Hurskas humpuuki
Tiesitkö, rakas
lukija, että itsesaastutus eli onania aiheuttaa hermoheikkoutta,
hedelmättömyyttä ja pitkälle kehittyessään aivojen kuivettumista ja halvaavaa
tylsistymistä?
Melko varmasti
tiesit tällaista vielä noin sata vuotta sitten väitetyn ja myös sen, ettei
asiassa ole mitään perää, ei siteeksikään.
Kuitenkin myös
meillä julkaistiin satakunta vuotta sitten kokonainen kirjasarja, Puritas-kirjasto taistelemaan nuorison
riettautta vastaan. Itsesaastutuksen vastustaminen oli olennainen osa tätä
taistelua.
Myös tuon ajan kaunokirjallisuudesta
heijastuvat ankaran taistelun merkit. Tuntemamme ajan ylväät tahtoihmiset olivat
kukaties syntyneet juuri tuon taistelun tuoksinassa. Osa taas näyttää ainakin
silloin tällöin retkahtaneen ja suistuneen neurasteniaan
ja hysteriaan.
Miksi juuri tuo
aika näyttää olleen tämän moralisoivan humpuukin kukoistusvaihetta, on vaikea
sanoa. Jotakin ajankohtaista tarvetta kai se palveli. Prostituutio näyttää
silloin villiintyneen milteipä hallitsemattomaksi, mikä varmaankin liittyi
yhteiskunnan rakenteellisiin muutoksiin.
Samaan aikaan
korotti ääntään naisasialiike ja esimerkiksi Venäjällä dekadenttinen virtaus
saattoi julistaa koko seksin ja myös ns. sukupuolijärjestelmän suorastaan
vanhentuneeksi tai ainakin läpikotaisin pahaksi. Tällaisiin seksin kieltäjiin
-siis teoriassa- kuului myös itse Tolstoi.
Niinpä
sukupuolihimosta tehtiin suorastaan perkeleellinen asia, joka sai korvata sen
helvetinpelon, joka uskontopuolella oli jo ihmisten mielestä haihtunut.
Nyt olivat
epäilyksenalaisia kaikki poikalapset toiselle kymmenelle päästyään ja ongelma
sen kuin paheni iän karttuessa. Kuinka sanoikaan muuan varttuneeseen ikään
päässyt opettaja: ”Ellette pelkää Jumalaa ja häpeä ihmisiä, niin pelätkää
kuppaa!”
Siihen pelkoon
todella oli syytä. Salvarsaanikäsittely lienee auttanut ainakin oireisiin,
mutta kunnolla pesiytynyt kuppa oli ja pysyi, kunnes todella tuhosi aivot ja
johti selkäydinkatoon ja tuohon halvaavaan tylsistymiseen.
Onanismin tieteellisen tutkimuksen
aloitti sveitsiläinen hermolääkäri Samuel-Auguste Tissot jo 1700-luvun
puolivälissä ja juuri hän oli havaitsevinaan sen kauhistuttavat seuraukset. Hän
oli kalvinisti, joka kuuluu toimineen myös Vatikaanin neuvonantajana, outoa
kyllä. Mutta ehkä saatana oli sentään yhteinen, vaikka pyhistä oli erimielisyyttä?
Seksuaalisuuden
vapautuminen ylenpalttisista tabuista ja samantein kvasitieteellisestä
humpuukista tapahtui meillä 1960-luvulla ja itse asiassa vasta vuosikymmenen
jälkipuoliskolla. Tämän voi todeta vaikkapa pornografiaoikeudenkäyntien
loppumisesta ja koko tämän alan vapautumisesta. Se tapahtui yhtäkkiä.
Samaan aikaan
tulivat ehkäisypillerit ja antibiootit puolestaan tekivät sukupuolitaudeista
pikku juttuja. Ainakaan ne eivät enää olleet elämän kokoisia katastrofeja.
