Kovaa peliä
Kannaksella
Antti Rämänen, Rikottu
rajamaa. Atena 2023, 427 s.
Kuten tunnettua,
pietarilaiset kesäasukkaat valloittivat 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa
Karjalan kannaksen rajapitäjät Suomenlahden rannikon tuntumassa.
Paremman ja helpomman
toimeentulon toivossa kanta-asukkaat myivät maatilkkunsa venäläisille ja
siirtyivät palveluammatteihin, vossikoiksi, rahdinajajiksi, salakuljettajiksi, pihamiehiksi
ja palvelijoiksi.
Isänmaallisissa
piireissä maansa myyjiä ei hyvällä katsottu ja vuoden 1912
yhdenvertaisuuslain perusteella saapuneet uudet asukkaatkin yrittivät sitten vallata
myös kunnallishallinnon. Konflikti syveni.
Satatuhatta kesäasukasta
muodostivat sesongin aikaan jo selvän enemmistön Kivennavan ja Uudenkirkon
pitäjissä ja niiden liittämisestä emämaahan tehtiin ennen maailmansotaa jo
päätöskin, jota ei ehditty toimeenpanna.
Liitos aiheutti
valtavan reaktion, jonka merkeissä koottiin paikallisten asukkaiden adressi ja
joka muuallakin Suomessa nähtiin aivan poikkeuksellisen törkeänä väkivaltana
Suomea kohtaan. Eino Leinon tunnettu runo Karjalan kannas on vaikein paikka,
Karjalan kannas on kunniapaikka, liittyy juuri tähän asiaan.
Keisarin ja venäläisen
eliitin päätöksiin tuollaiset adressit eivät kaiketi sinänsä mitään
vaikuttaneet, mutta päätöksen toimeenpanon lykkääntyminen sodan aikana viittaa
siihen, ettei suomalaisten pelättyä kapinallisuutta haluttu juuri silloin
kärjistää.
Muuten Kannas
oli sosiaaliselta koostumukseltaan poikkeuksellisen homogeeninen alue Suomessa.
Suurtiloja oli vain nimeksi, eivätkä maanvuokra-asiat nousseet polttaviksi. Teollisuuskin
oli rannikon tuntumassa vähäistä, vaikka Viipurin lääniin kyllä kuuluivat niin
Vuoksenlaakson kuin Kymenlaakson suuret teollisuuskeskittymät. Myös alueen
työväenliike oli ”heikko ja säyseä”.
Siitä huolimatta
seutu oli väkivaltaista ja veti tässä suhteessa vertoja Pohjanmaalle. Etnistä
kirjavuutta ei kannata liioitella, mutta muuhun Suomeen verrattuna sitäkin löytyi.
Venäläisasutuksella oli pari keskittymää, Kyyrölässä ja Raivolassa ja Viipuri
oli tunnetusti vanhastaan ollut neljän kielen kaupunki, vaikka nyttemmin jo
lähes täysin suomenkielinen.
Verrattuna
muuhun Suomeen tuon sata vuotta Venäjään kuuluneen entisen Vanhan Suomen tietty
kosmopolitismi liittyi Pietarin läheisyyteen. Sinne myytiin kaikkea mahdollista
ja sieltä tulevat huviloitsijat kansoittivat kesäisin rannikkoa.
Etnistä
jännitettä venäläisten ja suomalaisten välillä ei näytä olleen ennen
yhdenvertaisuuslain säätämistä ja ns. venäläistämiskoulujen perustamista. Mitä
erityisesti huviloitsijoihin tulee, he olivat kanta-asukkaiden keskuudessa
suosittuja erilaisten palvelujen asiakkaina ja osallistuivat paikallisiin
juhliinkin.
Antti Rämänen on
varsin perusteellisesti tutkinut vuoden 1918 tapahtumia ja erityisesti terroria
Kannaksen raja-alueilla. Se on karua kertomaa ja sen tekee vakuuttavaksi tiukka
pitäytyminen lähdeaineistossa ja sen huolellinen kritiikki.
