Vanhurskaat kolonialistit
Vanhurskaus: dikaiosynee (δικαιοσύνη, subs.) ja dikaios
(δικαιος, adj.).
Rooman
valtakunnan lakikoneiston käyttämä nimitys oikeudenmukaisuudelle
Kuten tunnettua,
siirtomaavaltaa rakentavat ja ylläpitävät maat katsoivat toteuttavansa suurta
sivistystehtävää, mission civilisatrice,
kuten ranskalaiset asian ilmaisivat. Englanniksihan asia on ilmaistu hienosti
Kiplingin runossa White Man’s Burden.
Villi-ihmiset
olivat tietenkin tavattoman kaukana koko sivistyksen alkeistakin ja sen takia
kyseessä oli raskas taakka. Kuten lapset on pakotettava oppimaan lukutaito ja
muut sivistyneen elämän perusteet, niin oli myös alkukantaiset heimot tuotava
korkeamman hengenelämän piiriin, pois siitä eläimellisyyttä lähentelevästä
tilasta, johon he olisivat omin päin jääneet.
Tämä näkemys ei
suinkaan ollut vailla perusteita, vaikka tietenkin kolonialismi ulotettiin
kaikkiin heikkoihin kansoihin, niiden joukossa myös ikivanhoihin
sivistyskansoihin, ainakin jossakin muodossa. Koko asiaa ei kannata liikaa
yleistää.
Samalla
tuhottiin tai vaurioitettiin tietenkin noita primitiivisiä kulttuureita, joita
kukaan ei vielä ollut keksinyt pitää yhtä arvokkaina kuin aitoa sivistystä ja
sitähän oli vain länsimainen sivistys. Sivumennen sanoen, tämä argumentti
toistettiin painokkaasti vielä Venäjällä perestroikan
aikaan huomattavassa teoksessa Inogo ne
dano.
Toki oli sitten
noita jalojen villien ihailijoita,
mutta se nyt oli asia erikseen ja kuului lähinnä henkevyyksien maailmaan eikä
käytännöllisiä toimintaohjeita sentään haettu sieltä.
Oli miten oli,
mutta kolonialismi joutui ajan
mittaan huonoon huutoon. Muutamat ns. intellektuellit tekivät kaikkensa
demonisoidakseen sitä ja muun muassa Lenin teki sen kukistamisesta
oppirakennelmansa peruspylvään.
Kirosanahan
siitä tuli jo ensimmäisen maailmansodan aikana. Tuota sotaa pidettiin
nimenomaan imperialismin tuloksena ja sen tarkoitusperiä palvelevana. Se oli absurdi
teurastus, tuhosi koko sen edistyksen maailman, joka 1800-luvulla oli syntynyt.
Kaikki oli kenties siis viime kädessä imperialismin syytä.
Joka tapauksessa
näyttää siltä, että kolonialismin hyvä omatunto oli kaikkialla tiessään
maailmansodan jälkeen. Sitä paitsi sotaan oli osallistunut siirtomaajoukkoja ja
sekin oli siirtomaille syy alkaa vaatia lisää oikeuksia.
Siirtomaaimperiumit
purkautuivatkin jo viimeistään 1960-luvulle tultaessa. Monella alueella
siirtomaaherruus kaiken kaikkiaan jäi hyvin lyhytikäiseksi. Joka tapauksessa se
antoi aina syyn moittia entisiä isäntiä ja syyttää heitä lähes kaikesta.
1900-luvun jälkipuoliskolla
onkin jo vaikea löytää Länsi-Euroopasta ketään, joka vakavasti puolustelisi
siirtomaaherruutta Kiplingin tapaan. Ajallista välimatkaa sankarirunon ja siirtomaiden
vapautumisen välillä oli kuitenkin vain hyvin vähän.
Mutta yksi maa
löytyi, jossa siirtomaamenneisyys ja jopa nykyisyys pysyi koko ajan ylistettynä
asiana ja oman kehun kohteena.
Tuo maa oli ja
on Venäjä.
Koska siirtomaita
ja isäntämaata kaikkialla muualla erotti suolainen meri, mutta Venäjällä vain
pitkät välimatkat, kiistettiin siellä normaalisti koko siirtomaaomistus.
Eiväthän ne olleet siirtomaita, vaan Venäjään liitettyjä -ja vallitsevan
taruston mukaan vapaaehtoisesti liittyneitä- alueita.
Ei kai Sleesiakaan
ollut Saksan siirtomaa? Ja olivatko Ranskan Saksalais-roomalaiselta keisarikunnalta
valloittamat alueet muka siirtomaita? Entä Irlanti ja Skotlanti Englannille?
