Rotumme alkuperä
Nykyisessä
hysteerisen anti-intellektuaalisessa ilmapiirissä on tavallista, että pelkät
sanat sellaisenaan saavat voimakkaan latauksen, ne omaavat ikään kuin maagista
voimaa.
Algoritmit
metsästävät niitä, väärän sanan sanoja ja kirjoittaja voidaan demonisoida,
julistaa pannaan, karkottaa yhteisöstä. Siis kaikkea, mitä nyt keskiajallakin
voisi kuvitella tapahtuvaksi.
Muuan
vaarallinen sana suomen kielessä on rotu.
Sana on selvästi
venäläistä alkuperää. Siellähän se johtuu verbistä rodit -synnyttää. Rod
tarkoittaa sitten sukua ja roditeli
-synnyttäjät tarkoittaa vanhempia, siis molempia yhdessä.
Meillähän suomen
kielessä siittäminen ja synnyttäminen ovat eriytyneet kauas toisistaan ja
tuntuisi omituiselta sanoa isäänsä synnyttäjäkseen, joka hän kyllä itse asiassa
on. Lapsen maailmaan tulohan ei varsinaisesti merkitse hänen syntymäänsä, vaan
siirtymistä uuteen ympäristöön.
Lapsen synnyttyä
on Venäjällä ja myös itäisessä Suomessa tapana juhlistaa asiaa rotinoilla, mikä siis viittaa syntymään,
kyseessä ovat tavallaan ensimmäiset syntymäpäivät, rodiny.
Synnyinmaa taas
on rodina, kuten myös synnyinpaikka
ahtaammassa mielessä, jota myös saatetaan kutsua nimellä malaja rodina, pieni kotimaa.
Rodina on siitä mukava, ettei siinä ole
tuota maanomistukseen viittaavaa isänmaa-käsitettä.
Toki sellainenkin saadaan mukaan, kun käytetään sana otetšestvo, mutta se menee jo
eri asiaan.
Joka tapauksessa
siis rod venäjässä tarkoittaa sukua
ja myös lajia, vaikkapa tavaroiden lajeja, eikä sillä ole mitään erityistä poliittista
konnotaatiota.
Eläinten rotua
ja myös vaikkapa ihmisten sukukuntaa voidaan sitten nimittää rod-sanan johdannaisella poroda.
Ihmisroduista on
joka tapauksessa joskus toista sataa vuotta sitten alettu käyttää sanaa rasa. Siis ilmeisesti ranskan race-sanan mukaan. Sehän tarkoittaa
sukua, heimoa ja rotua. Saksan Rasse
lienee yhteistä indoeurooppalaista kantaa, vaikka kuka heidän tietää.
Joka tapauksessa
ihmispopulaatioiden taksonomiaa kehiteltäessä ranskalaiset ja saksalaiset
olivat eturintamassa, väheksymättä nyt esimerkiksi Chamberlainin saavutuksia
alalla. On joka tapauksessa vaikea kuvitella, että ranska, saksa ja venäjä
olisivat lainanneet oman terminsä englannista. Siellähän se sitä paitsi
äännetäänkin ihan toisin.
Kiinnostavaa on,
että jopa tietosanakirjojen tasolla sana rotu -ihmisistä puhuttaessa- näyttää
herättävän jonkinlaisia vähintäänkin puolittain hysteerisiä reaktioita.
Rotuja ikään
kuin ei ole olemassa, käsite on vanhentunut, ei selitä paljoakaan ja niin
edelleen. Ikään kuin kaikkien käsitteiden pitäisi olla tieteellisiä ja paljon
selittäviä. Täytyyhän ihmisten myös jollakin järkevällä sanalla nimittää asioita,
jota he havaitsevat ympärillään. Vai eikö niitä saisi edes havaita?
Mitenkähän kauan
sitä oikein saakaan vielä puhua auringon nousemisesta ja laskemisesta?
Venäjässä asia
näyttää olevan vähemmän sensitiivinen. Tiedeakatemian antropologian ja etnografian
instituutti on julkaissut jo iät ja ajat vuosikirjaa Rasy i narody, rodut ja kansat ja taitaapa yhä jatkaa sen
julkaisemista, miksipä ei jatkaisi. Rotuasia on sen erityisen mielenkiinnon
kohteena.
Meillä muuten on myös oma, vanha fyysisen
antropologian perinteemme, jossa ei ole mitään häpeämistä. Viime vuosikymmeninä
suomalaiset tekivät yhteistyötä muun muassa hampaita ansiokkaasti tukineen, nyt
jo edesmenneen professori Zubovin kanssa.
