Paheiden menetetty maine
Irstaus/himo/haureus
kuuluu vanhoihin kuolemasynteihin. Muitahan olivat ylpeys, kateus, laiskuus,
ahneus ja ylensyönti. Luettelo on hieman vaihdellut ja vihakin on siinä joskus mainittu.
Katolisen
moraaliopin mukaan kuolemansynnille olivat ominaisia asian vakavuus, tietoisuus
asian vakavuudesta ja vapaa suostumus.
No, siinä
tapauksessa kai oikeutettu vihastuminen tai pikaistuminen eivät kuulu samaan
joukkoon ja kaipa myös ylpeys, kateus ja laiskuus saattavat olla luonteen
vikoja, joille ei mitään mahda, mikä kenties voisi muuttaa asian arviointia ja
kenties ei. Sisäerityskin voi vaikuttaa asioihin.
Mutta kaiketi
jokaista pitää mitata edellytystensä valossa. Jos puu on väärää, ei siitä
suoraa kalua synny. Sir Isaiah Berlin muiden muassa puhui ihmisyyden kierosta puusta:
The crooked timber of humanity.
Kiinnostavaa on
se muutos joka kulttuurissa tapahtuu, koskien paheiden merkityksen arviointia.
Eipä nimittäin taida
olla tuossa syntiluettelossa yhtään asiaa, jota ei nykyään pidettäisi hyveenä
ainakin joissakin rajoissa. Asian selvittämiseksi kannattaa vilkaista vaikkapa
naistenlehtiä, jotka vanhastaan ovat pitäneet noita kysymyksiä erikoisalanaan.
Siitä, että
asiat ovat muuttuneet kielletyistä tai ainakin moitittavista kiitettäviksi on
luultavasti seurannut myös se, että tuo entinen tietoisuus asioiden
vakavuudesta on hiipunut ja samalla kaiketi myös niiden asema kuolemansynteinä
myös katolisuuden piirissä. Vai liekö?
Mutta se nyt ei
ole tässä tärkeää.
Entäpä millaisia
seurauksia on tuolla kehityksellä, joka yllä on oletettu ja ainakin minusta
vaikuttaa ilmeiseltä, kunnes toisin todistetaan.
Irstaus on muuan
kiinnostava tapaus. Sen merkitys syntinä, olkoonkin että ilman ajatusta
tuonpuoleisista sanktioista, tunnettiin erityisen voimakkaasti vielä 1800-luvun
lopulla ja 1900-luvun alussa ja jopa vielä
myöhemminkin. Se tuotti vaarallisia ja turmiollisia seurauksia ja sen kurissa
pitäminen oli vaikeaa ja usein mahdotonta hyvistä tarkoituksista huolimatta.
Joka tapauksessa
yhteiskunta korosti syystä asian turmiollisuutta, vaikka saattoikin katsoa
salassa tapahtuvaa syntiä läpi sormien. Jotkut maat olivat sallivampia kuin
toiset. Pariisi oli kuuluisa nimenomaan synnin pesänä ja kevytmielisyys
liitettiin siihen kaikkialla.
Ihmisten tavaton
sikiäminen tuohon aikaan liitettiin seksuaaliseen hillittömyyteen. Venäläisen dekadenssin ilmentymiin kuului peräti
avioliitto ilman seksiä. Sitä saarnasi Tolstoi ja sitä toteuttivat ainakin
periaatteessa Zinaida Hippius ja Dmitri Merežkovski. Samaa aatetta kannatti Vladimir
Solovjov.
Sotien jälkeen
ja nimenomaan 1960-luvulla tapahtunut seksuaalivallankumous muutti seksuaalisuuden
reunaehdot perin pohjin.
Ehkäisypillereiden
ja penisilliinin turvissa suurten ikäluokkien seksuaalisuus kaikkialla läntisessä
maailmassa koki sellaisen kopernikaanisen vallankumouksen, jolla ei liene
aiempia vertauskohtia missään kulttuurissa, ainakaan prosessin äkillisyyden
huomioiden.
