maanantai 11. helmikuuta 2019

Mitä rotu tarkoittaa?


Rotumme alkuperä

Nykyisessä hysteerisen anti-intellektuaalisessa ilmapiirissä on tavallista, että pelkät sanat sellaisenaan saavat voimakkaan latauksen, ne omaavat ikään kuin maagista voimaa.
Algoritmit metsästävät niitä, väärän sanan sanoja ja kirjoittaja voidaan demonisoida, julistaa pannaan, karkottaa yhteisöstä. Siis kaikkea, mitä nyt keskiajallakin voisi kuvitella tapahtuvaksi.
Muuan vaarallinen sana suomen kielessä on rotu.
Sana on selvästi venäläistä alkuperää. Siellähän se johtuu verbistä rodit -synnyttää. Rod tarkoittaa sitten sukua ja roditeli -synnyttäjät tarkoittaa vanhempia, siis molempia yhdessä.
Meillähän suomen kielessä siittäminen ja synnyttäminen ovat eriytyneet kauas toisistaan ja tuntuisi omituiselta sanoa isäänsä synnyttäjäkseen, joka hän kyllä itse asiassa on. Lapsen maailmaan tulohan ei varsinaisesti merkitse hänen syntymäänsä, vaan siirtymistä uuteen ympäristöön.
Lapsen synnyttyä on Venäjällä ja myös itäisessä Suomessa tapana juhlistaa asiaa rotinoilla, mikä siis viittaa syntymään, kyseessä ovat tavallaan ensimmäiset syntymäpäivät, rodiny.
Synnyinmaa taas on rodina, kuten myös synnyinpaikka ahtaammassa mielessä, jota myös saatetaan kutsua nimellä malaja rodina, pieni kotimaa.
Rodina on siitä mukava, ettei siinä ole tuota maanomistukseen viittaavaa isänmaa-käsitettä. Toki sellainenkin saadaan mukaan, kun käytetään sana otetšestvo, mutta se menee jo eri asiaan.
Joka tapauksessa siis rod venäjässä tarkoittaa sukua ja myös lajia, vaikkapa tavaroiden lajeja, eikä sillä ole mitään erityistä poliittista konnotaatiota.
Eläinten rotua ja myös vaikkapa ihmisten sukukuntaa voidaan sitten nimittää rod-sanan johdannaisella poroda.
Ihmisroduista on joka tapauksessa joskus toista sataa vuotta sitten alettu käyttää sanaa rasa. Siis ilmeisesti ranskan race-sanan mukaan. Sehän tarkoittaa sukua, heimoa ja rotua. Saksan Rasse lienee yhteistä indoeurooppalaista kantaa, vaikka kuka heidän tietää.
Joka tapauksessa ihmispopulaatioiden taksonomiaa kehiteltäessä ranskalaiset ja saksalaiset olivat eturintamassa, väheksymättä nyt esimerkiksi Chamberlainin saavutuksia alalla. On joka tapauksessa vaikea kuvitella, että ranska, saksa ja venäjä olisivat lainanneet oman terminsä englannista. Siellähän se sitä paitsi äännetäänkin ihan toisin.
Kiinnostavaa on, että jopa tietosanakirjojen tasolla sana rotu -ihmisistä puhuttaessa- näyttää herättävän jonkinlaisia vähintäänkin puolittain hysteerisiä reaktioita.
Rotuja ikään kuin ei ole olemassa, käsite on vanhentunut, ei selitä paljoakaan ja niin edelleen. Ikään kuin kaikkien käsitteiden pitäisi olla tieteellisiä ja paljon selittäviä. Täytyyhän ihmisten myös jollakin järkevällä sanalla nimittää asioita, jota he havaitsevat ympärillään. Vai eikö niitä saisi edes havaita?
Mitenkähän kauan sitä oikein saakaan vielä puhua auringon nousemisesta ja laskemisesta?
Venäjässä asia näyttää olevan vähemmän sensitiivinen. Tiedeakatemian antropologian ja etnografian instituutti on julkaissut jo iät ja ajat vuosikirjaa Rasy i narody, rodut ja kansat ja taitaapa yhä jatkaa sen julkaisemista, miksipä ei jatkaisi. Rotuasia on sen erityisen mielenkiinnon kohteena.
 Meillä muuten on myös oma, vanha fyysisen antropologian perinteemme, jossa ei ole mitään häpeämistä. Viime vuosikymmeninä suomalaiset tekivät yhteistyötä muun muassa hampaita ansiokkaasti tukineen, nyt jo edesmenneen professori Zubovin kanssa.
Nyt on sitten saatavissa paljon tuota DNA-testeihin perustuvaa aineistoa. Se antaa aivan uutta tietoa suomalaisista perintötekijöistä, joissa ilmenee keskenään aivan erilaisia ja kaukana toisistaan olevia tyyppejä. Asia muuten tunnettiin venäläisessä antropologiassa jo yli sata vuotta sitten.
Silloinkin yleensä katsottiin, että suomalaisen aineksen ja isovenäläisen kansan välillä on vahvaa sukulaisuutta, rodstvo. Samaa rotuahan sitä siis ollaan, mikäli haluaisi käyttää poliittisesti epäkorrektia ilmaisua, jollaisista itse olen aina pitänyt. Nehän eivät ainakaan ole epätieteellisten ja meille merten takaa tyrkytettyjen sovinnaisuuksien sitomia.
Kaikkia ilmiöitä on toki syytä pyrkiä tarkastelemaan myös tieteellisesti, mikä ei todellakaan merkitse samaa kuin niiden tarkasteleminen poliittisen korrektisuuden mukaisesti, kuten yliopistoihin nykyään virustulehduksen tavoin levinneiden kvasitieteiden piirissä ajatellaan.
Kysymykset ovat kiinnostavia, joten pysykäämme kuulolla.