Nyt on sitten
saatavissa paljon tuota DNA-testeihin perustuvaa aineistoa. Se antaa aivan
uutta tietoa suomalaisista perintötekijöistä, joissa ilmenee keskenään aivan
erilaisia ja kaukana toisistaan olevia tyyppejä. Asia muuten tunnettiin venäläisessä
antropologiassa jo yli sata vuotta sitten.
Silloinkin
yleensä katsottiin, että suomalaisen aineksen ja isovenäläisen kansan välillä
on vahvaa sukulaisuutta, rodstvo.
Samaa rotuahan sitä siis ollaan,
mikäli haluaisi käyttää poliittisesti epäkorrektia ilmaisua, jollaisista itse olen
aina pitänyt. Nehän eivät ainakaan ole epätieteellisten ja meille merten takaa
tyrkytettyjen sovinnaisuuksien sitomia.
Kaikkia ilmiöitä
on toki syytä pyrkiä tarkastelemaan myös tieteellisesti, mikä ei todellakaan merkitse
samaa kuin niiden tarkasteleminen poliittisen korrektisuuden mukaisesti, kuten
yliopistoihin nykyään virustulehduksen tavoin levinneiden kvasitieteiden
piirissä ajatellaan.
Kysymykset ovat
kiinnostavia, joten pysykäämme kuulolla.
Ottamatta enempää kantaa kirjoitukseenne, joka varmasti herättää ajatuksia, todettakoon se, että fyysisen antropologian tieteelliset juuret ulottuvat vasta 1700-luvulle. Joten varsin nuorta se on käsitteenä ihmisrodun olemassaoloa tarkastellessa..
VastaaPoistaOnhan se. Linné ja hänen jälkeensä muut ruotsalaiset olivat eturiveissä, mikä on heille kunniaksi toki. Typerät johtopäätökset ovat sitten erikseen.
PoistaAika paljon on Ruotsi yhteiskuntana muuttanut näkemyksiään vaikkapa Linnén ajoista, mikä onkin ihan toinen keskustelu eikä siitä sen enenmpää. Siinä mielessä aika on kovin toisenlaista länsinaapurissamme tänä päivänä kuin tuolloin 1700-luvulla.
PoistaAttendo, italiankieltä, engl. I'm waiting, odotan sinua, hirtehishuumoria. Joku siellä pilvenreunalla myhäilee.
VastaaPoistaAttendon ruotsalainen pääomistaja on nimeltään Nordstjernen, s.o. Pohjantähti suomeksi.
Minullekin huomautettiin äskettäin roduista puhuessani, että ihmiset kyllä ovat kaikki samaa rotua, mutta eikös YK:n ihmisoikeuksien julistuksessakin mainita rodut, ja sehän on melkein ”tieteellistä” tekstiä.
VastaaPoistaSamahan se on tässä kuin Neuvostoliitossa trotskismin kanssa. Trotskia ei saanut mainita missään, mutta jostakin oli trotskilaisuus maailmaan tulla tupsahtanut.
PoistaYK:n ihmisoikeusjulistus on laadittu vuonna 1948 aikana, jolloin rotu käsitettä käytettiin arkikielessä vielä jatkuvasti mm. Yhdysvalloissa rotuerottelun kiivaimpana aikana.
PoistaOlisikin tarpeellista uudistaa julistuksen sanamuotoa tuolta osin. Mikäli kuvaavaa sanaa ihmisten fyysiselle eroavaisuudelle ei keksitä - eikä sitä enää haluta keksiä ja täten määritellä - lienee se syytä poistaa. Sillä mitä väliä sillä oikeastaan on?
Yhdysvalloissa rotu-käsite elää ja voi hyvin. Rotu-sarake on olemassa lähes kaikissa liittovaltion kaavakkeissa ja rasimi on poiskytketty ilmoittamalla, että asianomaiseen kohtaa vastaaminen on vapaaehtoista. Ainoastaan eräässä ampuma-aseviraston kaavakkeissa on pakollinen kohta, jossa kysytään onko hispanic tai latino. Tuo on liittyy aseiden kuljettamiseen rajan yli. Isoveli valvoo.
