Kirjojen kohtalo
Habent sua fata libelli,
sanovat latinistit. Kirjoilla on kohtalonsa sekä ideoiden kantajina että pahvi-
ja paperikasoina kuten ihmisillä persoonallisuuksina ja toimijoina ja toisaalta
myös lähinnä orgaanisia aineksia sisältävinä paketteina.
Molempia on ryhdytty nykyään
yleensä polttamaan, vakka vanha viisaus sanoo, etteivät kirjat pala. Itse
asiassa tietenkin molemmissa tapauksissa palaakin vain ruumis, ideoiden
kantaja, jota latinaksi kutsutaan nimellä corpus. Sehän on myös suurten
kirjakokoelmien nimi.
Sanan corpus ohella on myös
erityisesti kuollutta ruumista tarkoittava sana cadaver, kaiketi samaa
kantaa kuin ranskan carcasse, kehikko ja myös raato, josta henki
puuttuu. Sellaisiksi muuttuvat sivut, joita ei enää tai vielä lueta eikä
ymmärretä.
Mitä sanoikaan Nietzsche:
Dies’ ist kein Buch, was liegt in Büchern?
In diesen Särgen und Leichentüchern?
Joka tapauksessa kirjalla esineenä
on arvonsa myös energiajätteenä, kuten ihmiselläkin. Toisin, kuin yleisesti
kuvitellaan, myös ihmisen polttaminen on eksoterminen prosessi, jossa suuri
määrä rasvaa antaa takaisin huomattavan määrän niistä kaloreista, joilla sitä
on aikoinaan rakennettu (vrt. body building).
Kirjojen, kuten ihmisten kohdalla
näyttää tapahtuneen samanlaatuinen prosessi, jota voitaisiin kutsua
ylikansoitukseksi. Monessa talossa alkaa kirjahyllyjen paino ullakolla olla
liikaa välikaton vasoille ja kamarissa lattioille.
Kun sivilisaatiomme samaan aikaan
on erkaantumassa kirjoitetun sanan piiristä ja painumassa takaisin kuuntelun ja
katselun lapsekkaalle tasolle, ovat kirjat tulleet monelle tarpeettomiksi
samoin kuin lukutaito, joka koko ajan surkastuu.
Väistämättömänä seurauksena näyttää
tapauksessa olevan, että se osa populaatiosta, joka on liian tyhmää
ymmärtääkseen lukemisen arvoa ja joka ei itse asiassa edes pysty siihen, luopuu
kirjoistaan ja käytännössä antaa ne tuhottaviksi erityisiin polttolaitoksiin.
Tässä kannattaisi muistaa, että piiritetyissä kaupungeissa kirjat
energiavarastoina pelastivat monta ihmishenkeä.
On sääli katsoa, miten kymmenen
hyllymetrien laajuisia, korkeatasoista kirjallisuutta sisältäviä kotikirjastoja
hävitetään. Divarit, jotka aikoinaan olivat kirjallisuudenystävien aarreaittoja
ja pyhiinvaelluskohteita, alkavat hävitä tästä maailmasta, koska niiden
välittämällä tuotteella ei enää ole kysyntää eikä siis rahallista arvoa.
Jos jollakin sattuu olemaan tilaa
tuhansien niteiden kirjastolle, on todennäköistä, että sen vaihtoarvo
osoittautuu vähäiseksi tai jopa negatiiviseksi. Bibliofiilit, jotka suhtautuvat
kirjoihin kuin postimerkkeihin, eivät välttämättä ole niistä lainkaan
kiinnostuneita.
Ne, jotka mielestään ovat jo
täysinoppineita, eivät katso hyvällä silmällä kirjojen haalimista ja hävittävät
itseltäänkin sellaiset kirjat, joita eivät tietyn ajan kuluessa ole tunteneet
tarvitsevansa lukea uudelleen tai muuten palata niihin.
