Tiernapojat tänään
Suomessa ainoana säilynyt mysteerinäytelmä
on Tähtipojat, jonka arkaaisuutta korostetaan
käyttämällä siitä tuota naurettavaa svetisismiä: tiernapojat. (Stjärnopojkar
eller hur?)
Sen keskeisinä tapahtumina ovat ns.
kuninkaiden kumarrus ja Betlehemin lastenmurha, hyvin dramaattista tavaraa
siis.
Jumalallisia henkilöitä ei esiinny,
mutta taikurikuninkaat, reyes magos,
kuten täällä Espanjassa sanotaan, ovat myös pyhimyksiä ja heidän jäännöksiään löytyy
niinkin läheltä kuin Kölnin tuomiokirkosta. Ne innoittivat aikoinaan myös
Heinrich Heineä ajankohtaisiin pohdiskeluihin:
Ersetzt die heilig’n Drei König’
aus Morgenland
mit einem abendländschen…
Toivottavasti meni oikein.
Pyhien kuninkaiden jäännökset
olivat nimittäin rautahäkissä ja runoilija, tuo liberaali ja rabulisti toivoi,
että sinne sijoitettaisiin pikemmin muuan juuri sen hetkinen ruhtinas, Preussin
Wilhelm, arvaan minä.
No, muutenhan tämä tähtipoikain
tarina on ihan sovinnainen, paitsi että keisariuden
jumalallinen valta saattaisi tahriintua siitä, että knihti vyöryttää vastuun
hirvittävästä lastenmurhasta keisarin niskoille.
Asia toki selvitetään sillä, ettei
Herodes, käskyn varsinainen antaja, ole mikään oikea kuningas, vaan tyranni ja
sellaisethan ovat paholaisen agentteja täällä maan päällä. Oikea
kuninkaanvalta, kuten myös keisarin valta on jumalasta.
Siltä varalta, ettei valistumaton
rahvas ymmärtäisi, että asia on totta tänäkin päivänä, on näytelmään
myöhäisessä vaiheessa lisätty vielä Aleksanteri II:n ylistys.
Herodeksen pahuus asiasta vain
korostuu ja samoin korostuu se kauhea ja rienaava vääryys, joka tehdään
murjaanien kuninkaalle, Balthasarille, joka siis, toisin kuin usurpaattori Herodes,
on oikea kuningas ja hyvien ihmisten kaipaama ja ylistämä. Hän myös paljastaa
Herodeksen tyranniuden.
Väkivallan edessä totuus ja oikeus
joutuu hetkeksi taipumaan, mutta vieläpä se hetki koittaisi Herodeksellekin…
Esimakua tulevasta on se, että
itämaan viisaat lähtevät kotimaahansa salaa tyrannilta, musta Balthasar, joka
edustaa Afrikkaa, palaa sinne ja Caspar ja Melchior Eurooppaan ja Aasiaan.
Tuomiopäivä on tuleva ja katsoja
ymmärtää ilman muuta, että tuo nyt syntynyt piltti on vielä paneva omalle
paikalleen niin hyveellisen Balthasarin kuin Herodes-tyrannin. Se on
väistämätöntä.
Siinähän se oli tuon varsin järkyttävän
kuvaelman pääasia. Se oli jopa poliittisesti korrekti tuon Aleksanteri II:een
tehdyn ekskurssin takia ja jälkeen. Lienevätkö sensuuriviranomaiset joskus
siihen kehottaneet? Ajankohta joka tapauksessa on niinkin myöhäinen kuin vuosi
1861 tai sen jälkeen, tuon mainitun orjuuden lakkauttamisen perusteella.
Niin tai näin, tuo sinänsä päälle liimattu
lisä sopii kyllä tällaiseen näytelmään, kun se pannaan sopimaan. Onhan se koko
juttu vähän sellainen karkeasti veistetty esitys, kuin venäläinen balagan.
Joka tapauksessa, näytelmän
kohtaloa ajatellessa tulee mieleen, miten tavattoman arkaluontoisina saatettiin
moisia rahvaan näytöksiäkin kerran maailmassa pitää, jopa tässä meidänkin
maassamme.
Lehdistösensuurihan oli tuohon
aikaan, Aleksanteri-keisarista lähtien, hyvin sallivaa ja julkaisijan oli syytä
muistaa lähinnä yksi tabu: keisariperhe ja mahdollinen majesteettirikos.
