Muuan herääminen
Arvid Järnefelt,
Heräämiseni. Otava 1894, 279 s.
1800- ja
1900-lukujen vaihteessa oli kulttuurin ja yhteiskunnan piirissä muutama suuri ”kysymys”
yli muiden. Niin sanottu työväenkysymys
oli noussut polttavaksi koko Euroopassa ja meillä siihen liittyi vielä
tilattoman väestön kysymys.
Mutta kulttuurissa
omaa luokkaansa oli sukupuolikysymys,
tarkoittaen nimenomaan seksuaalisuutta eli, kuten tuohon aikaan sanottiin siitineloa. Sen rinnalla vaikkapa
kysymys naisten äänioikeudesta oli toissijainen. Se kuului politiikkaan yhtenä sen
monista erityiskysymyksistä.
Mutta tuo siitinelo kuului jokaisen ihmisen
jokapäiväiseen elämään.
Nuorten miesten
elämässä näyttävät usein suorastaan elämän hallitseviksi kysymyksiksi tuohon
aikaan tulleen masturbaatio eli itsesaastutus ja toisaalta prostituutio, jolla
oli myös sosiaalinen ulottuvuutensa.
Edellä mainittua
demonisoitiin pelottelemalla kammottavilla ruumiillisilla sairauksilla, jota
moinen luonnottomuus toi mukanaan.
Jälkimmäiseen taas liittyivät sukupuolitaudit, joista krooninen kuppa ja
sen tuottama halvaava tylsistyminen olivat todellisia vaaroja.
Arvid Järnefeltin
teoksessa Veneh’ojalaiset päähenkilö
suorastaan suunnittelee sekä Pietarin että Helsingin kaupungin tuhoamista
siellä riehuvan prostituution takia. Kaikessa absurdiudessaan skenaario on
huomionarvoinen.
Järnefeltin
tunnustuskirja Heräämiseni kuuluu genrensä
klassikoihin ja siinä ovat tietenkin kaikki ajan ”kysymykset” vahvasti läsnä.
Kirjoittaja oli,
kuten tunnettua, kotoisin valistuneesta kulttuurikodista, jonka elämässä
kirkolla ja uskonnolla ei ollut mitään sijaa, vapaamielisillä aatteilla sitäkin
enemmän.
Arvidin
maailmankatsomus muovautui tämän mukaisesti ja hän lähti mukaan
suomalaisuusliikkeeseen ja yritti saada elämäänsä sisältöä isänmaallisuudesta, mikä
myös tuotti hurmioituneita kokemuksia.
Mutta kaikki jää
puolinaiseksi niin kauan kuin kirjoittaja ei ole sovinnossa itsensä kanssa.
Ilmeisesti hänen omakuvansa ei kestä yliminän arvostelua niin kauan kuin siihen
kuuluu heikkous masturbaation ja prostituution edessä ja erottautuminen
kansasta herrassäädyn jäseneksi, jonka etuoikeudet ymmärretään
ansaitsemattomiksi.
Kertojan kuvaus
säätyeron merkityksestä on historiallisesti kiintoisa kaikissa detaljeissaan. Erikoista
on, että nimenomaan suutarin työ, joka tapahtua ahtaissa kellariverstaissa, on
hänestä kaikkein alentavinta ja vaikeinta kuvitella omalle kohdalle.
Juuri siksi
Arvid, lakitieteen kandidaatti ja viittä vaille valmis tuomari, menee suutarin
oppiin ja todella ryhtyy suutariksi ja sittemmin myös pienviljelijäksi.
Kyseessä on
henkisestä murroksesta lähtevä teko. Nimenomaan teko, nykyisyydessä tapahtuva
todellinen, konkreettinen toiminta on valjennut kirjoittajalle ainoaksi tässä
maailmassa merkitykselliseksi asiaksi.
Uusi ymmärrys
elämästä perustuu mystiseen kokemukseen, jota kirjoittaja lyhyesti kuvaa.
Mystiikka on
tässä ymmärrettävä nimenomaan havaitun todellisuuden uudenlaisena
ymmärtämisenä, jolla ei ole mitään tekemistä magian tai yliluonnollisen kanssa.
Sattumaa tai ei,
Järnefeltin kokemus vahvisti täysin ne Leo Tolstoin opetukset, joita jo äiti
oli Arvidille suositellut, mutta joille hän oli viitannut kintaalla.
Kysessä oli siis
tolstoilainen näkemys Kristuksen opista.