Kuitenkin jokainen kirja, kuten
ihminenkin, on myös aikakautensa tuote, jota on aina kiehtovaa lukea myös
uudelleen ja uusin silmin, ainutkertaisen aikakautensa autenttisena lapsena,
jollaisia ei synny enää uudelleen.
Mutta se edellyttää jo historian
tajua, jota ei osteta eikä myydä, vaan joka voidaan hankkia vain lukemalla, ei
katselemalla eikä kuuntelemalla. Niin vakuuttavat viisaat, joihin voimme uskoa
tai olla uskomatta.
Muodikkaaksi asiaksi näyttää
tulleen kuolinsiivous, joka tuo mieleen Veikko Huovisen satiirin kelpo
virkamiehestä, jolle lähetettiin määräys hoitaa oma eliminoimisensa
asianmukaisessa järjestyksessä ja joka ei tietenkään voinut asiaa mennä
arvostelemaankaan virkansa puitteissa.
Kirjojen kuolinkamppailu koko
sivilisaation mitassa näyttää olevan tosiasia. Kaikkia kirjoja se ei koske ja
aivan varmasti säilyy salaisia ja puolijulkisiakin vastarinnan pesäkkeitä,
joissa kirjat vain lisääntyvät sukupolvesta toiseen.
On mahdollista, että viranomaiset
hankkivat oikeuden takavarikoida sellaiset kirjat, joilla ei ole ollut
aktiivikäyttöä pitkään aikaan. Näinhän periaatteessa voidaan tehdä luvallisille
aseille, ellei henkilö pysty osoittamaan paukuttelevansa niillä harva se viikko,
osuipa tai ei. Miksipä hänen annettaisiin omistaa mitään muutakaan sellaista,
jota hän ei tarvitse. Kompetentti viranomaistaho ymmärtää asian hänen
puolestaan.
Ehkäpä tässä maailmassa vielä
nähdään suuria kirjojen polttajaisia. Heinrich Heine ennusti jo sata vuotta
ennakolta ne polttajaiset, joita Saksassa sitten järjestettiin. Heinen omat
kirjat paloivat mukana, mutta nyt hän virnuilee entiselle roviopaikalle päin
pronssipatsaana Berliinissä yliopiston puistossa. Muuan typeryyden diktatuuri
torjuttiin aikanaan, mutta eihän itse hydraa ole tuhottu eikä voidakaan.
Jostakin syystä dystopioiden vakiokamaa on
ajatus poliiseista, jotka kiertävät etsimässä kirjoja tuhottaviksi. Juuri tällä
hetkellä ollaan niin röyhkeästi kieltämässä normaalia ajatteluakin, että
henkinen välimatka tuollaiseen toimintaan tuntuu hyvin lyhyeltä.
Olisiko kaiken varalta hyvä
piilottaa kirjoja esimerkiksi vedenpitäviin säiliöihin, joita voisi haudata
maahan? Tai voisiko kirjat latoa seinien sisään, jossa ne myös toimisivat
eristeinä, mutta voitaisiin ottaa tarvittaessa luettaviksi?
Mutta eivätkös kirjastot ole niitä paikkoja,
joissa kirjat ovat todellisessa hyötykäytössä ja säilyvät asianomaisessa kunnossa
vaikka ikuisesti?
Olepa viimeisten muutaman
vuosikymmenen aikana nähnyt sellaista kirjastovandalismia, että tämä ajatus on
menettänyt kaiken uskottavuutensa.
Epäilemättä kansalliskirjastossa on
kappale hyvin monia kirjoja, mutta entäs, jos niitä tarvitsijoita onkin enemmän
kuin yksi? Entäpä, jos tarvitsijoita olisi muuallakin kuin Kruununhaassa tai
Suur-Helsigissä?
Elektronisessa muodossa klassikot
ovat toki kaikkien saatavilla netissä, mutta kun niihin pitäisi tehdä niitä ikiomia
merkintöjä ja koirankorvia.