70 kommenttia:

  1. Ottamatta enempää kantaa kirjoitukseenne, joka varmasti herättää ajatuksia, todettakoon se, että fyysisen antropologian tieteelliset juuret ulottuvat vasta 1700-luvulle. Joten varsin nuorta se on käsitteenä ihmisrodun olemassaoloa tarkastellessa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se. Linné ja hänen jälkeensä muut ruotsalaiset olivat eturiveissä, mikä on heille kunniaksi toki. Typerät johtopäätökset ovat sitten erikseen.

      Poista
    2. Aika paljon on Ruotsi yhteiskuntana muuttanut näkemyksiään vaikkapa Linnén ajoista, mikä onkin ihan toinen keskustelu eikä siitä sen enenmpää. Siinä mielessä aika on kovin toisenlaista länsinaapurissamme tänä päivänä kuin tuolloin 1700-luvulla.

      Poista
  2. Attendo, italiankieltä, engl. I'm waiting, odotan sinua, hirtehishuumoria. Joku siellä pilvenreunalla myhäilee.

    Attendon ruotsalainen pääomistaja on nimeltään Nordstjernen, s.o. Pohjantähti suomeksi.

    VastaaPoista
  3. Minullekin huomautettiin äskettäin roduista puhuessani, että ihmiset kyllä ovat kaikki samaa rotua, mutta eikös YK:n ihmisoikeuksien julistuksessakin mainita rodut, ja sehän on melkein ”tieteellistä” tekstiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samahan se on tässä kuin Neuvostoliitossa trotskismin kanssa. Trotskia ei saanut mainita missään, mutta jostakin oli trotskilaisuus maailmaan tulla tupsahtanut.

      Poista
    2. YK:n ihmisoikeusjulistus on laadittu vuonna 1948 aikana, jolloin rotu käsitettä käytettiin arkikielessä vielä jatkuvasti mm. Yhdysvalloissa rotuerottelun kiivaimpana aikana.

      Olisikin tarpeellista uudistaa julistuksen sanamuotoa tuolta osin. Mikäli kuvaavaa sanaa ihmisten fyysiselle eroavaisuudelle ei keksitä - eikä sitä enää haluta keksiä ja täten määritellä - lienee se syytä poistaa. Sillä mitä väliä sillä oikeastaan on?

      Poista
    3. Yhdysvalloissa rotu-käsite elää ja voi hyvin. Rotu-sarake on olemassa lähes kaikissa liittovaltion kaavakkeissa ja rasimi on poiskytketty ilmoittamalla, että asianomaiseen kohtaa vastaaminen on vapaaehtoista. Ainoastaan eräässä ampuma-aseviraston kaavakkeissa on pakollinen kohta, jossa kysytään onko hispanic tai latino. Tuo on liittyy aseiden kuljettamiseen rajan yli. Isoveli valvoo.

      Mutta asian ydin on tässä: huolimatta rasismista, rotukohtaan vastaavat lähes kaikki ja totuuden mukaisesti vaikka huijaaminen on mahdollista eikä viranomainen tarkista rotua. Vasta jos kyetään osoittamaan väärinkäytös, viranomainen antaa sanktion. Syy tähän vastausinnokkuuteen ovat vähemmistöjen saamat huomattavat edut eli ns. Affirmative Action, jolla heikommin koulutuksessa menestyneitä valitaan kiintiönä opiskelupaikkoihin ja julkiselle sektorille. Sanomattakin on selvää, että kyseinen järjestelmä ns muumittaa oikeasti fiksuja ja älykkäitä vähemmistön edustajia, joita pidetään automaattisesti järjestelmän suosimina.

