Hengellinen ja maallinen Venäjällä
Vanhan Venäjän
-tarkoittaen sitä ”uutta Venäjää”, joka historiallisesti sijoittuu maaorjien
vapautuksen ja vuoden 1917 vallankumouksen väliin- intelligentsijan valtavirta
oli sotaisasti kirkonvastaista ja myös uskonnon vastaista.
Vissarion
Belinskin kuuluisa kirje Gogolille kuuluu alan hurjimpiin dokumentteihin ja
sortui tietysti myös ylilyönteihin. Tässä suuri zapadnikki esitti senkin väitteen, ettei Venäjän kansa ole suinkaan
uskonnollista: ikonitkin ovat sille vain taikakaluja, joiden toivotaan
tuottavan vaikkapa hyvää kalaonnea. Elleivät ne tuota, niitä voidaan käyttää
vaikka kaljapytyn kantena.
Viaporin suuri
poika (olihan hän nyt ainakin käynyt siellä syntymässä) sai asianmukaisesti vallanpitäjien
vihat niskoilleen eikä tuota kirjettä enää saanut, asian paljastumisen jälkeen,
enää rankaisematta levittää tai edes hallussaan pitää.
Koko Venäjän
intelligentsija ei sentään pysynyt bogobortsien
eli taistelevien jumalattomien riveissä. Kuuluisa Vehi-ryhmä heitti vuonna 1909 taisteluhansikkaan
intelligentsijalle, jonka se tulkitsi kannattavan pinnallisia typeryyksiä ja
elävän itsetehostuksesta ja itse asiassa vain pahentavan kansan asemaa
kieltäytymällä rakentavasta asenteesta valtiota kohtaan.
Sitten myöhemmin
myös Solženitsyn
toi julki suuren ihailunsa Vehin
näkemyksiä kohtaan. Hänen näkemyksensä mukaan ei ollut totta, että valhetta
olisi vain yhtä laatua, nimittäin taantumuksellista. Vasemmalla osattiin kyllä
myös valehdella ja siellähän sitä vasta osattiinkin.
Kun
neuvostojärjestelmä romahti, luhistui samalla kunniattomasti sen suuri
ateismiprojekti. Toki se oli perusteiltaan terveen järjen mukainen ja helppo
omaksua vähäisilläkin hengenlahjoilla, mutta samaan aikaan se oli henkisesti
tyhjä ja tyhjyydessään jopa kammottava: mikäli reaalisosialismin väitetty ihanuus
oli tosiaan parasta, mitä maailma saattoi tarjota, oli parasta katsoa jonnekin
muualle ja vaikkapa vetää viinaa päänsä täyteen.
Niinpä myös
taisteleva jumalattomuus, kun sitä aikansa oli Venäjällä kokeiltu, oli pian
menettänyt viehätyksensä ja tie oli auki ortodoksiselle hengellisyydelle, joka
neuvostokaudella oli saanut elää vain kitumalla ja KGB:n läheisessä
suojeluksessa. Kirkon ja uskonnon renessanssi oli hämmästyttävän voimakas
ilmiö.
Tutkimusten
mukaan venäläisten tosiasiallisen uskonnonharjoituksen määrä on kyllä yhäkin
varsin vaatimaton ja sama koskee uskontoon liittyviä tietoja. Siitä huolimatta
ortodoksiksi itsensä identifioivien määrä kasvoi tavattoman nopeasti ja ainakin
hiljattain se oli samoissa lukemissa kuin itseään kristittyinä pitävien määrä
meillä. En yritä verrata tässä uskontoon
pohjautuvan ajattelun merkitystä maissamme.
Joka tapauksessa
siis uskonto ja jopa kirkko, joita venäläinen intelligentsija vielä sata vuotta
sitten synkästi halveksi ja vihasi, näyttävät nykyään olevan paljon suositumpia
kuin aikanaan, myös älymystöpiireissä.
En perusta tätä
intuitiivista arviotani mihinkään koviin faktoihin, mutta totean vain, että kun
Rasputinin vaikutusvaltaa hovissa aikoinaan pidettiin hirveänä skandaalina,
näyttää isä Ševkunovin
asema Putinin rippi-isänä vain parantavan hänen imagoaan: vanha KGB-agentti ei
olekaan mikään ääliömäisen neuvostoateismin kannattaja, vaan jo lapsuudessa kastettu
Jumalan lapsi.
Vaikka uskontoa
ja nimenomaan venäläistä ortodoksiaa pidetään yleisesti anti-intellektuaalisina
liikkeinä, on niiden vetovoima postkommunistisella Venäjällä suuri ja
luultavasti juuri tästä syystä.