No, suolaveden
puuttumisesta huolimatta Venäjän valloituksilla Keski-Aasiassa ja Kaukoidässä
oli selvästi kolonialistinen luonne. Siperiasta voitiin sanoa samaa. Eihän
sekään asumaton ollut venäläisten saapuessa. Luetteloa voi jatkaa.
Kun kenraalit
Kaufman ja Tšernjajev
1860-luvulla valloittivat Keski-Aasian, käytiin siellä tyypillisiä siirtomaatyyppisiä
”taisteluita”. Tappioluvuiksi ilmoitettiin ylpeästi 1:10 tai jopa lähes 1:100,
mikä riittää kertomaan, millaisia nuo taistelut olivat. Siellä muuten oli
sitten suomalaisiakin mukana. Kuinkas muuten. Luulen kuitenkin, että ainakin he
käyttäytyivät mallikelpoisesti.
Afganistanissahan
kohdattiin sitten etelästä etenevä Englanti ja tuo ”suuri peli” (The Great Game) Aasian herruudesta oli
vähällä johtaa venäläis-englantilaiseen sotaan.
Lehdissä asiaa
pidettiin jo varmana. Kuitenkin sopu saatiin aikaan vuonna 1885 ja sitä myöten
edellytyksiä tulevalle kauniille ja sydämelliselle yhteisymmärrykselle (entente cordiale) -Saksaa vastaan.
No, Venäjän imperiumi (Vserossijskaja imperija),
joka oli virallisesti perustettu vuonna 1721 Uudenkaupungin rauhan jälkeen, ja
siis alun alkaen viittasi uusiin läntisiin voittomaihin Pietarin alaisina,
hajosi maailmansodan myrskyissä.
Neuvostoliitto,
joka syntyi 30.12. 1922, ratkaisi sitten siirtomaakysymyksensä elegantilla
tavalla. Siitä tuli tasa-arvoisten valtioiden liitto, jollainen on myös
esimerkiksi EU. Kullakin kansallisuudella oli sen piirissä joko oma valtionsa
tai muu kansallinen yksikkönsä, jonka alueella se sai vapaasti kehittää omaa
kulttuuriaan.
Tämä ei kuitenkaan
poistanut Venäjän ja sen kansan vastuuta veljestasavalloista. Aina
perestroikaan saakka Neuvostoliitossa ylistettiin herkeämättä sitä epäitsekästä
työtä, jota tasavertaisten liiton kaikki kansat, mutta ennen muuta tietysti
suuri Venäjän kansa tekivät heikompien veljien hyväksi.
Näiden
sivistyspyrkimyksiä ja taloudellisia tavoitteita tuettiin mahdollisuuksien
mukaan ja ne mahdollisuudethan olivat lähes rajattomat, panostukset valtavat ja
tulokset sen mukaiset.
Niinpä
virallinen kertomus ei säästellyt sanojaan kertoessaan veljeskansojen
saavutuksista ja niiden saamasta tuesta. Sanoma myös meni perille.
Kun Venäjä
julistautui suvereeniksi valtioksi 12. kesäkuuta 1991, toki yhä liitossa pysyen,
otettiin asia siellä vastaan riemuitsevalla helpotuksella. Viimeinkin oli saatu
laskea tuo taakka, jota venäläiset olivat n iin kauan kantaneet. Tuota
päiväähän juhlitaan yhä itsenäisyyspäivänä.
Epäilemättä
noiden muiden kansojen näkemys asiasta oli usein toisenlainen.
Baltian maathan
oli liittoon kaapattu imperialistisella lehmänkaupalla Hitlerin kanssa, Kaukasiassa
ei enimmäkseen tarvittu Venäjän sivistystehtävää ja myös Keski-Aasian vanhoja
sivilisaatioita oli pahoin retuutettu esimerkiksi vaihtamalla niiden
kirjaimistoja peräti kaksi kertaa.
Siitä huolimatta
juuri sillä suunnalla kohtaamme yhä paljon nostalgiaa entistä Neuvostoliittoa
kohtaan. Kaipa niissä puheissa avusta oli jotakin perääkin tai sitten sanoma
vain muuten meni juuri siellä parhaiten perille.
Mutta oikeastaan
tämä nyt vain oli esipuhetta sille erikoisuudelle, joka on Venäjällä tänäänkin
hyvin merkittävä, eurooppalaisessa vertailussa.
