Eliitin keskipiste
Missä sijaitsee
maamme intellektuaalinen keskus, missä konkreettisesti asuu tulevaisuutemme
etujoukko ja kansainvälisen maineemme tae?
Oikea vastaus
kai on, ettei sitä voi sijoittaa yhteen ainoaan maantieteelliseen paikkaan. Sen
sijaan on mahdollista ehkä löytää tihentymiä, joissa kaikki tuntuu vahvistuvan
ja geiger-mittari alkaa tikittää hurjasti.
Kun sellainen
paikka löytyy, tunnemme melkein olevamme ydinreaktorissa, jossa kuumuus alkaa nousta
yhä suuremmaksi. Helsingin yliopiston hiljattain uusittu hallintorakennus
Porthaniaa vastapäätä, jota akateemikko Ketonen aikoinaan nimitti Byrocraniumiksi, näyttää nykyään saaneen
kulmaansa nimikkeen Reactor.
Ajatuksena kai
on, että tuossa tilassa luovan näköisesti läppärinsä päällä makailevat
opiskelijat alkaisivat regoida (kommunikoida) keskenään ja täyttäisivät tilan
älyn sekaisella viisaudella, josta tulisi jotakin erinomaista, emme tietenkään
voi tietää mitä. Silloinhan koko reaktori olisi aivan turha.
Kannatan
mielelläni moisia reaktoreita. Jos ne oikein organisoidaan, on mahdollista
antaa paljonkin uutta virikettä päivään ja koko maan työhön. Jos kommunikaatio
jää sinänsä miellyttävälle visuaaliselle tasolle, se voi olla aika
joutavanpäiväistä muuten kuin aivan henkilökohtaisella tasolla.
Joskus ihastuin Lontoon
yliopiston Slavonic Schoolin
ruokatuntiseminaareihin. Siellä esiintyi merkittäviä Venäjä-ihmisiä, sekä
tutkijoita että virkamiehiä, jotka puhuivat lyhyesti ja napakasti. Kuulijat
napostelivat samaan aikaan lounastaan ja puuttuivat sitten keskusteluun.
Yritin viritellä
samaa meille, mutta eihän se oikein toiminut. Olipa sentään tuloksena
venäjänkielinen viikkoseminaari Russki
kružok.
Kolmattakymmentä
vuotta se toimi, kunnes hiljattain siirtyi muistojemme hämäryydessä
sijaitseville Elysionin kentille. Luulen, että silläkin oli ansionsa, mutta
alkuperäisestä visiosta se, mikä toteutui, oli vain kalpea varjo. Toki visio
tarkoittaakin näkyä tai harhanäkyä. Jos olisin merkittävästi nykyistä
hurskaampi, sanoisin, että minulla oli työnäky.
Onnea nyt vaan
ja menestystä reaktorille,
toivottavasti homma saadaan toimimaan tai jo toimii. Se muuten kyllä
todennäköisesti edellyttää muutakin kuin avoimia ovia ja latten myyntiä. Ehkä
nekään eivät haittaa.
Yhtä kaikki.
Maantieteellisesti Suomen urbaani nuorekkuus keskittyy huippuunsa
pääkaupungissamme, Kallion (Berghäll) kaupunginosassa ja erityisesti
Torkkelinmäen tienoille, joka hiukan muistuttaakin New Yorkia, ei kuitenkaan
Times Squarea tai edes Washington Squarea, vaan ehkä pikemmin Brooklynin tai
Bronxin tienoota.
Siellähän voi
tavata ihan oikean huumekauppiaan ja törmätä ulkomaalaisten tappeluihin reviireistään.
Myös ihania monikansallisia ravintoloita on vaikka millä mitalla. Kurvissa
metro mennä kolkuttelee ja raitiolinjat kohtaavat lähellä toisiaan. Kerjäläiset
makaavat kadulla ja liivimiehet istuvat baareissaan.
Sanalla sanoen,
se on tässä maassa ainutlaatuinen paikka. Kuten Bengt Lindroth (googlaa
blogista) pohjolan populismia käsittelevässä kirjassaan Väljarnas hämnd kertoo, Ruotsissa ja muuallakin on syntynyt
omalaatuinen kansankotinationalismi, joka haluaisi säilyttää omille
kansalaisille varatun hyvinvointivaltion.
