lauantai 23. helmikuuta 2019

Kun talonpojasta tuli herra



Herrana ja narrina

Kalle Kajander, Kun talonpojasta tuli herra. Teoks. Valitut teokset, Otava 1956, ss. 17-132. Johdannon kirjoittanutr I. Havu.

Kalle Kajander on hyvä kertoja ja muutenkin kiinnostava henkilö. Hän kävi koulun ylioppilaaksi, mutta ei valmistunut maisteriksi, vaan ryhtyi maanviljelijäksi.
Hän myös kaveerasi aikansa eturivin kulttuurihenkilöiden, kuten Juhani Ahon ja Järnefeltin veljesten kanssa ja matkusteli ulkomailla, sekä Pariisissa että Firenzessä ja jopa herraskaisessa Nizzassa. Roomaan ja Napoliinkin matkat ulottuivat.
Ulkomaanmatkat sujuivat osittain kätevästi pyöräilemällä, kuten myös ”pyöräraivoilija” Aholla. Talonpoikaisesti pukeutuva, mutta sivistynyt ja maailmaa nähnyt maanviljelijä Kajander kuuluu kuitenkin arkielämässä olleen tarkka arvostaan.
Kävin joskus hänen tilallaan Hausjärvellä erään virolaisen professorin kanssa. Virolaisen vieraan isä oli aikoinaan ollut tilalla maatalousharjoittelijana opiskellessaan Lahden kansanopistossa. Muistot ilmeisesti olivat olleet hyvät.
Kajanderin elinaikana talonpoikaisen elämän perusteet alkoivat muuttua. Vanhasta luontaistaloudesta alettiin siirtyä vaihdannan piiriin. Rahatuloja, suuriakin, saatiin etenkin myymällä metsää, jota yhtiöt ja keinottelijat ostivat polkuhintaan.
 Niillä rahoilla sitten isommat talonpojat mahtailivat ostelemalla toinen toistaan parempia rilloja ja hevosia, remontoimalla talojaan ja pukeutumalla vaikkapa susiturkkeihin. Huoneet tapiseerattiin, talot maalattiin ja mitä nyt herraskaisuuteen taipuvat emännät saattoivatkaan keksiä, kaakeliuuneja, sun muuta hienoutta.
 Pelkkä kahvin, sokerin ja vehnäsen jokapäiväinen nauttiminen ei enää ollut mitään. Nyt tuli monelle jo konjakit ja naisille viinit.
Talonpoikien herroittumisesta on kirjallisuudessamme enemmänkin kuvauksia. Esimerkiksi Joel Lehtosen Matti Muikkunen on koominen hahmo, vähän niin kuin porvari aatelismiehenä, yrittäessään herraskaisia eleitä ja jättäessään viljelykisen hunningolle.
Kajanderin Joppi Hinkkalan kuvaus on hieman eri sorttia, siinä kuvataan tarkemmin niitä syitä, jotka panevat talonpojan hylkäämään oikean asemansa ja kuvaus lieneekin tarkoitettu myös yhteiskuntakritiikiksi.
Kaikki alkaa siitä, kun paikkakunnalle ja Jopin taloon saapuu herroja jänismetsälle. Ajometsästyshän on kaikkialla ollut alun perin hyvin herraskainen ja jopa aatelinen laji ja vasta maailmansotien välisenä aikana siitä tuli myös normaali talonpoikien urheilu meillä Suomessa.
Hienot koirat ja pyssyt ja etenkin alituinen ryyppääminen kannustavat Joppia panemaan metsänsä rahoiksi ja herrojen joukkoon hän pääseekin juottamalla ja syöttämällä ryyppykavereitaan ja remontoimalla taloaan.
Kun Helsingistä lähetetään neljä kannua eli kymmenisen litraa konjakkia, tulee mukana kaunis joulukortti, joka on osoitettu herra Joppi Hinkkalalle. Sepä tekee komeata se!
Kun herra elelee yli varojensa ja rouva on samanlainen, tulee pää tietysti vetävän käteen. Komeasti elänyt pariskunta lapsineen päätyy syytinkimummon mökkiin.
Kirjassa on paljon kiinnostavaa ajankuvaa, muun muassa palkollisten vapaaviikon vietosta ja markkinoista, joilla päähenkilö hyvin viihtyy.
Nuukasti elellyt ja sitkeää työtä tehnyt naapuri osoittautuu kirjan myönteiseksi hahmoksi, ellei nyt ihan sankariksi. Tämä silakannuolija maksaa kuin maksaakin koko Jopin tilan käteisellä, vaikka hän ulkoasunsa puolesta on näyttänyt rutiköyhältä.
Onnettoman Jopin tragedia on, että hän haluaa olla ja elää kuin herra eli siis työtä tekemättä, kuten hän asian ymmärtää. Tämä siitä huolimatta, ettei hän osaa edes nimeään kirjoittaa, saati laskea, mutta onhan rahalla taivaallinen valta. Voihan sitä talollinenkin elää kuin possessionaatti eli talonomistaja, jos vain myy pois metsänsä.
Ja joillakinhan sitä rahaa nyt on. Kaupungin susiteetissa ovat herrat läskeistään hyllyviä kuin kapitalisti demarien taannoisessa vaalimainoksessa ja myös Jopin varallisuus ilmenee ennen pitkää komeana kellikkamahana. Sitten kun rahat loppuvat, alkaa pian mahakin pienentyä ja posket ohentua.
Lähellä nälkärajaahan sitä vielä tavallinen talonpoika eli tuohon aikaan ja palkollisten tienestit olivat niin heikot, että ne yhden vapaaviikon aikana yleensä hummattiin kahviin ja vehnäseen ja moni toki otti naukkujakin. Eihän niistä säästöjä jäänyt, tekipä mitä tahansa.
Luonnollista oli, että yli varojensa elävää paheksuttiin ja halveksuttiin ja säästäjää, tarkkaa ja ahkeraa ihmistä arvostettiin. Tässäkään asiassa ei toki sopinut mennä luonnottomiin, Kauppis-Heikki kuvaa myös sellaisia hahmoja, eikä suinkaan arvostaen.
Mutta se, mikä aikansa uuden elämäntyylin paheksujilta näyttää jääneen huomaamatta, on se rakennemuutos, joka oli mullistamassa myös maaseudun elämää.
Pröystäilijät ja velaksi eläjät olivat etenkin oman aikansa perspektiivistä katsoen vastenmielinen ilmiö, mutta he edustivat kuitenkin uutta aikaa, sellaista, jossa ei enää tarvinnut elää alituisessa nälänhädän vaarassa. Se oli tulossa, vaikka asiaa ei voitu vielä tietää.
Thorstein Veblen oli juuri tuohon aikaan kehittelemässä teorioitaan joutilasluokasta (The Leisure Class, 1899) ja kerskakulutukssta (conspicuopus consumption). Tämä Kajanderin kirja ilmestyi vuonna1897.
Onneton Joppi Hinkkala oli aikansa antisankari, jonka elämänkaaren näyttivät sanelevan hänen paheensa ja luonteenheikkoutensa.
Eipä taida vieläkään olla aika rehabilitoida hänen persoonaansa, mutta kuitenkin tuntuu siltä, että siinä oli jotakin modernimpaa kuin mitä aikalaiset ymmärsivät…