      Ensi vuonna on taas väestnlaskenta ja rodun saa valita kymmeneksi vuodeksi.

      Poista
    4. Ehkä Yhdysvaltojen positiivinen syrjintä (affirmative action) liittyy koko maan monivaiheiseen historiaan. En itse osaa sanoa, pyhittääkö tuossa tarkoitus keinot eli onko positiivisen syrjinnän problematiikka lopulta miten mielekästä. Kiitos kuitenkin, kun valaisit asiaa. Aina on mielenkiintoista oppia uutta kansoista ja kulttuureista.

      Poista
  4. Ihmisrotu, human race. Muita rotuerotteluita ei tarvita. Näinhän ihminen elää ja porskuttaa, muista roduista välittämättä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syrjintä on asia erikseen, mutta kyllähän silmä erottelee jokseenkin erehtymättömästi ns. päärodut, ne kolme.

      Poista
    2. Hyvä, juuri näin eli syrjintä sikseen.

      Ihmissilmä nimenomaan erottaa paljon - erilaisia kasvonpiirteitä, ulkonäköjä, habituksia, vaatetuksia ja kulttuurista käyttäytymistä jne.. On mielestäni kuitenkin täysin eri asia, voiko ihmisrotua jakaa joihinkin eri "rotuihin " näiden silmällä erotettavien ilmenemismuotojen perusteella. Rodullinen eroavaisuus selittyy nimenomaan kuten sanoitte, lähinnä silminnähden lievällä fyysisellä diversiteetillä. Yhtenäiväisyyksien osalta ihmisrotua voidaan pitää mielestäni yhtenä rotuna.

      Poista
    3. "Yhtenäiväisyyksien osalta ihmisrotua voidaan pitää mielestäni yhtenä rotuna."

      Yhtenä lajina toki, human race eli ihmislaji.

      Mutta mikä on rodun määritelmäsi, jos H. sapiensin populaatioita ei voi jakaa rotuihin?

      Poista
    4. Yritin tuossa edellä mielestäni ottaa kantaa siihen, että ihmisrotu on se homo sapiens ihmispopulaatio. Mielestäni hänessä tapahtuvaa fyysistä diversiteettiä ei voida pitää mitenkään rodullisena eroavaisuutena ja siten jotenkin "alalajitella", millä sitä monimuotoisuutta kuvataan. Mielestäni se ei ole rodullinen eroavaisuus siinä määrin, että siitä voisi käyttää rotu-sanaa. Toki joku sana voisi olla hyvä kuvaamaan Professorinkin mainitsemia kolmea ns "pääsuuntausta" populaatiossamme. Kansalaisuus esim kiinalainen ihminen riittää minusta hyvin kuvaamaan kyseisen ihmisen oletetun ulkonäönkin.

      Poista
    5. Markolle vielä, en tainnut vastata itse kysymykseesi. Ihmisrodun määritelmästä sen verran, että jaan wikipedian näkemyksen siitä. Mutta olen eri mieltä sen kohdasta "rotu ja etnisyys". Pelkkä "etnisyys" olisi minusta hyvä tapa kuvaamaan populaatiomme monimuotoa.

      Poista
    6. Kyllä neekerin ja valkoisen erot kaikin tavoin ovat suuremmat kuin vaikkapa ajokoiran ja suomenpystykorvan arot.

      Poista
    7. Oi, kerropa toki lisää, että millä tavalla?

      Poista
    8. Trilisser, ethän käytä vastauksessasi enää tuota n-sanaa, sillä ethän ole ketään ihmistä 1800-luvun Yhdysvalloissa orjuuttanut.. Ja se on hieno asia se.

      Poista
    9. Ano klo 1428: Asia on helppo selvittää vaikkapa vertaamalla Rhodesiaa ja Zimbabwea. Edellinen oli valkoisten luomus, jälkimmäinen neekerien luomus. Rhodesia (eli valkoiset) loi mm. kehittyneet yhteiskunnalliset instituutiot ja maa ei pelkästään ruokkinut omaa kanssnsa, vaan kykeni myös ruokkimaan muita. Zimbabwen (eli neekerien) saavutukset ovat Rhodesiaan nähden kauttaaltaan vastakkaiset. Ero on siis valtaisa.