Sittemmin, duumakaudella sekin
pääsi lähes unohtumaan ja juttuja Rasputinin seikkailuista hovissa levitettiin
aivan avoimesti.
No, nuo tuollaiset,
majesteettirikosten ajat ovat ikipäiviksi olleet ja menneet, tulee
ajatelleeksi. Mikäpä voisi nykyään olla sellainen majesteetti, jonka
loukkaaminen aiheuttaisi seuraamuksia julkaisijalle?
Niin, mikä? Kauppahuone Stockmannin
käytös jonkun epämääräisen puolesta loukkaantujan
nettihöläytyksen takia paljastaa salamanvälähdyksen tavoin missä mennään.
Tuntuu siltä, ettei sivilisaatiomme
ole vain taantumassa, vaan romahtamassa. Kun täysin aivottomat, niin sanotusti poliittisesti
korrektit näkökohdat alkavat tuoda takaisin sellaisia yhteiskunnan kehitysvaiheita,
jotka jo puolitoista vuosisataa sitten ohitettiin, on todella aihetta pohtia vakavasti
sitä, minne oikein ollaan menty ja ne ollaan menossa.
Ruotsiksi Stjärngossar
VastaaPoistahttps://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/trettonhelgen
Herodes on myös selkeästi Toiseuden edustaja ja hänen kielteinen käsittelynsä näytelmässä loukkaa Lähi-Idästä tulevia maahanmuuttajia. Poikalasten joukkomurha olisi myös korvattava poikaoletettujen joukkomurhalla ja Aleksanteri II Lenin-sedällä!
VastaaPoistaMurjaanien kuninkaan laulun sanoja voisi myös hiukan modernisoida: "Hoo, jos minä olen rodullistettu, olen mioinä kaikista tunnetuin!"
PoistaEilisessä Tervon Kekkosjutussa toimittaja Ropponen sanoi, että Kekkosen suomettumispolitiikan takana olivat lähes kaikki, siis lehdistö, politiikot, vuorineuvokset ja kansa. Tämä kansan mukana oli harhaa silloin ja sama harha jatkuu tässä suvaitsevaisuushömpötyksessä. Valtaosa kansaa heitti herjaa Neukkulasta ja jupisi keskenään pahimpia luottamushöpinöitä kuunnellessaan, aivan kuin nytkin, eihän sivistyneet kansalaiset mene potkimaan turvapaikan hakijoita, eikä edes heitä tänne halaaviakaan, mutta heittää herjaa hyväntahtoisista hölmöistä ja jupisee pahimmista typeryyksistä. Jotkut ovat parantumattomia, kuten politiikasta Väyrysen ja Vanhasen kohdalla huomataan. Sama suvakkiuden puolella, Turun puukotuksen naisuhri aikoo jatkaa harrastustaan pakolaisten auttamisessa ja sopii vain kysyä kuinka monta naista jatkaa samoin, vaikka on joutunut ehkä hyvinkin rajusti huomaamaan, että toisissa kulttuureissa tuo miehinen seksuaalisuus ei ole feminismien aatoksista kuullutkaan.
VastaaPoistaPääongelma on kuitenkin kellokkaiden laumakäyttäyminen. Onhan siitä tutkimuksiakin, missä korkeammin koulutetut on osoitettu helpommin höynäytetyiksi.
"Kun täysin aivottomat, niin sanotusti poliittisesti korrektit näkökohdat alkavat tuoda takaisin sellaisia yhteiskunnan kehitysvaiheita, jotka jo puolitoista vuosisataa sitten ohitettiin, on todella aihetta pohtia vakavasti sitä, minne oikein ollaan menty ja ne ollaan menossa."
VastaaPoistaYhä älyttömämpää sensuurisantrailua odotellessa... Mitähän tosiaan silläkin tiellä on vielä vastaan tuleva? Aina kun luulee nähneensä lopullisen pohjanoteerauksen, tulee taas jotakin, joka noin nätisti sanoen pakottaa arvioimaan asiaa vieläkin kerran uudestaan...