Make love, not war-filosofia pyrki
nostamaan myös pelkän irstauden kiitettävien asioiden joukkoon. Samalla kävi
mahdottomaksi edes käyttää siitä tuota vanhaa, kompromettoivaa nimitystä ja
alettiin puhua seksistä.
Kyseessähän oli
itse asiassa uusi käsite. Kun muuan rouvasihminen perestroikan aikana väitti
TV-ohjelmassa, ettei Neuvostoliitossa ollut ”teidän porvarillista seksiänne”,
hän oli ihan oikeassa. Mikäli hän olisi sanonut –kuten usein väitetään- ettei
koko maassa ole seksiä, hän olisi silloinkin ollut tavallaan oikeassa. Se
käsite ei kuulunut viralliseen diskurssiin. Tokihan sitä sukupuolisuutta
riitti.
Kulttuurivallankumouksesta
lähtien seksi eräänlaisena hyödykkeenä, eli siis seksuaalinen tyydytys on
kuulunut etenkin vasemmalle suuntautuneen älymystön piirissä, mutta myös
monissa muissa piireissä hyveiden joukkoon, kuten muutkin entiset ns. kuolemansynnit,
kenties pienin poikkeuksin, esimerkiksi ylensyönnin kohdalla.
Mitä mässäykseen
tulee, esimerkiksi markiisi de Sade piti ylenmääräistä herkuttelua ja
tolkuttoman kalliiden ruokalajien syömistä yhtenä luonnottoman syntisen elämän
huipentumana –jollaisista hänen kuvaamansa turmeltuneisto nautti. Ajatelkaamme
nyt vaikkapa ananasta talvella ja pohjoisessa…
Yhteiskunnan ja
valtion kannalta tuolla mainitulla irstauden rehabilitoinnilla on merkitystä
monessa suhteessa. Kyse ei suinkaan ole vain muutoksista asenteissa:
paheksutaanko vai ei, vaiko peräti ylistetään.
Kohtalokas
merkitys on ollut sillä, että aivan paradoksaalisesti se samainen ikäkohortti,
joka toteutti kulttuurivallankumouksessa arvojen kääntämisen päälaelleen, oli
sangen huono sikiämään. Nythän sen aika on jo siltä osin ohi.
Asia on
ymmärrettävä. Lisääntyminen ja seksi -ymmärrettynä hyödykkeeksi, jota pyritään
maksimoimaan- ovat toisilleen vihamielisiä asioita.
Aikoinaan
tilanne oli päin vastainen ja vain sankarillinen pidättyväisyys säästi vaimot loputtomilta
synnytyksiltä.
Itse asiassa
tietenkin synnytykset vähentävät väistämättömästi seksielämää, mihin lienee
selkeä biologinen perustansa.
Mikäli seksiä nyt
sitten pyritään maksimoimaan, on synnytykset minimoitava ja mieluimmin sijoitettava
hedelmällisyysajan lopulle, ellei niistä sitten kokonaan luovuta. Näinhän nyt
juuri tehdään.
Tuloksena on
väestönkasvun pysähtyminen ja jopa aleneva kierre, joka siis paradoksaalisesti osaltaan
johtuu entistä suuremmasta panostamisesta seksiin tai ainakin sitä palvelee.
Kun nykykulttuurin
hyveiden ja tavoiteltavien asioiden pakettiin lisätään muita entisiä
kuolemansyntejä ja siis myöhempiä hyveitä, ne vain vahvistavat trendiä: kateus,
laiskuus ja ahneus sopivat erinomaisesti lapsettomille ja voivat tietysti jo
sinänsä olla lapsettomuuden syitä. Konsumerismi ja kerskakulutus ovat
lisääntymiselle vihamielisiä asioita.