11 kommenttia:

  1. T.V.: "Pröystäilijät ja velaksi eläjät olivat etenkin oman aikansa perspektiivistä katsoen vastenmielinen ilmiö, mutta he edustivat kuitenkin uutta aikaa, sellaista, jossa ei enää tarvinnut elää alituisessa nälänhädän vaarassa. Se oli tulossa, vaikka asiaa ei voitu vielä tietää."

    Todellakin edellä omaa aikaansa. Eipä olisi arvannut, että yli sata vuotta sitten kirjoitettiin meidän aikaamme.
    Toisin sanoen nykyaika ja "fake it 'till you make it", some-maailma ja velkaksi eläminen, mitä näitä nyt on.

    Tänä päivänä ollaan kaikki herroja joppihinkkaloita.

    - Leso

    VastaaPoista
  2. Joka haluaa ymmärtää paremmin talonpoikaisen elämäntavan muutoksen lukekoon Immosen "Suomen rahvaan historian", jossa tämä selostaa neljän suvun historian 1600-1800-luvuilla kytkien ihmiskohtalot yleiseen historiaan ja taloushistoriaan.

    VastaaPoista
  3. Kalle Kajander on taas yksi noita syyttä suotta unholaan lykättyjä satavuotiaita kirjailijoitamme. Kajander on älykäs, iskevä ja aivan lukukelpoinen nykynuorellekin. Suosittelen! "Koottuja" ja "Valittuja" on kirpputorit pullollaan.

    VastaaPoista
  4. Demarien taannoinen vaalimainoshan kertoi osan totuutta. Osan totuutta siinä mielessä että se antoi liiankin kaunistelevan kuvan kapitalistista. Kapitalisti ei tunne mitään oikeutta eikä kohtuutta eikä kapitalistia itsekeskeisempää ihmistä ole. Uskoin joskus itsekin nuorempana että kapitalisti tuntee kohtuunen mutta ajan myötä olen nähnyt totuuden.

    Olen nähnyt tästä ihan todellisia esimerkkejä. Kapitalisti on kuin liivijengiläinen joka osaa esiintyä tarpeen vaatiessa sovinnaisesti mutta se on vain pintakiiltoa.

