Primus inter pares
J.K. Paasikivi
kannatti aikoinaan innokkaasti kuninkuutta ja perusteli asiaa muun muassa
sillä, ettei maastamme voisi löytyä ketään, joka nauttisi tarpeellista
kunnioitusta. Kaikkihan täällä olivat ryypänneet yhdessä.
Sitten aikoinaan
Juho Kustista taisi tulla ehkäpä kunnioitetuin presidenttimme ja kyllähän hän
myös eläytyi rooliinsa nimenomaan suurten asioiden parissa askartelevana
valtionpäämiehenä. Tätä hän korosti myös sihteerilleen: hänelle kuuluvat
valtakunnan suuret asiat eivätkä mitkään vähäpätöisyydet.
Mutta jo K.J.
Ståhlberg oli enemmän kuin primus inter
pares eli ensimmäinen vertaistensa joukossa. Onneton se, joka luuli olevansa
jotenkin presidentin vertainen. Kuten Toivo T. Kaila muistelmissaan kertoo,
jopa presidentin koiralle osoitettiin ylenpalttista kunnioitusta. Sen isäntä
sentään henkilöi koko valtion arvovaltaa.
Suomen kansaa
pidettiin ymmärtääkseni aina moitteettoman alamaisena ja siis myös
kuningasmielisenä kansana silloin kun meillä kuningas oli. Tässähän
toteutettiin sitä Matti Klingen mainitsemaa Aaron Perttilän valtio-oppia:
kuningas ja talonpoika tarvitaan. Ne herrat siinä välissä ovat joutavaa joukkoa
ja osaavat vain nylkeä talonpoikaa.
Keisarivallan
aikana perinne sitten jatkui ja samaan aikaan, kun keisari sai Venäjällä pelätä
henkensä edestä ylioppilasnuorisoa, se Suomessa tuli spontaanisti esittämään
hallitsijalle laulutervehdyksiä.
Kuitenkin, kun
itsenäisyys sitten saavutettiin, ei kansa kiiruhtanutkaan valitsemaan itselleen
kuningasta, vaan haluttiin presidentti. Valentin Kiparsky mainitsee jonkun venäläisen
kirjailijan saaneen kuulla, että syynä oli se, että presidentti tulisi
halvemmaksi.
Voi tätä kansaa,
jolla on sydämen sijasta viiden pennin kuparikolikko, päivitteli kirjailija,
jonka nimeä en nyt saa tarkistetuksi, sillä Kiparskyn teoksen on joku minulta
besorkannut. Taisi olla jo kolmas kappale.
Olipa asia miten
tahansa, jotakin yllättävää tuossa tasavaltaisuudessa oli. Tynkäeduskuntahan
tunnetusti oli kuninkuuden kannalla ja se oli ymmärrettävää sen pohjalta, mitä
vuonna 1918 oli tapahtunut. Muistamme kuitenkin, että jo itsenäisyysjulistuksessa
mainittiin Suomen olevan riippumaton tasavalta.
Ja muistakaamme
myös se Nikolain valarikko. Oikea hallitsijahan oli Jumalasta, mutta väärä
valtias itsensä Antti-ristuksen asiamies. Eiköhän Nikolain auktoriteetin
romahdus muutenkin heijastunut myös Suomeen? Rasputinista kertovat huhut
tiedettiin ja Japanin-sodan tappioille ilkuttiin. Vielä Turkin-sodassa suomalaiset
olivat olleet keisarin innokkaita puoltajia.
Mutta keisarivalta
meni sitten menojaan. Suomalaisten ei tarvinnut sitäkään asiaa itse hoitaa,
mikä saattaa tuntua kummalliselta, kun historiaamme lukiessa joskus tuntuu siltä,
että meillä Helsingissä ne kaikki asiat joka tapauksessa ratkaistiin, hyvin
taikka enimmäkseen huonosti tai ainakin moraalisesti arveluttavalla tavalla..
Saksalaisen
kuninkaan valintaa on pidetty skandaalina ja suurena naiiviutena. Pidettiinhän
vaalista kiinni vielä sitten, kun Saksan jo tiedettiin hävinneen sodan. Mutta
minkä arvoinen se maa olisi, joka ei vastaa huutoonsa, vaan muuttaa päätöksiään
aina konjunktuurin mukaan?
Vastaus toki
kuuluu, että sellainen on normaali länsimainen demokratia, mutta meillä
ilmeisesti oli säilynyt vanhanaikaisen kunniakäsityksen rippeitä, jotka
lienevät vaikuttaneet myös Amerikan-velkojen maksamiseen sitten myöhemmin. Ainakin
ne vaikuttivat Saksa-suhteeseemme 1920-luvulla.