Venäläisiä ei
nimittäin vaivaa imperiaalinen krapula. He eivät yleisesti ottaen tunne
minkäänlaista syyllisyyttä kolonialistisesta menneisyydestään.
Päinvastoin,
yleinen käsitys on, että juuri Venäjä uhrasi epäitsekkäästi kaikkensa noiden
alueiden puolesta ja sai sitten useinkin pelkkää kiittämättömyyttä osakseen,
kun Neuvostoliitto hajosi ja venäläisiä ja venäjän kieltä alettiin uusien
vallanpitäjien toimesta ahdistella.
Tässä siis
toteutui juuri se skenaario, jonka Kipling esittää kuuluisassa runossaan Valkoisen miehen taakka.
Kun tähän
lisätään ne valtavat tappiot, joita puna-armeija ja siinä luvussa tietenkin
ensi sijassa venäläiset kärsivät toisessa maailmansodassa, on koossa jo
keskeiset ainekset sen ymmärtämiseksi, miksi venäläinen näkemys oman kansan
historiallisesta roolista on niin toinen kuin lännessä.
Gorditsja i ne kajatsja! On ylpeiltävä
eikä kaduttava, on tunnus, jonka nykypäivien Venäjällä kuulee etenkin niiden hurraapatrioottien
suusta, jotka inhoavat Eurooppaa.
Heidän merkitystään
ei pidä liioitella, mutta yleinen käsitys näyttää olevan -tähän hätään en pysty
esittämään sosiologisia tuloksia -ettei venäläisillä ole omasta mielestään
mitään syytä huonoon omaantuntoon. Sen entisillä siirtomailla sen sijaan kyllä
tämän näkemyksen mukaan olisi, mutta kiittämättömyyshän on maailman palkka.
Joskus 70-luvulla valtiotieteen luennoilla selitettiin, että afrikkalaisten valtioiden ajatuminen siirtomaiksi ei johtunut niiden takapajuisuudesta. Syynä oli kuulema kultturien eriaikainen ja aaltomainen kehityminen, jolloin juuri kuntohuipussa olleet eurooppalaiset hyökkäsivät kehityksensä aallonpohjassa olleiden afrikalaisten kimppuun ja lopputuloksena oli kolonialismi.
VastaaPoistaJotenkin teoriasta saatiin johdettua myös, että suomalaisetkin olivat vastuussa siirtomaajärjestelmästä. Perustelua en jaksa enää muistaa, mutta muistan, että vastaväitteeksi ei kelvannut, että Suomi oli noihin aikoihin itsekin siirtomaa.
No,Kainuun talonpojat auttoivat tervaamaan koko Euroopan laivastoja.
PoistaTuo Venäjän eteneminen länteen taitaa olla koko historiassa aikamoinen kuriositeetti siinä, että harvoin jonkin maan kulttuuripääoma on pakkaantunut niin täysin militarismiin kuin Venäjällä Neuvostoliiton aikana. Se mahdollisti tavallaan hetkeksi tietynasteisen päsmäröinnin myös maissa, joiden kulttuurille ei ollut sitten sinsänsä oikein mitään annettavaa. Siinä mielessä myös tuo anomalia asian muistamisessa on ymmärrettävä: hieman kuin jos lapsen antaa voittaa aikuisen painissa, niin ei se tietyssä iässä vielä edes käsitä koko ilmiötä kunnolla. Ja vastaavasti esimerkiksi balttien oma ymmärrys asiasta on aivan eri kuin se ambivalenssi joka Väli-Euroopassa näkyy lebensraumiaan rakennelleita germaaneja (Suomessa Ruotsia) kohtaan; valitettavasti tai ei tavan peruspersepaviaani ei yleensä itsekään halua kynsin hampain säilyttää elämänmuotoa, joka tuottaa vähemmän kiiltoa/siisteyttä ja pienemmän osan hegemoniassa. Tässä mielessä venäläismiehitys koetaan kai perimmälti semmoisessa keskiluokkaisessa alitajunnassa siellä vähän sellaisena kuin vessan tulviminen.
VastaaPoistaMaaima muuttuu. Ennen vahvemmat ja kehittyneemmät kolonisoivat heikompansa, mutta nyt tapahtuu just päinvastoin. Kysykää vaikka Trumpilta tai Halla-aholta, Merkeliltä ei kannata kysyä, koska hän on vanha kommarimummo ja pihalla.
VastaaPoistaNo Kainuun talonpojat kyllä auttoivat mutta velkaantuivat siinä itsekin Oulun porvareille, joilla puolestaan ei ollut helppoa Tukholman, Lontoon ja Amsterdamin isompien kauppiaiden kanssa.