Tuloksena on
melkoinen eepos kansalaissodasta, jossa tuttuun tapaan nousevat keskeisesti
esille joukkoteloitukset, joille yleensä pyritään panemaan jonkinlainen
laillisuuden viikunanlehti, vaikka on täysin selvää, että kyse on
summittaisesta kostosta.
Kiinnostavaa on,
etteivät ylimmän tason teloituksiin nähden esittämät kiellot ja rajoitukset
suinkaan hillinneet tappajia, vaan päinvastoin, jokainen kielto aiheuttaa
suorastaan uuden teloitusten ryöpyn.
Tässä oli selvää
suunnitelmallisuutta ja pyrkimystä tehdä mahdollisimman paljon niin kauan kuin
vielä ehtii. Kysymys sinänsä on, miksi ihmisten tappaminen oli niin tärkeäksi
koettu asia niin sodan häviäjälle kuin voittajallekin.
Vankien
pitäminen ja ruokkiminen yleisen nälän aikana ei ollut sellaisenaan
houkuttelevaa, mutta normaalin inhimillisyyden puitteissa sitä toki olisi
pitänyt edellyttää. Terrorin avulla myös yritettiin molemmin puolin hallita.
Vallanpitäjiä ei olisi pelätty, ellei olisi osoitettu, että he saattavat tehdä
mitä tahansa.
Sekään ei selitä
sitä suunnitelmallista puhdistusta, mitä Karjalassa ja muuallakin tehtiin.
Karjalassa ainakin oli sellaisia henkilöitä, joilla oli myös selkeä pyrkimys
tehdä puhdistuksia. Yksi ja ehkä merkittävin heistä oli saksalainen eversti
Eduard Ausfeld, jääkärien kouluttaja, jonka olen ymmärtänyt olleet heidän
keskuudessaan jopa suosittu.
Ausfeld oli toiminut
maailmansodan aikana myös Belgiassa, jossa saksalaisten toimet herättivät
kansainvälisen skandaalin ja joiden takia heitä alettiin Englannissa nimittää
hunneiksi.
Suomessa Ausfeld
oli yksi valkoisen puolen merkittävä sotilasjohtaja, joka sodan päätyttyä vielä
jäi joksikin aikaa Suomen armeijan palvelukseen ja meni namisiin jääkärien mukana
Saksassa olleen Ruth Munckin ,”Schwester Ruthin”, kanssa. Liitto tosin purkautui
hyvin pian.
Toinen
merkillinen mies oli Venäjän armeijassa palvellut ratsumestari, myöhemmin
eversti Georg (Yrjö) Elfvengren, joka oli aikoinaan joutunut tsaarin hallinnon
vangitsemaksi epäiltynä vehkeilystä keisarinnaan vastaan. Hän oli sodassa
kunnostautunut ja toimi jopa Yrjönristin ritarien liitto-nimisen venäläis-isänmaallisen
yhdistyksen sihteerinä.
Sittemmin
Elfvengren johti inkeriläisarmeijaa, joka toimi Kirjasalon kylästä käsin. 1920-luvulla
hän ryhtyi Boris Savikovin emigranttijärjestön kätyriksi, joutui kiinni Neuvostoliitossa
ja teloitettiin Lubjankalla. Vuonna 1918 Elfvengren tunnettiin kovana teloittajana
myös venäläisellä rajaseudulla.
Muista nimistä
voidaan ostaa esille kaikille ikäihmisille tuttu Eemil Luukka, josta tuli
moninkertainen ministeri. Vuonna 1918 hän ei vielä ollut sovitteluhenkinen
keskustalainen.
Teloitettujen
kokonaismäärä Karjalassa ja erityisesti ns. rajamaalla kasvoi hyvin suureksi ja
edusti koko Suomen kärkeä, mikä siis oli yllättävää ottaen huomioon alueen
sosiaaliset suhteet. Etnisellä perusteella tapahtuneina voi pitää paitsi Viipurin
tunnettuja venäläissurmia, myös joitakin muita venäläisalueilla tapahtuneita
joukkoteloituksia. Ylivoimaisesti suurin osa tapetuista toki oli etnisiä
suomalaisia.