PoistaMutta asian ydin on tässä: huolimatta rasismista, rotukohtaan vastaavat lähes kaikki ja totuuden mukaisesti vaikka huijaaminen on mahdollista eikä viranomainen tarkista rotua. Vasta jos kyetään osoittamaan väärinkäytös, viranomainen antaa sanktion. Syy tähän vastausinnokkuuteen ovat vähemmistöjen saamat huomattavat edut eli ns. Affirmative Action, jolla heikommin koulutuksessa menestyneitä valitaan kiintiönä opiskelupaikkoihin ja julkiselle sektorille. Sanomattakin on selvää, että kyseinen järjestelmä ns muumittaa oikeasti fiksuja ja älykkäitä vähemmistön edustajia, joita pidetään automaattisesti järjestelmän suosimina.
Ensi vuonna on taas väestnlaskenta ja rodun saa valita kymmeneksi vuodeksi.
Ehkä Yhdysvaltojen positiivinen syrjintä (affirmative action) liittyy koko maan monivaiheiseen historiaan. En itse osaa sanoa, pyhittääkö tuossa tarkoitus keinot eli onko positiivisen syrjinnän problematiikka lopulta miten mielekästä. Kiitos kuitenkin, kun valaisit asiaa. Aina on mielenkiintoista oppia uutta kansoista ja kulttuureista.
PoistaIhmisrotu, human race. Muita rotuerotteluita ei tarvita. Näinhän ihminen elää ja porskuttaa, muista roduista välittämättä.
VastaaPoistaSyrjintä on asia erikseen, mutta kyllähän silmä erottelee jokseenkin erehtymättömästi ns. päärodut, ne kolme.
PoistaHyvä, juuri näin eli syrjintä sikseen.
PoistaIhmissilmä nimenomaan erottaa paljon - erilaisia kasvonpiirteitä, ulkonäköjä, habituksia, vaatetuksia ja kulttuurista käyttäytymistä jne.. On mielestäni kuitenkin täysin eri asia, voiko ihmisrotua jakaa joihinkin eri "rotuihin " näiden silmällä erotettavien ilmenemismuotojen perusteella. Rodullinen eroavaisuus selittyy nimenomaan kuten sanoitte, lähinnä silminnähden lievällä fyysisellä diversiteetillä. Yhtenäiväisyyksien osalta ihmisrotua voidaan pitää mielestäni yhtenä rotuna.
"Yhtenäiväisyyksien osalta ihmisrotua voidaan pitää mielestäni yhtenä rotuna."
PoistaYhtenä lajina toki, human race eli ihmislaji.
Mutta mikä on rodun määritelmäsi, jos H. sapiensin populaatioita ei voi jakaa rotuihin?
Yritin tuossa edellä mielestäni ottaa kantaa siihen, että ihmisrotu on se homo sapiens ihmispopulaatio. Mielestäni hänessä tapahtuvaa fyysistä diversiteettiä ei voida pitää mitenkään rodullisena eroavaisuutena ja siten jotenkin "alalajitella", millä sitä monimuotoisuutta kuvataan. Mielestäni se ei ole rodullinen eroavaisuus siinä määrin, että siitä voisi käyttää rotu-sanaa. Toki joku sana voisi olla hyvä kuvaamaan Professorinkin mainitsemia kolmea ns "pääsuuntausta" populaatiossamme. Kansalaisuus esim kiinalainen ihminen riittää minusta hyvin kuvaamaan kyseisen ihmisen oletetun ulkonäönkin.
PoistaMarkolle vielä, en tainnut vastata itse kysymykseesi. Ihmisrodun määritelmästä sen verran, että jaan wikipedian näkemyksen siitä. Mutta olen eri mieltä sen kohdasta "rotu ja etnisyys". Pelkkä "etnisyys" olisi minusta hyvä tapa kuvaamaan populaatiomme monimuotoa.
PoistaKyllä neekerin ja valkoisen erot kaikin tavoin ovat suuremmat kuin vaikkapa ajokoiran ja suomenpystykorvan arot.
PoistaOi, kerropa toki lisää, että millä tavalla?
PoistaTrilisser, ethän käytä vastauksessasi enää tuota n-sanaa, sillä ethän ole ketään ihmistä 1800-luvun Yhdysvalloissa orjuuttanut.. Ja se on hieno asia se.
PoistaAno klo 1428: Asia on helppo selvittää vaikkapa vertaamalla Rhodesiaa ja Zimbabwea. Edellinen oli valkoisten luomus, jälkimmäinen neekerien luomus. Rhodesia (eli valkoiset) loi mm. kehittyneet yhteiskunnalliset instituutiot ja maa ei pelkästään ruokkinut omaa kanssnsa, vaan kykeni myös ruokkimaan muita. Zimbabwen (eli neekerien) saavutukset ovat Rhodesiaan nähden kauttaaltaan vastakkaiset. Ero on siis valtaisa.