Siinä sitä
sitten mentiin ja kyyti oli kovaa.
Kulttuurin vitka
kuitenkin ilmeni siinä, että vielä tuolla vuosikymmenellä varsin monet nuoren
sukupolven edustajat saivat tutustua sukupuolielämän (eli siitinelon) perusteisiin sellaisista kirjoista, jotka vielä enemmän
tai vähemmän tunsivat ja tunnustivat kaikki nuo onanismin seurausten kauhut,
joita lääketieteen piirissä ja liepeillä oli kehitelty tohtori Tissot’sta
lähtien.
Ihmisiä, joille
tuo maailma oli aikanaan totista totta, elää yhä keskuudessamme.
Hätkähdyttävää, eikö totta?
Noihin aikoihin,
eli siis 1960-luvulla ilmaantui sentään se vastavaikutus. Muuankin kirjoittaja,
lääkäri taisi olla, argumentoi, että on aivan sama, kiihottaako miehen elintä
naisen vagina vai jokin muu. Senhän sanoo terve
järki.
Tämä järjen
tuominen mukaan tähän sekasotkuun lienee monellekin ollut mullistava uutuus.
Siinä sfäärissähän oli totuttu pelaamaan moraalin termein ja muilla ylevillä
asioilla.
Sen jälkeen
sitten järki voittikin kaikkialla ja kaikki olivat onnellisia ja ovat yhä, vai
kuinka?
Valitettavasti
järki ei paljoon pysty, ellei sille anneta mahdollisuuksia. Kun hyvää
tarkoittavat tomppelit aikoinaan halusivat pistää lapset elämään siveästi, he
kertoivat niille satuja, jotka pelottivat ja siten myös kasvattivat. Eihän
noiden hyödyllisten väitteiden totuusarvolla oikeastaan ollut mitään väliä niin
kauan kuin ne tekivät tehtävänsä.
Mitä lapsiin
tulee, järjen käyttö ei ole heidän vahva puolensa ja sama koskee myös useimpia
vanhempia, etenkin naispuolisia. En sano tätä parjatakseni enkä pysty myöskään
esittämään väitteelle tutkimuksellista pohjaa.
Se vain nyt
näyttää olevan niin, että kasvatuksessa tunne, se oikea ja herttainen tunne on
avainasemassa ja niin varmaan täytyy ollakin. Voi vain kauhistella ajatusta,
että kasvattajat käyttäytyisivät aina järkevästi.
Onhan meillä
historiassa toki sellaisestakin esimerkkejä. John Stuart Mill oli sellaisen
kasvatuksen uhri. Toki hänestä tuli ihan hyvä filosofi, mutta hän taisi kärsiä
jonkinlaisesta sielun kuivettumisesta ja oli itseensä tyytymätön tässä
suhteessa.
Liian pitkälle
mielestäni joka tapauksessa mennään, kun aikaihmisille yhäkin
yritetään syöttää väitteitä, jotka eivät kestä alkeellisintakaan järjen
käsittelyä, olivatpa ne miten hyödyllisiksi arvioituja tahansa.
Tämän päivän
(12.1.) Helsingin Sanomissa, Kaja Kunnaksen jutussa, joka käsittelee Tallinnan
prostituutiota, joka näyttää lähes hävinneen, (huom. marttyyreiksi pyrkivät itätyttöilijät!) muuan haastateltava
sanoo sakramentaaliset sanat.
Hänen mukaansa
”Nyt ymmärretään yleisesti, että seksin
ostaja aiheuttaa fyysistä ja henkistä vahinkoa”.
Mitäpä tuohon
lisäämään? Kestäisiköhän väite järjen argumentteja? Ehkä sitä joka tapauksessa
pidetään hyödyllisenä? Ainakin hesarissa? Kyseessä on siis kauppa, joka
toteutuu vain ostajan kautta…
Seksin ostaja on
tosiaan aivan ilmeisesti seksikaupan välttämätön osapuoli, mutta mahtaako hän
sentään olla ainut ja jos, niin miksi?