Mutta tämä
seksin irtoaminen lisääntymisestä ja muuttuminen sille vihamieliseksi voimaksi
on vain yksi piirre siinä moraalin vallankumouksessa, jonka huippukohdan
voinemme ajoittaa 1960-luvun jälkipuoliskolle ja 1970-luvun ensi puoliskolle.
Sen jälkeen
seksistä on joillakin tahoilla aivan määrätietoisesti pyritty tekemään myös
maailman napaa ja yhteiskunnallisten kysymysten tärkeintä aluetta.
Voipa sanoa,
että muutoksen perusteellisuus tällä alalla on viimeisten sadan vuoden aikana
ollut varsin imponoiva.
Kuinka kauan
kuluu siihen, ettei uusi sukupolvi kykene lainkaan ymmärtämään 1800-luvun romaaneja?
Vai ollaanko jo siinä pisteessä? Voisiko se tarkoittaa vaikkapa sitä, että koko
kulttuurikehityksen suuri linja on katkennut ja olemme siirtyneet johonkin
uuteen? Ehkäpä olemme vanhan länsimaisen kulttuurin perillisiä enää vain
nimellisesti?
Kalasatamasta kun löysin suuren graffitin "Make sense not war", tiesin, että kello on taas lyönyt ja uusi aika koittanut - jopa pykälän uudempi kuin mitä tässä blogissa kuvaillaan.
VastaaPoistaSinänsä kyllä minusta oikeasti mielenkiintoinen ja pohdinnan arvoinen tuo kulloinkin vallitseva yksiavioisuuden sakeuden, luokkarakenteen ja demografian konstellaatio, siis tuo mitä pelkistetään joskus visuaalisesti "hameen pituuden vaihteluna". Esimerkiksi tuo, että seksi johtaa automaattisesti synnytykseen, edellyttää aivan äärettömän syvää (harhaista) varmuutta siitä, että ihmisen kuuluu automaattisesti jäsentyä juuri ydinperheisiin. Ehkäisyn käytön esti jo muinoinkin varmasti osittain ihan vain tosi raaka ahdistuneisuus - ja lisääntymisen/leviämisen tietty idealisointi. (Individualisaation myötä tuo heijastuu esim. siinä, miten ihminen saattaa haluta, että juuri hänen ajatuksensa "vaikuttaa" asioihin tai ihmisiin.)
Tänäkin päivänä on kannatusta saavia poliitikkoja, joiden mielestä näköjään ihminen on ihminen vasta kun se mahtuu helpommin kahdelle kuin yhdelle tuolille ja joiden koko eetos muutenkin näyttää olevan se, minkä mestari-intellektuelli Ari Vatanen tiivisti muodossa "suuri hiilijalanjälki on hyvä asia, se kertoo hyvinvoinnista". Lapsiluku on naista "läänittävässä" aviojärjestelmässä yksinkertaisesti kova juttu, ja naisetkin saattoivat olla ylpeitä siitä. Esimerkiksi Afrikassa näemmä on edelleen sama.
Nyt sitten, kuten näissä aina käy, vastakkaisesta on tulossa uskontoa. Välittömänä syynä mm., että nykyään tuo patriarkaalinen peruskuvio on muuttunut abstraktiksi, rahavälitteiseksi, "leijuvaksi", ja sitä kannattavat leijunnan ihannointiin erikoistuneet piilopatriarkaaliset uskonlahkot, kuten feministit. Jos siristää silmiään ja katsoo kaukaa, ydinteesi on jokin sellainen, että jokaisella on taustoistaan huolimatta oikeus, ehkä jopa velvollisuus pitää kiinteistöjä tärkeämpänä kuin ketään muuta paitsi ehkä heikkouden hetkinä itseään.
Se, että suuryhtiöt voivat ostaa ihmiset ja heidän identiteettinsä polkuhintaan kuin nuo olisivat jotain hyttysparvia, väistää kritiikin, koska palkinto - ostovoima - auttaa leijumista. Jo huomauttaminen siitä, että yhteiskunnan pilkkominen ikään kuin elämänvaiheettomiksi hahmotettuihin yksilöihin on tavallaan aika väärää ellei sairasta, tuntuu uskonnollisen liberalismin oman sisäisen konservatismin näkökulmasta vaaralliselta vanhanaikaisuuden ilmaukselta.
