Aattona
Kai Häggman,
Teemu Keskisarja, Markku Kuisma. Kuvatoimitus Jukka Kukkonen. 1917. WSOY 2017, 221 s.
Vuosi 1917
päättyi Suomen itsenäistymiseen ja sitä voi siis pitää komediana, kuten kaikkia
sellaisia näytelmiä, joilla on onnellinen loppu.
Valitettavasti
edessä oli kuitenkin vielä tragedia, joka oli vuoden 1917 suoraa jatkoa. Tämän
asian ymmärtää kirjan artikkeleista, vaikka sitä ei erityisemmin
alleviivatakaan. Tosin Häggmanin artikkelissa sitä käsitelläänkin aika lailla.
Tällä kertaa
täytyy ihan ensimmäiseksi kommentoida teoksen kuvitusta, joka on suorastaan
mahtava. Sata vuotta vanhoista kuvista on saatu yllättävän hyviä suurennoksia,
lienevätkö sitten peräti lasinegatiivit olleet käytössä vai onko digitekniikka
muuten vain asian mahdollistanut.
Kuvista varsin
monet ovat myös uusia, vaikka vanhoja klassikkojakin on joukossa. Hyvä idea on
ollut myös julkaista vanhoja mainoksia. Nehän ovat myös saatavilla netissä.
Katajainen kansa-savukkeet ja Joukkomurha-torakanmyrkky ovat aika nostalgisia artikkeleita ja miten
korvaa hivelevältä kuulostaakaan väinämöishahmon kehotus: käytä kotoista kalua, oman heimos kätten työtä. Englanninkieli
mainoksissa olisi tuohon aikaan ollut vain naurettavaa, kuten se tietysti on
nykyäänkin. Erona on, ettei sitä silloin käytetty.
Waltiopäivä viinan etiketti puolestaan
näyttää antavan arvovaltaa tuotteelle. Siinä kaksi kansan edustajaa keskustelee
siitä, mistä näin hyvää viinaa voipi
saada ja toinen tietää sitä saatavan G.H. Pesosen viinaputelista. Ikävä
kyllä, valtiopäivät kielsivät pian koko aineen.
Teemu
Keskisarjan artikkeli Vapauden ja vihan
vuosi on aika yllätyksetön, mutta kiteyttää jo otsikossaan hullun vuoden
tärkeimmät virtaukset.
Keskisarja
korostaa aiheellisesti, ettei vuosi 1917 ollut Suomen vuosi nolla (eli siis 1),
vaan maa oli jo kauan kehittynyt erilliseksi yksiköksi. Toisaalta tuskin kukaan
vielä keväällä valmistautui Suomen tulevaan itsenäistymiseen.
Kiinnostava tiet
on, että myös teollinen hätäleipä kehitettiin, mutta kirjoittajan arvion mukaan
sen käyttöä rajoittivat ennakkoluulot. Nälkä joka tapauksessa oli yhä paheneva
ongelma.
Kirkkoa arvelee
Keskisarja mahdolliseksi sillaksi punaisten ja valkoisten välillä. Tässä kyllä
taitaa jäädä vaille ansaitsemaansa merkitystä se seikka, että
sosialidemokraattinen puolue oli tuohon aikaan varsin kiivaasti kirkonvastainen
ja jopa uskonnonvastainen. Papisto oli sen verran osallisena poliittisessa
konfliktissa, ettei sen puolueetonta välitystä juuri voi pitää mahdollisena.
Markku Kuisman
artikkeli Pörssipolska päättyy kuvaa
niin ikään tiedossa olevaa, mutta yksityiskohdiltaan vähemmän tunnettua
tapahtumien kulkua.
Suomi oli
Venäjän sotatalouden hyötyjä ja poikkeusolot synnyttivät nopean rikastumisen
mahdollisuuksia, mutta myös suuria riskejä. Sijoitukset kiinteistöihin, kuten
metsiin olivat muodissa, mutta ne varman päälle pelaavat, jotka ostivat taloja
Pietarista, joutuivat pian nuolemaan näppejään. Samoin taisi käydä niille
rahoille, jotka sijoitettiin Venäjän pankkien valuuttatileille.
Pörssin
pirunpolska hyytyi vallankumousvuonna. Maamme oli vaurastunut muutamassa
vuosikymmenessä varsin oleellisesti ja jos katsomme vaikkapa Helsingin
kivitaloja, ymmärrämme, että vuosisadan vaiheessa siellä oli ollut paljon
rikkaita ihmisiä.
Paljon enemmän
kuitenkin oli köyhiä ja he saattoivat olla erittäin köyhiä. Vuonna 1917 se oli
kova paikka sen jälkeen kun Venäjän valtion tilaukset ja vallityöt loppuivat.
Edes elintarvikkeita ei saanut sekasortoisesta maasta eikä niitä saatu kotimaastakaan.
Tilanne oli katastrofaalinen.
Venäjän onneton
tilanne heijastui meillä aluksi siten, että ruskean käärepaperin kysyntä
romahti. Ei ollut enää mitä kääriä. Sen sijaan sanomalehtipaperi meni vielä
kuin kuumille kiville, sillä nälkä tarjosi kaiken maailman agitaattoreille
markkinoita. Vasta bolševikit, jotka lopettivat
sananvapauden, tuhosivat myös sanomalehtipaperin markkinat.
