Pöyristymisen muuttuva rooli
Jokainen kai
muistaa, miten koko Eurooppa ja osin muukin maailma järkyttyi äärettömästi, kun
muuan taapero kuvattiin hukkuneena meren rannalla.
Yleensä ei ollut
tiedossa se tarina, joka oli asian taustalla, mutta mitäpä siitä. Banaali kertomus
isän tekohampaista kuultiin sitten myöhemmin. Muuttiko se asiaa? Miksi? Emmekö
me joka tapauksessa järkyttyneet aidosti ja aiheellisesti? Emmekö myös
lopultakin ja viime kädessä sittenkin olleet syyllisiä ja oliko sillä oikeastaan
väliä?
Tekohampaat
tekohampaina. Voidaanko edes koko maailman onnea ostaa lapsen kärsimyksillä,
kysyi aikoinaan Ivan Karamazov ja vastasi kieltävästi. Luulen, että tätä
asennetta pidetään yleisesti ylevänä ja ymmärrettävänä. Oikeudenmukaisuutta ei
ole mahdollista luoda tuollaisilla uhreilla. Voidaanko se sitten luoda
äärettömällä pöyristymisellä on jo toinen juttu ja sangen kiinnostavakin, sillä
senhän me kaikki joudumme kohtaamaan.
Minua on joskus
vaivannut kysymys siitä, mikä on ylevän ja vielä ylevämmän pöyristymisen
välinen ero ja millaisissa tapauksissa tavallinen moraalinen närkästyminen
riittää ja vastaavasti ei riitä.
Alussa mainitun
taaperon kohtalo oli toki ääretön tragedia. Jos kerran ihmisen arvo
ainutkertaisena olentona on ääretön, asia onkin oikeastaan pelkkä truismi.
Kaipa meidänkin,
joka iikan kuolema on tai ainakin tietyissä oloissa voisi sitten olla ääretön
tragedia. Onko se vanhojenkaan kohdalla varsinaisesti komedia? Ketään ei voida
korvata eikä laskea hänen elämälleen hintaa.
Näin siis
periaatteessa, vaikka käytännössä hintaa laskelmoidaan joka päivä ja monille
lääkäreille preferenssien määrääminen on jokapäiväistä työtä. Onhan meillä vain
rajallinen määrä resursseja ja äärettömiä asioita pitää hoitaa.
Eikä se ääretön
muuten tarkoita kaikkein suurinta ja kaiken ohittavaa. Tokihan myös
matematiikassa äärettömiin ei kuulu vain yksi ainoa luku, vaan niitä on ääretön
määrä ja kaikki toinen toistaan suurempia, ns. ylinumeroituvia lukuja,
muistaakseni. Tai siis niitä on pienempiä ja suurempia äärettömiä.
Niinpä lienee
aivan mahdollista järkyttyä tai pöyristyä äärettömästi yhden ihmisen
kohtalosta, mutta vielä enemmän äärettömästi useiden ihmisten kohtalosta.
Näinhän sitä näemmä yritetäänkin tehdä.
Napoleonin
tilillä oli miljoonia ihmishenkiä, mutta se roistomaisuus, jolla hän murhautti
Enghienin herttuan, saattoi nostaa häntä vastaan enemmän pöyristyjiä kuin
mikään toinen, mittakaavaltaan paljon suurempikaan ilkityö. Se oli sitä aikaa.
Itse asiassa
ihmisen kyky pöyristyä on ilmeisen rajallinen. Aikoinaan moraalisen tunteen
suuruutta pyrittiin osoittamaan eri tavoin. Vaatteen repäiseminen,
paastoaminen, säkkiin ja tuhkaan pukeutuminen ja muu vastaava kertoivat, ettei
kyseessä nyt tässä tapauksessa ollut joutava arkipäivän närkästyminen, vaan
ääretön liikuttuminen ja kenties jopa moneen muuhun verrattuna erityisen
suuresti ääretön.
