Tohtori Panglossin missio
Tunnetuin
Voltairen pienistä teoksista taitaa olla Candide,
jonka alaotsikkona on optimismi (Candide
ou l’optimisme).
Päähenkilö on
muuan poikkeuksellisen vilpitön nuorimies, kuten jo otsikkokin antaa ymmärtää
ja hänen mentorinaan toimii aikansa oppineeseen diskurssiin perin pohjin
perehtynyt tohtori Pangloss (pan –kaikki, lat. glossa –kieli, sanat, vrt. glossary),
siis kaikenpuhuja eli ehkä hölöttäjä.
Voltairen
kirjassa Pangloss on parodinen hahmo, joka yrittää kaikkialla todistaa oikeaksi
sen, että se maailma, jossa elämme, on paras mahdollinen. Hän on siis se
optimisti.
Taustalla on
G.W. Leibnizin ajattelu, joka todella päätyy tuohon optimismiin. Se näkemys oli
joka tapauksessa Candiden vuonna 1759 ilmestyessä saanut kolhuja erityisesti
Lissabonin vuoden 1755 maanjäristyksen johdosta. Miten voisi olla edes
pohjimmiltaan hyvä asia, jos tuhannet ihmiset menehtyvät raunioiden alle ja
rotat syövät siellä eläviä lapsia?
Optimistisen
maailmankuvan puolustaminen ei ollut intellektuaalisesti eikä moraalisesti
helppo tehtävä, mutta Pangloss hoiti työnsä urhoollisesti, vaikka sai matkalla
kuppatartunnan ja kohtalo muutenkin kolhi häntä pahanpäiväisesti.
Sivumennen
sanoen, Suomessa Veikko Huovinen kirjoitti 1950-luvulla mainion
Candide-mukaelman Rauhanpiippu, jossa
hän parodioi aikansa militarismia.
Yleensä aina
muistetaan se, miten Voltairen kirja päättyy: Candide toteaa, että on
viljeltävä omaa puutarhaansa ja asettaa siis omalla tavallaan korkealentoisen
maailmanselityksen paikalleen, käytännön ja terveen järjen alapuolelle tai
ainakin ulkopuolelle. Puutarhanhoidossahan filosofialla ei pitkälle pötkitä.
Olisi kuitenkin
helppohintaista kuvitella, että kirja on tärkeä vain lopputulemansa takia.
Olennaista siinä on se pilkka, jonka alaiseksi pöyhkeä, mutta maailmasta
irtaantunut filosofia saatetaan. Sitä paitsi tuota filosofiaa eivät
kannattaneet vain älykääpiöt, vaan päinvastoin, jopa ajan etevimmät henget.
Ongelman ydin
tuskin oli niinkään filosofian kehnoudessa kuin siinä, että eri kategorioihin
ja sfääreihin kuuluvia asioita oltiin taipuvaisia typerästi sekoittamaan
keskenään ja päädyttiin paradoksaalisesti hullunkurisiin tuloksiin liian
viisauden takia.
Itse asiassa
viisaus olisi vaatinut, että puutarhuri saa hoitaa oman palstansa filosofilta
kysymättä ja jälkimmäisen taas olisi kannattanut olla neuvomatta puutarhuria.
Filosofian soveltajat tuottivat helposti vain lämmintä ilmaa ja tyhjiä sanoja (glossa). Ilman niitä saatettiin usein
pärjätä paremmin ja jopa ymmärtää asioita adekvaattisemmin.
Filosofialla on
aina taipumusta ryhtyä vallitsevan ideologian palvelijattareksi, kuten se
aikoinaan oli katoliselle kirkolle ancilla
theologiae, palkkapiika. Toki on myös loistavia poikkeuksia.
Neuvostoliitossa
filosofia joka tapauksessa oli häpeilemättä politiikan palkkapiika ja sama
rooli sillä on usein nykyäänkin täällä meillä. On syntynyt jokin merkillinen
globalisaatio-ortodoksia, jonka seurana on ilmastonmuutokseen liittyvä millennialismi, etten sanoisi kiliasmi. Jonkinlaista uskontoahan tämä
on ja sillä on oma teologiansa.
Niinpä jokaista
arkipäivämmekin asiaa täytyy kiliastien mielestä leimata ja määrätä tuo
maailmanlaajuisen tuhatvuotisen valtakunnan odotus ja siihen valmistautuminen.
