Politiikan pyörteissä
Kalle Kajander, Kunnanmiehiä (1899). Teoks. Valitut
teokset, Otava 1956, s. 136-245.
Paikallinen itsehallinto
ja siis kunnallispolitiikka oli Suomessa päässyt vähitellen kehittymään kohti
myöhempää kukoistustaan sen jälkeen kun kunnallishallinto vuonna 1865 perustettiin
osana Aleksanteri II:n uudistuskauden moderneja instituutioita.
Se, että
kuntalaiset saivat itse päättää suuresta osasta omia asioitaan, lienee ollut
aikamoinen henkinen murros, vaikka toki pitäjänkokouksia oli ennenkin pidetty.
Kunnan talous
hoidettiin nyt verotuksella ja äänioikeus meni myös äyrien mukaan, kuten
osakeyhtiössä ainakin. Käytännössä verojen käytöstä päättivät etupäässä ne,
jotka ne maksoivatkin.
Siitä, oliko
tämä oikein, voinee olla kahta mieltä. Suuri osa kuntalaisia ainakin oli niin
köyhiä, että he jäivät sekä verotuksen että päätäntävallan ulkopuolelle tai
sitten vaille vaikutusvaltaa pelkiksi maksajiksi. Epäkohdaksi tämä alettiin
ilmeisesti kokea viimeistään 1900-luvun puolella.
Suurin epäkohta
maailla toki oli laajasti levinnyt köyhyys, joka juontui siitä seikasta, ettei
erittäin voimakas väestönkasvu taannut kaikille elinmahdollisuuksia. Teollisuus
ja ulkomaat ottivat liikaväestöä vastaan, mutta ei se ongelmaa poistanut.
Maatalouden modernisointi
oli ollut talousmiesten sydäntä lähellä jo 1700-luvulta lähtien. Suhteellisen
paljon kyettiinkin tekemään viljelysmenetelmiä parantamalla ja uutta peltoa
raivaamalla.
Valarikon vuoteen 1899 mennessä oli
koneistuminenkin päässyt alkuun, mikä taas teki osan työvoimaa tarpeettomaksi. Mutta
valveutuneet talonpojat osasivat jo saada maastaan paljon enemmän irti kuin
vielä puoli vuosisataa aiemmin.
Väkilannoitteitakin
käytettiin, tuomaskuonan ja luujauhon hinnat mainitsee myös juhlapuheessaan
Anton Jussila, eteenpäin pyrkivä viljelijä. Maanviljelys tuotti myös vientituloja,
etenkin voista. Pietarin lisäksi sitä vietiin etenkin Englantiin ja Hangon
komea voimakasiini muistuttaa yhä noista ajoista.
Maanviljelyksen
kehittämiseksi Talousseura järjesti maanviljelyskokouksia jo vuodesta 1847 lähtien.
Siellä palkittiin edistyksellisiä talonpoikia ja esiteltiin muidenkin
elinkeinojen tuotteita. Tilaisuuksista muodostui myös isänmaallisia
juhlatilaisuuksia ja tietenkin paikkoja, joissa maakuntien napamiehet pääsivät
pätemään juhlapöydissä yhdessä suurten herrojen kanssa.
Jostakin syystä
Kalle Kajander on tehnyt kirjansa päähenkilöstä melkoisen pellen,
puolivillaisen herrastelijan, joka ajaa innokkaasti omia etujaan edes
ymmärtämättä, etteivät ne ole yhtä kuin yleinen etu.
Jussilan
suurimpana onnena on päästä itsensä sinatöörin
kanssa maljaa kilistämään ja kieseillä ajelemaan.
Anttoo pyrkii
kuitenkin vieläkin korkeammalle, aina talonpoikaissäädyn edustajaksi valtiopäiville,
mutta siitä ei taida tulla mitään.
Kajanderin
satiiri on armotonta ja hän kuvaa päähenkilönsä tyhjiä fraaseja latelevaksi
pyrkyriksi, joka on erityisen mielissään saadessaan käyttää uuden uutukaisia
fraaseja kuten ajan vaatima. Sepä
kuulostaa hienolta se!
Ajan vaatimia uudistuksia ovat sitten
muun muassa uuden pappilan ja uuden sillan tekeminen sekä kansakoulun
rakentaminen kylälle. Koulua varten Anttoo lupaa ilmaisen tontin ja viisikymmentä
hirttä.
Luulisi, että
Anttoon pyrkimykset ovat aivan kiitettäviä, olkoonkin, että hän petaa kouluun
opettajan paikkaa tyttärelleen. Tottahan koulua tarvitaan, kyllähän se vuosisadan
vaihteessa jo alettiin ymmärtää ajan vaatimaksi instituutioksi.
Yllättävää
kyllä, kouluja käynyt ja maailmaa nähnyt Kajander näyttää kuitenkin kouluasiassa
olevan samalla kannalla kuin yleensä vanhoillinen talonpoikaisto: koulut vievät
työhalun mennessään. Opintojen jälkeen pyritään kaupunkiin, rautateille, kauppiaiksi ja keinottelijoiksi sekä tehtaiden
sopukoihin, pois väljiltä vainioilta!