Reformaatiossa
oli hyvin pitkälti kysymys yksilön ja hänen järkensä vapauttamisesta ja kun se
kerran vapautettiin, ei sitä enää ole saatu takaisin vangittua. Vanha
traditioon ja rituaaleihin perustuva ortodoksia sen sijaan on järjen ulottumattomissa,
ja sen venäläinen muoto on myös hyvin selvästi kansallinen.
Kansan parissa
ei aikoinaan suotta puhuttu ”Venäjän Jumalasta” ja sen mahtavuudesta. Itse
asiassa katolisia ranskalaisia ja protestanttisia saksalaisiakin nimitettiin ”basurmaaneiksi”
eli muhamettilaisiksi kautta 1800-luvun ja vielä ensimmäisessä maailmansodassa,
osin leikillään varmasti, mutta eiköhän uskonnollista eroa silti pidetty
olennaisena.
Venäjän
kansallisessa tarinassa ortodoksian merkitys on aina nostettu keskeiseksi ja
lienee sitä ollutkin. Vanhassa länsimaalaistajien ja slavofiilien kiistassa se
tietysti on ratkaisevassa roolissa. Kuten Tšaadajev sanoi, erkaantuessaan
katolisesta kirkosta Venäjä astui pois sivilisaation helmasta.
Mutta
kätkeytyikö läntiseen kristillisyyteen jo pohjimmiltaan jokin saatanallinen
prinsiippi? Edustiko sitä jo paavin pyrkimys maalliseen valtaan, sen sijaan,
että olisi tyydytty sinfoniaan eli maallisen ja hengellisen regimentin
sopusointuun, kuten ortodoksinen näkemys ihanteellisesti katsoi?
Jo slavofiilien
ensimmäinen sukupolvi 1840-luvulta lähtien katsoi näin olevan. Hengellisen
vallan sopi ohjata ruhtinasta, mutta ei käskeä, vaan palvella.
Tämähän on ruhtinaille
sopinut mainiosti ja jo Pietari Suuri lakkautti koko patriarkan viran ja
perusti sen tilalle Pyhän synodin (Святейший правительственный синод), joka
oli valtiollinen elin. Paradoksaalisesti synodaalikausi Venäjän kirkon
historiassa päättyi vasta vuoden 1917 vallankumoukseen, mikä ei kyllä
tarkoittanut kirkon itsenäisyyden paluuta…
Vasta nyt kirkko
on, ainakin potentiaalisesti, saavuttanut vanhan, Pietaria edeltäneen mahtinsa.
Siitä sen sopii olla kiitollinen Putinille, jolle myös vastapalvelukset ovat
tervetulleita. Jos ajatellaan sitä paljon puhuttua ”Venäjän erityistietä”, jota
sen kerrotaan, länsimaista poiketen, historiassaan kulkevan, niin ortodoksinen
kirkko ja sen vaikutus halki vuosisatojen on ilman muuta yksi tämän tarinan
kulmakiviä.
Voitaisiin myös
kuvitella tilannetta, jossa Venäjän korkein hallitsija suhtautuisi uskontoon ja
ortodoksiseen kirkkoon nuivasti tai vihamielisesti. Pitkän neuvostokauden
jälkeen asialle varmaankin löytyisi myös tietty määrä kannattajia.
Samalla
asetettaisiin koko patrioottinen tarina tuhatvuotisesta Venäjästä horjuvalle
perustalle. Ihmisen ei tarvitse olla uskonnollinen pitääkseen ortodoksiaa
venäläisyyden attribuuttina. Se palvelee erinomaisesti myös pohjaltaan
sekulaarista nationalismia.
En malta olla
palauttamatta mieleen kirjaa nimeltä Projekt
Rossija (Проект Россия),
josta olen silloin tällöin kirjoittanut (vrt. esim. blogi 30.4.2014).
Tuossa
salaperäisessä kirjassa, jota levitettiin ennen sen ilmestymistä
kuriiripostilla hallinnon ylimpien vaikuttajien keskuuteen, esitettiin
kokonainen Venäjän erityistiehen (особый путь) ja ortodoksiaan perustuva
projekti, johon liittyi selän kääntäminen läntiselle sivilisaatiolle. Kirjaa
myytiin myöhemmin miljoonapainoksina.
Usean miljoonan painokseen
on yltänyt nyt myös Putinin rippi-isän Tihon Ševkunovin kirja Nesvjatyje svjatyje (Epäpyhiä pyhiä),
josta en toistaiseksi uskalla sen enempää sanoa, kun en ole sitä lukenut.
Palaan asiaan tuonnempana. Kirja näyttää ilmestyneen myös ainakin englanniksi,
puolaksi ja italiaksi.
Kun muistamme
vielä sellaisenkin kuppikunnan kuin Izborskin klubi (vrt. blogi 13.5.2014), jonka
vakituisiin jäseniin Ševkunov kuuluu, alkaa koossa olla kuva siitä, millainen
poliittinen merkitys ortodoksisuudella nykyään on.
