Sota ja rauha
Sota
ja rauha kuuluu niihin teoksiin, joita kannattaa lukea aina silloin
tällöin. Mikään dramatisointi ei voi korvata itse kirjan lukemista. Vaikka kuva
voisikin vastata tuhatta sanaa, ei tuhatkaan kuvaa kykene kertomaan asioita, jotka
kuuluvat ajattelun eivätkä visuaalisen elämyksen piiriin.
Isaiah Berlinin kuuluisan
kiteytyksen mukaan Tolstoi ei ole siili, joka osaisi vain yhden suuren asian,
vaan kettu, joka tuntee niitä lukemattomia.
Mirrivainaa
(Мир и война, opiskelijahuumoria) ei kerro
vain Napoleonin sodista ja erityisesti hänen Venäjän-retkestään, vaikka toki
myös siitä. Se pyrkii kuvaamaan todellisuutta ja ihmisen suhdetta siihen. Näin
sen ymmärrän. Ja jokaisen sopii ymmärtää tavallaan, vaikka onhan siitä
kaikenlaista rikkiviisasta kirjoitettu, valtavasti.
Tekijän, entisen upseerin,
intohimoinen pasifismi näkyy jo tässäkin kirjassa, samoin se kansanomaisuuden
ihailu, joka sittemmin esitettiin niin suorasanaisesti ja usein banaalisti
hänen ikämiehenä julkaisemissaan pamfleteissa. Molemmathan toki ovat hienoja
asioita, ikämiehenä tekijä vain ikään kuin taantui ilmaisussaan.
Tolstoin sarkastiset kuvaukset ja
kommentit niin Bonapartesta kuin
monien venäläisten ja etenkin muunmaalaisten sotilaiden tavasta yrittää
ymmärtää todellisuutta helppohintaisen ja valheellisen käsitteistön kautta ovat
ikituoreita.
Ne todistelut, joiden mukaan
enempää Napoleon eikä kukaan muukaan ei koskaan itse asiassa johtanut mitään
taisteluita, saati osoittanut tai edes voinut osoittaa neroutta tässä toimessa,
lienevät osittain, mutta vain osittain epätosia ja nyt myös vanhentuneita tekniikan
kehittymisen takia.
Nykyaikainen sodanjohtaja ei enää
ole riippuvainen hitaiden ja epäluotettavien lähettien toiminnasta, mutta
tapahtumaketjujen vyöryn hallitsemattomuus on ja sen täytyykin olla yhä
ennallaan.
Niin sanottu sotatiede oli Napoleonin aikana
vielä uutta ja ihmeellistä ja etenkin preussilaiset uskoivat siihen siitä
huolimatta, että kärsivät tappioita. Suvorovin muisto tuon viisastelun
vastapainona väikkyy yhä Tolstoin kuvaamissa tuon ajan aitovenäläisissä
sydämissä.
Inhimillisen käyttäytymisen
ennustaminen, saati hallitseminen, lienee yhä yhtä mahdotonta kuin se on aina
ollut. Kaiketi sitä voisi verrata sään ennustamiseen. Huipputehokkailla tietokoneilla
voidaan ennustaa luotettavasti, mutta vain hyvin lyhyellä aikavälillä.
Tolstoin filosofointi on
konstailematonta ja siitä henkii intohimo itse pääasiaan, elämän ymmärtämiseen.
Muodolla ei varsinaisesti ole merkitystä, lukuun ottamatta sitä seikkaa, että
kömpelö muoto vie liian nopeasti liian primitiiviseen ymmärtämiseen, etten
sanoisi johtopäätöksiin. Style -c’est
l’homme même…
Tolstoin filosofointi ei ainakaan
parhaimmillaan koostu mistään syllogismeista ja hän korostaa alinomaa sitä,
miten kuvitelma käsitteiden ja todellisuuden vastaavuudesta toimii hölmöyden
uutterimpana palvelijana.
Oppineisuus, saati
saksalaistyyppinen rikkiviisaus eivät edesauta todellisuuden ymmärtämistä, vaan
pikemmin siitä vieraantumista ja juuri siksi kansanihmisistä löytyy yhä
uudelleen se viisaus, josta etenkin niin sanotun suurmaailman edustajat ovat enimmäkseen
tyystin irtautuneet.
Napoleon on vain yksi esimerkki
keinotekoisessa maailmassaan, valheen keskellä harhakuvia tavoittelevasta
ihmisestä.
Suurmaailma, большой
свет, beau monde elää riistosta ja
vääryydestä ja jo senkin takia se ajattelee valheellisesti. Toki sen piiristä
löytyy myös aina jokunen vanhurskaus ja todellisuuden ymmärtämisen säde läpäisee
aina silloin tällöin myös tähän joukkoon kuuluvien yksilöiden tajunnan.
Ruhtinas Andrei on hyvä esimerkki.
Pierre Bezuhov, äpärälapsi,
upporikas perijä, vapaamuurari, sotaturisti ja narri, kuuluu positiivisiin
sankareihin, jos niin voi sanoa. Hän on narri vertaisryhmänsä silmissä, mutta
se johtuu vain siitä, että koko tämä turha joukko on itse narrimaisuuden
pauloissa.
Kun valhetta ja vääryyttä tarkastellaan
normaalilla, ei vallitsevien normein
mukaisella, vaan niin sanoakseni aristotelisella, ihmisen olemuksen mukaisella
ymmärryksellä, sen mielettömyys ja rivous tulee näkyväksi. Sellainen näkökulma
on kuitenkin oman ryhmänsä piirissä mahdollinen vain Bezuhovin kaltaiselle
poikkeusihmiselle.