Kaiken kaikkiaan
kunnan asioista päättää klikki, joka sivuuttaa vähäisemmät veronmaksajat ja peräti
keinottelee saadakseen mieleisensä päätökset läpi: äänestykset järjestetään
parhaaseen työaikaan, eipä kaihdeta väärää pöytäkirjaakaan.
Yleiskuvaksi
jää, että kunnanisät ovat paitsi naurettavia, myös kieroja. Ne ajan vaatimat
uutuudet, joita he ajavat, esitetään joutavuuksina ja oman edun tavoitteluna.
Kajanderin
kuvauksella lienee kyllä ollut yllin kyllin esikuvia todellisuudessa. Koulut ja
kunnalliskodit olivat erittäin suuria investointeja ajan oloissa ja nostivat
äyrin hinnan uudelle tasolle. Niiden aikaansaamiseksi oli varmastikin monessa
paikassa käytettävä pienempää tai suurempaa viekkautta.
Esimerkiksi
Sulkavalla muuan herrasssyötinki
(häradshövding, kihlakunnantuomari) oli ryhtynyt vanhoillisten talonpoikien
asiamieheksi tällaisten uudistusten vastustajana, mutta joutui aikanaan
edistyksen jyräämäksi.
Kouluja
vastustettiin myös kaikkialla, kuten kouluhistoriaa joskus tehneenä sain
huomata. Säätyläisten ja muutaman edistyksellisen isännän suurilla veroäyreillä
niitä kuitenkin saatiin aikaan ja huomattakoon sekin, että hehän myös suurelta
osalta maksoivat niiden ylläpidosta. Ei kaikkein köyhimmiltä veroja edes
kerätty.
Oma lukunsa on
kunnallishallintoon kuuluvan demokraattisen mielenlaadun opetteleminen.
Kajanderin Jussila ei sellaista vielä omaa, vaan katsoo itseensä kohdistuvan
vastustuksen oleva jollakin tavalla luvatonta, ellei suorastaan rikollista.
Olihan joku
suorastaan lehdessä herjannut häntä nurkkapart…
mikä se sana nyt olikaan. Ikäänkuin hän nyt kävisi ihmisten nurkkia
nuuskimassa!
Vanhat sanomalehdet
kertovat siitä, että valtuustojen kokoukset joskus, etenkin 1800-luvjn puolella
saattoivat mennä yhdeksi rähinäksi ja huutamiseksi. Vielä maailmansotien aikana
lapualaismieliset kuvittelivat, että heidän mielipiteensä vastustaminen oli
yksinkertaisesti väärin ja tuli tavalla tai toisella estää.
Siinä vaiheessa
demokratian koulua li kuitenkin jo käyty sen verran kauan, että monella
paikkakunnalla osattiin käydä miehissä vastustamaan pelisääntöjen rikkomista.
Toisinajattelun kieltäminenhän olisi suunnilleen samaa kuin kieltäytyminen
tappioista korttipelissä, vaikka voiton hyväksyisikin.
Kunnallishallintoa
syytetään yhä kähminnöistä ja klikkiytymisestä ja saattaahan siinä olla
perääkin. Silti se lienee enemmän kuin mikään muu kasvattanut suomalaisia
toimimaan demokratiassa eli sietämään myös sellaisia näkemyksiä, jotka itselle
ovat vieraita.
Hyvä analyysi! Olen samaa mieltä melko vähäisen kunnallispoliittisen kokemukseni perusteella. Kampittajia löytyy aina, mutta yleensä saadaan hyvää aikaan!
VastaaPoistaMitenköhän käy maakunnissa?
"Vielä maailmansotien aikana lapualaismieliset kuvittelivat, että heidän mielipiteensä vastustaminen oli yksinkertaisesti väärin ja tuli tavalla tai toisella estää."
VastaaPoistaNo eihän tuo henki ole minnekään kadonnut. Ongelmat eivät katoa, ne vain muuttavat muotoaan. 30-luvulla tuota ajatustapaa edustivat lapualaispösilöt, sotien jälkeen kommunistit, 70-luvulla taistolaiset ja tätä nykyä punavihertävä
"suvaitsevaisto", joka ei vihaa mitään niin perusteellisesti kuin ns. vääriä mielipiteitä. Erona entisiin aikoihin lähinnä on, että kaikille aiemmin nähdyille kauhistuksille löytyi kyllin määrätietoisia vastavoimia, mutta tämän hetken tilanteesta en valitettavasti voi olla aivan vakuuttunut...
