Merkillinen mies Saimaalla
Vuonna 1900
kuollut Vladimir Solovjov oli muuan noita kummallisia hahmoja, joita Venäjän
hopeakaudella ilmaantui kuin sieniä sateella. Aikanaan hän oli hyvin ihailtu ja
vaikutusvaltainen.
Mystikoille on
sallittua olla ristiriitainen ja sitä Solovjov todella oli ainakin asiaan
vihkiytymättömän mielestä. Hän oli hurskas ortodoksi ja samaan aikaan ekumenian
kannattaja, askeesin julistaja, joka samaan aikaan selitti jumalallisen
prinsiipin tulevan kohdattavaksi konkreettiseen naiseen kohdistuvan lihallisen
rakkauden kautta ja niin edelleen.
Yleensä muistetaan myös mainita, että hän,
samoin kuin Dmitri Merežkovski, kannatti teokratiaa, mutta ei nyt sentään ihan
suoraviivaisesti. Tunnustan heti, etten väitä ymmärtäväni Solovjovin ajattelua
enkä ole edes lukenut hänen kirjojaan. Mystikolle kokemus on se olennainen,
ellei sitä ole, on turha väittää häntä ymmärtävänsä.
Joka tapauksessa
minua rupesi kiinnostamaan G. Florovskin Venäläisen teologian historiassa (on
suom. Jyväskylä 2009) mainittu hänen veljenpoikansa Sergei Mihailovitš
Solovjovin arvio, jonka mukaan Vladimirin lyriikassa tuntuva ”eroottinen ja maaginen
tuulahdus” ja ”koko Saimaan rannoilla luotu runous ja filosofia olivat sukua
Swedenborgin teosofialle”.
Saimaan
rannoilla mystikkoa näyttävät erityisesti kiehtoneen vierinkivet, valtavat
lohkareet, joilla näytti olevan jotakin sanottavaa. Monrepos ja Imatra
kuuluivat myös hänen innoittajiinsa.
Mitä tulee
Solovjovin ajatteluun, niin minusta ajatus siitä, että ihmiskunnan pitäisi
yhtyä Jumalaan heteroseksuaalisen
(näin kirjassa, valitan) rakkauden kautta kuulostaa sekä vanhalta että myös
omaperäiseltä.
Siinä nimittäin alemman olennon ihannointi oli samalla
ylemmän olennon alkavaa toteutumista, mihin perustuu rakkauden paatos.
Täydellinen realisaatio, yksittäisen feminiinisen olemuksen metamorfoosi
ikuisen jumalallisen naisellisuuden säteeksi, jota ei voi erottaa alkulähteestään,
on samalla yksittäisen ihmisen todellista ja objektiivista… yhtymistä Jumalaan,
jolloin Jumalan elävä ja kuolematon uudistuu ihmisessä.
No, tässä toki
tapaamme jo Goethelta tutun ikuisen naisellisuuden prinsiipin, das Ewig-Weibliche, вечная женственность,
joka joskus venäjäksi ilmaistaan myös arkisella sanaparilla vetšno-babskoje.
Florovski hylkää
nämä harharetket, jotka näyttävät
liittyvän ”jonkinlaisiin kauheisiin okkultistisiin suunnitelmiin” tuosta
ihmiskunnan Jumalaan yhtymisestä. Mikään kunnon kirkolle mieleinen ortodoksi
tämä mies ei ollut.
Toivo T. Kaila, Elmo
E. Kailan veli ja varsin erikoinen henkilö hänkin, käänsi aikoinaan myös
suomeksi Solovjovin teoksen Kolme
keskustelua sodasta, edistyksestä ja maailmanhistorian lopusta, sisältäen
lyhyen keskustelun antikristuksesta (Otava, Helsinki 1912).
Siinä lähdettiin
siitä tunnetusta raamatun ennustuksesta, jonka mukaan suurin osa ihmiskuntaa
tulisi kääntymään antikristuksen puolelle ja aidosti uskovat jäisivät aluksi
pieneen vähemmistöön.
Solovjovin
mielestä antikristus kirjoittaisi kirjan, jonka nimenkin hän tiesi: Avoin tie kohti universaalia rauhaa ja
hyvinvointia. Se sisältäisi kaikki kristilliset arvot, paitsi Kristusta
itseään.
