sunnuntai 10. helmikuuta 2019

Muuan herääminen


Muuan herääminen

Arvid Järnefelt, Heräämiseni. Otava 1894, 279 s.

1800- ja 1900-lukujen vaihteessa oli kulttuurin ja yhteiskunnan piirissä muutama suuri ”kysymys” yli muiden. Niin sanottu työväenkysymys oli noussut polttavaksi koko Euroopassa ja meillä siihen liittyi vielä tilattoman väestön kysymys.
Mutta kulttuurissa omaa luokkaansa oli sukupuolikysymys, tarkoittaen nimenomaan seksuaalisuutta eli, kuten tuohon aikaan sanottiin siitineloa. Sen rinnalla vaikkapa kysymys naisten äänioikeudesta oli toissijainen. Se kuului politiikkaan yhtenä sen monista erityiskysymyksistä.
Mutta tuo siitinelo kuului jokaisen ihmisen jokapäiväiseen elämään.
Nuorten miesten elämässä näyttävät usein suorastaan elämän hallitseviksi kysymyksiksi tuohon aikaan tulleen masturbaatio eli itsesaastutus ja toisaalta prostituutio, jolla oli myös sosiaalinen ulottuvuutensa.
Edellä mainittua demonisoitiin pelottelemalla kammottavilla ruumiillisilla sairauksilla, jota moinen luonnottomuus toi mukanaan.  Jälkimmäiseen taas liittyivät sukupuolitaudit, joista krooninen kuppa ja sen tuottama halvaava tylsistyminen olivat todellisia vaaroja.
Arvid Järnefeltin teoksessa Veneh’ojalaiset päähenkilö suorastaan suunnittelee sekä Pietarin että Helsingin kaupungin tuhoamista siellä riehuvan prostituution takia. Kaikessa absurdiudessaan skenaario on huomionarvoinen.
Järnefeltin tunnustuskirja Heräämiseni kuuluu genrensä klassikoihin ja siinä ovat tietenkin kaikki ajan ”kysymykset” vahvasti läsnä.
Kirjoittaja oli, kuten tunnettua, kotoisin valistuneesta kulttuurikodista, jonka elämässä kirkolla ja uskonnolla ei ollut mitään sijaa, vapaamielisillä aatteilla sitäkin enemmän.
Arvidin maailmankatsomus muovautui tämän mukaisesti ja hän lähti mukaan suomalaisuusliikkeeseen ja yritti saada elämäänsä sisältöä isänmaallisuudesta, mikä myös tuotti hurmioituneita kokemuksia.
Mutta kaikki jää puolinaiseksi niin kauan kuin kirjoittaja ei ole sovinnossa itsensä kanssa. Ilmeisesti hänen omakuvansa ei kestä yliminän arvostelua niin kauan kuin siihen kuuluu heikkous masturbaation ja prostituution edessä ja erottautuminen kansasta herrassäädyn jäseneksi, jonka etuoikeudet ymmärretään ansaitsemattomiksi.
Kertojan kuvaus säätyeron merkityksestä on historiallisesti kiintoisa kaikissa detaljeissaan. Erikoista on, että nimenomaan suutarin työ, joka tapahtua ahtaissa kellariverstaissa, on hänestä kaikkein alentavinta ja vaikeinta kuvitella omalle kohdalle.
Juuri siksi Arvid, lakitieteen kandidaatti ja viittä vaille valmis tuomari, menee suutarin oppiin ja todella ryhtyy suutariksi ja sittemmin myös pienviljelijäksi.
Kyseessä on henkisestä murroksesta lähtevä teko. Nimenomaan teko, nykyisyydessä tapahtuva todellinen, konkreettinen toiminta on valjennut kirjoittajalle ainoaksi tässä maailmassa merkitykselliseksi asiaksi.
Uusi ymmärrys elämästä perustuu mystiseen kokemukseen, jota kirjoittaja lyhyesti kuvaa.
Mystiikka on tässä ymmärrettävä nimenomaan havaitun todellisuuden uudenlaisena ymmärtämisenä, jolla ei ole mitään tekemistä magian tai yliluonnollisen kanssa.
Sattumaa tai ei, Järnefeltin kokemus vahvisti täysin ne Leo Tolstoin opetukset, joita jo äiti oli Arvidille suositellut, mutta joille hän oli viitannut kintaalla.
Kysessä oli siis tolstoilainen näkemys Kristuksen opista. Siinä ei lainkaan oleteta yliluonnollisuutta tai transkendenssia, persoonallista jumalaa tai vastaavaa. Siitä huolimatta Järnefelt puhuu Isästä ja hänen tahdostaan, jonka ihminen itse asiassa tietää. Se on kuvaannollista todellisuuden esittämistä.
Tuloksena on tietenkin se saman anarkistinen maailmankäsitys, jonka tapaamme Tolstoilla ja joka kieltäytyy kunnioittamasta valtiota, kirkkoa ja armeijaa, vannomasta valaa ja tuomitsemasta.
Kaikki normaalit vastaväitteet asiaa vastaan toki luetellaan, mutta niillä ei ole merkitystä. Oleellista elämässä on nimenomaan se henkinen vai pitäisikö sanoa sielullinen palkinto, jonka usko tuohon oppiin ja sen käytännön noudattaminen tuottaa. Usko näet itse asiassa merkitsee juuri toimintaa.
No, mehän tunnemme Järnefeltin suhteen Tolstoihin, jonka oppilaaksi ja jopa uskotuksi hän päätyi.
Järnefeltin teoksista etenkin Isänmaa kuuluu kirjallisuutemme ehdottomiin klassikoihin ja suuriin aikalaiskuvauksiin.
Myös Heräämiseni-teoksella on huomattava kulttuurihistoriallisen dokumentin arvo ja myös sen aatemaailma on yhäkin ajankohtainen.
Pelkään tosin pahoin, että kirjoittaja olisi saanut pahoinvointikohtauksen, mikäli olisi voinut seurata sen joukon touhuja, joka nykyään nimittää itseään anarkisteiksi.
Kuitenkin itse tämän nykyisen ja tuon tuolloisen anarkismin henkinen tausta lienee sentään sukua keskenään. Eroja varmasti on, sillä ”kysymykset” ovat osin erilaisia.
Kuitenkin myös Järnefelt uneksi jo rajattomasta maailmasta ja Kristuksen opin tulemisesta kaikkien ihmisten jokapäiväiseksi ohjenuoraksi. Kyseessähän on sentään aivan yksinkertainen totuus, jonka jokainen Järnefeltin mielestä tietää. Uskosta eli toimeen tarttumisesta siinä vain on kysymys.
Mutta myös hänellä on kirjassaan yksi kohta, jossa hän näyttää epäilevän. Se koskee villi-ihmistä, jonka mieleen ei juolahdakaan, että tappaminen voisi olla väärin, mikäli on joutunut loukkauksen kohteeksi.
Jospa vain nuo villit voisivat tunnustaa sisimmässään olevan moraalisen lain ja sitä seurata, niin heidän onnensa olisi sillä luotu. He voisivat jättää heimolaiselämänsä, heidän hajonneet sukunsa voisivat yhtyä kansaksi, he voisivat ryhtyä rauhalliseen maanviljelykseen, sivistys orastaisi heidän joukossaan, syntyisi kouluja ja yliopistoja, tulisi mahdolliseksi taide, tiede -kaikki, mikä nyt antaa sisältöä meidän elämällemme.
Niin, sanopas muuta! Siitäpä vain anarkistit käännyttämään nuo villit Kristuksen oppiin. Kun se on saatu aikaan, on maailma jo paljon pidemmällä sillä tiellä, joka johtaa yleiseen onnelaan.
Toivottavasti tähän työhön nyt ainakin panostetaan paljon. Mikäli uskoa on, pitää sen kai näkyä myös tekoina. Vaihtoehto asialle ei ole villi-ihmisyyttä palvovan ajattelu suvaitseminen.