Tämä joukko
suhtautuu epäluuloisesti ja torjuvasti siihen anarkistiseen avoimuuteen, jonka
kohtaamme puhtaimmillaan New Yorkissa, jossa sen sijaan kulttuurin kirjo on
loputon, missä dynaaminen kosmopolitismi on ehtymätön rikkaus! Siellä odottaa
joka askeleella seikkailu ja luovuus ahtaan turvallisuuden ja yhteisyyden
sijasta.
Kuten päivän
hesari kertoo, tällä alueella (siis Kallio ja Torkkelinmäki) asutaan kyllä
ahtaasti pienissä asunnoissa, mutta samalla hyvin tiheästi. Myös asukkaiden
koulutustaso on paljon maan keskiarvoa korkeampi.
Tarvitseeko enää
arvatakaan, ketä tämä valiojoukko äänesti presidentinvaaleissa?
Tällä kertaa se
oli tietysti Haavisto, jonka mielipiteet ja henkilöhistoria sopivat erityisen
hyvin todistamaan äänestäjän omasta nuorekkuudesta ja erinomaisuudesta, vaikka
koulutustaso nyt ei muodollisesti olisikaan sama. Joka tapauksessa kansainvälisyyttä
ja vihreyttä löytyy sen verran, että varmasti erotutaan rahvaanomaisesta Suomi
ensin-ajattelusta.
Demokratiassa
itse kullakin on toki oikeus äänestää juuri sellaisia henkilöitä kuin hän
haluaa. Siksi ja juuri siksi demokratia on demokratiaa eikä jotakin muuta.
Tämä maa saattaa
hyvinkin kestää sen, että joku puolitoistakymmentä prosenttia äänestäneistä
viis veisaa siitä, otetaanko Suomi ensin vai pannaanko se esimerkiksi
viidennelle tilalle. En sitä paitsi väitä, että Haavisto juuri näin ajattelisi,
hän vain luultavasti oli se sopivin vaihtoehto sille joukolle, joka haluaa niin
sanoakseni newyorkilaistaa Suomea
edellä mainitun Lindrothin mielessä.
Kyseessä on
tämän aikakauden radical chic. Jos
eläisimme nyt 1930-lukua tai 1970-lukua,
tiedän hyvin, mitä tuo sama joukko olisi äänestänyt. Tiedän myös, ettei se
kolmenkymmenen vuoden kuluttua enää mielellään muistele sitä, millaista sen
ajattelu juuri nyt on.
Tai tiedän ja
tiedän. Samaan virtaan emme astu kahta kertaa, jossa nyt halutaan tarkkoja
olla, mutta kuten U.K. Kekkonen, vanha ylioppilaspoliitikko varttuneemmalla
iällään sanoi: ”Mitä ylioppilaat tänään, sitä he eivät varmasti enää huomenna”.
Asia perustuu
kaiketi opiskelijoiden ja ns. hyvin koulutettujen tietynlaiseen elitismiin,
joka usein naamioidaan ylenpalttiseksi kansanomaisuudeksi.
Sille on
kuitenkin ominaista ja jopa erittäin tärkeää pyrkimys erottautua massasta (siis tuosta väärästä massasta)
ja eri aikakausina tuo erottautuminen pakostakin voi tapahtua vain erilaisin
muodoin.
Viimeisten
puolentoistasadan vuoden aikana ylioppilaiden erottautuminen on meilläkin
tapahtunut radikaalien tunnusten avulla. Saksassa, josta ideat meille vielä
hiljattain aina tulivat, tuo traditio on jo vanhempi.
Radikaali muoti
(radical chic) kuten koko radikalismi
pitää metodisena lähtökohtanaan tyhmäksi tekeytymistä. Sehän ei sinänsä ole
huono lähtökohta ja esimerkiksi Sokrateella voimme todeta sen tuottaneen
hienoja tuloksia.
Liian pitkälle
päästessään tyhmyys kuitenkaan ei enää voi jalostua viisaudeksi, vaan tuottaa
ympärilleen pelkkää onnettomuutta.
Tästä pitänee
kuitenkin kirjottaa erikseen.
Työni puolesta jouduin paljon kaveeraamaan taistolaisten kanssa ja pari heistä on vieläkin feisbuukkavereitani ja hyvä niin, mutta kun he ovat vieläkin taistolaisia, niin siinäpä pohdintaa, joka vie samaan suuntaan tämän blokin kanssa. Kekkosen viisaus, mitä ylioppilaat tänään, sitä he eivät varmasti enää huomenna, ei toimikaan aivan kaikkien kohdalla ja se vaatisikin jo pitemmän pohdinnan, mutta näin alustavasti väitän, että ilmiön täytyy perustua lajityypilliseen luonnonvalintaan. Osan populasta ikään kuin täytyy uhrautua luonnon kokeellisuuteen. Luonnonvalintakaan ei näe tulevaisuuteen, vaan se perustuu huonoihin, hyviin ja vielä parempiin valintoihin ja homma toimii niin biologisesti kuin yhteisöllisyydellestikin.