Nykyään
pöyristymisen suuruutta voidaan käytännössä ilmaista vain sanallisesti ja siinäkin
on rajoituksensa, koska ns. vihapuhe
edustaa suurempaa pahaa kuin pöyristymisen edustama hyvä. Se ei siis suinkaan
ole pöyristymisen korkein muoto. Näin olen ainakin asian ymmärtänyt.
Pöyristymisellä
oikeissa paikoissa on sinänsä kyllä erittäin suuri arvo, mutta, se kuuluu joka
tapauksessa kansalaisvelvollisuuksiin. Se on vähän niin kuin kymppi
käytöksestä. Erinomainen numerohan se on, mutta ei mitenkään erityisen
kiitoksen arvoinen. Pienetkin puutteet ja hairahdukset tällä alalla sen sijaan
tuomitaan ankarasti ja suurella yksimielisyydellä.
Itse asiassa
voisin kerettiläisesti kuvitella, että esimerkiksi vuoreen kahlittu Prometheus
tai jonninjoutavalla kivenpyörityksellä työllistetty Sisyfos ovat saattaneet
alituiseen viljellä vihapuhetta.
Proetheuksen
tapauksessa ainakin on ajateltu hänen kironneen ja halveksineen Zeusta.
Laokoonilla taisi olla sama juttu. Eiköhän kyseessä ollut vihapuhe. Jos nämä sankarit olisivat olleet suomalaisia, tiedämme,
mitä sanoja he olisivat päästelleet. Kauhistuttaa sitä ajatellakin.
Vihapuhe taitaakin itse asiassa olla se
normaali tapa reagoida, kun ihminen kohtaa jotakin aivan erityisen saastaista ja
alhaista tai siis sellaiseksi oletettua. Ajatelkaamme nyt vaikkapa, että joku
ottaisi ja leikkaisi kurkun auki joiltakin puolustuskyvyttömiltä naisihmisiltä
keskellä toria. Eihän siinä elegiat riittäne, kyllä siinä ärräpäät lentelevät.
Asia tuntuu
oikeastaan aika ymmärrettävältä ja luonnolliselta, jopa väistämättömältä,
syntiemme tähden. Tosiasiassa vihapuhetta, myös äärettömän suurta ja aitoa,
kuitenkin kammotaan aivan erityisesti. Mistä asia mahtanee johtua?
Onko vihapuhe oikeastaan jostakin
selittämättömästä syystä äärimmäisen pahuuden ilmaus siinä kuin hurskas
pöyristyminen edustaa hyvyyttä?
Entä miten
suurta pöyristymistä vihapuhe ansaitsee? Onko syytä palkata kaksi komppaniaa
poliisimiehiä etsimään ja rankaisemaan sitä? Entäpä jos otettaisiinkin asiaan
positiivinen ote ja saman verran henkilöitä ryhtyisi palkitsemaan oikein
reagoivia ja jättäisi vihapuhujat omaan arvoonsa?
Ja viimein, kun
kerran ihmisaivot yleensä vaativat selvyyttä ja kaipaavat kaikkeen
järjestelmällisyyttä, lienee syytä kysyä: millainen määrä hurskasta
pöyristymistä tarvitaan korvaamaan eli siis neutralisoimaan erilaisia
vihapuheen purskeita? Entä tekemään vaikkapa koko jutusta voittopuolisesti
myönteinen ja ylentävä kokemus?
Voiko sama
henkilö suorittaa molemmat toiminnot esimerkiksi ajatuksen tasolla? Entä
kirjallisesti? Käykö se päinsä vaikka samana päivänä tai viikon välein?
Ajattelen tässä
myös ja jopa erityisesti ns. tehokasta katumista, sen määrittelyä ja
mahdollisuuksia.