PoistaAno 1432: Ihan varmasti käytän, sillä neekeri-sana kelpasi mm. muuannelle Martin Luther Kingillekin. Ja mitä tulee orjuutukseen, niin ketkähän niitä neekereitä ihan ensimmäisiksi orjuuttivat? Vastaus: toiset neekerit. Ja toiset neekerit (ja arabit) orjuuttivat toisia neekereitä vielä kauan sen jälkeen kun länsimaissa orjuus kiellettiin. 1800-luvun lopulla oli tyypillistä, että kun läntiset retkikunnat palkkasivat paikallisia kantajia Afrikassa, että ne heimot, joille palkkio maksettiin ryöstivät toisten heimojen miehiä kantajiksi. Ja luonnollisesti kaappaajaheimo piti omaa heimoaan ylempiarvoisena kuin kaapattuja.
Lisäys: Taannoin luin sen kuuluisan Matti Kääriäisen kehitysapukirjan. Yhdessä kohtaa K. kertoo seuranneensa Kenian vaaleja ja kysyneensä tansanialaisilta diplomaateilta/diplomaatilta, että voiko demokratia länsimaisittain onnistua Keniassa. Vastaus oli ollut, että ei mitään toivoa Afrikassa. Ainoa toimiva ratkaisu on presidenttivaltainen systeemi ja sitten sopii toivoa, että pressaksi sattuu valistunut itsevaltias.
Poista"... pressaksi sattuu valistunut itsevaltias."
PoistaJa surullisinta on, että tätä tapahtuu äärimmäisen harvoin (vrt 1700-luvun Eurooppa).
Avainkysymys tässä keskustelussa on se, liittyykö tiettyihin kiistatta havaittaviin fyysisiin eroihin - kutsuttakoon niitä sitten roduksi tai vaikka stiiknafuuliaksi - henkisiä eroja taikka tekevätkö nuo fyysiset erot toisia ryhmiä alempiarvoisiksi. Itse en jaksa nähdä, että ihon pigmenttierot tai hiusten suoruus vaikuttaisi noihin henkisiin ominaisuuksiin, jotka kuitenkin tekevät ihmisestä ihmisen ts ihmislajin edustajan.
PoistaOlen sinun kanssasi samoilla linjoilla, eli ei se kyllä liity mitenkään siihen.
PoistaJokaisella on kuitenkin oikeus ajatella asioista aivan kuten itse haluaa, sehän on hyvä muistaa aina.
Diversiteetin määrästä totesi David Reich joka on Svante Pääbon ohella merkittävin muinaisen DNA:n tutkija:
Poista"Keskimääräinen aika siitä jolloin populaatiot ovat erkaantuneet […] on noin 50 000 vuotta joillakin ei-afrikkalaisilla populaatioilla ja jopa 200 000 joillakin Saharan eteläpuolisilla populaatioilla. Tällainen aikamäärä on kaukana merkityksettömästä ihmisen evoluution näkökannalta. Jos erot pituudessa tai kallon ympärysmitassa voivat syntyä muutamassa tuhannessa vuodessa, ei ole järkevää lyödä vetoa sen puolesta, ettei vastaavia eroja ole kognitiivisissa tai käyttäytymiseroissa.
Vaikka emme tiedä minkä suuruisia erot ovat, meidän on syytä valmistaa tiedettä ja yhteiskuntaa siihen, että eroja on, sen sijaan että työntäisimme päämme pensaaseen ja teeskentelisimme, että eroja ei voida löytää."
https://sarastuslehti.com/2018/11/06/mista-me-tulemme/
Kauniit on yksi rotu, rumat toinen ja tyhmät kolmas, outonimiset neljäs. Somalinainen voi olla todella kaunis.
VastaaPoista" Somalinainen voi olla todella kaunis."
PoistaMyös moni suomalaismies voi olla todella komea.
Niskavuoren Heta oli käsittääkseni ns. komea nainen, jolla tarkoitettiin romuluista ja hevosen kokoista naisoletettua. Käsite on yleinen kotimaisessa kaunokirjallisuudessa.
PoistaTuosta tuli mieleen, että passiivis-aggressiivisuus on niin yleinen käsite tässä maassa, että pitäisikö ihan kansan nimi vaihtaa siihen.. Kyllä olen itse käsittänyt " komean naisen " määritelmän aika lailla inhimillisemmin. Kukin tavallaan..