VastaaPoistahttp://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.334630
Vuosina 1966–1970 esitettiin Mainos-TV:n ja Eesti TV:n yhteistuotantona Suomen ja Viron tietokilpailuottelua Naapurivisa.
VastaaPoistaVirallisesti vahvistamattomien mutta tavallisesti luotettavalta taholta saatujen tietojen mukaan sarja päättyi, kun viestinnästä vastaavat Moskovan hallitustahot ehdottivat suomalaiselle osapuolelle, että oikeastaan välillä voisi toisena kilpailijana olla jokin toinenkin neuvostotasavalta, esimerkiksi Azerbaidžan.
No, nykynuorillehan jälkimmäinen taitaa olla tuttu lähinnä euroviisuisäntänä.
"Kun Venäjä julistautui suvereeniksi valtioksi 12. kesäkuuta 1991, toki yhä liitossa pysyen, otettiin asia siellä vastaan riemuitsevalla helpotuksella. Viimeinkin oli saatu laskea tuo taakka, jota venäläiset olivat n iin kauan kantaneet."
VastaaPoistaOli kai sillä selllainen aito merkitys, että isovenäläiset pääsivät taas kiistattomiksi herroikseen talossaan. Muistelen, että Neuvostoliiton loppuaikoina olisi pelätty, että venäläisistä tulisi koko väestön tasolla vähemmistö, toki kaikista suurin yksittäinen kansallisuus. Aikaa voittaen tuolla olisi voinut olla myös poliiittisia vaikutuksia.
Onko muuten myöhempinä aikoina tehty tutkimusta siitä, kuinka suuri osa toisen maailmansodan kaatuneista oli vähemmistökansallisuuksia näiden lukumäärään suhteutettuna?
Talvisodan 75-vuotismuistelon tienoilla jotkut ukrainalaiset halusivat painottaa, että Raatteen tiellä tappelivat erityisesti ukrainalaiset. Totta varmaan, mutta asian korostaminen muistomerkeissä herättäisi helposti kysymyksen, puolustivatko kiovalaiset tai odessalaiset ihan oma-aloitteisesti Leningradin turvallisuutta nimenomaan Suomussalmella.
PoistaTuolta löytyy yksi kalkyyli Puna-armeijan tappioista kansallisuuksittain:
Poistahttps://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties_of_the_Soviet_Union
”venäläinen näkemys oman kansan historiallisesta roolista on niin toinen kuin lännessä. Gorditsja i ne kajatsja! On ylpeiltävä eikä kaduttava”
VastaaPoistaIivana Julman aikana eräs munkki kehitteli teorian siitä, että Moskova on Kolmas Rooma, Rooman imperiumin ja Konstantinopolin imperiumin jälkeen. Tämä ajatus syyhyttää monia Venäjällä nykyäänkin.
Iivana Julma julisti Moskovan Kolmanneksi Roomaksi ikään kuin Jumalan tahtona olla maailman herra. Eihän Maailman Herra voi muuta tehdäkään kuin Gorditsja i ne kajatsja! On ylpeiltävä eikä kaduttava!
Itse asiassa Moskova ei voi Kolmas Rooma vaan ainoastaan Toinen Bysantti. Toisessa Roomassa hyväksyttiin Justinianuksen kodeksi (3000 sivua A4), joka on Länsi-Euroopan ja koko sivistyneen Lännen lainsäädännön perusta.
Latinankielinen Toinen Rooma muutettiin 700-luvulla kreikankieliseksi Bysantiksi, jossa Justinianuksen kodeksista suurin osa heitettiin mäkeen ja jätettiin ainoastaan 500 sivua.
"500 sivua."
PoistaVenäjän laki ei tunne yksityisomaisuutta koskevia tarvittavia pykäliä, joten rikastuneet pelkäävät "dekulakisaatiota" ja vievät rahansa Länteen, kymmeniä miljardeja vuosittain. Ulkomaiset sijoitukset välttävät Venäjää.
Mitenkäs muutaman vuoden kuluttua voi käydä mentaliteetille "Gorditsja i ne kajatsja! On ylpeiltävä eikä kaduttava!"?
"Vanhurskaat"/Asiasta toiseen
VastaaPoistaMillaista perustuslakia noudattavat/tottelevat Suomen Viholliset?
"Millaista perustuslakia noudattavat/tottelevat Suomen Viholliset?"
PoistaNo tietystikin tastolaista.