Tunnen vain kaksi (2) mustavalkoista asiaa;
VastaaPoistapanda ja seebra, joten on huudettava tuossa
luodolla päivystävälle Haavruualle että onko
tuo hesarin kirjailija peräti houkka vaiko ihan
muuten...
Historianhoitaja Erkki Tuomioja tunnetaan vuosikymmenien mittaisesta lukuharrastuksestaan minkä tuloksia hän on ahkerasti jakanut lukijoille blogissaan. Hän on perustellut varsin kirjavaa lukemistoaan kaiken maailman lentokenttien kioskien tarjonnalla täyttämään luppoaikaa lentokoneessa. Joskus on arveltu hyvien veljien lähettäneen hänelle puolivalmiiksi pureskeltuja tekstejä joita on sitten luettu hänen nimissään.
VastaaPoistaTiettävästi hän ei kuitenkaan ole saman viikon aikana käsitellyt Venäjän historiaa, espanjan sanojen merkityksiä, kiljunpolton ohjeita ja ihmisten sukupuolielämää. Häntä pidetäänkin tosikkona.
Ei kiljua polteta, senkin tosikko! Maksassa poltetaan kyllä mutta se on eri juttu.
PoistaHesari on mainio esimerkki, mitä feministinen itsesaastutus saa aikaan. Lehdessä on pitkälle kehittynyt oireyhtymä älyllisestä tylsistymisestä ja todellisuuden hämärtymisestä.
VastaaPoistaMitä taas tulee tuohon seksiin, niin aivan empiirisiin ja ympäristöhavainnollisiin kokemuksiin perustuen sanoisin, ettei kuuskytluvulla tapahtunut mitään ratkaisevaa hyppäystä vapauksien suhteen, sillä kyllä asiaan myönteisesti suhtautuvia oli yllin kyllin jo viiskytluvun loppupuolellakin. Kokemukseni ja havaanointini aloitin pienessä pohjoisessa kaupungissa ja jatkoin kuuskytluvun puolella Bottalla, Vanhalla yliopistotalolla ja jopa Sörkän Vennulla kävimme vierailemassa. Kaikissa paikoissa tapasin asiaan myönteisesti suhtautuvia nuoria, jotka auttoivat minua todistamaan sen ikiaikaisen totuuden, että kaikkea muuta sitä vanhana voi katua, mutta ei villiä nuoruuttaan.
"Siihen [kupan] pelkoon todella oli syytä. Salvarsaanikäsittely lienee auttanut ainakin oireisiin, mutta kunnolla pesiytynyt kuppa oli ja pysyi, kunnes todella tuhosi aivot ja johti selkäydinkatoon ja tuohon halvaavaan tylsistymiseen."
VastaaPoistaTeinivuosinani tutkin innokkaasti isovanhemmiltani perintönä saatua noin 15-osaista Bonniers Konversationslexikonia 40-luvulta. Teoksen kuvitus oli lähes pelkästään mustavalkoista, mutta eräille erityisen tärkeille aiheille omistettiin värillisiä liitteitä. Yhdessä liitteessä esiteltiin kuppatautia eri vaiheissa, ja lähikuva visvaisesta avohaavasta oli lievästi sanoen tyrmäävä.
" Hän oli kalvinisti, joka kuuluu toimineen myös Vatikaanin neuvonantajana, outoa kyllä."
VastaaPoistaEpäillä tuota sopii. Vatikaani on kiinnostunut myös nykyajan tieteilijöistä ja monia siellä erilaisissa seminaareissa käykin. Neuvonantajiksi heitä tuskin voi kuitenkaan sanoa.
Junnu Vainion sanoin: Kenen syy, yksi myy, toinen sitten ostaa... Tyhmempi ajattelee, että myyjälläkin olisi joku vastuu, niinhän se on huumekaupassakin.
VastaaPoista