjoista asiaan tolkullista vastausta.
Putinin Venäjän loppua ennustavassa kirjassaan kirjoittaja selittää, että
uusi totalitarismi on tuleva postdemokratian tilalle ja liberalismi ja
demokratia häviävät ikuisiksi ajoiksi. Tätä merkitsee se pimeys tunnelin
päässä, jota voisen kirjan nimi tarkoittaa. Ilmeisesti kyseessä tulee sitten
olemaan se ääliöiden (pridurkov) maailma, joka on nyt tänne pohjoiseen
hyvää vauhtia tulossa. Mutta eivät kaikki ihmiset tasa-arvoisia ole eivätkä
tule olemaan.
Joka
tapauksessa ihmisen evoluutio näet jatkuu ja seuraava aste on ilmeisesti
oleva kogi-espery (коги-эсперы), ”kognitaarit”, joilla on ekstrasensorisia ja maagisia kykyjä…
Tulevaisuus taitaakin itse asiassa olla aika kiinnostava?
Venäjällä on omanlaisensa hihhulit ja niin on lännelläkin. Kaikki kuitenkin totalitaristeja. Sen ainoan oikean yhteiskuntamallin löytäminen kiehtoo jatkuvasti. Pelottava ongelma on, että nyt kummankin puolet hihhulit ovat päässeet aikamoisiin asemiin. Venäjä ja Kiina ovat jo totalitaristien käsissä, lännessä vielä sinnitellään, mutta pelko on suuri täälläkin. Lännen totalitaristit ovat kuitenkin pitemmällä, kuin moni uskoisi, sillä he ovat oppineet naamioitumaan paljon paremmin, sillä läntiset lammaslaumat eivät ole perinteisesti oppineet niin helposti ohjailtaviksi kuin idän vastaavat.
VastaaPoistaBlogin johdanto synnyttää mielenkiintoisen kysymyksen: miksi vielä alkukauteenaan läntiseen yhteisöön pyrkivä Putin muuttui äärikansallisten ja fasistien märäksi uneksi - tai pikemminkin märäksi todellisuudeksi.
VastaaPoistaToinen kysymys: miten Putin ja hänen lähipiirinsä eivät näytä lainkaan tiedostavan sitä, että taistelu Ukrainasta tekee Venäjästä Kiinan siirtomaaksi. Maksim Kalašnikovin pelot näyttävät nopeaan tahtiin muuttuvan todellisuudeksi. Tämän näkemykset länneistä näyttävät - valitettavasti - liiankin paikkansapitäviltä, ikäänkuin se olisi päättänyt tehdä kulttuurillisen itsemurhan.
Mistäpä tuon tietää, että Putin saattaa olla pelkkä sätkynukke, jonka lankoja Patrusev kiskoo? Jos kaikki nykyinen onnistuu ja imperiumi laajenee, niin harasoo. Jos taas kaikki epäonnistuu, eli Venäjästä tulee hylkiö ja taantuva epävaltio, jolla ei ole tulevaisuutta, asia järjestetään niin, että Putinista tulee syntipukki kaikkeen, ja hänelle käy kuten kaikille diktaattoreille, eli loppu tulee. Sitten ruoriin nouseekin Patrusevin poika ja ottaa ohjat ja pelastaa mitä pelastettavissa on, ja alkaa venäläiseen malliin kuitenkin soveltaen tehdä korjaavia toimia, ei ehkä länsimaiseen malliin, mutta vähän sinne päin kohti "ohjattua demokratiaa". Venäläisellä musikalla ei siinäkään mallissa ole kovin häävit näkymät, kuten musikalla ei ole koskaan?