Ja kun ne hölmöläiset, tarkoitan
kulttuurityöntekijät, näyttävät puhdistavan kirjastoista, ainakin monista,
ensimmäisinä ne parhaat kirjat. Poistohyllyillä on klassikoita, joita ei ole
pitkään aikaan luettu ja siellä on myös monen aikakauden tyypillisimpiä
tuotteita, jotka ovat avain niiden tuntemiseen.
Mutta kun ne byrokraatit
metsästävät hengessään niitä klikkauksia, jotka vain ja ainoastaan antavat elämisen
oikeuden kaikille hengentuotteille, olipa kyseessä veronmaksajien kustantama
yleisradio tai kunnan kirjasto.
Niinpä kirjojen kohtalo yhä useammin on kolkko
ja karu: hyllyt notkuvat sensaationhakuista idiotismia, joka kertoo ajan
pintajulkkiksista ja klassikot kärrätään polttouuniin viemästä tilaa hyötykäytössä
olevilta.
Kuitenkaan klassikot eivät koskaan
ole kuin korkeintaan valekuolleita ja ellei niitä lueta, ei vika ole niissä,
vaan siinä lainaajassa.
Mutta tämä on van uksi suuren
tarinamme ilmentymä. Uusi keskiaika on tehnyt tuloaan jo kauan ja sen estäminen
ei taida olla vallassamme.
Ajan suhteen kannattaa olla valpas, mitenkä ikiaikaisen arvoisiin suhtautuu, tai niihin, joilla on osoittavuutta perusasioihin.
VastaaPoistaTällaisiin on vaikutusta monella, tosin vaikutus jakautuu, kuten yleensä helposti.
Jos tavoittaa isomman kansan arvostuksen... tuskin tosi paha, tosin voi olla tärkeää, että hoksataan se intressi, joka vastavoimaa yleiselle tiedostamiselle.
Jos tiedostaminen menee överksi, eikä kulje muun mukana... tältä osin voi olla tärkeämpää, että kulttuuriperintö joutaa pois.
Päätelmä on vähän raju, ja korostaa viimein materiaa, jota varten on tosiaan erilaisia avuksi arveltavia, vaikka hyvin ovat itseisarvokaman oloistakin.
Ketjun täytyy säilyä, tai se se on kaputt.
Niinpä, kun muutin omilleni 60-luvun alussa, niin haaveeni oli kerätä sen verran kirjoja, että pärjäisin vähän aikaa vaikka ilman kirjakauppoja tai kirjastoja. No, se aika kesti 50 v. ja rapiat, kunnes tuli muutto Espanjaan ja/tai mökille. Aika oli kuitenkin muuttunut ja syräntä särki, kun Hesan kotia purettaessa oli pakko heittää paljon kirjoja roskiin.
VastaaPoistaBradburyn Fahrenheit 451 oli karmeaa luettavaa aikanaan ja nyt se aika on tullut, eikä se tarvitse välttämättä kirjarovioita, koska ihminen muuttuu, eikä aina parempaan suuntaan. Nykyisen tekniikan ansiosta ihmisyyden omaehtoinen typistäminen tekee vauhdilla tuhojaan ja on hyvin mahdollista uudenlaisten metsäveljien muodostamien lukupiirien syntyminen kaupunkien uumeniin ja korpien kätköihin.
Toisaalta ei pidä vaipua synkkyyteen ja ripustautua riutuvaan kirjallisuuteen, sillä juutuubi ja sen semmoiset tarjoavat niin fiksuja luentoja, joita nyky-yliopistoista ei taida enää löytyäkään. Toisaalta näin vanhana kääkkänä, pääsen niiden kautta helposti kiinni nuorempien ja muiden toisinajattelijoiden ajatteluun. Koronahuijauksen aikana se oli lähes elinehto.