Poista"ns. komea nainen, jolla tarkoitettiin romuluista ja hevosen kokoista naisoletettua."
PoistaSellaiset olivat vanhassa maatalousyhteiskunnassa arvostettuja, "hyviä työihmisiä". Vain sellaisen kumppanina saattoi ennen vanhaan pärjätä, ts säilyä hengissä.
Kyllä se rotuun kohdistuva maaninen auhu ihmetyttää. Ihmisiä todella voi vihata, syrjiä ja vastustaa kielen, luokan, kansallisuuden ja vaikka minkä perusteella. Niitä, enempää kuin rotuakaan ei voi maailmas hävittää. Mktä järkesä sitten olisi esimeriksi kieltää puhumasta noista käsitteistä?
VastaaPoistaEhkäpä nyt vain ottaisimme en asiat ihan rauhallisesti. Ihmisten välillä on eroja ja entäs sitten?
Tuo rotuun kohdistuva maaninen kauhu on laitavasemmistolainen ilmiö ja kuuluu osana sen aatesuunnan ominaispiirteeseen, jonka mukaan retoriikan todellisuus on se todellinen todellisuus ja todellisuuden todellisuus on porvarillisen propagandan luoma harhakuva. Tärkeää on se, mitä sanotaan, ei se, mitä on. Jos roduista ei saa puhua, niitä sitten ei ole olemassa.
Poista" Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. "
VastaaPoistaHyvää päivänjatkoa Timo Ihanaiselle!
Pahin kuviteltavista yhteiskuntamalleista on rumien naisten hallitsema vähemmistöjen, on joku valistusfilosofi kirjoittanut Ranskassa. Hän lienee tarkoittanut nunnaluostareita, mutta onko politiikassa täällä mikään muuttunut, vaikka ei ole luostareita?
VastaaPoista" Pahin kuviteltavista yhteiskuntamalleista on rumien naisten hallitsema vähemmistöjen, on joku valistusfilosofi kirjoittanut Ranskassa. "
VastaaPoistaTuossa lauseesi ensimmäisessä osassa on nyt kieliopillisestikin niin paljon pielessä, että selittäisitkö ystävällisesti vähän tarkemmin, hitaammin, ja kenties ymmärrettävämmin asiasi uudelleen? Kiitos!
Po. Rumien naisten hallitsema vähemmistöjen paratiisi
PoistaKuulostaa hyvältä! Ajattelitko muuten itse olla mukana siellä?
PoistaPappien hommia, Paavi on juuri puhunut tuosta väärinkäytöstä
PoistaMainittava toki, että lauserakenteellisesti se on hyvin mielenkiintoinen, muistuttaa germaanista sellaista ammoisten aikojen.
VastaaPoistaDe värsta tänkbara sociala modellerna är minoriteter som domineras av fula kvinnor, en filosof för utbildning skrev i Frankrike
PoistaDet finns en restaurangvagn på tåget. Visste du det, kära lilla pojke?
PoistaEn usko myöskään koiraroutuihin.
VastaaPoistaMitenkään en pysty erottamaan esim. susikoiraa villakoirasta tai mäyräkoiraa pitbullista. En sen enempää ulkonäön kuin tyypillisten luonteenpiirteidenkään osalta.
Joten mitään koirarotuja ei ole. On vain koiria. MOT
Von Linnén, Blumenbachin yms. rotuteoriat 1700-luvulta ovat suhteellisen nuoria kuten on todettu.
PoistaJo muinaiset egyptiläiset yrittivät määrittää ihmisrotuja, mutta päätyivät tekemään sitä enemmän etnisyyden ( heimo- ja kulttuuri-identiteetin ) kautta.
Mitä mieltä olet tuosta ajatuksesta Matias K.?
Toki kulttuurit ovat sitkeitä ja hyvin vahvoja vaikuttajia ylisukupolvisesti myös.
PoistaEsim. islamilaisen maahanmuuton kotouttamisen toivottomuus ylisukupolvoisesti lienee arveluni mukaan enemmän kulttuuri- kuin geenikysymys.
Mutta kyllä myös tuo rotu näkyy aivan ilmiselvästi kenen tahansa silmiin - ei savolaista persjalkaista arabiin helposti sekoita.
Joten sovitaanko fity - sixty?
" En ole lesbo enkä homo enkä mitään siltä väliltä. Kaikki käy. "
PoistaThe Nykänen
RIP Masa. Aika lailla omaa rotuaan hän.