Mikä kauhea
kohtalo meitä olisikaan odottanut, jos Saksa olisi sodan voittanut? Tällä
hetkellä näyttää monen mielestä itsestään selvältä, että hirmuinen orjuushan se
olisi seurannut.
Ihanko olisi paronien
ruoska alkanut viuhua talonpojan selässä kuten Baltiassa aikanaan?
Eihän mistään
vastaavasta ollut kyse. Sen sijaan haluttiin mennä Eurooppaan ja varmistaa
samalla maan itsenäisyys eli riippumattomuus Venäjästä. Onko meillä koskaan
ollut jotakin muuta riippumattomuutta?
Se, että tälle
erolle tarvittiin takuumies, ei paljon järkeä vaatinut. Neuvostojen maa oli
todellakin valmis liittämään takaisin itseensä niitä alueita, jotka olivat
Venäjästä eronneet. Tämä ihan huolimatta Lenin-sedän sympaattisesta
olemuksesta.
Saksa toimi
tässä roolissa aikansa ja sen jälkeen olo Britannian vuoro. Siinä samalla
sitten päästiin taas sinne Eurooppaankin.
Koska ero
Venäjästä vaati ulkomaankaupan täydellistä uudelleenohjausta, oli tilanne
Suomelle myös sikäli vaarallinen. Saksalle tehdyt myönnytykset olivat
epäilemättä aika taitamattomasti tehtyjä, mistä niitä jo heti syytettiin, mutta
olipa hätäkin suuri.
Kun tässä nyt viimeisten
parinkymmenen vuoden aikana on menty Eurooppaan, myyty sinne kruununjalokivet
ja pantu tyrkylle kaikki, mitä maassa on, jotta saataisiin ulkomaista pääomaa,
niin on vähintäänkin kummallista samaan aikaan päivitellä, että saksalaisille
aikoinaan annettiin samanlaisia etuja. Miksei olisi annettu?
Mutta
presidentistähän se puhe oli. Kustaa Mannerheimo, joka oli huomannut
ulkomaalaisuuden sittenkin purevan paremmin, oli C.G.E. Mannerheimina ehdolla presidentiksi,
mutta pärjäsi kehnosti.
Itse asiassa tätä
ei kannata pitää kovin mystisenä asiana, vaikka Manne olikin ehdolla
paalupaikalta eli valtionhoitajan virasta. Kyllähän puolet kansasta oli ilman
muuta valkoiseen kenraaliin sangen suuttunut ja siitä loppuosastakin moni
ymmärsi, että nyt riittää sotiminen.
Kaarlo Juho
Ståhlberg oli varmasti onnistunut valinta presidentiksi sikäli, että hän oli
liberaali ja laillisuusmies. Hänen kaltaistaan sovittelijaa maa tarvitsi.
Toisaalta
valinta oli aika onneton. Ståhlberg ei halunnut edes neuvotella Suomen
valtioalueen muuttamisesta, mikä olisi ollut välttämätöntä itsenäisen valtion
rajan sijoittamiselle asianmukaiseen paikkaan.
Vallitseva
rajahan oli peräisin vuodelta 1812 ja silloin muutettu suuriruhtinaskunnan
tarpeiden mukaiseksi, suurena suosionosoituksena uusille alamaisille. Sitä
ennenhän raja oli ollut Rajajoella ennen vuotta 1721, käytännössä 1600-luvulla.
Vuonna 1809 palautettiin vuoden 1743 raja, joka jakoi Sulkavan ja muunkin Savon
kahtia.
Mutta aika oli
mikä oli. Bolševikkejä ei kukaan halunnut hännystellä eivätkä he olisi
sitä ansainneetkaan. Kun nykyään kauhistellaan aikoinaan Saksan kanssa
harjoitettua yhteistyötä, kannattaisi muistaa, että todellinen, avoimesti
terroristinen valta oli siellä itärajan takana. Saksalaiset salasivat oman
barbariansa viimeiseen saakka.
Joka
tapauksessa, kun ei kuningas Väinö sitten tullutkaan maahamme, saimme tyytyä
presidenttiin. Kustavilaisen ajan peruina meillä oli perustuslait, jotka
antoivat valtion päämiehelle suuret valtaoikeudet ja ne vaikuttivat
olennaisesti vuoden 1919 valtiosääntöön.
Se oli luultavasti
taas kerran suuri onnenpotku maallemme. Keskitetty valta teki mahdolliseksi jäntevän
politiikan. Mikäli meillä olisi ollut samanlainen eduskuntavaltainen
valtiosääntö kuin vaikkapa Virolla, olisi meillekin saattanut käydä ihan samoin
sitten, kun se joutui koetukselle.