Samalla, kun ihmisten sidokset toisiinsa ja identiteettin ristikkäinen määräytyminen yritetään pyyhkiä pois, jotta ihmisten kilpailupanokset tulisivat yhteismitallisiksi, tosiasiassa tietysti "koulutetun" (lue: järjestelmälle lojaaliksi aivopestyn) ikinuoren tarmokoneen ihannointi on järjestemään niin syvälle sisäänrakennettu, että minkäänlainen vastamyrkyn kehittäminen tuolle vaatii erityisiä ponnisteluja. Kalifornialaisen informaatiotalouden verotusoikeus on tavallaan uskontotypologisen muutoksen kautta yhtä absoluuttinen se oli kuninkaalla keskiajalla.
Saas nähdä, kuinka nopeasti kysymyksenasettelut siirtyvät oikeisiin paikkoihin, vai siirtyvätkö enää koskaan. Siirtolaisaalto tuntuu ainain olevan riittävän suuria tunteita herättävä asia saadakseen aikaan jotain pärinää (liberaalia diskurssia käyttävää sapekasta tuttavaani mukaillen "rasismi on ihmisille jopa ydinperhemallia tärkeämpää"), mutta nykyisillä spekseillä se pärinä tuntuu tuottavan ainakin aluksi jonkinlaista kahtiajakoa.
"rasismi on ihmisille jopa ydinperhemallia tärkeämpää" Mihin voi lisätä tietysti että vastaetumerkillä varustetussa kultissa "rasismin" vastustaminen näyttää siis olevan jopa perinteistä ydinperhemallin vastustamista tärkeämpää. Tuossahan tuo aikamme perusrailo hohtaa. Vieraskulttuurit saavat kantaa identiteettipoliittisen pujottelukepin roolia, objektiivinen ote niihin vituttaa kaikkia.
VastaaPoistaRasismi on realismia.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTosiaankin: sana "seksi" kotiutui Suomeen oikeastaan vasta 1960-luvulla. Sitä vanhemmissakin Valituissa Paloissa tosin mainittiin jokin "sex appeal", mutta sehän ei olekaan suomea ja konteksti sitä paitsi oli aivan muu kuin internetin pornosivuilla.
VastaaPoistaPäivän pakinanne aihe panee pohtimaan, kuinka oikeastaan on mahdollista, että aluksi aivan hullunkuriselta tuntuvat asiat voivat tuossa tuokiossa muuttua vakiintuneiksi instituutioiksi, joita ei parane edes leikillään arvostella (esim. multikulttuurin mukavuudet, kaikki nuo LBQT-ilmiöt jatko-osineen, uudet raikkaat rotuteoriat tai vaikkapa tatskat. Ihanko ne vain syntyvät intuitiivisesti eri ihmisten ihanteellisista ideoista - ja ihan sattumalta samoihin aikoihin tarpeeksi monissa yksilöissä. Vai olisiko sittenkin takana joku salaliitoteoreettinen taho ohjaamassa ja promoassa! Vastauksia on tietysti monta, mutta yksi niistä on, että on. Ehkä se on vainoharhaa... ei kai sellainen promoaja hommiaan vain huvikseen tekisi, pitäisi siinä hyötyisä tavoitekin olla. Miten lienee.
VastaaPoistaAloitin riijuuhommat jo hyvissä ajoin ja hyvin reippaasti ennen e-pilleriä, kun siihen lisää vielä kavereiden kokemukset, niin perustuen melkoiseen otantaan, väittäisin, ettei ne e-pillerit vaikuttaneet seksiin niin paljon kuin on annettu ymmärtää.