PoistaLopulta kysymys on vetovoimasta, charmista, päätteli ulkoministeri Timo Soini USA.ssa toimittajien ilmeistä tosirikkaiden läsnäollessa. Hänen uskonsa rahaan syveni syvenemistään. Rotuporukkaa.
VastaaPoistaSelvisipä tuo oman kielemme rotu-sanankin alkuperä. Siihen sopii mainiosti se, etei tarvitse hakea kovinkaan vanhoja suomenkielisiä kirjoituksia, kun huomaa rotua käytettävän hyvin joustavasti tarkoittamassa milloin kansaa, kansanryhmää, jopa heimoa tai muuta hahmotettavissa olevaa ihmisyhteisöä. Jos suomen rotu-sanaan on liittynyt jonkinlainen arvovaraus, se on riippunut asoiayhteydestä, ei sanasta an sich.
VastaaPoistaYhden yhtenäisen ihmisrodun (human race = "inhimillinen kilpa") idean kannattajat voisivat samantien selittää kaikki maailman kielet yhdeksi ja samaksi ja ainakin kieltää puhumasta etnis-nationalistisista kielten nimityksistä.
"Mitä rotu tarkoittaa?"
VastaaPoistaEnglantilaisilla on sanonta "the race of poets". Minäkin haluaisin olla runoilia ja kuulua näin ihmisrodun ylimpään kastiin.
Lenin oli aikoinaan sanonut: "У нас каждая кухарка может управлять государством". (Meillä jokainen kuharka/ruoanlaittajanainen voi olla valtion hoitajana/johtajana). Näin ollen Venäjällä valtionhoitajien rotu on erittäin laaja ja voidaan tietysti sanoa, että Venäjällä myös jokainen kgbläinen voi olla valtionhoitajana. Onhan Venezuelassakin Maduro entinen kuski ilman mitään koulutuksia. Eikö Mauno Koivisto ollutkin tohtori?
Nykyäänhän tämän tietää jokainen nuoremman polven intelletkukelli, että rotuja ei ole olemassa vaikka rotusyrjintää onkin.
VastaaPoistaPoliittisesti korrektia on puhua espoolaisesta eikä neekeristä. Eikä Oulussa ole tapahtunut pikkutyttöjen raiskauksia; sitä vain epäillään.
On olemassa ihmislaji Homo sapiens ja sen alalaji Homo sapiens sapiens, eli nykyihminen.
VastaaPoistaIhmisrodut ovat olemassa ja kaikkien nähtävissä ja sen tosiasian kieltäminen on ajanolon poliittista korrektiutta.
Koirat ja hevoset esimerkiksi määritellään eri rotuihin ja aivan aiheesta. Myös ihmiset voidaan määritellä eri rotuihin ja mielestäni aivan hyvin voitaisiin määritellä vielä tarkemmin, vaikkapa germaaneihin, suomalais-ugrilaisiin, baltteihin, slaavilaisiin, jne. suurkansoihin omine erityispiirteineen.
Jos olisi olemassa vain yksi ihmisrotu, niin se olisi sekarotuinen. Se toki lienee juuri se globalistinen ja monikultturistinen tavoite, jota poliittinen korrektius länsimaissa haluaa edesauttaa tavoitteenaan "jalostaa" lattekahvin värinen uusi uljas ihmisen. Jostain syystä minulle tulee siitä uudesta uljaasta ihmisestä mieleen rakki.
Sanotaanko vaikka näin, että
VastaaPoista" Kun sä lähdet hyppyyn sä olet ihan yksin. Sä joudut siinä hyppyrinnokalla tekemään yksinäsi ihan omat ratkasut. Sä olet siellä ylhäällä ihan up yours. "
Kauas on tultu kuitenkin ajoista nykypäivään mennessä, kun vielä 1700-luvun Von Linnè tulkitsi rotuja siihen malliin, että niihin perehtyessä ei paljon naurattanut. Nykypäivänä taasen termi rodullistaminen tarkoittaa rasistisuutta. Siitähän voi tietysti olla sitten montaa mieltä, tekeekö se kunniaa ihmisrodulle vai ei. Epäilen, että täällä on moni sitä mieltä, että ei tee.
" Myös ihmiset voidaan määritellä eri rotuihin ja mielestäni aivan hyvin voitaisiin määritellä vielä tarkemmin, vaikkapa germaaneihin, suomalais-ugrilaisiin, baltteihin, slaavilaisiin, jne. suurkansoihin omine erityispiirteineen. "
VastaaPoistaPerttu, miksi heitä täytyy määritellä? Mitä haet sillä? Mitä ovat kansojen " rodulliset erityispiirteet " ?