5 kommenttia:

  1. Ennustan, että jakkupukukalkkunoille ja muille vähä-älyistä suvaitsevaisuuslätinää suoltaville pölvästeille on tulossa yllätys, kun huhtikuun 2019 eduskuntavaalitulos julkistetaan.

    VastaaPoista
  2. Anarkismin perimmäisestä olemuksesta on lausunut Timo Hännikäinen teoksessaan "Sanansäilä. Kirjoituksia 2008-2016" seuraavaa:

    "Mitään uskottavaa selitystä sille, miksi valtiolliset rakenteet ja taloudellis-poliittiset hierarkiat ovat ylipäätään kehittyneet, anarkistit eivät ole koskaan osanneet antaa. Heimoyhteisöjä tutkineilla antropologeilla ja muilla tiedemiehillä on asialle hyvin yksinkertainen selitys: kun yhteisön väkiluku nousee yli kymmeneen tuhanteen, yhteisön asioita on mahdoton ratkaista vapaalla keskustelulla avoimissa kansankokouksissa. Silloin syntyvät heimokunnat, päällikkökunnat ja viimein valtiot virkamiehineen, vakinaisine armeijoineen, erillisine oikeuslaitoksineen ja yhteiskuntaluokkineen. Anarkistit kannattavat tällaisten orgaanisesti kehittyneiden rakenteiden purkamista jonkinlaisella vallankumouksella, mutta ilmeisen harvat heistä haluavat palata metsästykselle, keräilylle ja pienimuotoiselle viljelylle perustuvaan maailmaan, vaan enemmistö heistä uskoo suurten korkean teknologian yhteiskuntien olevan hallittavissa ruohonjuuritalolta.

