Vuoden sana
Matkaillessa
aina sivistyy ja valistuu vaikka ei tosissaan edes yrittäisi. Yleensä ostan
aina ulkomailla paikallisen lehden ja pyrin lukemaan ainakin kiinnostavimmat
pätkät.
Nyt kertoi El País, että espanjan kielen vuoden
sanaksi on valittu aporofobia,
köyhyyden kammo.
Vastaavia vuoden
sanoja ovat olleet populismo, refugiado,
selfi ja escrache. No, kaksi tai
kolme noista ainakin ovat ilman erityisempiä tutkimuksia kaikille ymmärrettäviä,
vanhoille latinisteille nyt ainakin. Slangisana escrache taas viittaa niihin sosiaalisen median kautta
järjestettäviin mielenosoituksiin.
Aporofobia sen sijaan on oikeasti uusi
sana, kreikan pohjalta kyhätty. Ehkä on sitten olemassa uusi ilmiö, kun uusi
sanakin on pitänyt keksiä?
El País arvelee näin olevan. Jotta
jotakin voisi olla kollektiivisessa tietoisuudessa, täytyy se kyetä myös
nimeämään, pohdiskelee toimittaja. Ilmiö siis lienee aika uusi, kenties vähän niin
kuin häirintä…
Tällä kertaa
kuulemma voidaan myös löytää sanan keksijä. Hän on filosofi Adela Cortina, joka
on julkaissut samannimisen teoksen (Aporofobia,
el rechazo al pobre, Paidós, 2027).
Cortinan
mielestä, näin kertoo lehti, kyseessä on erityinen fobia, joka ruokkii
vastustusta maahanmuuttajia ja pakolaisia kohtaan.
Kyse ei siis ole asenteesta ulkomaalaisuutta,
vaan köyhyyttä kohtaan. Eihän kukaan vastustaisi, jos joku arabialainen sheikki
tai kuuluisa potkupalloilija muuttaisi maahan. Köyhät ovat kuitenkin eri asia
ja aiheuttavat siis tuon ratkaisevan eron.
Köyhyyskammo kohdistuu
myös oman maan väkeen, kerrotaan. Tutkimusten mukaan 47% kadulla asuvista
kodittomista on (Espanjassa?) joutunut viharikosten kohteeksi. Taantuma on
kärjistänyt tilannetta. Pelätään köyhäksi tulemista.
Jotta pelko
muuttuisi syrjinnäksi, tarvitaan prosessi, joka hävittää myötätunnon ja
empatian. Se on ideologia, joka selittää köyhät omaan osaansa syyllisiksi.
Kun
todistellaan, ettei köyhyys ole rakenteellisten tekijöiden aiheuttamaa,
muodostuvat köyhät uhaksi. Sen jälkeen heitä voidaan ruveta ignoroimaan tai
jopa vainoamaan. Ja kaikki tämä tapahtuu samaan aikaan, kun epätasa-arvo on lisääntymässä.
En ole lukenut
neiti/rouva Cortinan kirjaa, mutta sikäli kuin voi luottaa lehden referaattiin,
on kyseessä varsin primitiivinen ja pinnallinen tarkastelu. Sen pohjalta joutuu
suuresti hämmästymään, että espanjankielisessä maailmassa on ollut noin suurta
tarvetta noin jonninjoutavalle sanalle. Samaan aikaan voimme todeta, ettei
omassa kielessämme ainakaan tietääkseni ole sitä ruvettu käyttämään.
Mutta eipä
meidänkään kannata liiemmin ylpeillä omalla täysijärkisyydellämme. Psykologisoivat
tarkasstelutavat ovat meilläkin olleet vallitsevina silloin kun on puhuttu
maahanmuuttoon ja/tai pakolaisuuteen suhtautumisesta.
Sitä paitsi
noita kahta ilmiötä on yhä uudelleen tarkasteltu synonyymeinä. Kansainvaellus,
jonka kanssa olemme tekemisissä, on hajotettu osiinsa kuten vanhassa Zenonin
paradoksissa esitetty Akilleen ja kilpikonnan kilpajuoksu.