Raivolan ja
Terijoen komendanttipiirien alueella valkoiset murhasivat runsaat 700 ihmistä ja
lisäksi kansallisuudeltaan venäläisiä samalla alueella noin 50-100. Pelkästään
Etelä- ja Länsi Kannaksen alueella tapettiin yhteensä jopa yli 900 henkeä.
Kirjassa
esitetään paljon konkreettisia esimerkkejä siitä, miten kaikki kävi.
Henkilökohtaiset kaunat, taistelun jälkeinen katkeruus ja verihumala, kosto
ovat ymmärrettäviä motiiveja. Koko vallankumouksellinen asetelma, jossa
kapinalliset käänsivät yhteiskunnallisen järjestyksen päälaelleen aiheutti
tietenkin myös vihaa ja kostonhalua. Silti puhdistusten määrätietoisuus, joka
tässä on havaittavissa, yllättää ja hämmästyttää.
Toki punainen
terrori oli se, mikä kaiken aloitti ja myös itse sotatoimet aiheuttivat
katkeruutta. Kyllä näitäkin asioita kirjassa huolellisesti kuvataan.
Espanjan sisällissodassa
muuan voittajien vihaa lietsonut asia oli uskonnon ja kirkon häpäisy.
Kannaksella siitä ei ainakaan tämän kirjan perusteella ollut merkkejä, ellei
paria kirkon polttamista pidetä sellaisina. Espanjassa harrastettiin myös massateloituksia
ja puhdistuksia, joille yritettiin antaa jonkinlaista oikeudellista verhoa,
kuten Suomessakin tehtiin. Näinhän Jukka Kekkonen on tutkimuksessaan
osoittanut.
Espanjan sisällissota
oli hyvin julma ja säälimätön, kuten Suomenkin. Jotakin merkittävää eroa niissä
on sentään nähtävissä. Madridin rintamalla sovittiin jossakin vaiheessa ruumiiden
hakemisesta ei-kenenkään maalta ja samassa yhteydessä vaihdettiin myös lahjoja:
viiniä, konjakkia ja tupakkaa. En oikein voisi kuvitella samaa tapahtuneen
Suomessa vuonna 1918.
Sodan jälkeen
vuonna 1939 alkoi Espanjassa yleinen veljeily, kun osapuolet kohtasivat
toisensa rauhanomaisesti yli rintamalinojen. Siinä juotiin, laulettiin,
soitettiin kitaraa ja ryypättiin yhdessä.
Suomessa saatettiin
syksyllä 1944 vihollisuuksien loputtua vaihtaa entisten vihollisten kanssa
tupakkaa, mutta veljeily taisi jäädä aika valjuksi vihollisen tarjoaman
ylimääräisen kranaattikeskityksen jälkeen.
Luulen, että syitä sotien jälkeisten
kohtaamisten tiettyyn erilaisuuteen, nin paljon yhtäläisyyksiä kuin niissä onkin,
kannattaa myös etsiä itse sotien kestosta. Kun konflikti on ollut lyhyt, on
katkeruuskin tuoreena erityisen suurta. Kun se on kestänyt vuosia, on rauhan
kaipuu kasvanut jopa kaikkea muuta suuremmaksi.
Olipa tämän
asian kanssa miten tahansa, on terveellistä muistaa, mitä sodissa ja
sisällissodissa oikein on tapahtunut. Ehkäpä se varoittaa yrittämästä samaa
uudelleen.
"Formalismia":
VastaaPoistaTuntuu mukavalta, kun Vihavainen valtaenemmistöstä poiketen kirjoittaa "Karjalan kannas" pro taannoinen "uusssuositus" "Karjalankannas". Sitä paitsi perinteinen sanaliitoksi kirjoittaminen ON sekin taas kielitoimiston "sallimaa", kuten joskus oli puhe.
Hitaasti tuntuu menevän perille enemmistölle aihepiirin kirjoittajista.
"Suurtiloja oli vain nimeksi, eivätkä maanvuokra-asiat nousseet polttaviksi."
VastaaPoistaMissä ne vanhan Suomen kuuluisat lahjoitusmaat sitten olivat, joita koskevia riittoja varten piti perustuu Viipurin hovioikeus, kun Turun hovioikeus ei osannut tuomiota oikein venäläisten tilanomistajien mielestä.