Ymmärrettävää
toki on, että politiikan hyeenat olivat tyytymättömiä valtansa rajoituksiin ja
etsivät vain tilaisuutta päästä kukoiksi tunkiolle. Menetelmänähän saattoi periaatteessa
olla maan tekeminen ensin tunkioksi ja sitten itsensä muuttaminen kukoiksi.
Käytännössä asia
pyrittiin saamaan aikaan mitätöimällä kansan valitseman presidentin
valtaoikeudet. Asiaa voitiin tietenkin perustella mitä koreimmilla demokraattisilla
fraaseilla, mutta tuskinpa ne moniakaan pettivät. Vastakkain olivat yksinkertaisesti
puoluetoimistojen valta ja kansan valitseman presidentin valta.
Kun Eurooppaan
taas kerran mentiin että rytisi, tuntui tulleen sopiva tilaisuus ottaa
presidentiltä valta pois ja sehän myös tehtiin, ainakin melkein.
Onko kansa nyt
sitten voimansa tunnossa ja tunteeko se valtansa toteutuvan, kun vanhat
kuningasvallan jäänteet eivät enää häiritse vallankäyttöä?
Eipä se niin taida
mennä. On ilmeistä, että suurin osa valitsijoista ei ymmärrä, ettei nyt enää
voidakaan valita uutta Kekkosta, koska presidentti on vain se ensimmäinen
vertaistensa joukossa ja sitäkin vain seremonioissa.
Siitä huolimatta
kansa tarvitsee kuninkaansa, olkoonkin että ilman kruunua. Aaron Perttilän valtio-opin
mukaisesti kuningas kuuluu jumalalliseen järjestykseen, herrat sen sijaan ovat
korkeintaan välttämätön paha.
Mitäpä tässä sitten
muuta kuin uurnille taas kohta. Kansa puhuu taas kerran. Paras voittakoon!
Noin se menee. Pääasia Suomessa että omistaja päättää. Sauli Niinistön ura valtionkamreerina sitä osoittaa. Ja "seulaksi ammuttu enemmistövalta" Kasarmintorilla.
VastaaPoistaTarvittaisiin modernimpaa saksalaisuutta, esim. Heideggeriä tulkitsemaan taideteoksen sanomaa.
tupakkateollisuuden jättänyt Rettig kertoo sivuillaan avoimesti investoineensa rutosti Terveystaloon. Vanhojen tekstien tuntijat taas tietävät naisten jo alkukristittyjen aikana niianneen kuullessaan kieltä jota eivät ymmärrä, Suomessa toki miehetkin.
VastaaPoistaItse kannatan monarkiaa.
VastaaPoistaMiksi: nykyaikainen, perustuslaillinen monarkia on tehokkain tapa varmistaa parlamenttaarinen ts pääministerivetoinen järjestelmä, joka parhaiten toteuttaa kansanvaltaa. Tämä siksi, että pääministerillä ei ole poliittista kilpailijaa presidenttiä.
Miksi parlamenttarismi ei ole Suomessa toiminut? Syynä on liian hajanainen puoluekenttä. Toivaan parlamenttarismiin yksi puolue on liian vähän, kolme taas on jo liikaa. Tuostakin täytyy syyttää Kekkosta: kieltäessään ns vaalirenkaat hän este Ruotsin kaltaisen blokkijärjestelmän (oikeisto ja vasemmisto) synnyn jo 1960-70-luvuilla. Tämän hän teki kepus suojellaakseen.
Kielsiköä Kekkonen vaalirenkaat? Häntä on helppo syyttää kaikesta.
PoistaKyllä Kekkonen näin teki vuonna 1969, syynä oli välttää yhteiskunnan jakautuminen kahteen ryh1969 (Suomi 1996).
PoistaMiksuinäisäs suurin suomalainen äänestyksissä Ståhlberg on jäänyt paitsioon? Höne ansiotaan on mitä suurimmasa määrin kansallinen eheytyminen.
VastaaPoistaMuista valtiomiehistä on kirjoitettu hyllymetrettäin teoksia, mutta Ståhlberg on jäänyt Yrjö Blomstedtin elämäkerran (1969) varaan.
Hänt voi tietenkin syyttää Tarton rauhan Neuvosto-Venäjälle hyvin epäedllisista rajoista, mutta tuksin hänellä olisi ollut sisäpolittista mahdollisuutta niitä muuttaa. "Häpeärauhastahan" puhuttiin.
Joo, kyllähän ne pojanjolpit keksivät sittemmin sellaisenkin termin, mutta kyllä rauha eduskunnassa hyvin läpi meni.
VastaaPoistaKyllä Plootuvuori merkittävä positiivinen hahmo oli, mutta eihän sitä yleisesti tunneta.