On jotenkin
luontevaa, että teini-ikäiset ja sitä nuoremmat saattavat hahmottaa myös arkisen
maailmansa tuhatvuotisuuden näkökulmasta ja katsovat tekevänsä valtavan
merkityksellisen teon kieltäytymällä juomasta heille tarjottua maitoa.
Se on kaikkien
lasten ja lapsenmielisten oikeus. Pahempaa kuitenkin on, kun uuden ajan tohtori
Pangloss saarnaa samaa myös aikuisille ihmisille ja vaatii heitä hahmottamaan
maailmansa ja säätelemään tekemisensä globaalin tasa-arvon ja
ilmastokatastrofin torjunnan näkökulmasta.
Lukuisten
onnettomuuksiensa keskellä Voltairen Pangloss sai aina lohtua siitä ajatuksesta,
etteivät asiat viime kädessä olisi mitenkään voineetkaan olla paremmin. Ellei
maailmassa olisi pahalta näyttäviä ja tuntuvia asioita, ei voisi olla
hyvääkään.
Ehkäpä tämä on
myös nykyisten panglossien ajattelun pohjalla. Ellei maailmassa olisi epätasa-arvoa,
rasismia ja hiilidioksidipäästöjä, niin mistä silloin voisi pöyristyä ja ketä
paremmaksi voisi kiliasti itsensä tuntea ja millä perusteella?
Tietyn
arveluttavan suuntauksen kohti epä-älyllisyyden syvimpiä syövereitähän tässä
ajassa on näkevinään. Avainsanat ovat pöyristyminen
ja mielensä pahoittaminen.
Sen sijaan, että
suhtauduttaisiin maailman moninaisuuteen rauhallisesti, sine ira et studio, kuten filosofialta aikoinaan vaadittiin,
edellytetään nykyään kaikkialla affekteja, joiden voimakkuus myös sanelee
niiden arvon. Tässä voidaankin sitten todellinen, asioihin vaikuttava toiminta
jättää vaille huomiota ja höläyttää vaikkapa ilmaston olevan keskeinen asia
Suomen vaaleissa…
Mikäli ihminen
kykenee pöyristymään paheksumistaan asenteista suorastaan sairauteen saakka,
voidaan hänen suoritustaan pitää erityisen kiitettävänä ja hänellä on
luultavasti myös mahdollisuuksia päästä pitkälle ns. kulttuurin saralla,
esimerkiksi teatterissa tai sitä nykyään kai vastaavien performanssien parissa.
Mielensä
pahoittaminen taas on hieman eri asia. Sen ajatellaan voivan olla sekä
edistyksellistä että taantumuksellista. Edellisen tapaamme sorrettujen ja
solvaistujen vähemmistöjen piiristä ja sellaisen aiheuttaminen niille kuuluu
pahimpiin moraalisiin rikoksiin, joita ihmiskunta edustajiensa välityksellä
yleensä voi tehdä.
Joukkopahastuminen,
jonka kulloinkin määrittelevät siihen erikoistuneet asiamiehet, on aikamme
vakavimpia ilmiöitä ja jopa niin vakava, ettei siitä ole lainkaan tehty
parodioita. Se ei ole ollut mahdollista.
Sitten on
olemassa tämä taantumuksellinen mielensä pahoittaminen. Sen pilkkaaminen kuuluu
asiaan ja sille on syytä naureskella. Onhan kyseessä menneen maailman
jälkijoukkotaistelu, jossa vanhentuneet asenteet vielä yrittävät vaatia
olemattomia oikeuksiaan.
Mielensäpahoittajasta on suorastaan
tehty koominen roolihahmo, joka eräänlaisen käänteisen Panglossin tapaan
valittaa jokaisesta uudesta ilmiöstä, jota ei kykene ymmärtämään ja
arvostamaan.
Täytyy muuten
tässä todeta, että eilen sain taas muutaman kuukauden tauon jälkeen katsottua
televisiota joitakin kymmeniä minuutteja ja seurasin muun muassa tämä
Mielensäpahoittaja-hahmon seikkailuja.
Enpä ollut
koskaan kuvitellutkaan, että mitään niin typerää kehdattaisiin tehdä ja julkisesti
esittää. Aivan erityisesti silmille hyökkäsi koko höperyyden tavaton tosikkomaisuus.
Mutta se siitä.