"juutuubi ja sen semmoiset tarjoavat niin fiksuja luentoja, joita nyky-yliopistoista ei taida enää löytyäkään. Toisaalta näin vanhana kääkkänä, pääsen niiden kautta helposti kiinni nuorempien ja muiden toisinajattelijoiden ajatteluun. "
PoistaEi ole YouTube tai äänikirja oikean kirjan veroinen. Tiedän tämän itse on työssäni olen pakotettu käyttämään ns e-kirjaa: siitä voi kyllä helposti tarkastaa jonkun detaljin, mutta koko kirjan hahmottaminen on mahdotonta, siispä on pakko pärjätä vanhoilla perustaidoilla ja niien pistemäisillä päivityksillä. Luentoon mahtuu pisara kirjan informaatiosta - nuorempien ja muiden toisinajattelijoiden höpötyksistä ei edes sitäkään, vanhassa vara parempi.
Jo klassiseksi lueteltava Bradburyn "Fahreneit 451" on perustavanlaatuinen kartoitus kaikista kirjasensuurille ja kirjarovioille ominaisista ominaisuuksista.
VastaaPoistaJa eurooppalais-länsimaisen kulttuurimme nykyistä alennustilaa kuvaa erinomaisen hyvin ero kirjasta tehtyjen elokuvaversioiden välillä. Truffautin filmissä päroolissa ovat vielä kirjat ja kirjallisuuden ohtalo, uudemmassa amerikkalaisversiosssa fokus on ihmissuhteissa ja sankarissa, jonka ajan hengen mukaan on oltava musta mies.
Suosittelen sekä kirjaa että vanhempaa elokuvaversiota -- molemmat taiteenlajinsa mestariteoksia. Olemme todellakin taantumassa noista ajoista, ja erityisen traagista on, ettei meillä ole mitään oppisivistykseemme kuuluvia eväitä, joilla kulttuurista taantumaa osaisimme edes hahmottaa saati käsitellä.
Emme ymmärrä juuri mitään siitä miten erinomaisen erityislaatuinen on se seitsemän- tai neljänsadan vuoden kulttuurinen aikakausi, jota uudeksi ajaksi nimitämme. Se on ollut nimenomaan kirjoitetun kielen, kirjallisuuden ja kerrokselliseen kognitiivisen ajatteluun triumfi, joka muutamassa vuosisadassa on perusteellisesti muuttanut maailman ja ihmisen elinehdot.
Nyt olemme vaihtamassa kaiken sisäistyneen ulkoiseen helyyn ja rihkamaan, meluun ja ideologisiin huutoihin. Skolastinen käsiterealismi palaa, taloususkonnon magia nousee ainoaksi ja vahvimmaksi pyhityksen lähteeksi.
Kustantaminen ja lukeminen eivät enää kannata. Kulttuuri uppoaa -- ihan konkreettisestikin se jää barbaarikansojen vyöryn ja hyökkäyksen alle.
Arvoisa blogisti, kirjoitatte jälleen todella mielenkiintoisesta ja merkittävästä asiasta, ainakin minulle merkittävästä.
VastaaPoistaVarsinkin kohta: "Kuitenkin jokainen kirja, kuten ihminenkin, on myös aikakautensa tuote, jota on aina kiehtovaa lukea myös uudelleen ja uusin silmin, ainutkertaisen aikakautensa autenttisena lapsena, jollaisia ei synny enää uudelleen." Osuu hyvin syvälle minussa.
Hankin juuri itselleni uuden Sinuhen, jopa hienona nahkaselkäisenä versiona, koska joku on lainannut aiempaa ja unohtanut se palauttaa.
Sinuhe on aikakautensa eli toisen maailmansodan loppuvaiheen tuotantoa.
Se lukeminen uudelleen ja uusin silmin, kun maailma taas palaa, kuten tuolloin ja Sinuhen aikaankin, avaa maailman ja ihmisen raadollisuuden.
Kiitos kaunis hienosta blogikirjoituksesta, se herätti valtavan määrän ajatuksia minussa.
Lämmin kiitos tästä postauksesta!