      Ano 1432: Ihan varmasti käytän, sillä neekeri-sana kelpasi mm. muuannelle Martin Luther Kingillekin. Ja mitä tulee orjuutukseen, niin ketkähän niitä neekereitä ihan ensimmäisiksi orjuuttivat? Vastaus: toiset neekerit. Ja toiset neekerit (ja arabit) orjuuttivat toisia neekereitä vielä kauan sen jälkeen kun länsimaissa orjuus kiellettiin. 1800-luvun lopulla oli tyypillistä, että kun läntiset retkikunnat palkkasivat paikallisia kantajia Afrikassa, että ne heimot, joille palkkio maksettiin ryöstivät toisten heimojen miehiä kantajiksi. Ja luonnollisesti kaappaajaheimo piti omaa heimoaan ylempiarvoisena kuin kaapattuja.

      Poista
    10. Lisäys: Taannoin luin sen kuuluisan Matti Kääriäisen kehitysapukirjan. Yhdessä kohtaa K. kertoo seuranneensa Kenian vaaleja ja kysyneensä tansanialaisilta diplomaateilta/diplomaatilta, että voiko demokratia länsimaisittain onnistua Keniassa. Vastaus oli ollut, että ei mitään toivoa Afrikassa. Ainoa toimiva ratkaisu on presidenttivaltainen systeemi ja sitten sopii toivoa, että pressaksi sattuu valistunut itsevaltias.

      Poista
    11. "... pressaksi sattuu valistunut itsevaltias."

      Ja surullisinta on, että tätä tapahtuu äärimmäisen harvoin (vrt 1700-luvun Eurooppa).

      Poista
    12. Avainkysymys tässä keskustelussa on se, liittyykö tiettyihin kiistatta havaittaviin fyysisiin eroihin - kutsuttakoon niitä sitten roduksi tai vaikka stiiknafuuliaksi - henkisiä eroja taikka tekevätkö nuo fyysiset erot toisia ryhmiä alempiarvoisiksi. Itse en jaksa nähdä, että ihon pigmenttierot tai hiusten suoruus vaikuttaisi noihin henkisiin ominaisuuksiin, jotka kuitenkin tekevät ihmisestä ihmisen ts ihmislajin edustajan.

      Poista
    13. Olen sinun kanssasi samoilla linjoilla, eli ei se kyllä liity mitenkään siihen.

      Jokaisella on kuitenkin oikeus ajatella asioista aivan kuten itse haluaa, sehän on hyvä muistaa aina.

      Poista
    14. Diversiteetin määrästä totesi David Reich joka on Svante Pääbon ohella merkittävin muinaisen DNA:n tutkija:

      "Keskimääräinen aika siitä jolloin populaatiot ovat erkaantuneet […] on noin 50 000 vuotta joillakin ei-afrikkalaisilla populaatioilla ja jopa 200 000 joillakin Saharan eteläpuolisilla populaatioilla. Tällainen aikamäärä on kaukana merkityksettömästä ihmisen evoluution näkökannalta. Jos erot pituudessa tai kallon ympärysmitassa voivat syntyä muutamassa tuhannessa vuodessa, ei ole järkevää lyödä vetoa sen puolesta, ettei vastaavia eroja ole kognitiivisissa tai käyttäytymiseroissa.

      Vaikka emme tiedä minkä suuruisia erot ovat, meidän on syytä valmistaa tiedettä ja yhteiskuntaa siihen, että eroja on, sen sijaan että työntäisimme päämme pensaaseen ja teeskentelisimme, että eroja ei voida löytää."

      https://sarastuslehti.com/2018/11/06/mista-me-tulemme/

      Poista
  5. Kauniit on yksi rotu, rumat toinen ja tyhmät kolmas, outonimiset neljäs. Somalinainen voi olla todella kaunis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauneus on katsojan silmässä11. helmikuuta 2019 klo 14.38

      " Somalinainen voi olla todella kaunis."

      Myös moni suomalaismies voi olla todella komea.

      Poista
    2. Niskavuoren Heta oli käsittääkseni ns. komea nainen, jolla tarkoitettiin romuluista ja hevosen kokoista naisoletettua. Käsite on yleinen kotimaisessa kaunokirjallisuudessa.

      Poista
    3. Tuosta tuli mieleen, että passiivis-aggressiivisuus on niin yleinen käsite tässä maassa, että pitäisikö ihan kansan nimi vaihtaa siihen.. Kyllä olen itse käsittänyt " komean naisen " määritelmän aika lailla inhimillisemmin. Kukin tavallaan..

      Poista
    4. "ns. komea nainen, jolla tarkoitettiin romuluista ja hevosen kokoista naisoletettua."

      Sellaiset olivat vanhassa maatalousyhteiskunnassa arvostettuja, "hyviä työihmisiä". Vain sellaisen kumppanina saattoi ennen vanhaan pärjätä, ts säilyä hengissä.