Solovjov arveli
antikristuksen olevan uusi maailman hallitsija, suuri spiritualisti joka rakastaa
ihmisiä ja eläimiä, nuhteettoman moraalinen ja epätavallisen nerokas ihminen.
Viettelykset ja kiusaukset tulisivat tämän näennäisen tai kuvitteellisen luontaisen
hyvyyden ja nerokkuuden kautta.
Ainakin
ulkoisesti Solovjovia muistutti ajatusmaailmassaan melkoisesti Merežkovski,
meilläkin hyvin suosittu kirjailija, jonka antikristus-trilogia
on yhäkin hyvin lukemisen arvoinen.
Venäläisen
kirjallisuuden hopeakausi oli merkillinen lyhyt kukoistusaika, jolloin
kohtasivat monet ristiriitaiset virtaukset, futurismista ja anarkismista
slavofiilisyyteen ja taantumukseen. Kuvaavaa kyllä, myös jälkimmäisten
virtausten edustavat olivat yleensä erinomaisesti perillä länsimaisen
kulttuurin klassikoista ja uutuuksista.
Pietariin
verrattavan kulttuurisen kuohunnan ja hedelmällisen kasvualustan
kaikenlaisille, toinen toistaan eriskummaisimmille näkemyksille löydämme samaan
aikaan Wienistä.
Kysyä kyllä
sopii, miten suuri osa tuon ajan muodikkainta kirjallisuutta todella on
kestänyt historian kokeen ja luetaan yhä maailmankirjallisuuden helmiin. Aika
paljonhan sitä on, mutta neuvostokauden myötä monet aikansa huiput painettiin
marginaaliin ja ne tunsi vain pieni asianharrastajien ryhmä.
Nyt tuon ajan
perintö on herännyt uudelleen ja sadan vuoden takaista ja hieman vanhempaa
kirjallisuutta painetaan yhä uudelleen. Tavallaan siinä siis jatketaan siitä,
mihin vallankumous katkaisi Venäjän kulttuurin kehityksen.
Niinpä ei
kannata ihmetellä, jos Venäjällä tapaa toisenlaisia kysymyksenasetteluja ja
ajatuksenjuoksuja kuin esimerkiksi Suomessa.
Luulisin, että
vaikkapa nykyiseen feminismiin verrattuna Solovjovin ikuisesti naisellisen käsite saattaisi tarjota kiehtovampaakin
ainesta ajattelulle. Toki asia näyttää liittyvän läheisesti rakastumisen
kokemukseen eikä taida se olla ainakaan ilman muuta avoinna viisautta jo
elämässään runsaahkosti hankkineiden kokemukselle.
Mitä
antikristukseen tulee, aihe näyttää olevan ikituore ja pidän mahdollisena, että
myös luterilainen papisto saattaisi hyötyä tutustumisesta Solovjovin ajatteluun.
Tämä siis vain ulkopuolisen tarkkailijan taholta sanottuna, ilman sen parempaa
ymmärrystä tuosta ajattelusta.
Sivumennen
sanoen, myös nykyisellä Venäjällä näyttää olevan henkilöitä, joita voisi pitää
vaikkapa Solovjovin aikaisen Pyhän synodin yliprokuraattorin, Konstantin
Petrovitš
Pobedonostsevin vastineina.
Kiinnostava myös
on Putinin rippi-isän Tihonin (Ševkunov) persoona. Hänen tavattoman
suuren suosion saanut kertomuskokoelmansa Nesvjatyje
svjatyje (Epäpyhiä pyhiä) on herttainen ja huumorin sävyttämä kirja, mutta
huomiota herättää, että sielläkin kerrotaan demoneista.
Nuorena
spiritismikokeiluja tehdessään Ševkunov ja hänen toverinsa saivat
hämmästyttäviä ja sinänsä oikeita tietoja jostakin, mutta ymmärsivät sitten,
että olivat tekemisissä pahojen henkien kanssa…
Riivaajat kuten
myös antikristus, ovat Venäjällä hyvin monelle myös tämän päivän todellisuutta
eikä näin ole pelkästään maalaismummojen keskuudessa.
Teokset ovat hiirenklikkauksen päässä: http://www.vehi.net/soloviev/
VastaaPoista