Siinä ei lainkaan oleteta yliluonnollisuutta tai transkendenssia, persoonallista
jumalaa tai vastaavaa. Siitä huolimatta Järnefelt puhuu Isästä ja hänen tahdostaan, jonka ihminen itse asiassa tietää. Se
on kuvaannollista todellisuuden esittämistä.
Tuloksena on
tietenkin se saman anarkistinen maailmankäsitys, jonka tapaamme Tolstoilla ja
joka kieltäytyy kunnioittamasta valtiota, kirkkoa ja armeijaa, vannomasta valaa
ja tuomitsemasta.
Kaikki normaalit
vastaväitteet asiaa vastaan toki luetellaan, mutta niillä ei ole merkitystä. Oleellista
elämässä on nimenomaan se henkinen vai pitäisikö sanoa sielullinen palkinto,
jonka usko tuohon oppiin ja sen käytännön noudattaminen tuottaa. Usko näet itse
asiassa merkitsee juuri toimintaa.
No, mehän
tunnemme Järnefeltin suhteen Tolstoihin, jonka oppilaaksi ja jopa uskotuksi hän
päätyi.
Järnefeltin
teoksista etenkin Isänmaa kuuluu
kirjallisuutemme ehdottomiin klassikoihin ja suuriin aikalaiskuvauksiin.
Myös Heräämiseni-teoksella on huomattava kulttuurihistoriallisen
dokumentin arvo ja myös sen aatemaailma on yhäkin ajankohtainen.
Pelkään tosin
pahoin, että kirjoittaja olisi saanut pahoinvointikohtauksen, mikäli olisi
voinut seurata sen joukon touhuja, joka nykyään nimittää itseään anarkisteiksi.
Kuitenkin itse
tämän nykyisen ja tuon tuolloisen anarkismin henkinen tausta lienee sentään
sukua keskenään. Eroja varmasti on, sillä ”kysymykset” ovat osin erilaisia.
Kuitenkin myös
Järnefelt uneksi jo rajattomasta maailmasta ja Kristuksen opin tulemisesta kaikkien
ihmisten jokapäiväiseksi ohjenuoraksi. Kyseessähän on sentään aivan yksinkertainen
totuus, jonka jokainen Järnefeltin mielestä tietää. Uskosta eli toimeen
tarttumisesta siinä vain on kysymys.
Mutta myös
hänellä on kirjassaan yksi kohta, jossa hän näyttää epäilevän. Se koskee
villi-ihmistä, jonka mieleen ei juolahdakaan, että tappaminen voisi olla väärin,
mikäli on joutunut loukkauksen kohteeksi.
Jospa vain nuo
villit voisivat tunnustaa sisimmässään
olevan moraalisen lain ja sitä seurata, niin heidän onnensa olisi sillä luotu.
He voisivat jättää heimolaiselämänsä, heidän hajonneet sukunsa voisivat yhtyä
kansaksi, he voisivat ryhtyä rauhalliseen maanviljelykseen, sivistys orastaisi
heidän joukossaan, syntyisi kouluja ja yliopistoja, tulisi mahdolliseksi taide,
tiede -kaikki, mikä nyt antaa sisältöä meidän elämällemme.
Niin, sanopas
muuta! Siitäpä vain anarkistit käännyttämään nuo villit Kristuksen oppiin. Kun
se on saatu aikaan, on maailma jo paljon pidemmällä sillä tiellä, joka johtaa
yleiseen onnelaan.
Toivottavasti tähän
työhön nyt ainakin panostetaan paljon. Mikäli uskoa on, pitää sen kai näkyä
myös tekoina. Vaihtoehto asialle ei ole villi-ihmisyyttä palvovan ajattelu
suvaitseminen.
Ennustan, että jakkupukukalkkunoille ja muille vähä-älyistä suvaitsevaisuuslätinää suoltaville pölvästeille on tulossa yllätys, kun huhtikuun 2019 eduskuntavaalitulos julkistetaan.
VastaaPoistaAnarkismin perimmäisestä olemuksesta on lausunut Timo Hännikäinen teoksessaan "Sanansäilä. Kirjoituksia 2008-2016" seuraavaa:
VastaaPoista"Mitään uskottavaa selitystä sille, miksi valtiolliset rakenteet ja taloudellis-poliittiset hierarkiat ovat ylipäätään kehittyneet, anarkistit eivät ole koskaan osanneet antaa. Heimoyhteisöjä tutkineilla antropologeilla ja muilla tiedemiehillä on asialle hyvin yksinkertainen selitys: kun yhteisön väkiluku nousee yli kymmeneen tuhanteen, yhteisön asioita on mahdoton ratkaista vapaalla keskustelulla avoimissa kansankokouksissa. Silloin syntyvät heimokunnat, päällikkökunnat ja viimein valtiot virkamiehineen, vakinaisine armeijoineen, erillisine oikeuslaitoksineen ja yhteiskuntaluokkineen. Anarkistit kannattavat tällaisten orgaanisesti kehittyneiden rakenteiden purkamista jonkinlaisella vallankumouksella, mutta ilmeisen harvat heistä haluavat palata metsästykselle, keräilylle ja pienimuotoiselle viljelylle perustuvaan maailmaan, vaan enemmistö heistä uskoo suurten korkean teknologian yhteiskuntien olevan hallittavissa ruohonjuuritalolta.