Paljonhan siitä ns. kekkoslovakian ajan itsesensuurista puhutaan, mutta jotenkin tuntuu, että nykyinen tiukkapipoisuus ja ennen muuta reagoimisherkkyys milloin mihinkin triggeröitymiseen on jo nyt tasolla, jota ei vielä 30-40 vuotta sitten olisi osattu kuvitella olevan olemassakaan, ainakaan missän ei-diktatuurimaassa. Ja olihan tuohon aikaan sentään esim. Hannu Karpon ja Veikko Ennalan tapaisia journalisteja, joita ei ainakaan suorasanaisuuden puutteesta voinut moittia, ollaanpa heidän tyylistään ja henkilöistään sitten mitä mieltä hyvänsä. Ja joiden sanomisista toki osasi joku mielensä tuolloinkin pahoittaa, mutta pahoinpa silti epäilen, että nykyisin kyseisillä toimittajilla olisi jo edessä suora lento raastupaan.
Liioin Karin pilapiirroksia tuskin enää missään printtimediassa suostuttaisiin julkaisemaankaan, ja jokin Huovisen Rasvamaksan kaltainen satiirikin taitaisi päätyä tänä päivänä suoraan kustantamoiden ö-mappiin. Ja jos vaikkapa Hannu Salama saisi nyt alkaneena armon vuonna tuomion profeetta X:n herjaamisesta, niin armahdusta ei ehkä kannattaisi ihan henkeään pidättäen odotella. Onko tämä sitten kuinkakin suurenmoista kehitystä, sen voi jokainen päätellä itse tykönään, sano.
No jaa, kyllähän suomen kielessä on olemassa hölmömpiäkin svetisismejä kuin tuo bloggaajan mollaama nimitys. Mahtaako hänellä savolaisena olla mitään tietoa oman kotimaakuntansa vastaavasta perinteestä, joka nykyään taitaa olla kokonaan kadonnut Oulusta lähteneen version tieltä? Tähteä kiikuttavista laulajapojistahan on ennen ollut alueellisia variaatioita, Savonlinnassa ja Kuopiossa puhuttiin seerna- ja säärnapojista. Muistan lukeneeni heistä Jouko Hautalan kirjasta "Vanhat merkkipäivät", ja verkossakin löytyy yhtä sun toista:
VastaaPoistaSäärnapojat ja säärnalaulu Kuopiossa (1896)
https://fi.wikisource.org/wiki/S%C3%A4%C3%A4rnapojat_ja_s%C3%A4%C3%A4rnalaulu_Kuopiossa
Ja täällä on käyty keskustelua:
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast.php&id=3114
"Alkulaulussaan Savonlinnan 'seernapojat' kerskuvat: Mepä viisi viisast´miestä/Tämän seernan rakensin´/Jumalalle kunniaksi/sekä ihmisten iloks´. Laulu todistaa ainakin itäsuomalaisia tähtipoikia olleen viisi. Heidän joukossaan oli kyttyräselkäinen oliokin, tällä kertaa Muriaani. Näytöksen lopussa Herodes 'kuittaa' Muriaanille, joka vastaa savolaisella aksentilla.
'Mistäs on hartees ryttyseks tullut?'
'Akka avantoon putosj, mie mänin auttamaa, niskat nyrskäht, takapuolj tyrskäht.'"
Eikö Savolainen kulttuurirahasto voisi elvyttää tätä unohtunutta seernapoikaperinnettä? Minua pelkkä ajatus savvoo huastavasta muriaanikuninkaasta saa helvetin iloiselle tuulelle!
Pyhän Olavin kilta! Ota koppi!
PoistaMinusta tuo "Keisari saa vastata etestämme..." on nerokas arkielämän ja arvomaailman asemoija vielä tänäkin päivänä. Samoin muutenkin tämä kotikutoisuus ja vakavanrujo esitystapa jotenkin sopii meille.
VastaaPoistaJa juuri se lopulta tekeekin siitä erinomaisen. Se on kuin paikallinen viilistä ja talkkunasta tehty annos, jolla kaukaisesti jäljitellään pannacottaa. Muistot ja kulttuurin jatkumo vaikuttaa siihen, miltä se maistuu.
Vaikka kyllä minulle maistuu se pannacottakin.
”Tuntuu siltä, ettei sivilisaatiomme ole vain taantumassa, vaan romahtamassa.”
VastaaPoistaKun seuraa asioita, romahduksen pelkäämisestä on hiljalleen siirtynyt pelkäämään sitä, että se ei tule tarpeeksi nopeasti.