    Anarkistisesta yhteiskunnasta puuttuisi se tehokas ja uskottava voimakeinojen varanto, joka viime kädessä pitää yhteiskuntia koossa. Jokainen laki ja sääntö on kuollut kirjain, ellei sen rikkojaa voida pidättää, vangita tai ääritilanteessa surmata. Kyseessä on klassinen vangin pulma: kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä rauhanomainen yhteistyö on paras vaihtoehto, mutta kiusaus petokseen tai väkivaltaan on niin suuri, että jo pelko muiden petollisuudesta tai väkivaltaisuudesta saa monet harkitsemaan veneestä hyppäämistä ristiriitatilanteessa. Tällaiset tosiasiat hämärtyvät helposti suhteellisen pitkään vakaina pysyneissä moderneissa yhteiskunnissa, joissa valtion väkivaltamonopoli on absoluuttinen. Mutta jo jokaisen poliisin vyöllä riippuva virka-ase kertoo, että väkivalta on edelleenkin järjestyksen tae."

    En osaa lausua tuohon vastaan mitään, enkä haluakaan, koska tuo on maailmankuvani perustavaa laatua olevaa tanakkaa faktaa.
    Voisiko joku anarkisti kenties...?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anarkismi taitaa olla skitä taantumista keskiaikaiseen tilaan, jossa ei ollut varsinaista valtiota eikä myöskään abstraktia ajattelua. Järnefeltillekin kaiken on oltava konkreettista ja tässä ja nyt. Hienoa tunnetta, mutta tuskin ajattelua.

      Poista
  3. On ollut hienoa lukea herroista Järnefelt ja Tolstoi ja varsinkin lukea heidän kirjojaan, mutta onhan se myös surullista, kun näin vanhana tietää, että aate kuin aate, uskonto kuin uskonto vetää puoleensa kaiken maailman pervertikot, lapsennussijat ja nunnanpanijat. Katolisille papeille ei riittänyt kuoripojat vaan nunnatkin piti panna paksuksi. Tuokin kerrottiin ikään kuin uutena uutisena, vaikka johan Naantalin nunnaluostarin kaivosta kerrottiin aikaa sitten löydetyn kasa pieniä luita. Seurakuntien työpaikat ovat työpaikkakiusaamisen johtopaikoilla ja aatteellinen Amnesty on työpaikkana kuulemma yks helvetin takapiha. Ei voi mitään, että tällä iällä kun tapaan hyveellisen ihmisen epäilen heti pahinta. Kun poikien kanssa istuttiin kuuskytluvulla Vanhan kellarissa tai Sikahorsessa, niin pohdimme usein, että olemmeko me melkoisia sikoja, kun ryyppäämme, rellestämme ja nussimme milloin missäkin ja milloin ketäkin. Aikamme pohdittuamme annoimme kuitenkin itsellemme synninpäästön, koska jo silloin tiesimme tai osasimme kuvitella, missö piireissä ne todelliset synnintekijät ja pervertikot piilevät. Emmehän me tehneet syntiä vaan nautimme vain vapaiden ihmisten vapaasta elämäntavasta.

    VastaaPoista
  4. Niinpä: "...voisivat tunnustaa sisimmässään olevan moraalisen lain ja sitä seurata, niin heidän onnensa olisi sillä luotu. He voisivat jättää heimolaiselämänsä, heidän hajonneet sukunsa voisivat yhtyä kansaksi..."

    Heimot ovat luonnollisia, ihmisen Dunbar-luku on siinä 150. "Älä tapa omia" ja "älä varasta omilta" ovat biologisia universaaleja.

    Ajankohtainen kysymys on, kuinka laajaksi joukoksi "omat" on mahdollista tunnistaa. Itse en ymmärrä, mikä 60-miljoonaisessa "kansassa" on luonnollisempaa kuin 500-miljoonaisessa maanosassa.

    Mainitaan nyt rehellisyyden nimessä, että Robin Dunbar itse kannattaa brexitiä, ainakin jonkinlaista. Minä en.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.