Ketään tai mitään ei tarvitse määritellä, mutta määritteleminen helpottaa asian ymmärtämistä ja kokonaiskuvan muodostumista.
PoistaKansojen rodulliset erityispiirteet ovat kaikkien nähtävillä, jos vain on halua nähdä.
Perttu, mitä ovat sinusta suomalaisten rodulliset erityispiirteet? Näin suomalaisena se asia ainakin itseä kiinnostaa ehkä jopa eniten tässä.
PoistaNiin, mitä "rotua" me "suomalaiset" ollaan?
PoistaEi mitään, sekalaista sakkia ja hyvä niin!
Niin taidetaan olla!
PoistaTuli mieleen Matias K:n edellä mainitsema " persjalkaisuus " ilmeisesti tästä aiheesta kummuten. En ole itse koskaan oikeasti ymmärtänyt, että mitä sillä tarkoitetaan? Kyllä, takapuoli jatkuu pyllyn jälkeen jalkana eli säärenä aina jalkaterään saakka. Sekin on aika yleisinhimillinen ominaisuus ihmisellä. Olkapäästä erkanee käsivarsi, joka päättyy käteen. Päätä kannattelee kaula jne.
Erilaisia kasvonpiirteitäkin on yhtä suuri variaatio olemassa kuin ihmispopulan määrä on tällä hetkellä. Ja uutta varianttia pukkaa tulemaan maailmaan joka sekunti.
Kyllä minäkin kallistun tuohon anon lausahdukseen että " sekalaista sakkia ollaan ja hyvä niin!"
"Oikein hyvää yötä"
PoistaEt erota etnistä savoalaista arabista? Eikö tässä ole jo hieman liikaa epä-älyllistä poliittista korrektiutta tai muuta moraaliposeerausta? En voi uskoa väittämääsi todeksi.
En voi ymmärtää porukkaa, joka sekoittaa sen, miten asioiden haluttaisiin olevan, siihen, miten ne ovat. Tuosta ei hyvä seuraa.
Niin, onhan siinä kieltämättä ongelma, mikäli jokin arvomaailma on siten rakennettu, että ikään kuin tullakseen edes mahdolliseksi, se edellyttää jo edeltä käsin (a priori) hyvin voimakasta, ellei ehdotonta sitoutumista tietynlaiseen käsitykseen siitä, miten asiat noin faktuaalisesti ovat.
PoistaArvot siis yritettäisiin tässä palauttaa tosiasioihin. Ja jos käsitystä tosiasioista (maailmankuva) jouduttaisiinkin muuttamaan, on tällöin suurena vaarana tuollaiselle perustalle rakennetun arvomaailman (maailmankatsomus) kriisiytymisestä, tai jopa romahtamisesta. Että ei se Humen giljotiini nyt ihan turha käsiteapparaatti ole kumminkaan, sano.
-J.Edgar-
Jos jotain olen oppinut, niin sen, että harvasta voi ulkonäön perusteella voi päätellä paljoakaan, ei aina edes hänen etnisyyttään. Parhaiten voi arvailun aloittaa sulkemalla silmänsä ja kuuntelemalla toista. Silloin voi hänen kielestään hyvin erottaa onko kyseinen henkilö ( kenties ) misät päin maailmaa alunperin, vaikkapa syntyperäinen aasialainen ja siten vaikkapa kiinalainen, thaimaalainen tai vietnamilainen. Tai japanilainen. Usein yllättyy kun silmät sitten avaa, että minkänäköinen tyyppi siinä onkaan.
PoistaMukavat päivänjatkot kaikille!
Koin kerran pienen järkytyksen. Kävelin käytävää ja takaa kuului savonmurretta kuin olisi ollut Kuopion torilla. Kun sitten käännyin avatakseni oven löivät aivoni hetken tyhjää. Nuo puhujat olivat mustamies ja nainen. Eivätkä pottunokkainen elovena tyttö ja mies. Luullakseni saattoivat olla sisaruksia. Yllätys oli aivan täydellinen kun en saanut mitään aavistusta edes äänestä saati sitten mistään vieraasta korostuksesta.
PoistaNiinpä.
PoistaOle ylpeä ihostasi. Hoivaa, pese sitä, ja vihdo saunassa sen kautta kuonaa pois.
VastaaPoistaSe on suurin elimesi.
Äläkä vihaa kenenkään toisen ihoa, sillä se on jokaiselle ihmiselle rakas osa itseä.