Poista
VastaaPoista"Arkipäivän fasismia"
Kun Vladimir Vladimirovitsh Putin astuu kirkkoon, niin hän tuo mukanaan lahjaksi kukkakimpun, jossa on varmaankin tuhat kukkaa. Kirkkoon tuleminen johtanee yleisesti/varmaankin elämänmenon pohdintaan. Putinkin pohtii. TV-esitykset näyttivät, että vuosien varrella Putin lahjoitti kirkolle suuren määrän erivärisiä kimppulahjoja. Koska olen muinaisen kirkon edustaja, niin voin väittää, että Vladimir Vladimirovitsh Putin ei tule kirkkoon ihan turhan takia. Putinin kainalossa on varmaankin toivo/haave, että jumala ja jumalattaret, jotka ihailevat kukkia, antavat hänelle kaiken anteeksi. Putinillahan on ainoastaan yksi virheke. Elämänsä supertehtäväksi hän julisti credon: ”motshit’ v sortire” (murhata yleisessä käymälässä). Kuka/ketkä puristavat Putinn veristä kättä?
Kaikki jotka haluavat välttää, ikkunan, myrkyn tai leirin jne.
PoistaKaikki ne, jotka haluavat pitää varastamansa omaisuuden, saada valtaa, kunnianosoituksia sekä vähimillään saada palkkansa
tai eläkkeensä ja elää suuressa ja mahtavassa Imperiumissa.
Toisin sanoen aika suuri joukko.
Kerrassaan mainio kertaus sieltä 7-10 vuoden takaa, tackar TV.
VastaaPoistaItse asiassa tuon 'kogi-espery' (коги-эсперы) ennustuksen voi valitettavasti sanoa osuneen aivan nappiin, oltiinpa kynäilijästä ja hänen klubipiiristään mitä mieltä tahansa. Ensiksi, osa 'kogi' viittaa kognitioon laajasti nähtynä. Toiseksi, 'espery' pitänee tulkita koennan/tuntemisen kautta, s.o. sen kanta olisi loogisesti läntisestä kielijuuresta (lat. experimentum tai ra. expérience), koska sitä maailmaa alkuperäiskirjailijat sättivät.
Näin tulemme siihen ikävään päätelmään, että tuolloin tulevaisuus - nyt jo meidän aikamme! - kuuluu kognitiiivisten ilmiöiden ja erityisesti ao. dissonanssien sekä tuntemustensa kautta tietonsa kerääville "kogniskokemuksellisille persoonille". Selkosuomeksi Kalašnikov kirjoitti etiäiset puolestaloukkaantujista, turvallisemman tilan vaatijista jne jne. Eikä tämä aika suinkaan ole liukumassa ohitsemme, vaan päinvastoin synkkemässä - tunnelissa pimeys sakenee.
"Kalašnikov ei ole huolestunut vain venäläisten, vaan koko valkoisen rodun kohtalosta. Tämän kohtalon täyttyminen ei johdu vain maahanmuutosta, joka tosin myös näyttelee tärkeää osaa. Apokalypsiksen käynnistää sotainen selkkaus Lähi-Idässä, joka lopullisesti tuhoaa nykyisen talouskuplan perusteet."
VastaaPoistaValkoinen "rotu" on illuusio. Kukaan kumminkaan ihonväriään valitse. Samalla tavoin musta "rotu" on illuusio. Afrikassa on kumminkin eri valtioita joilla on eri kehitysvaihe, tarkempi tarkastelu pistää nämä illuusiot ropisemaan. Samoin kuin vaikka lähi-itä, muslimeja kyllä, mutta vaikka Saudi-Arabia, vauras mutta perustuu hyvin paljon öljyyn, johon taas linkittyy maailman talous ja dollari. Saudeissa kuningashuone eli tietty suku omaa oman vallan, mutta muslimiveljeskunnalla on taas oma Valta uskonnon kautta.
Sanoisin ettei suomalaisena ole mitään mielenkiintoa ottaa osaa tuohon eri näköalojen kisaan. Amerikassa on oma näkemyksensä kristinuskosta, mutta laittamalla taas vastakkain yksi Jumala järjestelmät lähinnä kristityt ja muslimit niin ei tuo nyt oikein ole viisasta, kun taas valkoisena suomalaisena ja eurooppalaisena on tuo illuusio taas omassa skaalassaan. Kansallisvaltioiden kieli ja historia kumminkin taas erottelee väestön näkemyksiä.