Toki kertoja auttaa lukijaa sen
verran, että tämä ymmärtää lurjusten olevan juuri sitä mitä he ovat: Ippolit on
tyhjänpäiväinen nolla, Anatol on vastuuton, irstas roisto ja Dolohov
narsistinen rähjääjä.
Naisten kokoelma ei ole hääppönen
sekään. Tyypeistä kurjin on Helena, J.A. Hollon kirjoitustapaa käyttääkseni.
Hän on todellinen venäläinen, hieman muheva
kaunotar, mutta samaan aikaan tyhjääkin tyhjempi sielu, joka näkee
elämäntehtävänsä seksuaalisen markkina-arvonsa mahdollisimman suuressa
hyödyntämisessä ja jonka mieleen eivät yksinkertaisesti mahdu minkäänlaiset
moraaliset näkökohdat.
Tolstoin sarkasmi taitaa olla
Helenan kohdalla kaikkein purevinta ja se kuva, joka tästä protofeminististä
luodaan, on aidosti kammottava. Hänen vanhempansa ovat toki myös naiivisti kelvottomia,
mutta eivät pääse tai joudu samalle tasolle tyttärensä kanssa. Helena nimittäin
on myös hyvin ovela, mitä monet tänäänkin pitänevät suurena ansiona.
Ruhtinas Andrei kuten myös Nataša
Rostova ovat ihmisinä vajavaisia ja erehtyviä, mutta myös altistuneet sille
totuudelle, jolta suurmaailma haluaa sulkea silmänsä. Monen mielestä he
näköjään ovat jopa kirjan päähenkilöt.
Kapteeni Tušin on Venäjän Vilho Koskela
vai pitäisikö sanoa, että asia on toisin päin. Hän ei henkisesti kuulu
pöyhkeiden upseerien joukkoon, vaan edustaa kansan aitoa, elämänläheistä
viisautta.
Ja lopulta, sotamies Platon Karatajev
taitaa olla se hahmo, jossa stereotyyppisesti henkilöityy Venäjän voima: nöyrä
asenne maailmaan, joka kansan parhaille edustajille ei merkitse saalistamisen
ja itsensä korottamisen, vaan palvelemisen ja itsensä parantamisen
mahdollisuutta.
Mutta tässäpä taisi tulla jo turhaa
korkealentoisuutta ja juuri sitä yritystä tislata elämän moninaisuutta
simppeleiksi käsitteiksi, mikä Tolstoille on vierasta.
Kettu
Tolstoi nyt vain ei taivu näihin siilimäisyyksiin,
ei siitäkään huolimatta, että hän elämänsä lopulla itse kirjoitteli noita
simppeleinä pidettyjä pamflettejaan, jotka heti suomeksikin käännettiin. Mitä
sanottavaa mestarilla olisi nykypäivän Venäjälle?
Ilja Glazunovin Galleriassa,
keskellä Moskovaa on valtava maalaus, jossa Tolstoi esiintyy vääränä
profeettana. Maalauksen oikeassa alakulmassa on suuri Tolstoin kuva, jossa tämä
kantaa mukanaan vapaamuurareiden symboleja ja tunnuslausetta nesoprotivlenie zlu, -vastarinnattomuus
pahan edessä.
On tunnettua, että itse Lenin piti
hyvin suuressa arvossa Tolstoita sen takia, että hän johdatti kansaa
vastustamaan valtiota ja kirkkoa. Toki Iljitš halveksi naiivia
väkivallattomuuden evankeliumia.
Vanhoilla päivillään Tolstoi oli
vakaumuksellinen anarkisti, joka otti uuden testamentin julistuksen tosissaan
ja väistämätöntä oli, että hän joutui sovittamattomaan konfliktiin kirkon ja
valtion kanssa.
Sotaa ja rauhaa voidaan verrata Solženitsynin
Punaiseen pyörään, joka lieneekin
siitä saanut innoituksensa. Molemmat ovat myös historian kuvauksia ja
pohjautuvat ahkeraan tutkimustyöhön.
Tutkimustahan ne toki eivät ole,
historiankirjoitusta kyllä.
Voidaan sanoa, että Väinö Linna on
tehnyt enemmän Suomen historian kirjoittamiseksi kuin sukupolvensa tutkijat
yhteensä. Voidaan myös sanoa, että hän antaa asioista väärän ja jopa hyvinkin
vääristyneen kuvan.
Ehkä asiaa ei voida auttaa. Koska
kukaan ei ainakaan toistaiseksi ole osannut kirjoittaa sellaista tutkimusta,
joka antaisi Venäjän vuoden 1812
Isänmaallisesta sodasta tai Suomen vuoden 1918 kansalaissodasta tai maamme vuosien 1941-1944 jatkosodasta yhtä vaikuttavan kuvan, hyväksykäämme se
tosiasia, että suurilla kirjailijoilla on ainakin toistaiseksi johtava rooli
myös historiankirjoittajina.
Vai onko tämä rooli jo siirtynyt
elokuvantekijöille?
Innostuin lukemaan teoksen uudelleen BBC:n tv-version vuoksi, sekään ei ollut minusta huono, mutta kirja pitäisi tosiaan lukea säännöllisesti. Herkullisia kohtia on runsaasti, ihmiskuvaus ei ole niin laveaa kuin voisi luulla, vaan yllättävänkin napakkaa. Kun ruhtinas eristyy kartanoonsa tietoisesti pois Pietarin seurapiireistä, hän jossain vaiheessa alkaa lukea kirjoja ja tilata lehtiä ja huomaa palatessaan piireihin, ettei ole menettänyt mitään, vaan tietää maailman asioista enemmän kuin pietarilaiset itse... vanha sukulaiseni, sodat käynyt, kuuli Tolstoin kehumiseni ja totesi, että on aina ihmetellyt Dostojevskin yliarvostamista suhteessa Tolstoihin.
VastaaPoista