Eihän Akilles
koskaan voi kilpikonnaa tavoittaa. Miksi kilpikonna sitten selvästi pelkää niin
tapahtuvan? Eikö mahdollisesti siksi, että se tietää aivan varmasti, että niin
tulee tapahtumaan, mikäli kilpajuoksu saa jatkua?
Köyhyys on
kaamea ongelma, joka on kaatumassa rikkaan pohjoisen riesaksi niin kovin pian
sen jälkeen, kun suurin osa tuon pohjoisen asukkaista alkoi saada nauttia osasta
noita rikkauksia.
Muistan
erinomaisesti vielä sen ajan, kun myös Etelä-Eurooppa oli varsin köyhä. 1960-1980-lukujen
Espanja oli turistille niin halpa siksi, että siellä tehtiin töitä
nälkäpalkalla. Sama koski vaikkapa Sisiliaa ja Kreikkaa.
Nyt asiat ovat
toisin. Herää tietenkin kysymys, miten ihmeessä asia joskus voitiin ratkaista?
Muuttivatko tai pakenivatko nuo köyhät pohjoiseen, jossa tilanne oli parempi?
Lähetettiinkö heille kehitysapua, jotta he olisivat saattaneet luopua omista
alkeellisista elinkeinoistaan?
Kohdistuiko
heihin mahdollisesti aporofobiaa ja
jos, niin mitä siitä seurasi?
Luultavasti
kaikkea tätä tapahtui, mutta itse asiaa eli rakenteellista köyhyyttä ei niillä
keinoin ratkaistu, ei ollenkaan. Ei kai asia vieläkään ole niin hyvin hoidettu,
kuin voisimme toivoa, mutta ainakin nuo entiset kurjalat ovat monin paikoin
muuttuneet kukoistaviksi seuduiksi, joiden väestö on koulutettua ja hyvin
toimeen tulevaa. Vain pirttiviljelys on romahtanut, sillä se ei kannata ja asia
ymmärretään.
Missään maailman
ääressä ei köyhyyttä voida ratkaista sillä, että sinne syydetään vastikkeetonta
rahaa. Mikäli auttaa halutaan, olisi suurinta mahdollista mielettömyyttä
siirtää köyhää väestöä vauraaseen Eurooppaan, jossa auttaminen on 135 kertaa
kalliimpaa kuin Afrikassa, kuten alan ekspertti Paul Collier on laskenut.
Ja last, but not least, mikäli Eurooppa
haluaa säilyttää omat arvonsa, ei se voi sallia hallitsematonta
kansainvaellusta. Tämän asian kanssa ei yksilöpsykologialla ole mitään tekemistä.
Ainakaan ongelma ei ole siinä.
Mikäli
eurooppalainen itsensä vihaaminen sen sijaan on muuttunut niin totaaliseksi,
että se ehdoin tahdoin haluaa vaihtaa väestönsä ja kulttuurinsa, ei todennäköisenä
tuloksena suinkaan ole yleinen ja yhteinen hyvinvointi, vaan vaipuminen yhteiselle,
entistä alemmalle tasolle, jolta käsin sitten voi ihmetellä sitä, että Afrikan
köyhyys vain lisääntyy, vaikka Ryysyrannan nostalginen menneisyys on saatu
palautettua myös sinne, jossa se kerran oli voitettu.
Ehkä köyhyyden
pelko on ihan oikeasti luonnollinen ja tarpeellinen vaisto, joka voisi suojella
ihmisiä, jos sen annettaisiin vapaasti vaikuttaa?
Ehkä tämäkim tarvitaan, että joku ymmärtäisi, miksi Finlaysonit ovat tervetulleempia kuin keskiverto nigerialainen.
VastaaPoistaNerokas Kari Suomalaisemme tuon jo ongelman alkuvuosina sanoiksi virkki ja ne kestävät edelleenkin kovemmankin kulutuksen: kun hollitupalaiset tulevat salin puolelle, eivät he muutu herrasvéksi, vaan sali muuttuu hollituvaksi.