VastaaPoistaHyvä kirjoitus on sellainenkin, että syntyy selkeämpi mahdollisuus mainita lisäperusteita, jotka ylittävät kirjoitusta.
PoistaKoin kirjoituksen kultalautasen tarjoiluna, ja vastasin omalla tavallani.
Oivalsin vähän uudessa yhteydessä sen, miten tämänhetkisyys voi olla tärkeää.
Jos seuraa vaikka jotain katastrofaalista, korkeakulttuuri paljoa lämmitä jatkoeläjiä, jotka eivät välttämättä kykenevät tekemään arkelogista tutkimista.
Edellinen muutos, toki suurta, mutta jonkin verran vaikuttaa yksilö- ja yhteisötasollakin, kaiken aikaa.
Materiaalinen perintö ei välttämättä periydy siten, kuin tiedollinen, ja sovelluspotentiaalinen.
Ei ole vaikea kuvitella sitäkään tilannetta, että kun kaikkea on paljon, ei synny enää tarvetta vaalia sitä, mikä on ikiaikaisen tärkeää.
Infandum, regina, iubes renovare dolorem
VastaaPoistaEtten paremmin sano!
Tänään kävin, asiasta tähden kierrätyskeskuksessa etsimässä kirjoja. Tuli oikein hyvä mieli, kun löysin Heikki Jalannin Suomi puristuksessa 1940-41, Robert Harriksen Enigma Suuri sotasalaisuus, Veikko Huttusen Talvisodasta turvakokoukseen, ja Jukka L. Mäkelän Salaisen sodan saatosta. Kaikki olivat oikein siistejä ja kansipapereilla varustettuja ja mikä parasta, hintaa yhteensä vain 6 euroa!
VastaaPoistaKirjastoista näitä ei ei juurikaan löydä, vaan ne lienevät hävitetty vanhoina. Kierrätyskeskuksessa, jossa yleensä käyn, on satoja hyllymetrejä kirjoja, mutta hieman kiusaa, koska niissä on myös ns. kirjakerho-kirjoja ja jonnin joutavaa naisten hömppää tms. mutta makunsa kai jokaisella. Toinen asia on se, että ne on luokiteltu vähän miten sattuu, niin on aika vaikea tehdä löytöjä, mutta tänään onnisti, koska vain varttitunnissa löysin nämä.
Kaikki nuo kirjat ovat kyllä saatavilla Helmet-kirjastosta. Viidessä minuutissa löysin. Miään salaliittomaista kirjojen kaseerausta ei liene.
PoistaJossain muualla voi olla toisin.
Olen muutamaan otteeseen käynyt Vammalan, eli nykyään Sastamalan vanhan kirjallisuuden päivillä. Onhan siellä tarjontaa, mutta se hintapolitiikka närästää ainakin itseäni. Sama on kyllä havaittavissa kaikessa kirpparitouhussa, ja yleensä vanhassa tavaran myynnissä. Hinnat ovat varsinkin vanhoissa auto- ja mopo/moottoripyörien osissa aivan poskettomia joka puolella maailmaa, kun nettiä oikein seuraa. Onneksi on netti.
VastaaPoistaMutta kirjoihin, eli eipä kai ne vanhojen kirjojen kauppaajatkaan tee työtään hyvää hyvyyttään, vaan toimeentuoloaan keräävät, mutta kun hinnat tahtovat olla aina vähintään se 5, 10, 15, 20, 25 e. jne, niin ainakin Sastamalasta jäi vähän huonot fiilikset kun siellä viimeksi kävin. Tietenkin voisi aina tingata, ja tarjota vain puolet, mutta kun itse on niin epäkaupallinen ja rehellinen, että kauppiaaksi ei kertakaikkiaan olisi edes aineksia, niin ei osaa oikein tingatakaan, sanottakoon näin.
Olen kirjoittajan kanssa monessa asiassa samaa mieltä ja tässä kirja-asiassa erityisen samaa mieltä !