      Poista
  6. Kyllä se rotuun kohdistuva maaninen auhu ihmetyttää. Ihmisiä todella voi vihata, syrjiä ja vastustaa kielen, luokan, kansallisuuden ja vaikka minkä perusteella. Niitä, enempää kuin rotuakaan ei voi maailmas hävittää. Mktä järkesä sitten olisi esimeriksi kieltää puhumasta noista käsitteistä?
    Ehkäpä nyt vain ottaisimme en asiat ihan rauhallisesti. Ihmisten välillä on eroja ja entäs sitten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo rotuun kohdistuva maaninen kauhu on laitavasemmistolainen ilmiö ja kuuluu osana sen aatesuunnan ominaispiirteeseen, jonka mukaan retoriikan todellisuus on se todellinen todellisuus ja todellisuuden todellisuus on porvarillisen propagandan luoma harhakuva. Tärkeää on se, mitä sanotaan, ei se, mitä on. Jos roduista ei saa puhua, niitä sitten ei ole olemassa.

      Poista
  7. Anti-intellektuelli Inti-Illimani hysteerikko11. helmikuuta 2019 klo 14.44

    " Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. "

    Hyvää päivänjatkoa Timo Ihanaiselle!

    VastaaPoista
  8. Pahin kuviteltavista yhteiskuntamalleista on rumien naisten hallitsema vähemmistöjen, on joku valistusfilosofi kirjoittanut Ranskassa. Hän lienee tarkoittanut nunnaluostareita, mutta onko politiikassa täällä mikään muuttunut, vaikka ei ole luostareita?

    VastaaPoista
  9. " Pahin kuviteltavista yhteiskuntamalleista on rumien naisten hallitsema vähemmistöjen, on joku valistusfilosofi kirjoittanut Ranskassa. "

    Tuossa lauseesi ensimmäisessä osassa on nyt kieliopillisestikin niin paljon pielessä, että selittäisitkö ystävällisesti vähän tarkemmin, hitaammin, ja kenties ymmärrettävämmin asiasi uudelleen? Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Po. Rumien naisten hallitsema vähemmistöjen paratiisi

      Poista
    2. Kuulostaa hyvältä! Ajattelitko muuten itse olla mukana siellä?

      Poista
    3. Pappien hommia, Paavi on juuri puhunut tuosta väärinkäytöstä

      Poista
  10. Mainittava toki, että lauserakenteellisesti se on hyvin mielenkiintoinen, muistuttaa germaanista sellaista ammoisten aikojen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. De värsta tänkbara sociala modellerna är minoriteter som domineras av fula kvinnor, en filosof för utbildning skrev i Frankrike

      Poista
    2. Biljetter var så god11. helmikuuta 2019 klo 23.04

      Det finns en restaurangvagn på tåget. Visste du det, kära lilla pojke?

      Poista
  11. En usko myöskään koiraroutuihin.

    Mitenkään en pysty erottamaan esim. susikoiraa villakoirasta tai mäyräkoiraa pitbullista. En sen enempää ulkonäön kuin tyypillisten luonteenpiirteidenkään osalta.

    Joten mitään koirarotuja ei ole. On vain koiria. MOT

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Von Linnén, Blumenbachin yms. rotuteoriat 1700-luvulta ovat suhteellisen nuoria kuten on todettu.

      Jo muinaiset egyptiläiset yrittivät määrittää ihmisrotuja, mutta päätyivät tekemään sitä enemmän etnisyyden ( heimo- ja kulttuuri-identiteetin ) kautta.

      Mitä mieltä olet tuosta ajatuksesta Matias K.?

      Poista
    2. Toki kulttuurit ovat sitkeitä ja hyvin vahvoja vaikuttajia ylisukupolvisesti myös.

      Esim. islamilaisen maahanmuuton kotouttamisen toivottomuus ylisukupolvoisesti lienee arveluni mukaan enemmän kulttuuri- kuin geenikysymys.

      Mutta kyllä myös tuo rotu näkyy aivan ilmiselvästi kenen tahansa silmiin - ei savolaista persjalkaista arabiin helposti sekoita.

      Joten sovitaanko fity - sixty?

      Poista
    3. " En ole lesbo enkä homo enkä mitään siltä väliltä. Kaikki käy. "

      The Nykänen

      Poista
    4. RIP Masa. Aika lailla omaa rotuaan hän.

      Poista
  12. Lopulta kysymys on vetovoimasta, charmista, päätteli ulkoministeri Timo Soini USA.ssa toimittajien ilmeistä tosirikkaiden läsnäollessa. Hänen uskonsa rahaan syveni syvenemistään. Rotuporukkaa.