Ne eivät olleet siellä rantapitäjissä.
Poista"Kysymys sinänsä on, miksi ihmisten tappaminen oli niin tärkeäksi koettu asia niin sodan häviäjälle kuin voittajallekin...Silti puhdistusten määrätietoisuus, joka tässä on havaittavissa, yllättää ja hämmästyttää."
VastaaPoistaOlisiko taustalla ollut kylmä etninen puhdistus: haluttiin varmistaa, ettei alueelle jäänyt etnisiä venäläisiä myöhemminkään vaatimaan omistus- tai muita oikeuksiaan; vain kuolleet eivät palaa. Samaahan tapahtui 1990-luvulla Jugoslavian hajoamissodissa.
Ei se ollut, kun valtaosa Tapetuista oli suomalaisia pueneläjiä.
PoistaKun ti 6.2.2024 lehden otsikossa lukee:
VastaaPoista"Lukašenka antoi armeijalle luvan ampua kansalaisia.
Ukaasi antaa armeijalle laajat oikeudet käyttää aseita ja voimakeinoja."
Eikö tällainen touhu ole sitä, että vallassa pysytään asein ja lopulta se vaihtuu sisällissodassa tulitaiteluissa?
”Kun henki oli halpaa”
VastaaPoistaRyssäläisyyden poliittiset teknologiat
Kuten tunnettua vuosina 1844-1848 venäläiset aristokraatit Pariisissa ”kantoivat käsillään” Karl Marxia, tunnettua ekonomistia. Mainittu venäläisten rakkaus Marxia kohtaan synnytti vuonna 1848 Kommunistisen manifestin eli Kommunistisen puolueen manifestin. Mainittu manifesti synnytti puolestaan vuonna 1917 vallankumouksen, Venäjällä. Vallankumoukselliset eivät olleet vielä kommunisteja, he olivat sosiaali-demokraatteja, toisella nimellä bolshevikkejä, koska sosiaalisuus eli yhteiskunnallisuus oli hyvin populaaria. Bolshevikkipuolue otti käyttöön kommunistisen kiiltävän hatun päähänsä vasta sitten, kun vallankumous onnistui sataprosenttisesti eli kansalaissodan jälkeen.
Ihanaa kommunismia piti levittää tietysti koko maailmalle, ja siksi vuonna 1918 Lenin perusti Kommunistisen internationaalen. Mainittu projekti oli ihanan jättimäinen ja siksi Neuvostoliiton kansalaiset ottivat mielellään osaa sen toteuttamiseksi: ”Me, venäläiset, olemme jo tottuneet näkemään silloin tällöin nälkää, joten annamme mielihyvin osan kopekoistamme proletaarisen maailmanvallankumouksen toteuttamiseksi.”
Ihanaa kommunismia piti levittää tietysti koko maailmalle, mutta porvarit olisivat tietysti vastustaneet proletaarista maailmanvallankumousta. Mutta sitten kas, tapahtuikin ihme! Toinen maailmansota synnyttikin sosialistisen maailmanjärjestelmän aina Kuubaan asti!!!
Nikita Sergejevitsh Hrushev vetosi kerran Mao-Tse-Tungiin seuraavalla logiikalla: jos kerran ensimmäinen maailmansota synnytti yhden kommunistisen maan ja toinen maailmansota taas paljon semmoisia, niin kolmas maailmansota tekisi koko maailman kommunistiseksi. (Kuulin tästä asiasta eräältä venäläiseltä historian professorilta muistaakseni vuonna 1977.) Mao-Tse-Tung ei ottanut asiaa kuuleviin korviinsa ja suhteet Venäjään kylmenivät pahasti jopa pikkusotiin asti.
Putin ei ole mikään nero, mutta Venäjällä semmoinen on, ja se on ryssäläisyys. Putin ei halua sotia, vain pikkuoperaatioita: Ukrainalta pitää saada pois vain se mikä kuuluu Venäjälle. Alaskakin kuuluu Venäjälle, ja USA:lle on luvattu maksaa siitä jo älyttömän hurja määrä kopekoita.