VastaaPoistaOstinpa erään kaverin teinille lahjakortin divariin oli ihan innoissaan sieltä tullessaan ja ihmetteli miksi kukaan ei ollut kertonut sellaisten liikkeiden olemassa olosta... Niinpä.
VastaaPoista"Olisiko kaiken varalta hyvä piilottaa kirjoja esimerkiksi vedenpitäviin säiliöihin, joita voisi haudata maahan? Tai voisiko kirjat latoa seinien sisään, jossa ne myös toimisivat eristeinä, mutta voitaisiin ottaa tarvittaessa luettaviksi?"
VastaaPoistaVoisipa olla ihan hyväkin idea, mene ja tiedä. Kun ei osaa varmaksi sanoa, miten sekaisin vielä maailman pistävät. Oppia voisi ottaa esim. Veikko Huovisen novellista "Viinankätkijä", siinähän koko homman niin filosofia kuin metodologiakin on aika tyhjentävästi kuvattu. Ja nykyjään hyvin varustetuista rautakaupoista saa esim. kovamuovista valmistettuja, vesitiiviillä kannella varustettuja pakkilaatikoita (suojausta voi toki vielä parannella esim. jeesusteipillä, jätesäkeillä, silicageelipusseilla, jne), joissa voi säilyttää mm. kaikenlaista veneilyssä ja kalastuksessa tarvittavaa, patruunoita, elektroniikkaa jne. Mikseipä myös kirjoja ym. paperitavaraa, tai vaikka niitä viinapullojakin. Ihan mihin itse kunkin mielikuvitus venyy. Hyvin haudattuina ja sopivasti routimiselta suojattuina nuo lootat (useita eri kokoja löytyy) luultavasti kestäisivät hyvin maahan kaivettuinakin vähintään vuosikausia, joten teknisestikin homma olisi simppelimpää kuin novellin viinanjemmaajilla tai viime sotien asekätkijöillä, sano.
-J.Edgar-
"Olisiko kaiken varalta hyvä piilottaa kirjoja esimerkiksi vedenpitäviin säiliöihin, joita voisi haudata maahan? Tai voisiko kirjat latoa seinien sisään, jossa ne myös toimisivat eristeinä, mutta voitaisiin ottaa tarvittaessa luettaviksi?"
VastaaPoistaVoisipa olla ihan hyväkin idea, mene ja tiedä. Kun ei osaa varmaksi sanoa, miten sekaisin vielä maailman pistävät. Oppia voisi ottaa esim. Veikko Huovisen novellista "Viinankätkijä", siinähän koko homman niin filosofia kuin metodologiakin on aika tyhjentävästi kuvattu. Ja nykyjään hyvin varustetuista rautakaupoista saa esim. kovamuovista valmistettuja, vesitiiviillä kannella varustettuja pakkilaatikoita (suojausta voi toki vielä parannella esim. jeesusteipillä, jätesäkeillä, silicageelipusseilla, jne), joissa voi säilyttää mm. kaikenlaista veneilyssä ja kalastuksessa tarvittavaa, patruunoita, elektroniikkaa jne. Mikseipä myös kirjoja ym. paperitavaraa, tai vaikka niitä viinapullojakin. Ihan mihin itse kunkin mielikuvitus venyy. Hyvin haudattuina ja sopivasti routimiselta suojattuina nuo lootat (useita eri kokoja löytyy) luultavasti kestäisivät hyvin maahan kaivettuinakin vähintään vuosikausia, joten teknisestikin homma olisi simppelimpää kuin novellin viinanjemmaajilla tai viime sotien asekätkijöillä, sano.
-J.Edgar-
Vanha kaverini kertoi kotikirjastonsa kohtalon. Vaimonsa kanssa he repivät kannet kirjoista ja veivät energiajätteeksi. Paperi meni kierrätykseen. Näin katosi tuhat kirjaa tästä maailmasta.