Yksittäisen taaperon hukkuminen ei ollut ääretön tragedia, vaan ainoastaan seurausta islamilaisen yhteisön kehittymättömyydestä, jota on jatkunut vuosisatojen ajan. Se on ääretön tragedia samoin kuin se, että yksittäistapaukset sumentavat ns hyvien ihmisten ajattelukyvyn. Vihapuhettahan ei edes voi olla moniarvoisessa yhteiskunnassa. Orwellin rakkausministeriöhän siihen tarvitaan.
VastaaPoistaTehokkain katuja osoittaa laukauksen omaan niskaansa.
VastaaPoistaMinusta pöyristymistä on kahdenlaista. Sitä, jonka motiivina on ylevöityminen tai ainakin sen epäilyn häivyttäminen, että oma minä on jossain suhteessa kelvoton. Tällainen pöyristyminnen sopii herkkäsieluisille tytöille. Toinen motiivi voi taas olla suoranainen oman edun tavoittelu. Esimerkiksi Sauli Niinistö jaksoi vielä eilen iltauutisisten aikaan olla aivan pöyristynyt Halla-Ahon kesäisestä, sinänsä aivan asiallisesta lausunnosta.
VastaaPoistaSe ei tainnut olla edes kesäinen lausunto, vaan puolitoistavuotta sitten haastattelussa puhuttu juttu. Niinistö oli sitten erikseen kaivanut asiasta silloin raportoineen lehden esille voidakseen pöyristyä juuri iltauutisten aikaan.
PoistaPääministeri kutsuu helikopteriperspektiiviä ymmärtämättömiä yrittäjiä lampaiksi, Niskalaukaus on mainittu.
VastaaPoistaTotuuden jälkeisen ajan käsitteet alkaa olla hallussa.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaJoulun aikaan pyöristyn helposti. Tammikuussa kadun tehokkaasti. En kai vain ole epävakaa?
VastaaPoistaTolct
Olennainen tuossa on nimenomaan kuva. Kuva on tunnevammaisille kosketuskammoisille ihmisille ihan "loogisesti", "symmetrisesti" todempaa kuin todellisuus, ja vaatii jämerämpiä keinoja. Kuva tuntuu tiivistetetyltä todellisuudelta siinä missä minä tuntuu (asianmukaisen koulutuksen jälkeen, tietysti) kaikkeen kykeneväiseltä tiivistetyltä ihmisyydeltä.
VastaaPoistaTämä hahmo on kuvattu sinänsä jo kirjallisuudessa: Calvinon Olematon Ritari kohtaa leidin, joka ihastuu häneen juuri siksi, ettei hän ole olemassa, ja koska hän näin ollen tahdottomana suorittajana osuu aina maaliin ja säätelee huoneen lämpötilaa edestakaisin uskomattoman herrasmiemäisesti tulta kohentamalla tai miedontamalla. Taikka Musilin romaanin Diotima, joka ihastuu niinikään ikihahmoon, journalistitasoisesti sivistyneeseen mutta myös piireissä menestyvään Arnheimiin, tuohon sotia edeltävän Wienin hesarinkolumnistiin, ja he jossakin vaiheessa romaania jo melkein uskaltavat lähestyä toisiaan. He tuntevat siinä suuria, suorastaan mestarieckhartilaisesti lyllertäviä tuntemuksia.
/KK/
Kun kuulen poliitikon suusta toistuvasti äärettömän sitä ja äärettömän alkaa yököttää. Varsinkin eräs savolainen pääministerimme, joka sukkuloi itsensä sujuvasti Brysseliin sortui puheissaan usein äärettömään.
VastaaPoistaÄärettömät ovat muuten melko tuoreen mukaan yhtä äärettömiä!
https://www.scientificamerican.com/article/mathematicians-measure-infinities-and-find-theyre-equal/
Hyvinvoinnin hinta sekä henkilökohtaisella että kulttuurisella tasolla on maksettu arviointikyvyn heikkemisellä, kirjoittaa Christopher DeGroot artikkelissa, missä hän käsittelee monikultturisti-intellektuellien sentimentaalisuutta, mikä on pehmentänyt kieltä, ja missä tärkeät sanat ovat menettäneet merkityksensä, ja kuinka nämä intellektuellit osaavat tehdä voittoja tästä kulttuurisesta jälkeenjääneisyydestä. Itsepetoksellista toivetta pidetään parempana kuin katsoa suoraan meneillään olevaa monikulttuurista tragediaa.