Vilkaistuani
vielä samannimistä kirjaa päädyin siihen tulokseen, että kyseessä on olkiukko,
jonka puuttuminen todellisuudesta on kovasti harmittanut sen luojaa. Niinpä
sitten on tekaistu karikatyyri, jonka toivotaan ainakin yksinkertaisimpia
naurattavan. Onhan se aina jonkin verran höperömpi kuin katsoja itse.
Mutta kun
Voltaire aikoinaan kirjoitti Candidensa ja
Huovinen Rauhanpiippunsa, oli niillä
ihan oikeasti niin sanottu sosiaalinen tilaus ja se oli kulttuurissa vallitsevan
falskiuden paljastaminen.
Karikatyyrejähän
myös Pangloss ja Huovisen Petro Pacpipo olivat. Tuohon nykyiseen
Mielensäpahoittajaan verrattuna niillä oli kuitenkin se ero, että ne
paljastivat ihan oikeaa, yhteiskunnassa vaikuttavaa ja hyvinvoivaa idiotismia.
Ne siis eivät olleet olkiukkoja.
Kyllähän tässä
maailmanajassa olisi taas Voltairelle töitä, mutta parodian tekeminen jo valmiista
parodiasta on vaikeaa ja tuskin edes mahdollista. Tarvitaan jokin muu
tyylilaji.
Houillebecq,
muuten, kuuluu taas jotakin julkaisseen. Hänen edellinen kirjansa oli erinomainen.
"päädyttiin paradoksaalisesti hullunkurisiin tuloksiin liian viisauden takia."
VastaaPoistaSanoisin pikemminkin, että todellisen viisauden ja koko elämän hylänneen (kamari-) oppineisuuden takia.
"On syntynyt jokin merkillinen globalisaatio-ortodoksia, jonka seurana on ilmastonmuutokseen liittyvä millennialismi, etten sanoisi kiliasmi. Jonkinlaista uskontoahan tämä on ja sillä on oma teologiansa."
VastaaPoistaMinusta tämä on ehkä liian jyrkkä ja nykytieteelliseen tietämykseen perustumaton kanta. Itse ajattelen, kritiikin tulee lähteä tieteestä. Jos taas paras käytettävissä oleva tieto osoittaa sen tosiasiaksi ja tarvittavat toimenpiteet hyvinkin radikaaleiksi ja vastenmielisiksi niihin pitää mennä. Siitä, että omat toiveet eivät vastaa tosiasioita, ei seuraa niiden virheellisyys.
Lisäksi päätöksenteossa tulee huomioida varovaisuusperiaate: jos varteenotettava todennäköisyys osoittaa jonkun asian koko ihmiskunnan eloonjäämiselle vaaralliseksi, sen torjumiseksi pitää ryhtyä toimenpiteisiin odottamaa lopullista todistus, joka voi tulla liian myöhään. Ei poliisikaan ryhdy pommiuhassa viimeiseen päälle todistelemaan vaan hoitaa homman ja sitten katsotaan oliko uhka todellinen.
Ei tässä ole mistään todistelusta kysymys. Asiat on ratkaistava eikä touhuskeltava ikäänkuin niiden parissa ja suurtakin hyvettä osoittaen.
PoistaHomma hoidetaan vain ja ainoastaan vaikuttamalla strategisesti merkittäviin kohteisiin.
Ensi kommentti liittyi siihen, että luin
Poistablogin niin, että koko ilmastonmuutosta on pidettävä uskontona, ts ei tieteeseen perustuvana tosiasiana.
Jälkimmäisestä olen samaa mieltä. Niihin vaikuttaminen kuitenkin minusta edellyttää, että me näytämme halua osallistua "talkoisiin" emmekä sano, että me emme tee mitään kunn olemme niin pieniä vaan elämme kuin viimeistä päivää.
No, kyllähän me olemme kärkijoukoissa siinä porukassa, joka jotakin tekee. Se ongelma ratkaistaan saamalla muutkin mukaan.
PoistaTäysin samaa mieltä!
PoistaNo sieltähän se sitten putkahti: "Ensi kommentti liittyi siihen, että luin blogin niin, että koko ilmastonmuutosta on pidettävä uskontona, ts. ei tieteeseen perustuvana tosiasiana."Kirjoittaja on selvästi huojentunut, kun blogisti ei sittenkään ollut tohtinut epäillä ilmastojumalan olemassaoloa.
