Se hullu vuosi
Ilkka Malmberg, 1917. Samaan aikaan toisaalla. HS-kirjat
2017, 281 s.
Muistan, kun puoli vuosisataa
sitten ilmestyi Keijo Kylävaaran kirja Vuosi
seitsemäntoista. Nuorena historianopiskelijana tykkäsin siitä paljon.
Meillähän ei ollut aiemmin ollut vielä mitään vastaavaa eikä tainnut olla
paljon muuallakaan. Kirja oli reportaasi hullun vuoden touhuista Suomessa ja
perustui enimmäkseen ajan lehdistöön.
Siinä tunsi tosiaan reportterin
läsnäolon ajan hullutuksissa, kansalaiskokouksissa, rähinöissä ja kahinoissa.
Merkittävää oli, että tapahtumat oli tarkoin sijoitettu Helsingin topografiaan
ja sielunsa silmillä voi kuvitella, mitä touhuttiin Säätytalossa ja mitä
Heimolassa, mitä reittiä Seyniä ja Borovitinovia kuljetettiin viraltapanon
jälkeen tai missä Nepenin ammuttiin tai amiraali Maksimov puhui kansalle.
Nythän vastaavia kirjoja on
ilmestynyt jo melkoinen liuta, mikä on kiinnostava ajan ilmiö. Sen sijaan monelle
saattaa jäädä noita kirjoja lukiessa epäselväksi, missä mentiin tämän matoisen
maailman muilla kolkilla. Toki Suomi on suuren osan historiastaan ollut hyvin suuressa
määrin saari, mutta ei sen historia tietenkään itseriittoista ole.
Vuosi sitten menehtyneen Helsingin
Sanomien tähtitoimittajan Ilkka Malmbergin kirja kuvaa nimensä mukaisesti sitä,
mitä tapahtui samaan aikaan toisaalla, siis ei Suomessa tai ainakaan siellä,
missä sen historiaa tehtiin.
Toki Suomi on useastikin mukana
tapahtumissa ja tekijä näyttää haluavan korostaa sitä, miten kansainväliset
virtaukset ja suurpolitiikka heijastuivat meillekin tai muuten vaikuttivat
suomalaisten elämään.
Esimerkiksi sopii vaikkapa
turkulainen laivapuuseppä Juho Koivisto, jonka alta laiva upotettiin kolmasti.
Hyvällä tuurilla mies säilyi hengissä ja hänen lastensa joukkoon ilmestyi sitten
vuonna 1923 pikku Mauno, jolla oli historiassamme merkittävä rooli.
Merkittävä suomalainen ilmiö oli
myös horrossaarnaaja Maria Åkerblom, jonka tarinaan kirjoittaja palaa useasti.
Hänenkin henkilönsä kuvastaa kiintoisasti eräitä aikakauden erityispiirteitä,
nimittäin niin sanotun houruinhoidon osalta. Se on aihepiiri, joka taas vie
tarkastelemaan aikakauden muita virtauksia, muun muassa eugeniikkaa.
Eugeniikkahan oli tuohon aikaan sangen
suuressa kunniassa etenkin länsinaapurissamme Ruotsissa ja kaipa sen
perusperiaatteet aivan järkeviä ovatkin. Asioissa vain oltiin taipuvaisia
menemään paljon pitemmälle, kuin nykyisin uskallettaisiin ja tehtiin tämä
vieläpä heiveröisin perustein.
Malmberg kuvaa aikakautta myös
ulkomailla oleskelevien suomalaisten kautta. Sellaisia ovat muun muassa Ville
Ritola ja Arvo Ylppö.
Ja riittihän meikäläisiä joka
junaan. Ilmeisesti samaan aikaan Mata Harin kanssa teloitettiin vakoilijana
myös muuan suomalainen? Vähemmän hänestä toki on puhuttu.