Maastamme
puuttui legitiimi, yhteinen järjestysvalta. Itse asiassa syntyi kaksoisvaltatilanne,
jollaisen voi havaita lähes kaikissa vallankumouksissa. Aikoinaan, armeijassa,
luutnantti sanoi, että vuoden 1918 sota syttyi siksi, ettei Suomessa ollut
armeijaa. Häin oli oikeassa.
Meillä tosin oli
venäläisiä joukkoja, mutta ei se hajonnut sotaväki enää mikään armeija ollut.
Jos se olisi ollut toimintakunnossa, olisi itsenäisyys jäänyt meiltä saamatta.
Kuisma nimittää –arvatenkin
piruuttaan- Venäjän imperiumia unioniksi.
Eihän nimitys ainakaan Suomen osalta ole vailla historiallista pohjaa, kuten
Unioninkadulla työskentelevä professori hyvin tietää. Jostakin syystä nimitys
joka tapauksessa huvittaa minua ja toivon, että se antaisi virikkeitä myös
nykyaikaa tarkkaileville henkilöille.
Kai Häggmanin artikkeli
Kynällä ja kiväärillä on sama kuin Eino
Railon aikoinaan julkaiseman kirjoituskokoelman nimi. Kummallista kyllä, kirjan
kannessa oli kuva sulkakynästä ja pistoolista. Ehkäpä kustannustoimittaja oli
piintynyt rauhanmies, jonka sotilaalliset tiedot olivat vähäiset.
Railo,
kirjailija ja kustantaja, ei ollut rauhanmies lainkaan ja hän on yksi Häggmanin
edustavista miehistä, kirjailijoista,
jotka saavat kukin kuvata omaa ryhmäänsä.
Railon lisäksi
mukana ovat Juhani Aho, F.E. Sillanpää,
Algot Untola, Kyösti Wilkuna ja Ilmari Kianto.
Teoksen muista
luvuista poiketen Häggman jatkaa kirjailijoiden tarinaa vuodesta 1917 vuoteen
1918. Ratkaisu saattaa olla perusteltu. Näin ainakin saadaan dramatiikkaa.
Mitä Untolaan
tulee, hän sai osakseen vastustajien hirmuisen vihan ja jopa kollegat saapuivat
katsomaan hänen teloitustaan, kuten tiedetään. Muistaakseni Railo joka
tapauksessa kirjoitti esipuheen hänen postuumisti julkaistuun teokseensa.
Olihan se kaamea
juttu se Untolan tarina, mutta hiukan lisää väriä olisi siihen helposti saanut
siteeraamalla hieman hänen viimeisiä artikkeleitaan. Nyt asia jää vähän
arvoitukselliseksi, ellei niitä ole sattunut lukemaan.
Kovin pettynyt
olen siihen tapaan, jolla Ilmari Kiantoa on käsitelty. Kirjoittaja yksikertaisesti
toistaa samoja virheitä, jotka Pekka Tarkka jo vuonna 1980 teki.
Kianto kirjoitti
erinäisiä varsin hurjia ja kurjiakin rivejä naarassusista
ja vastaavaa, mutta se nyt vain ei pidä paikkaansa, että hän olisi ollut
niin verenhimoinen, että kustantaja sen takia ei suostunut kaikkea edes
julkaisemaan.
Kyllä syy oli
aivan päinvastainen. Eino Railo ei suostunut julkaisemaan aikanaan teoita Elämän ja kuoleman kentiltä siksi, että
se oli liian arkaluontoinen ja paljastava voittajien kannalta. Siinä yksinkertaisesti
paljastettiin sodan irvokkaat puolet tavalla, joka olisi pahoin loukannut
valkoisia.
Elämän ja kuoleman kentiltä julkaistiin
vasta vuonna 1928. Se on niin hyvä kirja, että se ansaitsisi ehdottomasti uuden
painoksen tänä vuonna.
Maria-Liisa
Nevala on teoksessaan Ilmari Kianto,
Anarkisti ja ihmisyyden puolustaja, käsitellyt tätäkin asiaa. Kianto
todella oli sitä, mitä tuo otsikko sanoo. Tuo tolstoilainen pasifisti hairahtui
aikoinaan, meni mukaan massapsykoosiin, mikä olkoon meille kaikille hätkähdyttävä
varoitus.
Se ei kuitenkaan
oikeuta käsittelemään häntä ansaitsemattomalla tavalla. Sellainen ei myöskään
lisää ymmärrystämme tuosta ajasta.
Kaiken kaikkiaan
kirja on hyvä johdatus kuvaamansa aikakauden sielunelämään ja sen
taustatekijöihin. Vuosi 1917 oli nuoren demokratiamme kriisin aika. Kriisi
melkein tappoi sen, mutta kun se kerran nousi tuhkasta, oli se jo varsin pian
vahvassa kunnossa ja saattoi ottaa vastaan uudet koettelemukset.
Kymmenvuotias poika alkoi lukea sotajuttuja Mauno Koiviston sotilaallisten hautajaisten innoittamana. Meillä tulee jo korvista ulos.
VastaaPoistaTuosta presidentin fanipojasta luettiin, osaa ulkoa Tuntemattoman avainvärssyjä. Venäjällä leireilevät asepukuisina, ISIS heitä värvää eikä natseillakaan ollut vaikeaa.
VastaaPoista