VastaaPoistaOlihan siinä kehitystä 1800-öuvun lopulta tapahtunut paljon. I maailmansota vaikutti käytöskoodeihin paljon, alastiomuuden tulo 20-luvulta lähtien, II maailmansota mullisti miltei joka asian ja sitten alkoikin jenkeistä tulla Kinseyn raporttia sun muuta playboyta. Seksiä on harjoitettu aina ja innokkaasti, mutta kielletyn ja sallitun raja julkisuudessa repesi 60-luvulla ja arvostukset laajemminkin. Vasta silloin useimmissa maissa alettiin lopetella seksiä käsittelevän kirjallisuuden sensuuria.
PoistaKyllä "luvatonta" seksiä toki on harrastettu maailmansivu, mutta sillä on ollut ennen e-pillereitä riski naisille. Pillerit poistivat tuon riskin ja vaikuttivat naisten käytökseen. Miehen ei tarvinnut olla potenttiaalinen isä ja aviomies. Ei tuohon tarvitse muuta kuin lukea kaunokirjallisuutta ennen sotia ja vertailuksi 1968-1970-luvulta.
PoistaVoi, kun tää oliskin niin helppoa, että otetaan nyt tämä trendi...Tää on kivaa!
VastaaPoistaTodella lyhyesti gigantista ksymyksestä:
Eros - siihen suhtautuminen - on vahvin väkikivi ratkaisemaan yhteisön tulevaisuuden...mutta koska hedelmät kypsyvät todella hitaasti, harva hallinto ja ohjaus onnistuu.
Renessansssin illassa pelko vaimon uskottomuudesta sai vähitellen ylivallan ja jo 1593, miesten oli suoritettava ostokset itse, koska vaimot oli teljetty koteihin.
C.S.Lewis varoittaa nostamasta Erosta jumalan asemaan “sillä tällöin siitä tulee demoni”. Juutalaiskristillisen maailmankuvan myötä vietit joutuivat kontrolliin – ja tässä yhteydessä käsite SYNTI astui hellenistisessä maailmassa näyttämölle.
Kiinalaiset alakulttuurit ja konfutselaisuus ylimpänä - jyräsivät läpi antiikin - tuloksetta.
https://blogiarkisto.kotimaa24.fi/43d0638bc06d/blogit/vanhat/article/?bid=338&id=7685
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10218967596451091&set=a.1143671122170&type=3&theater
Kyllä uskotaan, Päiviö, että kyseessä on kulttuurin tukijalka. Mutta ihan banaaleina ja nimenomaan sellaisina ilmiöinä se kehitys näkyy.
PoistaNäkisin seksin ja lisääntymisen painotuksen ennenkaikkea siinä, onko kulttuuri laajentuva vai pysähtynyt. Laajentuvassa kulttuurissa tarvitaan jälkeläisiä asuttajiksi, sotilaiksi tai talouselämän rattaiksi. Kun rajat on saavutettu, on aika levätä laakereilla ja nauttia hyvinvoinnista, seksi mukaanluettuna.
VastaaPoistaSeksuaalisen vapautumisen suurin ongelma on siinä, että se lopettaa sublimaation, joka usein on ollut rikkaan taiteen lähde.
Neuvostoliitosta sen verran, että eikö vallankumouksesta 1920-luvun puoliväliin ollut tietty seksuaalisen vapauden aika (Kollontai?), joka päättyi Stalinin valtaannousun aikaansaamaan uuskonservatiivisuuteen.
Olihan se aina 30-luvun puoliväliin saakka. Erityisesti I viisivuotissuunnitelman aikana 1928-32 radikalismi oli huipussaan.Mutta seksin osalta myös 20-luku oli etenkin pienissä piireissä vallankumouksellisen vapaata. Siitähän meilläkin laulettiin.
Poista"...Venäjä on vapaa, naisia saa lempiä, kun tapaa..." Olisiko ollut itsensä Kullervo Linnan säkeitä?
VastaaPoistaTässä yksi versio: https://www.youtube.com/watch?v=Sal7cgqht2o
VastaaPoista