VastaaPoistaKyllä on taas niin mainio ja inspiroiva kirjoitus heijastellen "aikamme ilmiötä". Sinänsä en ymmärrä kovin Haavisto-vastaisuutta, onhan Niiniötöllä täsmälleen samat teesit eli rauhaa rajalle ja työväen asiat mielessä. Mistään hänelle tyypillisestä "sanoinko jotain, enpä ehkä sanonut ja jos sanoinkin, sanoin vain kun kerran kysyttiin" retoriikasta tahi edes populismista ei tässä liennyt tietoakaan
VastaaPoistaJoka tapauksessa, toivottavasti saamme lukea lisää pohdiskeluasi piakkoin!
Kerjäläisiä, liivimiehiä tai reviireistään tappelevia ulkomaalaisia en ole kotikulmillani juuri havainnut sinä neljännesvuosisatana jonka siellä olen viihtynyt. Muuten seutu on kyllä kovasti siistiytynyt.
VastaaPoistaKurvin kulma ja Vaasankatu ovat jo muuta kuin vaikkapa Kallion kirkon tienoo. Itse onnistuin yhden kahinan siinä kulmalla huomaamaan, vaikka harvoin käyn.
VastaaPoista"New Yorkissa, jossa sen sijaan kulttuurin kirjo on loputon, missä dynaaminen kosmopolitismi on ehtymätön rikkaus."
VastaaPoistaTodettakoon heti kätelyssä, että New Yorkin ja USA:n kosmopolitiismiin liittyy se seikka, että noissa maissa maahanhuuttajat ovat työlle nälkäisiä ja haluavat rakentaan amerikkalaisen unelman oman työnsä tuloksista. Tätä ei välttämättä voi varmuudella sanoa Suomen ja Ruotsin vastaavista, mikä väistämättä johtaa kansankotinationalismiin ts. taisteluun rajalisista sosiaalituista, muu olisikin kansallista itsemurhaa.
"Siellähän voi tavata ihan oikean huumekauppiaan ja törmätä ulkomaalaisten tappeluihin reviireistään. Myös ihania monikansallisia ravintoloita on vaikka millä mitalla. Kurvissa metro mennä kolkuttelee ja raitiolinjat kohtaavat lähellä toisiaan. Kerjäläiset makaavat kadulla ja liivimiehet istuvat baareissaan."
VastaaPoistaKuulostaa erinomaisen dynaamiselta ja huippuunsa saakka virikkeelliseltä ympäristöltä. Varmaan innovaatioitakin syntyy kuin sieniä sateella (no tulipas rahvaanomainen kielikuva, juntti kun olen). ;) Voimme varmaankin odotella uutta Nokiaa syntyväksi, jahka newyorkilaistuminen (siis se kaikkein aidoin ja todellisin Kansainvälistyminen(TM) )on saavuttanut kriittisen massan ja raivannut ristinä ja kehityksen jarruna tähän saakka maatammme kalvaneen umpi-impiwaaralaisuuden rippeetkin tieltään pois. No sitäpä odotellessa. Ja eikös Neukkulassakin todellisen sosialismin pitänyt syntyä sitten siinä vaiheessa, kun väärän tietoisuuden rippeetkin saadaan hävitettyä pysyvästi ja lopullisesti? Analogiaa kenties?
Aivan upean suloisesti vastakarvaan
VastaaPoistakirjoitettu rivien väliin.
Mie otan riskin ja äänestän KYLLÄ
"Liian pitkälle päästessään tyhmyys kuitenkaan
VastaaPoistaei enää voi jalostua viisaudeksi..."
Tulisikohan siitä juuri sitä paljon muinoin
puheena ollutta rikkiviisautta?
Minä en usko kaikilla voimillani suomalaiseen älymystöön. Onko sitä edes?
VastaaPoistaMutta suomalaiseen ei-älymystöön luotan, vaikka en yhtään pidä siitä.
Pelkään kansanäänestyksiä. Pelkään itseäni. En tunne kuuluvani mihinkään klaaniin. Kellun ilmassa. Pää täynnä pumpulia.