VastaaPoistaTotuus on usein poliittisesti epäkorrekti, koska poliittinen korrektius on vääristänyt määritelmät, ja ihmismieli (harvoin poikkeuksin) ei jaksa suorittaa epäkiinnostavaa ponnistusta ymmärtääkseen ilmiötä. Idealismi on johtanut tunteiluun. Nuoriso on yliopistoissa johdatettu harhaan, sentimentaalinen autoritaarinen mieli pahoittaa mielensä toisinajattelusta puolustaessaan edistyksellistä unelmaansa. Nimenomaan koulutettujen piirissä on omaksuttu näitä valmiita ratkaisuja.
Monikultturisti-intellektuelli on tosiasiassa hyvin haluton luomaan sosiaalista oikeudenmukaisuutta, vaikka siitä koko ajan puhuukin. Hän on pettäjä, demoni, joka haluaa tulla käsitellyksi enkelinä. Niinpä hän puhuu etuoikeuksistaan ja syyllisyydestään. Hän osoittaa omahyväisen hurskaasti maanmiehiään (niitä terveesti ajattelevia tavallisia kansalaisia) pitäen näitä ongelmana.
Tällaiseen valemaailmaan sopivat pöyristymiset retusoidusta kuvasta. Sinulla on velvollisuuksia maailman lapsia kohtaan, maailmalta tulleilla on vain oikeuksia. Relativismi uhkaa totuutta postmodernissa maailmassa.
On olemassa kahdenlaista (moraalista) pöyristymistä: aitoa moraalista närkästymistä jonkin vääryyden ja epäkohdan edessä, joka saa pöyristyjän toimimaan, kykyjensä mukaan tuon epäkohdan korjaamiseksi, sekä sitten senttimentaalista tuohtumusta milloin minkin ruman tai epämukavan ilmiön edessä. Jälkimmäinen ei johda mihinkään toimiin tekijässään vaan jättää tämän moraalisen itsetyytyväisyyden tilassa odottamaan seuraavaa tuoohtumuksen aihetta. Jälkimmäistä on aivan liikaa. Paras tapa puhkaista itsetyytyväisyyden kupla on kysyä, mitä sitten teit asialla.
VastaaPoistaPöyristyminen on tunteella lisättyä päivittelyä. Jos nainen päätyy pikku pienessä putkimiehen kanssa sänkyyn ja huonoon seksiin, sitä voi päivitellä ystävättärelle, mutta jos sama tapahtuu vaikka kuuluisan tenorilaujan kanssa niin se onkin pöyristymisen paikka, ja koko asia voi samalla muuttaa muotoaan.
VastaaPoistaLukuisia upeita ilmaisuja!
VastaaPoistaToivottavasti joku kuplaihminen osuu
paikalle lukemaan kehuja.
Jotenkin vaikuttaa että P.A. on tarttuvaa.
Meille olisi hyvin terveellistä...ja kiirekin, tutustua, mitä OIC on suunnitellut ja toteuttanutkin länsimaisten yhteiskuntien - toki ensin kulttuurien - päänmenoksi.
VastaaPoistaKun keskustelussamme nyt on kyse mm.vihapuheesta, väittäisin, että käsite modernissa käytössä - läpi Euroopan - on nimenomaan OIC:n käsialaa. Jos OIC lobbaisikin yksiselitteistä vihapuheen kriminalisoimista, tilanne Euroopassa olisi toisenlainen. Nyt alamme olla vähitellen OIC:n talutusnuorassa...mielipiteen vapaus on kyseenalaistettu.
VastaaPoistahttps://www.gatestoneinstitute.org/8280/islamic-fundamentalism-free-speech