Toki Venäjälläkin oleskelevista
suomalasista jokunen mainitaan. Mannerheim oli myös vuonna 1917 sellainen,
mutta Fridolf Höök kyllä oikeastaan
kuoli jo yli kymmenen vuotta ennen hullua vuotta. Hänen tarinansa on kyllä
erittäin pittoreski ja ihan mukava se on tässäkin, mutta muita Venäjän
suomalaisia olisi myös riittänyt vaikka kuinka myös vuodelta 1917.
Ei tämä toki moite ole. Malmberg on
todella hyvä kirjoittaja ja osaa tiivistää tekstiinsä valtavan määrän asiaa ja
näkökulmia, joista monet varmaankin ovat kaikille uusia.
Sellaisista herroista kuin
pierutaiteilija Pujol alias le petoman
on meillä toki ennenkin kirjoitettu, mutta kyllä hän sen verran hauska ilmiö
oli, että ansaitsee tulla taas mainituksi sellaisten hahmojen kuin Leninin,
Trotskin ja Freudin ohella.
La
belle époque ei merkinnyt pelkästään
uuden maailmankuvan ja uuden taiteen ja kirjallisuuden läpimurtoa. Se ei ollut
pelkkää puritas-kirjaston ja hysterian aikakautta, vaan myös uudenlaisen
viihteen ja massakulttuurin alkua. Se oli myös salapoliisiromaania ja filmejä
ja Karl Mayn eksoottista romantiikkaa.
Vuoteen 1917 mennessä vuosisadan
vaihteen pyörryttävä syöksy eteenpäin oli jo vaihtunut ennen kokemattoman
makaaberin sodan lohduttomuuteen, mutta toki tuo aika oli vielä niin lähellä ja
ihmisten muistissa tuoreena, että kirjoittajalla on kaikki syyt sitäkin kuvata.
Oma lukunsa olivat siirtomaat,
jonne meitä yhdistivät yllättävän monet asiat. Suuri osa Kongo-joen laivureista
oli nimittäin suomalaisia ja ruotsalaisia. Suomalaiset ne löysivät myös
Katangan kuparin.
Todella merkittävä hahmo oli joka
tapauksessa lähetyssaarnaaja Martti Rautanen, jonka toiminta Ambomaalla näyttää
ansaitsevan varauksettoman kiitoksen. Rautanen oli muuten syntyjän inkeriläisiä
ja omasi erinomaisen kielitaidon myös afrikkalaisissa paikalliskielissä.
Hirmuinen räjähdys tapahtui
Halifaxissa samaan aikaan kuin eduskunta julisti Suomen itsenäiseksi. Räjähteillä
lastattu laiva törmäsi toiseen, syttyi palamaan ja tuhannet tonnit sotilasräjähteitä
tappoivat oitis pari tuhatta ihmistä ja tonnien painoisia esineitä löytyi
kilometrien päästä.
Toki Malmberg kuvaa myös
suomalaisen valtuuskunnan käyntiä Smolnassa itsenäisyyden tunnustusta hakemassa
ja piirtelee muutenkin loputtomasti teräviä laatukuvia niistä tärkeistä
tapahtumista, jotka itse asiassa usein olivat varsin banaaleja aikanaan.
Tai sanotaan nyt, että kärpäsestä
usein tehtiin härkänen ja päinvastoin.
Jopa Ranskassa kaikista maailman maista saatiin kehitettyä suuri häväistysjuttu
Marie Curien ja hänen puolisonsa ympärille.
Englantilainen Cherry-Garrard
puolestaan vaaransi henkensä uhkarohkealla naparetkellään, mutta loppujen
lopuksi hänen oli aluksi mahdotonta saada museota kiinnostumaan
ainutlaatuisista löydöistään.