Alexander Yanov,
joka ennusti Venäjälle nousevan ortodoksisen fasismin ja jolle takavuosina
vielä naurettiin, saattoi olla tarkkavainuisempi kuin luulimmekaan( Vrt. blogi
8.4.2014).
On se Ševkunovin kirja julkaistu myös suomeksi http://www.kosmas.fi/kauppa/arkkimandriitta-tiihon-sevkunov-arkielaman-pyhat-ynna-muita-kertomuksia/. Suosittelen kaikille.
VastaaPoistaHuomasin, että kirja on luettavissa myös netissä https://azbyka.ru/fiction/nesvyatye-svyatye-i-drugie-rasskazy/
PoistaEi se tosiaan hullumpi ole, huumoriakin riittää.
Olen lukemassa kirjaa lännen kristillisyyden ainutlaatuisesta asemasta maailmassa. (Stark, How the West won.) Lännessä omaksuttiin juutalaisten rationaalinen jumala. Järjen auktoriteetista tuli kristillisen teologian perusoletus. Tieteellinen uteliaisuus oli mahdollista.
VastaaPoistaIdässä ortodoksinen kristillisyys kielsi niin kellot kuin urut kirkoissaan. Ortodoksit suuntautuivat enemmän mystisyyteen, tunteisiin. Lännen kristillisyys kehitykseen, muutti opinkappaleidensa tulkintaa kehitystä vauhdittamaan.
Katolinen kirkko ei päinvastoin kun historiassa yleensä kirjoitetaan, ollut suinkaan tieteenvastainen, vaan tieteellisen toiminnan edellytys. Kaikki ns. pimeän keskiajan tiedemiehet olivat teologeja, munkkeja tai pappeja. Yliopistot syntyivät kirkon suojissa, niissä empirian kautta luotiin perusta ns.tieteelliselle vallankumoukselle.
Sitähän minäkin olen yrittänyt sanoa.
Poista"mikäli reaalisosialismin väitetty ihanuus oli tosiaan parasta, mitä maailma saattoi tarjota"
VastaaPoistaJossain vaiheessa olisi mielenkiintoista lukea NL:n 1960-70-luvun tavallisen ihmisen mielenmaisemasta: raskas sota alkoi vihdoin olla ohi - paitsi valtion pakkomuistelemisessa - ja elintaso alkoi pikkuhiljaa nousta - vaikka länttä hitaammin, mutta kommunismin pahin palo oli jo sammunut. Mitä mahtoi tavallinen neuvostokansalainen tuumia noina Putinin kasvuvuosina?
Siitähän tehtiin jo sosiologisia tutkimuksia, löytyy osikolla tri zhizni sovetskogo tsheloveka. Ainahan niitä voi hieman epäillä, mutta tutkimuksia siis joka tapauksessa on. Optimismia oli, paljon.
PoistaKun venäjäntaitoni on valitettavan huono rohkenen toivoa noihin tutkimuksiin palaamista jossain blogissa tai sen yhteydessä. Tämäblogi on kaltaiselleni merkittävä ikkuna venäläiseen mielenmaisemaan, jonka tulee kiinnostaa jokaista naapuria.
Poista"Hengellisen vallan sopi ohjata ruhtinasta, mutta ei käskeä, vaan palvella."
VastaaPoistaEikö tämä ole ollut ortodoksinen periaate aina Bysanttista lähtien niin, että puhutaan caesareopapismista. Sen vuoksi siellä myöskään ole ollut maallisen ja hengellisen vallan kamppailua, joka johti aikaa voittaen vapauteen.
Väliheitto: myöskään islam ei tunne eroa maallisen ja hengellisen vallan välillä eikä myöskään moraalisesti yhdentekevien asioiden kategoriaa vaan sharia kattaa kaikki elämnalueet.
Sitäpä toki.
PoistaAjatuksia herättävä kirjoitus.
VastaaPoistaIslamilainen moraalioppi jakaa teot viiteen luokkaan: kiellettiin,,
VastaaPoistavältettävissä, moraalisesti yhdentekeviä, suositeltavin ja pakollisiin. Koskee varmaan muitakin moraalioppi.
Tuosta viidenestä kategoriasta (moraalisesti yhdentekevät) en tienny. Epäilen, että sen soveltamisala on suppea, koska uskonoppineilta kysytään hyvin laajasti arkielämän asioista. Erään uuutuuskirjan (Islam yhdestoista vitsaus) mukaan esimerkiksi, minkälainen on islamin mukainen solmio, kun mies ei saa käyttää silkkiä - kuin vasta paratiisissa silkkikaapua.
Poista