-J.Edgar-
Kuten olen yrittänyt oikeastaan jo vuosikausia ja vaikka missä yhteydessä selittää, kuvaamallasi lailla on siksi, että olennaisissa kysymyksissä valta on ollut (lännessä) koko ajan "sinistä" myös toisen maailmansodan jälkeen. Sininen liberalismi saa tahtonsa läpi käsitteellistämättä sitä juuri siksi, että se on yksinkertaisesti vielä lähempänä uskonnon (so. nykyään liberalismin) ydintä.
PoistaJa sama selittää, miksi "punavihreille" ylilyönneille ei tule haastetta: koska sininen liberalismi - eli valta - on sinänsä samaa mieltä siitä, miten salonkikelpoinen puhe on. Sininen liberalismi vain on jo valmiiksi salongeissa, ja sillä on myöskin tarpeeksi massia puhua yhtä ja tehdä toista.
Tosikot, joiden mielestä pitää ehdottomasti ajatella tietyllä tavalla, ovat aina vähän köyhempää porukkaa kuin varsinaiset vallanpitäjät. Näin myös nuo mainitut "isäänmaalliset" ylilyönnit tapahtuivat myöhäisen feodalismin kontekstissa, eivät demokratian oloissa.
Voin olla väärässäkin, mutta eikö lapualaisten äkkiväärä aatemaailma noussut nimenomaan yhtä äkkiväärästä kommunismista, jota heidän näkökulmastaan ei pyritty estämään tekemästä Punakapina Kakkosta, mutta jonka nämä pääsivät sitten melkein tekemään toisen maailmansodan jälkeen?
Poista"aatemaailma noussut nimenomaan" Ei oo meikä-räkänokka tota kysymystä tänä iltana
Poistaratkasemassa, ja jotkut tämän blogin lukijat tuntee varmaan asian tiimoilta paljon enemmän raakaa dataa, mutta spekuloin lämpimikseni.
Luulen, että se oikeisto-vasemmisto-dualismi, joka miellettiin vuosikymmenten ajan suorastaan eurooppalaisen parlamentarismin jonkinlaisena perusakselina, oli vielä ennen 2. maailmansotaa jotain aivan muuta. Vasemmisto, varsinkaan kommunismi, ei esimerkiksi ollut mikään kivuuden puolella oleva identiteetti, vaan eräänlainen ruohonjuuritasolta ja konkreettisissa työyhteistöissä organisoituva "lahko", vähän kuin taboriitit hussilaissodissa.
Jossain mielessä ehkä voi kärjistää, että parlamentarismiin mukaan kelpuutettu vasemmisto (sos.dem.) edusti luokkaa ja pyrkimyksiä, joita ei itse asiassa olisi saanut olla virallisimman narratiivin mukaan oikeasti olemassa. (Tämä epäoikeudenmukaisuutta vastaan nousemisen vähättelymeemi sinänsä on säilynyt ällistyttävän hyvin. Ks. vaikka "jo Churchill/Einstein/Voltaire/Kolumbus sanoi että ei ole hyvä sydän sillä joka ei ole kapinallinen nuorena eikä hyvät aivot sillä joka ei ole konservatiivi vanhana tms., mikä kertoo aika heikosta "sosiologisesta silmästä" - narratiivi tulee "ylhäältä päin", on jonkunlaista sopeutumaa urbanisaatioon ja sen aiheuttamaan omantunnon tylpistymiseen, menee ohi kysymyksistä joita valmiiksi urbaanilla ihmisellä maailmasta on.)
Pointtini tässä olisi, että uskonnollisviritteinen (joskaan ei välttämättä eksplisiittisesti sen lipun alla kulkeva) vastareaktio asiaan siis oli hysteerinen varmaan vähän siksikin, koska se ei yrittänyt torpata pelkästään jotain mielipiderykelmää, vaan ikään kuin kiistää tietynlaisen elämäntunteen mahdollisuuden.
Tämä nyt oli tämmöinen avaavan spekulaationviipaleen yritys. Maallistumisen yllättävästä hitaudesta ja sen vaikutuksista politiikkaan sekä yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden monimuotoisuudesta ymmärrän enemmän muutamassa Euroopan maassa pitkään asumisen ja henkilöhistoriani takia kuin kirjojen kautta. Korjata saa jos meni metsään.
Tärkeä pointti. Muuan ranskalainen viisas on paikalliseen tapaan kärjistäen sanonut, että keskiaika Ranskan maaseusulla loppui 1970-luvulla, jos nyt oikein muistan.
Poista"ajaa innokkaasti omia etujaan edes ymmärtämättä, etteivät ne ole yhtä kuin yleinen etu."
VastaaPoistaKutsuisin tuota enemmänkin ihmisen lajiominaisuudeksi: kun seuraa vaaleihin valmistautuvien puheita, tuon lajin "rationalisointi" loistaa läsnäolollaan.
"Silti se lienee enemmän kuin mikään muu kasvattanut suomalaisia toimimaan demokratiassa"
VastaaPoistaNiinhän viisaat väittävät, että 1919 kunnallislaki oli merkittävä syy vuodesta 1918 talvisodan henkeen ensimmäisen punamultahallituksen ohella.