Saksalaiset tunnetusti yrittivät
nostattaa arabeja pyhään sotaan englantilaisia vastaan ja Arabian Lawrence
puolestaan toimi heidän tuhokseen. Bagdadin radan ansiosta Turkki-kuume oli Saksassa
korkealla ja väitettiin jopa keisari Wilhelmin kääntyneen islamiin…
Teen sen johtopääätöksen, että
monet yksityiskohdat kirjassa perustuvat kirjoittajan mielikuvitukseen eivätkä nyt
kovin ankarasti vastaa lähteiden kuvaamaa todellisuutta. Ne ovat kuitenkin
sitäkin hauskempia lukea.
Kirja jäi valitettavasti tekijältä
kesken, mutta kollegat toimittivat sen julkaisukuntoon. Hyvä näinkin.
Toimittajat ovat aivan oikeassa siinä, etteivät he enää tavoita Malmbergin
tyyliä ja henkevyyttä, mutta kyllä kokonaisuus silti on nautittava.
Tulvahtipa tuosta Karl Mayn mainitsemisesta varhaisnuoruuden hienoimmat hetket. Vai voiko nuori poika ennen seksi-ikäänsä viettää paremmin aikaansa, kuin uppoutumalla Hopeajärven aarteeseen ja intiaanipäällikkö Winnetoun seuraan.
VastaaPoistaMinä luin myös Zane Greyn lännenkirjoja ollessani vähän toisella kymmenellä.
PoistaAjattelin tässä vaatimattomassa kommentissani tuoda esiin sen, että olen tavattoman mieltynyt intellektuelli Vihavaisen tapaan tarkastella kovin laaja-alaisesti suomalaisuutta osana maailmankuvaansa. Pohdiskelet seikkaperäisesti ja silti henkäyksen kepeällä ja iloisella otteella kulttuuriamme ja sen positiota maailmassa, erityisesti itänaapurimme paikoin henkisesti kuristavassakin syleilyssä. Saat täällä maailmanlaidalla elelevän pohdiskelijan tuntemaan itsensä tärkeäksi kirjoitustesi kautta ja tuntemaan pakahduttavaa ylpeyttä suomalaisuudesta!
VastaaPoistaKiitokseni!
Bolshoi Spasibo!
БольшоЕ Спасибо! eli bolshoYE spasibo, notta menee neutrin taivutus silleen ettei näytä ihan tyhmältä.
PoistaKylävaaran kirja paras kohtaamani jossa kustantajana Helsingin Sanomat. Esineenäkin miellyttävä. Valitettavasti Malmberg ei ehtinyt tätä projektiaan loppuun, kuuluu kuitenkin sarjaan "ehdottomasti luettavat". -jussi n
VastaaPoistaOpettaja, minäkin olen täällä katsomossa! Nämä anonyymien huudahdukset kuvaavat hyvin kansakunnan henkistä tilaa. Ei tiedä itkeä vai nauraa.
VastaaPoistaItke ja naura sitten vaikka vuorotellen. Tuskinpa ketään kiinnostaa.
PoistaHeikki, Heikki!
PoistaKävin lukemassa kirjoituksiasi, ja taitava kirjoittaja se olet sinäkin!
Parempi olo nyt? Ei itketä lauantaina, ei viitsitä murjottaa, ei lauantai koskaan loppua saaa.
kiitti vaan, palautteesta. Ei nyt itketä vaan nauretaan kun en tullut ajatelleksi että kyllähän kymmenvuotias osaa kirjoittaa jos osaa lukea Zane Greyn kirjojakin!
PoistaHah hah, tämä selvä, kiitos myös kovasti palautteesta. Hyvä, kun itku vaihtui lopulta nauruun!
PoistaJos blogisti kirjoittaisi vaikkapa nimellä Gavrilov-Pettersson kommentaattoreita löytyisi pilvin pimein omalla nimellään. Myyttinen Suomi. Ikäänkuin syntymänimi ei olisi yhtälailla yksilöllisyyttä määrittelevä kuin ihon väri. Harva siihen on itse voinut vaikuttaa.
VastaaPoista