    Suomi on täynnä näitä wannabe porvareita jotka samaistavat itsensä kapitalistiin. Luullaan että omaksumalla paremman väen tapoja ja äänestämällä porvaria. Jollakin taianomaisella tavalla on porvari itsekkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän näitä "wannabe-porvareitakin" on, mutta näiden lisäksi meillä on toinenkin saman tyyppinen joukko: Opiskellaan ihan mitä tahansa alaa, jonka käytännön sovellutukset ja siten työllistymismahdollisuudet ovat vähissä ja oletetaan, että maisterin tai tohtorin papereilla pitäisi saada hyväpalkkainen laiskanvirka.
      Seuraavaksi kauhistellaan, kun putkimiehet tai pienyrittäjät tienaavat niin paljon.
      Mitä äänestämiseen tulee, niin pienyrittäjillä on aina ystäviä ennen vaaleja, mutta äänestätpä oikeistoa tai vasemmistoa, niin aina tulee turpaan. Kokoomus järjestää asiat niin, että suurille firmoille tulee yritystukia ja kaikki isommat yhteiskunnalliset hankinnat kilpailutetaan siten, että pienemmät toimijat voi olla vaan isomman toimijan alihankkijana ja niiden selkänahasta kiskotaan tulos.
      Demarit puolestaan pitävät huolen, että pienyrittäjää verotetaan sen verran paljon, että palkka pysyy duunarin tasolla tai alle siitä huolimatta että ei ole palkallisia vuosilomia, työaika on pitkä ja eläke - ja sosiaaliturva ovat olemattomat. Ei kun kaikki vaan valtiolle töihin...

      Poista
    2. Tämä on epäilemättä syy kokoomuksen menestyksen vakiotasoon: nykyinen talous ja jakopolitiikka hyödyttää 5-10 prosenttia ihmisistä, loput 10 prosenttia tulee wannabeporvareista (pikkuporvaristo). Kun tuo porukka taas tajuaa todelliset etunsa, vasemmiston kannatus nousee.

      Toisaalta ei se vasemmistonkaan yhteiskunnallisen toiminnan tulos aina niin rapoisaa ole ollut, esimerkiksi Neuvostoliitossa.

      Poista
  5. "Thorstein Veblen oli juuri tuohon aikaan kehittelemässä teorioitaan joutilasluokasta (The Leisure Class, 1899) ja kerskakulutukssta (conspicuopus consumption)."

    Veblen on kyllä valitettavasti aivan liian vähän tunnettu kaveri. Tekihän hän kuitenkin monia, suorastaan pirullisen tarkkanäköisiä havaintoja maailmasta ja ihmisistä, ollen oikeastaan enemmän sosiaalipsykologi kuin taloustieteilijä. Merkittävimpiin kuuluu ainakin omasta mielestäni hänen näkemyksensä siitä, miten ihminen pyrkii maksimoimaan nimenomaan statuksensa (millä on suora yhteys ns. seksuaalivalintaan, eritoten miehillä), kuin ns. objektiivisen etunsa, kuten näissä "homo oeconomicus" - teoretisoinneissa suorastaan autistisen itsepintaisesti oletetaan. Vasta viime aikoinahan silläkin sektorilla ollaan edes hieman havahduttu kyseenalaistamaan tätä ns. rationaalisen valinnan teoriaa. Ihminen kun käyttäytyy enemmänkin rationalistisesti (Huom. ero), siis tavalla, jonka tämä olettaa tai uskottelee rationaaliseksi, vaikkei näin välttämättä ole.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  6. Eivätkö talollinen ja talonpoika vastaa samaa asiaa, eli hallinnoimansa maa-alan kiinteistöineen omistavaa maanviljelijää?
    Millä tavoin tämä possessionaatti siis eroaa kahdesta yllämainitusta termistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Millä tavoin suurkapitalisti eroaa lähiön keskikaljabaarin viereisen pizzerian pitäjästä?

      Poista
  7. "Talonpoika" oli isäntä, joka itse viljeli omistamaansa maata ("perintötilaa", taikka hallintaoikeudella "kruununtilaa" jos se oli vielä lunastamatta perintötilaksi). Apuna oli renkejä ja mahdollisia torppareita sekä näiden ja omia jälkeläisiä (ammattinimikkeet "talonpojan poika" ja "torpparin poika" ovat yleisiä esim. vuoden 1918 kaatuneiden luettelossa.
    "Possessionaatti" puolestaan on semmoinen kaulusherra, joka vain omistaa ja hallitsee, mutta ei tahri liljanvalkeita kätösiään karkeaan työhön: onhan vouteja ja muita palkkalaisia. Kyseessä on siis esim. kartano tai vaikkapa vuokratalo kaupungissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Sääty-yhteiskunnassa tuli kunkin elää säädyllisesti eli säätynsä mukaisesti. Mutta Joppi halusi muuta.

      Poista

Kirjoita nimellä.