    VastaaPoista
  13. Selvisipä tuo oman kielemme rotu-sanankin alkuperä. Siihen sopii mainiosti se, etei tarvitse hakea kovinkaan vanhoja suomenkielisiä kirjoituksia, kun huomaa rotua käytettävän hyvin joustavasti tarkoittamassa milloin kansaa, kansanryhmää, jopa heimoa tai muuta hahmotettavissa olevaa ihmisyhteisöä. Jos suomen rotu-sanaan on liittynyt jonkinlainen arvovaraus, se on riippunut asoiayhteydestä, ei sanasta an sich.

    Yhden yhtenäisen ihmisrodun (human race = "inhimillinen kilpa") idean kannattajat voisivat samantien selittää kaikki maailman kielet yhdeksi ja samaksi ja ainakin kieltää puhumasta etnis-nationalistisista kielten nimityksistä.

    VastaaPoista
  14. "Mitä rotu tarkoittaa?"

    Englantilaisilla on sanonta "the race of poets". Minäkin haluaisin olla runoilia ja kuulua näin ihmisrodun ylimpään kastiin.

    Lenin oli aikoinaan sanonut: "У нас каждая кухарка может управлять государством". (Meillä jokainen kuharka/ruoanlaittajanainen voi olla valtion hoitajana/johtajana). Näin ollen Venäjällä valtionhoitajien rotu on erittäin laaja ja voidaan tietysti sanoa, että Venäjällä myös jokainen kgbläinen voi olla valtionhoitajana. Onhan Venezuelassakin Maduro entinen kuski ilman mitään koulutuksia. Eikö Mauno Koivisto ollutkin tohtori?

    VastaaPoista
  15. Nykyäänhän tämän tietää jokainen nuoremman polven intelletkukelli, että rotuja ei ole olemassa vaikka rotusyrjintää onkin.

    Poliittisesti korrektia on puhua espoolaisesta eikä neekeristä. Eikä Oulussa ole tapahtunut pikkutyttöjen raiskauksia; sitä vain epäillään.

    VastaaPoista
  16. On olemassa ihmislaji Homo sapiens ja sen alalaji Homo sapiens sapiens, eli nykyihminen.

    Ihmisrodut ovat olemassa ja kaikkien nähtävissä ja sen tosiasian kieltäminen on ajanolon poliittista korrektiutta.

    Koirat ja hevoset esimerkiksi määritellään eri rotuihin ja aivan aiheesta. Myös ihmiset voidaan määritellä eri rotuihin ja mielestäni aivan hyvin voitaisiin määritellä vielä tarkemmin, vaikkapa germaaneihin, suomalais-ugrilaisiin, baltteihin, slaavilaisiin, jne. suurkansoihin omine erityispiirteineen.

    Jos olisi olemassa vain yksi ihmisrotu, niin se olisi sekarotuinen. Se toki lienee juuri se globalistinen ja monikultturistinen tavoite, jota poliittinen korrektius länsimaissa haluaa edesauttaa tavoitteenaan "jalostaa" lattekahvin värinen uusi uljas ihmisen. Jostain syystä minulle tulee siitä uudesta uljaasta ihmisestä mieleen rakki.

    VastaaPoista
  17. Decaf Capuccino with Almond Milk, please11. helmikuuta 2019 klo 20.30

    Sanotaanko vaikka näin, että

    " Kun sä lähdet hyppyyn sä olet ihan yksin. Sä joudut siinä hyppyrinnokalla tekemään yksinäsi ihan omat ratkasut. Sä olet siellä ylhäällä ihan up yours. "

    Kauas on tultu kuitenkin ajoista nykypäivään mennessä, kun vielä 1700-luvun Von Linnè tulkitsi rotuja siihen malliin, että niihin perehtyessä ei paljon naurattanut. Nykypäivänä taasen termi rodullistaminen tarkoittaa rasistisuutta. Siitähän voi tietysti olla sitten montaa mieltä, tekeekö se kunniaa ihmisrodulle vai ei. Epäilen, että täällä on moni sitä mieltä, että ei tee.

    VastaaPoista
  18. " Myös ihmiset voidaan määritellä eri rotuihin ja mielestäni aivan hyvin voitaisiin määritellä vielä tarkemmin, vaikkapa germaaneihin, suomalais-ugrilaisiin, baltteihin, slaavilaisiin, jne. suurkansoihin omine erityispiirteineen. "

    Perttu, miksi heitä täytyy määritellä? Mitä haet sillä? Mitä ovat kansojen " rodulliset erityispiirteet " ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ketään tai mitään ei tarvitse määritellä, mutta määritteleminen helpottaa asian ymmärtämistä ja kokonaiskuvan muodostumista.