PoistaMuistan kuinka 70-luvun kommunistisissa opintopiireissä korostettiin, että meidän aatteemme ei ole ainoastaan moraalisesti kaikkein korkeimmalla tasolla, vaan sen tukena on myös itse tiede, marxismi-leninismi. Tämän ajan maailmanpelastuksen vankkana tukena on ilmastotiede, mitä se sitten onkaan Varmaa on, että se ei ainakaan yksiselitteisesti tue käsitystä meitä uhkaavasta ilmastokatastrofista. Tiede tuottaa jatkuvasti uusia tutkimuksia, jotka horjuttavat voimakkaasti propagoitua kuvaa ihmisen muka aiheuttamasta ilmastotuhosta.Niistä ei vain kerrota mediassamme. Tässä pari linkkiä muutamaan tuoreeseen tutkimukseen:
https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgzGqQcptFQQzhmxtlghrWzhVdLbd
https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgzGqQclQQJlqVClsrDwmTJdGmhxD
https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgzGqQckHWvrQrDTwmGQCMPjDRTTp
Nykyiset hyveprofiloituneet ja sen semmoiset pöyristyjät haluaisivat väen vängällä asua maailmoista kaikista parhaista, mutta tuo perhanan reaalimalma panee koko ajan kampoihin. Innokkaasti he yrittävät kieltää uusilla laeilla reaalimaailman häiritsevimmät kohdat, mutta turhaan, jonka taas jokainen aikansa elänyt tietää luonnostaan. Toisaalta ongelma ei ole pelkää naivismia ja hyveidealismia, vaan takaa löytyy melkoista manipulaatiota. Seuraa rahaa. Kaikki mediat kuuntelevat sitä kuusta, jonka oksilta mainostulot riippuvat
VastaaPoistaKoska Jumala on kuollut, niin kyllähän ihmisen pitää löytää uusia jumalia, jotka antavat merkityksen elämälle. Ilmastomuutos-ahdistus ja -taistelu antavat yltäkylläisessä materiassa elävälle ja samalla henkisessä tyhjyydessä elävälle varhaisteinille aiheen uskoa, että jotakin suurempaa on ylitse arkipäivän tyhjyyden.
VastaaPoistaSiksi (ihmisen aiheuttama!)ilmastomuutos on uusi Jeesus, joka löydetään, johonka uskotaan ja joka tuo yksilölle "taivaiseen" pääsyn, kun hän vain noudattaa kyseisen uskonnon kauniita riittejä. Tärkein riitti on kasvissyönti ja lihan syönnin kieltäminen saastaisena. Ja samalla tavoin kuin syntisten ajatusten vainoamana nuori Luther, ilmastomuutosuskovainen tuntee syyllisyyttä CO2-jalanjäljestään. Hän laskee ruoan, liikkumisen, vaatetuksen, matkustelun (haram!!) ja kaikkia arkielämän CO2-rasitteet ja tekee niistä katumusharjoituksia ruoskimalla itseään henkisesti tuhoa tuottavasta elämän tavastaan.
Nuoren ilmastomuutos-uskovaisen maailmankuva on jyrkän manikealainen; pimeää pahuutta edistää länsimainen kulttuuri ja sen lieveilmiöt. Valo löytyy syyllistämällä länsimaista elämäntapaa ja väheksymällä kaikkea sitä, mitä länsimainen kulttuuri edustaa.
Kovimmat ja eniten fundamentalistiset ilmastomuutos-profeetat saavat lahjaksi "vastuulliselta" medialta suuren lahjan; julkisuutta tuutin ja sydämen täydeltä. Ja julkisuuskaipuuhan on tunnetusti yli-individualistisen nykynuorison prioriteeteistä ja tarpeista suurin.
Nuori asperger-ilmastomuutos profeetta on hahmo, joka aiheuttaa ajattelevassa ja kypsässä aikuisessa lähinnä säälin ja myötätunnon väristyksiä, mutta niin vain Greta-tyttönen on median ja lehtien vakiovieras ja -kasvo, jonka tärkeitä ja painavia mielipiteitä kuulostellaan globaalisti ja ihan valtiomiestasolla.
Itse luonnollisesti olen huolissani globaaleista ongelmista, mutta jättämällä väestöräjähdyksen pois ilmastomuutoskeskustelusta nämä nuoret ja punavihreät ilmastomuutosjeesukset tekevät itsestään moraaliposeeraavia pellejä.
Mielestäni.