Anarkistisesta yhteiskunnasta puuttuisi se tehokas ja uskottava voimakeinojen varanto, joka viime kädessä pitää yhteiskuntia koossa. Jokainen laki ja sääntö on kuollut kirjain, ellei sen rikkojaa voida pidättää, vangita tai ääritilanteessa surmata. Kyseessä on klassinen vangin pulma: kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä rauhanomainen yhteistyö on paras vaihtoehto, mutta kiusaus petokseen tai väkivaltaan on niin suuri, että jo pelko muiden petollisuudesta tai väkivaltaisuudesta saa monet harkitsemaan veneestä hyppäämistä ristiriitatilanteessa. Tällaiset tosiasiat hämärtyvät helposti suhteellisen pitkään vakaina pysyneissä moderneissa yhteiskunnissa, joissa valtion väkivaltamonopoli on absoluuttinen. Mutta jo jokaisen poliisin vyöllä riippuva virka-ase kertoo, että väkivalta on edelleenkin järjestyksen tae."
En osaa lausua tuohon vastaan mitään, enkä haluakaan, koska tuo on maailmankuvani perustavaa laatua olevaa tanakkaa faktaa.
Voisiko joku anarkisti kenties...?
Anarkismi taitaa olla skitä taantumista keskiaikaiseen tilaan, jossa ei ollut varsinaista valtiota eikä myöskään abstraktia ajattelua. Järnefeltillekin kaiken on oltava konkreettista ja tässä ja nyt. Hienoa tunnetta, mutta tuskin ajattelua.
PoistaOn ollut hienoa lukea herroista Järnefelt ja Tolstoi ja varsinkin lukea heidän kirjojaan, mutta onhan se myös surullista, kun näin vanhana tietää, että aate kuin aate, uskonto kuin uskonto vetää puoleensa kaiken maailman pervertikot, lapsennussijat ja nunnanpanijat. Katolisille papeille ei riittänyt kuoripojat vaan nunnatkin piti panna paksuksi. Tuokin kerrottiin ikään kuin uutena uutisena, vaikka johan Naantalin nunnaluostarin kaivosta kerrottiin aikaa sitten löydetyn kasa pieniä luita. Seurakuntien työpaikat ovat työpaikkakiusaamisen johtopaikoilla ja aatteellinen Amnesty on työpaikkana kuulemma yks helvetin takapiha. Ei voi mitään, että tällä iällä kun tapaan hyveellisen ihmisen epäilen heti pahinta. Kun poikien kanssa istuttiin kuuskytluvulla Vanhan kellarissa tai Sikahorsessa, niin pohdimme usein, että olemmeko me melkoisia sikoja, kun ryyppäämme, rellestämme ja nussimme milloin missäkin ja milloin ketäkin. Aikamme pohdittuamme annoimme kuitenkin itsellemme synninpäästön, koska jo silloin tiesimme tai osasimme kuvitella, missö piireissä ne todelliset synnintekijät ja pervertikot piilevät. Emmehän me tehneet syntiä vaan nautimme vain vapaiden ihmisten vapaasta elämäntavasta.
VastaaPoistaNiinpä: "...voisivat tunnustaa sisimmässään olevan moraalisen lain ja sitä seurata, niin heidän onnensa olisi sillä luotu. He voisivat jättää heimolaiselämänsä, heidän hajonneet sukunsa voisivat yhtyä kansaksi..."
VastaaPoistaHeimot ovat luonnollisia, ihmisen Dunbar-luku on siinä 150. "Älä tapa omia" ja "älä varasta omilta" ovat biologisia universaaleja.
Ajankohtainen kysymys on, kuinka laajaksi joukoksi "omat" on mahdollista tunnistaa. Itse en ymmärrä, mikä 60-miljoonaisessa "kansassa" on luonnollisempaa kuin 500-miljoonaisessa maanosassa.
Mainitaan nyt rehellisyyden nimessä, että Robin Dunbar itse kannattaa brexitiä, ainakin jonkinlaista. Minä en.