      Kansojen rodulliset erityispiirteet ovat kaikkien nähtävillä, jos vain on halua nähdä.

      Poista
    2. Perttu, mitä ovat sinusta suomalaisten rodulliset erityispiirteet? Näin suomalaisena se asia ainakin itseä kiinnostaa ehkä jopa eniten tässä.

      Poista
    3. Niin, mitä "rotua" me "suomalaiset" ollaan?
      Ei mitään, sekalaista sakkia ja hyvä niin!

      Poista
    4. Oikein hyvää yötä11. helmikuuta 2019 klo 22.09

      Niin taidetaan olla!

      Tuli mieleen Matias K:n edellä mainitsema " persjalkaisuus " ilmeisesti tästä aiheesta kummuten. En ole itse koskaan oikeasti ymmärtänyt, että mitä sillä tarkoitetaan? Kyllä, takapuoli jatkuu pyllyn jälkeen jalkana eli säärenä aina jalkaterään saakka. Sekin on aika yleisinhimillinen ominaisuus ihmisellä. Olkapäästä erkanee käsivarsi, joka päättyy käteen. Päätä kannattelee kaula jne.

      Erilaisia kasvonpiirteitäkin on yhtä suuri variaatio olemassa kuin ihmispopulan määrä on tällä hetkellä. Ja uutta varianttia pukkaa tulemaan maailmaan joka sekunti.

      Kyllä minäkin kallistun tuohon anon lausahdukseen että " sekalaista sakkia ollaan ja hyvä niin!"

      Poista
    5. "Oikein hyvää yötä"

      Et erota etnistä savoalaista arabista? Eikö tässä ole jo hieman liikaa epä-älyllistä poliittista korrektiutta tai muuta moraaliposeerausta? En voi uskoa väittämääsi todeksi.

      En voi ymmärtää porukkaa, joka sekoittaa sen, miten asioiden haluttaisiin olevan, siihen, miten ne ovat. Tuosta ei hyvä seuraa.

      Poista
    6. Niin, onhan siinä kieltämättä ongelma, mikäli jokin arvomaailma on siten rakennettu, että ikään kuin tullakseen edes mahdolliseksi, se edellyttää jo edeltä käsin (a priori) hyvin voimakasta, ellei ehdotonta sitoutumista tietynlaiseen käsitykseen siitä, miten asiat noin faktuaalisesti ovat.

      Arvot siis yritettäisiin tässä palauttaa tosiasioihin. Ja jos käsitystä tosiasioista (maailmankuva) jouduttaisiinkin muuttamaan, on tällöin suurena vaarana tuollaiselle perustalle rakennetun arvomaailman (maailmankatsomus) kriisiytymisestä, tai jopa romahtamisesta. Että ei se Humen giljotiini nyt ihan turha käsiteapparaatti ole kumminkaan, sano.

      -J.Edgar-

      Poista
    7. Jos jotain olen oppinut, niin sen, että harvasta voi ulkonäön perusteella voi päätellä paljoakaan, ei aina edes hänen etnisyyttään. Parhaiten voi arvailun aloittaa sulkemalla silmänsä ja kuuntelemalla toista. Silloin voi hänen kielestään hyvin erottaa onko kyseinen henkilö ( kenties ) misät päin maailmaa alunperin, vaikkapa syntyperäinen aasialainen ja siten vaikkapa kiinalainen, thaimaalainen tai vietnamilainen. Tai japanilainen. Usein yllättyy kun silmät sitten avaa, että minkänäköinen tyyppi siinä onkaan.

      Mukavat päivänjatkot kaikille!

      Poista
    8. Koin kerran pienen järkytyksen. Kävelin käytävää ja takaa kuului savonmurretta kuin olisi ollut Kuopion torilla. Kun sitten käännyin avatakseni oven löivät aivoni hetken tyhjää. Nuo puhujat olivat mustamies ja nainen. Eivätkä pottunokkainen elovena tyttö ja mies. Luullakseni saattoivat olla sisaruksia. Yllätys oli aivan täydellinen kun en saanut mitään aavistusta edes äänestä saati sitten mistään vieraasta korostuksesta.

      Poista
  19. Mukavaa illanjatkoa Sinulle11. helmikuuta 2019 klo 20.56

    Ole ylpeä ihostasi. Hoivaa, pese sitä, ja vihdo saunassa sen kautta kuonaa pois.

    Se on suurin elimesi.