VastaaPoistaTotuuden puhujilla ei ole kuitenkaan sijaa Helsingin Sanomissa, eikä oikein mielellään koko Suomesssa. Voitaisiinkin laskea Karin potkuista alkaneeksi se psykologinen massatapahtuma, jossa Suomi edelleenkin piehtaroi. Ongelman ratkaisu tai nimenomaan ratkaisemattomuus on mielestäni ennenkaikkea psykologiaa. On lajapäin tutkimuksia, kuinka älykkyyskään ei ratkaise vaan ihmiset ohjautuvat laumakäyttäymisissään sellaisiin älyttömyyksiin, että he kieltäytyvät kertakaikiiaan uskomasta, kun joku heille sen kertoo.
Vai uskooko joku, että kommunismi, fasismi, eri uskonnot, rajaton maahanmuutto ja sen semmoiset olisivat pelkästään vähäjärkisten kannattamia.
Eipä tietenkään, vaikka näin mielellään uskotaan kunkin lauman vastalaumasta, kommunistien mielestä fasistit ovat ihmisrodun sakkaa ja päinvastoin, suvakit naureskelevat nuivien jälkeenjääneisyydelle jne, jne.. Virallinen Suomi sen sijaan väittää kivenkovaan, ettei toinen ole toistaan huonompi ja rotuja ei ole, eikä usko oikein Eino Leinonkaan väitteeseen, paha ei kenkään ihminen, vaan toinen on toistaan heikompi, koska silloin joutaisi myöntämään, että miksi raijata tänne toinen toistaan heikompaa populaa.
Köyhyyden pitäminen köyhän omista valinnoista ja henkilökohtaisista ominaisuuksista riippuvana ei ole mikään uusi ajatus. Jonkinlaista luonnontieteellistä pohjaa tuolle on koitettu löytää sosiaalidarwinismista. Domenico Losurdon kirjassa "Liberalismin musta kirja" käsittelee historiaa mutta kovasti tuttuja ajatuksia on esillä.
VastaaPoistaKapitalismin alkuaikoina 1700-1800 luvulla köyhiä suljettiin Amerikassa työlaitoksiin. Irtolaisuus eli työttömyys ja kodittomuuskin on halutta nähdä rikoksena.Hesarin 100 v sitten palstalla oli joku vuosi sitten artikkeli jossa köyhiä kehotettiin poimimaan marjoja. Köyhyyden syynä eivät suinkaan olleet luonnonolosuhteet, alkeellinen maatalous, tai muut yhteiskunnan olosuhteet vaan köyhien "ylelliset elämäntavat, laiskuus, juoppous, raittielämä ym"
Sen jälkeen kun uusliberalistinen politiikka päästettiin länsimaissa valloilleen. Mikä on suurin niitä sitten Toisenmaailmansodan kohdannut onnettomuus ovat menneiltä ajoilta tutut selitykset köyhyyden syistä taas löydetty uudelleen. Slummeista puhutaan kuin ne olisivat jotakin vihollisen hallussa olevaa sotatoimialuetta.
Poliisit varustautuvat ympäri länsimaailmaa konetuliaseilla ja panssariautoilla. Sota rikollisuutta vastaan ja nollatoleranssi jotka kumpikin tarkoittavat sotaa omaa kansaa vastaan. Kapitalistilla ei ole oikeutta eikä kohtuutta ja tavoite onkin Brasilian kaltainen kehitysmaa missä pieni eliitti vie kaiken.
Suomessa on sama ajan henki. Suomalaisen pikkuporvarin erityispiirre on kuitenkin kyky tuntea katkeruutta jopa köyhän ilmaiseksi saamasta ruoka apukassista. Länsimaiden keskiluokan murhenäytelmän juuri on että se alkoi kuvittelemaan olevansa kapitalistin kanssa samalla puolella vaikka ei omista kuin asunnon,auton, kesämökin,veneen, moottoripyörän ym. käyttöomaisuutta joka ei tuota kuin kustannuksia omistajalleen.
"Poliisit varustautuvat ympäri länsimaailmaa konetuliaseilla ja panssariautoilla. Sota rikollisuutta vastaan ja nollatoleranssi jotka kumpikin tarkoittavat sotaa omaa kansaa vastaan."
PoistaRuotsi on yksi edelläkävijämaista tässä suhteessa. Siellä poliisiautot räjähtelevät eikä ambulanssi tai palokunta mene mamulähiöihin ilman vahvaa poliisisuojaa. Ruotsin kehitystä kannattaa seurata opiksi muille.