Esimerkiksi hevosrotuja on vaikka kuinka paljon. Raveissa ollaan todella tarkkana minkä rotuiset hevoset kilpailevat keskenään. Lämminverisillä ja kylmäverisillä on aivan eri lähdöt.
VastaaPoistaToipila ottaa nyt rauhassa siellä kurvissa, ettei mene laukalle!
VastaaPoistaNo eräs määritelmä ainakin yhdelle rotuolettamalle voisi vaikkapa olla, että valkoisia ovat kaiketikin ne, joidenka kuuluisi tuntea syyllisyyttä omasta valkoisuudestaan, ja siihen stereotypaalisesti liitetyistä (pahoista) ominaisuuksista. Raskauttavana asianhaarana lienee, jos on sen lisäksi miesoletettu. (Mahdollisen seksuaalisen tms suuntausolettaman osalta en osaa arvailla, liekö tuolla osuutta syyllisyyden asteeseen tai raskauttavuuteen, mutta käsitteen "paha valkoinen homomies" muistelen kyllä jostakin bonganneeni, olikohan Voima-lehdestä joskus parisen vuotta sitten?)
VastaaPoistaJoten jos tuntee, tai jonkun mielestä ainakin tulisi tuntea tarvetta valkoiseen itseruoskintaan noilla perusteilla, niin sitten kai on tullut määritelleeksi itsensä tuohon ryhmään kuuluvaksi, tai tullut jonkun siihen määrittelemäksi. Ergo, jos rotuja ei ole, niin mitä sitten pitäisi ajatella valko-oletettujen oletetusta kollektiivisesta syyllisyysolettamasta? Ken olisi kyllin pätevä antamaan auktoritatiivisen vastauksen kyseiseen probleemiin? Asia itsessään kun on epäilyksittä mitä merkittävin...
Pitäisikö Euroopasta Yhdysvaltoihin muuttaneiden, tai Euroopasta tulleiden jälkeläisten vaatia heitä puhuteltavan European American. Kun Afrikasta tulleet vaativat, että heitä pitää puhutella African American?
VastaaPoistaTässähän on selvästi rotukysymys takana.
Lea Lavenilla oli semmoinen kappale aikoinaan kun Rotunainen...
VastaaPoistaSaksan adjektiivi rassig viittaa juuri siihen ja on yhä sallittu!!! Ja monella naisella vimme havaita ns. rotusääret.
PoistaSopii miettiä onko Afrikasta lähtenyt homo sapiens enää sama risteydyttyään eri rotujen kanssa (neanderthal/denisovan ihminen jne.)
VastaaPoistaMitä vaikutuksia risteytymät ovat aiheuttaneet ja ovatko nämä risteymät uusia rotuja?
Ari
Neuvostoliitossa tehtiin aikoinaan paljon antropologisia tutkimuksia liittyen suomalais-ugrilaisiin kansoihin. Erityisesti virolais syntyinen Karin Mark oli/on näissä ansioitunut.
VastaaPoistaTutkimusten perusteella suomalaiset jakaantuivat neljään päätyyppiin: ahvenanmaalaiseen, länsisuomalaiseen, itäsuomalaiseen ja saamelaiseen. Nämä päätyypit erottuvat toisistaan lähinnä pituuden, pääkallon muodon ja kasvojen piirteiden mukaan.
Länsisuomalainen ja ahvenanmaalainen tyyppi on europidista suurrotua ja sen pohjoista rotua. Neuvostoliiton tutkimusten mukaan atlanto-balttilaista rotua, joka jakaantui skandinaaviseen ja länsibalttilaiseen alarotuun, johon kuuluvat myös länsivirolaiset ja Latvian suomalaiset.
Itäsuomalainen tyyppi kuluu taas itäbalttilaiseen alarotuun ja sen Vienanmeren-Itämeren päärotuun. Tämä rotutyyppi on vallitseva muilla itämeren itämerensuomalaisilla. lättiläisillä ja osaksi myös venäläisillä.
Tämä siis löytyy Matti Huurteen kirjasta 9000 vuotta Suomen Esihistoriaa.
Omasta mielestäni ihmisrodut ovat rikkaus ja rotujen määrittäminen auttaa ymmärtämään ihmislajin olemusta ja sitä miksi olemme sellaisia, kuin olemme.
Siitä saa sitten poliittisesti korrektit tapaukset pöyristyä ja kolisuttaa hernettä kuupassaan ihan mielettömästi ja halujensa mukaan.