VastaaPoistaKirjoja voi polttaa energialähteenä. Ihmisiä ei: vaikka rasva ja luusto palavatkin, kropassa on vettä yli 60%, ja vainoosta saatava polttoenergia ei riitä sellaisen vesipitoisuuden haihduttamiseen.
VastaaPoistaMistähän moinen käsitys? Olisiko lisää numeroita?
PoistaIhmisen vesipitoisuus, löytyy kooklella. Veden haihduttaminen vaatii paljon energiaa, voi kysyä tutulta insinööriltä. Tuoreen halon vesiprosentti n 50, palaa jo huonosti. Krematoorion avointen ovien päivä, suntio: tuhkaukseen tarvitaan lisäenergiaa, öljyä kuluu monta litraa per kroppa, vaikka arkku palaa iloisesti. Tuhkauksista koituva savukaasulämpö voidaan hyödyntää, mutta se on siis suurelta osin öljyenergiaa. Tietysti kannattaa hyödyntää, eikä harakoille.
PoistaMinä kun nyt kysyin juuri sitä, mikä on se tarvittavan ja syntyvän kokonaisenergian erotus. Ei ihmistä voi tulitikulla sytyttää, mutta sitten, kun tarpeeksi vettä on poistunut jää huomattava määrä erittäin kaloripitoista rasvaa
PoistaMielenkiintoista. Voisi toki tehdä linjan, jossa vainajia kuivattaisiin ehkä 200 asteessa muutama tunti, ja sen jälkeen nostettaisi syttymislämpötilaan, ja palamislämpöenergia käytettäisi alkupään kuivausprosessissa. Saattaisi hyvinkin toimia omillaan.
PoistaEnergiaa nettomääräisesti ei paljoa tulisi hyötykäyttöön, koska sitä vettä on kuitenkin. Mutta olisipa krematoorio ilman öljypolttimia. Oma ongelmansa on, että vainajien tuhkaussavukaasut pitää tulistaa korkeaan lämpötilaan, jotta hajuhaittakemikaalit hajoavat, muutoin käy nenään.
Eli ei sovellettavissa käytäntöön, sivistysmaassa.
Ilman muuta. Eiköhän aurinkokuivaus olisi mahdollista ja tuskin veisi energiaa.Se sivistys toki on koko ajan muuttumassa ja erityisesti vainajiin suhtautumisessa muutokset ovat olleet jyrkkiä.
PoistaAurinkokuivaus on mahdollista, ja myös ollut käytössäkin: saariasutuksista on ollut mahdotonta kelirikkoaikaan kuljettaa vainajia kirkkoihin, joten heidät on nostettu ilmavissa arkuissa puuhun tai muuhun pedoilta suojaavaan paikkaan. Talven yli vainoo kuivettuu tuulessa ja auringossa, pakkasellakin, sit veneellä kirkolle. Olisi varmaan palanut arkkuineen juhannuskokossakin.
PoistaTätä siis tehtiin Suomessakin, jäi muistiin jostain tiedeartikkelistä.
Päivälleen 30 vuotta sitten ilmestyi taskutietokone HP100LX, jonka näyttö oli niin tarkka, että siihen mahtui kokonainen kirjan sivu. Muistia oli 10 megatavun PCMCIA-korteilla, joihin saattoi tunkea jopa 50 kirjaa. Kirjoja levitettiin jo ahkerasti Usenetissa, niin että koossa olikin pian kaikki Scifi-klassikot. Myöskin Project Gutenberg alkoi toimia. Nykyään kirjastoni laajuus lienee jotain 10 Gigaa, siis10000 kirjaa ja puoli hyllykilometriä. Sehän viisi motillista kirjoja, poltopuuna arvoltaan ehkä 500€. Jotka motit kaikki mahtuvat siis kynnenkokoiselle muistikortille.
VastaaPoistaMinulla on netissä useita miljoonia kirjoja, mutta lisäksi muutama tuhat valittua hyllyissä. Ja on se ihan toista.
PoistaJa yritäpä polttaa niitä motteja.
Poista