    Äläkä vihaa kenenkään toisen ihoa, sillä se on jokaiselle ihmiselle rakas osa itseä.

    VastaaPoista
  20. Esimerkiksi hevosrotuja on vaikka kuinka paljon. Raveissa ollaan todella tarkkana minkä rotuiset hevoset kilpailevat keskenään. Lämminverisillä ja kylmäverisillä on aivan eri lähdöt.

    VastaaPoista
  21. Toipila ottaa nyt rauhassa siellä kurvissa, ettei mene laukalle!

    VastaaPoista
  22. No eräs määritelmä ainakin yhdelle rotuolettamalle voisi vaikkapa olla, että valkoisia ovat kaiketikin ne, joidenka kuuluisi tuntea syyllisyyttä omasta valkoisuudestaan, ja siihen stereotypaalisesti liitetyistä (pahoista) ominaisuuksista. Raskauttavana asianhaarana lienee, jos on sen lisäksi miesoletettu. (Mahdollisen seksuaalisen tms suuntausolettaman osalta en osaa arvailla, liekö tuolla osuutta syyllisyyden asteeseen tai raskauttavuuteen, mutta käsitteen "paha valkoinen homomies" muistelen kyllä jostakin bonganneeni, olikohan Voima-lehdestä joskus parisen vuotta sitten?)

    Joten jos tuntee, tai jonkun mielestä ainakin tulisi tuntea tarvetta valkoiseen itseruoskintaan noilla perusteilla, niin sitten kai on tullut määritelleeksi itsensä tuohon ryhmään kuuluvaksi, tai tullut jonkun siihen määrittelemäksi. Ergo, jos rotuja ei ole, niin mitä sitten pitäisi ajatella valko-oletettujen oletetusta kollektiivisesta syyllisyysolettamasta? Ken olisi kyllin pätevä antamaan auktoritatiivisen vastauksen kyseiseen probleemiin? Asia itsessään kun on epäilyksittä mitä merkittävin...

    VastaaPoista
  23. Pitäisikö Euroopasta Yhdysvaltoihin muuttaneiden, tai Euroopasta tulleiden jälkeläisten vaatia heitä puhuteltavan European American. Kun Afrikasta tulleet vaativat, että heitä pitää puhutella African American?
    Tässähän on selvästi rotukysymys takana.

    VastaaPoista
  24. Lea Lavenilla oli semmoinen kappale aikoinaan kun Rotunainen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saksan adjektiivi rassig viittaa juuri siihen ja on yhä sallittu!!! Ja monella naisella vimme havaita ns. rotusääret.

      Poista
  25. Sopii miettiä onko Afrikasta lähtenyt homo sapiens enää sama risteydyttyään eri rotujen kanssa (neanderthal/denisovan ihminen jne.)
    Mitä vaikutuksia risteytymät ovat aiheuttaneet ja ovatko nämä risteymät uusia rotuja?
    Ari

    VastaaPoista
  26. Neuvostoliitossa tehtiin aikoinaan paljon antropologisia tutkimuksia liittyen suomalais-ugrilaisiin kansoihin. Erityisesti virolais syntyinen Karin Mark oli/on näissä ansioitunut.

    Tutkimusten perusteella suomalaiset jakaantuivat neljään päätyyppiin: ahvenanmaalaiseen, länsisuomalaiseen, itäsuomalaiseen ja saamelaiseen. Nämä päätyypit erottuvat toisistaan lähinnä pituuden, pääkallon muodon ja kasvojen piirteiden mukaan.

    Länsisuomalainen ja ahvenanmaalainen tyyppi on europidista suurrotua ja sen pohjoista rotua. Neuvostoliiton tutkimusten mukaan atlanto-balttilaista rotua, joka jakaantui skandinaaviseen ja länsibalttilaiseen alarotuun, johon kuuluvat myös länsivirolaiset ja Latvian suomalaiset.

    Itäsuomalainen tyyppi kuluu taas itäbalttilaiseen alarotuun ja sen Vienanmeren-Itämeren päärotuun. Tämä rotutyyppi on vallitseva muilla itämeren itämerensuomalaisilla. lättiläisillä ja osaksi myös venäläisillä.

    Tämä siis löytyy Matti Huurteen kirjasta 9000 vuotta Suomen Esihistoriaa.

    Omasta mielestäni ihmisrodut ovat rikkaus ja rotujen määrittäminen auttaa ymmärtämään ihmislajin olemusta ja sitä miksi olemme sellaisia, kuin olemme.

    Siitä saa sitten poliittisesti korrektit tapaukset pöyristyä ja kolisuttaa hernettä kuupassaan ihan mielettömästi ja halujensa mukaan.


    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.